Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 086: Wiin elämä ja teot

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
KonsoliFIN Podcastin väki kokoontuu puhumaan Wiistä. Hieman yllättäen jryiä ei ole näkyvissä missään, kun Nintendosta puhutaan, vaan kolmen miehen köörin on hoidettava homma kotiin.

Paavi, Waluigi ja ensimmäistä kertaa podcastissä vieraileva Zanis Dust puhuvat Wiin elämänkaaren ohella myös peliaiheisista uutisista, kuten kunniattomista Navy SEAL -sotureista, sekä Halo 4:stä ja Amazing Spider-Manista.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Jakson kesto 02:35:31

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla.
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Kyllä tuo podcastailu hoituu näjemmä mallikkaasti kolmestaankin. Spidu-peli lähti ostoon Waluigin suosituksesta, on mennyt täysin ohitte tämä. Hyvä Spider-man -peli on ollut hakusessa ja toivelistalla pidemmän aikaa, ja tämä vissiin hoitaa hommansa mallikkaasti. Toivoisin seuraavaan kastikkeeseen enemmän juttua kissanpennuista ja niiden käyttäytymisestä ja siitä, kuinka söpöjä ne ovat. Ok?

Ps: Tuhomursun sanansäilää alkaa olla jo vähän ikävä :'(
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Kyllä tuo podcastailu hoituu näjemmä mallikkaasti kolmestaankin. Spidu-peli lähti ostoon Waluigin suosituksesta, on mennyt täysin ohitte tämä. Hyvä Spider-man -peli on ollut hakusessa ja toivelistalla pidemmän aikaa, ja tämä vissiin hoitaa hommansa mallikkaasti. Toivoisin seuraavaan kastikkeeseen enemmän juttua kissanpennuista ja niiden käyttäytymisestä ja siitä, kuinka söpöjä ne ovat. Ok?

Ps: Tuhomursun sanansäilää alkaa olla jo vähän ikävä :'(

Sen verran voin spoilata, että meidän iki ihana Murmeli kömpii talviuniltaan kastikkeen pariin seuraavassa jaksossa, joten miehen karskin runollista sanansäilää pääsee siis ihmettelemään taas pienen tauon jälkeen.
 
Kenes/mikä peli haastattelu lopussa oli? Jos se mainittiin meni ainakin itsellä ihan ohitse.

Mukava kastike, vaikka itselle viimeisin Nintendon konsoli oli GC.
 
Frogilix: Cursed Crusade. Haastattelu on reilun vuoden takaa PAN Vision Playground -tapahtumasta. Paavin mielestä se oli vissiin hauska pääsiäismuna. :p
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Taas vähän erilainen jakso. Paavi sai ajettua keskustelua ihan hyvin puutteellisista tiedoistaan huolimatta. :p Zanis oli hyvä vieras ja Waluigin läpät alkaa iskemään paremmin ja paremmin. Hyvä cast.
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Vähän podcastin alussa mietitytti, että tuleeko kolmen keskustelijan konsepti toimimaan, sillä jos joku kolmesta olisi kovin hiljainen jolla ei paljon sanottavaa niin tuloksena voisi olla aika vaisu ja monotoninen keskustelu. Mutta hyvinhän se toimi, Paavi piti homman käynnissä, Waluigi säesti normilaadukkaaseen tapaansa (vaikka jotain on miehessä selvästi vialla, kun ei Haloa ymmärrä arvostaa) ja Zanis Dust oli suorastaan mainio lisä keskusteluun. Näkemystä erityisesti Halosta riitti ja muutoinkin hyvin otti osaa, puhui selkeästi ja asiaa. Toivottavasti Zanista saadaan kuulla uudestaankin taas joskus.
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Kiitokset Cyrukselle ja Bioshokkaajalle positiivisesta palautteesta. Hieman jännitti tuo ensiesiintyminen, mutta onneksi se ei juuri näkynyt nauhoituksessa. Voi olla, että taas joskus osallistun podcastaamiseen, sillä mukavaa hommaahan tuo oli. Ainakin silloin, jos on Nintendomiehelle tarvetta. :)
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Oliko uusi tunnari joku Nintendo-spesiaali vai tullut jäädäkseen talvikaudelle? Erittäin mukava kuulla vaihteeksi vähän enemmän Nintendo-asiaakin taannoisen Wii U -turinan jatkoksi, ja Zanis Dust paikkasi vakiokaartin Nintendo-kokemuksen aukkoa erinomaisesti.

