Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Wallu, jepu ja Pikkis puhuvat pelaamistaan peleistä ja päivänpolttavista uutisista. Osansa saavat Child of Light, Batman sekä pelaajien keski-ikä.

Jakson voit ladata tästä: latauslinkki. Voit myös tilata kaikki podcastit joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Kesto: 1:16:04

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@konsolifin) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla
 
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

Kiva kompakti uutis- ja pelipaketti. Kaipa sen pleikkarin vois taas avata ja tsekata tän kehumanne Mercenary King. Olinko ainoa vai puhuiko Pikkarainen paljon hiljempaa kuin muut? Kuulokkeilla oli vaikeeta löytää oikeeta volyymiä, kun koitti kuulla Pikkaraista ja samalla säästää tärykalvoja, kun muut tulivat puhevuoroon.
 
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

Niinhän tuossa kävi että ihanainen Pikkaraisemme jäi volyymiltaan hivenen muita vaisummaksi.
 
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

Tjooh, siellä perinteiseen KF-tapaan säädettiin taas nauhotusten suhteen ja annettiin homma mun ensikertalaisille näpeille. Johtunee siitä tuo minun hiljaisuus, tai sitten jostain muusta. Tai sitten olen vain hiljainen äijä. Pahoittelut.

Uutisaiheissa ollut ESA:n tutkimus:
http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2014.pdf

ps. Kehuttiinko(/puhuttiinko ylipäätään) me muka Mercenary Kingia?
 
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten


Tosiaan näin pääsi käymään. Yritin vielä editointivaiheessa nostattaa Joonaksen äänenvoimakkuutta, mutta se oli aikamoista tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Jokainen toivottavasti ymmärtää kuinka mielekästä touhua olisi ollut käyttää maanantai-ilta siihen, että olisi käynyt jokaisen repliikin erikseen läpi. Automaagisesti volyymejä tasapainotteleva kikkakolmonen ei tuon parempaan pystynyt. Koneen kaiuttimilla tuota kuitenkin tsekkailin, niin kyllä siitä taisi selvän saada. Mitä nyt hiljaisuuksien typistämiseen tarkoitettu käsittelyvaihe taisi sensuroida joitakin sanoja pois sieltä, kun olivat sen verta hiljaisesti mutistu.

Yritetään saada säätämiset pois tulevista jaksoista. Mun pinna ei vain tahdo kestää tuota Windows 8.1:n kanssa tappelemista, kun ei sillä mikään toimi. Nauhoitussofta tunnistaa kyllä Skypen, mutta ei jostain syystä osaa nauhoittaa. XP:llä tämäkin toimi molemmat ohjelmat käynnistämällä. Tosin XP:llä kaikki toimi silmänräpäyksessä, Win8:lla ei mikään säätämisen määrästä riippumatta. Kumman vaikeaa on tehdä käyttöjärjestelmä, jota olisi miellyttävä/looginen/helppo käyttää.
 
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

Kumman vaikeaa on tehdä käyttöjärjestelmä, jota olisi miellyttävä/looginen/helppo käyttää.

Microsoftilla on tuote kaltaisillesi ihmisille. Sen nimi on Windows 7.
 
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

Kumman vaikeaa on tehdä käyttöjärjestelmä, jota olisi miellyttävä/looginen/helppo käyttää.

Mulla on ollut vuodesta 2010 lähtien Mac-kone pääasiallisena webbiselaus-, dokumentointi-, ohjelmointi- (Java, C, C++, JavaScript, AppleScript, ym.) ja videoeditointi-koneena (Windows 7/XP ja Linux-koneitakin löytyy). Ei ole tarvinnut vielä kertaakaan käyttistä uudelleenasentaa, kun taas Windowsin joudun asentamaan uudelleen muutaman kuukauden välein, koska jokaisen softa-asennuksen ja Windows-päivityksen jälkeen on vaarana, että Winkku ei käynnisty ollenkaan tai jokin softa/toiminnallisuus muuttuu epävakaaksi tai kuluttaa 100 % prosessorin tehosta ym.

