Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 080: Näin vähän kontrolleja

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Lokakuun alun kunniaksi podcast-posse päätti hoitaa kuukauden julkaisun pois alta. Onnenpyörän neula jäi osoittamaan vähemmän harrastetun genren, vuoropohjaisen taktikoinnin, suuntaan. Käsittelyssä siis XCOM: Enemy Unknown.

Pelatuissa peleissä kuullaan Paavin ensimietteet Halo 4:stä ja Tuhomursun Resident Evil 6 -kirahvointeja. Vierailija-Feldon taas antaa esimakua ensi viikon lautapelijaksosta. Uutisissa haukutaan Nintendoa, Sonya, Microsoftia, Valvea ja Garri Kasparovia. Tauoilla kuullaan remix-versioita UFO: Enemy Unknown -pelin (1994) biiseistä.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 2:56:11


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 080: Näin vähän kontrolleja

Nyt kyllä tuli missattua hyvä tsäänssi puhua UFO-pornosta. Ohessa siis videolinkki:
[video=youtube;e4QYkrp44us]http://www.youtube.com/watch?v=e4QYkrp44us[/video]
 
Vastaus: Podcast 080: Näin vähän kontrolleja

Rau!

XCOM oli mielenkiintosta kuunneltavaa. Feldon oli hyvä vieras. Stargate modin anelu oli hauska. Turkkilainen nee
 
Vastaus: Podcast 080: Näin vähän kontrolleja

Tuli mieleen vaan tässä, että kun (n.1.25) vaiheessa puhuttiin aivokäyrientunnistuksesta niin satuin katsomaan telkkarista joskus dokumentin, missä jotkut oli tehnyt sellaisen kypärän millä pystyi liikkumaan pelissä eri suuntiin pelkällä ajatuksen voimalla.

Mutta joo tätä on mukava kuunnella aina menessä nukkumaan, kun on tämä sen verran unettavaa tavaraa... :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 080: Näin vähän kontrolleja

Piti brightness-säädöstä sanoa vielä. Tuohan on totaalisen rikki RE6:ssa, mutta niin se on kyllä vähintään puolessa peleistä. Aivan uskomattoman idioottimaisia ne testikuvat suurimmassa osassa pelejä. Dead Nationissa oli muistaakseni poikkeuksellisen hyvät säätökuvat. Suurimmaksi osaksi noihin ei tosiaan kannata luottaa kuitenkaan lainkaan.
 
Vastaus: Podcast 080: Näin vähän kontrolleja

Televisioiden kauppasäädöt ovat todellakin usein mitä sattuu. Kaupassa pyritään erottumaan naapuritelkkareista, joten kuva väännetään ylikirkkaaksi ja ylivärikkääksi, paitsi erottuakseen naapureista myös toimiakseen jotenkin kauppavalaistuksessa. Ajatus on vähän samanlainen kuin musiikkituotannossa parikymmentä vuotta harrastettu kaiken vääntäminen mahdollisimman kovalle vain siksi, että radiosoitossa kuulostaisi kovemmalta (eli muka paremmalta) kuin naapurikappaleet. Joissakin televisioissa on jopa ensimmäisellä käynnistyksellä kysymys, että tuleeko telkkari koti- vai kauppaympäristöön, ja oletusasetukset tulevat sen mukaan.

Lueteltujen pelien perusteella 1994 oli käsittämättömän kova pelivuosi. Vuoden julkaisuista System Shock ja Super Metroid kuuluvat kaikkien aikojen suosikkipeleihini. Moni vannoo myös samana vuonna julkaistun Final Fantasy VI:n nimeen sarjan parhaana. Doom julkaistiin jo loppuvuodesta 1993, mutta 1994 oli käytännössä sen iso vuosi, ja myös Doom II julkaistiin. Doom löi läpi isosti paitsi FPS:t myös nettipelaamisen. Se nosti pinnalle myös modauskulttuurin, harrastelijoiden tekemät WADit (Doomien dataformaatti) ja karttaeditorit olivat suosittuja vuosia.

Jyri muisti ajan koneiden speksit ehkä hieman yläkanttiin. Luulisin perusspeksien olleen enemmänkin tyyliin neljä megatavua muistia, jos sitäkään, muistan ottaneeni tuplamuistit kun 1995 ostin koneen kahdeksalla megalla. Oleellista on myös, että kyseessä oli vielä todennäköisesti 486 tai ehkä jopa 386. Pentium on suorituskyvyltään melko lailla tuplasti 486. Myöskin ajan pelien resoluutio oli lähes aina VGA-standardi 320x200 korkeilla pikseleillä tai kikkailumoodi 320x240 neliöpikseleillä. 640x480 oli lähinnä villi "tätä ei mikään oikeasti pyöritä" -vaihtoehto esim. System Shockin CD-versiossa. Alkuperäinen UFO oli myös 320x200, mutta harrastelijat patchasivat peliä paljon, myös 640x480-moodiin.

Joskus viime vuonna yritin kokeilla alkuperäistä UFOa, mutta ei sitä oikein kestänyt. Sisältö olisi kyllä ollut kiinnostavaa, mutta käyttöliittymä tasoa vmp, kun minkäänlaisia näppäinkomentojakaan ei löydy. Kaikkein lämpimimmin genrestä muistelen edelleen 80-luvun lopuilla julkaistua Laser Squadia, jonka takana oli muuten samainen Julian Gollop kuin UFOnkin.

Vuoro- ja ruutupohjaista taktiikkaa löytyy japaniropelluksista yllättävän paljon enemmänkin, esimerkkinä mainitun Final Fantasy Tacticsin lisäksi lukuisat muut Tacticsit tai vaikkapa Nippon Ichin pelit kuten Disgaeat. Saman yhtiön Phantom Brave yritti myös hieman uutta suuntaa luopumalla taistelukentän ruuduista.

Vihjeenä Ubuntuun sekaantuville: ainoa "ihme kikkailu" mitä uudet Ubuntut vaativat Unityn vaihtamiseen johonkin käyttökelpoiseen on GNOME shellin asentaminen, minkä jälkeen login-ruutuun pitäisi ilmestyä Unityn vaihtoehdoksi GNOME Classic.

Edit: Vielä kun viime minuuteille asti kun ehti kuunnella niin pääsi ilmoille myös paha lipsaus, joka liippaa lähelle henkilökohtaisia kiinnostuksia, ei suinkaan Babylon 5:n kapteeni Sheridan (näyttelijä Bruce Boxleitner) kuollut, vaan komentaja Sinclair (Michael O'Hare).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom