Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 105: Sitten tulee se kakku

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Yllättävän vähän rakkautta on jaossa tämän kuun klassikkopelille, eli melkein viiden ja puolen vuoden ikäiselle Portalille. Jyrin hehkutusta kuuntelemaan ovat kokoontuneet FelisLeo, maagiset, Paavi ja Waluigi. Onko kyseessä vain teknisesti perusvarma tasopuzzleilu vai nerokkaan tarinan sisältävä taideteos? Päätöksen tehköön jokainen ihan itse, mutta ainakaan aspekteista ei ole jakson kuuntelemisen jälkeen pulaa.

MOPPissa Paavi ja Fellu vertaavat näkemyksiään Gears of War Judgmentista, maagiset vihaa Batman Arkham Citya ja Waluigin makuun ei ollut Sly 4:kään. Uutisissa lasketaan kukkia EA:n haudalle John Riccitiellon jätettyä erokirjeensä. Mutta onneksi edes Activision pitää laadun tasaisena...

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto 2:48:10

Jaksoon liittyviä linkkejä sun muita

Kotaku listaa hyviä asioita John Riccitiellosta

YouTube-arvio Walking Dead Survival Instinctistä (jos on vielä epäselvää, miksi peli on sontaa)

Tekninen kuvaus Originin haavoittuvuudesta (pdf)

Red Letter Media - karvasta (mutta hyvin perusteltua) elokuvakritiikkiä


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

No nythän ne pojat rykäisi erittäinkin mainion kolmituntisen eetteriin. Viikon tähtipelistä keskusteleminen oli tosiaan tuota jo kastikekuvauksessakin vihjailtua soolokikkailevampaa Jyristelyä (joka oli kuitenkin sellaista hyvällä tavalla intopinkeää tarinointia, että tuon kyseisen pelin neitseellinen aloittaminen taitaa olla mitä pikimmiten edessä täällä), mutta muuten tuntui porukalla kemioivan silleen kivalla tavalla rempseästi. Palauteosiossakin hyvää jatkopohdiskelua sinne naiseus ja pelit problematiikkoihin. Loppuhuipennuksessa vaaran hetkiä Waluigin dramaattisella katkeamisella ja siellä aivan aivan lopussa vielä krapulamestarin tarjoamat kermaiset kahvireseptit. Kiitokset siis tästäkin podcastista. Hyvin lähtee edelleen!
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Castien pituuden pyörittyä siinä kahden tunnin pinnassa jo usean viikon ajan oli huoli alkanut pikkuhiljaa nousta allekirjoittaneen puseroon. Viime viikolla, kahden tunnin rajan jäätyä rikkomatta ensimmäisen kerran sitten en edes tiedä milloin, olin jo vakavissani hakeutumassa terapiaan pakkoliikkeiden ja satunnaisesti esiintyvien impulsiivisten "homo!" -huuteluiden vuoksi. Ilman rauhoittavia selvittiin kuitenkin vielä viime viikko, tästä kiitos kuuluu pitkälti päivien pidentymiselle sekä Mika-Matti Paatelaisen taktiselle neroudelle. Eilen julkaistu vajaa kolmetuntinen sai isoimmat tärinät loppumaan, ensi viikolla julkaistava kolmen tunnin rajapyykin rikkova (vink vink) cäästi nytkäyttäneekin arjen lopullisesti takaisin raiteilleen. Vielä kerran lyhyesti: pituudella on väliä, sivupoluille ajautuva keskustelu on usein ainakin viihdearvoltaan jopa parempaa kuunneltavaa.


Itse episodista:

Jyrille suurkiitokset peliin perehtymisestä, Portalit ovat kaikista pelaamistani peleistä suurimpia suosikkejani, ja Jyri teki panoksellaan jaksosta mielettömän mukavan kuunneltavan. Glados-insertit ja itse keskustelun vetäminen olivat kumpikin todella hyvin hoidettu, kiitos!

