Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Tattien vatkaaminen saa tällä viikolla jäädä sivuosaan, kun podcast-pojat sukeltavat lautapelien mystiseen maailmaan. Asiantuntijoina kuultavat hartsukka, hukkapätkä ja japipoju valaisevat Jyriä ja Waluigia mm. parhaista peleistä aloittelijoille tai videopelaajille.

Tietysti vähän puhutaan videopeleistäkin. Pääosassa MOPP-osiossa on vielä kerran Borderlands 2, mutta mainitaan jaksossa jotain vanhaa ja jotain todella uuttakin. Uutiskeskustelussa juhlitaan Xboxin pornopalveluita ja povataan Wii U:lle lyhyttä elämää.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:51:20

0:00:00 Intro, alkumusiikki, esittelyt
0:04:37 MOPP: Borderlands 2 kavereiden kanssa; When Grandma Burps, Patric Obeys
0:16:32 MOPP: Trine 2 koko perheen pelinä
0:23:50 MOPP: Medal of Honor Warfighter
0:28:55 MOPP: Need for Speed: Most Wanted ja Burnout Paradise -muistelua
0:35:05 Uutiset. Zynga ja Hasbro alkavat tehdä yhdessä ihan uusia lautapelejä. Zyngan syöksykierre.
0:43:33 PornoXbox
0:47:10 Microsoft jakaa ilmaista rahaa syntymäpäiväsankareille!
0:49:55 USA:n presidentinvaaliväittelyt suorana lähetyksenä Xboxissa
0:55:29 Obama mainostaa Madden 2013:ssa
0:58:58 Amerikkalaistuomari puhuu tekijänoikeuslakien uudistuksesta
1:10:33 Sony voisi myydä PS3:a ja Vitaa yhdessä paketissa, jos oikein kinuttaisiin
1:14:49 Tampereen yliopiston tutkija ei usko Wii U:hun
1:24:05 Toyota liitti Kinectin autoonsa
1:28:05 Viikon keskustelu: lautapelit. Waluigin ensikosketus nykyaikaisiin lautapeleihin
1:31:33 Lautapeliaktiivien harrastuksen käynnistyminen
1:38:25 Carcassonne ja Settlers of Catan, ja miksi niistä ei puhuta nyt
1:40:12 Ovatko Monopoli ja Afrikan tähti "oikeita" lautapelejä vai sopivatko ne vain lapsille?
1:45:33 Lautapelien lajityypit
1:54:02 Millaisia lautapelejä videopeliharrastajan kannattaisi kokeilla? Lauta- ja videopelaamisen kummalliset yhtäläisyydet
2:10:45 Kuinka paljon onnella saa olla merkitystä? Analysis Paralysis ja virheet.
2:16:16 Sosiaalinen aspekti, kännipelaaminen, metapeli, kaveruudet tappanut Diplomacy
2:23:48 Taikapiiri. Hyvän voittamisen taito.
2:26:27 Lautapelimessut Essenissä
2:35:20 Asiantuntijat vastaavat foorumilla esitettyihin kysymyksiin
2:48:32 Viimeiset sanat, joissa ei ole mitään kuuluisaa. Ei palautetta. Ei loppukevennystä


Jaksoon liittyviä linkkejä ym

Pelit, joilla pojat lämmittelivät jaksoa varten:
Cosmic Encounter | Board Game | BoardGameGeek
Flash Point: Fire Rescue | Board Game | BoardGameGeek



Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Hau hau! Kirjaimellisesti haukkuja tästä jaksosta. Äkkinäinen koiran panos podcastiin oli aiheuttaa paskahalvauksen kuulokkeet päässä kadulla kävellessä. Rakkimukset siis pois mikkien kantamalta.

YouPorn toimii myös PS3:n selaimella, ja oikeastaan jopa paremminkin. Boksin IE:llä ei saanut videoita kokoruudulle, kun Pleikalla sekin onnistuu.

Update! Se "uutinen" Bruce Willisin musakokoelmasta oli perätön uutisankka alun alkaenkin.

Update 2! Cross-jutuista puhuttaessa jryi muisti Motorstorm RC:n ihan oikein. Eli yhden pelin hinnalla (joka on alle kympin) saa sekä PS3- että Vita-version, ja näissä molemmissa on oma Trophy-listansa. Trophyt ovat tosin tismalleen samat JA - kiitos pilvitallennuksen - Trophy tarvitsee suorittaa vain jommallakummalla versiolla. Seuraavan kerran sillä toisella alustalla pelatessa laite lataa tallennuksen pilvessä ja avaa uudet Trophytkin automaattisesti. Samaa periaatetta löytyy myös esim. Metal Gear Solid HD Collectionin MGS2/3:sta - tosin vasta pelien päivityksen jälkeen.

