Podcast 167: Limonaadia terassilla

Jaakkimo

Turboahdettu uutishirvi
Ylläpidon jäsen
#1
Puhetta E3-messuista ja kaikenlaisesta muustakin. Suositellaan kuunneltavaksi lyhyissä erissä aurinkoisella terassilla. Mieluusti kaiuttimilla, jotta mahdollisimman moni altistuu tälle keskusteluksi kutsutulle substanssittomalle jaarittelulle, josta puuttuu pää sekä häntä.

Ennustuksiaan kertoilevat Waluigi, FelisLeo, maagiset sekä SkyPolaris.

Jakson voi ladata tästä: latauslinkki.

Kesto: 2:27:29

00:00 Alustukset, jaarittelut, uutiset (Supersankarit-dokumentti, e-Sports Finnkinon tarjontaan, Steamin palautusoikeus) ja MOPP (Project Cars, Borderlands, Tales from the Borderlands, The Witcher 3)
1:04:01 Keskustelun aiheena E3
2:27:29 Ymmärsihän ne viimein lopettaa

Varmimmin kuulet kaikki podcastit, kun tilaat ne suoraan podcast-sovellukseesi joko RSS-feedinä tai iTunesissa.

Palautetta saa antaa tähän ketjuun tai osoitteeseen podcast@konsolifin.net. Voit myös seurata Twitteriämme (@KonsoliFIN) tai käydä tutustumassa Facebook-sivuumme. Jaksolle voi jopa antaa tähtiä podcast-alisivulla

EDIT: Tässä E3-pressien ajankohdat Suomen aikaa:
ma 15.6. 03.00 Bethesda
ma 15.6. 19.30 Microsoft
ma 15.6. 23.00 EA
ti 16.6. 01.00 Ubisoft
ti 16.6. 4.00 Sony
ti 16.6. 7.00 Nintendo
 
#5
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Just meinasin tulla huutelemaan E3-castien perään, mutta täällähän on jo ensimmäinen ulkona. :cool:
 

hynde

Active Member
#7
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Kaiken kaikkiaan hyvä casti, vaikka pieni tauko oli alla. Pituuttakin oli sopivasti, kun keskusteltavaa tuntui riittävän asiasta jos toisesta. Täytyy kompata Waluigia siinä, että itselläkin on löytynyt hienoja sohvacooppailuhetkiä nykysukupolvella ja tarkemmin sanottuna PS4:llä, kun TowerFallia on hakattu hampaat irvessä ja välillä on otettu samalla poppoolla palauttelusessio TF:n intensiivisestä kamppailusta Trine 2 pulmien parissa. Lisäksi täytyy mainita myös castissa esiinnoussut Borderlands Handsome Collection, joka sopii oikein mainiosti sohvacooppailuun. WiiU on juurikin Mario Kart 8 takia houkuttanut, mutta eipä tuosta viitsi maksaa kolmea hunttia plus lisäohjaimet siihen päälle.

Hyvin olitte jaotelleet E3-perkauksen osiin, sopivan kattavasti katsoitte lasipallon sisään pressinpitäjä kerrallaan. SkyPolaris oli kyllä innokas keskustelija, välillä olisi voinnut antaa myös muille sen ensimmäisen puheenvuoron, mutta innokkuus on aina hyvästä, kun on kyse podcastista. Jos jaksamista ja aikaa löytyy, niin mielellään kuuntelisin myös jonkinlaisen "E3-jälkihöyryt" castin, joka olisi hieman tiiviimpi paketti.

ps. Vitalla on kyllä muutakin käyttöä kuin lasinalunen, mutta ymmärrän, että kaikille ei sen pelivalikoima natsaa.
 

julkke

New Member
#9
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Hyvä casti, mielenkiintoinen casti, laadukas casti. Ja näin.

Ihan hyvä alustus messuja ajatellen. Kiitos Copa American unirytmikin muovautunee öillisiin striimeihin sopivaksi - pitää siis jälleen koittaa väijyä ainakin ne kiinnostavimmat pressit suorana.

...

Ja mikä helvetti niissä pitkissä naisissa oikein kiehtoo? Jos haluisin päästä jonkun kainaloon, niin miksen saman tien vaan siirtyisi miehiin? Pahimpia ovat juuri ne venähtäneen teinipojan vartalolla (ja huumorintajulla) varustetut kukkakepit kuten... dare I say it? Kr... en sentään ;) Toisaalta ehkä ihan hyväkin, ettei me kaikki tapella niistä oikeesti laadukkaista naisista :)
 

FelisLeo

Gamereactor
#10
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Ja mikä helvetti niissä pitkissä naisissa oikein kiehtoo? ---
Kai kyse on siitä, että sellainen on harvinaista: naisen keskimitta taitaa olla tyyliin 165cm. Muu onkin sitten ihan omista mieltymyksistä kiinni. Omat "valloitukseni" (joita ei rehellisyyden nimissä kovin paljoa ole) ovat olleet väliltä 155-178cm.
 
#11
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Hyväksytään. Kaipa pituus menee sen saman eksotiikan alle kuin vaikkapa tummempi iho. Vaikken edelleenkään pidä, niin kyllähän sillä erottuu joukosta :)
 
#12
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

PS4:n metelitaso

Mitä tulee tuohon konsolien aiheuttamaan meluun (00:13:18), niin muistaakseni oma PS3 Flat oli aivan selkeästi hiljaisempi kuin X360 Original ja X360 Arcade -mallit. PlayStation 4:ää en omista ainakaan vielä, mutta luulisi, että sekin on tehty hiljaiseksi kuten PlayStation 3, joten suuriäänistä siitä ei ehkä saa edes 100 prosentin prosessorin ja GPU:n rasituksella, mutta en sano varmaksi.

PS3 vs. X360 -melut:
http://www.psu.com/forums/showthread.php/62108-PS3-Xbox360-noise-level-measurements

PS4 vs. Xbox One -melut (kolmas viesti ekalla sivulla):
https://forum.beyond3d.com/threads/compare-and-contrast-xbox-one-and-playstation-4-from-the-user-perspective.55136/


Esports Finnkinossa

En välttämättä lähde esportsia katselemaan missään elokuvateatterissa (51:55), mutta jos katselisin, niin Search and Destroy'n kaltaisia pelimuotoja voisi olla hauskin seurata, koska se on itselle COD:n kautta tuttu muoto, jossa jännityksellä odotti, että kun omasta tiimistä kaikki muut paitsi taitavin olivat kuolleita, että saiko hän pommin räjäytettyä/disabloitua ja sen lisäksi ehkä hoiteli vielä kaikki vihutkin päiviltä.


Steamin hyvitykset

Kuten kastikkeessa kerrottiin, että jos Steamissä peliä on pelannut alle kaksi tuntia ja ostamisesta on enintään 14 vuorokautta, voi saada rahat takaisin pelistä (59:22).

http://www.techspot.com/article/1015-steam-refund-friend-foe/

Miten tämän ongelman voisi ratkaista kahta tuntia lyhyemmälle pelille? Lyhyelle pelille voisi olla lyhyempi aika eli jos peliä on pelannut tunnin tai saanut puolet sen saavutuksista, niin ei voi saada rahoja enää takaisin. Voi olla vaikea määritellä, että mikä on pelin pituus kun on nopeita pelaajia sekä kaikkien nurkkien nuohoajia. Mutta jos peliin on luotu sellaiset saavutukset, joilla mitataan pelissä edistymistä, niin saavutusten kautta voisi määritellä, että koska peliä on pelattu puoleenväliin noin osapuilleen. Miltä tällainen idea kuulostaa?

Ja tietysti jos peliä ei ole käynnistänyt ollenkaan, niin hyvitysaika voi olla pitempi (en tiedä mikä se on Steamissä tässä tilanteessa, jos tällaista tilannetta on edes olemassa).
 
#13
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Steamin hyvitykset

Kuten kastikkeessa kerrottiin, että jos Steamissä peliä on pelannut alle kaksi tuntia ja ostamisesta on enintään 14 vuorokautta, voi saada rahat takaisin pelistä (59:22).

http://www.techspot.com/article/1015-steam-refund-friend-foe/

Miten tämän ongelman voisi ratkaista kahta tuntia lyhyemmälle pelille? Lyhyelle pelille voisi olla lyhyempi aika eli jos peliä on pelannut tunnin tai saanut puolet sen saavutuksista, niin ei voi saada rahoja enää takaisin. Voi olla vaikea määritellä, että mikä on pelin pituus kun on nopeita pelaajia sekä kaikkien nurkkien nuohoajia. Mutta jos peliin on luotu sellaiset saavutukset, joilla mitataan pelissä edistymistä, niin saavutusten kautta voisi määritellä, että koska peliä on pelattu puoleenväliin noin osapuilleen. Miltä tällainen idea kuulostaa?

