Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 117: Isä, poika ja E3-messujen henki

Vastaus: Podcast 117: Isä, poika ja E3-messujen henki

Aloin tässä miettiä, että koska kaikissa autopeleissä ei pahemmin juonta ole ja sitä kautta keskusteltavaksi jäisi simulaatio/arcade-vääntö ja mitä kulkuneuvoja pääsee tuunaamaan/maalaamaan, niin miten olisikin juonettomien ja vähäjuonisten pelien kastike? Eli joku ihme Tetris-Forza-UNO-härpäke.

Tässä onkin näennä ongelma. Itseäni kiinnostaisi kuulla F1, WRC, DiRT ja Gran Turismo peleistä eli juuri noista missä ei oikeastaan ole juonta. Eli periaatteessa pitäisi jakaa kahteen osaan ei juonta ei huolta ja nitrolla juonen perässä jaksoon (jossa tulisi NFS jne). Simulaatioissa voitaisiin käsitellä esimerkiksi: ratti vai pädi, kuinka peli ottaa kasuaalipelaajan vastaan, yleisesti ajo-ominaisuudet ja säädöt, pelimoodit, sisältö verrattuna hintaan, moninpeli jne.
 
Vastaus: Podcast 117: Isä, poika ja E3-messujen henki

Tässä onkin näennä ongelma. Itseäni kiinnostaisi kuulla F1, WRC, DiRT ja Gran Turismo peleistä eli juuri noista missä ei oikeastaan ole juonta. Eli periaatteessa pitäisi jakaa kahteen osaan ei juonta ei huolta ja nitrolla juonen perässä jaksoon (jossa tulisi NFS jne). Simulaatioissa voitaisiin käsitellä esimerkiksi: ratti vai pädi, kuinka peli ottaa kasuaalipelaajan vastaan, yleisesti ajo-ominaisuudet ja säädöt, pelimoodit, sisältö verrattuna hintaan, moninpeli jne.

Tai sitten jakaa viikon keskustelu kahtia: arcade-rällästelyt ja simulaatiot. Joka tapauksessa olen "all in" ideaan autopelijaksosta, mutta oma harrastuneisuuteni ei riitä muuta kuin ehkä host-paheenjohtajana toimimiseen.
 
Vastaus: Podcast 117: Isä, poika ja E3-messujen henki

Noh, nämä DRM-jutut ovat nyt enää lähinnä akateemista pohdintaa kun Microsoft ilmoitti perääntyvänsä pahimmista asioista. Ei se nyt niin kovin suuri yllätys ainakaan minulle ollut. Kyllä mikä tahansa firma reagoi noin voimakkaaseen reaktioon asiakkailtaan, ja kaikki teknologiasta jotain tietävät ymmärtävät, että tällaiset DRM-ominaisuudet on suhteellisen helppo poistaa softapäivityksellä, vaikka miten Major Nelson sanoi DRM:n olevan liian syvälle rakennettu että se voitaisiin poistaa.

Huhu staattisen IP:n vaatimuksesta oli varmasti jonkinlainen väärinymmärrys, esimerkiksi Suomessa sellaista ei nettiliittymissä enää tunneta. Yksikään palveluntarjoaja ei anna enää uusiin kuluttajaliittymiin kiinteää IP:tä edes lisämaksua vastaan, sellaisen saadakseen pitää hankkia huomattavasti kalliimpi yritysliittymä. Käytännössä kuitenkin se dynaaminen IP voi pysyä samana jopa vuosia, mutta mitä sitten tapahtuisi kun se vaihtuu? Tämän lisäksi joillakin erityisesti taloverkoilla on pakko-NATteja, jolloin useampi asiakas näkyy ulospäin samalla IP:llä, ja reikien tai port forwardien ampuminen firewalliin ei välttämättä onnistu mitenkään.

Sonyn pressissä oli helpoimmat aplodit ikinä sanoa että meillä on vain samat rajoitukset kuin ennenkin. Tähänkö nyt on tultu, ollaan tyytyväisiä DRM:ään ja rajoituksiin heti kun joku uhkaa pahemmilla? En minäkään millään näe mitä historiallista Sonyn pressissä olisi nyt ollut. Historiallista olisi ollut ilmoittaa, että luovutaan kaikista vanhoistakin DRM-rajoituksista. DRM:stä luopumiseenhan mm. iTunesissa päädyttiin Applen ensin taivuteltua jääräpäisiä levy-yhtiöitä vuosia. PC-pelipuolella löytyy GOG joka jakelee pelit ilman DRM:ää, mutta pelit ovat pääasiassa joko hieman vanhempia tai indietä, joten taivuttelua ei varmaan ole paljon tarvittu. Konsolien kanssa alustan tiukasti keskitetty kontrolli on liian keskeinen osa koko mallia jotta DRM:stä voisi koskaan kokonaan luopua.

