Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 165: Disorder

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Vuoden ensimmäinen iso yksinoikeus, The Order: 1886 ilmestyi viime viikolla PS4:lle. Koska peli oli lyhyt, ehti kolme miestä pelaamaan sen yhdeltä levyltä viikon aikana, ja nyt keskustellaan itse pelistä, vastineesta rahalle, peliarvostelijoiden ennakkoasenteesta ja jryin waifusta, Anita Sarkeesianista.

Mukana myös pakolliset Microsoftin ja Nintendon dissaukset.

Jakson voi ladata tästä: latauslinkki.

Jakson sisältö

Kesto 1:35:26
0:00:00 Alkumusiikki ja esittäytymiset. Yleistä sekoilua, kun kaikki ovat ruosteessa.
0:04:25 Microsoft esitteli Windows 10:n ja Hololensin. Pleikkari saa Spotifyn.
0:19:55 Sony myi Online Entertainmentin. Tulevatko sen pelit joskus Xboxille?
0:24:00 Kickstarterit, katteettomat lupaukset ja Peter Molyneux. LOL.
0:27:32 Nintendo tavallaan sallii Youtube-videot, joissa näkyy Mario. Pelijournalismi kuolee.
0:34:10 Sony korvaa tyytymättömämmille asiakkailleen sen että joutui hakkeroinnin kohteeksi 2011
0:37:10 Anita Sarkeesian on vuoden humanisti jota saa ampua nuolella polveen
0:40:04 The Order: 1886, mikä toimi ja mikä oli lyhyttä?
1:26:57 Pahoittelut huonosta keskustelusta

Varmimmin kuulet kaikki podcastit, kun tilaat ne suoraan podcast-sovellukseesi joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KonsoliFIN) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

Jakso täysin editoimattomassa (ja sensuroimattomassa) muodossa on katseltavissa Youtubesta:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Hyvin toimii myös tämä suora lähetys kuvan kera. Tuota kuvaa voisi myös hyödyntää, ajamalla siihen videosisältöä (esim. rewind-katsauksena tulevan pelin trailerista, tai E3:n jälkikatsauksena). Tälläisenään kuuntelin tabletti pöydällä muita askareita suorittaessa. Sunnuntai-illasta tuntuu löytyvän tähän juuri sopiva rako. Positiivista on myös tuo palautekanava, jolla kuuntelija voi osallistua lähetykseen.
 
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Ensimmäinen videopodcast hoidettu pois alta ja ainakin meikäläinen seurasi mielellään lähetystä livenä*. Keskivertoa parempaa läpänheittoa, kiintoisaa keskustelua arvosanoista sekä mietteitä Orderin sudenkuopista ja onnistumisista. Jotenkin ei yllättänyt, että kolmikosta juuri maagisetä otti pelin pikselipenikset puheeksi :A. Mitä tulee Orderin pituuteen, niin kampajaa olisi voitu pitkittää taisteluiden venyttämisellä: kahden vihollisaallon sijaan luku nostetaan kuuteen. Tätähän sovellettiin esimerkiksi ensimmäisessä Unchartedissa todella räikeästi, jonka yksinpeli taisi kestää ~8-9 tuntia. Se on sitten pelaajasta kiinni olisiko tämä ollut mieluisampi vaihtoehto, kuin lyhyempi, mutta napakampi kokemus.

Kaikkiaan onnistunut pilotti, 2/5. Toivottavasti KFIN videopodcastit saa jatkoa.

* Heti alussa tosin meinasi lentää juomat näytölle WaLuigin "Win 8 > Win 7" kommentin jälkeen. Harvoin kuulee yhtä perverssejä mielipiteitä.
 
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Peukku ylös myös täältä. Kun aika on nykyään kortilla, on Nelinpeli saanut tähän asti tyydyttää kastikenälkäni. Nyt kuitenkin toteutus oli sen verran mieleinen tässä livessä, että tätäkin seuraa mielellään jatkossakin. Lähetys oli myös hyvän mittainen, ihan niin kuin Orderkin :)
 
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Sen mitä omaa kuvaa vilkaisin, niin ainakin silmäpussit erottuivat hyvin. Pahoittelut katsojille, jos tästä aiheutui mielipahaa. :)
 
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Sen mitä omaa kuvaa vilkaisin, niin ainakin silmäpussit erottuivat hyvin. Pahoittelut katsojille, jos tästä aiheutui mielipahaa. :)

Jyri oli taktisesti taustalla, silläkin varmaan oli. Ja hei, kaikillahan meillä on ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Jyri oli taktisesti taustalle, silläkin varmaan oli. Ja hei, kaikillahan meillä on ;)
Jyrillä oli kieltämättä studion puitteet paremmin kohdillaan, kuten hostilla toki kuuluu ollakin. Itse jouduin vähän olosuhteiden pakosta nauhoittamaan keittiössä. Ehkä ensi kerralla sitä on itsekin viisaampi. :D
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Tästä jäi voittopuolisesti hyvät fiilikset, vaikka parannettavaa jäi. Kuten tällaisen "pilotin" jäljiltä pitääkin jäädä.

Yksi asia, mikä ainakin tarttisi saada kuntoon, on palautekanava. Suoran lähetyksen aikana on mahdollista ottaa vastaan kommentteja ja kysymyksiä ja integroida ne lähetykseen, mutta sitä varten täytyisi olla yksi helppokäyttöinen väylä. Nyt jouduin hyppinmään ircin, twitterin ja facebookin välillä, mikä aiheutti keskittymisen herpaantumista. Varsinkin kun piti samaan aikaan lukea käsikirjoitustakin. Mitä täällä suositeltaisiin tuohon tarkoitukseen? Kaikki ei halua olla Facebookissa, ja Twitterikin on aika rajoittunut kommentointikeino.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Yksi asia, mikä ainakin tarttisi saada kuntoon, on palautekanava. Suoran lähetyksen aikana on mahdollista ottaa vastaan kommentteja ja kysymyksiä ja integroida ne lähetykseen, mutta sitä varten täytyisi olla yksi helppokäyttöinen väylä. Nyt jouduin hyppinmään ircin, twitterin ja facebookin välillä, mikä aiheutti keskittymisen herpaantumista. Varsinkin kun piti samaan aikaan lukea käsikirjoitustakin. Mitä täällä suositeltaisiin tuohon tarkoitukseen? Kaikki ei halua olla Facebookissa, ja Twitterikin on aika rajoittunut kommentointikeino.

Sosiaalisesta mediasta vieraantuneelle parhain kanava luultavasti olisi podcastin palauteketju, kunhan vain ketju laitetaan ilmoille hyvissä ajoin ennen varsinaista lähetystä + palautekanavasta tiedotetaan esim. etusivun uutisen yhteydessä. Toki optimiratkaisu tämä ei ole millään muotoa, kun ketjua pitäisi päivitellä vähän väliä, jotta nähdään onko tullut uusia viestejä.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Sosiaalisesta mediasta vieraantuneelle parhain kanava luultavasti olisi podcastin palauteketju, kunhan vain ketju laitetaan ilmoille hyvissä ajoin ennen varsinaista lähetystä + palautekanavasta tiedotetaan esim. etusivun uutisen yhteydessä. Toki optimiratkaisu tämä ei ole millään muotoa, kun ketjua pitäisi päivitellä vähän väliä, jotta nähdään onko tullut uusia viestejä.
Tätä mä itsekin ajattelin. Tähän astihan ketju on laitettu tulille, kun jakso on julkaistu, mutta jos(/kun) jaksot jatkossa tehdään tällä menetelmällä, kannattaa tietysti palauteketjukin olla paikallaan jo ennen nauhoituksen alkua.

Siinä mielessä tämä voi olla jopa paras ratkaisu, että me kuitenkin halutaan ensisijaisesti podcastilla palvella yhteisöä, joten tietysti foorumi on ensisijainen kanava. Ja toisekseen, me ei voida ihan koko ajan kaikkea kommentoida muutenkaan, eli sivun päivittäminen silloin, kun keskustelussa on sille tilaa, on ihan toimivaa. Ja mä luulen, että joku muu kuin puheenjohtaja voi olla parempi palautteen skannaaja. Silloin yksi keskittyy keskustelun koossa pitämiseen ja joku muu heittää yleisökommentteja sekaan.
 
Vastaus: Podcast-tiedotteet, tehoketjut ja yleinen palaute

Kaikkiaan onnistunut pilotti, 2/5. Toivottavasti KFIN videopodcastit saa jatkoa.

En olisi ikinä uskonut, että arvioni "X ja X kaks kautta viis" saavuttaisi moisen sloganin. Toisaalta olihan Arskan "I'll be back" samanlainen vahinko.

Täytyy yrittää seuraavalla kerralla kuokkia videonauhoitukseen Xbox Onen Kinectin ja Skypen kautta.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Jakson voi nyt kuunnella lähes kymmenen minuuttia kompaktimmassa muodossa (vaikka siihen on lisätty alku-, loppu- ja välimusiikit) podcast-alisivulta: http://www.konsolifin.net/podcast/?podcast=187#ep187. RSS-feediä/iTunes-tilausta ei kannata peruuttaa, sillä näitä jaksoja aina silloin tällöin putoilee ihmisten ihmeteltäväksi.

Ja kaikki palaute on edelleen tervetullutta. Sekä video- että audiomuotoisesta tuotoksesta.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Noh, mitä itse kastikkeen tekijät tykkäs selaimen (tai siis Google Hangouts) käytöstä Skypen/PSN:n/Xbox Liven/Steamin sijaan? Oliko helpompaa/vaikeampaa/tylsempää? Itsellä ei yleisön puolesta ole valittamista. Joo, tosiaan Feissarin, Twitterin ja muiden välillä seikkailu tuo haastetta...
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Olipahan podcasti taas. Tilaisuus alkoi heti MS:n pilkkaamisella. Xboxista löytyi taas vaikka mitä...mutta kukaan mukana olevista ei edes omista konetta.
Tää playstation.fin:in pääplaystation toimittaja oli säälittävin osanottaja. Oli viimenen casti mitä kuuntelin.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Olipahan podcasti taas. Tilaisuus alkoi heti MS:n pilkkaamisella. Xboxista löytyi taas vaikka mitä...mutta kukaan mukana olevista ei edes omista konetta.
Tää playstation.fin:in pääplaystation toimittaja oli säälittävin osanottaja. Oli viimenen casti mitä kuuntelin.

Qft.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Jeps, sillon se on parempi vain jättää kuuntelematta, jos on rakentanut noin vahvan tunnesiteen johonkin tiettyyn konsoliin. Jokainen saa nimittäin ihan varmasti osansa jossain vaiheessa.

ps. Xbox 360:llä oli mun mielestä parempi käyttis kuin kummallakaan näistä Sonyn ja Mikkiksen nykysukupolven konsolista. Muutenkin ehkä rakkaimmat muistot sieltä, varsinkin nettipelien puolelta.

Harmi että Microsoft teki aikamoisia harha-askelia Onen kanssa. Ja se että en konsolia omista ei tarkoita sitä, ettenkö sitä olisi räpläillyt.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Jeps, sillon se on parempi vain jättää kuuntelematta, jos on rakentanut noin vahvan tunnesiteen johonkin tiettyyn konsoliin.
Hmm...jryille samalla perusteella voisi sanoa että lopettaa näiden teko, koska liputtaa yhden konsolin puolesta.
Ette vaan sitä huomioi mitenkään.

Ja tuosta mun tunnesiteestä...omistan/olen omistanut kaikki pleikat ja xboxit.
Mua riepoo vaan tollanen yksipuolinen hehkutus sivustolta, joka leikkii olevansa multiplattari sivusto.
Mutta kuten tässä ja edellisessä castissa ITSE sanoitte: "konsolifin on väriltään sininen".
Joten cut the crap.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Hmm...jryille samalla perusteella voisi sanoa että lopettaa näiden teko, koska liputtaa yhden konsolin puolesta.
Ette vaan sitä huomioi mitenkään.

Ja tuosta mun tunnesiteestä...omistan/olen omistanut kaikki pleikat ja xboxit.
Mua riepoo vaan tollanen yksipuolinen hehkutus sivustolta, joka leikkii olevansa multiplattari sivusto.
Mutta kuten tässä ja edellisessä castissa ITSE sanoitte: "konsolifin on väriltään sininen".
Joten cut the crap.
Sivun nimi on konsoliFIN, mutta varmasti itsekin ymmärrät, että jokaiselta löytyy kuitenkin ne omat henkilökohtaiset preferenssit. Se näkyy sitten enemmän tai vähemmän kastikkeen teossa.

Se olisi toki ihan tervetullutta, jos joku porukasta pitäisi hieman vihertävämpiä linssejä päässä. Se tuo mukavaa lisämaustetta ja jännitettä, kun kaikki eivät ole samaa mieltä asioista.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Se olisi toki ihan tervetullutta, jos joku porukasta pitäisi hieman vihertävämpiä linssejä päässä. Se tuo mukavaa lisämaustetta ja jännitettä, kun kaikki eivät ole samaa mieltä asioista.

