Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 152: He shoots, he Scores

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Maakuntamatkailu avartaa. KonsoliFIN Podcast -rytmiryhmä suuntasi Turkuun kuuntelemaan SCORE-pelimusiikkikonserttia, ja siinä sivussa keskusteltiin itse tapahtumasta että pelimusiikeista yleisesti. Panoksensa kastikkeeseen antoivat vakiokaartin lisäksi sph ja detonatorFIN. Pelatuissa peleissä Jepu ja TT-2k hehkuttavat inFamous: Second Sonia, maagi kertoo lisää rivoja tarinoita South Parkista ja P33RO hiipii Thiefin varjoissa. Uutisaiheissa pohdittaan Xbox Onen maailmanvalloitusta sekä Sonyn VR-laseja.

Peli käyntiin!

00:00 Alku ja viikon keskustelu (SCORE-pelimusiikkikonsertti)

41:26 MOPP (inFamous: Second Son, South Park: The Stick of Truth, Flower, Mass Effect 3, Thief)

1:23:10 Uutiset (Xbox One Suomeen, Sonyn Project Morpheus -virtuaalilasit)

1:58:02 Palautteet ja lopetus

Kesto: 2:03:47

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Pahoitellaan heti kättelyssä häiriötä äänessä. Kyseessä oli editoijille tekemätön paikka, sillä vahinko oli jo tapahtunut. Toivottavasti ei kuitenkaan pilaa tyystin kenenkään kuuntelukokemusta.
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Koska olut teki järkevien lauseiden tuottamisen miltei mahdottomaksi, esimerkiksi selitykseni VR-lasien katselukulmista oli sen sortin soperrusta, ettei siitä varmaan kukaan mitään ymmärrä. Niinpä kannattaakin lukaista lähdelinkissä oleva Eurogamerin artikkeli, jossa haastattelussa on se mainitsemani "nuorempi R&D-jannu" eli Anton Mikhailov. Tai jos et koko juttua jaksa, niin alla se oleellinen osuus.

Eurogamer: You've got very similar specs to Oculus. One big differentiation is the field of view. How did you come to that decision?

Anton Mikhailov: Is the difference diagonal or horizontal? That's the key there - diagonal is basically 1.4 times the horizontal. Ours is 90 degrees horizontal. If you do that calculation diagonal it's over 100, or somewhere - I think it's quite complicated doing the maths because the optics we're using are fairly non-standard, so I can't give you an exact answer. But it's certainly far above 90.

Because this is the wild west of VR, we don't have a standard way of measuring things. When you buy a 46-inch TV, you know they mean diagonal, not horizontal. If we'd like to compare specs, we need to get a very clear spec in line. And actually optics are even more complex than that - you know, for the head mount displays it's a little strange because the aspect ratio might not even be 16:9. What you really want is a vertical field of view and a horizontal field of view. Diagonal can be kind of misleading. It gets complicated, and the numbers range wildly - basically we can quote numbers between 90 and 120, depending on how you want to talk about it.

Another thing is glasses and eye relief. When you get closer to the optics in VR displays, you get a wider field of view. So if you're quoting a number that's at the lens, that could be quite a bit wider. The specs we quote is 90 degrees field of view for a glasses-wearing person at 15mm eye relief or further. So it's a very specific spec.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Castissa mainitut artikkelit löytyvät:

SCORE-konseptin luojan haastattelu
Oculus Rift -testausta (lopussa Paavin uskomaton video)

Ja pahoittelen myös häiriöitä. Syyllinen ei ole vielä tiedossa, mutta olemme varmuudeksi syytelleet kaikkia (pääasiassa jepua).
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Mä otan aina iskun tiimin puolesta. Koska maagiset ei lyö kauhean lujaa.
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Loppucastia en ole vielä ehtinyt kuunnella, mutta pari asialinjalla pysyvää kuivaa kommenttia käytyyn musiikkikeskusteluun sen pohjalta mitä siitä muistan.