Yksi unohdettu juttu oli Cross-Goods eli PS3/Vita-yhteensopivat lisäsisällöt. Ne voi olla vaikkapa yhteistä DLC:tä (esim. LittleBigPlanet) tai yhteisiä käyttäjien luomia kenttiä (esim. Sound Shapes).

PS. Cross-dressing on sitä, mitä teen kotona, kun vaimo ei ole paikalla. Eikäku.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Äkkinäinen koiran panos podcastiin oli aiheuttaa paskahalvauksen kuulokkeet päässä kadulla kävellessä. Rakkimukset siis pois mikkien kantamalta.

Söimme koiran ensimmäisellä tauolla. Ei häiritse seuraavaa lautapelijaksoa.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Erinomaisen aikataulutuksen ansiosta tuli poimittua ne itseä kiinnostavat palat. Jyri voisi delegoida jatkossa taulukon teon nuoremmilleen, jos ei itse ehdi. On meinaa sen verran loistava apuväline kun ei ole aikaa kolmatta tuntia illassa yhdelle podcastille.

Lokalisoinnista viljeltiin asialliseen kysymykseen vastauksena taas sellaisia harhakuvia joita ei uskoisi enään kuulevan vuonna 2012: "Suurinosa ihmisistä ymmärtää englantia", "jos olisi selkeästi vähän pienemmille tehty peli niin olisi tärkeämpää". Poistakaa televisiosta tekstitys! Tarinavetoisisssa peleissä lokalisointi vähintään tekstityksen kautta on monelle kynnyskysymys, ilman sitä jäisi Heavy Rainit pelaamatta.

Osviitaksi voisi kaivaa vaikka foorumin oman äänestyksen: http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...1510-lokalisaatio-peleissa-kaytatko-etko.html

Siellä noin 50 % vastanneista ilmoittaa ainakin joskus pelaavansa suomeksi (=eli silloin kun sellainen vaihtoehto on tarjolla). Kyse on kuitenkin aktiivipelaajista, entäs kun mennään sille sunnuntai-osastolle? On hyvin kapea-alaista lähteä kuvittelemaan pelaajia yhdestä ja samasta muotista puristetuksi. Vähän voisi avartaa sitä katsantokantaa tai vain jättää kommentoimatta.

Terv. suomeksi aina pelaava, kun vaihtoehto on tarjolla.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Hau hau! Kirjaimellisesti haukkuja tästä jaksosta. Äkkinäinen koiran panos podcastiin oli aiheuttaa paskahalvauksen kuulokkeet päässä kadulla kävellessä. Rakkimukset siis pois mikkien kantamalta.
Pahoitteluni tästä. Koiraa yritettiin säilöä kellariin, mutta seuraeläin kun on, punki takaisin yläkertaan viihdyttämään meitä kuorsauksellaan. Haukut tuli meillekin yllättäen kun jossain lähistöllä oli joku ilotulitus, mitkä ei koirille ole niitä kaikkein rauhottavimpia tilanteita. Jryin täytyy varmaan kehitellä vastaavia tilanteita varten joku filtteri liian koville äänille.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Tuosta NHL taklaus bugista kun mainittiin iski heti mieleen Tiger Woods-bugi, josta myöskin EA teki samankalataisen videon vuosia sitten.
[video=youtube;FZ1st1Vw2kY]https://www.youtube.com/watch?v=FZ1st1Vw2kY[/video]

EDIT.
Kuuntelin ihan mielenkiinnosta koko kastikkeen vaikka eivät lautapelit itseäni kiinnostakkaan.
Hyvä että haukku saatiin kuriin, vaikka eipä niiltä mitään komeaa laulu esitystä edes ehtinyt tulla.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Erinomaisen aikataulutuksen ansiosta tuli poimittua ne itseä kiinnostavat palat. Jyri voisi delegoida jatkossa taulukon teon nuoremmilleen, jos ei itse ehdi. On meinaa sen verran loistava apuväline kun ei ole aikaa kolmatta tuntia illassa yhdelle podcastille.