Muuten, jos Macillä haluaa Skype-keskustelun nauhoittaa, niin ei silläkään aivan triviaalia ole ilmaisilla ohjelmilla keskustelua nauhoittaa (jos haluaa saada oman mikrofonin ja Skypestä tulevat äänet suurinpiirtein samalle volyymille), mutta voi kokeilla tämmöisiä:

1. Asenna ja käynnistä ilmaiset ohjelmat Audacity, SoundflowerBed, LineIn ja Skype. Omat asetukset alla (Soundflowerin asetuksia ei välttämättä tarvitse säätää):

2. Audacityn asetukset:
Preferences: Recording
- [x] Overdub: Play other tracks while recording new one
- [x] Hardware Playthrough: Listen while recording or monitoring new track
Nauhoittaessa:
- Output Device: [Built-in Digital]
- Input Device: [Soundflower (2ch)]
- Input Channels: [2 (Stereo) Input Channels]
- Output Volume: 1.00
- Input Volume: 1.00

3. LineIn:n asetukset:
Input from: [Built-in Microphone: External microphone]
Output to: [Soundflower (2ch)]
Muista painaa [Pass Thru] -painiketta

4. Skypen asetukset:
Preferences: Audio/Video
- Microphone: [Built-in Microphone (External microphone)]
- Ringing: [Built-in Digital Output (Digital Out)]
- Speakers: Soundflower (2ch)

5. System Preferences: Sound
Sound Effects
- Play sound effects through: [Digital Out]
Output
- Select a device for sound output: Soundflower (2ch)
Input
- Select a device for sound input: External microphone
- Input volume: 17 % (säädä tämä sopivaksi)
- [ ] Use ambient noise reduction
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast 157: Kyyninen sydänjuuriaan myöten

Ääniongelmista ei sitten päästä eroon. Vaikka muutenkin samettiääninen Pikkarainen oli niin hiljaisella, että piti oikein keskittyä kuuntelemaan, niin kyllä lähes kaikesta sai silti selvän. Ihan alussa ja ihan lopussa taisi olla hiljaisimmillaan.

Pelaajatilastot olivat melko kiinnostavia. Kyseinen tilastopaketti ei kovin syvälliseen analyysiin tosin mennyt, mutta tuloksissa näkyy selvästi kasuaalimpien ja "vakavampien" pelaajien ero esim. kännykän käytössä. Huumorikuva epämääräisestä kasuaalipelien käsitteestä: http://static.ylilauta.org/files/do/orig/87fqs9dn.jpg/TDqnuTO.jpg

Minun mielestäni ei voi puhua siitä, että DLC olisi automaattisesti niin keskeinen osa peliä, että ilman sitä peli olisi suorastaan keskeneräinen. Tämä tosin pätisi ehkä julkaisupäivänä julkaistaviin DLC:ihin, tai Mass Effect 3:n Extended Cuttiin, jolla selvästi paikattiin kiireisen aikataulun aiheuttamia oikaisuja toteutuksessa. Hyvin käytettynä DLC tarjoaa hyvän tavan jatkaa pelikokemusta ja lisätä sen verran sisältöä, että peli saa lisää elinaikaa. Ei sen minusta tarvitse mitään uusia uria aukoa, useimmille DLC:n tärkein ajatus on nimenomaan tarjota lisää sitä samaa niin ettei tarvitse ostaa uutta peliä. Esimerkiksi Borderlands 2:een julkaistiin vain pari viikkoa sitten sen viimeinen DLC-kampanja, yli puolitoista vuotta pelin julkaisun jälkeen. Rock Bandia tuettiin viikottaisilla lisäkappaleilla yli viisi vuotta, kun taas Guitar Heroja julkaistiin vuosittain pari uutta peliä, jotka tuntuivat lähinnä biisipaketeilta.

Taas oli puhe siitä, miten PC-puolella uusi pelien rahoitusmalli on Minecraftin popularisoima keskeneräisten esiversioiden myyminen. Juuri pari päivää sitten oli Helsingin Sanomissa juttu siitä, miten tällä tavalla pelastettiin maineikas suomalainen pelistudio Bugbear: http://www.hs.fi/talous/Konkurssiin+haettu+peliyhtiö+tahkoaa+nyt+miljoonia+euroja/a1398840910100
 
Ylös Bottom