Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Miksi pitää väkisin pelata jos aiheuttaa vain vitutusta? Jokainen tätä ketjua lulenut tietää että tää peli ei ole sulle, luulisi sinunkin jo ymmärtävän
Pelattavuus ja tunnelma ovat vaan pelissä erittäin kiehtovia. Eikä paljoa pelin tarvitsisi siltikään olla muutettu, niin jo kelpaisi minullekin. Lähinnä sellaista välitallennusmekanismia kaipaisi, ettei ole pakotettu kerralla pelaamaan pidempiä pätkiä, vaan voisi lähes heti niin halutessaan tallentaa pelin ilman progression katoamista.

Ostin myös pelin täyteen hintaan diginä, koska siitä näkemäni pelattavuus ja tunnelma kiehtoivat. Eli kyllä nyt kuitenkin aion ainakin jossain vaiheessa peliä jatkaa. Scifihän on sinänsä ehdottomia suosikkigenrejäni, joten siksikin peli on niin paljon itseäni kiinnostanut. Enkä kyllä tiennyt etukäteen pelin olevan ihan näin tiukasti roguelike. Kuvittelin, että olisi enemmän virtaviivaistettu mukaelma tuosta pelityypistä. Näin ei näköjään sitten ollut, vaan tosiaan aikalailla puristeille suunnattu peli on sitten kuitenkin kyseessä.

Lisäksi on todettava, että lähes kaikki Housemarquen aikaisemmat pelit ovat olleet itselleni huikeita mestariteoksia (erityisesti Alienation), joten vaikea oli heidän uusinta tuotostaankaan jättää ostamatta, vieläpä kun on heidän ensimmäinen AAA-tuotantoarvojen peli. Sekin sai minut toiveikkaana ajattelemaan, ettei voi olla tiukan kuvion roguelike kyseessä. Mutta väärässä olin kyllä tässä näköjään.
Veikkaan että kyseessä on tuo lonkerohirviö, joka ampuu punaisia kuulia suoraan pelaajaa kohti. Se on tavallista vahvempi rivivihollinen. Tavallisen huoneen ovet menee aina silloin tällöin lukkoon. Ekan biomin pomohuoneen eteinen on merkattu punaisella värillä karttaan.
Itse asiassa ei se kyllä lonkerohirviö ollut. Sellaiset olen haulikolla useaan otteeseen suht helposti hoidellut (no toki nyt ei sitten haulikkoa tuolla pelikerralla ollut, vaan se alun pistooli). Nyt oli paljon kovempi ötö kyseessä. Eikä se ainakaan pääsääntöisesti ampunut, vaan teki sellaista syöksypommihyökkäystä, josta tuli aivan tolkuttomasti damaa hahmolleni. Piti sen takia jatkuvasti väistellä ympyrällä ja pysyä muutenkin liikkeessä pitkä välimatka tuohon vihuun pitäen. Ja tosiaan se alun hernepyssy minulla oli ainoastaan tuossa taistelussa, joten liian vaikeaksi meni ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
No en tietenkään sitä asetta ottanutkaan, kun aivan samaa tarjosi, jonka olin alussa saanut. Tai no, aivan se ja samahan se olisi ollut, vaikka olisin sen ottanutkin, kun sama ase oli jonka alussa olin saanut. Ja tiedoksi, ettei muita sitten löytynyt ennen bossitaistelua. Eli ihan peli pakotti menemään taisteluun tuolla perushernepyssyllä. kun ei parempaakaan asetta löytynyt. Bossitaisteluun mennessähän huoneen ovi lukittuu, joten ei sieltä poiskaan päässyt katsomaan, josko jossain olisi vielä joku alun hernepyssyä parempi ase ollut. Laajasti kuljin tosin ennen bossitaistelua, eikä kuitenkaan tullut eteen kuin yksi aseen vaihtopaikka, jossa tarjottiin siis ainoastaan tuota alun pistoolia, eikä siis muuta asetta ollut löytynyt.

