Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 091: Ai niin, tääkin tuli

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Vuoden viimeisenä LTTP-jaksona tarjotaan kertaus kuluneen vuoden peleistä, joista kaikki eivät ole kuulleet tai ainakaan muista niiden ilmestyneen vuonna 2012. Mitä neuloja löytyykään heinäsuovasta kun sopivasti pöyhii?

Pelattuja pelejäkään ei ole unohdettu, ja julkaisukalenterin näyttäessä tyhjää onkin mukava palata backlogin pariin. jryi kertoo, miten Ratchet & Clank All 4 One opettaa katsomaan kontrolleja lapsen silmin, Waluigilla on ollut hauskaa Windowsin pasianssin kanssa ja Felisleo on palannut Skyrimin maailmaan.

Uutisissa vaihdetaan synkempi vaihde silmään ja parjataan hätäisiä uutisorganisaatioita. Toisaalta arvioidaan myös taistelukorsetteja ja naisia pelien kansissa.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:33:33


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 091: Ai niin, tääkin tuli

Olin jo itselleni luvannut, etten koskaan enää kirjoita tänne kun palautteet aina vain lynkataan :D


Voi helvatun telkkä, huonoille vitseille pitäisi saada jokin taustamusiikki, kuten spoilereissakin.
Kyllä taas hävetti nauraa täydessä junassa, jollekin tankkauskone-sorsa-mielikuvalle.
Tulee pahaa silmää lempääläläismummoilta, kun hulttionuorisolla on kivaa.

Maailmanlopun partaalla pitää kiittää teitä, että jaksatte näitä casteja tehdä joka viikko.
Vasta muutaman kuukauden teitä kuunnellut, mutta ehdottomasti podcastit ovat olleet yksi vuoden peli aiheisista kohokohdista.
Toivottavasti jatkatte vielä maailmanlopun jälkeenkin.

Olin jo alistunut vaimon mussutukseen, ettei kolmikymppinen perheellinen mies tarvitse mitään pikkupoikien pelikonsoleita.
Mutta podcast antoi uskoa, että pelaaminen on harrastus ja perheellisetkin saavat pelata. Olen taas saanut innostukseni pelejä kohtaan takaisin, kiitos!


Ehkäpä jatkossa toivoisin kuulevani muutaman spoiler-castin (vaikka ihan bonuksena sitten). Jotenkin niissä tulee itselle hyvä, mutta kummallinen olo.
"miten olen tuollaisen missannut" tai "mitähän noi taas sekoilee???"


Sitten sivuhuomio:
Itse lataan castit suoraan puhelimen RRS-feedinä. Kesällä se vielä toimi ihan kivasti, mutta nytten RRS-feedin päivitys kestää minuuttitolkulla, jopa kymmenen minuuttia. Lieneekö puhelimen (Nokia C7) vika vai onko vain liikaa sisältöä? Tuskinpa Jryi on mitään uutta RRS-feedi koodia tehnyt?
Jokaisella meillä on ongelmamme, minulla vain se, että joudun odottamaan ikuisuudelta tuntuvan hetken uutta castia.


Maailman loppu tulee, mutta onko elämää maailman lopun jälkeen?
 
Vastaus: Podcast 091: Ai niin, tääkin tuli

Hitto, ei taas muista yhtään, mitä piti kommentoida.. Ainakin Ridge Racerin bombauksesta piti sanoa, että eipä ollut yllätys, sillä käytännössä kaikki arcade-kaahaukset ovat flopanneet myynnillisesti viime vuosina. Joku Forza Horizon on niitä harvoja kohtuullisia myyjiä ja tietenkin Mario Kart ja Need for Speed. Ei siis siinä mielessä pelin laadulla ollut juurikaan varmasti väliä, genre ei vain ainakaan tällä hetkellä myy.

Meni tuo vuoden 2012 aliarvostetut helmet ketju ohi jotenkin. Tänäkin vuonna on julkaistu kymmeniä, ellei satoja, suorastaan rikollisen aliarvostettuja ja aivan liian vähälle huomiolle jääneitä pelejä, kun samaan aikaan CoD myy ja myy ja myy. Masentavaa. Varsinkin latauspelit jäävät usein täysin ilman huomiota, vaikka sieltä tulee nykyisin usein paljon parempia pelejä kuin nämä "AAA"-julkaisut, joiden pelkkä markkinointibudjetti on sata kertaa ladattavan pelin kehitysbudjetti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 091: Ai niin, tääkin tuli

Kiva kuulla pitkästä aikaa jotain musiikkipelikeskusteluakin. Vaikka muovikitaroiden myynti on käytännössä kuollut, pelit elävät. Musiikkipelit ovat pelejä, joita ei hakata jatkuvasti, vaan niiden pariin palataan aina pitkienkin taukojen jälkeen. Itse olen vahvasti Rock Band -ihmisiä, sen ylivoimainen etu Guitar Heroon (ja Rocksmithiinkin) verrattuna on todella laaja ja läpi koko franchisen yhteensopiva biisikirjasto. Kaikki yli 3000 koskaan Rock Band -brändin alla julkaistua kappaletta ihan muutamaa kappaletta ja Beatles-materiaalia lukuunottamatta ovat saatavilla yhteen kirjastoon, ja pelattavissa Rock Band 3:ssa. Kaikkia kitara-, basso- ja kosketinraitoja voi pelata edelleen alkuperäisellä viiden namiskan muovikitaralla. Osaan uudemmista kappaleista on olemassa pro-nuotitukset, jotka vaativat pro-kitarakontrollerin ja vastaavat oikean kitaran otteita. Jopa rumpujen kanssa joku oli tehnyt jo Rock Band 1:ssä hienon oivalluksen, ja kaikkia kappaleita nuotinnettaessa symbaalit oli otettu huomioon. Vaikka symbaalit tulivat tuetuksi vasta kolme vuotta myöhemmin RB3:ssa tukivat kaikki olemassaolevat kappaleet niitä heti. Rock Bandiin on myös tullut myös uusia DLC-kappaleita joka ikinen viikko pelin julkaisusta tähän päivään asti, eli yli viiden vuoden ajan.

