Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 37 34,9%
  • Ei

    Äänet: 59 55,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 10 9,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    106

Powerslider

Well-Known Member
Pelattavuus vaikuttais olevan rautaa, mutta en tiedä sitten että kuinka tuskalliseksi tämä muuttuu kun aina pitää aloittaa alusta.

Siitä pitää heti nostaa hattua että värisokeustilat on tehty lähes täydellisesti. Pystyy muokkaamaan kokopelin, HUD:in ja esineiden väripaletteja erikseen, liian moni peli antaa mahdollisuuden muokata pelkästään pelin värejä, tämä tekee pelistä yleensä luonnottoman värisen myös värisokeille.
 
Viimeksi muokattu:

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Aika raju tämä hinta vaikka huippuluokan peli kyseessä? Diginä haluan.

Valitettavasti ihan normihinta Sonyn oman studion pelistä. Fyysisellä kopiolla pääset luultavasti vähän halvemmalla. Tai tietysti odottamalla alennuksia, joita luulisi tulevan viimeistään Joulun tienoilla.
 

MariusFin

Member
Varmaan osa. Sony omistaa Housemarquen, joten varmaan tietyn verran myyntiä tarkoittaa tiettyjä bonuksia ja niin edelleen.

Niin joo hyvä pointti. Sitten ehdottomasti kannattaa maksaa täysi hinta. Harmittaa vain yksi asia näissä ketjuissa, kukaan ei juurikaan puhu pelistä siis tarkemmin vaan kaikki keskustelu pyörii tallentamisen ympärillä.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Niin joo hyvä pointti. Sitten ehdottomasti kannattaa maksaa täysi hinta. Harmittaa vain yksi asia näissä ketjuissa, kukaan ei juurikaan puhu pelistä siis tarkemmin vaan kaikki keskustelu pyörii tallentamisen ympärillä.
Tämän pelin kohdalla varmasti näin, kun tallennus, tai oikeastaan sen puuttuminen, on iso osa pelimekaniikkaa. Se on sitten itsestä kiinni tykkääkö tällaisesta saman toistosta vai ei.
 

Ippenator

Well-Known Member
Niin joo hyvä pointti. Sitten ehdottomasti kannattaa maksaa täysi hinta. Harmittaa vain yksi asia näissä ketjuissa, kukaan ei juurikaan puhu pelistä siis tarkemmin vaan kaikki keskustelu pyörii tallentamisen ympärillä.
No se tallentamisen puute se vasta harmittaakin. Eli ihan luonnollista, ettei paljon muusta ole puhuttu. Tekee pelistä todella luotaantyöntävän, kun olisi pakko varata tuntikausia pelaamiseen, jos aikoo ihan tosissaan pidemmälle pelata. En ainakaan itse voi tuollaisella mentaliteetilla pelejä pelata. Pitää olla mahdollisuus lopettaa pelaaminen ainakin suunnilleen silloin kun itse haluan, tai vaihtaa peliä juuri silloin, kun alkaakin syystä tai toisesta sen hetkinen peli tympimään.
 

MariusFin

Member
Tämän pelin kohdalla varmasti näin, kun tallennus, tai oikeastaan sen puuttuminen, on iso osa pelimekaniikkaa. Se on sitten itsestä kiinni tykkääkö tällaisesta saman toistosta vai ei.

Haluan AINA selvittää pelistä 100 %. Jopa aikanaan minulla oli GTA Vice City pelistä strategiaopas, jossa kerrottiin tyyliin "mafia pomon ruumis näkyy satamassa sillan alla kun menet kohtaan X". Ajoin kaupungin läpi pienen ikuisuuden 80-luvun hittien soidessa todistamaan tätä näkyä.

Pidän siitä että pelimaailma kolutaan läpikotaisin. En voi sietää sitä että tehdään upea pelimaailma ja sitten se juostaan putkessa nopeasti läpi että varmasti missataan 2/3 alueen hienoudesta. Kiire.

Muistan aikanaan että olisimme pelanneet kavereiden kanssa Nintendolla jotakin venepeliä ja siinä ei voinut tallentaa. Oli raju kokemus päästä pitkälle, mutta sitten lopulta tuhoutua ja taas mentiin alusta. Koukutus oli valtava.