Tässä on juuri taas yksi inhokkiasia minulle peleissä. Eli tuo kenttien ja tavaroiden sijoittelun satunnaisgeneraatio. Aiheuttaa sitten juuri näitä kuvailemani kaltaisia tilanteita - ainakin joskus, mikä on sekin liikaa omaan pelimakuuni.

Hieno kirjoitus kyllä! Aika paljon kuvastaa omiakin tuntojani tästä pelistä. Nuo kuvailemasi asiat kun pelissä korjattaisiin, niin jo paranisi rutkasti pelaaminen itsellenikin. Tällä hetkellä on kuitenkin aivan liian turhauttavaa peliä pelata. Ei jää pelikerroilla ainakaan toistaiseksi käteen muuta kuin vitutus, vaikka aina alkuunsa peli vakuuttaa, kun pelattavuus itse pelitilanteissa ja taisteluissa on rautaa ja tunnelma upeaa ja tiivistä. Varmasti yksi ristiriitaisimpia tuntemuksia itselleni herättävä peli, mitä olen koskaan pelannut. Siis ainakin nykyisellä tallennustoteutuksella, sekä pelaamisen progressiolla.
No sitten et vain ole tonkinut kenttää tarpeeksi tarkkaan jos olet ollut pomolla aloitusaseen kanssa. Noin 40h peliä takana ja lopputekstitkin on jo tuijoteltu ja kertaakaan ei ole pomolle tarvinut mennä aloitusaseella, kunhan on alueet tutkinut kunnolla ennen sitä.

Kai tiedät myös sen, että kartalta näkee ovista oletko menossa pomolle tai esimerkiksi vähän haastavampaan haastehuoneeseen (pomolle punainen kolmio oven päällä ja haastehuoneessa tähti)? Kuulostaa tosiaan siltä, että olet ollut vain vähän haastavammassa perushuoneessa ja vastassa on ollut se punainen iso lonkerohirviö joka tosiaan syöksyy ja hyppii päälle aika agressiivisesti.

Se minua kyllä tosissaan ihmetyttää, että miksi olet yleensä ostanut pelin tai pelaat sitä väkisin jos roguelike genre ei ole sinua varten (soulsbournet ei ole roguelikejä)? Kyllähän tuo varsin selväksi tuli arvioista ennen julkaisua, että peli on tämän kyseisen genren edustaja, siinä ei ole checkpointteja ja se on todella vaikea. Koko pelin idea juonta myöten on kuoleminen ja uudelleen yrittäminen. Live, die, repeat.

Lisäksi tuo etusivun artikkelissa kuvattu tallennussysteemihän ei muuttaisi tuota ”kuolet, aloitat alusta”- systeemiä mihinkään. Antaisi vain mahdollisuuden jättää runin kesken ja jatkaa siitä myöhemmin ja kuolema taas nollaisi runin niinku nytkin.
 
No sitten et vain ole tonkinut kenttää tarpeeksi tarkkaan jos olet ollut pomolla aloitusaseen kanssa. Noin 40h peliä takana ja lopputekstitkin on jo tuijoteltu ja kertaakaan ei ole pomolle tarvinut mennä aloitusaseella, kunhan on alueet tutkinut kunnolla ennen sitä.

Kai tiedät myös sen, että kartalta näkee ovista oletko menossa pomolle tai esimerkiksi vähän haastavampaan haastehuoneeseen (pomolle punainen kolmio oven päällä ja haastehuoneessa tähti)? Kuulostaa tosiaan siltä, että olet ollut vain vähän haastavammassa perushuoneessa ja vastassa on ollut se punainen iso lonkerohirviö joka tosiaan syöksyy ja hyppii päälle aika agressiivisesti.