Minua jotenkin hämää aina kun N64:stä puhutaan "kuusnelosena". Ainoa oikea "kuusnelonen" on Commodore 64! Olen kai jotenkin omituinen kun pidin N64:n erikoisesta ohjaimestakin, vaikka sitä tunnutaan usein vihaavan. Se oli toki suunniteltu aika lailla tarkaksi Mario 64 -ohjaimeksi, ja ei soveltunut kaikkiin peleihin niin hyvin mm. tatin suuren liikkuma-alueen vuoksi.

Aina on jotenkin ihmetyttänyt sekin, miten Cubea pidetään floppina, vaikka myyntiluvuissa se oli lähes tasoissa menestyksenä pidetyn Xboxin kanssa, myyntilukujen ero oli vain 10%:n luokkaa. Kaikki on toki suhteellista, Microsoft oli uusi tulokas ja Xboxilla piti vain saada jalkaa oven väliin, kun taas Nintendolla oli takana useampi menestyslaite, joihin nähden Cubea tietysti on pidettävä pettymyksenä.

Cube oli sukupolvensa laitteista ehdottomasti persoonallisin, ja Nintendon omille pelifranchiseille ei yksinkertaisesti löydy vastineita muilta. Cubelle on iso kasa pelejä, joiden pariin haluan edelleen palata joskus, kun vain aikaa riittäisi. Multiplattiksien vertailuissakin Cube-versiot pärjäsivät usein hyvin. Joidenkin kehittäjien mielestä Cuben GPU oli sukupolvensa paras, eikä siitä koskaan otettu kaikkea irti. Se, kun jotkut sanovat Wiin olevan puolitoista kertaa Cuben tehoinen tulee vain siitä, että Wiin kellotaajuus on tasan puolitoista kertaa Cuben kellotaajuus. Piirit ovat kuitenkin luonnollisesti paljon kehittyneemmät, eli todellinen tehonlisäys on huomattavasti suurempi.

Myönnettävä, että en ole pelannut Wiillä yhtään mitään netissä, kun Metroid Primejen friend tokeneiden lähettelyä tuskin sellaiseksi voi laskea. Nettipeleistä tulee tosin heti mieleen Super Smash Bros Brawl, josta piti kavereiden kanssa joskus järjestää isommatkin nettipelisessiot, mutta ei vaan ole koskaan saatu aikaan.

WiiConnect24:ssä oli paljon lupausta, mutta sen käyttö muuhun kuin päivityksistä tai viesteistä ilmoittamiseen jäi olemattomaksi. Ilmeisesti ainakin Animal Crossing tuki sitä jossain määrin, ja tarjosi erikoispäivien lisäsisältöä automaattisesti. Joskus myös luvattiin, että kavereiden AC-kylissä pystyisi vierailemaan itsekseenkin, jos kaverin laite vain on WiiConnect24:ssä kiinni, mutta siitä en tiedä toimiko tämä. WiiConnect24:n sähkönkulutuksesta kitiseminen tuntuu hieman omituiselta, kun se vastaa tyypillistä sähkölaitteen valmiustilaa, ja vie vähemmän sähköä kuin keskimääräinen tallentava digiboksi valmiustilassaan. Sitähän alleviivattiin julkaisun aikoihin, että Wiissä on optimoitu sähkönkulutusta enemmän kuin suorituskykyä. Toki kun näitä laitteita on monta alkaa se yhdessä tehdä jo aika paljon kulutusta.