Mitään merkittävää lommoa Xbonen myynteihin Microsoftin harha-askel tuskin ehtii tehdä. Realismin nimissä suurin osa "normaaleista" ihmisistä ei tiedä asiasta tuon taivaallista, konsolien julkaisuun on vielä melkein puoli vuotta ja muutamia ennakkotilausmainoksia enempää ei niistä ole massoille näkynyt. Netti on täyttynyt käytännössä meidän alaa tarkemmin seuraavien peliharrastajien älämölöstä.

Aika mielenkiintoista miten monen nettiuutissivun kommenttipalstalle on nyt jostain kiven alta kömpinyt ihmisiä valittamaan, miten Microsoft luopui tulevaisuudesta ja kaikki on taas vanhentuneesti. Missä kaikki Xbone-DRM:n kehujat olivat aiemmin, vai harmitellaanko nyt ainoastaan pelinvaihtoringin menetystä? Siitäkään ominaisuudesta ei oikeasti paljon tiedetty, varmasti siitäkin olisi löytynyt joku paha rajoitus, mutta sitä ei nyt välttämättä koskaan saada tietää.

Laitteiden kokoerosta tullut jäähdytyskysymys on mielenkiintoinen. Vaikka PS4 on pienempi tuottaa se todennäköisesti huomattavasti enemmän lämpöä grafiikkapiireille suunnitellun muistinsa ansiosta. Ja onhan itse grafiikkapiirinkin väitetty olevan tehokkaampi.

Mietittiin pelejä, joissa ei voi tehdä sekä hyviksen että pahiksen tehtäviä, vaan pitää oikeasti tehdä valinta niiden välillä. Mieleeni tuli heti inFamous, jossa sivutehtävät ovat hyviä tai pahoja, ja ne pystyy tekemään vain jos karma on aiempien valintojen kautta tarpeeksi hyvä tai paha.

Mirror's Edge 2 ei varmaan ole "better with Kinect", vaan "better with Oculus Rift": Mirror's Edge footage shows off Oculus Rift support - News - PC - Eurogamer.net. Pidin muuten ensimmäisestä Mirror's Edgestä kun se uskalsi olla rehellisesti erilainen, eikä lypsänyt ideaansa väkisin pitemmälle kuin mihin se riitti. Toivon, ettei kakkosta pilata liialla toiminnalla, kuten niin monille akrobatiapitoisten pelien jatko-osille on käynyt. Nopeatempoinen turpiinveto taitaa vaan olla helpompi markkinoitava kuin rauhallisempi ympäristön tarkkailu.

Jos teidän mielestä Xbox One -esittely oli pelkkää tvtvsport -lätinää, niin tästä castista jäi kyllä meikälle päällimmäisenä mieleen "ei kiinnosta" tai "ei kiinnosta pätkääkään". Ei sillä että tuommoisten toistelu sen kummemmin ärsyttäisi mutta herää kysymys mitä oikein aiotte tulevaisuudessa pelata kun lähestulkoon mikään tuleva tekele ei tunnu kiinnostavan? Pelkkää retroa?
Omasta mielestäni suuri enemmistö E3:ssa julkistetuista next gen -peleistä tuntuu ainakin jossain määrin kiinnostavilta ja olen ihan tyyväinen ilmoitettuihin jatko-osiin ja uusiin nimikkeisiin.
Oottekos te poijjaat nirsoja vai minussako vika? ;)
Minusta on viime aikoina tuntunut siltä, että uusien konsolien pelit on pääasiassa jo nähty. Ne ovat käytännössä aivan samoja, jotka olivat jo edellisilläkin konsoleilla, vain paremmalla grafiikalla. En ole kymmenistä tusinaräiskintäpeleistä innostunut koskaan aiemminkaan, enkä usko muutaman lisäpikselin muuttavan tilannetta. Uusien pelien potentiaalinen kiinnostavuus ei tule siitä, että ne ovat uusille laitteille, lähes poikkeuksetta ne olisi voinut tehdä myös vanhemmille konsoleille kiinnostavuuden yhtään kärsimättä. Kaivattaisiin rohkeampia ideoita ja irtiottoja, mutta jos johonkin uudet konsolit vaikuttavat niin siihen, että yleisön vaatiessa aina vain parempaa grafiikkaa kehityskustannukset nousevat, ja korkean profiilin pelien pitää pelata entistä enemmän varman päälle.

Mainitaan nyt vielä, että joku ruvelle tiiliskivikompuroitu välimusiikki oli muuhun castiin verrattuna aika kovalla juuri sillä hetkellä kun ei pystynyt volumea säätämään.
 
Ylös Bottom