Onhan noita aikaisemmminkin tehty ja mukavia ne olisivat jokaiselle jaksolle, mutta kuten todettua, lisää työtäkin tuo teettää kummasti. Lisäksi tuo aikajana on käytännössä tehtävä valmiista jaksosta, joten aikaikkuna ennen tiistain julkaisua ei välttämättä ole aina kovin suuri. Jaksojen pituuden leikkaaminen auttaisi tähän(kin) ongelmaan, sillä on aika hankala vaatia ketään helposti neljä tuntia kestävien nauhoitusten lisäksi tekemään tuollaista yhteenvetoa. Jaksossa mukana olemattomille homma taas on huomattavasti vaikeampaa, kun ei ole minkäänlaista käsitystä keskustelun kulusta.

Mutta hei, jos joku käyttäjä tai kuuntelija haluaa tehdä aikajanan jaksolle, otamme sellaisia enemmän kuin mieluusti vastaan.


Luvut ovat kieltämättä mielenkiintoisia, mutta noilla otannoilla on paha pitää kyselyä vielä mitenkään tilastollisesti merkittävänä. Silti tästä olisi mielenkiintoista saada enemmänkin lukuja ja informaatiota ennen kaikkea siitä, kuinka moni nuo lokalisoinnit kokee oleellisiksi erityisesti aikuisille tai nuorille suunnatuissa peleissä.

Siellä noin 50 % vastanneista ilmoittaa ainakin joskus pelaavansa suomeksi (=eli silloin kun sellainen vaihtoehto on tarjolla). Kyse on kuitenkin aktiivipelaajista, entäs kun mennään sille sunnuntai-osastolle? On hyvin kapea-alaista lähteä kuvittelemaan pelaajia yhdestä ja samasta muotista puristetuksi. Vähän voisi avartaa sitä katsantokantaa tai vain jättää kommentoimatta.

Boldatun perään vedetty samaistus kuulostaa kummalliselta johtopäätökseltä. Ei siinä kyselyssä mielestäni noin sanota.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Kerrankin loistava ajoitus lautapeliaiheisella podcastilla. Vähän aikaa sitten kaveri ehdotti, että voitasiin alkaa tutustumaan enemmän kunnon lautapeleihin. Nyt sai hyvin infoa erilaisista peleistä. Olisi kyllä ollut hyvä, jos teillä olisi ollut aikaa rupatella enemmän esim iPadille julkaistuista lautapeleistä. Tällä hetkellä valikoima on vielä kohtuu pieni, mutta onko tiedossa tuodaanko monimutkaisempia ja vaikeampia pelejä tablet-alustoille tulevaisuudessa. Olisi todella vaivatonta aloittaa pelaaminen pädillä, kun ei tarvitsisi nähdä hirveästi aikaa etukäteisvalmisteluihin. Niin ja nuo mobiililaitteet ei vie kovinkaan paljoa tilaa pöydältä.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Todella hyvä jakso.

Diplomacy-setit oli aivan mahtavaa. :D

"Aivosolmu" liiallisesta vaihtoehtojen miettimisestä kuulosti jotenkin tutulta... Hauska kuulla, että en ole ainoa, jolle tätä tapahtuu, vaan on ihan yleisesti tunnettu ilmiö lautapeleissä.

Rupesi naurattamaan, kun puhuttiin hc- ja kasuaalipelaajista. Jotenkin vaan hiipi nimittäin mieleeni ajatus, että ne ihan oikeasti oikeat videopelipelaajat voisivat pitää niistä europeleistäkin ja itseään videopelaajina pitävät ovat usein CoD/randomörkkiräiskintäpelejä pelaavia, todellisuudessa todella maultaan rajoittuneita kasuaaleja, joille kaikki on pakko olla heti lautasella ja joille lautapelejä pitää sitten esitellä toimitapainotteisemmilla, suoraviivaisilla peleillä. :D


60000 minuutin lautapeli. Siinä on jo hardcorea oikeasti.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Jakson aiheesta luettuani pelkäsin, että tästä tulisi samalla lailla tylsä podcast kuin siitä jääkiekkojaksosta, kun aihepiiri ei kiinnostanut yhtään. Onneksi yllätyin iloisesti ja tämä oli tälläiselle lautapeleistä vähät välittävällekin kiinnostavaa kuunneltavaa.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Luvut ovat kieltämättä mielenkiintoisia, mutta noilla otannoilla on paha pitää kyselyä vielä mitenkään tilastollisesti merkittävänä. Silti tästä olisi mielenkiintoista saada enemmänkin lukuja ja informaatiota ennen kaikkea siitä, kuinka moni nuo lokalisoinnit kokee oleellisiksi erityisesti aikuisille tai nuorille suunnatuissa peleissä.

Boldatun perään vedetty samaistus kuulostaa kummalliselta johtopäätökseltä. Ei siinä kyselyssä mielestäni noin sanota.

