Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Moni peliharrastaja miettii, että oman pelin tekeminen voisi olla kiva juttu, mutta mitä täytyy tehdä, että pääsee suunnitteluvaiheesta eteenpäin? Vastausta tähän kysymykseen on pyydetty esittämään ensimmäisen pelinsä, Megamassiven, vastikään julkaissut Vesa.

Pelatuissa peleissäkin sivutaan pikaisesti mobiilipuolta ja Maagin uutta konsolia. Uutisissa taas hämmästellään sitä intoa, jolla EA onnistuu törttöilemään mikromaksujen, always-on-DRM:n ja Sim Cityn julkaisun kanssa.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Megamassive-pelin voit ostaa iOS-laitteella Appstoresta.

Kesto 2:05:49

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Tajusin vasta kastikkeen nauhoittamisen jälkeen, että tuo mainittu ja jryin suuresti odottama Stargate-seikkailuhan julkaistaan jo torstaina. Zomg!
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Mielenkiintoista asiaa podcastissa ja mukava kuulla enemmän mobiilipeleistä, varsinkin kun näkökulma on erinlainen, pelikehittäjän ollessa mukana.

Podcastissä jryi mainitsi, että Applen Storesta ei pysty lataamaan mitään, edes ilmaista, ilman että syöttää luottokorttitietonsa. Tämä ei kuitenkaan pidä täysin paikkansa. On täysin mahdollista luoda Apple ID ilman, että antaa mitään maksutietoja Applelle. Itse olen tätä käyttänyt luodassani tunnuksen muutaman muun maan App Storeen, kuten Kanadan, joissa usein testataan pelejä ennen varsinaista julkaisua.

Apple lisäsi hiljattain ohjeet viralliselle tukisivustolleenkin: iTunes Store, App Store, iBookstore ja Mac App Store tilin luominen ilman luottokorttia (englanniksi)
Asia kiinnitti podcastissä lähinnä huomion, koska jotkut ihmiset voivat kokea luottokortti vaatimuksen merkittävänä esteenä.

Kiitos podcasteistä ja jatkakaa samaan malliin,
Oskari
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Kun kerran vauhtiin päästiin, niin päätimme keskittyä mobiilipelaamiseen vielä ensi viikollakin. Silloin vähintäänkin kiinnostavana vieraana on Fingersoftin taustalla häärivä Toni Fingerroos, joka on tunnettu mm. menestyneestä Hill Climb Racingistä. Uutukaisena mieheltä on putkahtanut pihalle myös Benji Bananas. Jos tulee mieleen kysymyksiä joihin haluaisitte saada mieheltä vastauksen, niin niitä voi heittää vaikka tähän ketjuun taikka sitten vastaavasti muita palautekanavia pitkin.
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

En ole aiemmin kirjoitellut palautetta kastikkeesta, vaikka olen sitä kuunnellutkin jo vuoden päivät. Koska varsinainen halu antaa palautetta lähti tässä jaksossa minua ärsyttäneestä asiasta, niin annan kärkeen myös positiivista palautetta pitkään kastikkeen parissa viihtyneenä kuuntelijana. Suomalaiseen tyyliinhän kritiikki kuuluu aina leipoa kehujen sisään, kuin paska täytekakkuun.

Peliharrastukselle on nykyään huomattavasti vähemmän aikaa, kuin podcastien kuuntelua aloittaessani, mutta viikoittaisesta kierrosta löytyy edelleen Konsolifin podcast ja Rebel FM. Konsolifin korvasi mulle aikanaan Pelaajan podcastin, jonka läpän laatu huononi merkittävästi Puhan poistuttua. Nykyään kuuntelen lähinnä Mikkis-jaksot, jos niitäkään. En halua kuunnella vain peliuutisia ja kommentaaria, vaan rentoa läpänheittoa kavereiden välillä pelaamisesta ja sen ulkopuolisistakin asioista.