No se tallentamisen puute se vasta harmittaakin. Eli ihan luonnollista, ettei paljon muusta ole puhuttu. Tekee pelistä todella luotaantyöntävän, kun olisi pakko varata tuntikausia pelaamiseen, jos aikoo ihan tosissaan pidemmälle pelata. En ainakaan itse voi tuollaisella mentaliteetilla pelejä pelata. Pitää olla mahdollisuus lopettaa pelaaminen ainakin suunnilleen silloin kun itse haluan, tai vaihtaa peliä juuri silloin, kun alkaakin syystä tai toisesta sen hetkinen peli tympimään.

Pidän itseäni siinä mielessä HC-pelaajana että olen omistanut lähes kaikki pelikonsolit 8-bittisestä Nintendosta lähtien, myös käsikonsoleita. Ehdottomasti pystyn vaikkapa joku lauantai ottamaan sellaisen 10-12 tunnin setin tarvittaessa. Peli eväiden kera. Huoneeni on kuin suunniteltu näitä pitkiä sessioita varten, sillä voin vaihtaa sängyltä säkkituolille, pelituolilta nojatuolille. Pimeysverhot, sälekaihtimet, ikkunaa tarvittaessa auki.

Pakkasesta jääpalaa jääteehen, jalostettu Cocis Zero taikka Pepsi Max. Pizzan voi tilata Woltin kautta taikka tehdä kanasalaatin valmiiksi. Popcornia ja sitä rataa.

En sano tätä pahalla, mutta osa nyky nuorista / aikuisista ei oikein siedä pettymyksiä. Kun pelissä jää vaikkapa jumiin, on se heidän mielestään "huonon pelin merkki" sen sijaan että olisi sitkeyttä yrittää vielä enemmän. Uskallan myös väittää että Returnal on jossain mielessä kuin The Ascent. Ne joille genre ja tekijöiden tausta tuttu... ymmärtävät että nyt on luotu jälleen kerran jotain suurta.

Esim. The Ascent on perus mekaniikaltaan "Twin Stick Shooter". Genren muihin peleihin verrattuna mestariteos. Nyt sitten Returnal verrattuna vaikkapa Nex Machinaan taikka Alienationiin on valtava askel eteenpäin. Voisiko pelissä olla tallennusmahdollisuus vaikkapa 1 tunnin kohdalla riippumatta siitä missä olet pelissä ja sitten taas 2 tunnin kohdalla?

MUTTA

Miten sitten silloin paineen hallinta? Jos kerta kuolet lopullisesti heti ekasta kerrasta? Tuo tekee pelistä äärimmäisen raadollisen, mutta toisaalta sellainen repisi pelaajasta kaiken irti. Hänen taidoistaan. On hienoa että tehdään myös vaikeita pelejä. Okei, minulla ei ole vielä kokemusta kummastakaan: The Ascent & Returnal joten en sinäänsä tiedä mistä puhun.
 

Huliulikopteri

Well-Known Member
Tässä on vähän sama juttu kuin Soulseissa, tämä peli ei ole kaikille. Tallentamisen puute tässä pelissä on se juttu. Ei siinä, itsekkään en ole ainakaan vielä hyvä tässä pelissä, jumissa ekassa bossissa. Mutta kyllä minä tulen pelaamaan tämän jossain vaiheessa kun muut pelit on pelattu.

Nämä vaikeat pelit on semmoisia itselle, että näissä tarvitsee välillä pitää pitkä taukoja, jonka jälkeen pystyy puhtaalta pöydältä taas lähteä puskemaan eteenpäin.
 

Murdoc

Well-Known Member
Itteäkään ei muuten tallennuksen puute haittaa mutta sitä en ymmärrä miksi tässä ei ole huoneiden välillä tallennusta, jotta pelin voi lopettaa ja pelata välissä jotain muuta. Kuolema kuitenkin veisi aina pelin alkuun kaikesta huolimatta. Samanlainen tallennussysteemi on esim Hadeksessa mikä on myös roguelike genren edustaja. Tuollainen tallennus ei vaikuta millään tavalla pelin vaikeusasteeseen vaan varmistaa vain sen, että ei tarvitse yhdeltä istumalta pelata runia alusta loppuun vaan uskaltaa laittaa konsolin lepotilaan ilman, että tarvitsee pelätä vaikka mahdollisen automaattisen päivityksen tuhoavan sinun kaiken etenemisen sillä runilla.

