Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Kolme kovaa räiskintäpeliä on julkaistu muutaman viikon sisään ja neljä kovaa äijää kokoontuu ihmettelemään ilmiötä. Mistä ensimmäisen persoonan ammuskelupelit ovat saaneet alkunsa, miten ne ovat nousseet nykyiseen huippusuosioon ja jatkuuko FPS:ien voittokulku ikuisesti? Näitä voi miettiä, kun ensin kuuntelee pohjustukseksi podcast-possen tempoilevaa tajunnanvirtaa muutaman tunnin ajan.

Lisäksi jaksossa kuulee Waluigin mietteitä viikinkihyökkäyksestä ja Playstation-tähtien keskinäisestä välienselvittelystä. Paavi muistelee matkaansa Far Cry 3:n maailmaan eikä Walking Deadin päätösjaksossakaan ollut itku kaukana. Maagi raivoaa ja saa kicksejä painovoimanvaihteluista.

Uutiset ovat edelleen vahvasti Nintendo-painotteisemmat, vaikka jryin lakinurkkaus tekee pikaisen paluun ja tulevista Video Game Awardseistakin puhutaan.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Jakson kesto 3:01:59

Jaksoon liittyviä linkkejä

Paavin Far Cry 3 -katsaus
Tältä näyttää, kun rikotaan videopelaamisen maailmanennätystä
Kaavio perinteisestä vs. modernista FPS-karttasuunnittelusta
Bully Soundtrack - Beach Rumble
Master Race -kuva


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Tontsan tyttö haastaa oslolaisen ketun nokkeluudessa.
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Voitte vetää sanat suustanne 3G:n takia. Olen pelannut pari vuotta 3G:llä, eikä ole ollut kauheasti lagia (ping 60-80). Steaminkin pelit ladataan 1-1,5 GB/s. Konsoli kanssa toimii hyvin 3G:llä ilman lagia. Tämä kyllä saattaa johtua mokkulasta josta pystyy jakamaan 8 eri kohteeseen ja asun aika keskustasta.
 
3G voi tosiaan yllättää. Kaveri pelasi jumalan selän takana kännypisteen kautta PCllä Battlefield 3sta ihan hyvin.
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Kyyllähän nämä jaksot, joissa muistellaan menneitä aina maistuvat. Ensimmäisen persoonan räiskinnät eivät ole kiinnostaneet enää vuosikausiin, mutta kyllähän Doom oli loistava ilmestyessään. Varmaan Leisure Suit Larryn ohella peli, joka löytyi aikanaan joka paikasta, kuten koulujen tietokoneluokista. Olihan se aikamoinen ilmiö ja kloonia pukkasi joka tuutista. Ja periaatteessa pukkaa edelleenkin. Mainstreamin ytimessähän nämä ovat nykyään, mutta monet FPS:t ovat olleen varsin kiistanalaisia ilmestyessään. Wolfenstein 3Dn ja Doomin varmasti monet tietävätkin, mutta esim Soldier of Fortune ja CoD: Modern Warfare 2 saivat paljon kuohuntaa aikaiseksi.

Ehkäpä yllättävästikin meno ole vielä hyytynyt, vaan näitä callofdutyja tms myydään kuin puuroa. Genrellä on kuitenkin - kuten castissa todettiin - varsin pitkä historia ja monet aikanaan suositut nuoremmatkin pelityypit (sanotaanko esim RTS, lentosimulaattorit ja point'n'click -seikkailupelit) ovat ratsastaneet kohti auringonlaskua. Ehkäpä genren pelastaa se, että se pystyy omimaan esim RPG- ja seikkailupelielementtejä ja siten uusiutumaan jossain määrin. Mutta mutta, omasta mielestäni ei kuitenkaan riittävästi vaan etsin pelikokemukselta jotain muuta.

Eli nyt ne pyssypelit syrjään ja vaikkapa The Walking Dead koneeseen!

Video Game Awards täyttää muuten 10 vuotta. Aika uskomatonta. Tänä vuonna hienoahan on mm se, että Wii U:n pelejä on ehdolla ennen kuin koko laite edes oli julkaistu.
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Wii U:n menekkiin liittyen, jos saatavuus on rajallista voidaan aina kehua, että kaikki vietiin käsistä. Suurin omituisuus laitteessa on kyllä melkeinpä kaiken lisensoitavan teknologian uupuminen HDMI:tä lukuunottamatta, mikä tarkoittaa aika ankeaa äänivalikoimaa isolle osalle ihmisistä. Todennäköisesti äänet kuitenkin tuotetaan jonkinlaisen standardikirjaston läpi, jolloin pelkkä kirjaston päivitys riittäisi Pro Logic II:n lisäämiseen stereoääneen, mutta suppeille liitännöille ei softapäivityksillä mitään mahda. Kuvan siirto ohjaimelle langattomasti ei sinänsä ole kovin erikoinen juttu, langattomia HDMI-ratkaisuja löytyy lukuisia. Kysymysmerkki on lähinnä toimivuus useammalla ohjaimella ja mahdollisten häiriölähteiden lähellä.

Angry Birds -limun muka suuria kansainvälisiä perinnemerkkejä parempi menestys Suomessa oli puhdas lintujuttu eli ankka, jolla Rovio oli vähän keulinut kansainvälisille vieraille. Heiton vanavedessä kerrottiin hieman laajemminkin S-ketjun tilastoja. Niistä paljastui, että Angry Birds on kyllä myydyin limu, kunhan lasketaan vain yksittäin myytyjä 0,33l:n tölkkejä, mutta kaikkien limujen kärkikahinoihin ei ole asiaa: Angry Birds ei nouse kärkisijoille päivittäistavarakaupassa | Yle Uutiset | yle.fi

Vasemmallekirjoittaneen mielestä pikaisesti mainittu Dungeon Master (1987) on jatko-osansa Chaos Strikes Backin (1989) kanssa kaikkien aikojen paras peli. Käyttöliittymä ja pelimekaniikat olivat aikakautensa parhaat. Dungeon Master on hienosti rakennettu ja tasapainotettu, kun taas Chaos Strikes Backin äärettömän kiero luolasto on kaikessa vanhakantaisessa epäreiluudessaankin edelleen suuri suosikkini level designissa. Nämä ruutu kerrallaan hyppien -luolakomppaukset olivat myös 80/90-lukujen taitteessa niin suosittu juttu, että puhuttiin Dungeon Master -klooneista. Harva pääsi edes lähelle esikuviensa tasoa, ennen kuin Ultima Underworld lopulta vei konseptin askelen pitemmälle.

Jos tällaiset mestariteokset ovat jääneet välistä, niin niitä voi helposti kokeilla joka käyttiksellä toimivalla uusioimplementaatiolla. Kyseessä on 1:1 alkuperäisestä CSB-koodista reverse-engineerattu uusi toteutus, eli uskollisempi ei voisi olla. Valitettavasti pohjana vaan on käytetty Atari ST -versiota, eikä Amiga-versiota, jonka stereoäänet olisivat paitsi parantaneet tunnelmaa myös auttaneet kuulemaan mistä suunnasta monsterit käyvät päälle.

Kokonaan mainitsematta jäi System Shock, joka myös kuuluu suosikkipeleihini. Pelihän on käytännössä Ultima Underworldien engineä käyttävä upeatunnelmainen cyberpunk-tieteisseikkailu. Pelaaja herää avaruusasemalla, jolla tekoäly SHODAN on pistänyt ranttaliksi. SHODAN on paitsi hienoimpia pelipahiksia, myös selvästi GLaDOSin esiäiti. Onhan Bioshockiakin sanottu System Shockin henkiseksi jatkoksi, ja vaikka Bioshock on toimintavetoisempi ja enemmän FPS:n suuntaan on siinä mm. tarinankuljetus äänitallenteilla suoraan System Shockista.

