Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 KFIN F1 2020 [KAUSI 1] - kausi käynnissä

Thuto

Member
Uuden pelin julkaisu on ovella, ja täten myös KonsoliFINin F1-sarja käynnistyy jälleen. Kisapäivänä säilyy torstai, ja 1. divisioonan kilpailut ajetaan kello 20.10, jotka myös streamataan KonsoliFINin twitch-kanavalle Kirain selostuksella. Muiden divisioonien kilpailut ajetaan torstaisin kello 18.30. Sarja alkaa 16.7.

KonsoliFINin Twitch-kanava:
www.twitch.tv/konsolifin

Viime vuoden pelissä oli komeat pelaajamäärät, ja tänä vuonna toivottavasti laitetaan vielä paremmaksi. Uudet kuskit siis ovat tervetulleita taitotasoon katsomatta, ainoana vaatimuksena hyvä käytös sekä radalla että keskusteluryhmissä. Ilmoittaudu mukaan alla olevalla ilmoittautumislomakkeella, laittamalla viestiä tähän ketjuun tai sarjan Discordiin, tai PSN:ssä käyttäjälle Thuto tai Kiraih.

Ilmoittautuminen

Discord-kanava


Kaikki kuljettajat aloittavat viiden kilpailun mittaisella koeajalla. Mikäli tässä ajassa kertyy viisi rangaistuspistettä tai enemmän, seurauksena on kahden kuukauden kilpailukielto. Koeaika ja kilpailukielto koskee sekä KFIN- että Suomisarjaa.


Kilpailuaikataulu:

2. divisioona: torstaisin kello 18.30.

1. divisioona: torstaisin kello 20.10.



Kilpailukalenteri:


16.7. Australia


23.7. Bahrain


30.7. Vietnam


6.8. Kiina


13.8. Alankomaat



Pistetaulukko



Kilpailumittana 50 %, aika-ajo 18 minuuttia (short qualifying). Säännöt tarkemmin alempana.


Mikäli torstai ei käy, säännöt ei ole mieluisat, tai haluat osallistua useampaan sarjaan, myös muita suomalaisia F1-sarjoja käynnistyy uuden pelin julkaisun jälkeen:


- Suomi-sarja


- alkaa elokuussa

- ilmoittautuminen: https://m.facebook.com/groups/1381507885272379

- tai laita viestiä PSN-käyttäjälle lampunvarjosti


-Sunday cup


- Alkaa elokuussa

- kisat sunnuntaisin kello 18.30

- Ajoavut kielletty

- Ilmoittaudu laittamalla viestiä PSN-käyttäjälle palzu tai Dorental11


Säännöt:


Säännöt Radalle ja siihen liittyen:


- Kilpailun nopeimmasta kierroksesta jaetaan yksi piste.

-Ajoavut sallittu

-Vapaa valinta setupiin

-Maalaisjärjen käyttö on toivottavaa, lähtökohtaisesti virtuaali radalla on samat säännöt kuin oikeassakin elämässä, alla esimerkkejä sekä infoa tilanteista.

-Mutkissa että suorilla on tilaa jätettävä rinnalla olevalle vähintään auton verran, oli toinen kuski rinnalla sitten yhden tai kaikkien renkaiden voimin.

-Jos käytät ajolinjaa apuna niin se ei kerro että missä saat rinta rinnan tilanteissa mennä, mikäli takaa tuleva kuski pääsee epätavallisessa paikassa tekemään ohitus yritystä/rinnalle niin tilaa jätetään myös siinä, vaikka puolustaminen tuntuisi käytännön mahdottomalta ja aikaa menisi. -Tähän tilanteeseen on johtanut yleensä edellä ajavan kuljettajan tekemä ajovirhe aiemmassa mutkassa.

-Kunnioita sinisiä lippuja.

-Ole hereillä aika-ajoissa hitaalla kierroksella, toisten blokkaamisesta tuomarit rankaisevat säälittä.

