Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
KonsoliFIN Podcast jää nyt kuukaudeksi kesätauolle, mutta ennen ovien vetämistä säppiin luodaan vielä katsaus alkuvuoden tapahtumiin. Kuinka on toivuttu uusien konsolien esittelyistä ja miltä maistui alkuvuoden eeppinen pelivyöry? Vai kuinka eeppinen se olikaan, jos vertaa joihinkin menneisiin vuosiin?

Pelatuissa peleissä kuullaan mielipiteitä Call of Dutyista ja Medal of Honorista, ja onpa Fellun kirja- ja leffanurkkauskin jälleen mukana. Uutisissa naureskellaan Naughty Dogin mokailuille ja hurrataan Xbox One -uutisille.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.


Sisälmysluettelo

Kesto 2:59:57

0:00:00 Alkumusiikit, esittelyt, uusi tyyppi
0:03:48 MOPP: CoD Black Ops, Modern Warfare, Medal of Honor: Warfighter, Remember Me, Fellun kirja- ja leffanurkkaus
0:40:14 Uutiset: OUYAn julkaisu. Microsoftin Xbox One -uutiset. Naughty Dogin törttöilyt. Ancient Saints Row IV Aliens. Activision voitti oikeusjutun.
1:34:15 Viikon keskustelu: kulunut puolivuosi
2:29:15 Palautteet
2:51:25 Paavi mesoaa Oculus Riftistä

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KFINPodcast) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla


Podcast pitää nyt tosiaan kuukauden mittaisen kesäloman. Seuraava jakso ilmestyy 6.8, jolloin keskustellaan elokuun kuukauden julkaisusta. Siinähän mietitte, mikä peli on valittu, ja mille aiheelle oikeasti ko. peliä pidetään keppihevosena. Ja elokuun LTTP-pelisarja on muuten Splinter Cell.

Nähdään seuraavassa elämässä!
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Lisäys vielä ennenkuin ensimmäinen huomautus tulee: Äänenlaatu on huono koska mikkinä olikin tietokone, ei headset. Tämä tulee korjaantumaan mahdollisesti seuraavassa podcastissa jossa esiinnyn (laitoin nyt tietokoneen mikin pois käytöstä eli heti kun yhdistän headsetin niin sen mikki tulee automaattisesti ensisijaiseksi mikiksi).
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Kastikkeen tekijöillä oli puhetta tuosta uuden sukupolven konsolin hankkimisesta. Aikoinaan ostin Xbox 360:sestä Core-version, kun luulin pelailevani vain itsekseni, mutta sitten tuli hankittua Live Gold, erillinen Ethernet-piuha Boksia varten, kiintolevy, kamera (Live Vision Camera), rattiohjain, langaton verkkopalikka, padinäppäimistö, tanssimatto, Kinect ynnä muuta kolmekuuskymppiselle. Odottelen mahdollisesti elo-syyskuulle ennen ennakkotilauksen tekemistä, että jos tulee X360:n tavoin erilaisia pakettivaihtoehtoja (muita kuin Gamestopista löytyviä peli-bundleja), niin mielellään joku teratavun kiintolevy, langallinen ohjain ja mikrofonikuuloke (Mikkisoftan virallinen Chat Headset) olis kiva olla paketissa mukana. Mutta jossakin vaiheessa on hyvä tehdä varaus, kun nettisivuilla on varoiteltu siitä, että Xbox Onea ei ehkä riitäkään kaikille julkaisupäiväksi tai sen jälkeen kivijalkakaupoista. Tuo jokin julkaisupäivän achievement-konsoli (Xbox One Day One Edition) on mulle ihan sama, koska en näe itseäni sellaisena pelaajana, jonka pitää hankkia jokainen peli ja konsoli aina julkaisupäivänä. Ja koska en muutenkaan saa kiirehtimisestä mitään nautintoa, niin mulla ei ole mitään hinkua olla ensimmäisenä kaverilistani tyypeistä pelaamassa jotakin uutta peliä läpi.

Uutisten mukaan Xbox One on tarkoitettu horisontaaliasentoon, joten vaihdoin viime viikolla vanhan TV-tason Sotkasta löytyvään TV-tasoon, jossa on kaksi tasoa (TV:lle tarkoitetun kannen lisäksi). Ylemmässä on tällä hetkellä Xbox 360 Slim ja Wii U ja alemmalla tasolla on HD-digiboksi. TV-taso on koottavaa mallia, joten ennen alemman tason takalevyn asentamista porasin siihen kolme reikää reikäsahaterillä digiboksin johtoja varten, niin ei tarvitse jälkeenpäin hakea porakonetta ääni-, Ethernet- ja HDMI-piuhoja varten. Ja samalla noi kolme aukkoa auttaa digipömpelin tuuletuksessa, mutta toki lisäsin vielä pienempiä reikiä takalevyyn ilmanvaihdon maksimoimiseksi.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Hyvä podcasti oli. Tykkään kun on foorumia mukana ja eletään ajassa. Skypolaris otti nuorimmaisena siellä hyvin esille old-skool pappojen H-Hour: World's Elite -kickstart projektin, jossa tuodaan kahden ensimmäisen SOCOMin taktinen ote takaisin parrasvaloihin. Selkeä vaihtoehto nykyräiskinnöille ja hc-nappulat kaakossa.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Toivottavasti kuukauden breikin jälkeen voisitte ottaa viikon keskusteluksi tuon uuden Ouya-konsolin. Rupesi kovasti kiinnostamaan minkälainen masiina kyseessä ja minkälaisia pelejä sille on odotettavissa.

Itselle tuollainen 100e setti, johon saa kätevästi mm. netflixin tai (köhköh) retropelejä pelattavaksi kiinnostaa kovastikin.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

*niisk* Jyriliini laittoi John Williamsin teemamusaa MOPPin ja uutisten väliin ajassa 40min. *trööt-ääni nenän niistämisestä*
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Alkuvuodesta on jäänyt mieleen keskinkertaiset jatko-osat ja muutamat suuret kusetukset. God/Gears of War, Crysis 3 ja Dead Space 3 olivat kaikki melko tylsiä ja arvaamattomia, eikä Aliens-kohua kannata unohtaa. Kesää tietenkin väritti podcastissa pari kertaa mainittu Microsoftin pr-velhoilu.

Positiivisia yllätyksiä olivat DmC ja alkuvuoden ehkä paras peli, Tomb Raider. The Last of Us ja Bioshock: Infinite sen sijaan eivät yllättäneet, vaan olivat niin kovia kuin hype antoi ymmärtää. Ihan kohtuullinen puolivuotinen, indie-tauhkaa olisin toivonut enemmän.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Hyvää läppää ja vähän sitä asiaakin. Ei oo tultua paljoakaan kommentoitua, kun ei ole ollut muuta sanottavaa kuin että hyvää settiä.

Tästä konsolisukupolvesta jäänyt mieleen lähinnä pettymykset NFS: Most Wanted, SSX ja hitman absolution. Kaikki olivat loistavia pelejä vanhemmalla sukupolvella, mutta uuden sukupolven pelit olivat kaikki karvaita pettymyksiä.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Vielä vähän kuuntelematta, mutta pitänee kommentoida muutamalla sanalla kun vielä muistaa.

1. Fellun kirjakorneri saisi olla vaikka pysyvä osuus.

2. Novalogicin Delta Forcet olivat loistavia. Pirun pitkä piirtoetäisyys ja jotain realistisia elementtejä, kuten vetovoiman vaikutus luodin lentorataan. Nehän oli tehty vokseligrafiikalla, joten näyttivät hieman erilaisilta. Onko enää mitään tuommoisia enemmän simulaatiopainotteisia sotapelejä?

3. Kommentit Ouya:sta (jonka kirjoitusasua saa aina vähän miettiä) olivat kiinnostavia. Sen 'killer app' on ilmeisesti TowerFall. Mikä taasen on 'hauskaa' verrattuna Microsoftin 'have you seen Titanfall'-meemiin.

4. Kommenttinne nykypelien liiasta räiskinnästä ja kädestä pitelemisestä palautti taas uskoani ihmiskuntaan. Tuntuu siltä, että peliin kuin peliin on pakko pistää kill roomeja tai välipomoja. Pelit myös muistuttavat toinen toisiaan tästä syystä, joten väittäisin muidenkin kuin allekirjoittaneen olevan kohtuu kypsänä tähän meininkiin.

5. Konsolisota. Googlailin taannoin aihetta ja löysin esimerkiksi tämän artikkelin. Siinä esitellään yksi teoria. Minkäs teet, jos ihmisen psyykkeeseen kuuluu tuonkaltainen laumaan kuulumisen tarve.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Taidan vain olla tyhmä, mutta alkuvuodesta ei ole käteen jäänyt yhtään peliä.
Osittaen oman ennakkoluuloisuuden ja ahdasmielisyyden takia.

En ole edes antanut mahdollisuutta Bio Shockille tai muille kevään peleille. Jos peli ei vain vetoa, niin eipä sitä kannata turhaa pohtia. Aika ja raha ovat aina vähissä. Tomb Raiderin olisi voinut korkata, jos olisi ilman saanu. Viime viikon (#118) castia kuunnellessa tajusin olevani moninpeli-CODDO-jonne, joka pelaa yksinpelejä, koska ei ole kavereita eikä goldi-jäsenyyttä. Peleissä juonetkin menevät ohi. Aloin jopa hieman kyseenalaistamaan omaa pelaamistani. Mutta pääasia on kai, että itse pidän tyylistäni. Mitäpä tältä vuodelta sitten odottaa, jos jo alkuvuoden helmet on päästänyt käsistään? Noh GTA V tietty. Kummasti Rockstar on saanut hypetettyä pelin ihoni alle. R* kyllä osaa hypen, toivon vaan, että peli lunastaa lupaukset paremmin kuin GTA IV. Siihen asti pelailen vanhoja pelejä, kuten eilen ostamani Battlefield Bad Companyä. Kiitos Jyrille, että sait sen kuulostamaan houkuttelevalta. Mielestäni kesä on hyvää aikaa vielä kerran koestaa tämän sukupolven pelejä. CoD4 tuli jo pelattua castin aikaan, CrackDown ja Orange Box vielä hyllyssä houkuttavat, ennen GTA V:ta ja joulun odottelua.


Ja vielä loppu kiitokset.

Kiitos Jyri podcastien vetämisestä, nämä ovat olleet (peli)elämäni piristys. Tulehan jatkossakin tarinoimaan laki juttuja.
Kiitos Waluigi vetovuoron ottamisesta demokraattisen vapaa-ehtoisesti.
Ja kiitos Maagisetämihelle, "kiusalliset" kommenttisi aiheuttavat pahimmat naurut.

Ja kiitos koko podcast poppoolle.
Pitäkää hetki lomaa, että jaksatte painaa pitkän syksyn. Sitä aina väillä unohtaa, että tämä on työtä, jota teette vapaa-ehtoisesti. Kiitos!
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Mutta pääasia on kai, että itse pidän tyylistäni.

