Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 142: Pelikirjan lisälehdillä

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Pelit-lehden toimittajanakin kunnostautuneen Juho Kuorikosken kirjoittama Sinivalkoinen Pelikirja on kokoamassa kotimaisen pelialan historian yksien kansien väliin. Tällä verukkeella KonsoliFIN Podcast sai kutsuttua kirjailijan sekä viime vuonna julkaistun Grand Theft Auto -historiikin julkaisseen pienkustantamo Fobosin puuhamies Jarkko Lehtolan vieraakseen keskustelemaan pelikirjallisuudesta.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

00:00 Intro sekä nopea alustus
3:32 Viikon keskustelu (Pienkustantamo Fobos sekä Sinivalkoinen Pelikirja)
45:00 Viikon keskustelu jatkuu (Pelikirjallisuus)

Kesto: 1:48:15

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 142: Pelikirjan lisälehdillä

Tosiaan kuuluukin aika selkeästi muutamissa kohdissa, että MOPP-osuuden tipahtaminen jäi aikataulullisista syistä hyvinkin lopussa nauhoitusta. Toivottavasti ei liiaksi häiritse tai satuta niiden tunteita, jotka juuri MOPP- ja uutisosuutta toivoivat viime palautteissa. :)
 
Vastaus: Podcast 142: Pelikirjan lisälehdillä

Tosiaan kuuluukin aika selkeästi muutamissa kohdissa, että MOPP-osuuden tipahtaminen jäi aikataulullisista syistä hyvinkin lopussa nauhoitusta. Toivottavasti ei liiaksi häiritse tai satuta niiden tunteita, jotka juuri MOPP- ja uutisosuutta toivoivat viime palautteissa. :)

Kannatan itse vahvasti jakson pitämistä alle kahdessa tunnissa. Tällä kertaa asiaa piisasi jo viikon keskustelussa riittävästi.

Nyt kävi näin ja ensi viikolla on taas MOPPia ja uutisia.
 
Vastaus: Podcast 142: Pelikirjan lisälehdillä

Palaute näköjään menee perille ja toimii, mukavaa. Tuossa illansuussa moottoritien pimeydessä tuoreimman jakson loputtua tuumastelin seuraavaa liittyen edelliseen palautteeseeni.

Erityisesti normiuutisen lisämausteeksi olisi mukava saada vinkit parhaista indiepeleistä ja miksei satunnaisista tapahtumista yms., joita tämmönen mukamas työkiireinen perheellinen tavis ei median syövereistä huomaa, tyyliin kuukauden pelilöytö.

Esimerkiksi jos en olisi Gamereita loppuvuodesta sattunut väijymään, niin olisin auttamattoman tietämätön Jörnistä ja yhtä hienoa kokemusta köyhempi. Te taas tuossa jossain jaksossa mainitsitte Score! - konsertista. Meninpä siis hankkimaan aviomiespisteet lunastamalla hetken mielijohteesta liput ja julistamalla vaimolle, että maaliskuussa lähdetään nauttimaan herraskaisesti korkeakulttuurista perinteisen vuokraleffan ja sipsipussin sijaan.
 
Vastaus: Podcast 142: Pelikirjan lisälehdillä

Olipa hieman kaksijakoinen jakso. Alkupuoliskon enemmän asiakirjallisuutta ja pienkustantajia käsitelleen keskustelun jälkeen olin jo varma että tavoite vuoden parhaasta jaksosta tähän mennessä täyttyy komeasti, mutta loppupuolen oheiskirjallisuuskeskustelu ei jostain syystä ollutkaan yhtä antoisa.

Kirja Ruotsin pelituotannosta voisi olla sikäli mielenkiintoinen, että Ruotsissa on ollut huomattavasti enemmän korkean profiilin tietokone- ja konsolipelituotantoa kuin meillä. Maasta löytynee nytkin pelkästään tunnettuja AAA- tai lähes AAA-tason studioita vähintään toisen käden sormille.

Minulle ei ole mitenkään kummallista se, että pelin tarina on esitetty ohjekirjassa. Tämä oli enemmän sääntö kuin poikkeus 1980-luvulla, kun useissa peleissä ei varsinaista tarinankerrontaa ollut ehkä ollenkaan. Ohjekirjassa sitten saattoikin olla parin sivun johdannon sijasta jopa useamman kymmenen sivun novelli tarinaa kertomassa. Ehkä siksi minä en ole koskaan vierastanut pelinsisäisten Codexien kahlaamista. Mass Effecteissä luin lähes kaiken, ja ne elävöittivät maailmaa hienosti näyttäen miten ajatuksella se oli rakennettu, vaikka kaikkea ei pelissä näykään.