-Yli optimistisista sukelluksista sakotetaan erittäin ankaralla kädellä.

-Sijoitusta puolustaessa on ajolinjan vaihtaminen sallittua vain yhden kerran, ennen jarrutusta, ja kiellettyä kesken jarrutuksen.

-Ole hereillä varikolta tullessa.

-Tuomariston tahalliseksi katsomasta kolaroinnista tulee vähintään loppukauden kilpailukielto, tai bänni koko sarjasta.

-Mikäli yksi kuski toistaa samoja virheitä, rangaistukset kovenevat sitä mukaa.

-Brake checkistä, eli turhanpäiväisestä jarruttamisesta esimerkiksi turva-auton takana rankaistaan ankaralla kädellä.

-Tilanteita tulee kuitenkin väistämättä kauden aikana, ja tuomaristo antaa rangaistukset sekä varoitukset lähtökohtaisesti syylliseksi todetun osapuolen tekemän liikkeen törkeyden/huolimattomuuden, ei niinkään aiheutuneen damagen perusteella.

-Mikäli suurella osalla kaatuu peli bugin vuoksi tai ilmenee jokin muu glitsi, niin on mahdollista että lähtö joko uusitaan tai sitten ei uusita, ja tulokset jäävät voimaan kisatilanteen mukaan. Tilanteet katsotaan tuomaristossa tapauskohtaisesti, eli joskus käy huonot ja joskus hyvät. Päätökseen uusinta startista vaikuttaa monta tekijää, eniten kuitenkin se että paljonko kisaa on ajettu sekä kuinka monelle tämä glitsi ilmenee. Toivottavasti ei tähän tilanteeseen ei kuitenkaan jouduta.

-Älä teetä tuomareilla turhaa hommaa raportoimalla marginaalisista kisa tilanteista, vaan oikeasti sellaisista josta omasta mielestäsi kuuluu rangaistus saada, pilkun viilaaminen ei ole kenestäkään mukavaa.

-Älä ohita turva-auton takana mikäli et ole kierroksella perässä tai ellei edellä olevan paikka sinulle kuulu, vaikka peli tähän antaisikin luvan.

-Älä aja AI:lla, eli älä paina pausea radalla koska tämä blokkaa muita kuskeja.

-Mikäli tunnet hyötyväsi esimerkiksi jostain bugista tai muusta tilanteesta verrattuna kanssakilpailijoihin, niin hidastathan vauhtia sopivasti rangaistuksen uhalla.

-Tuomaristolle raportoitaessa tulee olla video tilanteesta, videoleikkeen saat yleensä koko kisasta kun laitat PS4 asetuksista sen pituudeksi 60min, leikkaat ja uppaat tilanteen esimerkiksi youtubeen jonka linkkaat sitten tuomaristolle, taikka oman nettiyhteyden mahdollistaessa vaikka striimaat koko kisan omalle kanavallesi kuten moni kuski tekee.

-Erimielisyyksiä kisatilanteista käydään läpi yksityisesti, eikä julkisesti sarjan chatissa. Tuomarihuoneessa voi kuitenkin keskustella tehdyistä tutkintapyynnöistä rauhallisissa merkeissä.

-Aika-ajon ja kisan välissä on noin kahden minuutin tauko, ja hosti antaa lähtöruudukossa luvan painaa start race -nappia. Mikäli joku muu tekee tämän etuajassa, seuraa siitä automaattisesti kolme rangaistuspistettä.

-Aika-ajoissa radalla retiren painaminen on kielletty, koska tekoäly ottaa auton hallintaansa, eikä välttämättä mene haamuksi. Jotkut säästävät renkaita tuolla kikkailulla. Samaten tahallaan auton romuttaminen aika-ajoissa on kielletty. Jos tapahtuu vahingossa ja olet top10:ssä, niin on otettava kuluneet renkaat starttiin. Jos ei kuluneita löydy, niin sitten pehmeimmät.