Toi on yllättävän hyvä ohje elämään yleisemminkin. Mä olen hyväksynyt sen, että en tykkää peleistä, joita kaikkien pitäisi rakastaa (Mariot, Zeldat, Final Fantasyt, Resident Evilit) mutta toisaalta hakkaan soiro suorana Just Causea, Assassin's Creedia tai Generic Shooter VI:tä. Kun ymmärtää sen, että pelejä pelataan omaksi iloksi eikä muille päteäkseen, saa harrastuksesta autenttisempia ja tyydyttävämpiä kokemuksia.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Vaikken mitenkään käytettyjen pelien vastustaja ole, niin hyvä ottaa silti huomioon, ettei pelibisnes ole täysin rinnastettavissa elokuviin ja musiikkiin. Elokuvilla esimerkiksi pääosa tuloista tulee elokuvateattereista. Blu-ray:t ja DVD:t ovat vain lisätienesti tv-esitysten, striimauspalveluiden ja vuokrauksen ohella. Peleillä ei ole oikeastaan mitään muuta tulonlähdettä kuin se ostettu peli ja maksullinen lisäsisältö. Kehittäjä saa käytetyn pelin ostaneelta siis rahaa vain, jos he ostavat lisäksi vielä DLC:tä.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Peleillä ei ole oikeastaan mitään muuta tulonlähdettä kuin se ostettu peli ja maksullinen lisäsisältö. Kehittäjä saa käytetyn pelin ostaneelta siis rahaa vain, jos he ostavat lisäksi vielä DLC:tä.
Ihan validi huomio. Toisaalta elokuvissakaan ei kaiketi ole ladattavaa lisäsisältöä tai mikromaksuja. Pelien vuokraushan on mahdollista esimerkiksi Gameflyn kautta. Joka tapauksessa, pelien pitää kehittää uusia tulonhankintamalleja. Niin ovat musiikki- ja elokuva-alatkin tehneet.
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Itsellä loppuvuosi menee todennäköisesti BF4 ja GTA V parissa aina Ps4 tuloon saakka. Muutamia poikkeuksia tulee varmasti mutta sillehän ei voi mitään. Vielä Skypolarikselle pieni palaute että hiljaisuudesta huolimatta on tiekoneessa hyvä laatuinen mikki. Hyvää kesää podcast poppoolle!
 
Vastaus: Podcast 119: Yhtä huono kuin 2007

Overscan-ongelmat nykypäivänä kuulostavat kyllä todelliselta harrastelijatouhulta. Videotekniikan peruskurssiin kuuluu se, että reunoilla on 5%:n varoalue jonka käyttöä ei suositella, ja 10% jonne ei saa laittaa mitään minkä pitää näkyä. Tätä ei ole osattu noudattaa mm. monissa niinkin ammattimaisissa televisiotuotannoissa kuin chatit tai kännykkäpelit. Samasta kärsi kuulemma myös Wii U ainakin alussa, tiedä sitten onko se sittemmin patchattu. Xboxin kehitysohjeet tiettävästi suosittelevat, että kuvan leveydestä käytettäisiin vain 85%, mutta olen nähnyt joitakin pelejä joissa sitä ei noudateta ja jotain jäi häiritsevästikin piiloon kun pelasin CRT-televisiolla jonkin aikaa boksin ostettuani. Jopa jotkut varhaiset DVD:t masteroitiin niin, että ne eivät käyttäneet koko resoluutiota, jotta overscan-televisioissakin näkyisi koko kuva. Lopulta litteätkin televisiot sitten matkivat CRT:iden käyttäytymistä skaalaamalla kuvan reunoilta yli, jotta vältyttäisiin turhilta reunoilta joissa ei mitään ole.

Ei se Ouya niin standardialustakaan lopulta taida olla, jos lupaillut raudan vuosipäivitykset toteutuvat. Sittenhän syntyy samanlainen speksikilpajuoksu kuin useimmilla muillakin päivittyvillä alustoilla, eli joka pelistä saa arpoa suostuuko se edes käynnistymään omalla mallilla, vai pitääkö päivittää. Mutta tähänhän se on tainnut jo muilla Android-laitteilla mennä.

Demon's Soulsia voi pelata myös täysin offlinena, jolloin muiden verijäljet ja viestit eivät tule näkyville. Mitään perinteistä moninpeliähän pelissä ei ole, eikä pelaajilla ole mitään kunnollista tapaa kommunikoida keskenään. Muistaakseni Demon's Soulsin serverit ajettiin jo kerran alas, mutta nostettiin vielä uudelleen henkiin PSN-julkaisun myötä.

Last of Usin metrokarttaan liittyen, onhan kartoilla tekijänoikeus siinä missä millä tahansa muullakin teoksella. Tietysti perinteisimpien medioiden ulkopuolelle tullessa asiat vaikeutuvat: Karttojen ja karttapalveluiden tekijänoikeus

Ehkä yllättävin tekijänoikeuskoukero johon olen törmännyt on se, että suomalaisen nimipäiväkalenterin oikeudet ovat Helsingin yliopistolla, eikä sitä saa kalenteri- tai listamuodossa julkaista ilman lupaa, mutta hakupalvelu on ok.

Siteeraus on sitten ihan eri asia kuin koko isomman teoksen käyttäminen sellaisenaan. Siteerata saa lupaa erikseen kysymättä hyvän maun rajoissa automaattisesti jokaisesta julkistetusta *) teoksesta, mutta lähde pitää mainita tai kyseessä on tekijänoikeusrikkomus. Tämä voi tarkoittaa aika pitkääkin lainausta, käyttökontekstista riippuen.

*) Tekijänoikeuslaissa julkistus tarkoittaa teoksen saattaamista yleisölle, mikä voi tarkoittaa esim. sen ennakkoesitystä tai ennakkokopioiden lähettämistä. Se ei siis ole sama kuin julkistus siinä mielessä, että vasta kerrotaan työn alla olevan jotain.

Se tekijänoikeuslakinurkkauksesta.

Mä olen hyväksynyt sen, että en tykkää peleistä, joita kaikkien pitäisi rakastaa (Mariot, Zeldat, Final Fantasyt, Resident Evilit) mutta toisaalta hakkaan soiro suorana Just Causea, Assassin's Creedia tai Generic Shooter VI:tä. Kun ymmärtää sen, että pelejä pelataan omaksi iloksi eikä muille päteäkseen, saa harrastuksesta autenttisempia ja tyydyttävämpiä kokemuksia.
Taitaa kaikissa noissa mainituissa "kaikkien rakastamissa" pelisarjoissa olla niin paljon laadullista hajontaa laidasta laitaan, että tuskin kovin moni peleistä pelkästään nimen vuoksi pitää. Just Cause 2 puolestaan on sukupolven paras hiekkalaatikkopeli. Onhan se tarinatonta ja aivotonta räimettä, mutta helkutan hauskaa sellaista. Ihan tervettähän se on kun pääsee eroon siitä elitismistä, että yrittää väkisin pitää kaikista homocowboyt ja vanukas -kriitikkosuosikeista, ja osaa häpeilemättä nauttia "tyhmästä" viihteestä.

Elokuvilla esimerkiksi pääosa tuloista tulee elokuvateattereista. Blu-ray:t ja DVD:t ovat vain lisätienesti tv-esitysten, striimauspalveluiden ja vuokrauksen ohella. Peleillä ei ole oikeastaan mitään muuta tulonlähdettä kuin se ostettu peli ja maksullinen lisäsisältö. Kehittäjä saa käytetyn pelin ostaneelta siis rahaa vain, jos he ostavat lisäksi vielä DLC:tä.
Tämä taitaa päteä vain niiden suurimpien hittielokuvien kanssa. Pienemmän levityksen saaville kuten myös hieman heikommin teattereissa menestyville elokuville TV-oikeudet ja DVD-myynti ovat tärkein osa tuloista.

Star Wreckin ja Iron Skyn ohjaaja Timo Vuorensola kertoi muuten viikko sitten Finnconissa mielenkiintoisesta seikasta DVD-myyntivoitoista. Kun tekijät alunperin julkaisivat Star Wreckin DVD:llä omakustanteena saivat he 20 euron DVD:stä 19 euroa käteen kun tuotteen monistuskustannukset olivat niin pienet. Kun solmittiin levityssopimus, jonka kautta DVD päätyi marketteihinkin kääntyi suhden päälaelleen ja 20 euron DVD:stä jäi käteen yksi euro, loput jäivät väliportaille. Mitenköhän pitkälle sama pätee pelijulkaisusopimuksissa ja ilman julkaisijaa toimimisessa?

Loppuun on vielä esitettävä suuri kiitos Jyrille podcastin hostaamisesta tämän kahden ja puolen vuoden aikana. Toivottavasti ainakin lakinurkkausta saadaan kuulla jatkossakin.
 
Ylös Bottom