Portalista itselle tekee niin ainutlaatuisen (toimivan puzzleilun ja taitoja sekä ajoitusta vaativan mekaniikan yhdistelyn lisäksi) Maagin paljon mainostama minimalistinen lähestymistapa pelisuunnitteluun, uskomaton käsikirjoitus ja monet pääsiäismunat, joita peliin on sullottu. Esimerkiksi tekstit ja piirrokset seinillä ovat Doug Rattmannin tekosia. Miehestä oli aikanaan saatavilla tietoja aperture sciencen kotisivuilta, jonne pystyi kirjautumaan vain jos onnistui selvittämään tunnukset ja salasanan eräästä easter eggistä (tai googlesta).


Maagin netille myös :ylös:, heti kun aukesi korkki niin loppui myös pätkiminen. Wallun netti ansaitsee myös peukkua, niin oikea-aikainen oli lopun pätkäisy.
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Aah, ihanaa!! Taas oli vuorossa LTTP. Kaikki nämä LTTP/spoilercast/erikoisjaksot, joissa käsitellään pelien juonia ovat aivan mahtavia.
Taas kerran tätä kuunnellessa on pakko vai ihailla kuinka todelliset peli-miehet osaavat ammentaa kaiken tiedon ja juonen pelistä.
Toisaalta sitä vain ihmettelee kuinka paljon itse on missannut peleistä (ei vain Portal, myös Massa kastissa kävi samoin).

Peli oli tosiaan kolahtanut Jyrille, mikä kuului mukavana innokkuutena. Olitte te muutkin ihan hyvin aiheessa mukana, vaikkette niin innokkaita..
Ainut mikä nyt itseäni jäi kismittämään oli se, että mielestäni Portal (1&2) olisi voitu käsitellä kokonaisuutena, mutta ehkäpä se olisi vienyt liikaa aikaa.
Mutta ainakin täältä tulee kannatusta, jos tahdotte tehdä Portal2 LTTP:n. Tosin Paavin kuukivi-spoileri aiheutti aikamoisen ahaa-elämyksen, mutta kaippa siinä vielä jotain muutakin oleellista oli?

Yksi hauska puoli on, että nyt tuli kauhea polte kaivaa OranssiLoora esiin ja pelata Portaalia.
Portal2 ostin joulukuussa kuunneltuani jonkin castin, jossa se mainittiin.
Myös Halo Wars ja Max Payne3 olen joutunut hankkimaan ihan vain castien johdosta. Eikä siinä mitään, hyviä ostoksia, etenkin kun halvalla sai.
LTTP on ihan toimiva konsepti.

--

Oikein hyvää ja munarikasta Pääsiäistä kastike-poppoolle!
PS. Maagi, jos Kate Perry alkaa jossain vaiheessa puuduttamaan, niin kokeile Pepe Perryä. Oikein nautinnollinen sekin.
(kyllä hävetti taas nauraa junassa näinkin paskoille jutuille ja vielä heti aamusta, jatkakaa samaan malliin)
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Yksi parhaista kastikkeista pitkään aikaan, ja ehkäpä paras LTTP Bullyn ohella. Jyrin rakkaus Portalia kohtaan heijastelee omaanikin, joten miehen monologia oli tavallistakin hienompaa kuunnella. Kyseessä on monella tapaa menneen sukupolven yksi tärkeimmistä ja hienoimmista peleistä. Hienosti keskustelun lomaan ajoitetuista GlaDos -quoteista vielä tosiaankin lisäpisteet, varmaan tuotti ihan tarpeeksi ylimääräistä työtä editointivaiheessa. Arvostan! Edes peliä vasemmalla kädellä, aivot narikassa ja darrassa pelanneiden sivukommentit ei tällä kertaa liiemmin haitanneet. Otan tänä iltana taas Weighted Companion Cube -pehmoleluni kainaloon. :)

Ps. maagihan vois tulla useamminkin tuossa rapsakassa kankkusessa kastikkeisiin, sen verran hyviä (sekä niitä hyvällä tavalla paskoja) heittoja irtosi.

E: Tuosta Massa 3:n moninpelistä piti vielä sanoa, että itsellenikin maistui yllättävän kivasti, ja yllättävän pitkään. Mikro-ostoksetkaan ei päässeet ärsyttämään, kun pelaamalla sai nopeasti kasaan tarpeeksi krediittejä jopa niiden kalleimpienkin pakettien hankintaan.

