Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratchet: Gladiator

teräsporkkana

New Member
Kun tuolle Jak X:lle oli oma ketju, niin miksei tällekin. Ja kun IGN:stä vieläpä löytyy ihan kiitettävästi tietoa näin aluksi.

Lähtökohta on tämä: Ratchet ja Clank ovat mediamoguli Gleeman Voxin vankeina. Ratchetille laitetaan Deadlock -kauluri, joka räjähtää jos sen yrittää ottaa pois. Ratchetilla ei ole valinnanvaraa ja hän osallistuu Gleemanin DreadZone -taistelushow'hun. Ennen kuin Ratchet saa selville, miten hän voi paeta hänen täytyy kilpailla vaarallisissa tapahtumissa. Tällä välin Clankista on tullut tehtäväinsinööri(?) ja hän auttaa Ratchetia radion kautta.

Aiemmissa peleissä ollut kenttien jonkinlainen lineaarinen tunnelma on nyt vähentynyt, kun kartat ovat suuria ja avoimia, jotka ovat myös haastavampia. Kentissä on paljon vihollisia tapettavaksi ja niiden lisäksi neljä Exterminatoria, jotka ovat Voxin alaisia ja ovat erikoistuneet kilpailijoiden murhaamiseen. Onneksi Ratchetilla on muutama ystävä, joita hän voi komentaa. Lisäksi Ratchetin kaverina voi pelata, joka mahdollistaa Co-Op -pelaamisen. Tämä ei ole vain muutamaa kenttää tai LAN/Online -pelaamista varten. Koko pelin voi pelata Co-Opina kaverin kanssa. Onlinessa tai Offlinessa. Niiden, jotka tahtovat pelata yksin, ei ole syytä huoleen, sillä botit osaavat muutakin kuin odottaa kuolemaansa.

Ratchet juoksentelee ympäri karttaa joukkueellisen verran botteja kaverinaan. Botit ovat paljon fiksumpia kuin mitä ne olivat R&C3:n moninpelissä. Boteille voi antaa käskyjä. Esimerkiksi jos jotain pulttia pitää pyörittää niin, että se avaa oven, voi Ratchet helposti komentaa botin tekemään sen tai käskeä botteja suojaamaan Ratchetia sillä välin kun hän itse tekee sen.

Aseita ei tällä kertaa ole niin paljon kuin ennen. Nyt käytössä on 10 asetta, joita voi modata. Modit jakaantuvat kolemeen eri kategoriaan: yleinen, toiminnallinen(?) ja asekohtainen. Esimerkiksi Napalm -modin voi laittaa mihin tahansa aseeseen, mutta Quad -modin voi asentaa vain raketinheittimeen ja Bouncing -modin vain miina-aseeseen (Mine launcher).

Kuten aseita, myös botteja voi muunnella. Jokaisella botilla on oma persoonallisuutensa, mutta tätä voi muuttaa ottamalla ruumiinosia pois ja vaihtamalla bottien tekstuureita, jos pelaajasta tuntuu, ettei se näytä oikealta.

Epälineaarisen rakenteen ansiosta pelaajat voivat valita, missä järjestyksessä he läpäisevät kentän tehtävät. Pelaajat voivat päättää itse, miten he läpäisevät pelinsä ja saavat päättää, minkä taistelukentän tai areenan he valitsevat seuraavaksi.

Tehdäkseen moninpelikokemuksesta tällä kertaa paremman, on Insomniac Games luvannut järjestää ladattavia palveluita moninpeliin. Luvassa on esimerkiksi uusia pelitiloja ja karttoja. Jos jotkut pelaajat välttämättä haluavat pelata offline -peliä, on Insmoniac Games tehnyt töitä saadakseen kokemuksesta uudenlaisen joka tapauksessa. Kokonaisuus tulee olemaan agressiivisempi kuin ennen. Jokainen viidestä uudesta ajonauvosta näyttää enemmän tai vähemmän mechalta. Kaikki on nyt vähemmän sarjakuvamaista kuin ennen. Peli ei ole kovinkaan realistinen, mutta vähemmän epärealistinen kuin mitä se oli.

-------

Vaikuttaa mielestäni ihan lupaavalta, vaikka aluksi epäilin. E3 näyttää toivon mukaan enemmän.

[OT]Kävi ihan toisella tavalla kuin olin odottanut. Kun kuulin ensimmäistä kertaa Ratchetin muuttuneen räiskinnäksi ajattelin, että tuleepa halpa vuosi pelien suhteen. No, nyt sekä Ratchet: Deadlocked että Jak X ovat toivomuslistallani. Vielä kun pitäisi ostaa kannettava ja mahdollisesti Socom 3. Ai niin, ja pitäisi alkaa säästämään Playstation 3:nkin...[/OT]

PS. Moderaattorit voivat siirtää tämän toimintapelien puolelle, jos haluavat. Kuvien perusteella laitoin tänne, mutta tuohon suomennettuani jotenkin sen tekstin, tajusin että se sopisi myös sinne.
 
Vastaus: Ratchet: Deadlocked

Ei kuulosta ollenkaan hyvältä, vaikeaa kuvitella noin suuren uudistusräätälöinnin muuttavan sarjaa ainakaan heti raikkaaksi ja positiivisempaan suuntaan. Erityisesti käskyttäminen (edellisosien simppeli clankin käskytys on asia erikseen), laajemmat kentät, Ratchetin screenien perusteella mauton ulkoasu haarniskoineen, aseiden vähentäminen ja paljon kuiskuteltu suurempi mahdollisuus FPS-kuvakulmaan eivät todellakaan nosta odotuksia. Odotan kauhulla, mitä tuosta tulee, mutta mahdollisesti se toki on odostuslistalla.
 
Vastaus: Ratchet: Deadlocked

Ainakaan videoiden perusteella ei ole FPS -kuvakulmaa. Tai ainakaan se ei ole pakollinen. Ja jos peli pysyy suunnilleen tuollaisena, kuin mitä se oli videoilla, ei botteja tarvitse käskyttää juuri lainkaan, vaan ne tekevät hommat itse.

Ja Co-Opia pelatessa ilmeisesti myös kakkospelaaja pelaa Ratchetilla.
 
Vastaus: Ratchet: Deadlocked

Toisin kuin Jak & (vitun) Daxter, R&C- sarja on parantunut jokaisella iteraatiolla. Odotukset tulevaa jatko-osaa kohtaan ovat kuitenkin valitettavan korkealla.
 
Vastaus: Ratchet: Deadlocked

Ratchet: Deadlocked on saanut saanut uuden nimen ja tunnetaan jatkossa nimellä Ratchet: Gladiator.
 
Vastaus: Ratchet: Deadlocked

Versio sanoi:
Toisin kuin Jak & (vitun) Daxter, R&C- sarja on parantunut jokaisella iteraatiolla. Odotukset tulevaa jatko-osaa kohtaan ovat kuitenkin valitettavan korkealla.
No hätä tuo Jak X ownaa :) ..Hauska peli onlinessa
 
Vastaus: Ratchet: Gladiator

Hyvää settiä tämä on edelleen, vaikka itsekin vähän jo aloin epäilemään uudistuksia. Tasohyppelyt ja puzzlailut ovat hiukan pienemmässä roolissa (Clankista puhumattakaan) ja kuten nimikin vihjaa, taisteluita löytyy enemmän. Pelattavuus ja grafiikat on kuitenkin edelleen kohdallaan, kuten myös huumori.
Kaikki eivät välttämättä muutoksista pidä, eikä yksinpelikään kuulema kovin pitkä ole (tosin itse pitäisin positiivisena, jos joskus ehtisin jonkun viimeisen vuoden aikana aloitetun lyhyenkin pelin pelaamaan loppuun. :rolleyes: )
 
Vastaus: Ratchet: Gladiator

Erittäin mainio paketti, vaikka muotin särkeminen pelotti alussa minuakin. Yksinpeliseikkailun sijaan pääpaino tuntuu olevan moninpelitoiminnassa, joka on hanskattu vietävän hyvin. Suosittelen erittäin lämpimästi!!

Oliver sanoi:
pitäisin positiivisena, jos joskus ehtisin jonkun viimeisen vuoden aikana aloitetun lyhyenkin pelin pelaamaan loppuun. :rolleyes:
Heh... Pyydä pukilta lisää tunteja vuorokauteen ;)
 
Vastaus: Ratchet: Gladiator

Positiivisesti yllätyin tuohon peliin. Tänään aloitin pelaamaan (tai siis eilen) ja kertaistumalta piti sitten pelata läpi kun ei kesken tohtinut jättää. Sinällään hyvä juttu koska harvan pelin parissa jaksaa melkein kymmentä tuntia ilman taukoa istua. Tiedä sitten miten jatkossa jaksaa pelata.

Pelillisesti muuten tuo aikalailla mieleen Gamecuben Starfox Adventuresin.
 
Vastaus: Ratchet: Gladiator

Joulomalla pelin sain ja läpäisin kaksi kertaa. Siitä huolimatta kepeästi Ratchet & Clank-sarjan, tai Ratchet-nimeä yleisesti kantavien pelien heikoin osa.

gilgamesh1 sanoi:
Ratchet: Gladiatorin paras puoli on sen addiktiivisuus, josta suuri osa aiheutuu aseiden kehittymisestä käytön mukaan. Tarpeeksi korkealle kehityttyään esimerkiksi raketinheitin ampuu kerralla useamman osittain hakeutuvan ohjuksen. Kun aseisiin on vielä pultattavissa kiinni erilaisia päivityksiä, on keräilyaddiktio valmis.