Osviitaksi keskustelulle kuitenkin ihan riittävä otanta ja sitähän voi jokainen käydä tahollaan laajentamassa. Väitän osan kadottaneen kosketuksen yleisöön, mikäli lähtee kyseenalaistamaan lokalisoinnin oleellista merkitystä suurelle joukolle pelaajia ja erityisesti tarinavetoisissa peleissä.

Pleikkarilta löytyy paljon pelejä suomeksi ja valinta tehdään usein jo käyttöjärjestelmän kielestä. Tällöin suomenkielistä peliä pelataan aina kun tekijät ovat sellaisen ymmärtäneet mukaan laittaa. Siitä johtopäätös äänestystuloksen luonteesta.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Pleikkarilta löytyy paljon pelejä suomeksi ja valinta tehdään usein jo käyttöjärjestelmän kielestä. Tällöin suomenkielistä peliä pelataan aina kun tekijät ovat sellaisen ymmärtäneet mukaan laittaa. Siitä johtopäätös äänestystuloksen luonteesta.
Toisaalta samaisesta äänestystuloksesta voi vetää yhtälailla myös johtopäätöksen, että 50% pelaajista ei perusta lokalisoinnista pätkän vertaa tai jättää suomen valitsematta myös silloin, kun se olisi vaihtoehto.

Lokalisoinnin kannalta mielenkiintoisin lukema taitaisi kuitenkin olla se, kuinka suuri osa pelaajista jättäisi jonkin pelin kokonaan ostamatta vain siksi, ettei sitä tarjoilla omalla kielellä. Esimerkiksi Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa ilmeisesti niin moni, että Eurooppa tuntuu olevan yhä valitettavan monille julkaisuille liian kallis investointi hyötyyn nähden ja täällä pelit jäävät joko kokonaan julkaisematta tai saapuvat ikävällä viiveellä.

Tuossa mielessä lokalisointia on helppo katsoa vähän vinoon ja mielestäni ihan syystä. Se on varmasti ihan kiva lisä monelle ja "välttämätön pakko" muutamille mutta jos Suomessakin julkaistaisiin vain niitä pelejä, jotka on meikäläisittäin lokalisoitu niin aika karuksi taitaisi tarjonta muodostua. Noin muutenkin englanti nyt vaan on maailmankieli, jonka oppimisesta on elämässä hyötyä monessa muussakin paikassa kuin pelikonsolin äärellä.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Lokalisointi voidaan tehdä jo varhaisessa vaiheessa pelintekoprosessia, beta-testaajille tuttua. Englanninkielinen ääninäyttely yhdessä suomenkielisten tekstien kanssa on keino laajentaa sanavarastoa sekin. Toisaalta, hyvin tehty duppaus (Ratchet & Clank) on valintakriteeri pelikauppoja tehdessä; "Suomiversio". Jopa täällä KonsoliFIN:ssä.

Jos todella halutaan laajentaa pelaajien kirjoa, on siihen yksi parhaimmista keinoista lokalisointi. Ajatelkaa kaksi samaa ohjelmaa lähettävää kanavaa, toinen tekstittää ja toinen ei. Kumpi loistaa kanavamittauksessa?
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Kiinnostavaa kuultavaa. Lautapeliä voi pelata yksin? Eli ei tarvitse enään pelata kimbleä mielikuvitusystävän kanssa? Hienoa! Ja on aika tylsä elämä jos ei koiran haukuntaa kestä. Ette käsitelleet lainkaan mitään suomalaisia lautapelikauppoja tai hinnastoja. Jos jotain ymmärsin niin prismasta ei kannata alkaa etsimään mitään hardcore lautapelejä? Ja hinnasto ette puhuneet lainkaan lautapelien hinnoista. Mutta loppuun kuuntelin jälleen. Taidampa tästä läheteä etsimään itselleni lautapeliä.
 
Ja on aika tylsä elämä jos ei koiran haukuntaa kestä.
Kuuntelin kastiketta bussissa matkalla töihin. Taustamelun takia volaa pitää siis nostaa. Olin juuri noussut bussista, mutta äänenvoimakkuus oli vielä säätämättä, kun ensimmäinen haukahdus tuli. Sen verran kovaa kajahti, että oikeasti säikähdin.

Siinä olet oikeassa, että elämäni on aika tylsää.
 
Vastaus: Podcast 081: Taikapiiriin unohtuneen

Kiitokset vielä etupäässä Jyrille, että saitte lautapelicastin aikaiseksi. Tästä innottuneena tulee peliharrastus laajenemaan lautapelien puolelle.
 
Ylös Bottom