Tässä on toki sitten se tosiasia, että syystä tai toisesta pariin kertaan ei ole vihreälakkiset osallistuneet castiin. Esimerkiksi Jaakkimo olisi kanssamme varmasti toista mieltä. Ihan samoin Wii U sai aikanaan osansa, mutta tällä hetkellä taitaa olla aika paljon suotuisampi ilmapiiri sitäkin kohtaan. Eikä tosin syyttä, sillä Wii U:n yksinoikeustilanne on tällä hetkellä sellainen, että Nintendolle menee kullan ohella myös hopea, pronssi sekä jokainen pistesija.

Tosin täytyy kyllä sanoa, etten ole Xbox One -vastainen. Tällä hetkellä ei vain oman talous- ja Microsoftin yksinoikeustilanteen takia ole ainakaan itselleni ajankohtaista edes tosissaan harkita konsolin hankintaa. Jos Xbox One olisi julkaistu ennen kilpakumppania ja olisi ainoana alustana hyllyssä, tilanne olisi sama toisinpäin. Tällaisessa tilanteessa oikeastaan ainoastaan PS+ olisi syy, miksi PS4:n hankinta olisi edes ajatuksen tasolla mielekästä. Ei kumpikaan konsoli vielä juhli eksklusiiveilla. Palataan asiaan kunhan Quantum Break julkaistaan.
 
Vastaus: Podcast 165: Disorder

Äänityksen aikoihin oli muutakin tekemistä niin tuli vain satunnaisesti samplailtua muutama minuutti sieltä täältä niin ei tullut kovin interaktiivinen ainakaan tästä äänityssessiosta. Komppi kyllä sille, että kun kuva on mukana sitä voisi käyttää stillien tai videoiden näyttämiseen. Voi toki olla haastavaa livenä, mutta ainakin taltiointiin varmaan kohtuullisella vaivallla mukaan editoitavissa.

Yritin hieman irkkiin huudella äänityksen aikana, mutta ilmeisesti meni ohi. PS3:n ja PC:n yhteispelimahdollisuutta kyllä mainostettiin, mutta Xbox unohtui melkein kokonaan, vaikka jo kuollut GFWL-viritys ylimalkaisesti mainittiinkin. Microsoftin tilaisuudesta puhuttiin muuten, mutta jäi mainitsematta se, että Windows 10:n on luvattu mahdollistavan moninpelin ristiin Xbox Onen kanssa. Ainakin Fable Legends mainittiin yhtenä ensimmäisistä ominaisuutta tukevista peleistä. Nythän ihan äskettäin kerrottiin vielä, että Xbox Onen ja Windows 10:n pelit voivat tukea Pleikkareilta tuttua cross-buyta, eli osta kerran ja saa sekä Xboxille että Windowsille. Yksi erikoisimmista monen alustan moninpeleistä lienee muuten Final Fantasy XI, jossa ymmärtääkseni kaikki pelaajat alustasta riippumatta (PS2, Windows, Xbox 360) ovat samoilla palvelimilla. FFXIV:n kanssa Squenix sitten jätti Xbox 360:n väliin Microsoftin politiikan vuoksi. Varhaisin monen alustan nettimoninpeliesimerkki joka tulee mieleen on puolestaan 15 vuoden takaa Quake 3 Arena, jossa Dreamcast- ja PC-pelaajat päästettiin samoille kentille, eli ei se ihan uusi juttu ole.

HBO Nordicia koekäytin sen kaksi viikkoa kun ilmaiseksi sain tuossa joskus viime vuonna, kun olivat vihdoinkin saaneet tuen edes Xbox 360:lle ties kuinka pitkän lupaamisen jälkeen. Mitään DRM-plugineja en ala selaimiini laittamaan, kun yleinen suuntaus on päästä plugineista eroon. Ei siinä muuta, mutta kehnon käytettävyyden lisäksi HBO Nordicin kuva on laadultaan yllättävän heikko, kyllä se resoluutioltaan on HD mutta pakattu omituisen suttuiseksi. Vielä kun se keskeinen sisältö on oikeastaan vain HBO:n omat sarjat, plus pari muiden kaapelikanavien lainaa, niin ei kyllä ole hintansa arvoinen kuin ehkä kuukauden-parin erissä satunnaisesti, että ehtii aina katsoa muutaman sarjakaudet. Alkuvaiheessa puoliväkisin tuputettu vuoden tilaus oli täysin naurettavaa (sekä laitonta), onneksi Suomen kuluttajaviranomaiset tulivat väliin.

Tim Schaferin Kickstarter-projekti Double Fine Adventuren skooppi ja aikataulu meni täysin uusiksi kun rahaa tuli ovista ja ikkunoista, mutta peli tuli kuin tulikin ulos, tavallaan. Pelin nimeksi tuli Broken Age, ja erilaisten rahoitussekoilujen jälkeen (tarvitsivat sittenkin vielä lisääkin rahaa) se jaettiin kahtia. Ensimmäinen puolisko julkaistiin reilu vuosi sitten hyvälle vastaanotolle lyhyydestään (ehkä kolmisen tuntia) huolimatta, ja toisen puoliskon pitäisi tulla Q1/2015, eli voi vielä ehtiä aikatauluunsa jos se on juuri valmistumassa.

Sittemminhän Kickstarterissa meni peliprojekteissa ohi ensin Obsidianin Baldur's Gate -henkeä tavoitellut Project Eternity, ja sen ohi vielä inXilen Torment: Tides of Numenera, joka yllättäen hakee rakastetun Planescape Tormentin henkeä. Molempien pitäisi tulla ulos tänä vuonna, Project Eternity on jo ehtinyt vuoden myöhästyäkin.

Oma lukunsa on sitten tietysti Wing Commandereista tunnetun Chris Robertsin monumentaalinen Star Citizen, joka on kerännyt jo käsittämättömät melkein 75 miljoonaa dollaria puhtaasti joukkorahoituksella, Kickstarterin lisäksi myös suoraan, sekä myymällä innokkaille ennakkotilaajille jopa satojen dollarien arvoisia aluspaketteja ja muuta krääsää peliin. Käytännössä myydään siis DLC:tä melkoiseen hintaan ennen kuin peli on edes valmis, siinäpä tulevaisuuden rahoitusmalli! Ja rahaa tulee edelleen ovista ja ikkunoista.

Nintendon Youtube-politiikka on kyllä yhtä autuaan metsässä kuin Nintendon muutkin nettiviritykset. Olivatko sitä jo korjanneet, että pelivideot sallitaan vain erikseen hyväksytyistä Nintendon omista peleistä, ja kanavalla ei saa olla muiden julkaisijoiden pelejä ollenkaan?

Minulla on pari vihjettä kaikille, jotka eivät halua maksaa kuuttakymppiä kuuden tunnin pelistä: älä maksa kuuttakymppiä, ja osta fyysisiä kopioita digin sijasta. Odota pari kuukautta niin hinta on jo kolmekymppiä, jos malttaa pitempään niin lähes kaikki pelit (poislukien ehkä Nintendon) saa lopulta alle kahteenkymppiin uutenakin kopiona, monet pelit tulevat alle kymppiin. Digimyynnissä hinnoittelu on valitettavasti usein verrattavissa lähinnä kalliisiin markettihintoihin. No, ehkä jos haluaa pelin hetijustnyt ja on valmis maksamaan mediattomuudesta... Itse olen viime aikoina kaipaillut toista vuotta vanhaa Gran Turismo 6:sta, ja se maksaa lähimmässä tavaratalossa saman verran kuin diginä ostettuna, eli noin 20 euroa. Hinta puoliksi niin voisin ehkä irvistäen ostaa digiversionkin. Vertailuna, taannoin Expert myi verkkokaupassaan kolmella eurolla varastonsa loppuun GT6:n lisäksi kasasta muita viime vuosien nimekkäitä pelejä, GTA5:stä ja Last of Usista alkaen.

Nostan hattua edesmenneelle Joystiqille ja Eurogamerille, joilla oli riittävästi munaskuja pudottaa arvosanat arvosteluista. Metacriticistä opittu asteikko on täysin vääristynyt, kun jo 60-70 pisteen peliä pidetään huonona ja 80 pisteen peliä keskinkertaisena. Tämä ajaa käytettyjen arvosanojen skaalaa kapeammaksi, ja alapää jää kokonaan käyttämättä, vääristäen sivuston omaa arvosteluskaalaa jos halutaan näyttää metacriticissä uskottavalta. Vähän kuten vaikkapa IMDb:ssä, jossa elokuvia voi arvostella asteikolla 1-10, on todella monen elokuvan kohdalla kaksi käytetyintä arvosanaa 1 ja 10. Jossain tämä järjettömyys on jo tajuttu, ja esim. Youtubessa on enää vain peukku ylös ja alas, kun huomasivat että viiden tähden asteikossa vain ykköstä ja vitosta oikeasti käytettiin.
 
Ylös Bottom