Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

R2 DVD - NTSC:nä?

Chemo

Active Member
Moi,

Simppeli perustason kysymys, johon varmasti joku DVD-tekniikkaan minua perehtyneempi harrastaja tietää heti vastauksen.

Eräs minua erittäin paljon kiinnostava DVD-julkaisu (Ramones-dokkari End Of The Century) on Suomessa varsin laajassa jakelussa. Leffa on R2-koodattu, mutta NTSC. Miten tämä vaikuttaa, osaavatko soittimet purkaa tuota koodia PAL-telkkareihin? Aikoinaan tuli kokeiltua ihan käytännössä, että NTSC-VHS ei tosiaankaan toimi PAL-videolla. Mutta miten DVD?

Auttakaa punkkaria. Mä en oikeasti tiedä tuota :)
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Videon kanssa ongelma voi olla itse videolaitteessa, joka ei osaa lukea NTSC-kasetteja tai televisiosta, joka ei osaa näyttää NTSC-kuvaa. Ongelma voi johtua myös siitä, että video on kiinni televisiossa vain antennipiuhalla eikä scartilla.

DVD-soittimet osaavat käytännössä aina käsitellä NTSC-kuvaa. Jos video-ongelmasi johtui televisiosta, ei NTSC-DVD:kään näy. Voit myös kokeilla eri liitäntäjohtoja, jos olet DVD-soittimesi kytkenyt jollain muulla kuin RGB-scartilla.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Jokainen DVD-soitin osaa näyttää NTSC-levyjä, mutta kaikki NTSC-soittimet eivät osaa näyttää PAL-levyjä. Tämän vuoksi joissakin esim. musiikkijulkaisuissa tehdään koko maailmalle yhteiset NTSC-levyt, koska ne saa toimimaan jokaisella soittimella.

Muuten tähän pätevät pääasiassa samat kommentit kuin konsolipelien 60Hz:n kuvan toimimiseenkin. Eli kunhan televisioon saa kuvan näkymään 60Hz:llä niin RGB:tä käyttäen kaikki vain toimii. Jos ei käytä RGB:tä täytyy television ymmärtää NTSC-värikoodaus, paitsi jos soittimen saa generoimaan PAL-värejä myös 60Hz:n kuvalle. Jos kuva näkyy mustavalkoisena on syy sama kuin pelien kanssa, eli S-videota liittimeen joka sitä ei ymmärrä, tai värikoodaus jota televisio ei ymmärrä.

Tietysti jotkin DVD-soittimet osaavat tehdä 60Hz:n materiaalille ihan oikean konversion 50Hz:n PAL-kuvaksi, mutta lopputuloksessa laatu kärsii melkoisesti ja liike alkaa nykiä, joten se on se aivan viimeinen ratkaisu johon kannattaa turvautua vain jos mikään muu ei toimi.

VHS-nauhurien kanssa on erikseen oltava tuki, koska NTSC-kaseteilla nauha pyörii noin 50% nopeammin kuin PAL-kaseteilla. Tämän vuoksi meikäläinen kolmen tunnin kasetti on nauhan pituudelta yhtä pitkä kuin jenkkien kahden tunnin kasetti. DVD:n etuna on myös se, että kuva on levyllä digitaalisena, ja varsinainen televisiosignaali generoidaan soittimessa. VHS:llä oleva signaali on suoraan komposiittisukuista videosignaalia.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Hmmm, tuntuu aika mahdottomalta, että Suomessa olisi R2-levy NTSC:nä kaupassa (ei nettikauppa) myynnissä. Pikaisella haulla ei ainakaan Netanttilasta tai Free Record Shopista löytynyt NTSC-merkintää, mikä pitäisi olla pakollinen jos näin todella olisi.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Kiitokset kaikille! Soitin on perus-Sony. Muistaakseni tv, jolla katson DVD:tä, ei tue 60 Hz katselua. Tiedossa on siis mahdollisesti ongelmia?

Se VHS-juttu oli aivan ikivanha, kaukaa ajalta ennen DVD:tä. Sitä ei kannata liikaa miettiä :)

Sami Turunen sanoi:
Hmmm, tuntuu aika mahdottomalta, että Suomessa olisi R2-levy NTSC:nä kaupassa (ei nettikauppa) myynnissä. Pikaisella haulla ei ainakaan Netanttilasta tai Free Record Shopista löytynyt NTSC-merkintää, mikä pitäisi olla pakollinen jos näin todella olisi.

Leffaa on kyllä myynnissä Anttilassa hyllytavarana, ja ilman mitään erityismerkintää NTSC:stä. Tai siis leffan takakannen teknisissä tiedoissa on standardimaininta pienellä, sillai normaalisti, mutta mitään varoituslätkää ei siis ollut. Sama juttu Stockmannilla (Tampereen liikkeessä kävin, kun olin sielläpäin liikkeellä). Swamp Musicissa sen sijaan olivat laittaneet semmoisen "Huom! USA NTSC"-tarran tuohon samaan julkaisuun.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Kyllä minä olen Anttilassa nähnyt useampiakin R2 NTSC -levyjä myynnissä. Kyse oli nimenomaan musiikki-devuista eikä niitä oltu sen kummemmin merkitty, ainoastaan levykotelon takakannessa on pieni NTSC-merkki, siinä missä "normaaleissa" devuissa lukee PAL.