Nojoo, paitsi "addiktio" ei ole verrattavissa kahteen edellisosaan siitä yksinkertaisesta syystä, että aseet eivät enää yllätä kehitysmuodoillaan ja lisäksi pelinläpäisyn jälkeisen megapainosten huimat 200 kehitysleveliä kuulostavat namilta, mutta ovat käytönnössä suuri pettymys. Tehot nousevat, oikeastaan mikään muu ei. Edellisosien kohdalla addiktio on johtunut kaikkien skill pointien, platiniumpulttien ja aseiden kehityksen hauskuudesta, mutta Gladiatorissa jokainen näistä on huonommassa kunnossa. Skill pointit ovat kokeneet täydellisen mahalaskun; ne paljastetaan valmiiksi ja ovat lisäksi erittäin mielikuvituksettomia (näkemiin edellisosien hauskat etsimiset ja oivallukset), platiniumpultteja ei enää edes löydy ja aseiden kehitys ei em. syistä ole enää yhtä antoisaa.

gilgamesh1 sanoi:
Eräs huomattavimmista Ratchet: Gladiatorin saavutuksista on vaikeustason saavuttaminen reiluin menetelmin, sillä äkkikuolemapaikkoja ei juuri pelistä löydy. Ensimmäinen läpipeluukerta kestää kohtuullista tempoa pitäen hieman alle kymmenen tuntia, mutta kerran pelin läpäisemisen jälkeen aukeaa pelattavaksi challenge-pelimuoto--

"Huomattavan saavutuksen" tuloksena Gladiator esittelee tylsän pulleat kentät ilman mielikuvituksen tynkääkään. Edellisosien näennäinen vapaus ja kenttä kentän jälkeen komeammaksi muuttuva maisemaskaala loistaa poissaolollaan. Challenge-muoto on tuttua huttua edellisosia pelanneille. Suomeksi: Toimii oikeastaan helpompana, kuin ensimmäinen pelikerta siitä yksinkertaisesta syystä, että pelaajalla on käytössään pahimmillaan kymmenen kertaa ensimmäistä pelikertaa tehokkaammat aseet ja pelitaidot. Peli sisältää edellisosista poiketen peräti viisi vaikeusastetta, joista voi valita haluamansa jokaisesta haasteesta yksittäin (1-5 tähteä). Hyvä idea, toteutus kärsii vain siitä, että vaikeinkin taso tuo haastetta vain tähtäys- ja aika tehtävissä, jotka taas ovat pelin ärsyttävintä antia.

gilgamesh1 sanoi:
Teknisellä puolella kehittäjätiimi on tehnyt Clankin tarkkaa työtä, mikä näkyy pelin graafisen ulkoasun lisäksi grafiikkamoottorin mahdollistamasta monipuolisesta kenttäsuunnittelusta.

Jassoo, minusta Gladiatorin kenttäsuunnittelu on hengetöntä, areenataistojen runsauden takia mielikuvituksetonta ja yllätyksetöntä eikä värimaailmakaan pärjää millään edellisosille. Kenties pelin suurin moka, joka tappaa mielenkiinnon nopeasti.

Ratchet & Clank: 9
Ratchet & Clank 2: Going Commando 9-
Ratchet & Clank 3: 9+
Ratchet: Gladiator: 7½

[edit]Ratchet: Gladiator on hintansa väärti käytettynä ja alelaarista sekä luonnollisesti kokeilun arvoinen sarjan faneille. Huumori on paikoin edelleen hyvää, joskin toistaa itseään entistä enemmän (eikä kolmosen kuolemattomia vitsejä voiteta millään). Pelattavuus on lähes tulkoon täydellistä, mutta niin oli jo edellisosissakin. Uudistus areenataistojen ja tehtäväpainotteisten kentties osalta on pelin Akilleen kantapää. Kentät ovat edellisosia mielikuvituksettomia tehtävät eivät loista mielikuvituksella saati vaihtelulla. Grafiikka toimii edelleen ja aseet ovat pelin sielu.
 
Vastaus: Ratchet: Gladiator

Oli tosiaan pettymys tämä Gladiator. Vähän kuin jokin välityö. No PSP:n Size Matters vaikuttaa olevan jo samaa menoa kuin osat 1-3 joten eiköhän seuraava Ratchet & Clank taas ole loistavaa menoa. Gladiator oli vain hyvää viihdettä.

Tässä vielä omat arvioni:
Ratchet & Clank 9-
Ratchet & Clank 2 9-
Ratchet & Clank 3 9½
Ratchet Gladiator 8
 
Vastaus: Ratchet: Gladiator

Oon vetäny tämän pelin läpi 7 kertaa. Rahaa 44 milliä, kaikki aseet tasolla 99, kaikki modit aseissa. Vähän on tullut pelattua, juu.
 
Ylös Bottom