Se minua kyllä tosissaan ihmetyttää, että miksi olet yleensä ostanut pelin tai pelaat sitä väkisin jos roguelike genre ei ole sinua varten (soulsbournet ei ole roguelikejä)? Kyllähän tuo varsin selväksi tuli arvioista ennen julkaisua, että peli on tämän kyseisen genren edustaja, siinä ei ole checkpointteja ja se on todella vaikea. Koko pelin idea juonta myöten on kuoleminen ja uudelleen yrittäminen. Live, die, repeat.

Lisäksi tuo etusivun artikkelissa kuvattu tallennussysteemihän ei muuttaisi tuota ”kuolet, aloitat alusta”- systeemiä mihinkään. Antaisi vain mahdollisuuden jättää runin kesken ja jatkaa siitä myöhemmin ja kuolema taas nollaisi runin niinku nytkin.
Tuo viimeinen olisi kuitenkin tärkeä asia itsellenikin. En haluaisi olla sidottu pitkään runiin pakolla. Minua on aina häirinnyt peleissä se, jos niissä on hemmetin pitkät tallennusvälit. Välitallennus todellakin parantaisi tätä peliä, kun ei tarvitsisi aina runia aloittaessaan ajatella, että pitää pelaamiseen olla tunteja varattuna, jos sattuukin eteneminen sujumaan.
 
Tuo viimeinen olisi kuitenkin tärkeä asia itsellenikin. En haluaisi olla sidottu pitkään runiin pakolla. Minua on aina häirinnyt peleissä se, jos niissä on hemmetin pitkät tallennusvälit. Välitallennus todellakin parantaisi tätä peliä, kun ei tarvitsisi aina runia aloittaessaan ajatella, että pitää pelaamiseen olla tunteja varattuna, jos sattuukin eteneminen sujumaan.
No tästä ollaan sentään samaa mieltä. :D
 
No sitten et vain ole tonkinut kenttää tarpeeksi tarkkaan jos olet ollut pomolla aloitusaseen kanssa. Noin 40h peliä takana ja lopputekstitkin on jo tuijoteltu ja kertaakaan ei ole pomolle tarvinut mennä aloitusaseella, kunhan on alueet tutkinut kunnolla ennen sitä.

Kai tiedät myös sen, että kartalta näkee ovista oletko menossa pomolle tai esimerkiksi vähän haastavampaan haastehuoneeseen (pomolle punainen kolmio oven päällä ja haastehuoneessa tähti)? Kuulostaa tosiaan siltä, että olet ollut vain vähän haastavammassa perushuoneessa ja vastassa on ollut se punainen iso lonkerohirviö joka tosiaan syöksyy ja hyppii päälle aika agressiivisesti.

Se minua kyllä tosissaan ihmetyttää, että miksi olet yleensä ostanut pelin tai pelaat sitä väkisin jos roguelike genre ei ole sinua varten (soulsbournet ei ole roguelikejä)? Kyllähän tuo varsin selväksi tuli arvioista ennen julkaisua, että peli on tämän kyseisen genren edustaja, siinä ei ole checkpointteja ja se on todella vaikea. Koko pelin idea juonta myöten on kuoleminen ja uudelleen yrittäminen. Live, die, repeat.

Lisäksi tuo etusivun artikkelissa kuvattu tallennussysteemihän ei muuttaisi tuota ”kuolet, aloitat alusta”- systeemiä mihinkään. Antaisi vain mahdollisuuden jättää runin kesken ja jatkaa siitä myöhemmin ja kuolema taas nollaisi runin niinku nytkin.
Tuli se haasteellisuus mullekin yllätyksenä kun en halunnut spoilata pelistä juuri mitään :D

Mua vaa harmittaa ku nii vähän aikaa niin en jaksais sitä käyttää hinaamiseen edes takas. Pitää tänää koittaa jatkaa taas ja toivoa ettei kuole. Mul on ollu varmaa 5 päivää ps5 offline odottamassa et kerkeen ja jaksan jatkaa tän hetkistä sykliä :D

Ainiin olitko saanut sen miekan jo? Kun se hyökkää päin niin väistät, lyöt ja räiskit tai sit vaa juoksee hanee ja ampuu.
 