Erityiset kiitokset Jyrille podcastin luotsaamisesta minun kuunteluaikanani, Paaville Wiren hehkutuksesta ja pelialan tietämyksensä mukaan tuomisesta, Tuhomursulle vatsalihakset kipeyttävästä kirosanojen käytöstä ja Maagille biitin hehkutuksesta sekä läpän tason pitämisestä matalana (”vittu maagi sä oot kyllä tyylikäs jätkä”).

Jaksossa 103 kuitenkin yksi asia särähti korvaan. Polygon-sivuston Arthur Giesistä puhuttaessa Paavi huomautti, että:

Paavi sanoi:
[Arthur Gies] on ite sellanen kusipää ettei toista. Siis oikeesti. Ihan kauheeta arvostelua, mitä oon kattonu, mitä se on kirjottanu. Että huhhuh!

Tää tuli aika puun takaa. Gies on tosi mielipiteitä jakava hahmo ja varsinkin Gaffin ”tosipelaajien” parissa vaikuttaa olevan ihan muodissa kyseisen herran dumaaminen. Gaffissa tietyt käyttäjät ovat siinä vaikutelmassa että Gies on jonkinlainen xbotti, joka arvostelee kaikki ps3:n yksinoikeudet epäreilusti. Giesillä on myös voimakkaita mielipiteitä paitsi pelaamiseen, myös naisten oikeuksiin liittyvistä asioista, eikä epäröi ilmaista niitä välillä tosi suoraan ja töksähtävään tyyliin. Tämä myöskin herättää närää. Viimeksi Giesin God of War: Ascensionin arvostelu herätti twitterissä paskamyrskyn, koska siinä puhuttiin naisiin kohdistuvan väkivallan hehkuttamisesta. Perustelut mielipiteiden tueksi kuitenkin aina löytyvät, vaikka niistä ei samaa mieltä olisikaan.

Omituista oli musta se, että Paavi julkisesti haukkuu kusipääksi oman kollegansa parilla lauseella avaamatta sen tarkemmin, mitä tarkoittaa. Oli Giesistä mitä mieltä tahansa, niin kyseessä ei kuitenkaan ole mikään kahden pennin peliblogin pyörittäjä, vaan yhden suurimmista pelisivuistoista Reviews Editor. Gies on noussut nykyiseen melko korkeaan asemaansa toimittuaan pelijournalistina alle 3 vuotta, joten tuskin sälli nyt ihan taidoton kusipää voi olla?

Voi olla että kyseessä oli läppä, jota en typeryyttäni tajunnut, mutta sanavalinnat ja äänensävy kertoivat kyllä toista.

Tällä pitkällä palautteella minun kiitokseni parhaasta suomenkielisestä podcastista. Jatkan kuuntelua ilolla jatkossakin.
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Tää tuli aika puun takaa. Gies on tosi mielipiteitä jakava hahmo ja varsinkin Gaffin ”tosipelaajien” parissa vaikuttaa olevan ihan muodissa kyseisen herran dumaaminen. Gaffissa tietyt käyttäjät ovat siinä vaikutelmassa että Gies on jonkinlainen xbotti, joka arvostelee kaikki ps3:n yksinoikeudet epäreilusti. Giesillä on myös voimakkaita mielipiteitä paitsi pelaamiseen, myös naisten oikeuksiin liittyvistä asioista, eikä epäröi ilmaista niitä välillä tosi suoraan ja töksähtävään tyyliin. Tämä myöskin herättää närää. Viimeksi Giesin God of War: Ascensionin arvostelu herätti twitterissä paskamyrskyn, koska siinä puhuttiin naisiin kohdistuvan väkivallan hehkuttamisesta. Perustelut mielipiteiden tueksi kuitenkin aina löytyvät, vaikka niistä ei samaa mieltä olisikaan.