Sääli, ettei Wii:n DS-yhteistyötäkään koskaan kunnolla hyödynnetty. Cube-GBA -linkitys näytti jo vähän potentiaalia, mutta kärsi mm. GBA:n ankeista namiskoista ja vanhempien GBA-mallien kehnosta näytöstä. Four Swords lienee tosiaan tunnetuin esimerkki Cube-moninpelistä, jota kontrolloitiin GBA:lla, ja pelaajat pystyivät käymään luolissa toisistaan riippumatta, kun luolakomppaus tapahtui GBA:n näytöllä. Cuben Animal Crossingissa GBA:lla pääsi kokonaan uuteen paikkaan, veneellä pienelle saarelle kylän edustalla.

Wiin riesana oli nopeasti ja halvalla rykäistyn shovelwaren lisäksi myös yleinen tapa tehdä monialustapelien Wii-konversiot helpointa tietä PS2-versioiden pohjalta, jolloin Wii jäi pahaksi väliinputoajaksi, eikä sen kapasiteettia luonnollisesti paljonkaan käytetty. Se siis olisi pystynyt paljon parempaankin kuin mitä suuri osa peleistä näytti.

WiiWaresta löytyy erinomaisia pelejä, joita 5-10 vuoden kuluttua muistellaan unohdettuina klassikkoina joista kukaan ei ole kuullutkaan. WiiWaren suurin ongelma onnettoman 40 megan kokorajan lisäksi oli loppujen lopuksi minkäänlaisten demojen tai kokeiluversioiden täydellinen puute, eli sen hyvän ostettavan löytäminen oli tehty täysin mahdottomaksi. Kovin montaa sikaa ei viitsi säkissä ostaa pelkkien luettujen arvostelujen perusteella. Tämän vuoksi WiiWaren myynnit ovat olleet surkeita, ja kehittäjät eivät saa Nintendolta yhtään mitään ennen kuin peli on myynyt tuhansia kappaleita. Pelimyynnissä yleensäkin Nintendon pahin vastustaja on aina ollut Nintendo itse, muiden on vaikea tuoda pelejään menestyksekkäästi Nintendon konsoleille. Wiilläkin yhdeksän myydyintä peliä ovat kaikki Nintendon omaa tuotantoa, ja top kahteenkymmeneen mahtuu vain viisi muiden peliä.

Cuben ensimmäinen Metroid Prime on kaikkien aikojen suosikkipelejäni, erityisesti kerrassaan upean tunnelmansa vuoksi. Kakkonen oli lievä pettymys ykkösen loistavuuden jälkeen, mutta Wiillä kolmonen oli jälleen paluuta oikeaan suuntaan. Kolmonen päivitti myös kieltämättä hieman kankeat Cuben kontrollit paljon sujuvammiksi, ja osoitti että osaavissa käsissä fps-tyyliset kontrollit onnistuvat erinomaisesti wiimotella, kunhan vain muistaa valita luonnollisemman expert-kontrollimoodin heti eikä edes yritä tapella perusasetusten kanssa. Metroid Prime Trilogy päivittää ykkösen ja kakkosen samanlaisille kontrolleille, ja lisää mm. laajakuvatuen. Trilogya saa muuten edelleen jostain kaupoista, ja se on ehdottomasti kovimpia Wiin julkaisuja, joten suosittelen lämpimästi.

Olen viime aikoina sattumoisin pelaillut Super Mario Galaxy 2:sta. Peli on mielestäni parempi kuin ykkönen, joka oli jo erinomainen. Perusidea on käytännössä sama, ja kentät ovat edelleen suunnittelultaan loistavia ja juuri sopivan mittaisia ideoihinsa nähden. Pidän vain enemmän kakkosen rakenteesta, joka on karttaliikkumisineen klassisten 2D-Marioiden suuntaan kumarteleva ja selvästi vanhakantaisempi kuin ykkösessä.
 
Tunnareiden kohtalot ovat aina jakson kasaajien käsissä. Ajatus oli talvisissa maisemissa kun tämän väänsin. Jatkosta en osaa sanoa, mutta kfinillä on muutakin musiikillista kööriä, esim nocebo, joka taisi opiskellakin alaa. Jos alkaa talvi masentamaan, floodaatte vaan nocebon inboxin :)

Jatkon kannalta eräs mielenkiintoinen vaihtoehto on se, että sivuston käyttäjät tai heidän kaverit jne toimittavat oman näkemyksensä ylläpitoon tunnareista. Itse olen vääntänyt kolme audiotiedostoa. 1 intron alkuspiikin rauhallinen tausta, 2 itse introjenkka, sekä sitten loppuluritus. Siitä vaan askartelemaan!