Ja tietysti jos peliä ei ole käynnistänyt ollenkaan, niin hyvitysaika voi olla pitempi (en tiedä mikä se on Steamissä tässä tilanteessa, jos tällaista tilannetta on edes olemassa).
Mun mielestä järkevämpi systeemi on se mikä on jo käytösssä, jos Steamin mielestä väärinkäytät systeemiä niin et saa rahoja takaisin. Jos ostat pelin joka yllättäen kestääkin vaan tunnin niin kyllä mun mielestä on oikeutettu saamaan rahansa takaisin :D

Huolestuttavampi juttuhan on, että voit jäädä nyt voitolle kun ostat pelin. Ostat pelin halvalla, saat kortit, pyydät rahat takaisin ja myyt kortit kalliimmalla kun ostit pelin -> profit.
 
#14
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

Mun mielestä järkevämpi systeemi on se mikä on jo käytösssä, jos Steamin mielestä väärinkäytät systeemiä niin et saa rahoja takaisin. Jos ostat pelin joka yllättäen kestääkin vaan tunnin niin kyllä mun mielestä on oikeutettu saamaan rahansa takaisin :D
En tiedä mikä on pienin nollaa suurempi hinta Steamissä, mutta jos hinta voisi olla vaikka viisi senttiä ja pelin kesto olisi kaksi tuntia, niin en välttämättä pyytäisi rahoja takaisin, jos pidin siitä parin tunnin tuokiosta ja mahdollisesti pelaan sitä myöhemminkin.
 
#16
Vastaus: Podcast 167: Limonaadia terassilla

E3 oli ja meni, mutta kommentoidaan nyt vielä paria podcastissa esille noussutta asiaa, jotka eivät ihan suoraan E3:een liittyneet.

Supersankarit (Superheroes: A Never-Ending Battle) oli kyllä hieno dokumenttisarja, suositukset minultakin. Oman studionsa pystytettyään Marvel alkoi tehtailla elokuvia itse sen sijaan että lisensoisi hahmojaan muille, ja viime vuosina on alkanut myös sarjoja tulla liukuhihnalta. Elokuvia on aikataulutettu jo 4-5 joka vuodelle ainakin vuoteen 2019 asti, ja televisiosarjoja on Netflixiin tulossa ainakin viisi, joista Daredevil oli ensimmäinen. Useimmat näistä sijoittuvat vieläpä samaan universumiin ja viittailevat toisiinsa. Tämähän on ollut myös osittain syy taas uuteen Spider-Manin reboottiin, aiemmin sen oikeudet olivat Sonylla mutta nyt hämiskin yhdistetään samaan Marvel Cinematic Universeen.

Yksi iso hupi Marvel-tuotannoissa on ollut bongata Stan Leen cameoita. Sellainen kun löytyy lähes jokaisesta tuoreemmasta Marvel-elokuvasta ja -sarjasta.

Esportsiin liittyen, jokunen viikko sitten tuli jopa Starcraftia ihan televisiosta. Kanava oli tosin Yle Fem ja kyseessä oli SVT:n ohjelmistoa, joten peliä tuntemattomalle se oli aika vaikeasti lähestyttävää kun selostuskin oli vain ruotsiksi. Tästä päästään juuri siihen puhuttuun pelien tuttuuteen. Monissa peleissä on niin paljon liikkuvia osia, että niiden sivusta seuraaminen voi olla pelin tuntevallekin haastavaa. Tästä syystä se CS lienee helpoimpia TV-pelejä, lähtökohdaksi riittää suunnilleen ampumisen ja pommin käsitteiden hahmottaminen, ja se ei vaadi laajaa pelikokemusta. On senkin seuraaminen silti huomattavasti haastavampaa kuin minkään yhden pelivälineen ympärillä pyörivän joukkueurheilulajin.