-Reset to trackin käyttäminen on kielletty.

- Ohitustilanteissa tulee pysyä ratarajojen sisällä. Mikäli ajautuu ulos radalta, tulee luovuttaa sija takaisin, oli sitten edellä tai takana ennen ohitustilannetta. Mikäli toinen kuljettaja työntää ulos radalta, sijan saa pitää.

-Jarrumerkkien ja varikon nopeusrajoitusmerkkien rikkominen on kielletty

-Mikäli olet kierroksella perässä muita, ja ajat jonon keskellä SC perässä etkä saa lupaa ohittaa, aja vihreiden lippujen heiluttua lähtöviivan jälkeen välittömästi radan reunaan päästääksesi muut ohi.

-Ilmoita osallistutko kilpailuun vai et viimeistään kilpailupäivänä klo 18. Tätä myöhemmin ilmoittamisesta saa yhden rangaistuspisteen. Ilmoittamatta jättämisestä tai virheellisestä ilmoituksesta saa kolme rangaistuspistettä.

-Mikäli tallikuski ei ole ilmottautunut määrä aikaa mennessä mukana olijaksi, siirtyy hän automaattisesti kyseiseen kisaan reservikuljettajaksi tai poissa olevaksi ja aikaisemmin ilmottautuneet reservikuljettajat menevät hänen edelleen

-Inviä ei laiteta mikäli et ole ilmottautunut

-Kaksi kertaa ilmoittautumatta jättäminen johtaa tallipaikan menetykseen. Myös useat poissaolot voivat johtaa tallipaikan menetykseen

-Kierroksella ohitettavien tulee päästää nopeammat ohi vaikka auto meneekin ghostille

-Turva-auton poistuessa radalta kärki kuljettaja ei saa tehdä suurta ns. hämy lähtöä jotta vältetään turha kolaroinnit

Host options:


-Car: F1 2020
-AI Driver Level: 80
-Car Performance: Equal
-Maximum participants: 22
-Practice Length: None
-Qualifying: Short
-Race Distance: 50%
-Quick Weather: Dynamic
-Session Start Time: Official
-Session Privacy: Invite Only
-Parc Ferme Rules: Off (noudatetaan sääntöä, mutta käytännön syistä pois päältä)
-Collosions: On
-Vehicle Damage: Reduced
-Ghosting: On
-Car Setup: Full
-Safety Car: On
-Rules and Flags : On
-Corner Cutting Stringency: Strict
-Formation Lap: On
-Race Starts: Manual
-Braking Assist: Off
-Anti-Lock Brakes: On
-Traction Control: Full
-Automatic Gearbox: Automatic
-Pit Assist: Off
-Pit Release Assist: Off
-Dynamic Racing Line: Full
-ERS Mode: Automatic


Sääntöjenvastaisesta toiminnasta rankaistaan 5, 10 tai 20 sekunnin aikarangaistuksilla. Lisäksi jaetaan rangaistuspisteitä, 12 pisteellä ansaitsee yhden kilpailun kilpailukiellon. Tuomariston muodostavat Thuto, Kiraih, Nuutti93, lampunvarjosti, kattimies ja HiippariLate.



Youtube-kanavia:

 
Viimeksi muokattu:
Striimeistä ilmoitetaan vielä erikseen täällä:


Kannattaa siis ottaa tuokin ketju seurantaan. Lisäksi KonsoliFINin somessa ilmoitellaan tulevista F1-lähetyksistä. Tässä vaiheessa ainakin kauden alkupään kisat nähdään striimissä. Elokuun osalta vielä epävarmaa, sillä lomailen silloin.

Tervetuloa mukaan!
 