Bark At The Moon on muuten Ozzy Osbournea, että aika lähelle Black Sabbathia kuitenkin meni. Minun mielestäni tosin alkuperäisen Guitar Heron vaikein kappale on Panteran Cowboys From Hell. Guitar Hero 3:sta voin sanoa sen, että puikkojen siirryttyä Harmonixilta Neversoftille alkoi mopo-ote livetä heti. Peli on tunnettu siitä, että sen chartit on vedetty nuottimääriltään aivan överiksi, ja se on kitaran osalta vaikein muovikitarointipeli. Myöhemmät Guitar Herot yrittivät vähän hillitä nuottitulvaa, mutta GH pysyi silti aina enemmän suoritushenkisenä ja kilpapiirien suosimana pelisarjana kun RB keskittyi enemmän fiilistelyyn ja kimppakivaan.

Guitar Hero 7 -jutuista kävi kyllä selvästi ilmi, että Activision oli täysin sokeutunut omien "hyvien" ajatustensa kanssa. Kaikki muistavat miten komeasti ja nopeasti Tony Hawk -sarja tuhottiin vain yhdellä täydellistä harkinnan puutetta osoittaneella muovikontrolleria käyttävällä pelillä. GH7:ssä mopo olisi karannut ihan yhtä pahasti, ja hyvä vain että franchise hyllytettiin. Lisäkompleksisuuden tuominen puhtaaseen lelukitaraan jolla ei voi oikeasti soittaa mitään on aivan älytöntä. Rummuilla ja koskettimilla opitut taidot siirtyvät oikeille soittimille, ja RB3:n kitarankin pro-moodi käyttää aitoja kitaran otteita, joilla voi soittaa oikeaa kitaraa, ja siksi vaatikin muovikontrolleriinsakin 104 namiskaa kaulalle. RB3:n muovinen pro-kitara ei yksinään soi, mutta toimii vaikkapa midi-kontrollerina. Valitettavasti RB3:n oikea Stratocaster-kontrolleri ei koskaan päässyt kunnolliseen levitykseen ja jäi Euroopassa melkoisen harvinaiseksi Fenderin lopetettua sen valmistuksen hävyttömän nopeasti.

Ammuskelusta ja jenkkien aselakiväännöstä mielestäni aika kuvaavaa oli jokin aamu televisiosta näkemäni uutispätkä, jossa ensin näytettiin amerikkalaisia NRA:n vastaisissa mielenosoituksissa "STOP KILLING OUR CHILDREN" -kyltteineen, ja heti perään jotain republikaanisenaattoria kertomassa, että jos koulun rehtorilla olisi ollut M4 kaapissa olisi hän voinut pysäyttää ampujan.

Noteerasin aikanaan tuon hitaampien frameratejen hyväksynnän, kun PS2:lla ja Dreamcastilla olin tottunut autopelien ja tasohyppelyiden pyörivän lähes poikkeuksetta tasaisesti 50/60fps, mutta Xboxin ostettuani ihmettelin kun useimmat länsimaiset pelit genreen katsomatta tuntuivat pyörivän vain puolella frameratella. Ensimmäisessä Forzassa tämä oli minulle merkoinen turnoff, autopelissä nopeuden tuntu on tärkeää. Kieltämättä elokuvien ja TV-sarjojen onnettoman pieni 24fps näyttää liike-epätarkkuuden vuoksi erilaiselta kuin peleissä sama 24fps näyttäisi. 24fps:n nykivyyden näkee hyvin vaikkapa vanhoissa stop motion -efekteissä, tai Saving Private Ryanin tai Band of Brothersin kohtauksissa, jotka on tehokeinona kuvattu lähes kokonaan ilman liike-epäterävyyttä. Mutta Hobitin 48fps kieltämättä oli ehdottoman superior, tosin tarkemman kuvan vuoksi se on myös niin anteeksiantamaton tuotantoarvoille, että tuskin yleistyy kovin nopeasti muissa kuin kaikkein kalleimmissa tuotannoissa.

Taas kerran tuli jälkikäteen mieleen peli, joka olisi ehkä ansainnut enemmän huomiota. PC:n indiepuolella liikutaan edelleen, eli suomalainen Legend of Grimrock, joka on modernisoitu tulkinta legendaarisesta Dungeon Master -kloonien luolakomppausgenrestä, ja jota olen nyt joululomalla vihdoinkin ehtinyt kunnolla pelaamaankin. Pelistähän on juuri tullut Mac- ja Linux-versiotkin, ja se on mukana yhä käynnissä olevassa viimeisimmässä Humble Bundlessa.
 
Ylös Bottom