Tuli se haasteellisuus mullekin yllätyksenä kun en halunnut spoilata pelistä juuri mitään :D

Mua vaa harmittaa ku nii vähän aikaa niin en jaksais sitä käyttää hinaamiseen edes takas. Pitää tänää koittaa jatkaa taas ja toivoa ettei kuole. Mul on ollu varmaa 5 päivää ps5 offline odottamassa et kerkeen ja jaksan jatkaa tän hetkistä sykliä :D

Ainiin olitko saanut sen miekan jo? Kun se hyökkää päin niin väistät, lyöt ja räiskit tai sit vaa juoksee hanee ja ampuu.
Joo ymmärrän kyllä myös ihan täysin jos tuo toisto ei ole oma juttu. Mutta eipä siitä oikeen voi peliä syyttää. Rogueliket kuitenkin kovasti kasvattanut suosiotaan tässä. :)

Tuo miekka kommentti tais olla jolleki muulle suunnattu? On tosiaan tullut käytettyä miekkaa paljonkin itellä. :)
 
Okei mun varmaan 5 päivää vanha kierros meni heti päin peetä kun avasin pleikan lepotilasta niin sehän oli mukamas sammutettu väärin vaikka kukaan siihen ole koskenut eikä ole sähköt mennyt.
Peli alkoi 4 syklistä. Kerkesin veivata monta huonetta ja harmitella puuttuvia kamoja ja statseja kunnes tulee joku odottamaton virhe!!
Taas se silti alkaa 4 syklistä?!
Hahmo oli kyl aikasemmin ihan törkeän tikissä kunnossa mut parempi toikin nyt kun ei mitään.

Alkaako se nyt aina siitä?
Sekä aseen taitopisteet pysyy 15?
Jälleenrakennuskone se ei voinut olla kun alkaa alukselta ja 2 kertaa kävi jo niin. Eli sinne meni kyl nekin eetterit :D
Koska en uskalla edes päivittää peliä ettei vain alkaisi täysin alusta.
 
Okei mun varmaan 5 päivää vanha kierros meni heti päin peetä kun avasin pleikan lepotilasta niin sehän oli mukamas sammutettu väärin vaikka kukaan siihen ole koskenut eikä ole sähköt mennyt.
Peli alkoi 4 syklistä. Kerkesin veivata monta huonetta ja harmitella puuttuvia kamoja ja statseja kunnes tulee joku odottamaton virhe!!
Taas se silti alkaa 4 syklistä?!
Hahmo oli kyl aikasemmin ihan törkeän tikissä kunnossa mut parempi toikin nyt kun ei mitään.

Alkaako se nyt aina siitä?
Sekä aseen taitopisteet pysyy 15?
Jälleenrakennuskone se ei voinut olla kun alkaa alukselta ja 2 kertaa kävi jo niin. Eli sinne meni kyl nekin eetterit :D
Koska en uskalla edes päivittää peliä ettei vain alkaisi täysin alusta.
Joo nelosesta alkaa jatkossa aina niin kauan kunnes pääset 6. läpi. Ja toi weapon proficiency pysyy kans 15. Eli uskallat päivitellä pelin tuossa välissä. :)
 
Pisin runi takana, ja onhan se sanottava, että nautin sinänsä tämän pelin pelattavuudesta, taistelusta ja tunnelmasta todella paljon. Mutta siitä huolimatta päällimmäisenä on perkeleellinen turhautuminen, kun taas lähti henki ja lähdetään lähtöruudusta tuo hemmetin hernepyssy kourassa. Loppui taas heti moti jatkaa ainakaan hetkeen.

No, sentään mukaan tarttui tuo joidenkin täällä hehkuttama miekka, joka ilmeisesti jää nyt pysyvästi kamoihin? Ja tuli sitten ihan oikean bossin luona toisessa vaiheessa tuo kuolema. Ensimmäinen vaihe oli toki todella helppo, mutta toisessa vaiheessa ei sitten ollut enää oikein jakoja, kun en kestä oikein damaa, eikä virheetön väistely onnistunut enää toisessa vaiheessa.