Käsittääkseni nuo Ylen sekä televisiossa että Areenalla lähettämät eSports-lähetykset ovat järjestään jonkun muun tahon tuottamia, ja Ylelle jää tuotettavaksi vain studio-osiot, joten tuotannollisesti ne ovat Ylelle suhteellisen kevyttä ja halpaa ohjelmaa.

Minun teoriani loputtomiin jatko-osiin on se, että uuden sukupolven myötä pelien kehityskustannukset ovat riistäytyneet täysin käsistä, jolloin rohkeampien pelien ja uusien nimikkeiden riskit ovat taloudellisesti huomattavasti suuremmat, turvallisempaa myydä same old same old kahdeksannen kerran. Samahan lienee syynä loputtomien remakejen tulvaan, on paljon halvempaa antaa kasvojenkohotus vanhalle pelille kuin tehdä uusi alusta asti. Ja samasta syystä tuetaan indie-tuotantoja, annetaan harrastelijoiden ja nousevien pikkukehittäjien tehdä halvalla pelejä että on edes jotain uutta myytävää ilman sadan miljoonan rahallista panostusta.

Fallout 4:n saamasta vihareaktiosta: Tervetuloa internettiin. Kaikki haukutaan jos tehdään yhtä, kaikki haukutaan jos tehdään toista. Koskaan ei voi voittaa. Jostain kumman syystä moni on alkanut pitää grafiikkoja tärkeämpänä kuin itse peliä. Sillähän ei ole mitään väliä onko peli hauska pelattava tai sisällöltään järkevä, kunhan riittää pikseleitä, ainakin enemmän kuin kilpailevalla konsolilla. Mitä jos vaihteeksi keskityttäisiin pikselinpuskemisen sijasta vaikka siihen, ettei peli kaatuilisi tai bugailisi fataalisti (mm. Borderlands 2 onnistui hukkaamaan avattuja skinejä ja avaimia ja GTA Online koko hahmoja, Fallout: New Vegas oli alunperin lähes pelikelvottoman epävakaa ja buginen, Obsidianin peli kun on).

Arvostaisin muutenkin sitä, jos pelit tekisivät enemmän tyyliteltyä grafiikkaa fotorealismiin pyrkimisen sijasta. Fotorealismiyritys vanhenee todella nopeasti, kun taas tyylitelty grafiikka voi vanheta arvokkaasti. Alkuperäinen Gamecuben Wind Waker sai aikanaan "liian lapsellisena" vihareaktion monilta, mutta näyttää edelleen lähes yhtä hyvältä kuin aikanaankin, ja sellaisena olisi ehkä Zeldoista vähiten ollut HD-painoksen tarpeessa graafisessa mielessä. Enemmän realismin suuntaan kallistuneet ajan pelit näyttävät nykysilmään melko karuilta (kuten vaikkapa GTA: Vice City).

En nyt tiedä kannattaisiko Nintendon edes yrittää houkutella monialustapelejä omille laitteilleen lisätehoilla. Toisin kuin muut konsolivalmistajat, Nintendo on ensi sijassa pelitalo ja vasta toissijaisesti konsolivalmistaja. Onhan tämän jo aiemmatkin sukupolvet näyttäneet, konsolin 20 myydyimmästä pelistä on noin 15 Nintendon omia, myös Cube-aikana jolloin muiden pelejä oli vielä paljon enemmän tarjollakin. Tämä karu totuus on ihan riittävästi pitämään monet ulkopuoliset kehittäjät pois Nintendon alustoilta, vaikka tehot olisivatkin samalla viivalla kilpailijoiden kanssa, ei vaan maksa vaivaa.

Golden Suneja tuli muuten myös kolmas, Dark Dawn DS:lle vuonna 2010.

Jaksossa mietittiin myös, mihin Rare oli kadonnut. Kun Rare ei onnistunut toistamaan Nintendo-ajan kultaputkea niin Microsoft siirsi jo vuonna 2008 tulleen Banjo-Kazooien jatkon jälkeen Raren tekemään lähinnä Kinect-hommia, ja sieltä on tullut sittemmin käytännössä vain Kinect Sportsit. Microsoftin pressissä julkistettu Rare-kokoelma toivottavasti nostaa esille niitä vähän tuntemattomampiakin Rare-helmiä, kuten oman suosikkini Blast Corpsin. Myös sensuroimattomalle Conkerille olisi kysyntää sensuroidun Xbox-version jälkeen.
 
Ylös Bottom