Faktatarkistus Megablastiin: Oikein muistin, eli vuonna 1989 julkaistussa Xenon 2: Megablast -pelissä käytetty Bomb the Bassin single "Megablast" oli julkaistu alunperin edellisenä vuonna. Vertailuksi alkuperäinen singleversio: https://www.youtube.com/watch?v=EgjNb-6EOYw sekä David Whittakerin Amigan neljälle äänikanavalle sovittama Xenon 2 -versio, josta kuuluu pieni yksinkertaistus: https://www.youtube.com/watch?v=2w-tiRnac2k.

Kun täysin valmistautumattomana ei lonkalta tullut mieleen yhtään vaikutuksen tehneitä tuoreempia soundtrackeja niin kotimatkalla sen sitten keksi, eli Mass Effect -trilogia. Kakkonen oli hieman pettymys, mutta ykkösen ja kolmosen musiikit ovat toimineet minulle hyvin, ja omistan molempien soundtrackin CD:llä. Ne varmasti toimisivat myös orkesterille sovitettuna.

Castissa tuli pohdittua myös kotimaista osaamista saralta, ja mainitsin Jonne "Purple Motion" Valtosen, joka on tehnyt paljon pelimusiikkikonsertteja mm. Saksassa ja Britanniassa. Ainakin miehellä on oma tuotantoyhtiö ja studio Turussa, joten voisi olettaa, että ainakin osan ajastaan oleilee edelleen Suomessa.

Pari esimerkkiä Valtosen konserttituotannosta, joissa on toiminut pääsovittajana (molemmat tehty WDR:lle eli Saksan Yle-vastineelle, ehkäpä Ylen pitäisi aktivoitua Suomessa):
Ja pari juttua itse Score-tapahtumasta:
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Kun täysin valmistautumattomana ei lonkalta tullut mieleen yhtään vaikutuksen tehneitä tuoreempia soundtrackeja niin kotimatkalla sen sitten keksi, eli Mass Effect -trilogia. Kakkonen oli hieman pettymys, mutta ykkösen ja kolmosen musiikit ovat toimineet minulle hyvin, ja omistan molempien soundtrackin CD:llä. Ne varmasti toimisivat myös orkesterille sovitettuna.

Minuun vaikutuksen tehneitä tuoreimpia soundtrackeja:
  • Red Dead Redemption
  • Assassin's Creed I-III+Bh ja R
  • Mirror's Edge

Tietenkin Grand Theft Auto V sisälsi hyvän soundtrackin mutta nuo äskeiset nousevat ylemmäksi asteikolla koska ne on sävelletty itse peliä varten.
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Pahoitellaan heti kättelyssä häiriötä äänessä. Kyseessä oli editoijille tekemätön paikka, sillä vahinko oli jo tapahtunut. Toivottavasti ei kuitenkaan pilaa tyystin kenenkään kuuntelukokemusta.
Päänsärky siitä tuli ja vähän kyllä vei keskittymistä kuuntelusta. :( No tekevälle sattuu.
 
Vastaus: Podcast 152: He shoots, he Scores

Ajankohtaista jutustelua, se toimii aina. Lisää tälläsiä reissun päältä otoksia!

Muutama korjaus.

Alkuvuodesta Verkkokauppa.com yksipuolisella ilmoituksella muutti Xbox Onen suomiversion ennakkotilauksen -> harmaatuoduksi. Tästä kieltäytyminen johti uuteen jonoon ja sen perälle. Nyt ei ole enään tietoa luvatuista AAA-luokan bonuksista.

Playstation Movelle löytyy pleikka neloselle jo ainakin Just Dance 2014 sekä ilmainen ja jokaisen konsolin mukana tuleva Playroom. Project Morpheuksen yhteydessä on näkyvästi tuotu esille näitä taikasauvoja. Takuu tuen jatkumisesta myös uudella sukupolvella.
 
Ylös Bottom