Varmasti tulee edelleenkin jossain vaiheessa jatkettua, mutta en noin pitkän runin ja kuoleman jälkeen tule varmastikaan samalta istumalta koskaan aloittamaan uutta runia perään. Sen verran tuo saman toistaminen on itselleni vastenmielistä, että pitää siinä vaihteessa vaan vaihtaa peliä, ja jatkaa sitten jonain toisena päivänä Returnalia. Pitkä tulee tie olemaan, jos joskus Returnalin tulen pelaamaan läpi. Harvat pelit olen kyllä kokonaan kesken jättänyt, jos ne näin paljon ovat kuitenkin pelillisesti kiinnostaneet, mutta saapa tosiaan nähdä kuinka tämän kanssa käy.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä toka ja kolmas bossi aiheutti kuolemia. Muut kaatui ekalla yrityksellä. Varsinkin tuo toinen boss aiheutti ongelmia täällä. Tais mennä yli 10h ennen kuin sen sai kaadettua. Tässä on kyllä matka tuonne bossille paljon vaarallisempi mitä itse bossia vastaan taistelut. Onhan tuo hyvin paljon kiinni rng:stä minkälaisia artefakteja onnistuu keräämään, että pärjää hyvin. Varsinkin se artefakti jolla saa 5% healthia takaisin jokaisesta adrenaliini levelistä tai sulfurin poimisesta saa suojan on todella kovia. Ja sit kun saa noi molemmat ei ole kuin juosta bossille! Aseista ei nyt niinkään ole pärjääminen kiinni, muuten kuin välttelee haulikon ja pistoolin käyttämistä. Pitää hiljalleen pelailla kohti platinaa, unlockailla uusia artefakteja ja aseita ja päivittää niitä.

Hieman ehkä pettymys kuinka vähän noita bosseja tässä oli, mutta se onnistumisen fiilis oli aivan huikeaa, kun niitä onnistui niputtamaan! Toivotaan, että Housemarque tekee useamman DLC tähän. Sen verran kovaa settiä oli, että menee varmasti ostoon.
 
Pisin runi takana, ja onhan se sanottava, että nautin sinänsä tämän pelin pelattavuudesta, taistelusta ja tunnelmasta todella paljon. Mutta siitä huolimatta päällimmäisenä on perkeleellinen turhautuminen, kun taas lähti henki ja lähdetään lähtöruudusta tuo hemmetin hernepyssy kourassa. Loppui taas heti moti jatkaa ainakaan hetkeen.

No, sentään mukaan tarttui tuo joidenkin täällä hehkuttama miekka, joka ilmeisesti jää nyt pysyvästi kamoihin? Ja tuli sitten ihan oikean bossin luona toisessa vaiheessa tuo kuolema. Ensimmäinen vaihe oli toki todella helppo, mutta toisessa vaiheessa ei sitten ollut enää oikein jakoja, kun en kestä oikein damaa, eikä virheetön väistely onnistunut enää toisessa vaiheessa.

Varmasti tulee edelleenkin jossain vaiheessa jatkettua, mutta en noin pitkän runin ja kuoleman jälkeen tule varmastikaan samalta istumalta koskaan aloittamaan uutta runia perään. Sen verran tuo saman toistaminen on itselleni vastenmielistä, että pitää siinä vaihteessa vaan vaihtaa peliä, ja jatkaa sitten jonain toisena päivänä Returnalia. Pitkä tulee tie olemaan, jos joskus Returnalin tulen pelaamaan läpi. Harvat pelit olen kyllä kokonaan kesken jättänyt, jos ne näin paljon ovat kuitenkin pelillisesti kiinnostaneet, mutta saapa tosiaan nähdä kuinka tämän kanssa käy.
Onhan tämä kyllä vaikea mutta myös koukuttava peli. Aina hyvän runin päätteeksi kun kuolo korjaa, tekee mieli paiskata ohjain seinään :D Mutta jotain tässä on tehty oikein, kun aina vaan palataan takaisin kokeilemaan, tässä on joku sellainen hyvinkin syvältä geeneistä kutkuttava koukku rakennettu, joka saa palaamaan aina uuteen päivään murmelina - ihan kuin silloin kasarilla aina tuli palattua sen h*vetin vaikean kolikkopelin ääreen, ja annettua sille lisää niitä kolikoita. Peruspelattavuus on kunnossa, ja kun oppii vihollisten kanssa tanssimaan, niin hyvältähän se tuntuu. Olen ollut jo pari kertaa ekan bossitaiston ovella, mutta en vielä päässyt sisään, punainen portti on jo ollut kartalla. kerran oli jo ihan hyvät gearitkin messissä mutta jotain sitten paniikiissa hölmöilin ja tipuin tjsp. Talokin on löytynyt pari kertaa, mutta sisään en ole päässyt. Voisko joku laittaa spoilereihin mistä se melee keppi oikein löytyy? :D
 
Onhan tämä kyllä vaikea mutta myös koukuttava peli. Aina hyvän runin päätteeksi kun kuolo korjaa, tekee mieli paiskata ohjain seinään :D Mutta jotain tässä on tehty oikein, kun aina vaan palataan takaisin kokeilemaan, tässä on joku sellainen hyvinkin syvältä geeneistä kutkuttava koukku rakennettu, joka saa palaamaan aina uuteen päivään murmelina - ihan kuin silloin kasarilla aina tuli palattua sen h*vetin vaikean kolikkopelin ääreen, ja annettua sille lisää niitä kolikoita. Peruspelattavuus on kunnossa, ja kun oppii vihollisten kanssa tanssimaan, niin hyvältähän se tuntuu. Olen ollut jo pari kertaa ekan bossitaiston ovella, mutta en vielä päässyt sisään, punainen portti on jo ollut kartalla. kerran oli jo ihan hyvät gearitkin messissä mutta jotain sitten paniikiissa hölmöilin ja tipuin tjsp. Talokin on löytynyt pari kertaa, mutta sisään en ole päässyt. Voisko joku laittaa spoilereihin mistä se melee keppi oikein löytyy? :D
Ekalta biomelta, täytyy tappaa se isompi mölli ns. mini-boss. Sen jälkeen miekka pitäisi löytyä kun jatkaa seuraavaan huoneeseen.
 
Kyllä se kokemus on paras kouluttaja. Perusviholliset eivät juurikaan aiheuta enää hankaluuksia, ellei nyt eteen satu todella kova huone, jossa vilinää on kuin vappuriehassa. Ja silloinkin on hyvät mahdollisuudet.

Ensi kertaa sain 1. biomin tyhjennettyä lähes kokonaan. Yksi pahanlaatuinen säiliö jäi avaamatta, koska en halunnut ottaa siitä riskiä ennen pomoa.

Miekka on nyt pysyvästi mukana arsenaalissa.

Ensiyrityksellä en pomoa vielä kaatanut, vaatii lisää kokemusta siitä. Energiamittari oli noin 140 %, kilpi päällä, viitostason nopeasti ampuva rynnäkkökivääri, jossa +20 % tulinopeus ja astronautti backuppina. Yksi toimintahäiriö, josta oli pelkästään hyötyä: paikaltaan ampuessa damage -75 %, vaan eipä se haittaa, kun liikun koko ajan (parasiitin avulla +10 % vahinkoon jos puvussa on toimintahäiriö). Sitä harmittelin myös, että sain kaksi osumaa melko nopeassa tahdissa, sillä sain tehtyä kovaa vahinkoa pomoon aseellani.

