Podcast 116: Hands-on

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Viikon jaksossa keskustellaan tavallaan E3-messujen esitunnelmista. Paikalle tämän ilmestyessä jo saapuneet J.Pikkarainen ja Waluigi keräsivät ympärilleen levottoman ryhmän matkaansaattelijoita, jotka arvioivat mm. kuluneen viikon Xbox-uutisia ja spekuloivat (nyt jo paljastuneita) julkistuksia.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.


Sisälmysluettelo

Kesto 2:10:29

0:00:00 Rai-rai-rai
0:04:30 MOPP: Assassin's Creed III, The Last of Us ja Limbo
0:25:55 Uutiset: videopelit tuottavat hyviä kansalaisia, Xbox One on kuluttajan paras kaveri, Jack Bauerista uusi kiintiökäärme
1:26:25 Viikon keskustelu: E3:a odotellessa
1:58:42 Palautteita, joo
2:10:26 Tontsa kertoo elämän tarkoituksen ja jakso päättyy


Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 

Syöne.

New Member
Vastaus: Podcast 116: Hands-on

Näin isolla porukalla olis "pitäny" tulla pitempi jakso, 3+ h ainakin.
Thx!
 

P33RO

Artikkeli- ja arvostelutoimituksen päätoimittaja
Ylläpitäjä
Vastaus: Podcast 116: Hands-on

Näin isolla porukalla olis "pitäny" tulla pitempi jakso, 3+ h ainakin.
Thx!
Tila oli vain 4 tuntia käytössä, ja me hölmöt tuhrattiin osa ajasta syömiseen.
 

TeRm0z

Arvostelija KonsoliFIN-jumalien armosta
Ylläpitäjä
Vastaus: Podcast 116: Hands-on

Hienoa kuulla, että tartuitte sekä pohjalaisten että autopelaajien puhevammoihin rohkeasti - ja vieläpä peräjälkeen. Vaiettuja mutta sitäkin merkittävämpiä ongelmia.
Molempien vähemmistöjen edustajana meinasi aivan tippa tulla linssiin, kun joku ymmärtää. Ei oo heleppoa ristus notta!
 

Henge

New Member
Vastaus: Podcast 116: Hands-on

Hienoa kuulla, että tartuitte sekä pohjalaisten että autopelaajien puhevammoihin rohkeasti - ja vieläpä peräjälkeen. Vaiettuja mutta sitäkin merkittävämpiä ongelmia.
Molempien vähemmistöjen edustajana meinasi aivan tippa tulla linssiin, kun joku ymmärtää. Ei oo heleppoa ristus notta!
Täältä tulee tukea ja varmaakin myös vahvistus castin väitteisiin - terveisin Pohjalainen Forza-mies :eek:
 

sph

Member
Vastaus: Podcast 116: Hands-on

Yleisesti ottaen vaikutelmani lähes kaikista uusien konsolien peleistä on ollut, että näissä ei ole pelillisesti mitään mihin nykykonsolit eivät pystyisi, vain hieman enemmän pikseleitä. Pelit eivät siis tunnu kehittyvän mihinkään suuntaan, ilmeisesti korkean profiilin peleissä ei uskalleta miettiä uusia käyttöjä teholle, joten kaikki panokset laitetaan grafiikkaan.

Pari huomiota liittyen Jyrin tekniikkatuokioon.

Tyypillisesti uusien highend-grafiikkapiirien yieldit voivat olla hyvinkin jopa vain 40%, siksi niissä on niin paljon hintapremiumia verrattuna hieman hitaampiin versioihin. Uusissa konsoleissa ei ole uusinta highendiä, mutta Microsoftille on konsolin alkutaipaleella kallista yrittää tehdä vain yhtä suurta piiriä muutaman pienemmän sijasta. SRAMissa yksi bitti vie kuusi transistoria, joten Xbonen piirillä oleva 32MB muistia vie yksinään noin 1,6 miljardia transistoria. Toki tilanne helpottaa parissa vuodessa valmistusprosessien kehittyessä.

Vertailun vuoksi PS2:n Emotion Engine ja Graphics Synth veivät yhteensä vain reilut 50 miljoonaa transistoria, ja 4MB sulautettua muistia sisältänyt GS oli aikansa valmistusprosesseilla todella massiivinen piiri. Piirit olivat alunperin erikseen, mutta myöhempiin PS2-versioihin kaikki integroitiin yhteen kun kehittyneet valmistusprosessit olivat pienentäneet piirien fyysistä kokoa.

Myös Xbox 360:ssä on grafiikkapiirissä 10MB muistia framebufferia varten, ja siinä oleva lisälogiikka osaa tehdä esim. ilmaisen antialiasin. Muistin koko vaan on juuri ja juuri häiritsevän pieni tullakseen vastaan, kolmen 720p-framen mahtuminen muistiin vaatisi 560 kilotatua lisää, ja tämän vuoksi monet pelit käyttävät aavistuksen pienempää resoluutiota voidakseen rakentaa efektejä kahden framen avulla. Xbonen 32MB on riittävän suuri neljälle 1080p-framelle, joten tällä kertaa saman ongelman ei pitäisi tulla vastaan.
 
Ylös Bottom