Pieni lipsahdus tapahtui, kun Doomia väitettiin ensimmäiseksi oikeasti kolmiulotteiseksi FPS:ksi. Doom ei vielä suinkaan ollut oikeasti 3D. Siinä ei pystynyt katsomaan tai tähtäämään pystysuunnassa, ja eri korkeudella olevaa vihulaista kohti ampuessa ammukset menivät automaattisesti oikealle korkeudelle. Korkeuserot olivat toki uutta Wolfenstein 3D:hen verrattuna, mutta päällekkäisiä tasoja ei voinut olla. Kaikki hahmot ja tavarat olivat myöskin 2D-spritejä, joita zoomailtiin pikselimössöksi. Doomin alkuperäinen kontrolliväline oli myöskin vielä näppäimistö, hiiri oli mainittu lähinnä pro tip -tasoisena bonuksena.

Duke Nukem 3D oli välivaihe, jossa sai päällekkäisiä tasoja kludgettamalla ja tarkoilla rajoituksilla. Quake oli ensimmäinen oikeasti 3D FPS, jonka engine tuki aidosti päällekkäisiä tasoja, ja jossa vihulaisetkin olivat 3D-objekteja eivätkä 2D-spritejä. Universaaliksi ohjausstandardiksi muodostunut WASD+hiiri popularisoitui kuitenkin vasta Quake-peliturnauksissa, ja tuli vakioasetuksiin mukaan Quake 2:ssa.

Id Software on lähes aina varhaisten pelien jälkeen ollut enemmän teknologiatalo kuin varteenotettava pelistudio. Carmackin johdolla Id tekee enginen, ja sille teknologiademon jota myydään pelinä, muut studiot sitten tekevät ns. oikeat pelit enginellä. John Romero puolestaan on eräänlainen peliteollisuuden lööppijulkkis. Ensimmäisiin todellisiin pelifloppeihin kuuluneen Daikatanan jälkeen miehestä kuului vuosia lähinnä 20 vuotta nuoremman romanialaisen vaimonsa vuoksi. Äskettäin mies sai pientä huomiota, kun Kickstarterin kautta haettiin rahoitusta miehen uuden studion työnimellä "Old School RPG" kulkeneelle pelille, jota olisi kehittänyt Romeron pääasiassa Wizardry-sarjasta tunnettu jo neljäs vaimo. Keräys tosin peruttiin parissa viikossa, kun se ei oikein lähtenyt kunnolla käyntiin.

Minusta puhtaat FPS-pelit saavuttivat huippunsa jo Doomin ykkösepisodissa, ja sen jälkeen liian kestävät viholliset sekä liian kikkailevat tai suoraviivaiset kentät ovat pilanneet pelit. Sen sijaan jos pelissä on jokin muu porkkana voin siitä innostua. Jo mainitun System Shockin lisäksi myös joskus FPS:ksi haukuttu Metroid Prime kuuluu suosikkipeleihini. Siinähän paino on räiskintää enemmän seikkailulla, tutkimuksella ja puzzleilla. Tämä on kai sitä lopussa mainittua genren laajentumista. FPS:stä voisi oikeastaan S:n huoletta pudottaa ja puhua vain first person -peleistä, pelkkä kuvakulma ja samansukuiset kontrollit eivät tee automaattisesti jokaisesta pelistä shooteria.

Lerput ja korput erottaa muuten sillä selkeällä logiikalla, että lerput ovat ohuita ja siten taipuvia (ne isommat, 5,25" ja 8") ja korput paksumpia ja kovia (3,5" ja pienemmät).

Unohtuikin jo Bully-jakson palautteissa mainita, että tuo mainio ja mainostettu soundtrack löytyy kokonaisuudessaan Spotifysta: Bully [Original Video Game Soundtrack from a game rated "Teen" by the ESRB]. by Various Artists on Spotify
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Id Software on lähes aina varhaisten pelien jälkeen ollut enemmän teknologiatalo kuin varteenotettava pelistudio. Carmackin johdolla Id tekee enginen, ja sille teknologiademon jota myydään pelinä, muut studiot sitten tekevät ns. oikeat pelit enginellä.