Siltikin etenin vain pomon toiseen vaiheeseen, jossa kompastuskivenä pomon syöksyhyökkäys. Tuota on erittäin vaikea välttää pelkillä reaktioilla jos sitä ei tiedä ollenkaan. Se jäi harmittamaan, että vajaat 100 oboliittia puuttui päivityksestä, jolla olisin saanut +25 % lisää kestoa pukuun.

Peli lohdutti yllättävällä tavalla, sillä Helios-huoneessa oli toistakymmentä palikkaa oboliittia uudelleenheräämisen jälkeen. Nyt eteneminen on paljon suoraviivaisempaa ja viholliset tulee haastettua paljon useammin myös lähitaistelussa, sillä melee-ase on melkoisen tehokas kapistus.

Kiva pelata nyt, kun tuntuisi olevan bugivapaa tekele.
 
Joo, nyt kun tietää, miten tässä eteneminen kuitenkin aika paljon näköjään tallentuu (oikeastaan todella paljon..), niin en kyllä näe oikeastaan edes pakollisena savestatea. Toki sellaisen saaminen olisi tosi hyvä yleisesti, mutta näen, että tällä hetkellä moni, joka nyt on ostanut pelin ja kiroilee sen kanssa, oikeasti jäisi kokemusta vaille, kun aivan varmasti vetäisi heti scummauksella pelin läpi. Nyt moni tulee palaamaan pelin pariin uudelleen ja uudelleen kiroiluista ja vakuutteluistaan huolimatta ja pikku hiljaa etenee, koska niin hyvä peli tämä on. Ja loppujen lopuksi lupaan, että tulevat olemaan tyytyväisempiä kokemukseen kuin olisivat scummattuaan.

Yksi olisi tietysti myös, jos Sony saisi Xboxin pelin taustalle jäädyttämisen päivitettyä konsoliinsa.
 
Joo, nyt kun tietää, miten tässä eteneminen kuitenkin aika paljon näköjään tallentuu (oikeastaan todella paljon..), niin en kyllä näe oikeastaan edes pakollisena savestatea. Toki sellaisen saaminen olisi tosi hyvä yleisesti, mutta näen, että tällä hetkellä moni, joka nyt on ostanut pelin ja kiroilee sen kanssa, oikeasti jäisi kokemusta vaille, kun aivan varmasti vetäisi heti scummauksella pelin läpi. Nyt moni tulee palaamaan pelin pariin uudelleen ja uudelleen kiroiluista ja vakuutteluistaan huolimatta ja pikku hiljaa etenee, koska niin hyvä peli tämä on. Ja loppujen lopuksi lupaan, että tulevat olemaan tyytyväisempiä kokemukseen kuin olisivat scummattuaan.

Yksi olisi tietysti myös, jos Sony saisi Xboxin pelin taustalle jäädyttämisen päivitettyä konsoliinsa.
Suurimmasta osasta nyt toteamistasi asioista ainakin pääpiirteittäin jopa kanssasi samaa mieltä peliä enemmän pelattuani. Toki edelleen session päätteeksi tuntuu päällimmäisenä fiiliksensä olevan se turhautuminen, mutta onhan siinä kuitenkin sitä ennen yleensä ehtinyt jo hyviä onnistumisen elämyksiäkin tulla. Vaikken ehkä pitkän runin jälkeen yleensä jaksa uutta putkeen aloittaa, niin kyllä tällä hetkellä veri tuntuu kuitenkin vetävän pelin pariin ihan päivittäin.

Kiitokset muuten sinänsä asiallisesta keskustelu- ja kommentointitavastasi täällä. Emme aina kaikesta ole samaa mieltä olleet, mutta itse asiassa on niitäkin asioita sentään aika paljon tullut eteen, joista olemme ihan yhtä mieltäkin olleet. Joka tapauksessa olen arvostanut suuresti tapaasi kirjoittaa myös silloin, kun olemme selvästi eri mieltä. Sellaista järkevää ja sinänsä hyväntahtoista argumentointia sinulta tulee, enkä ole koskaan huomannut sinun loukanneen täällä ketään tai henkilöittävän asioita. Eliittitason kirjoittaja olet täällä ainakin minun mielestäni. Kiitos siitä!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos! Samat ajatukset sinulle. Ei kaikesta tietenkään voikaan olla samaa mieltä.

