Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Ensimmäiset luotettavat tiedot ensimmäisestä seuraavan sukupolven konsolista kuullaan reilun viikon päästä. Tästä innostunut podcast-raati alkoi listata toiveunia ja pahimpia pelkoja siitä, mitä saaman pitää. Millaista on pelaaminen vuonna 2014. Tai koska niitä konsoleita nyt sitten kotiin raahataankaan. Täällä Euroopassa.

Pelatuissa peleissä keskitytään lähinnä läähättämään aika OK:n DmC Devil May Cryn äärellä, uutisissa on vähän asiaa jostain muustakin. Ainakin Suomen parhaat pelit palkittiin ja Paavin salasuhde paljastui Electronic Artsille. Ja J.J. Abrams tekee elokuvan Half Lifesta.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 3:34:34


Jaksoon liittyviä juitsuja

Microsoftin Illumiroom-konsepti:


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

Hyvä podcasti. Siellä käytiin nextgenin osalta läpi niitä samoja tuumailuja, joita väki on rustaillut tänne foorumin puolelle. Rehellistä puhetta ennenkaikkea.
 
Vastaus: Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

Ensimmäiset luotettavat tiedot ensimmäisestä seuraavan sukupolven konsolista kuullaan reilun viikon päästä.

Bojad, bojad... Eibäs gonsolisodita nyd rauhan aigaan... Ellei casti sitten käsittelekin Wii U:ta? Ääh, olkoon... Ei aina tarvitse puolustaa kiusattua - ainakaan jos se on alitehoinen konsoli.
 
Vastaus: Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

Pitää kommentoida heti yksi juttu, ettei unohdu. Itse siis tarkoitin Move Fitnessin tekijöillä sitä, että odottaisin heiltä jotain uutta ja mahdollisesti liiketunnistuspelaamisen seuraavalle tasolle nostavaa teosta, enkä välttämättä liikuntapeliä. He todistivat Move Fitnessillä olevan liikkeentunnistuksessa teknologisesti huippuluokan studio, tähän perustuvat siis odotukset.

Toki en pistäisi pahakseni seuraavan tason liikuntapelistäkään, nimittäin vaikka muuta väitittekin, niin todellakin on teknologialla mahdollista viedä kyseistä genreä eteenpäin. Tämän huomaa toki ehkä vasta itse Move Fitnessiä testatessa. Sen teknologia mahdollistaa jo monia harjoitteita, joita ei saisi samassa muodossa toteutettua ilman tuota teknologian tasoa. Vielä tarkempi, syvempi ja nopeampi trackaus toisi vielä varmasti lisää mahdollisuuksia.

Mutta siis, jos joku voisi tehdä jotain hienoa ja odottamatonta liiketunnistuspelaamisen saralla, niin se on Move Fitnessin tekijätiimi.
 
Vastaus: Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

Nyt ensimmäistä kertaa yli kahteenkymmeneen vuoteen uusi konsolipolvi ei tuo oikeastaan minkäänlaista merkittävää muutosta tai uutuutta pelaamiseen, ainoastaan tehokkaampaa rautaa. Nähtäväksi jää miten se otetaan vastaan. Jos huhuissa on yhtään perää ja sekä boksi että pleikkari ovat lopulta samansukuista rautaa niin pelikenttä on täysin avoin, ja ratkaisevaan osaan noussee se kumpi tarjoaa paremmat palvelut ja työkalut kehittäjien hyödynnettäväksi.

Viides konsolisukupolvi (Saturn, PS1, N64) toi mukanaan 3D:n ja jopa satakertaisen kapasiteettilisäyksen CD:n myötä. Itse asiassa PS1 oli ensimmäinen kuluttajahintainen 3D-kiihdytetty laite, jopa PC:n ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut 3D-kortit tulivat vasta pari vuotta myöhemmin. Resoluutio oli kuitenkin edelleen lähes poikkeuksetta sama noin 320x224 mitä se oli ollut 70-luvun lopusta asti, mikä on helppo unohtaa. Kuudes sukupolvi (PS2, Cube, Xbox) muutti pelien visuaalista ilmettä merkittävästi 3D:n kypsyttyä ja resoluution nelinkertaistuttua. Seitsemäs sukupolvi (360, Wii, PS3) toi sitten keskustellut sisäänrakennetun nettipelaamisen, digitaalisen jakelun, achievementit ja liikeohjauksen.