Ja ei huolta, sitä moninpelin vaikutusta yksinpelikampanjaan viilattiin Extended Cutin julkaisun yhteydessä. Nykyisellään saa hyvin helposti sen "parhaaseen loppuun" vaadittavan EMS:n (Effective Military Strenght) kerättyä tyystin ilman multiplayeria. Muistaakseni 3100 EMS vaaditaan, eli 50%:n Galactic Readiness -ratingilla 6200.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Hyvä casti hyvästä pelistä. Olen Jyrin kanssa aika samoilla linjoilla pelin suhteen. Portal on yksi tämän sukupolven parhaista peleistä ainutlaatuisen, yksinkertaisen ja koukuttavan pelimekaniikkansa, älykkään tarinankerrontansa ja huumorinsa ansiosta. Pelissä ei ole lainkaan turhaa venytystä, eikä oikeastaan yhtään mitään muutakaan turhaa. Portal 2 olikin positiivinen yllätys, koska siihen oli keksitty riittävästi uutta, ettei peli tuntunut turhalta kierrätykseltä, ja huumori iski itseeni vielä paremmin. Mielestäni kakkosenkin olisi voinut aivan hyvin käsitellä tässä jaksossa, mutta ei kyllä haittaa yhtään, vaikka tekisitte sille oman jakson joskus.

Kiitokset Jyrille panostuksestaan viikon aiheeseen ja Maagiselle hyvistä heitoista.
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Jryin ennakkotilausihmettelyyn: harvoin pidän pelejä hyllyssä läpäisyn jälkeen, joten helpoin tapa (laiskalle) on viedä ne lähimpään pelikauppaan vaihtoon. Jos ennakkotilaa jotain samalla, niin saa paremman vaihtoarvon pelilleen *tsi tsing* Vielä en ole onnistunut mitään susipaskaa tilaamaan, ja onneksi niitä varausrahoja saa siirrellä nimikkeeltä toiselle julkaisupäivään asti.

Kiitos castista. Hyvä porukka oli kasassa.
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Peleihin kuuluu peruuttamattomasti se, että universumin pelastamisella on tulipalokiire, mutta sankari ehtii siinä sivussa etsiä satunnaisen ohikulkijan vuosia sitten kadonneen tyttären ja siistiä naapurin pihan rikkaruohot.

The Beatles: Rock Bandin julkaisupäivää tuskin olisi kukaan suostunut muuttamaan mihinkään suuntaan, koska se julkaistiin 9.9.9, eli samana päivänä, jolloin koko Beatlesin diskografia julkaistiin remasteroituna isolla rummutuksella. Suurin syy odotettua heikompaan menestykseen lienee ollut markkinoiden saturoituminen. 2009 oli juuri se vuosi, jolloin Activision julkaisi peräti kuusi Guitar Hero -peliä sekä DJ Heron. Asia, jota tiettävästi Activisionilla on jälkeenpäin kaduttu, koska se oli siihen asti hyvin lypsäneen peligenren taloudellinen itsemurha.

Paavi muisteli aivan oikein, että Mass Effect 3:n monipeli oli alunperin suunnitteilla omaksi pelikseen. ME2:n jälkeen kaavailtiin latauspeliä nimeltä Mass Effect Team Assault. Se kuopattiin, mutta käytettiin kuitenkin ME3:n moninpelin pohjana.