Kuten todettua, kaikki DVD-soittimet lukevat NTSC-levyjä, mutta joidenkin vanhempien näyttölaitteiden kanssa voi olla ongelmia. Tosin lähes mikä tahansa kymmentä vuotta uudempi, vähintään 25-tuumainen telkkari todennäköisesti homman hanskaa.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Chemo sanoi:
Leffaa on kyllä myynnissä Anttilassa hyllytavarana, ja ilman mitään erityismerkintää NTSC:stä. Tai siis leffan takakannen teknisissä tiedoissa on standardimaininta pienellä, sillai normaalisti, mutta mitään varoituslätkää ei siis ollut. Sama juttu Stockmannilla (Tampereen liikkeessä kävin, kun olin sielläpäin liikkeellä). Swamp Musicissa sen sijaan olivat laittaneet semmoisen "Huom! USA NTSC"-tarran tuohon samaan julkaisuun.

Voisin kuvitella, että ilman NTSC-ilmoitusta myydyn devun voi käydä palauttamassa sen kummenpia ongelmia, koska Suomesta ostetun tuotteen pitää toimia normaalilaitteissa. On jäänyt ilmeisesti trans- tai suoraan sourcesta -koodaus PAL:ksi väliin. Myyjäkään ei mitä todennäköisimmin ole tietoinen formaatista. Oliko Warneri vielä levittäjä... Weird thing...

Jari Tomppo sanoi:
Kyllä minä olen Anttilassa nähnyt useampiakin R2 NTSC -levyjä myynnissä. Kyse oli nimenomaan musiikki-devuista eikä niitä oltu sen kummemmin merkitty, ainoastaan levykotelon takakannessa on pieni NTSC-merkki, siinä missä "normaaleissa" devuissa lukee PAL.

Musadevuissa tuo varmaan onkin enemmän mahdollista. Siltikin tuntuu aika "mutkat suoraksi" -oikaisulta. Onhan tuossa tietenkin säästetty aikaa ja rahaa, mutta kuitenkin. Tulipahan tänäänkin opittua sitten jotain uutta.

Eikös tuo sodi tietyllä tavalla region-sääntöjä vastaan? Siis periaate mielessä...

Ei ole pahemmin tullut ostettua ulkomaalaisten artistien musadevuja Suomesta, sillä tilaukset paukuttaa yleensä ulkomailta ja omat laitteet lukee luonnollisesti molempia, joten kuvaformaatilla ei ole väliä.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Sami Turunen sanoi:
Voisin kuvitella, että ilman NTSC-ilmoitusta myydyn devun voi käydä palauttamassa sen kummenpia ongelmia, koska Suomesta ostetun tuotteen pitää toimia normaalilaitteissa. On jäänyt ilmeisesti trans- tai suoraan sourcesta -koodaus PAL:ksi väliin. Myyjäkään ei mitä todennäköisimmin ole tietoinen formaatista.
Joitakin ei-musiikki-DVD:itä julkaistaan täysin tietoisesti NTSC:nä myös Euroopassa, esimerkiksi Sex and the Cityn ensimmäinen tuotantokausi. Monet tällaisista taitavat tosin olla useille alueille koodattuja, ei erityisesti Euroopan markkinoille suunnattuja, mutta jos lokalisoidaan aina tekstityskieliä myöten en näe perusteita sille, miksei samalla vaihdettaisi kuvaformaattia asianmukaisesti.

Musadevuissa tuo varmaan onkin enemmän mahdollista. Siltikin tuntuu aika "mutkat suoraksi" -oikaisulta. Onhan tuossa tietenkin säästetty aikaa ja rahaa, mutta kuitenkin.
Ratkaisu voi olla perusteltu. Jos kyseessä on marginaalisen bändin julkaisu voi olla turhaa lähteä tekemään kahta eri DVD-masteria, joten tehdään yksi joka toimii joka paikassa. Toiseksi, erityisesti keikkataltioinnit on usein kuvattu videolle. Näissä tapauksissa pyrin itse ostamaan aina alkuperäisen kuvaformaatin mukaisen julkaisun, sillä konversiossa tulee laatuhävikkiä, ja huonosti tehtynä liikekin alkaa nykiä pahasti (näitä on valitettavasti nähty).

Eikös tuo sodi tietyllä tavalla region-sääntöjä vastaan? Siis periaate mielessä...
Regionithan on jaettu aika mielivaltaisesti ja tarkoituksella formaattisekoiluja hakien, tai siltä ainakin tuntuu. R2-alueissa on sekä NTSC:tä (Japani) että PALia (Eurooppa), samaten R4:ssä (Väli- ja Etelä-Amerikka NTSC, Australia PAL). Australiassa joudutaan kärsimään jonkin verran alunperin Amerikan markkinoille suunnatuista R1/R4-NTSC-levyistä sellaisenaan, vaikka paikallinen televisiosysteemi on PAL.
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

Jari Tomppo sanoi:
lähes mikä tahansa kymmentä vuotta uudempi, vähintään 25-tuumainen telkkari todennäköisesti homman hanskaa.

Noi reunaehdot täyttyvät kyllä, joten enköhän mene ostamaan tuon pois lähiaikoina. Samilla oli hyvä pointti siinä, että mikäli tuote ei skulaa normaalilaitteella, se pitää voida palauttaa.

Tuo kiekko, josta olen kiinnostunut, on juurikin musa-DVD, vaikka leffa onkin (...kertoo Ramonesista).

Kiitokset vielä. Tiesin että teihin voi luottaa :)
 
Vastaus: R2 DVD - NTSC:nä?

No niin, kävin hakemassa kyseisen DVD:n. Se toimi oikein nätisti (Julkaisu oli myös sisällöltään oikein antoisa, mutta se onkin jo sitten toinen tarina :) ).

Kiitokset vielä kerran, ja kesän alkuja kaikille!
 
Ylös Bottom