Jos pelistäkin sanon jotain tähän viestiin, niin minulla on jostain ihmeellisestä syystä kaikkein päällimmäisenä ollut mielessä sellainen ajatus, niin paljon kuin itse pelistä jo pidänkin, että tämä peli osoittaa, että jos Houselle antaisi oikeastaan minkä tahansa pelin kehitettäväksi, niin se olisi parempi kuin mikään muu studio saisi aikaan samalla idealla ja budjetilla. Niin sulavaa pelaamista JA tunnelmaa. Vähän toki liioitellen :D
Ajatellaan joku active reload. Nerokas yksittäinen kikka pelimekaanisesti, oliko Gears tai Killer 7 joka sen keksi, mutta kuinka moni sitä on sisällyttänyt peliinsä sen jälkeen? On mielestäni kummallista, että vaikkapa Divisioneissa ei ole active reloadia ja monessa monessa muussakin pelissä. House on sisällyttänyt sen jo kahteen peliinsä. Ja tähänkin sisällyttävät lisäominaisuuksia tyyliin "successful overload> sitä ja tätä riippuen buffeista". House pohtii yksityiskohtia.

Dead Space Housemarquelta? Huhhuh..

Lisää pelistä myöhemmin. Onneksi en ole paljoa lukenut tai katsonut, niin 99% mitä tulee vastaan, on täysin uutta ja tuntematonta ja päätin aika nopeasti, että en aio pahemmin lukea vihjeitäkään, ellen jää todella pahasti jumiin jossain vaiheessa. Jotenkin tuo pelimaailman tutkiminen ja kaiken opetteleminen itse tuo hyvän vanhan ajan fiiliksen jostain Super Nintendon ajoilta. Ja itse asiassa nyt kun tämän kirjoitin, niin täysin sama fiilis tuli Enter the Gungeonia pelatessa. Sellainen seikkailun, opiskelun, mysteerin ja uuden ihmeellisen tunne, joka oli jotain Link to the Pastia tai Super Metroidia pelatessa.
 
Kuuntelin juuri pidemmälle pelaajacastia ja kun tuli kysymys savesta, Haveri vastasi:

"Ollaan hyvinkin tarkkaavaisia siinä miten pelaajat reagoi siihen kokonaisdesignfilosofiaan, ollaan hyvin tietosia ja mielellään kehitetään jotain vaihtoehtoja mitkä antaa enemmän ja enemmän pelaajille mahdollisuuksia kokea se kokemus niin kuin me halutaan että he kokee sen, mutta myös sellaisissa aikajaksoissa, jotka sopivat ehkä heille paremmin. Ei mitään virallista tässä vaiheessa, mutta teemme työtä siihen suuntaan"
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on kakkosbiomissa sellainen helpotus, että kun on kerran raivannut tiensä vuoren läpi pomon luo, ja jos ottaa pomolta pataan, niin seuravalla kerralla vuoren juureen ilmestyy teleportti josta pääsee suoraan pomotappeluun.
 
Täällä on kakkosbiomissa sellainen helpotus, että kun on kerran raivannut tiensä vuoren läpi pomon luo, ja jos ottaa pomolta pataan, niin seuravalla kerralla vuoren juureen ilmestyy teleportti josta pääsee suoraan pomotappeluun.
Sinne on myös "helppo" palauttaa datakuutio, jos sellaisen sattuu löytämään.
 
Tämä meni nyt läpi ja kivasti trophyt taitaa bugata, kahdesta vikasta bossista niitä ei tullut ?! Nyt olen taas ekassa biomissa, siellä on muutama huone joihin ei pääse, oven edessä on sellainen oranssi ”verho” mitä nämä ovat?
 
Ylös Bottom