Olisin mielelläni ollut Jyrin kanssa keskustelemassa tästä ME3-moninpelistä, mutta kun se nyt osui eri jaksoon niin seuraa pienoinen ajatuksien tyhjennys (vai mainospuhe?) henkilöltä, joka on tuhrinut peliin yli 200 tuntia aktiivista peliaikaa. Pakko pelin on ollut tehdä jotain oikein, koska minä en yleensä kiinnostu räiskinnöistä enkä nettipeleistä. (Ei spoilereita, vain palautteen kannalta pääasiassa epäoleellista käsienheilutusta.)
Oleellisinta varustepaketeissa ovat lopulta uudet aseet ja hahmot. Niitä kertakäyttöisiä geelejä, ohjuksia ja boosteritavaroita saa pelin omillakin krediiteillä suhteellisen halvalla, eivätkä ne kokeneemmilla pelaajilla vähiin käy ellei pelaa jatkuvasti kulta- tai platinatasolla. Jumbo Equipment -paketti, josta kulutustavaroita saa parhaiten, maksaa 33000 krediittiä. Hahmojen ja aseiden metsästykseen parhaat premium-paketit (joita ei edes ollut olemassa alkuvaiheessa) maksavat 99000 krediittiä. Yhdestä kultatason ekstraktiosta tienaa lähes 80000 krediittiä.

Oikealla rahalla myymisessä on sitten se toinen puoli, että oletettavasti oikealla rahalla paketteja ostaneet ihmiset ovat kustantaneet pelin erinomaisen ylläpidon viimeisen vuoden aikana. Pari viikkoa sitten loppuneissa viikonloppuhaasteissa oli yhteensä 35 erikoishaastetta, joita suorittamalla sai mm. promootioaseita (jotka tosin nyt haasteiden loputtua on mahdollista saada myös normaaleina ultra rare -aseina) ja uusia bannereita. Moninpelin tasapainoa säädettiin lähes viikottain, ja paria karttaa muokattiin estämään pari suhteellisen triviaalia kämppäystaktiikkaa. Viisi ilmaisena julkaistua DLC-pakettia ovat lisänneet uutta sisältöä poikkeuksellisen paljon, ja ilmaisuus pitää huolen siitä, että kaikki kartat ja hahmot löytyvät kaikilta pelaajilta eikä ketään suljeta ulos pelistä siksi ettei ole ostanut jotain DLC:tä.

Massiivisimmassa DLC:ssä eli lokakuussa julkaistussa Retaliationissa tulivat achievement-henkiset pelinsisäiset challenget ja niiden mukana lobbyssa näkyvät palkintobannerit, kokonaan uusi collector-vihollisfaktio, jota ei yksinpelissä ole, sekä peräti 16 uutta hahmoa joita availtiin hissukseen useamman viikon aikana. Samalla avattiin myös N7 HQ, josta pystyy seuraamaan omia tietojaan, suorituksiaan ja avattuja asioitaan.

Muita asioita, jotka puuttuivat alunperin ja on lisätty DLC:iden mukana:
- platina-vaikeustaso
- kaksi tehtävätyyppiä (escort ja retrieve)
- ylivoimainen enemmistö hahmoista (alunperin oli vain 24 joista kuusi perusihmisten naisversioita, lopulta 65)
- noin puolet aseista ja asemodeista
- uudelleenkäytettävät gear-varusteet
- seitsemän uutta karttaa sekä kuuden alkuperäisen kartan hazard-versiot

Lyhyesti voisi sanoa, että suurin osa moninpelin sisällöstä on julkaistu ilmaisina DLC:inä.

Yksinpelin loppuvaatimuksien pohdintaan liittyen, alunperin yksinpelin kaikkein parasta loppuvariaatiota ei käytännössä pystynyt saamaan nostamatta readinessia moninpelillä tai jollain mobiiliappeista, koska siihen vaadittiin effective military strengthiä 4000. Extended Cutissa rajaa kuitenkin tarkistettiin 3100:aan, joten 50%:n readinessillakin se on helposti saavutettavissa.
Jakson tuotantoon oli selvästi laitettu normaalia enemmän vaivaa. GLaDOS-lainaukset elävöittivät viikon keskustelun ilmettä mukavasti.

Portal on minustakin ehdottomasti yksi sukupolven parhaista peleistä. Yksinkertainen loistava idea kantaa pitkälle. Pelissä on myös tajuttu se, ettei peliä kannata turhaan venyttää yhtään pitemmälle kuin mitä sen ajatus kantaa vain lisätuntien saamiseksi. Se ensimmäisenkin pelikerran ehkä 4-5 tunnin kesto on juuri sopiva eikä peli ehdi maistua puulta missään vaiheessa. Portalin käsikirjoittaja Erik Wolpaw oli muuten myös Psychonautsin toinen käsikirjoittaja Tim Schaferin kanssa.