Omituista oli musta se, että Paavi julkisesti haukkuu kusipääksi oman kollegansa parilla lauseella avaamatta sen tarkemmin, mitä tarkoittaa. Oli Giesistä mitä mieltä tahansa, niin kyseessä ei kuitenkaan ole mikään kahden pennin peliblogin pyörittäjä, vaan yhden suurimmista pelisivuistoista Reviews Editor. Gies on noussut nykyiseen melko korkeaan asemaansa toimittuaan pelijournalistina alle 3 vuotta, joten tuskin sälli nyt ihan taidoton kusipää voi olla?

Voi olla että kyseessä oli läppä, jota en typeryyttäni tajunnut, mutta sanavalinnat ja äänensävy kertoivat kyllä toista.

Nooh, ehkä se oli vähän huumoria ja vähän provosointia jryin suuntaan, kun hän on ilmaissut ihastuksensa Polygonia kohtaan (ja minäkin kyllä sivustosta pidän). Toisaalta vähän huonosti taas esitin asian siinä hetken mielijohteesta. Henkilökohtaisella tasolla Giesiä vastaan ei mitään ole, paitsi ehkä hänen jakamiaan arvosanoja ja joitakin kommentteja vastaan. Enemmän taustalla olikin juuri tuo Internetin ikuisesti palava viha, joka tuntuu liekehtivän erityisesti Giesiä kohtaan. Toisaalta ainahan noin näkyvässä roolissa olevia ihmisiä kommentoidaan, eikä NeoGAF:n väki yleensäkään näin tunnu pelimediaa hirvittävästi arvostavan. Mutta joo, ehkä tuon kommentin olisi voinut jättää sanomattakin. :p
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Voi pojat, melkoisia aasinsiltoja uutisosiossa. Vaadin jatkossa samaa laatua.
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

En ole aiemmin kirjoitellut palautetta kastikkeesta, vaikka olen sitä kuunnellutkin jo vuoden päivät. Koska varsinainen halu antaa palautetta lähti tässä jaksossa minua ärsyttäneestä asiasta, niin annan kärkeen myös positiivista palautetta pitkään kastikkeen parissa viihtyneenä kuuntelijana. Suomalaiseen tyyliinhän kritiikki kuuluu aina leipoa kehujen sisään, kuin paska täytekakkuun.

Kyllä meikäläinen tunnisti tuon haukkumisen vähän kieli poskessa heitetyksi provon poikaseksi, mutta ollaan toki oltu Paavin kanssa sen verran enemmän tekemisissä, että tuollaiset nyanssit on helpompi huomioida. Mutta tavallaan heitto oli ihan onnistunut, koska se kuitenkin loppupeleissä aktivoi teikäläisen kirjoittamaan palautetta tänne meidän suunnalle. Siinä mielessä en ole ainakaan itse pahoillani asiasta. :)
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Vähän offia.
Jonkun verran tullut kuunneltua noita Rebel FM:n casteja. Kyllähän sieltä on saannut sellasen kuvan "artturista", että on vähän sellainen ylimielinen vittupää, joka vääntää omaa juttuaan. Vahva persoona. Huomaa, että välillä muut cast:iin osallistujat ovat kielet ruskeina. Jos pelaajacast:ä on kuunnellut joskus alkuaikoina, niin ei voi välttyä vertaamiselta Mr. Puhaan, paljon samoja piirteitä. Itse en pidä yhtään huonona, että tällaisiä vahvoja persoonia löytyy. Joku pitää varmaan mursuakin ihan urpona. Mutta itse tykkään, kun ammutaan välillä(tai siis vähän väliä) yli laidan. Esim. Pelaajacast tuntuu olevan nykyään sellasta tasaista pakkopullaa, paitsi silloin kun Rautalahti pääsee mikin ääreen.
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Nooh, ehkä se oli vähän huumoria ja vähän provosointia jryin suuntaan, kun hän on ilmaissut ihastuksensa Polygonia kohtaan (ja minäkin kyllä sivustosta pidän).

Näin mä kyllä salaa arvelinkin, nimenomaan sen takia että loanheitto tai paskanpuhuminen ei todellakaan tunnu olevan mitenkään tyyliäsi. Ei tämä mulle mikään kauhea järkytys ollut, mutta kiitos että reagoit palautteeseen. Tykkään susta kuitenkin kastikkeen keskustelijana.

