Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 KFIN F1 2019 [KAUSI 3] - kausi päättynyt

Thuto

Member
Toinen kausi on saatu päätökseen, ja mestariksi kruunattiin ensimmäisen kauden tapaan LR_Arttu1202. Tuttuun tapaan seuraava kausi käynnistyy heti perään, ensimmäinen kilpailu vuorossa torstaina 8.8. Kisapäivänä säilyy torstai, ja 1. divisioonan kilpailu ajetaan kello 20.00, joka myös streamataan KonsoliFINin twitch-kanavalle Kirain selostuksella.

KonsoliFINin Twitch-kanava:
www.twitch.tv/konsolifin


Uudet kuskit ovat tervetulleita taitotasoon katsomatta, ainoana vaatimuksena hyvä käytös sekä radalla että keskusteluryhmissä. Hae mukaan laittamalla viestiä tähän ketjuun tai PSN:ssä käyttäjälle Thuto, Moneygunx tai Kiraih.


Uutta tälle kaudelle:

Siirrytään yhteen divisioonaan. Mukaan valittiin 15 kahden ensimmäisen kauden aktiivisinta kuljettajaa, jotka saavat vakipaikan kolmannelle kaudelle. Loput paikat jaetaan niin, että kolme paikkaa menee eniten pisteitä keränneille, ja loput vähiten ajaneille.



Kilpailuaikataulu:

1. divisioona: torstaisin kello 20.00.



Kilpailukalenteri:

12.9. Saksa

19.9. Unkari

26.9. Belgia

3.10. Italia

10.10. Singapore


Ilmoittautuminen



Pistetaulukko



Discord-kanava


Kilpailumittana 50 %, aika-ajo 18 minuuttia (short qualifying). Säännöt tarkemmin alempana.



Rating on kaikkien ajettujen kilpailuiden rating-pisteiden keskiarvo. Kun kuljettaja on ajanut viisi kilpailua, huonoin kilpailu pudotetaan pois ratingista, seuraavaksi huonoin pudotetaan kun on ajanut kymmenen kilpailua jne. Kilpailuista jaetaan rating-pisteitä seuraavan taulukon mukaan:

Sija Rating-pisteet

1. 100
2. 95
3. 90
4. 86
5. 83
6. 81
7. 79
8. 77
9. 75
10. 73
11. 71
12. 69
13. 67
14. 65
15. 63
16. 61
17. 59
18. 57
19. 55
20. 53
21. 80
22. 75
23. 70
24. 66
25. 63
26. 61
27. 59
28. 57
29. 55
30. 53
31. 52
32. 50
33. 49
34. 48
35. 47
36. 46
37. 45
38. 44
39. 43
40. 42

Mikäli torstai ei käy, säännöt ei ole mieluisat, tai haluat osallistua useampaan sarjaan, myös muita suomalaisia F1-sarjoja käynnistyy uuden pelin julkaisun jälkeen:

- Suomi-sarja

- kisat sunnuntaisin ja tiistaisin kello 19.10
- ilmoittautuminen: https://m.facebook.com/groups/1381507885272379
- tai laita viestiä PSN-käyttäjälle nappula185 tai JesperBF1


-Sunday cup

- kisat sunnuntaisin kello 18.30
- Ajoavut kielletty
- Ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle palzu tai Dorental11


KFIN F2-sarja

- kisat maanantaisin kello 20.00
- fixed setup
- ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle Thuto


Säännöt:

Säännöt Radalle ja siihen liittyen:

- Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan yksi piste.

-Ajoavut sallittu

-Vapaa valinta setupiin

-Maalaisjärjen käyttö on toivottavaa, lähtökohtaisesti virtuaali radalla on samat säännöt kuin oikeassakin elämässä, alla esimerkkejä sekä infoa tilanteista.

-Mutkissa että suorilla on tilaa jätettävä rinnalla olevalle vähintään auton verran, oli toinen kuski rinnalla sitten yhden tai kaikkien renkaiden voimin.

-Jos käytät ajolinjaa apuna niin se ei kerro että missä saat rinta rinnan tilanteissa mennä, mikäli takaa tuleva kuski pääsee epätavallisessa paikassa tekemään ohitus yritystä/rinnalle niin tilaa jätetään myös siinä, vaikka puolustaminen tuntuisi käytännön mahdottomalta ja aikaa menisi. -Tähän tilanteeseen on johtanut yleensä edellä ajavan kuljettajan tekemä ajovirhe aiemmassa mutkassa.

-Kunnioita sinisiä lippuja.

-Ole hereillä aika-ajoissa hitaalla kierroksella, toisten blokkaamisesta tuomarit rankaisevat säälittä.

-Yli optimistisista sukelluksista sakotetaan erittäin ankaralla kädellä.

-Sijoitusta puolustaessa on ajolinjan vaihtaminen sallittua vain yhden kerran, ennen jarrutusta, ja kiellettyä kesken jarrutuksen.

-Ole hereillä varikolta tullessa.

-Tuomariston tahalliseksi katsomasta kolaroinnista tulee vähintään loppukauden kilpailukielto, tai bänni koko sarjasta.

-Mikäli yksi kuski toistaa samoja virheitä, rangaistukset kovenevat sitä mukaa.

-Brake checkistä, eli turhanpäiväisestä jarruttamisesta esimerkiksi turva-auton takana rankaistaan ankaralla kädellä.

-Tilanteita tulee kuitenkin väistämättä kauden aikana, ja tuomaristo antaa rangaistukset sekä varoitukset lähtökohtaisesti syylliseksi todetun osapuolen tekemän liikkeen törkeyden/huolimattomuuden, ei niinkään aiheutuneen damagen perusteella.

-Mikäli suurella osalla kaatuu peli bugin vuoksi tai ilmenee jokin muu glitsi, niin on mahdollista että lähtö joko uusitaan tai sitten ei uusita, ja tulokset jäävät voimaan kisatilanteen mukaan. Tilanteet katsotaan tuomaristossa tapauskohtaisesti, eli joskus käy huonot ja joskus hyvät. Päätökseen uusinta startista vaikuttaa monta tekijää, eniten kuitenkin se että paljonko kisaa on ajettu sekä kuinka monelle tämä glitsi ilmenee. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen ei kuitenkaan jouduta.

-Älä teetä tuomareilla turhaa hommaa raportoimalla marginaalisista kisa tilanteista, vaan oikeasti sellaisista josta omasta mielestäsi kuuluu rangaistus saada, pilkun viilaaminen ei ole kenestäkään mukavaa.

-Älä ohita turva-auton takana mikäli et ole kierroksella perässä tai ellei edellä olevan paikka sinulle kuulu, vaikka peli tähän antaisikin luvan.

-Älä aja AI:lla, eli älä paina pausea radalla koska tämä blokkaa muita kuskeja.

-Mikäli tunnet hyötyväsi esimerkiksi jostain bugista tai muusta tilanteesta verrattuna kanssakilpailijoihin, niin hidastathan vauhtia sopivasti rangaistuksen uhalla.

-Tuomaristolle raportoitaessa tulee olla video tilanteesta, videoleikkeen saat yleensä koko kisasta kun laitat PS4 asetuksista sen pituudeksi 60min, leikkaat ja uppaat tilanteen esimerkiksi youtubeen jonka linkkaat sitten tuomaristolle, taikka oman nettiyhteyden mahdollistaessa vaikka striimaat koko kisan omalle kanavallesi kuten moni kuski tekee.

-Erimielisyyksiä kisatilanteista käydään läpi yksityisesti, eikä julkisesti sarjan chatissa.

-Aika-ajon ja kisan välissä on noin kahden minuutin tauko, ja hosti antaa lähtöruudukossa luvan painaa start race -nappia. Mikäli joku muu tekee tämän etuajassa, seuraa siitä automaattisesti kolme rangaistuspistettä.

-Ei mielellään paineta retireä myöskään aika-ajoissa radalla, koska tekoäly ottaa auton hallintaansa, eikä välttämättä mene haamuksi. Jotkut säästävät renkaita tuolla kikkailulla. Samaten tahallaan auton romuttaminen aika-ajoissa on kielletty. Jos tapahtuu vahingossa ja olet top10:ssä, niin on otettava kuluneet renkaat starttiin. Jos ei kuluneita löydy, niin sitten pehmeimmät.

-Ilmoita osallistutko kilpailuun vai et viimeistään tiistaina 23.59. Tätä myöhemmin ilmoittamisesta saa yhden rangaistuspisteen. Ilmoittamatta jättämisestä tai virheellisestä ilmoituksesta saa kolme rangaistuspistettä.

-Reset to trackin käyttäminen on kielletty.

Host options:

-Car: F1 2019

-AI Driver Level: 41

-Car Performance: Equal

-Maximum participants: 22

-Practice Length: None

-Qualifying: Short

-Race Distance: 50%

-Quick Weather: Dynamic

-Session Start Time: Official

-Session Privacy: Invite Only

-Parc Ferme Rules: Off (noudatetaan sääntöä, mutta käytännön syistä pois päältä)

-Collosions: On

-Vehicle Damage: Reduced

-Ghosting: Off

-Car Setup: Full

-Safety Car: On

-Rules and Flags : On

-Corner Cutting Stringency: Strict

-Formation Lap: On

-Race Starts: Manual

-Braking Assist: Off

-Anti-Lock Brakes: On

-Traction Control: Full

-Automatic Gearbox: Automatic

-Pit Assist: Off

-Pit Release Assist: Off

-Dynamic Racing Line: Full

-ERS Mode: Automatic


Sääntöjenvastaisesta toiminnasta rankaistaan 5, 10 tai 20 sekunnin aikarangaistuksilla. Lisäksi jaetaan rangaistuspisteitä, 12 pisteellä ansaitsee yhden kilpailun kilpailukiellon. Tuomariston muodostavat Thuto, Moneygunx, Kiraih, Merimax_87 ja Nuutti93. Myös vääristä ilmoittautumisista rangaistaan, ensin varoituksella ja toistuessa rangaistuspisteillä.


Rangaistuspisteet:

Sammyt76-samijtu: 9p (3p Ranska, 6p Saksa)
Astronautti04: 7p (4p Monaco, 3p Kanada)
ParkkisakkoYT: 7p (1p Ranska, 3p Itävalta, 3p Britannia)
H4MT4R0_FIN: 5p (4p Monaco, 1p Ranska)
Liikalaze1: 5p (2p Ranska, 3p Unkari)
nik-nike90: 4p (3p Espanja, 1p Kanada)
Makepro66: 4p (3p Monaco, 1p Britannia)
Sopenkorpi: 3p (3p Espanja)
Jhampperi: 3p (3p kanada)
SirMichaelFin: 3p (3p Ranska)
eVehanen: 3p (3p Ranska)
Kiraih: 2p (2p Monaco)
YT-_-Rade: 2p (2p Kanada)
sarja: 2p (1p Kiina, 1p Kanada)
Janetzki75: 2p (1p Monaco, 1p Kanada)
SaMadhi_: 2p (2p Itävalta)
Tomppa-driver: 1p (1p Itävalta)
lampunvarjosti: 1p (1p Unkari)
Hoebioo: 1p (1p Monaco)
Ratska25: 1p (1p Ranska)
ELHanderos50: 1p (1p Ranska)
Teemu20: 1p (1p Ranska)
MeriMax_87: 1p (1p Britannia)
nappula185: 1p (1p Britannia)



Varoitus virheellisestä ilmoittautumisesta:

Sopenkorpi
Jjonttu_
sarja
Nappula185
Akilasseantti_3
Hoebioo
Flyingkonna
Astronautti04
Tomppa-driver
Nik-nike90
MeriMax_87
Janetzki75
Jhampperi
Kiraih
Theiton10
Ratska25
Zumppi_
H4MT4R0_FIN
kattimies
sammyt76-samijtu
ParkkisakkoYT
Makepro66
SaMadhi_
Hulo-91




Youtube-kanavia:


 
Viimeksi muokattu:


Setuppi:
4 6
50 60
-2,5 -1 0,05 0,20
1 1 11 11 4 5
85 54
21 19,5

Qual: 13.
Kisa. 2. + nopein kierros

Alussa Thuton tekoäly otti ilmeisesti vähän paremman lähdön kuin muut niin tuli säätämään ekan sektorin ajaksi. Sen jälkeen sai ohitella kierrokselle 8 asti ja kaikki softeilla startanneet oli myös pitannut edestä. Hieman sain kärkeä kiinni ennen stoppeja, mutta ero veny aika pahasti stoppien aikana. Muutamasta piti vielä mennä ohi ennen kuin pääsi takaisin kolmanneksi. Samalla Arttu ja Junddu vaihtoi pari kertaa paikkoja, niin sain heidät kiinni. En kuitenkaan kunnolla päässyt drs-etäisyydelle kun Junddu ajo drsillä karkuun ekalla sektorilla. Ajoin kuitenkin koko ajan täysillä ja ersit tyhjänä. Ei oikein riittäny vauhti säästellä. Lap32 pääsin niin lähelle t2 jälkeen että sain drsit ja sitten tulikin imujen ja drsin kera kaks kisan parasta kierrosta. Lap 33 neulansilmään Junddu ja Arttu vähän kolaroi, niin pääsin kuittaamaan molemmat, mutta Artulla oli niin paljon ersiä jäljellä että pääsi vetään hot lapilla viimeisen sektorin ja pysy riittävän lähellä, että meni heittämällä lap34 neulansilmää ennen jo ohi. Koitin jarruttaa mahdollisimman myöhään ja tosi hienosti osuinkin apexiin, mutta sen verta liian kaukana että en ulostulossa päässy riittävästi rinnalle. Ehkä olis pitäny ottaa sittenkin ulkolinja neulansilmään, niin olis saanu seuraavalle suoralle koko matkan imut näin jälkeenpäin mietittynä. Suurempi ongelma oli kuitenkin ehkä se, että olin kärjessä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä.

Alla vielä taulukoituna kaikki omat sijamuutokset:

lap1p13->p12nappulat1
p12->p11sammyspinni t12
p11->p10kossuspinni t14
lap2p10->p9samadhit8
lap3p9->p8velmuspinni t1
lap4p8->p7luppakorvat6
lap6p7->p6manespinni t1
p6->p5zicryht8
p5->p4lampunvarjostipittas
lap8p4->p3mymmymt5
lap13p3->p2junddupittas
lap14p2->p1arttupittas
lap15p1->p5pittasin
lap19p5->p4sirmichaelt8
lap20p4->p3lampunvarjostit5
lap33p3->p1junddu ja arttut6
lap34p1->p2arttut6
 
Viimeksi muokattu:


Aika-ajo: 2 (Mediumilla)
Kisa: 1

Yleisesti ottaen hauskin kisa tähän mennessä koko pelissä, vaikka suhteellisen pienellä treenillä tuli kisaan lähdettyä. Aika-ajossa tuli kaiketi maksimisuoritus, sillä treenatessa ei tullut kuin kerran ajattua parempi kierros mediumeilla. Kisan alussa vauhti oli hiukan hukassa eikä millään pystynyt kriittisessä vaiheessa kiskomaan lisää eroa takaa olleeseen Jundduun. Medium stintin lopulla sai sitten ajamisesta hiukan paremmin kiinni ja ero Jundduun pysyi pitkälti 1.0-1.5s välillä. Junddun tekemä undercut tosin toimi hyvin ja hän onnistui sitä kautta nousemaan kärkeen pysähdyksien jälkeen. Hardeilla muutaman kierroksen totuttelun jälkeen painoin Junddusta takaisin ohi, mutta yli 1s eroa onnistunut millään tekemään DRS ja imun takia. Ajeltiin siinä peräkkäin käytännössä koko kisa kunnes Junddu yritti ohittaa takaisin kärkipaikalle toiseksi viimeisellä kierroksella, samalla Simo oli hivuttautunut lähemmäksi ja kuittasi meidät molemmat pienen kontaktin ja siitä johtaneen hetkellisen liimautumisen seurauksena. Olin kuitenkin säästänyt ERSiä paljon vikoille kierroksille, joten pystyin roikkumaan helpohkosti Simon perässä ja kuittaamaan hänet viimeisellä kierroksella. Kisasta turhan vaikean teki neulansilmään mentäessä 100m jarrumerkin puuttuminen heti lämpällä, mikä sitten aiheutti vähän vaikeuksia sen mutkan jarrutuksissa. Pelin bugista kaiketi kyse, koska osalla se näytti olevan koko kisan ja osalta se puuttui. Laskin bensatkin väärin ja jouduin sitten säästelemään sitä viimeisillä kierroksilla samalla kun joutui puolustamaan ja hyökkäämään.

Todella tärkeitä pisteitä kautta ajatellen, koska ensi viikolla ei kerkeä treenaamaan käytännössä yhtään Unkaria edellisenä päivänä ajettavan F1 esports Playoff kisan takia. Kuitenkin tarkoitus olisi Unkarissa kisailla ja ottaa kaikki mahdolliset pisteet kotiin, mitä on lopulta saatavissa.

Aika-ajo kierros:
 
Eipä ihan menny putkeen tällä kertaa. Yritettiin käyttää pelin omaa liigatilaa, mutta ehkä PSN-häiriöistä johtuen osa kuskeista putos pois lobbystä ennen kisaa, jonka takia otettiin normaali lobby. Aika-ajo suju vielä ilman ongelmia, mutta kun palattiin lämmittelykierrokselta gridiin, mun peli jäi vaan lataamaan, muitten ootellessa mua. Eipä siinä sitten muu auttanu ku poistua kisasta, että saatiin muitten osalta kisa käyntiin. Sitten vielä löyty niin hieno ominaisuus, että hosti ei voi palata takasn sessioon ilman kutsua, sen onneks nappula sai lähetettyä aika nopeesti.

Eikä ne ongelmat vielä tähän loppunu, kerkesin ehkä vajaan kierroksen ajamaan niin mikkään nappi ratissa ei toiminu, ei ees vaihteenvaihto, ohjaus, kaasu ja jarru kyllä toimi. Sitten kun painoin PS-nappia, niin kaatu koko peli. Tai niin pleikkari väitti. Kun käynnistin pelin uuestaan niin hyppäsin suoraan radalle.

Tässä vaiheessa olin jo jääny kauas kärestä, ja sitten ku sain eellä olevat kuskit kiinni ja pääs vähän ajamaan kisaa, niin spinnasin. Sitten menikii loppukisa aikalailla yksin ajaessa. Lisävaikeutta toi vielä että peli näytti erot muihin ihan miten sattuu, yli kahta minuuttia eellä olevaan vaikka se ois ollu ihan suoraan eessä.

Loppujen lopuks ehkä 12., ehkä 15., peli vissiin löi pari minuuttia extraa mun loppuaikaan.

Loppukisa ongelmien jälkeen:
 
Tässä eilisen tapahtumarikkaan ja jännittävän Unkarin GP:n jälkilähetys KonsoliFINin striimistä. Tällä kaudella on nähty poikkeuksellisen hyviä kilpailuja näin selostajankin näkövinkkelistä.

 
Aika-ajot meni taas aivan täysin penkin alle. Rengastaktiikasta ei ollu oikein mitään käryä, mitä testailin ni tuntu että softit ylikuumenee, joten päätin koittaa mediumeilla starttiin. Eka veto hardeilla ois sama ollu jättää tekemättä, ei niissä ollu vauhtia mihinkään. Kriittisin veto mediumeilla ei sitten osunu ollenkaan kohilleen. Lopussa koitin softeilla mahollisimman lähelle sijaa 11., josta olin 1,1 sekunnin päässä medium-vedolla. Eka sektorilla olin deltaa eellä jo melkein 7 kymppää, ni päätin että vedän täysillä ja koitan päästä mahollisimman korkeelle. Nelosmutkassa joku veti eellä pitkäks ja hämäännyin sen verran että meni oma linja pieleen ja niukasti yli rataviivojen. Kierros hylkyyn ja sija 19.

Viivaltalähtö oli jäätävä, varmasti paras mitä oon saanu. Livenä tuntu jo hyvältä, mutta luulin että Super-Jessen huono startti vaan hämäs. Mutta kun striimistä katoin jälkikätteen nii lähti kyllä hyvin. Vielä kun eka mutkaan avautu kunniankuja ni pääsin hyvin nousemaan, mutta ulostulossa jouvuin vähän väistämään Liikalazee, ni siinä menetin sitten vähän sijoja. Kuitenkii 14., ja vielä kun Zumppi spinnas niin 13. eka kierroksen jälkeen.

Kolmannella kierroksella meinattiin Zicryhin kanssa tehä paripiruetteja, kun molemmilla lähti yhtä aikaa lapasesta. Ite sain kuitenkii piettyä keulan menosuuntaan. Kierroksella 8 helppo ohitus Manesta, jolla tais olla isoja ongelmia renkaiden kanssa. Seuraavalla kierroksella tuli VSC, jonka aikana päätin käyä varikolla. Harmittavasti VSC loppu melkein heti kun ajoin varikolle, joten en juurikaan siitä hyötyny. Ja vielä kun SC tuli muutamaa kierrosta myöhemmin, ei ois kannattanu pysähtyä.

Kattelin että neljä sijjaa menettäisin jos pysähtyisin, ja kun en tienny mitenkä mediumit kestää, niin en uskaltanu pysähtyä. Jälkikätteen mietittynä ois ehottomasti pitäny pysähtyä. SC.n jälkeen jarruvikanen Moneygun jyräs Simon kylkeen, jonka jälkeen ajoinkii loppukisan AkiLasseAntin perässä. Aina kun pääsin niin lähelle että ois päässy koittamaan ohitusta, niin tein jonkun pikku virheen. Lopulta AkiLasseAntti tais viimesellä kierroksella ottaa rankun, jonka avulla pääsin eelle ja viienneks.

Aika hyvin meni, sijalta 19 sijalle viis, yks ohitus koko kisassa startin jälkeen eikä ollu ees hyvä taktiikka. Ei se oma vauhti vaan muitten ongelmat :D

Striimi:


Kooste:
 


Aika-ajo: 1
Kisa: 2

Unkariin mentäessä ei ollut oikeastaan minkäänlaisia odotuksia, koska muiden kiireiden takia treenaaminen jäi todella vähäiseksi. Tavoitteena oli vain saada mahdollisimman paljon pisteitä, jotta mestaruustaistelussa ei tulisi liikaa takkiin kauden viimeisiin kisoihin lähdettäessä.

Aika-ajo meni kuitenkin yllättävän hyvin, sillä en odottanut mitään 3-4 ruutua parempaa. Paalu kuitenkin irtosi 0.3s erolla, vaikka paras veto tuli tokalla yrityksellä. Viimeinen yritys meni pieleen jo ensimmäisessä mutkassa, kun perä lähti hiukan alta.

Kisassa vauhti oli kuitenkin täysin hukassa, vaikka onnistuin kiskomaan alussa melkein parin sekunnin kaulan niin Simolta taisi mennä vain 2 kierrosta sen kiinni ajamiseen. Simon tehdessä undercutin mediumeille kierroksella 6, oli tarkoitus tulla varikolle seuraavalla kierroksella, mutta vedin sitten sisääntulon pitkäksi (12:10 videolla) ja hukkasin useita sekuntteja uudestaan kiihdytellessä. Tipahdin 4 auton ryppään taakse ja meni useampi kierros päästä heistä ohi, minkä aikana Simo onnistui kiskomaan 11s eron. Kierroksella 13 tuli kuitenkin turva-auto, jonka avulla sain lahjana kärkipaikan takaisin, kun edessä olevat tulivat varikolle. Turva-auton jälkeen homma pysyi aika staattisena monta kierrosta, kunnes tein pienen virheen kierroksen 25 viimeisessä mutkassa ja Junddu hyödynsi tilanteen saman tien. Yritin siinä sitten pysyä kannassa, mutta kierroksella 29 meinasi auto lähteä lapasesta suoraan seinään (43:20 videolla), mutta onnistuin pitämään auton radalla - lampunvarjosti tosin pääsi ohi. Lampunvarjostimen kuittasin heti takaisin pääsuoralla ja lähin ajamaan Junddua kiinni, joka oli päässyt jo yli sekunnin päähän. Lopulta ero maalissa oli 0.4s, mutta yhtään kunnon ohitusyritystä ei kerinnyt tekemään.

Aika-ajo kierros:
 
Viimeksi muokattu:
Saksan kisan rangaistukset:

Velmu05:lle hyvitetään viisi sekuntia aiheettomasta rangaistuksesta. Peli antoi velmulle rangaistuksen kolarin aiheuttamisesta, vaikka todellisuudessa osuma johtui velmun pyörähdyksestä, eikä hän olisi voinut tehdä mitään välttääkseen osuman. Aikarangaistuksen poistaminen nostaa velmun sijalle 6.

Videotodiste:


Sammyt76-samijtu saa +5 sekuntia ja kolme rangaistuspistettä blokattuaan V_tunLuppakorvaa aika-ajossa. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Sammyt76-samijtu saa +5 sekuntia ja kolme rangaistuspistettä blokattuaan Simo911:tä aika-ajossa. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:
 


Aika-ajo: 1
Kilpailu: 1

Belgian kisaan kerkesin kerrankin treenaamaan vähän paremmin ja tämän takia ainut tavoite oli voitto. Aika-ajo vauhdin tiesin olevan hyvä ja että perus suorituksella paalun pitäisi irrota. Paalupaikka Belgiassa tosin ei ole erityisen hyvä lähtöruutu ja mielummin lähtisi kakkos tai kolmos paikalta.

Aika-ajossa ensimmäinen pankkikierros ei ollut mikään erikoinen, oikeastaan todella hidas 1.43.3. Toisella vedolla olisi jo pystynyt nappaamaan paalun, mutta tuli sitten Stavelotin exitissä vedettyä vähän leveäksi ja peli rankaisi hylätyllä kierroksella. Ennen vikoja yrityksiä olin pudonnut jo sijalle 4 tuolla pankkikierroksella, joten mikään maailman loppu ei olisi ollut tuon vikan yrityksen epäonnistuminen. Viimeinen yritys oli kuitenkin suhteellisen puhdas kierros, 1.42.7, ja sillä irtosi sitten paalu 0.2s erolla Jundduun, kovemmalla riskillä olisi varmaan voinut vielä pari kymmenystä tuosta ajasta pudottaa.

Kisassa Junddu painoi ohi ekalla kierroksella Les Combesin lopussa, vaikka oltiin menty siinä 3 mutkaa rinnakkain läpi. Tämän jälkeen tyydyin vain pysymään Junddun takakontissa kiinni ekan stintin ajan, jotta pystyin säästämään ERS undercutia varten. Kierroksella 6 tulin varikolle undercutin toivossa ja se toimi paremmin kuin hyvin, muutaman kymmenyksen takamatka muuttui yli sekunnin johdoksi Junddun tultua seuraavalla kierroksella sisään. Puhtaassa ilmassa pääsin paukuttamaan rauhassa kohtalaisia kierroksia ja ero kasvoi parhaimmillaan melkein 3s mittaiseksi. Sääennusteessa sadetta oli luvattu kilpailun loppuun, joten alla olleista mediumeista yritin ottaa kaiken irti eron kasvattamisen toivossa. Samalla Simo oli päässyt Junddusta ohi, kun hän oli päättänyt ottaa uudet softit alle sateen toivossa. Ero Simoon pysyi kuitenkin suhteellisen staattisena kierrokselle 17 tullessa, jolloin sade iski kertalaakista ja kaikki joutuivat samantien ottamaan intterit alle. Viimeisen 5 kierroksen aikana Simo onnistui lopulta ottamaan kiinni noin sekunnin ja voitto irtosi sitten 2s marginaalilla.

Jälkeenpäi ajateltuna olisi itsekin pitänyt ottaa softit alle varikolla mediumeiden sijasta. Tosin sateen alkamisesta ja kovuudesta ei ollut pahemmin tietoa, joten mediumit olivat suhteellisen turvallinen valinta.

Paalukierros:
 
Viimeksi muokattu:
Unkarin kisan rangaistukset:

Liikalaze1 saa +5 sekuntia ja kaksi rangaistuspistettä sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Liikalaze tulee lähdössä ensimmäiseen mutkaan ylikovaa ja väistäessään mymmymiä osuu F1Manen kylkeen ajattaen tämän ulos radalta. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Liikalaze1 saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen palattuaan vaarallisesti takaisin radalle. Liikalaze tulee radan ulkopuolelta takaisin radalle muiden kuljettajien eteen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Lampunvarjosti saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Lampunvarjosti kiilaa Samadhin ulos radalta rintarinnan taistelussa. Aikarangaistus pudottaa Lampunvarjostinta kolme sijaa sijalle 7.

Videotodiste:


Moneygunx saa +20 sekuntia ja aika-ajokiellon seuraavaan kilpailuun sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Moneygun tulee ylikovaa ensimmäiseen mutkaan ja osuu Simoon. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:
 
Belgian kisan rangaistukset:

YT-_-RADE ei saa rangaistusta osumasta Nuutin kanssa. Nuutti joutuu nostamaan rikkinäisen siiven takia, jonka takia rade ajaa perään.

 
Aika-ajot meni sikäli aika lailla sopivasti, että olin 11., ja siten ensimmäinen joka pääsee mediumeilla lähtemään. Se oli iso etu tähän kisaan, koska sade oli tulossa kisan lopussa.

Startissa kuitenkii oli melkosen huonoo tuuria. Luppakorvalla lähti kiihytyksessä perä alta ja spinnas suoraan mun kylkeen. Mä siitä seinään ja siipi rikki. Sen jälkeen ajettiinkii kilpaa lähinnä luppakorvan kanssa, joka myös vaihto siiven ekalla kierroksella.

Sadekkii alko aika lailla pahimmilleen, kun viimenen mutka oli vielä melkein kuiva, mutta sitten Les combes oli jo ihan märkä ja se menikii vähän pitkäks. Siitä sitten liukasteltiin varikolle, pääsin siinä samalla luppakorvan ohi. Lopussa sitten ajoin kovvaa vauhtia zicryhiä kiinni, ja sainkii viimesellä kierroksella, mutta en päässy kunnon ohitusyritystä tekemään. Zicryhillä oli kuitenkii rankkua, jonka avulla nousin sijalle 9.

Striimi:


Kooste:
 


Aika-ajo: 2
Kilpailu: 1

Aika-ajo meni aika pitkälti penkin alle, neljä kertaa kävin radalla ja yksi kohtalainen kierros, jolla irtosi paikka eturivistä. Parhaalla yrityksellä auto vähän pomppi tokassa shikaanissa ja molemmat lesmot menivät vähän leveäksi, kun tuli todella pieni lukkojarru niissä vedettyä. Muutaman kymmenyksen olisi varmasti helposti tuosta parantanut. Vikalla yrityksellä olin jo parantamassa reilun kympän, mutta Ascariin mentäessä joku Racing Pointin kaveri päätti antaa tilaa menemällä hiekoille ja hämäännyin tästä täysin. En antanut aika-ajolle kuitenkaa hirveästi painoarvoa, koska Italiassa lähes aina ajetaan toisen imussa - lähti sitten paalulta tai kakkosruudusta.

Kilpailun alussa Simo karkasi samantien ja itse ajoin tosi huonoja kierroksia, ero taisi suurimmillaan olla lähes 3s luokkaa. Muutaman kierroksen jälkeen vauhti vähän parani ja onnistuin pitämään eron aika stabiilina ja napsimaan muutamia kymmenyksiä kiinni. Simo päätti tulla varikolle kierroksella 8, mikä oli hiukan aikainen omaan strategiaan nähden, mutta mentiin sitten Junddun kanssa Simon perässä sisään. Simo joutui hiukan odottelemaan Junddua varikolla, joten sain noin sekunnin kiinni sitä kautta. Pysähdysten jälkeen tavoitteena oli saavuttaa Simoa, mutta edellä oli vielä ensimmäisiä stinttejä ajavia kuljettajia, joista piti päästä mahdollisimman nopeasti ohi. Hyödyin kuitenkin huomattavasti näistä hitaammista kavereista, kun Super-jesse päätti taistella Simoa vastaan hitaissa mutkissa. Tämän taistelun johdosta sain eron pudotettua alle sekuntiin ja pääsin availemaan DRS:ää Simon perässä. Muutaman kierroksen latailin perässä ajaessa akkuja, kunnes kierroksella 17 menin ohi ja yritin päästä karkuun. Karkuun ajamisesta ei tullut yhtään mitään, joten päästin Simon takaisin ohi kierroksella 22, jotta pääsin taas latailemaan akkuja viimeisiä kierroksia varten. Viimeisellä kierroksella tarkoitus oli mennä ensimmäiseen shikaaniin ohi, mutta olin liian kaukana viimeisessä mutkassa enkä saanut mitään yritystä aikaiseksi. Puolittaisen yrityksen tein Ascariin (video kohta 40:10), mutta Simo oli hiukan edellä ja sisäpuolella joten hän pääsi mutkaan ensin. Simon linjasta johtuen ajettiin todella hiljaa Ascarin läpi ja tämän johdosta sain todella hyvän imun Parabolicaan mennessä, joka mentiin sitten rinnakkain aivan maaliviivalle asti. Lopulta voitto tuli alle kymmenyksen erolla, mutta oma ajo oli ajoittain aika luokatonta.

Aika-ajo kierros:
 
Aika-ajot meni tällä kertaa aika lailla nappiin. Kolme hyvvää kierrosta, jokaisella pieni parannus, viimesin kierros oli omaan tasoon nähen oikeinkii hyvä.

Eka shikaanissa tuli vähemmän yllättäen melkosen ahasta, ja pieni osuma velmun kanssa, onneks ei liimannu kiinni ni selvittiin molemmat siitä ilman kummempia seuraamuksia. Harmittavasti ei vauhti riittäny roikkumaan eellä olevien kyyissä, ensin putosin velmun vauhista ja muutamaa kierrosta myöhemmin Nuutti veti eka shikaanin suoraks ja putos suoraan siihen mun eteen, mutta siinäkään vauhissa en pysyny. Kuuennen kierroksen alussa koko kisan perässä ollu Mane pääs ohi, ja siinä perässä roikuin kolme kierrosta, kunnes pysähyin kierroksella 8.

Kahen kierroksen undercutilla pääsin niukasti takasin Manen eelle, mutta Mane paino takasin ohi. Seuraavaks takana oli Nuutti, jonka kanssa oli kova taistelu kakkossektorilla. Selvisin taistelusta voittajana, mutta Lesmo 2:ssa lähti perä alta kanttarin päältä, siitä seinään ja spinni, ja autoo kääntäessä diskaus väärään suuntaan ajamisesta. Oli kyllä harmittava loppu, ois ollu pienet mahikset päästä loppukisasta tuohon isoon ryhmään, joka taisteli sijoista neljä eteenpäin. En kyllä edelleenkään ymmärrä mitä tossa ulosajossa kävi, mielestäni ajoin ton mutkan ihan samalla tavalla muillakii kierroksilla.

Striimi:
 
Italian kisan rangaistukset:

Kossu94 saa +20 sekuntia ja aika-ajokiellon seuraavaan kilpailuun sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Kossu tulee ylikovaa ensimmäiseen mutkaan ja osuu SirMichaeliin. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Nuutti93:lle ei hyvitetä viittä sekuntia aiheettomasta rangaistuksesta. Nuutti ajaa ensimmäisen shikaanin suoraksi, mutta pyrkii kiertämään nuolet, ja menettää selkeästi aikaa. Nuutti kuitenkin kärsi rangaistuksen varikolla, ja aikarangaistuksen poistaminen nostaisi hänet kuljettajien edelle, jotka Nuutin olisi pitänyt ohittaa radalla ilman rangaistusta.