Kirjottelen nyt omasta kisasta tänne.
Aika ajo: 3 minuuttia myöhässä aika ajoon niin ei kerenny ajaan kun 3 kierrosta. 1 kierros meni pieleen. 2 yrityksellä Astronautti tuli varikolta eteen ja kierros oli siinä. 3 yritys meni ihan hyvin viimeiselle sektorille hävisin 5 kymppää mutta muuten meni hyvin siihen nähden että ensimmäinen aika ajo ilman ajo apuja.
Kisa: Ilmeisesti jonkun bugin takia muutama kuski tippui sessiosta kun tultiin gridille. 1 mutkassa nousin sijalta 12 sijalle 9. Siitä sitten tuli kuskeja ohi oikealta ja vasemmalta. Kierroksella 6 tulin hakeen mediumit ja toivoin että loppuun olisi tullut turva auto. Sain toisen Alfa Romeon kiinni ja pientä taistelua mutta siinä kierroksen 20 paikkeilla vehainen tuli ohitte ja vauhti rupes tippuun. 5 kierrosta myöhemmin Mane haki ohitusta ja 4 mutkassa pieni osuma ja spinnasin. Hain uudet softit ja sitten tuli yli yrittämistä ja haas maikseen tyyliin leikattiin nurmikkoo. Loppu sijoitus oli 16
 
Tässä oma kisaraporttini Australiasta, 2. divarista.

Aika-ajo (sijoitus: 2. ruutu)
Ensimmäiseen vetoon laitoin vahingossa väärät renkaat, eli mediumit alle. Vedin kuitenkin kierroksen niillä, mutta tiesin ettei se ole se rengas jolla haluan startata. Kävin sitten vielä hakemassa softit alle ja niillä yksi kierros, joka riitti 2. lähtöruutuun. Pitkään oli paalussakin kiinnitys, mutta Samadhi repäisi lopussa ohitse. Itse jätin tuohon yritykseni, eli en enää jaksanut lähteä parantamaan aikaa. Sikäli siis hyvä veto, että ekalla nappasi ihan hyvä kierros.

Kisa (sijoitus: voitto)
Kisataktiikaksi valikoitui Soft - Hard, koska en ehtinyt testata oikein muita vaihtoehtoja. Mietin myös kahta stoppia mahdollisen SC varalta, mutta totesin kuitenkin lähtöön että ei kannata sen varaan laskea.

Startti oli ihan hyvä, pääsin paalulta lähteneen Samadhin rinnalle ekaan mutkaan, ja tiimikaveri Storkki taisi myös päästä ulkopuolelta haastamaan. Kolmen rinnan siis enemmän ja vähemmän ekaan mutkaan, reunoilla Red Bullit ja keskellä Samadhi mersullaan. Ahdastahan siinä tuli, ja Samadhi vähän otti siinä osumaa, mutta onneksi kaikki pääsi jatkamaan matkaa. Storkki kärjessä, minä toisena ja Samadhi kolmantena.

Storkilla sitten ekalla kierroksella kävi pientä lipeämistä ja hän sitten hölläsi ja päästi minut ohitse. Siinäpä se sitten pitkälti oli se taistelu osaltani, sillä kärjessä sai ajella loppu kisan melko rauhassa. VSC tuli jossain kohti ja kaverit takana otti siitä läpiajorankkua, niin oma homma helpottui. Toki en tässä vaiheessa vielä tiennyt heidän penalteistaan.

Ajelin ekan stintin softeilla kierrokselle 10, mutta olisin voinut kyllä jo aiemmin pitata. Tämän myötä hetkellisesti putosin sijoille 3-4 mutta nousin taas nopeasti kärkeen kun muut teki varikkostoppejaan. Stoppien ym jälkeen ero olikin taaksepäin reilu 10 sekuntia, ja pystyin aika hyvin kärjessä kontrolloimaan tilannetta. Super-Jesse siellä lähimpänä käväisi 9 sekunnin päässä, mutta ilmeisesti lipesi seinään jossain kohti ja tiimikaveri otti kakkossijan haltuunsa.