Mutta tavallaan heitto oli ihan onnistunut, koska se kuitenkin loppupeleissä aktivoi teikäläisen kirjoittamaan palautetta tänne meidän suunnalle. Siinä mielessä en ole ainakaan itse pahoillani asiasta.

Eikä tarvitsekaan olla. Pitääkin ruveta näin aktiivisena kuuntelijana useammin kirjoittelemaan nyt neitsyyden mentyä, kun palautteeseen reagoidaankin näin nopsaan.

Vähän offia.
Jonkun verran tullut kuunneltua noita Rebel FM:n casteja. Kyllähän sieltä on saannut sellasen kuvan "artturista", että on vähän sellainen ylimielinen vittupää, joka vääntää omaa juttuaan. Vahva persoona. Huomaa, että välillä muut cast:iin osallistujat ovat kielet ruskeina. Jos pelaajacast:ä on kuunnellut joskus alkuaikoina, niin ei voi välttyä vertaamiselta Mr. Puhaan, paljon samoja piirteitä. Itse en pidä yhtään huonona, että tällaisiä vahvoja persoonia löytyy. Joku pitää varmaan mursuakin ihan urpona. Mutta itse tykkään, kun ammutaan välillä(tai siis vähän väliä) yli laidan. Esim. Pelaajacast tuntuu olevan nykyään sellasta tasaista pakkopullaa, paitsi silloin kun Rautalahti pääsee mikin ääreen.

No selvästihän huomaa, että makueroja löytyy, kun mä puolestani tykkään Giesin ja Puhan persoonista. Kenestäkään ei ole pakko tykätä ja sen saa (ja pitääkin) sanoa ääneen. Mua vaan haittasi se, miten se ilmaistiin, minkä Paavi jo selittikin pieneksi väärinkäsitykseksi.

Mielipiteet Pelaajacastista jaan täysin. Huttunenkin on jotenkin paljon kiinnostavampi jäbä silloin kun Mikkis tai Puha on paikalla. Joku aktiivisempi keskustelija, josta Huttunen voi "riffailla".
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Pitääkin ruveta näin aktiivisena kuuntelijana useammin kirjoittelemaan nyt neitsyyden mentyä, kun palautteeseen reagoidaankin näin nopsaan.

Palautetta saa ja pitääkin antaa. Kehittää myös meidän toimintaa kun tulee huomioita kuuntelijan näkökulmasta. Ei mene pelkäksi norsunluutornissa patsasteluksi. Tässä muutaman vuoden aikana on tullut huomattua, että jengi ei tuota kovin aktiivisesti anna, vaikka kuuntelijoita olisikin ihan kivasti. Toki siinä saattaa olla aina kynnys kirjoittaa se ensimmäinen viesti. Hyvä kuitenkin että saatiin tuo muuri teikäläisen osalta murrettua. :)
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Jos tulee mieleen kysymyksiä joihin haluaisitte saada mieheltä vastauksen, niin niitä voi heittää vaikka tähän ketjuun

Onko peleistä tullut minkälaisia yhteydenottoja maailmalta ja nettoaako euron pelistä jotain leivän päälle levitettäväksi?
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Tässä muutaman vuoden aikana on tullut huomattua, että jengi ei tuota kovin aktiivisesti anna, vaikka kuuntelijoita olisikin ihan kivasti. Toki siinä saattaa olla aina kynnys kirjoittaa se ensimmäinen viesti.
Hetkonen, tässä on oikeasti hyvä kysymys. Olen hieman itsekin ihmetellyt, miksi nämä podcast-ketjut ovat yleensä kohtuullisen lyhyitä. Luettu satoja kertoja, mutta kommentoitu ehkä 5 kertaa.