Mitään palkkiotahan kfin ei maksa, mutta meriitti on aina meriitti ja kukapa kuolevainen ei haluaisi kantaa omaa korttansa kfinin kekoon!
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

sph:lta varsin hyvä ja kattava postaus.
Olen hyvin paljon samoilla linjoilla kanssasi N64:n ja Cuben suhteen. Itsekin pidin N64:n ohjaimesta, vaikka sitä paljon haukuttiinkin. Omaan käteen se istui vallan mainiosti, enkä kokenut ohjauksessa mitään ongelmia, ellei ohjattavuus sitten pelissä oikeasti ollut huono.

Cube oli laitteena hyvin persoonallinen ja sille löytyi laadukkaita pelejä laidasta laitaan. Metroid Prime on myös omia kaikkien aikojen suosikkipelejäni ja kokemus vain parani Wiille julkaistussa trilogiassa. Vuosien saatossa hyviä pelejä on kerääntynyt niin paljon, että hyllyssäni odottaa pelaamattomana esim. Cuben Paper Mario. Saman laitteen F-Zero GX:ää tulee aina ajoittain pelattua kaverin kanssa, ja vaikka radat ovat jo tuttuakin tutumpia, niin silti siitä riittää hupia. Myös Rebel Strike on co-oppina edelleen rautaa.
 
Vastaus: Podcast 086: Wiin elämä ja teot

Mielenkiintoista pohdintaa oli Wiistä ja sen vaiheista tässä podcastissa, vaikka kenties varsinaisia Wii-asiantuntijoita ei ollut mukana. Ainakin Crystal Chronicles -tapauksesta pitää selventää, että Wiille tuli kokonaisuudessaan neljä Final Fantasy Crystal Chronicles -sarjan peliä. Keskustelussa esille tullut moninpelattava FFCC oli Echoes of Time, joka portattiin DS:ltä myös Wiille, ja sen vuoksi se myös hyödynsi DS-yhteyttä. Sen sijaan The Crystal Bearers oli täysin yksinpelattava toiminta-RPG/seikkailupeli. Näiden lisäksi WiiWareen tuli sarjasta My Life as a King ja My Life as a Darklord. Näissä peleissä mielenkiintoista on, että ne ovat kaikki uniikkeja, omanlaisiaan konsepteja, joista jokainen tarjoaa erilaisen pelikokemuksen, ja tämä oli Wiin FFCC-pelien yksi selvin vahvuus.

Aina on jotenkin ihmetyttänyt sekin, miten Cubea pidetään floppina, vaikka myyntiluvuissa se oli lähes tasoissa menestyksenä pidetyn Xboxin kanssa, myyntilukujen ero oli vain 10%:n luokkaa. Kaikki on toki suhteellista, Microsoft oli uusi tulokas ja Xboxilla piti vain saada jalkaa oven väliin, kun taas Nintendolla oli takana useampi menestyslaite, joihin nähden Cubea tietysti on pidettävä pettymyksenä.

Näinhän se meni. Sekä Microsoft että Nintendo huomasivat nopeasti, että Xbox ja Cube eivät pärjänneet PlayStation 2:ta vastaan. Microsoft veti Xboxilta johdot seinästä vuonna 2005 saadakseen Xbox 360:n nopeasti liikkeelle, vaikka Xboxilla olisi ollut vielä varaa kasvaa. Gamecube taas oli käytännössä ihan kuollut kyseisenä vuonna, ja Nintendo oli kaikessa hiljaisuudessa kehitellyt Wiitä jo pitkään, vaikka se lopulta ehtikin markkinoille vasta vuonna 2006. Sitä sopii miettiä, miten olisi käynyt jos Wii olisi tullut markkinoille jo vuonna 2005 rinnan Xbox 360:n kanssa.
 
Ylös Bottom