Krääsäalueella myynnissä olevien peleistä tehtyjen kirjojen määrä on Gamescom-visiiteillä jaksanut hämmästyttää. Minäkin suhtaudun kuitenkin peleistä ja muusta visuaalisesta mediasta tehtyihin kirjoihin lähinnä oheistuotteina, jotka on usein tehty sutaisten ajatellen, että fanit nyt ostavat melkein mitä tahansa nimen vuoksi. Yleensä ero kelvollisen ja tusinaroskan välillä tulee siitä, miten paljon alkuperäismateriaalin tekijät ovat olleet mukana.

Pelipuolelta omistan ainoastaan komean kokoelman laadukkaana pidetyistä Mass Effect -sarjakuvista, joiden takana on pelien käsikirjoittaja Mac Walters. Yleisemmin minulla on laajempaa kokemusta lähinnä Babylon 5 -TV-sarjan oheisjulkaisuista, niin maailmaa laajentavista pokkareista kuin dokumentaarisemmista kirjoista. Pokkarit olivat aluksi nimenomaan sutaisten tehtyä tusinatavaraa ja pahimmillaan todella räikeässä ristiriidassa TV-sarjan kanssa. Sitten sarjan pääpiru JMS totesi että näin ei voi jatkua, kirjoitti seuraaville kirjoille oikeasti kaanonia olevat ja universumia loogisesti laajentavat sisältöhahmotelmat, ja antoi ne luotettaville ja tunnetuille scifi-kirjoittajille kirjoitettavaksi. Lopputulos oli kymmenkunta sarjan ystävälle erittäin suositeltavana pidettyä pokkaria, jotka oikeasti selittävät paljon sarjan maailman historiaa ja kulisseja.

Puolalaisesta populaarikulttuurista taidetaan meillä tuntea laajemmin lähinnä nimihirviö Krzysztof Kieślowskin (piti luntata kirjoitusasu) elokuvat, kuten väritrilogia, sekä äärimetallibändit, kuten Behemoth ja Vader. Ja me progressiivisemman musiikin ystävät tunnemme paljon viime vuosina Suomessa keikkailleen mainion Riversiden. Mieleen tulee myös äskettäin kuollut elokuvasäveltäjä Wojciech Kilar (mm. Bram Stoker's Dracula ja The Pianist).

Conan-pelejä löytyi pienellä ihmettelyllä viisi. Näiden lisäksi 80-luvun klassiset Barbarian-pelit eivät olleet kenties lisensointisyistä nimeltään Conania, mutta kaikilta muilta osin kylläkin. Hieman miettimällä löytyi myös ainakin yksi elokuvaprequel, joka sai erittäin hyvän vastaanoton. X-Men: First Class otettiin vastaan jopa paremmin kuin aiemmat X-Men -elokuvat. Kummisetä II tapahtuu useammassa ajassa, ja sen voi siten ehkä laskea myös osittain prequeliksi, sen lisäksi että on arvostetuimpia jatko-osia.

Palautteen lukemisen tarkkuudesta pieni huomautus: Metroid Prime ei ole suosikkipelini, vaan suosikkipelejäni. En välttämättä nostaisi sitä ehdottomaksi ykköseksi, mutta eiköhän se top viiteen mahdu.

Jaksossa oli myös pieni tekninen ongelma: FelisLeon puheesta putoili tavuja siellä täällä, tiedä sitten oliko äänityksen vai jälkikäsittelyn ongelma, mutta konteksti yleensä auttoi arvaamaan mitä sanottiin.
 
Vastaus: Podcast 142: Pelikirjan lisälehdillä

Olipa hieman kaksijakoinen jakso. Alkupuoliskon enemmän asiakirjallisuutta ja pienkustantajia käsitelleen keskustelun jälkeen olin jo varma että tavoite vuoden parhaasta jaksosta tähän mennessä täyttyy komeasti, mutta loppupuolen oheiskirjallisuuskeskustelu ei jostain syystä ollutkaan yhtä antoisa.

Tästä kyllä otan osan syystä niskoilleni juurikin siitä syystä, etten ole tuota pelien oheiskirjallisuutta koskaan lukenut. On varsin hankalaa keksiä mitään syvällisempää sanottavaa aiheesta, josta ei ole käytännön kokemusta. Siinä mielessä koen olleeni jäävi vieras tässä podcastissa. Paavi olisi kyllä ollut mies paikallaan, kun on tunnetusti lukenut paljon noita eri peleihin liittyviä kirjoja.
 
Ylös Bottom