Itsekin kirjoittelen epäsäännöllisesti, mutta kun kirjoitan jotain niin odotusarvonani ja toiveenani on, että siitä seuraa edes jotain keskustelua foorumilla tai vaikka castissa. Tätä ei hirveän usein tapahdu, joten jotain voisi asialle tehdä. En millään usko, että kyseessä on nimenomaan kynnys kirjoittaa se ensimmäinen viesti. Voisiko hiljainen ketju aiheuttaa ko kynnyksen? Oravanpyörä?

Yhtenä ongelmana tässä on se, että itsekin kuuntelen castin yleensä parin päivän kuluessa viikon aikana. Tällöin yksityiskohdat helposti unohtuvat ja vain selkeästi 'syvälle sydämeen sattuu'-luokan kommentit jäävät mieleen. Joten enemmän sitä provosointia perhana! Missä oli Shenmue 3 hehkutus? Muuta en jaksosta muistakaan, normaali 'kakskauttaviis'. Toinen ongelma keskustelun kannalta on varmaan siinäkin, että jos ihmiset ovat tiistaina ilmestyneen jakson kuunnelleet sanotaanko perjantaihin mennessä, on siinä mitä - pari päivää aikaa kommentoida ennen kuin seuraava jakso nauhoitetaan.

Ja sen verran noista mobiilipeleistä, että olisi mielenkiintoista tietää minkälainen homma on kääntää peli alustalta toiselle (esim iOs - Android). Mitä kaikkea tuollainen siis vaatii?
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Juuh, jotenkin jäi Shenmue henkutus jostain syystä todella torsoksi vaikka kova fani olenkin. Lisäksi tuo pelin alustalta toiselle kääntäminen on mielenkiintoinen kyssäri, jota tarttee udella Fingerroosilta. Laittakaa vaan lisää jos mieleen tulee.

Oon muuten itsekin sitä mieltä, että tuo mainitsemasi noidankehä voi olla aiheuttamassa tätä vajetta. Meidänkin täytyisi siis olla aktiivisempia tällä suunnalla.
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Myönnän kyllä, että Lego-pelit ovat olleet melko pitkälle sama peli niin kauan kuin niitä on tehty, mutta mielestäni pelien typistäminen yhteen mekaniikkaan on melkoista aliarvioimista. Onhan siinäkin niitä mekaniikkoja pelistä riippuen helposti toisenkymmentä, ja niitä sitten yhdistellään siinä missä niissä Ratchet & Clankeissakin. Tietysti kaiken voi aina ajatella yksinkertaistuvan siihen että painaa nappulaa tietyssä paikassa, mutta silloinhan oikeastaan kaikki pelit pelkistyvät siihen.

CSI-pelejä on muuten tehty aika montakin, Ubisoftin julkaisemana. Genren ystävät ilmeisesti pitävät, vaikka pelit eivät kovin kummoisia arvostelumenestyksiä ole olleetkaan.

Ohjelmoinninkin opettelu on tehokkainta nimenomaan itseä kiinnostavalla ja sopivasti haastavalla projektilla. Itse aloitin 1980-luvulla perusteiden jälkeen kokeilemalla, miten pelien mekaniikkoja ja tekniikkoja voisi tehdä, ja 1990-luvulla työkalujen parannuttua tein hieman laajempia pelivirityksiä ja niiden tueksi työkaluja esim. karttaeditoreiksi.

Olen Vesan lailla kaikenlaisen visuaalisen säätämisen ystävä, tosin silloin kun minä ohjelmointia opettelin ei ollut youtubea, saati inter wepsiä, joten tuli vain kokeiltua paljon erilaisia asioita ja miltä niiden vaikutukset näyttävät. Nykyäänkin erityisesti interaktiivisen tulkin tarjoavat ohjelmointikielet, kuten oma suosikkini Python, ovat käteviä nopeaan kokeiluun, vaikka graafisen tulostuksen generointi ei niin triviaalia olekaan. Klassinen ohjelmoinnin perusteiden opetuskieli Logo perustuu juuri siihen ajatukseen, että näkee heti graafisesti mitä käskyt tekevät.