Ei ole tosin ollut hirvittävästi huutoa id:n teknologiallekaan viime vuosina. Unreal Engine ja kumppanit ovat tehokkaasti vieneet nuo markkinat, enkä tiedä onko noita pelimoottoreita oikein enää myytäväksikään tehty. Esimerkiksi id Tech 5:ttä ei taida kukaan käyttää vielä id:n tai Bethesdan ulkopuolella, mutta tämä nyt johtuu varmaan osittain siitä, että Bethesda ei ole halunnut edes pelimoottoria kaupata ulkopuolisille.

Angry Birds -limun muka suuria kansainvälisiä perinnemerkkejä parempi menestys Suomessa oli puhdas lintujuttu eli ankka, jolla Rovio oli vähän keulinut kansainvälisille vieraille. Heiton vanavedessä kerrottiin hieman laajemminkin S-ketjun tilastoja. Niistä paljastui, että Angry Birds on kyllä myydyin limu, kunhan lasketaan vain yksittäin myytyjä 0,33l:n tölkkejä, mutta kaikkien limujen kärkikahinoihin ei ole asiaa: Angry Birds ei nouse kärkisijoille päivittäistavarakaupassa | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä oli omakin johtopäätös. Tuli tuossa kuitenkin lesoilun innoittamana ostettua parit tölkilliset kyseistä limunaatia. Tropic ei ollut kovin hääviä, mutta Paradise oli jo vähän maistuvampaa. Comet vaikuttaa vähän pelottavalta, kun appelsiinin ja kolan yhdistelmästä tulee mieleen lähinnä Grandin vastaavat tripit.
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Esimerkiksi id Tech 5:ttä ei taida kukaan käyttää vielä id:n tai Bethesdan ulkopuolella, mutta tämä nyt johtuu varmaan osittain siitä, että Bethesda ei ole halunnut edes pelimoottoria kaupata ulkopuolisille.

Itseasiassa Rage on ainut peli tällä hetkellä joka käyttää id tech 5:ttä, ja mun muistaakseni tuleviakin pelejä on julkistettu vain ja ainoastaan Doom 4. Tuosta lisenssoinnista, tosiaan eivät lisensoi Zenimaxin ulkopuolelle koko moottoria, tiedä sitten haluaisiko sitä kukaan kun edes Zenimaxin omat studiot ei sitä id:tä lukuunottamatta ole vielä käyttäneet. Aikamoinen floppihan tämä tech 5 on tainnut olla, kun yksi peli on vasta ulkona ja yksi tulossa, ja moottoria kuitenkin muistaakseni esiteltiin ekaa kertaa jo joskus 2007 tai 2008. Toisaalta jos en väärin muista, niin tech 4-pelejäkin on alle kymmenen...
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Ihan jees cast. Ei taas pahemmin muista, mitä piti kommentoida.

Mitä Heihachi tekee PSABR:ssä? Tekkenhän on läpeensä Playstation-sarja ja Heihachi on Tekkenin pomo. Ehdottomasti kuuluu peliin. Toki siellä on joitain masentavia puutteita. Toivottavasti mahdollisessa jatko-osassa sitten.

FPS:t.. Kyllähän CoDin menestys on tappamassa genreä. Kaikki yhtään poikkeavaa yrittävä floppaa, koska "miksei tämä pelitä kuin CoD", jolloin suurin osa pyrkii kopioimaan feature by feature periaatteella, jolloin FPS = CoD. Maagiset mainitsi yhden näistä, eli iron sight. Ei nykyisin saa tehdä räiskintää ilman iron sightia tai 3rd person peleissä vastaavaa mekaniikkaa. Samoin hyvin neogafiin oli juuri tehty topic "miksei active reloadia käytetä useammissa peleissä" ja tyypilliseen gaf-tapaan ensimmäinen postaus kiteyttää ytimen "cuz call of duty doesnt have it".
 
Vastaus: Podcast 088: Edelleen ammutaan ihmisiä

Mikä biisi soi ekalla tauolla? Alkaa noin kohdasta 43.30. Soundhound ja vastaavat eivät tätä tunnistaneet. Tutun kuuloinen mutta jäi ärsyttämään, että missä olen tuon kuullut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom