PS4 KFIN F1 2019 [KAUSI 4] - kausi päättynyt

Thuto

Member
Kolmas kausi on saatu päätökseen, ja mestariksi kruunattiin kolmatta kertaa peräjälkeen LR_Arttu1202. Tuttuun tapaan seuraava kausi käynnistyy heti perään, ensimmäinen kilpailu vuorossa torstaina 17.10. Kisapäivänä säilyy torstai, ja 1. divisioonan kilpailu ajetaan kello 20.00, joka myös streamataan KonsoliFINin twitch-kanavalle Kirain selostuksella. 2. divisioonan kilpailu ajetaan ennen 1. divisioonan kilpailua kello 18.00.

KonsoliFINin Twitch-kanava:
www.twitch.tv/konsolifin


Uudet kuskit ovat tervetulleita taitotasoon katsomatta, ainoana vaatimuksena hyvä käytös sekä radalla että keskusteluryhmissä. Hae mukaan laittamalla viestiä tähän ketjuun tai PSN:ssä käyttäjälle Thuto, Moneygunx tai Kiraih.


Uutta tälle kaudelle:

Siirrytään takaisin kahteen divisioonaan. 2. divisioonan kilpailu ajetaan torstaina kello 18.00.


Kilpailuaikataulu:

1. divisioona: torstaisin kello 20.00.

2. divisioona: torstaisin kello 18.00.



Kilpailukalenteri:

17.10. Meksiko

24.10. Venäjä

31.10. Japani

7.11. USA

14.11. Brasilia

21.11. Abu Dhabi


Ilmoittautuminen



Pistetaulukko



Discord-kanava


Kilpailumittana 50 %, aika-ajo 18 minuuttia (short qualifying). Säännöt tarkemmin alempana.



Rating on kaikkien ajettujen kilpailuiden rating-pisteiden keskiarvo. Kun kuljettaja on ajanut viisi kilpailua, huonoin kilpailu pudotetaan pois ratingista, seuraavaksi huonoin pudotetaan kun on ajanut kymmenen kilpailua jne. Kilpailuista jaetaan rating-pisteitä seuraavan taulukon mukaan:

Sija Rating-pisteet

1. 100
2. 95
3. 90
4. 86
5. 83
6. 81
7. 79
8. 77
9. 75
10. 73
11. 71
12. 69
13. 67
14. 65
15. 63
16. 61
17. 59
18. 57
19. 55
20. 53
21. 80
22. 75
23. 70
24. 66
25. 63
26. 61
27. 59
28. 57
29. 55
30. 53
31. 52
32. 50
33. 49
34. 48
35. 47
36. 46
37. 45
38. 44
39. 43
40. 42

Mikäli torstai ei käy, säännöt ei ole mieluisat, tai haluat osallistua useampaan sarjaan, myös muita suomalaisia F1-sarjoja käynnistyy uuden pelin julkaisun jälkeen:

- Suomi-sarja

- kisat sunnuntaisin ja tiistaisin kello 19.10
- ilmoittautuminen: https://m.facebook.com/groups/1381507885272379
- tai laita viestiä PSN-käyttäjälle nappula185 tai JesperBF1


-Sunday cup

- kisat sunnuntaisin kello 18.30
- Ajoavut kielletty
- Ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle palzu tai Dorental11


KFIN F2-sarja

- kisat maanantaisin kello 20.00
- fixed setup
- ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle Thuto


Säännöt:

Säännöt Radalle ja siihen liittyen:

- Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan yksi piste.

-Ajoavut sallittu

-Vapaa valinta setupiin

-Maalaisjärjen käyttö on toivottavaa, lähtökohtaisesti virtuaali radalla on samat säännöt kuin oikeassakin elämässä, alla esimerkkejä sekä infoa tilanteista.

-Mutkissa että suorilla on tilaa jätettävä rinnalla olevalle vähintään auton verran, oli toinen kuski rinnalla sitten yhden tai kaikkien renkaiden voimin.

-Jos käytät ajolinjaa apuna niin se ei kerro että missä saat rinta rinnan tilanteissa mennä, mikäli takaa tuleva kuski pääsee epätavallisessa paikassa tekemään ohitus yritystä/rinnalle niin tilaa jätetään myös siinä, vaikka puolustaminen tuntuisi käytännön mahdottomalta ja aikaa menisi. -Tähän tilanteeseen on johtanut yleensä edellä ajavan kuljettajan tekemä ajovirhe aiemmassa mutkassa.

-Kunnioita sinisiä lippuja.

-Ole hereillä aika-ajoissa hitaalla kierroksella, toisten blokkaamisesta tuomarit rankaisevat säälittä.

-Yli optimistisista sukelluksista sakotetaan erittäin ankaralla kädellä.

-Sijoitusta puolustaessa on ajolinjan vaihtaminen sallittua vain yhden kerran, ennen jarrutusta, ja kiellettyä kesken jarrutuksen.

-Ole hereillä varikolta tullessa.

-Tuomariston tahalliseksi katsomasta kolaroinnista tulee vähintään loppukauden kilpailukielto, tai bänni koko sarjasta.

-Mikäli yksi kuski toistaa samoja virheitä, rangaistukset kovenevat sitä mukaa.

-Brake checkistä, eli turhanpäiväisestä jarruttamisesta esimerkiksi turva-auton takana rankaistaan ankaralla kädellä.

-Tilanteita tulee kuitenkin väistämättä kauden aikana, ja tuomaristo antaa rangaistukset sekä varoitukset lähtökohtaisesti syylliseksi todetun osapuolen tekemän liikkeen törkeyden/huolimattomuuden, ei niinkään aiheutuneen damagen perusteella.

-Mikäli suurella osalla kaatuu peli bugin vuoksi tai ilmenee jokin muu glitsi, niin on mahdollista että lähtö joko uusitaan tai sitten ei uusita, ja tulokset jäävät voimaan kisatilanteen mukaan. Tilanteet katsotaan tuomaristossa tapauskohtaisesti, eli joskus käy huonot ja joskus hyvät. Päätökseen uusinta startista vaikuttaa monta tekijää, eniten kuitenkin se että paljonko kisaa on ajettu sekä kuinka monelle tämä glitsi ilmenee. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen ei kuitenkaan jouduta.

-Älä teetä tuomareilla turhaa hommaa raportoimalla marginaalisista kisa tilanteista, vaan oikeasti sellaisista josta omasta mielestäsi kuuluu rangaistus saada, pilkun viilaaminen ei ole kenestäkään mukavaa.

-Älä ohita turva-auton takana mikäli et ole kierroksella perässä tai ellei edellä olevan paikka sinulle kuulu, vaikka peli tähän antaisikin luvan.

-Älä aja AI:lla, eli älä paina pausea radalla koska tämä blokkaa muita kuskeja.

-Mikäli tunnet hyötyväsi esimerkiksi jostain bugista tai muusta tilanteesta verrattuna kanssakilpailijoihin, niin hidastathan vauhtia sopivasti rangaistuksen uhalla.

-Tuomaristolle raportoitaessa tulee olla video tilanteesta, videoleikkeen saat yleensä koko kisasta kun laitat PS4 asetuksista sen pituudeksi 60min, leikkaat ja uppaat tilanteen esimerkiksi youtubeen jonka linkkaat sitten tuomaristolle, taikka oman nettiyhteyden mahdollistaessa vaikka striimaat koko kisan omalle kanavallesi kuten moni kuski tekee.

-Erimielisyyksiä kisatilanteista käydään läpi yksityisesti, eikä julkisesti sarjan chatissa.

-Aika-ajon ja kisan välissä on noin kahden minuutin tauko, ja hosti antaa lähtöruudukossa luvan painaa start race -nappia. Mikäli joku muu tekee tämän etuajassa, seuraa siitä automaattisesti kolme rangaistuspistettä.

-Ei mielellään paineta retireä myöskään aika-ajoissa radalla, koska tekoäly ottaa auton hallintaansa, eikä välttämättä mene haamuksi. Jotkut säästävät renkaita tuolla kikkailulla. Samaten tahallaan auton romuttaminen aika-ajoissa on kielletty. Jos tapahtuu vahingossa ja olet top10:ssä, niin on otettava kuluneet renkaat starttiin. Jos ei kuluneita löydy, niin sitten pehmeimmät.

-Ilmoita osallistutko kilpailuun vai et viimeistään tiistaina 23.59. Tätä myöhemmin ilmoittamisesta saa yhden rangaistuspisteen. Ilmoittamatta jättämisestä tai virheellisestä ilmoituksesta saa kolme rangaistuspistettä.

-Reset to trackin käyttäminen on kielletty.

Host options:

-Car: F1 2019

-AI Driver Level: 41

-Car Performance: Equal

-Maximum participants: 22

-Practice Length: None

-Qualifying: Short

-Race Distance: 50%

-Quick Weather: Dynamic

-Session Start Time: Official

-Session Privacy: Invite Only

-Parc Ferme Rules: Off (noudatetaan sääntöä, mutta käytännön syistä pois päältä)

-Collosions: On

-Vehicle Damage: Reduced

-Ghosting: Off

-Car Setup: Full

-Safety Car: On

-Rules and Flags : On

-Corner Cutting Stringency: Strict

-Formation Lap: On

-Race Starts: Manual

-Braking Assist: Off

-Anti-Lock Brakes: On

-Traction Control: Full

-Automatic Gearbox: Automatic

-Pit Assist: Off

-Pit Release Assist: Off

-Dynamic Racing Line: Full

-ERS Mode: Automatic


Sääntöjenvastaisesta toiminnasta rankaistaan 5, 10 tai 20 sekunnin aikarangaistuksilla. Lisäksi jaetaan rangaistuspisteitä, 12 pisteellä ansaitsee yhden kilpailun kilpailukiellon. Tuomariston muodostavat Thuto, Moneygunx, Kiraih, Merimax_87 ja Nuutti93. Myös vääristä ilmoittautumisista rangaistaan, ensin varoituksella ja toistuessa rangaistuspisteillä.


Rangaistuspisteet:

Sammyt76-samijtu: 6p (6p Saksa)
ParkkisakkoYT: 3p (3p Britannia)
Liikalaze1: 3p (3p Unkari)
Teemu20: 3p (3p Venäjä)
Junddu: 2p (2p Venäjä)
Makepro66: 1p (1p Britannia)
lampunvarjosti: 1p (1p Unkari)
MeriMax_87: 1p (1p Britannia)
nappula185: 1p (1p Britannia)
Super-Jesse_: 1p (1p USA)


Varoitus virheellisestä ilmoittautumisesta:

Sopenkorpi
Jjonttu_
sarja
Nappula185
Akilasseantti_3
Hoebioo
Flyingkonna
Astronautti04
Tomppa-driver
Nik-nike90
MeriMax_87
Janetzki75
Jhampperi
Kiraih
Theiton10
Ratska25
Zumppi_
H4MT4R0_FIN
kattimies
sammyt76-samijtu
ParkkisakkoYT
Makepro66
SaMadhi_
Hulo-91




Youtube-kanavia:


 
Viimeksi muokattu:

zikke

New Member
DIV 2

Quali P1
Kisa P1
Nopein kierros

Kalenteriin palanneen kakkos divisioonan kisaa lähdin voittamaan kun vauhti oli treeneissä kohdillaan.

Aika-ajo meni kohtalaisesti, vaikka paljon parempikin aika olisi ollut mahdollinen. P1 tuli kuitenkin, joten ei voi olla kun tyytyväinen.

Taktiikka kisaan oli treeneissä selvästi parhaalta tuntunut S-M-S, tällä myös paras mahdollisuus kisan nopeimpaan kierrokseen lopussa.

Lähtö onnistui ihan hyvin, vaikka lähdinkin vahingossa lean bensa mixillä.
Ensimmäisen stintin aikana jännitti ihan tolkuttomasti ja toisella kierroksella meinasikin kakkos sektorin alussa lähteä auto täysin lapasesta.
Sain kuitenkin tilanteen pelastettua ja ensimmäiselle stopille pääsin melko turvallisen tuntuisessa johdossa.

Stopin jälkeen pahin jännitys meni ohi ja sain kossun ohitettua melko helposti kun alla oli paljon tuoreemmat renkaat.
Loppu stintin sainkin ajella iha rauhallisesti virheitä välttäen.

Viimeisellä stintillä tarkoitus oli ajaa myös kisan nopein kierros. Ensimmäinen yritys meni kuitenkin pieleen virtuaalisen turva-auton takia, joten ei auttanut kun latailla akut uudelleen.
Renkaat oli onneksi vielä niin hyvässä kunnossa, että sain varmistettua nopeimmasta kierroksesta jaettavan extra pisteen virtuaalisen turva-auton jälkeen.
Loppukisan ajelin melko varmistellen hyvin tukevassa johdossa.

Koko homman kruunasi vielä tallikaverin (Liikalaze) hieno onnistuminen (P8 -> P2) joten tallille täysi pistepotti!

DIV 1

Quali P6
Kisa P4

Ykkösdivisioonaan ei ollut tuloksellisesti kummempaa tavoitetta vaan lähdin hieman kovemmalla yrityksellä kokeilemaan mihin vauhti riittää.

Aika-ajo meni huonommin kun kakkosessa, mutta riitti silti P6 josta on vielä ihan kiva lähteä.

Taktiikaksi valitsin edelleen S-M-S, vaikka tiesin että nopeinta kierrosta en ykkös divarissa tule saamaan.

Lähtö onnistui hyvin ja tällä kertaa ei jännittänyt yhtään.
Ensimmäisellä stintillä kävin kovan taiston zumpin ja janezkin kanssa. Hienoin tilanne oli kierroksella neljä kun kaikki kolme mentiin jarrutukseen rinnakkain.
Tuossa kohtaa päästiin molemmat zumpin ohi ja seuraavat kierrokset ohiteltiin janezkin kanssa toisiamme.

Stopille kierrokselta kahdeksan. Hieman liian kovaa menin varikolle josta "palkittiin" 5sekunnin rangaistuksella. Varikolla pääsin Junddun ohi.

Sain hyvän outlapin mediumeilla ja pääsin kuittamaan F1manen ohi ja käytännössä kisan kakkoseksi. Koko medium stintti oli taistelua Junddun ja Velmun kanssa. Useasti koitin puskea liian kovaa ja 3 sekunnin rangaistuksia sateli.

Stopille jarrutin tällä kertaa hieman liian aikasin jonka takia Junddu ajoi perään ja meinasi vauhti kasvaa taas rangaistuksen arvoisesti. Niin ei kuitenkaan käynyt, Jundulta tosin harmillisesti hajosi etusiipi ja sai vielä 5sec rangaistuksen kolaroinnista.

Varikolla kärsin tuon edellisen pysähdyksen rangaistuksen ja palasin radalle sijalla kuusi. Janetzki oli melko lähellä vanhoilla hardeillaan. Tavoite oli ohittaa janetzki nopeasti ja yrittää kasvattaa riittävän iso ero tiedossa olleiden rangaistusten takia.
Onnistuin hyvin jonka lisäksi F1mane poistui vielä kerran varikolle ja nousin neljänneksi.
 

Thuto

Member
Aika-ajossa ei oikein vauhti riittäny, ihan kelpo kierros mutta sijotukseks jäi kaheksas. Startissa otin eka mutkan vähän liian varovasti, ja mymmym päs sisäpuolelta ohi, ja sitä varoessa ulkopuolelta vielä AkiLasseAntti ja SirMichael. Sitten kisa sujukii ilman sen kummempia tapahtumia, ajoin kahella stopilla ja ohitin muutaman yhen stopin kuskin, aina kisan loppuvaiheille saakka.

Pikkuhiljaa olin ajanu yhellä stopilla ajaneen mymmymin kiinni, ja just kun olin saanu kiinni ja rupesin valmistautummaan ohitusyritykseen, niin stadionille tullessa pieni virhe ja putosin yli sekunnin päähän. Vauhti oli sen verran parempaa, että oisin kyllä viimeselle kierrokselle lähettäessa vielä päässy koittamaan ohi, mutta takkaa tuli F1Mane tuoreilla softeilla hirveetä kyytiä, ja pääs kommeesti ohi ennen ässämutkia. Tässä meni niin paljon aikaa että en saanu mymmymiä kiinni ennen pääsuoraa, ja vaikka kuinka koitin loppukierroksella ohi, niin ei päässy. Tässä taistelun tuoksinassa unohin vielä bensan kokonaan, ja se loppu vielä viimesissä mutkissa. Siinä meni sen verran aikaa että mane pysy eellä aikarankuista huolimatta. Lopputulokseks jäi siis kaheksas.

Striimi:

Kooste:
 

Kirai

Toimitus
2. Divarin kisa, Venäjä.

Lähtöruutu: 1.
Sijoitus maalissa: 1.

Aika-ajo:
Venäjän rataa tuli harjoiteltua pitkin viikkoa ja tuntuma oli lopulta kisan alla hyvä. Ajoin ekan vedon mediumeilla lämmittelyksi ja sitten yhden rykäisyn softeilla, mikä riitti hiuksen hienosti paaluun. Hyvä veto, sillä omat vahvuudet ei yleensä ole yhdellä nopealla kierroksella.

Kisa:
Kisasta odotin tiukkaa taistoa Zicryhin ja tiimikaverini osalta. Yhden stopin taktiikka oli selkiö, eli S-M. Startti vähän jännitti, sillä ne on viime aikoina menneet penkin alle. Nyt kuitenkin irtosi hyvin viivalta, Zicryh haastoi ekaan mutkaan, mutta sain pidettyä hänet takanani. Siinä olikin ainoa taisto osaltani, sillä pääsin hyvin erkanemaan muusta porukasta kun siellä osuttiin ja kolhittiin. Zicryhin aikainen stoppi ja siivenvaihto tiesi lopulta helppoa voittoa.

Ajelin koko kisan yksin kärjessä, rankkuja ja virheitä vältellen. Ei oikein mitään erikoista ollut, joten pitää tyytyväinen olla. Eka voitto KFIN-kisoissa, startteja kuitenkin jo usean vuoden ajalta takana. Näköjään vanha koirakin joskus onnistuu.
 

Thuto

Member
No niin ollaan taas ajantasalla näitten raporttien suhteen. Aika-ajoissa ajo tuntu hyvältä, mutta vauhti ei riittäny 12. sijaa korkeemmalle.

Rengaskuluma Venäjälle on erittäin pientä, joten suurta hyötyä Top10:n ulkopuolelta starttaamisesta ei ollu. Päätin kuitenkii lähtee mediumeilla kisaan, niin pystyy hyödyntämään softia enemmän lopussa kun ei oo niin paljoo ruuhkaa. Lähtö oli yllättävän hyvä kovemmilla renkailla, käytännössä pidin sijani kun Nuutti ja Junddu putos eeltä pois.

Kolmannella kierroksella olin sitten pulassa softeilla lähteneitten kanssa, ensin Super-Jesse tuli helposti ohi lähtösuoralla, ja sitten Zicryhin kanssa taisteltiin puol kierrosta ennenkun sekkii pääs ohi. Tämän jälkeen piättelin pitkän aikaa nappulaa takana, joka oli samalla taktiikalla liikkeellä. Nappulan vauhti näytti kuitenkii paremmalta joten päätin päästää ohi ja säästellä vähän bensaa. Vauhti ei kuitenkaan kohonnu, joten ohitin nappulan parin kierroksen päästä uuestaan.

Kären stoppien jälkeen pääsin jopa kärkeen, ja kun Arttu ja Simo sai mut kiinni, koitin pelata vähän tiimipeliä Simon hyödyks, ja koitin pidätellä Arttua mahollisimman pitkään (onnistu jopa ensimmäiseen ohituspaikkaan asti :D) ja päästin Simon sitten samalla kertaa ohi.

Stopin jälkeen alko tapahtua pehmeillä renkailla. Ensimmäisenä ohitettavana oli AkiLasseAntti, jonka kanssa oli kova vääntö ennenku pääsin ohi. Super-Jessestä pääsin suht helposti ohi, vaikka eka ohituksen Jesse estikii oikasemalla. Toiseks viimesellä kierroksella nappula pääs ohi, enkä ennää löytäny kunnollista ohituspaikkaa. Nappulan ja Janetzkin rankkujen avulla nousin kuitenkii kaheksanneks.

Striimi:

Kooste:
 

Thuto

Member
Aika-ajoissa kaks ensimmäistä yritystä ei oikein onnistunu, mutta kolmannella sain hyvän kierroksen, joka riitti kaheksanneks. Startissa vähän jännitti, kun Janetzkin auto näky ensin bottina, ja sitten huonona yhteytenä. Vähän kopsautinkii toisessa mutkassa perrään, mikä tosin ei johtunu ees lagista, mutta onneks ei hajonnu siipi. Valitettavasti Janetzki ja lamppu ei ollu yhtä onnekkaita, Janetzki spinnas ja lampulta hajos siipi lagin takia.

Näitten avulla nousin kuudenneks, jonka pidin aina stopeille asti, vaikka vaikutti että takana olevalla Zicryhillä ois ollu vähän enemmän kyytiä. Tarkotus oli pysähtyä kaheksannella kierroksella, mutta Simo pysähty sillon, joten en uskaltanu pysähtyä samalta kierrokselta, vaikka aika iso ero olikii. Zicryh kuitenkii pysähty, joten jouvuin vetämään kierroksen ihan limitillä että Zicryh ei pääse undercutilla ohi. Ihan hyvän kierroksen ajoinkii, ja tulin varikolta just Zicryhin etteen.

Seuraavalla kierroksella Zicryh pääs koittamaan ohitusta, ja pääskii eka mutkan jarrutuksessa vähän eelle, mutta sain piettyä lopulta sijani. Harmittavasti tämä taistelu loppu lyhyeen, kun Zicryh spinnas neulansilmässä samalla kierroksella.

Tästä huolimatta sain ajjaa ihan täysillä loppuun asti, kun F1Mane oli noin viien sekunnin päässä ja pikkuhiljaa saavutti koko ajan. Ei kuitenkaan ihan kerenny tulla DRS-etäisyydelle, joten pidin kuudennen sijani.

Striimi:

Kooste:
 

Kirai

Toimitus
Japani, 2. divarin kisa.

Lähtöruutu: 2
Sijoitus maalissa: 3.

Aika-ajo:
Ajoin jälleen pankkikierroksen mediumeilla, mutta jälkikäteen mietittynä pehmeet ois ollu parempi valinta kun tavoite oli jälleen kerran taktiikkana vetää S-M. Pankkikierros ei kovin häävi. Sitten softit alle ja eka nopee jäi lopulta parhaaksi, vaikka ei osunut varsinkaan eka sektori kohilleen. Toisella nopeella oli aika paranemassa muutaman kymmenyksen, mutta vikalla sektorilla ajovirhe ja aikaparannus jäi haaveeksi. Sinänsä ei väliä sillä ei ois riittäny paaluun ja Zicryhiin mitenkään. Lähtöruutu silti hyvä 2.

Kisa:
Taktiikka siis S-M. Startti onnistui tosi hyvin ja pääsin haastamaan paalumiestä Zicryhia ekaan mutkaan. Tilaa ei kuitenkaan sinne jäänyt ja oli pakko vetäytyä ettei tule osumia. Ässämutkiin sitten toinen yritys ulkopuolelta, mutta ei riittäny, ja sitten tulikin jo Super-Jesse rinnalle lopuille mutkille ja piti keskittyä siihen ettei osumia tule. Sain lopulta pidettyä Jessen takanani, mutta hän sitten takasuoralla tuli ohi kun sain huonon ulostulon. Jesse sitten mokasi shikaanin lopussa ja pääsin kuittamaan. Ja heti perään pääsuoralla tiimikaveri Kossu tuli syöksyen ohi ekaan mutkaan ja veti pitkäksi, niin kuittasin kakkossijani takaisin. Tässä vaiheessa Zicryh oli jo häipyny maisemiin.

Kierroksella 5. tuli sitten Jesse taas ohitse. Roikuin aikalailla loppukisan sitten siinä, välillä olin ihan lähellä yrittääkin ohi, mutta ei suoranopeus riittänyt. Varikkostopille päätin tulla päinvastoin mitä Jesse tekisi, eli jos hän ei pysähdy kierroksella 9, niin tulen ja jos hän olisi tullut sisään niin oisin yrittäny overcuttia. Säästin ERSiä tätä varten että voin kumman vaan kiekan vetää eetterit auki. No Jesse ei pitannu lap 9 niin kurvasin varikolle ja undercutilla tulin just edelle. Tosin tätä ei kauaa tuuleteltu kun Jesse taas kerran pääsi ohittamaan pääsuoralla helpohkosti.

Kisan loppuun sitten Luppakorva tykitti perässä Softeilla selvästi kovempaa ja pääsi ohi takasuoralla. Maaliin tultiin sitten siinä jonossa, tosin noukin Luppakorvan sijan itsleleni penaltien myötä ja maalissa 3. Mestaruushaaveet vielä ohuet on, mutta tulevat radat USA ja Brasilia ei lukeudu bravuureihini.

Alla lyhyt kooste kisastani:
 

Thuto

Member
Pahoittelut viivästyksestä. Venäjän kisan rangaistukset:

Kossu94 saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Kossu osuu Zicryhin perään aiheuttaen pyörähdyksen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:

Kossu94 saa +5 sekuntia ja kaksi rangaistuspistettä sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Kossu osuu Liikalazen perään aiheuttaen pyörähdyksen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:

Kossu94 saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Kossu osuu Super-Jessen perään aiheuttaen pyörähdyksen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:

Teemu20 saa +10 sekuntia ja kolme rangaistuspistettä sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Teemu jarruttaa lähdössä kakkosmutkaan aivan liian myöhään aiheuttaen useamman osuman. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:

Super-Jesse_ saa +5 sekuntia sääntöjen kohtaan "rataviivojen ylittäminen ja siitä hyötyminen" vedoten. Super-Jesse oikaisee ja sen avulla saa pidettyä Thuton takanaan. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:

Junddu saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Junddu kääntää mutkaan tultaessa rinnalla olevan Nuutin eteen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:
https://youtu.be/q9hqV7MVm80?t=15

Junddu saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Junddu kääntää mutkaan tultaessa rinnalla olevan Nuutin eteen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:
https://youtu.be/q9hqV7MVm80?t=27

Velmu05 ei saa rangaistusta ensimmäisen mutkan oikaisusta. Oikaisu johtuu osumasta Zumpin kanssa, jonka lisäksi velmu päästää ohitetut autot takaisin edelle.

Videotodiste:
https://youtu.be/HJm_Cy0rmCM?t=51

Nuutti93 ei saa rangaistusta osumasta Junddun kanssa. Tilanne nähtiin kisatilanteena.

Videotodiste:
https://youtu.be/o38YGAFTpdE

Junddu ei saa rangaistusta 20. Kierroksen tapahtumista Nuutin kanssa. Alkukierroksesta nähtiin pieniä rikkeitä puolin ja toisin, joten ei aihetta rangaistukselle. Takasuoran osuma johtui lagista.

Videotodiste:
https://youtu.be/q9hqV7MVm80?t=37
 

Thuto

Member
Aika-ajot ajettiin märällä radalla, ja meni omalta kohalta kyllä aika lailla täysin vihkoon. Alkuun muutama pankkikierros isolla bensakuormalla, ja sitten loppuun oli suunnitelmissa kaks nopeeta kierrosta. Ekalla vedin kuitenkii seinään ja siipi rikki, eikä riittäny aika siiven vaihtoon ni se meni aika lailla siinä. Sija 11.

Starttiin otin softit alle, ja alku olikii hyvä, tosin sitten menetin pari sijaa AkiLasseAntin syöksyn takia. DRS:llä sitten pääsin AkiLasseAntin ohi, ja muutama kierros tuli ajeltua ommaa hidasta vauhtia, kunnes SirMichael pääs mediumeilla ohi, jonka peesissä aattelin roikkua sen aikaa kun pysyn ja sitten stopille. Arttu ja Simo sai mut myös kiinni ennen mun stoppia, ni koitin taas vähän sekottaa tilannetta tiimikaverin eduks, mutta taisin vaan haitata kun annoin Artulle DRS:n :D.

Stopin jälkeen taas tuli ajeltua yksinään jonkun aikaa, kunnes kahella stopilla ajanu F1Mane tuli sopivasti mun taakse, ja kun pääs ohi niin onnistuin siinä vauhissa roikkumaan, jonka avulla sain ajettua Zicryhin kiinni. Lopussa vielä SirMichael ja kahella stopilla ajanu Janetzki pääs ohi. Ite pääsin Zicryhin ohi ja vielä Janetzkin, Manen ja Sirmichaelin ohi penalteilla, joten lopputulokseks toista kertaa peräkkäin kuues tila.

Striimi:

Kooste:
 

Thuto

Member
USA:n kisan rangaistukset:

Super-Jesse_ saa +5 sekuntia ja yhden rangaistuspisteen sääntöjen kohtaan "Causing a collision" vedoten. Super-Jesse osuu Zicryhin perään aiheuttaen tälle pyörähdyksen. Aikarangaistus ei vaikuta sijoituksiin.

Videotodiste:

Simo911 ei saa rangaistusta osumasta Artun kanssa. Tuomariston näkemyksen mukaan Simo jättää Artulle riittävästi tilaa.

Videotodiste:
 

Kirai

Toimitus
Eilinen Brasilian GP oli omalla kohdallani hauskinta ja parasta kilvanajoa tähän saakka. Erittäin kiva kisa oli ajaa.

Brasilia, 2. divisioona.

Lähtöruutu: 4
Sijoitus maalissa: 1

Aika-ajo
Aika-ajoon lähdin ajatuksella että softeilla nopein kierros. Session alussa kuitenkin sateli jonkin verran, mutta ei ollut vielä inter-kelit. Ennuste oli muutenkin hyvin villi, sillä sateen ennustettiin loppuvan muutamassa minuutissa, ja sitten alkavan uusiksi. Ajoitus olisi siis kaikki kaikessa hyvää lähtöruutua ajatellen.

Ensimmäisen vedon kävin ajamassa softeilla heti session alussa ihan siitä syystä että näen millainen rata on ajaa, ja jos sattuu että sade pahenee ja pitäisikin intereillä ajaa. Liukasta oli ja aika oli melko vaatimaton kuivaan keliin nähden. Puolet porukasta jäi vielä varikolle odottelemaan parempaa väliä, joten hirveästi ei vertailua tässä kohti vauhdista voinut tehdä.

Sitten kun sade lakkasi, niin hyökkäsin heti radalle. Sain suht hyvän välin kelin kannalta, ja ajoin ihan ok kierroksen. Liukasta oli edelleenkin, eikä ihan maksimia saanut irti. Huomasin että vetoni jälkeen jäähdyttelykierroksella rata vielä kuivui entisestään, joten hyökkäsin äkkiä takaisin varikolle, uudet renkaat alle ja takas baanalle. Sade kuitenkin alkoi uuden nopean kierroksen aikana. Ekaan sektoriin sain vielä purppuraa iskettyä, mutta tokassa ja varsinkin vikassa sektorissa oli jo sitten ihan märkää ja jätin vedon kesken kun delta painui reilusti punaiselle. Tässä vaiheessa sijoitus oli 4. ja tiesin ettei sieltä enää parannuksia tule takaa. Pahimmat toverit mestaruustaistossa, eli Zicryh ja Super-Jesse jäivät kuitenkin taakse kauaksi.

Kisa
Kisaan lähdin ensin miettimään Soft - Hard -taktiikkaa, mutta striimin chatin suurella ohjeistuksella muutin lopulta Soft-Mediumiin. Yhtä stoppia joka tapauksessa tavoiteltiin.

Startti oli erittäin hyvä. Pääsin kiihdytyksessä Hoebioon ohitse ja haastamaan Liikalazea kakkossijasta. Peräännyin kuitenkin ekoissa mutkissa ettei osumaa tulisi. Tomppa-Driver veti kärjessä omia kyytejään alkumetreillä ja itse keskityin jahtamaan Liikaa. Pääsin lähelle monta kertaa, mutta ohittaminen oli vaikeaa. Yhdessä kohti hieman tulin ylikovaa ja melkein aiheutin Liikalle spinnin. Nostin siinä kohti etten ainakaan itse ohittaisi häntä sillä tavalla, ja samalla nostolla Samadhi pääsi puikahtamaan ohitse. Samadhi painoi myöhemmin Liikan ohitse ja jahti kohdallani jatkui. Liika sitten tulikin jo melko aikaiseen varikolle ja baana oli itselläni auki. Lähdin jahtaamaan Samadhia.

Kierroksella 14 tulimme varikolle Samadhin kanssa yhtä aikaa. Hän otti hardit, minä mediumit. Pääsin melko nopeasti kuromaan pehmeämmällä renkaalla eron kiinni ja ohittamaan Samadhin pääsuoralla. Pari kierrosta myöhemmin kärjessä ajanut Tomppa tuli varikolle ja palasi suoraan eteeni. Pääsin kuitenkin hänet siinä yhteydessä ohittamaan ja nostin itseni kärkeen tällä.

Myöhemmin mediumeilla startannut Hoebioo tuli kovaa softeilla ja ohitteli yksi kerrallaan meitä medium/hard-kavereita. Lopulta kierroksella 26 jouduin antamaan kärkipaikkani kun hän tuli ohitseni. Tässä vaiheessa keskityin pysymään riittävän lähellä, koska hänellä oli allaan pitkä stintti softeilla ja ajattelin että voisin lopussa olla nopeampi. Yllättäen 4 kierrosta ennen maalia tulikin SC radalle Viljamyn keskeytettyä ja pakka tuli yhteen. Mietin ääneen tiimikaverini kanssa taktiikkaa, tullako sisään vai ei hakemaan softeja. Päätin etten näin tee, eikä tullut muitakaan kärjestä. Tiimikaveri Kossu kävi softit hakemassa taaempana, mutta kolaroi sitten SC:n takana ja uusintastartissa, niin jäi se potentiaali näkemättä. SC:n takana inssiltä kyselin muiden rankkuja, niin selvisi että edellä olevalla hoebioolla oli 3s penalty, nii mietin että voitto on ihan otettavissa jos vaan perässä roikun. SC startissa pääsin kuitenkin hyvin imuun ja ohitin hänet viimeistä edeltävän kierroksen alussa. Tästä oli sitten suht helppo pitää kärkisija ja ajella maaliin uran toisella voitolla.

Mestaruustaistokin kääntyi mun puolelle, sillä aiempi sarjakärki Zicryh koki epäonnea toisessa kisassa putkeen ja kasvatin piste-eron jo 22 pisteeseen kun jäljellä on enää yksi kilpailu.

Kooste kisasta:

Striimi kisasta:
 

Thuto

Member
Aika-ajoissa oli taas vaikeeta, pieniä virheitä tuli joka kierroksella, eikä vauhti muutenkaan kovin kummosta ollu. Sijotus lopulta 12., valitettavasti vaan tällä radalla vapaasta rengasvalinnasta ei juurikaan oo hyötyä.

Ihan kisan lopulle oli ennusteessa sadetta, ja vaikka näyttikin siltä, että mediumeilla ei sinne asti ajeta, niin varmuuden vuoksi otin ne starttiin. Lähtö ei ollu kovin hyvä, ja ensimmäisessä mutkassa vielä tuli pieni osuma Teemu kanssa, joka sai tosi hyvän lähön. Zicryh kuitenkii spinnas toisessa mutkassa, joten loputa pidin paikkani.

Heti Teemun takana ajaessa huomasin, että ohittaminen on tosi vaikeeta. Pääsin kuitenkii Teemusta ohi suht noppeesti, kun sen vauhti alko hyytymään, ja vielä sammystakii, mutta sitten jumiuduin Samadhin taakse, josta pääsin ohi vasta kun se pysähty kierroksella 13. Ite päätin pysähtyä jo kierroksella 18, kun sade ei ollu vielä tulossa, ja tiesin että softit kyllä kestää loppuun asti, en vaan tienny paljonko vauhti putoo. Varikon ulostulossa hajotin siiven, jota en kyllä ees huomannu kisan aikana. Vaikee sannoo paljonko se vaikutti, kun en ajaessa sitä huomannu, mutta vauhti parani vaan noin puol sekuntia stopin jälkeen, vaikka kevyempi auto ja pehmeemmät renkaat, joten varmasti jonkin verran se hidasti, ja ennenkaikkee vaikeutti muitten takana ajamista.

Ja ohittaminen olikii vähintään yhtä vaikeeta kun aiemmin, vaikka mulla olikii pehmeemmät renkaat. Samadhin jo kertaalleen sain ohitettua, mutta jätin oven auki keksisektorilla, joten Samdhi pääs samantien takasin eelle. Seuraavan kierroksen alussa pääsin lopulta ohi. Melkein heti tämän jälkeen meinasin spinnata viimesessä mutkassa, jollon Luppakorva ja Zicryh pääs ohi. Zicryhin ohi en päässy millään, ennen ku se spinnas kastuvalla radalla toisiks viimesellä kierroksella. Ja Luppakorvan ohi pääsin rangaistuksen avulla, joten todennäkösestä tuo puolispinni ei lopulta maksanu mittään. Lopulta sijotus oli siis yheksäs.

Striimi:

Kooste:
 

Thuto

Member
Brasilian kisan rangaistukset:

Super-Jesseltä poistetaan 5 sekunnin aikarangaistus, joka tuli osumasta Kossuun turva-auton takana.

Videotodiste:

Super-Jesse_ ei saa rangaistusta osumasta Zicryhin kanssa. Vaikka Super-Jesse tuleekin radan ulkopuolelta Zicryhin eteen, hän ei olisi voinut välttää tilannetta, koska auto ei ollut hallinnassa.

Videotodiste:

Kossu94 ei saa rangaistusta osumasta Super-Jessen kanssa. Kossu jättää tilanteessa riittävästi tilaa.

Videotodiste:

Abu Dhabin rangaistukset:

Super-Jesse_ saa +10 sekuntia ja kaksi rangaistuspistettä sääntöjen kohtaan "Illegal overtake" vedoten. Super-Jesse oikaisee shikaanin ja ohittaa AkiLasseAntin, aiheuttaen vielä osuman radalle palatessaan. Aikarangaistus pudottaa Super-Jessen sijalle 10.

Videotodiste:

AkiLasseAntilta poistetaan 3 sekunnin aikarangaistus, joka tuli oikaisusta väistötilanteessa. AkiLasseAntti oikaisee mutkan välttääkseen osuman Zicryhin kanssa. Aikarangaistuksen poisto nostaa AkiLasseAntin sijalle 8.

Videotodiste:

SaMadhi_ ei saa rangaistusta osumasta sammyn kanssa. Osuma nähtiin kisatilanteena.

Videotodiste:
 

Thuto

Member
Aika-ajoista napsahti taas se sopiva 11. sija. Taktiikaks suunnittelin medium-soft-medium. Se taktiikka jouti romukoppaan suht noppeesti, kun toisella kierroksella spinnasin seinään ja hajotin siipeni. Kävi kyllä tuuri kun tuli turva-auto (!) samasta tilanteesta.

Harmittavasti menin starttaamaan mediumeilla, niin nyt ei ollu mahollista ajjaa kahella mediumilla loppuun. Jälkikätteen voi sannoo kun tietää että hardit oli tosi huonot niin ois pitäny kylmästi pysähtyä SC:n takana uuestaan ja ottaa mediumit alle.

Tämän jälkeen ei mittään sen erikoisempia tapahtumia ollu, kisan lopussa hyvä taistelu AkiLasseAntin kanssa ja sen jälkeen kilpaa kelloo vastaan, kun tiesin että Super-Jessellä on kolme sekuntia enemmän rankkua kun mulla. Lopulta tuo taisteu käänty mun eduks vajaan neljän kymmenyksen turvin,. Tosin Jesselle tuli jälkikätteen vielä lissää rankkua, toisaalta AkiLasseAntilta poistettiin kolme sekuntia, joten lopputuloksissa olin yheksäs.

Striimi:

Kooste:
 
Ylös Bottom