Mielenkiintoista sinänsä, että Megamassive on selvästi fysiikkaan ja sitä kautta matematiikkaan nojaava peli, vaikka ensin sanotaan että matematiikka ja fysiikka ei ole kovin vahva alue. Toki nykyään on paljon laajemmat apukirjastot helposti saatavilla kuin 20 vuotta sitten jolloin itse tein suurimman peliprojektini ja jouduin itse toteuttamaan newtoniaaniset fysiikat alusta asti trigonometrialla ja vektoreilla. Ohjelmointikielenäkin oli mukavasti assembler, eikä ympäristö tukenut esim. liukulukuja ollenkaan, joten kaikki matematiikka piti toteuttaa fixed pointtina. Oi niitä aikoja...

Konsolikehittäminen ei muuten aina vaadi kallista kehityslaitteistoa. Aiemminkin mainitsemani ilmainen XNA on kelvannut jopa XBLA-tasoisiin peleihin, ei pelkästään XBLIGiin. AAA-pelejä sillä ei toki tehdä, mutta esim. Eurogamerin vuoden 2012 peliksi valitsema Fez on tehty XNA:lla. Muita esimerkkejä ovat vaikkapa Bastion tai Dust: An Elysian Tail.

Yhtenä ongelmana tässä on se, että itsekin kuuntelen castin yleensä parin päivän kuluessa viikon aikana. Tällöin yksityiskohdat helposti unohtuvat ja vain selkeästi 'syvälle sydämeen sattuu'-luokan kommentit jäävät mieleen. Joten enemmän sitä provosointia perhana! Missä oli Shenmue 3 hehkutus? Muuta en jaksosta muistakaan, normaali 'kakskauttaviis'. Toinen ongelma keskustelun kannalta on varmaan siinäkin, että jos ihmiset ovat tiistaina ilmestyneen jakson kuunnelleet sanotaanko perjantaihin mennessä, on siinä mitä - pari päivää aikaa kommentoida ennen kuin seuraava jakso nauhoitetaan.
Tuo pitkien jaksojen kuuntelu on välillä hieman ongelmallista. Minä kuuntelen podcasteja lähinnä työmatkoilla ja kauppareissuilla, joten yli kolmen tunnin jakso vie useimmiten koko viikon. Lomalla jää sitten helposti pahasti jälkeen julkaisutahdista. Asioiden muistamisen olen ratkaissut niin, että jonkin asian tullessa vastaan kirjoitan kännykällä Evernoteen ihan sanalla tai kahdella mistä puhuttiin. Se on riittävästi palauttamaan asian mieleen kun kotona kirjoitan ajatuksia auki. Tämä selittänee myös palautteideni neuroottisuutta :)
 
Vastaus: Podcast 103: Ehkä sketsein juttu ikinä

Juuh, jotenkin jäi Shenmue henkutus jostain syystä todella torsoksi vaikka kova fani olenkin.
Pessimisti ei pety. Jos uutinen on luokkaa "saattaa harkita Kickstarteria", niin tässä vaiheessa on kyllä ihan fiksuakin olla hehkuttamatta liikaa.

Asioiden muistamisen olen ratkaissut niin, että jonkin asian tullessa vastaan kirjoitan kännykällä Evernoteen ihan sanalla tai kahdella mistä puhuttiin. Se on riittävästi palauttamaan asian mieleen kun kotona kirjoitan ajatuksia auki. Tämä selittänee myös palautteideni neuroottisuutta :)
Tuo kuulostaa ihan kätevältä. Itse tosin kuuntelen autossa, joten siinä on hieman hankalaa alkaa näpyttelemään muistiinpanoja. Pitäisi olla sihteeri mukana. Minusta tälläisten (pitkähköjen) palautteiden antaminen on pelkästään positiivista. Kun on monta eri pointtia, on myös monta täkyä, joihin eri ihmiset voivat tarttua ja siten tästä voisi seurata pitempiäkin keskusteluja. Voisi.
 
Ylös Bottom