Jaksossa taisi jäädä mainitsematta Xbox Live Arcadessa julkaistu Portal: Still Alive, joka on käytännössä tasan sama peli, mutta sisältää läjän irrallisia mutta designiltaan erinomaisia lisäkenttiä. Toki uutta nähtävää on kovin vähän jos pelin on muissa yhteyksissä tahkonnut läpi useampaan kertaan, mutta achievementit ovat paljon mielekkäämpiä kuin Orange Boxissa, niille jotka sellaisista välittävät.

Komein Portal-pehmolelu lienee Plush Turret, joka äänteleekin asianmukaisesti.

Lopussa esitettyyn kysymykseen pelien ennakkotilaamisesta minun kantani on, että lähes kaikki pelini ostan muutaman kuukauden jälkeen kun hinta on pudonnut alle puoleen julkaisusta. Mitään en myy pois edes sen jälkeen kun olen tahkonnut pelin viimeistä myöten puhki, ja sillähän se pelikokoelma kasvaa hallitsemattomasti.
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Olipa maittava cast. Todella paljon pli nähty vaivaakin editointiin. Juuri tällainen syvempi pureutuminen peleihin on hienoa kuunneltavaa, mitä Portalin kohdalla tehtiin. Usein tuntuu sille, että mitäs on pojjaat pelanneet osiossa ohitetaan ihan liian nopeasti pelatut peli. Mainitaan sivulauseessa, että joo, sellasta tuli pelattua. Ei siitä hirveästi irti saa. Tästä todellakin sai. Lisää LTTP-casteja.
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Vaikka olenkin pitkän linjan foorumilainen, en ollut ennen eilistä menettänyt KFIN podcast neitsyyttäni. Nyt se meni vihdoinkin poksahtaen jättäen mukavan jälkipoltteen munaskuihin. Vähän homoa mutta sillee miehisesti.

Toden totta, Espanjassa aurinkotuolissa löhöillessä Tropical cerveza kourassa kuuntelin elämäni ensimmäisen podcastinne ja olipahan rautaista tavaraa kaikin puolin. Varsinkin kun kuuntelin heti perään Pelaajan saman viikon castin, joka jäi sekä laadullisesti että muutenkin joka osa-alueella kakkoseksi. Jyri on todella ammattitaitoinen ja miellyttävän kuuloinen radioääni, joka selvästi ymmärtää peleistä ja pelibisneksestä enemmän kuin casual player. Mitä mahtaa mies tehdä ammatikseen?

Jatkossa lataan podcastit automaattisesti ja aion koluta myös vanhoja jaksoja läpi. Onko kenelläkään suositella joitain helmiä matkan varrelta? Toivottavasti laatu säilyy jatkossakin samana :)
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Mukavaa kuulla, että ensimmäinen kuuntelukokemus on ollut miellyttävä. :) Meikäläisellä oli vähän kyseenalainen kunnia olla mukana. Oli nimittäin suht vahva darra ja fiiliskin sitä mukaa kohtuullisen levoton.
 
Vastaus: Podcast 105: Sitten tulee se kakku

Onko kenelläkään suositella joitain helmiä matkan varrelta?
Podcast jaksot 19,28,70,74 ja 92 ihan kuunneltavia. Kfinpodcastihistorian alusta kannattaa käydä kuuntelemassa, kun Tontsalle vittuillaan.
Jos jaksaminen riittää, niin suosittelen koluamaan alusta asti. Itsehän olen kaikki jaksot kuunnellut enkä ole katunut. Viime kesänä tuli vedettyä n.30 jaksoa backlogina. Nyt ollaan taas "raiteillaan".

Tästä jaksosta voi peukuttaa Jryi:n omistautumista Portal-teemalle. Loppu alkoi lähteä lapasesta ja hyvä niin. Pituudesta myös plussaa.
 
Ylös Bottom