Resoluution nostaminen sinänsä ei vielä kasvata pelien kokoa, mutta tarkempi resoluutio vaatii tarkemmat assetit, erityisesti suuremmat texturet, ja tiettyyn pisteeseen asti mielellään myös tarkemmat mallit kulmikkuuden vähentämiseksi. Kaikki sinänsä kiinnostavat puheet dynaamisemmasta ja elävämmästä pelimaailmasta eivät oikeastaan vaatisi uutta konsolisukupolvea, vaan olisivat tehtävissä nykyisillä laitteilla kunhan vain jollakin olisi laittaa asiaan riittävästi kehitysresursseja. Uusilla laitteilla luonnollisesti alkuvaiheessa vältellään riskejä, joten tällaista lienee turha odottaa kovin pian.

Aina eivät teknisen kehityksen vaikutukset ole olleet puhtaasti positiivisia. Kapasiteetin kasvaminen alkoi korvata varsinaista pelattavaa välinäytöksillä muuallakin kuin japsiropeissa. Suuremman kapasiteetin mekaaninen levymedia toi mukanaan lataustauot joita ei aiemmin konsolipeleissä ollut, ja grafiikan ja pelidatan kasvaessa sitä ladattavaa on aina vain enemmän. Nintendo rummutti vielä N64:n kanssa että moduulipelimedian kanssa ei ole pitkiä lataustaukoja ja siirtymät alueelta toiselle ovat välittömiä.

Vaikka pelit jaeltaisiinkin diginä ja niiden nettiaktivointia vaadittaisiin ei se välttämättä tarkoittaisi jatkuvan nettiyhteyden vaatimista. Esim. Steamissa pelit ovat pelattavissa ilman nettiä sen jälkeen kun ne on kerran käynnistetty nettiyhteyden kanssa. Jatkuva nettiyhteys on vielä nykyisellään todellakin täysin epärealistinen vaatimus. PC:llähän Ubisoft sitä jo kokeili, ja vastaanotto oli todella lämmin kun oman netin tai servereiden pätkäistessä yksinpeli potkaisi ulos tallentamatta tilannetta.

Ei välttämättä kannata naureskella liiaksi sille miten Ameriikassa on nettiliittymissä quotat. Joidenkin mielestä meilläkin on vain ajan kysymys koska mennään perässä ja otetaan siirtorajoituksia käyttöön mobiilin lisäksi myös kiinteissä liittymissä. Sonera on tiettävästi asiaa jo väläytellyt, ja jos yksi iso uskaltaa niin muut menevät varmasti perässä.

PS1:n muistikortti oli kyllä yhden megan kuten muisteltiin, mutta ei megatavua vaan megabitin, eli huimat 128 kilotavua. Yksi tallennusblokki oli siis kooltaan 8kB.

The Wiren HD-version kanssa ei muuten kannata pidättää hengitystä. Sarjan tekijät ovat itse sitä mieltä, että sarjan lookkiin kuuluu 4:3-kuvasuhde, eikä siitä ole olemassa 16:9- tai HD-versioita olemassa missään, HBO:nkin esittämä "HD-versio" on vain skaalattu. Tai tämä oli ainakin tilanne vielä kaksi vuotta sitten. Toki sarja on kuvattu filmille, eli jos joku haluaa HD-versiot joskus tehdä se on mahdollista, kunhan vain alkuperäiset filmit ovat tallella.
 
Vastaus: Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

Missä Sonera on moisista rajoituksista väläytellyt?

Jos tämä olisi jotenkin edes pöydällä, luulisi että tekijä oikeustahot lobbaisivat tätä täyttä häkää.
 
Vastaus: Podcast 099: Emäntä kävi siivoilemassa

Missä Sonera on moisista rajoituksista väläytellyt?
En nyt osaa näyttää yhtään uutista tms jossa asiasta olisi ainakaan suoraan julkisesti puhuttu, kommenttini perustui parin alalla työskentelevän kaverin kanssa loppuvuodesta käytyyn keskusteluun. Suomessa nettiliittymät ovat kilpailun vuoksi alihinnoiteltuja todellisiin kustannuksiin nähden. Yksi syy siihen on yksinkertaisesti transit-liikenteen (liikenne ISP:n oman verkon ja Internetin välillä) hinta, joka on useita euroja per Mbps, vaikka onkin 15 vuodessa pudonnut viidessasadosaan... Liittymiä on siis myyty enemmän kuin mihin oikeasti olisi kapasiteettia. Tilannetta pystytään vielä kannattelemaan kun ihmisten ostamien liittymien käyttöaste on hyvin pieni, mutta yleistyneet torrenttien pyörittäminen 24/7 tai elokuvien katsominen streamauspalveluista muuttaa tätä koko ajan. Jos liiketoimintamalli ei ole kannattava odotetaan vain kuka uskaltaa tehdä ensimmäisenä takuuvarmasti epäsuositun liikkeen, eikä siitä pidetä kovaa meteliä ennen kuin on pakko.
 
Ylös Bottom