Kisan läpi siis kärjessä, vältellen virheitä ja rankkuja. Ero maalissa kakkoseen oli se joku reilu 13 sekuntia lopulta. Taitaa olla eka puhdas kisa ikinä itselläni KFIN-sarjassa tällä radalla. Aina on sattunut ja tapahtunut. Tästä on hyvä lähteä ensi viikolla Bahrainiin.
 
Eilen ajeltiin kauden 2. kilpailu Bahrainissa. Tässä oma kisani pähkinänkuoressa:

Aika-ajo (sijoitus: paalupaikka)
Aika-ajoon etukäteen taktiikaksi ajattelin starttia medium-renkaalla. Ajoin ensimmäisen vedon softilla nostaen reilusti lopussa. Toiselle vedolle alle mediumit ja baanalle. Vauhti ei kuitenkaan riittänyt edes kympin kärkeen niillä, joten pakko oli vielä hakea yksi setti softeja alle ja vetää niillä niin kovaa kuin pääsi. Kierros onnistui ihan hyvin ja riitti paalupaikkaan. Aika-ajo oli todella tasainen: kuuden kärki oli kymmenyksen sisällä ja top 15 kuskia sekunnin sisällä.

Kisa (sijoitus: 2.)
Kisaan lähdin alusta alkaen suunnitelmissa 2 stopin taktiikka, joka lopulta osoittautui vääräksi valinnaksi. Lähdin siis matkaan softeilla, perässäni Msippala, Samadhi, Storkki ja Kossu. Lähtö oli hyvä, ja pidin kärkipaikkani, ja sain perääni Msippalan. Muu porukka jäi hieman kauemmaksi jo alun alkaen. Msippala ohitti minut jo toisen kierroksen alussa pääsuoralla ja paineli sen jälkeen kovaa kyytiä menojaan. Pysyttelin siinä noin sekunnin etäisyydellä, mutten päässyt haastamaan.

Kierroksella 6. tuli turva-auto Zumpin keskeytyksen myötä. Kaikki kärjestä ryntäsivät varikolle hakemaan uudet renkaat, itse otin alle mediumit ja muu kärkiporukka hardit. Kossu otti myös mediumit. Tässä vaiheessa ajattelin että mahis on vielä taistella voitosta, jos pääsen nopeasti edellä olevista ohi ja kuromaan hieman eroa. Pitin jälkeen palasin SC:n perään sijalle 4. kun siellä kärjessä oli pari kaveria jotka olivat joko startanneet hardeilla tai hakeneet ne ekoilla kierroksilla.

SC:n jälkeen ohitin pari autoa edeltä, mutta Kossu pääsi luikahtamaan ohitseni. Ajoimme sitten jonkin aikaa kolmestaan, Msippala kärjessä, Kossu toisena ja minä kolmantena. Msippala siis yhden stopin taktiikalla, ja minä ja kossu kahden stopin. Emme kossun kanssa päässeet Msippalan ohitse, joten tein toisen stoppini hieman suunniteltua aiemmin jotta pääsisin undercutilla Kossun edelle. Loppuun otin siis vielä softit ja tämä toimi ihan hyvin. Vauhto oli selvästi kovempaa kuin muilla edessä. Ohitin muutaman kuskin edeltä ja Kossun tehtyä stopin hän jäi taakseni. Lopulta olin jo noussut kolmanneksi ja edelläni olivat kärjessä paahtava Msippala ja toisena oleva tiimikaveri Storkki, molemmat hardeilla. Ero Storkkiin oli noin 12 sekuntia ja kierroksia muutama jäljellä. Sain kuitenkin kurottua eron kiinni ja ohitin Storkin viimeiselle kierrokselle lähtiessä pääsuoralla. Tulin näin ollen maaliin toisena, noin 7 sekuntia Msippalan takana.

Pistejohto siis säilyi Storkkiin vielä jonkin suuruisena. Ensi viikolla sitten Vietnamiin, mistä en odota kovin hyvää suoritusta.
 
Ylös Bottom