Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 KFIN F1 2019 F2-sarja [KAUSI 1] - kausi päättynyt

Thuto

Member
Ensimmäistä kertaa F1-pelisarjassa on mukana myös F2-autot, joten KonsoliFINissä käynnistyy sarja myös näillä autoilla. Sarjaformaattina toimii F2-sarjan kisaviikonloppu 50 % kisapituuksilla, eli ajetaan ensin feature race, jonka jälkeen ajetaan vielä sprint race, johon lähdetään feature racen tulosten järjestyksessä, kuitenkin siten että TOP8 sijoittuneet lähtevät käännetyssä järjestyksessä.


Uudet kuskit ovat tervetulleita taitotasoon katsomatta, ainoana vaatimuksena hyvä käytös sekä radalla että keskusteluryhmissä. Hae mukaan laittamalla viestiä tähän ketjuun tai PSN:ssä käyttäjälle Thuto, Moneygunx tai Kiraih.




Kilpailuaikataulu:

Maanantaisin kello 20.00.



Kilpailukalenteri:

9.9. Saksa

16.9. Unkari

23.9. Belgia

30.9.. Italia

7.10. Singapore



Pistetaulukko



Discord-kanava


Kilpailumittana 50 %, aika-ajo 30 minuuttia. Säännöt tarkemmin alempana.



Mikäli maanantai ei käy, säännöt ei ole mieluisat, tai haluat osallistua useampaan sarjaan, myös muita suomalaisia F1-sarjoja käynnistyy uuden pelin julkaisun jälkeen:

- Suomi-sarja

- kisat sunnuntaisin ja tiistaisin kello 19.10
- ilmoittautuminen: https://m.facebook.com/groups/1381507885272379
- tai laita viestiä PSN-käyttäjälle nappula185 tai JesperBF1


-Sunday cup

- kisat sunnuntaisin kello 18.30
- Ajoavut kielletty
- Ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle palzu tai Dorental11


KFIN F1-sarja

- kisat torstaisin kello 20.00
- ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle Thuto


Säännöt:

Säännöt Radalle ja siihen liittyen:

- Paalusta jaetaan neljä pistettä.

- Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan kaksi pistettä.

-Ajoavut sallittu

-fixed setup

-Maalaisjärjen käyttö on toivottavaa, lähtökohtaisesti virtuaali radalla on samat säännöt kuin oikeassakin elämässä, alla esimerkkejä sekä infoa tilanteista.

-Mutkissa että suorilla on tilaa jätettävä rinnalla olevalle vähintään auton verran, oli toinen kuski rinnalla sitten yhden tai kaikkien renkaiden voimin.

-Jos käytät ajolinjaa apuna niin se ei kerro että missä saat rinta rinnan tilanteissa mennä, mikäli takaa tuleva kuski pääsee epätavallisessa paikassa tekemään ohitus yritystä/rinnalle niin tilaa jätetään myös siinä, vaikka puolustaminen tuntuisi käytännön mahdottomalta ja aikaa menisi. -Tähän tilanteeseen on johtanut yleensä edellä ajavan kuljettajan tekemä ajovirhe aiemmassa mutkassa.

-Kunnioita sinisiä lippuja.

-Ole hereillä aika-ajoissa hitaalla kierroksella, toisten blokkaamisesta tuomarit rankaisevat säälittä.

-Yli optimistisista sukelluksista sakotetaan erittäin ankaralla kädellä.

-Sijoitusta puolustaessa on ajolinjan vaihtaminen sallittua vain yhden kerran, ennen jarrutusta, ja kiellettyä kesken jarrutuksen.

-Ole hereillä varikolta tullessa.

-Tuomariston tahalliseksi katsomasta kolaroinnista tulee vähintään loppukauden kilpailukielto, tai bänni koko sarjasta.

-Mikäli yksi kuski toistaa samoja virheitä, rangaistukset kovenevat sitä mukaa.

-Brake checkistä, eli turhanpäiväisestä jarruttamisesta esimerkiksi turva-auton takana rankaistaan ankaralla kädellä.

-Tilanteita tulee kuitenkin väistämättä kauden aikana, ja tuomaristo antaa rangaistukset sekä varoitukset lähtökohtaisesti syylliseksi todetun osapuolen tekemän liikkeen törkeyden/huolimattomuuden, ei niinkään aiheutuneen damagen perusteella.

-Mikäli suurella osalla kaatuu peli bugin vuoksi tai ilmenee jokin muu glitsi, niin on mahdollista että lähtö joko uusitaan tai sitten ei uusita, ja tulokset jäävät voimaan kisatilanteen mukaan. Tilanteet katsotaan tuomaristossa tapauskohtaisesti, eli joskus käy huonot ja joskus hyvät. Päätökseen uusinta startista vaikuttaa monta tekijää, eniten kuitenkin se että paljonko kisaa on ajettu sekä kuinka monelle tämä glitsi ilmenee. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen ei kuitenkaan jouduta.

-Älä teetä tuomareilla turhaa hommaa raportoimalla marginaalisista kisa tilanteista, vaan oikeasti sellaisista josta omasta mielestäsi kuuluu rangaistus saada, pilkun viilaaminen ei ole kenestäkään mukavaa.

-Älä ohita turva-auton takana mikäli et ole kierroksella perässä tai ellei edellä olevan paikka sinulle kuulu, vaikka peli tähän antaisikin luvan.

-Älä aja AI:lla, eli älä paina pausea radalla koska tämä blokkaa muita kuskeja.

-Mikäli tunnet hyötyväsi esimerkiksi jostain bugista tai muusta tilanteesta verrattuna kanssakilpailijoihin, niin hidastathan vauhtia sopivasti rangaistuksen uhalla.

-Tuomaristolle raportoitaessa tulee olla video tilanteesta, videoleikkeen saat yleensä koko kisasta kun laitat PS4 asetuksista sen pituudeksi 60min, leikkaat ja uppaat tilanteen esimerkiksi youtubeen jonka linkkaat sitten tuomaristolle, taikka oman nettiyhteyden mahdollistaessa vaikka striimaat koko kisan omalle kanavallesi kuten moni kuski tekee.

-Erimielisyyksiä kisatilanteista käydään läpi yksityisesti, eikä julkisesti sarjan chatissa.

-Aika-ajon ja kisan välissä on noin kahden minuutin tauko, ja hosti antaa lähtöruudukossa luvan painaa start race -nappia. Mikäli joku muu tekee tämän etuajassa, seuraa siitä automaattisesti kolme rangaistuspistettä.

-Ei mielellään paineta retireä myöskään aika-ajoissa radalla, koska tekoäly ottaa auton hallintaansa, eikä välttämättä mene haamuksi. Jotkut säästävät renkaita tuolla kikkailulla. Samaten tahallaan auton romuttaminen aika-ajoissa on kielletty. Jos tapahtuu vahingossa ja olet top10:ssä, niin on otettava kuluneet renkaat starttiin. Jos ei kuluneita löydy, niin sitten pehmeimmät.

-Ilmoita osallistutko kilpailuun vai et viimeistään tiistaina 23.59. Tätä myöhemmin ilmoittamisesta saa yhden rangaistuspisteen. Ilmoittamatta jättämisestä tai virheellisestä ilmoituksesta saa kolme rangaistuspistettä.

-Reset to trackin käyttäminen on kielletty.

Host options:

-Car: F2 2018

-AI Driver Level: 41

-Car Performance: Equal

-Maximum participants: 22

-Practice Length: None

-Qualifying: 30 min

-Race Distance: 50%

-Quick Weather: Dynamic

-Session Start Time: Official

-Session Privacy: Invite Only

-Parc Ferme Rules: On

-Collosions: On

-Vehicle Damage: Reduced

-Ghosting: Off

-Car Setup: Fixed

-Safety Car: On

-Rules and Flags : On

-Corner Cutting Stringency: Strict

-Formation Lap: On

-Race Starts: Manual

-Braking Assist: Off

-Anti-Lock Brakes: On

-Traction Control: Full

-Automatic Gearbox: Automatic

-Pit Assist: Off

-Pit Release Assist: Off

-Dynamic Racing Line: Full


Sääntöjenvastaisesta toiminnasta rankaistaan 5, 10 tai 20 sekunnin aikarangaistuksilla. Lisäksi jaetaan rangaistuspisteitä, 12 pisteellä ansaitsee yhden kilpailun kilpailukiellon. Tuomariston muodostavat Thuto, Moneygunx, Kiraih, Merimax_87 ja Nuutti93. Myös vääristä ilmoittautumisista rangaistaan, ensin varoituksella ja toistuessa rangaistuspisteillä.


Rangaistuspisteet:

AkiLasseAntti_3: 3p (3p Italia)
sammyt76-samijtu: 2p (2p Italia)
F1Mane24: 1p (1p Italia)
Nuutti93: 1p (1p Italia)




Youtube-kanavia:


 
Viimeksi muokattu:
Kausi saatiin käyntiin ja hyvällä menestyksellä. Tiukat kisat oli niin ekassa kisassa kun sprintissäkii.

Aika-ajosysteemiä hierottiin viime minuuteille asti, ja lopulta sovittiin että kaikki lähtee radalle heti alussa. Kuinka sattukin sitten sadekeli ja kuivuva rata. Homma kuitenkii toimi hyvin ja kaikki sai ajettua kierroksensa heti qualin alkuun. Omalle kohalle sattu ihan hyviä kierroksia, vaikka en kierrostakkaan ollu märällä kelillä näillä autoilla ajanu.

Pitkään kisaan otin kovemmat renkaat alle, kun ennuste näytti sadetta ihan kisan loppuun. Alussa pehmeellä lähteneet (Ja Nuutti paalulta) meni menojaan, mutta F1Manen kanssa oli tiukkaa vääntöö koko ekan stintin. Sade oli tulossa vasta ihan kisan loppuun, joten päätin hakkee softit kuus kierrosta ennen maalia. Stintin viimesellä kierroksella sain tärkeen ohituksen, kun pääsin takasin F1Manen eelle.

Kisan loppu sujukii rauhallisemmin, ohitin vielä Jesperin joka sinnitteli vanhoilla renkailla. Lopulta SaMadhin aikarangaistuksen turvin neljäs.

Sprinttikisan alussa oli kovaa taistelua SirMichaelin kanssa. Pääsin ensin neulansilmässä ohi mutta SirMichael kuittas seuraavalla kierroksella. Puolessavälin kisaa Simo ja Nuutti tuli ohi, aattelin päästää suosiolla ohi, etten menetä aikaa suhteessa eellä oleviin.

Lopussa sainkii ryhmän kiinni, josta SirMichael putos spinnin seurauksena. Sitten seurasin useemman kierroksen F1Manen ja Nuutin taistelua, ihan ei ois vauhti näille riittäny mutta heillä meni aikaa taistellessa niin pysyin hyvin perässä. Toisiks viimesellä kierroksella Nuutti teki pienen virheen ja pääsin ohi. Lisäks F1Manella oli aikasakko joten olin kisassa lopulta toinen.

Kisa:


Kooste:
 
Treeniä alla kokonaista kaks kierrosta, niin melkosta hakemista oli alussa. Aika-ajossa eka vedolla seinään, mutta onneks ei mitään hajonnu. Sitten pari kierrosta lähinnä jarrupaikkojen ehtimistä ja jonkinlainen kierrosaika tauluun, sija 11.

Eka kisa meni myös aika lailla autoon totutellessa, hirmunen määrä virheitä läpi kisan eikä mutkat meinannu osua kohilleen. Lopussa vähän jännitti TOP8 sijan puolesta kun oli 3 sekunnin rangaistus ja pari kuskia heti takana, onneks niilläkii oli rankut joten seittemäs sija ja eturivin paikka sprinttikisaan.

Tässä vaiheessa alko ajo jo ihan hyvin sujumaan. Neljännellä kierroksella pääsin AkiLasseAntin ohi kärkeen, ja sen jälkeen ajoin vaan varman päälle ilman virheitä. Simolle ei mahtanu mittään, vaikka ihan hyvin sainkii taisteltua muutaman mutkan ajan. Sen jälkeen koitin vaan roikkua Simon kyyissä ja sainkii revittyä vähän eroo taaksepäin. Lopputuloksena toinen sija hyvällä erolla taaksepäin.

Striimi:


Kooste:
 
Eilinen F2-kisa oli omalla kohdallani parasta tähän mennessä. Ei varsinaisesti sijoituksien valossa, mutta ajamisen ilo oli kyllä eilen korkealla. Tosi tasaista ja rehtiä kamppailua pitkin matkaa.

Aika-ajo
Onnistuin aika-ajossa tasooni verrattaen hyvin ja 5. ruutu on näissä karkeloissa parasta mitä oon saanu.

Kisa (feature race)
Startissa otin vähän pehmeästi ekan mutkan, ja putosin sijan, vaikka kiihdytyksessä olinkin jo noussut taistelemaan 3. sijasta. Hyvää taistelua oli alussa Thuton ja Akilasseantin kanssa, välillä meni 3 rinnakkain. Lopulta sitten spinnasin hiekoille kun Akilasseantti tööttäsi takakulmaan. Siitä eteenpäin vauhti oli kuitenkin iha hyvää ja sain edellä ajavia kiinni. Pääsin pari sijaa vielä nousemaan varikkostopin jälkeen ja maalissa lopulta 6. ja tämä on paras sijoitukseni itse päälähdöissä.

Sprinttikisa
Sprinttiin top 8 käännetyssä, eli oma ruutuni oli 3. Starttikiihdytys oli jälleen ihan hyvä, mutta ekaan mutkaan otin taas liian pehmeästi ja kanttarien päältä, niin aggressivisemmat kilpatoverit painoi surutta ohi. Ekasta shikaanista vielä kiihdytyksessä melkein spinni, niin tipuin kauas kärjestä.

Kisassa sitten erittäin tiukkaa taistelua tiimikaveri Kossun ja SirMichaelin kanssa läpi koko kisan. Jokaisella suoralla joku ohitti jonkun ja oli kyllä hauskaa ajaa, vaikka samalla nahistellessa edellä ajavat pääsivät karkuun. On ilo kuitenkin ajaa tiukkaa ja puhdasta vääntöä.

Alla kooste vielä eiliseltä.

 
Taas mentiin lähes ilman treeniä, joka kyllä näkkyy aika-ajoissa, tällä kertaa kymmenes tila. Startti oli ihan hyvä, nousin siinä pari sijaa, ja vielä yhen sijan ku Kossu pyörähti toisessa shikaanissa. Toisella kierroksella alko sitten hieno taistelu Kirain kanssa, vedettiin kierros lähestulkoon rintarinnan joka mutka. Tuohon taisteluun liitty vielä AkiLasseAntti, ja pääsuoralla mentiin jopa kolme rinnan. Harmittavasti tuo taistelu loppu, kun AkiLasseAntti jarrutti vähän myöhässä toiseen shikaaniin, osu Kiraihin ja sitten vielä mä ajoin päälle ja hajotin siipeni.

Siivenvaihon jälkeen ajelin yksinäni aina viimesille kierroksille asti, jollon sain Sammyn kiinni. (Ehkä vähän liiankii) kovan taistelun jälkeen en ihan päässy Sammysta ohi, mutta aikarankun myötä nousin sijalle 7 ja eturiviin sprinttikisaan.

Sprinttiin sain hyvän startin ja pääsin AkiLasseAntin ohi, mutta Samadhi sai jäätävän startin nelosruudusta, ja nous kärkeen jo lähtösuoralla. Vielä kun Samadhi sai eka mutkan osumaan hyvin, ja ite otin vähän liian varovasti, nii putosin heti imuista, joista ois ollu valtavasti hyötyä tällä radalla. Vauhti ei yksin ajaessa riittäny Samadhin vauhtiin, ja kierroksella viis lampunvarjosti tuli vastustamattomasti ohi.

Kaheksannella kierroksella siipirikkonen Simo pääs ohi, mutta siinä kyyissä pysyin ihan hyvin. Pääsinkii takasin eelle viimesen kierroksen eka mutkassa, mutta Lesmot meni sen verran huonosti että Simo pääs kuittaamaan vielä takasuoralla. Koitin riskillä pitää paikkani, mutta vähän meni renkaat lukkoon ja Simo pääs ohi. Lopulta neljäs sija.

Striimi:


Kooste:
 
Italian F2 kisan rangaistukset:

F1Mane24 saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Mane jarruttaa hieman myöhässä mutkaan joutuu väistämään Nuuttia ja osuu AkiLasseAnttiin. Lieventävänä nähtiin Nuutin liike jarrutusalueella. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Nuutti93 saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Nuutti jarruttaa hieman myöhässä mutkaan ja osuu Simoon. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


AkiLasseAntti_3 saa +5 sekuntia ja kolme rangaistuspistettä sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. AkiLasseAntti jarruttaa myöhässä mutkaan ja osuu Kiraihin. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Sammyt76-samijtu saa +5 sekuntia ja kaksi rangaistuspistettä sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Sammy muuttaa linjaa kahdessa jarrutuksessa kiilaten Thuton ulos radalta molemmilla kerroilla. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste: (kohdat 3:50 ja 4:20)
 
Singaporeen en saanu minkäänlaista tuntumaa F2-autoilla. Aika-ajoissa kohtuullinen kierros, jolla tuli kaheksas sija.

Startti taas perinteistä ok-tasoo, sija pysy samana. Toisen kierroksen lopussa AkiLasseAntti teki pienen virheen, ja olin päästä sekä siitä että Samadhista ohi, kuitenkii pikkasen oikasin Samadhia väistäessä, niin jouvuin päästämään takasin eelle. Kolmosmutkan ulostulossa sittenlähti perä alta ja seinään.

Stopin jälkeen oli hyvä taistelu Jerkkudaan kanssa. Mutta sekii ohitus lopulta turhaan, kun seuraavalla kierroksella jarrutus pitkäks ja jouvuin pakittelemmaan. Myöhemmin vielä sama virhe samassa mutkassa uuestaan. Lopulta sija 10.

Sprintissä sato vettä, ja tapahtumia riitti. Harmittavasti vaan omalta osalta kisailu käytännössä päätty kierroksella kaks kun jarrutus vähän myöhäselle ja seinään ja siipi rikki. Sinnittelin muutaman kierroksen rikkinäisellä siivellä, mutta ajaminen oli niin hirveetä että koitin riskillä koittaa viiennellä kierroksella sliksejä. Rata ei kuitenkaan ollu vielä riittävän kuiva, ja kun liukastelin seinään siiven taas rikki ni totesin että ois joutunu vielä kaks stoppia kisan aikana tekemään ni keskeytin.

Striimi:


Kooste:
 
Ylös Bottom