Videotodiste:


Zicryhille hyvitetään viisi sekuntia aiheettomasta rangaistuksesta. Zicryh ajaa ensimmäisen shikaanin suoraksi, ja saa kymmenen sekunnin rangaistuksen. Koska Zicryh ei menetä juurikaan aikaa, hyvitetään vain viisi sekuntia. Aikahyvitys ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:


Zicryhille hyvitetään viisi sekuntia aiheettomasta rangaistuksesta. Zicryh ajaa ensimmäisen shikaanin suoraksi, ja saa kymmenen sekunnin rangaistuksen. Koska Zicryh ei menetä juurikaan aikaa, hyvitetään vain viisi sekuntia. Aikahyvitys ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:
 


Aika-ajo: 2
Kisa: 1

Aika-ajoon mentäessä olin valmistautunut ajamaan qualin Medium renkailla, sillä Softit eivät juurikaan kestä kisassa ylikuumenemisen ja todella nopean kuluman vuoksi. Peli päätti kuitenkin vääntää kevyen sateen aika-ajoon, joten siinä vaiheessa mentiin sitten ilmeisimmällä Intermediate renkaalla. Ekat pari vetoa meni ihan ok tuntumaa hakiessa ja taisinkin olla kärjessä ekojen vetojen jälkeen. Viimeisille yrityksille mentäessä rata oli kuitenkin kuivunut reilusti ja kierrosajat paranivat huomattavasti. Viimeiselle kierrokselle lähtiessä jätin noin 3s kaulan edellä olleeseen Williamsiin, mutta saavutin hänet jo viimeisen sektorin alussa, joten viimeisiä mutkia ei voinut millään puskea läpi niin kovaa kuin olisin halunnut. Lopulta tuli kuitenkin toinen lähtöruutu 0.020s erolla paalulle ajaneeseen Simoon.

Kisan loppuun luvattiin kevyttä sadetta aika-ajon tapaan, joten pyrin välttämään ylimääräisen pysähdyksen ottamalla startissa Hardit alle tulevan sateen takia. Harkinnassa oli myös Medium-Medium sekä Medium-Hard sateeseen asti, jotta pääsisin Simosta helposti ohi alussa ja mahdollisesti ajamaan karkuun ekan stintin hänellä venyessä sateen takia. Päädyin kuitenkin tuohon yksinkertaisimpaan ratkaisuun ja otin Hardit alle Simon tapaan. Simo päätti kuitenkin paukuttaa hirveitä kierroksia alussa ja onnistuikin kiskomaan tuon maagisen 1s eron, joten en saanut DRS:ää käyttöön perässä roikkumiseen. Sadetta sitten odoteltiin reilu parikymmentä kierrosta, jonka aikana ero Simoon kasvoi noin 4s mittaiseksi. Välillä ero lähti tulemaan alas ja sitten meni taas ryminällä ylös. Sateen lopulta tullessa päätin yrittää undercutia Simosta ottamalla intterit kierrosta aikaisemmin alle, mikä toimi lopulta hyvin sillä pääsin jo T3 osittain rinnalle. Olin kuitenkin ylikuumentanut takarenkaat pienesti ulosmenokierroksella, joten en päässyt heti yrittämään ohitusta vaan jäähdytin renkaita. Seuraavan kierroksen alussa (46:40 videolla) Simo oli kuitenkin tehnyt saman virheen ja kuumentanut renkaat pahasti, joten pääsin helposti ensimmäisen mutkaan rinnalle. Painettiin lopulta T5 asti rinnakkain, jonka jälkeen pääsin DRS:n avulla ohi. Simo ei tuntunut saavan inttereitä ollenkaan toimimaan, joten ero kasvoi lopulta 8s mittaiseksi. Jälkeenpäin katsottunu ei ollut mitään järkeä ottaa tai edes odottaa intterehin asti, koska rata oli mahdollisesti vain yhden kierroksen ajan sopiva inttereille ja muuten Softit olisivat olleet lopussa selkeästi nopeammat.

Aika-ajo kierros:
 
Singaporen kisan rangaistukset:

Junddu ei saa rangaistusta osumasta F1Manen kanssa. Tuomariston mielestä Junddu ei ollut selvästi syyllinen osumaan.

 
Vauhti Singaporessa oli yllättävän hyvvää, odotukset ei ollu korkeella F2-kisan jäliltä. Aika-ajot ajettiin märällä, joista tuli kuudes sija, vaikka viimenen ja tärkein veto lopussa aavistuksen kuivuvalla radalla menikii täysin pieleen.

Kisaan ennuste näytti sadetta loppuun, ja mietin lähtisinkö kovilla ja ajaisin sateeseen asti. Otin kuitenkii mediumit starttiin, toivoen että sade ei ehi tulla kisan aikana. Startti oli ihan ok, Zumppi pääs pehmeemmillä renkailla ohi, mutta pääsin helpohkosti takasin eelle kun softit alko pettämään.

Sateesta ei kuulunu mittään, joten päätin mennä alkuperäsellä suunnitelmalla ja vaihtaa hardit kierroksella 12. Inssi kuitenkii sano just sillä kierroksella että sade tulossa vartin päästä, joten päätin venyttää ekaa stinttiä sateeseen asti. Tästä viis minuuttia, ja inssi sanoo että sade tulossa kymmenen minuutin päästä, ja kaikki näytti vielä hyvältä. Viis minuuttia myöhemmin inssi kuitenkii sano että sade tulossa vartin päästä. Siispä samantien varikolle, olin siis turhaan ajellu kuus kierrosta renkaita varoen. Stopin jälkeen meni noin kolme kierrosta kun alko sade...

Ensin meinasin ootella niin kauan että tullee DRS- ilmotus ennenku menen varikolle, mutta Zumppi oli pehmeemmillä renkailla takana, joten päätin mennä varikolle ennenku Zumppi pääsee ohi tai pysähtyy. Mutta heti stopin jälkeen rata alko kuivua, ja ehti kuivumaan niin paljon, että Samadhi tuli slikseillä aivan heittämällä ohi. Lopulta olin yheksäs.

Striimi:


Kooste:
 
Ylös Bottom