Vielä olis tässä loppurutistus edessä niin olisi platina plakkarissa. Tuota kevyttä tallennusta lukuunottamatta olen kyllä tykännyt tästä tosi paljon, laatupelin on Housemarque taas saanut puskettua markkinoille.
 

FleeingNevada

Toimitus
Itteäkään ei muuten tallennuksen puute haittaa mutta sitä en ymmärrä miksi tässä ei ole huoneiden välillä tallennusta, jotta pelin voi lopettaa ja pelata välissä jotain muuta. Kuolema kuitenkin veisi aina pelin alkuun kaikesta huolimatta. Samanlainen tallennussysteemi on esim Hadeksessa mikä on myös roguelike genren edustaja. Tuollainen tallennus ei vaikuta millään tavalla pelin vaikeusasteeseen vaan varmistaa vain sen, että ei tarvitse yhdeltä istumalta pelata runia alusta loppuun vaan uskaltaa laittaa konsolin lepotilaan ilman, että tarvitsee pelätä vaikka mahdollisen automaattisen päivityksen tuhoavan sinun kaiken etenemisen sillä runilla.

Vielä olis tässä loppurutistus edessä niin olisi platina plakkarissa. Tuota kevyttä tallennusta lukuunottamatta olen kyllä tykännyt tästä tosi paljon, laatupelin on Housemarque taas saanut puskettua markkinoille.

Juuri näin. Hades asetti uuden standardin roguelike genrelle, eikä Returnal kaikista hyvistä puolista huolimatta pääse edes lähellekään sitä. Jäykkä tallennus systeemi ja ehdoton käynnistys alusta pelissä, joka ei anna ottaa edes taukoja ja on yksinkertaisesti liian pitkä yhdellä kerralla koluttavaksi ovat näistä suurimmat mokat.
 

Jogi

Well-Known Member
Edelleen on jatkamatta tämä peli, jäi sinne 2 biomin alkuun.. pelissä olisi ollut paljon potentiaalia jos tekijät ei olisi ottaneet tätä teemaa liian tiukkapipoisesti.. c64 ajoilta on tullut pelattua ja en haluaisi ikinä palata tuon ajan pelien epämukavuuksiin, kyse ei ole mistään sisusta tai hc meiningistä vaan siitä että nämä on viihtymistä varten ja homma kehittyy eteenpäin. Turha niuhotus jostain periaatteesta joka rajaa pelinautintoa 90% pelaajista on vaan hukkaan heitettyä potentiaalia.. voin veikata että pääosa tämänkin ostajista jättää pelin kesken aika aikaisessa vaiheessa jos nyt on edes kelvannut valtaosalle keskiverto pelaajista. Verrokkina voisin sanoa että psn kaverilistalla en ole nähnyt ketään jolla peliä edes olisi (pieni piiri tosin, vain ns elävän elämän pleikka kaverit pitkälti + jokunen kaverin kaveri..)
Pienellä säädöllä luulisi myynnin kasvavan 3x ja pelin läpäisytahti normipelien luokkaa.
 

robi123

Active Member
Edelleen on jatkamatta tämä peli, jäi sinne 2 biomin alkuun.. pelissä olisi ollut paljon potentiaalia jos tekijät ei olisi ottaneet tätä teemaa liian tiukkapipoisesti.. c64 ajoilta on tullut pelattua ja en haluaisi ikinä palata tuon ajan pelien epämukavuuksiin, kyse ei ole mistään sisusta tai hc meiningistä vaan siitä että nämä on viihtymistä varten ja homma kehittyy eteenpäin. Turha niuhotus jostain periaatteesta joka rajaa pelinautintoa 90% pelaajista on vaan hukkaan heitettyä potentiaalia.. voin veikata että pääosa tämänkin ostajista jättää pelin kesken aika aikaisessa vaiheessa jos nyt on edes kelvannut valtaosalle keskiverto pelaajista. Verrokkina voisin sanoa että psn kaverilistalla en ole nähnyt ketään jolla peliä edes olisi (pieni piiri tosin, vain ns elävän elämän pleikka kaverit pitkälti + jokunen kaverin kaveri..)
Pienellä säädöllä luulisi myynnin kasvavan 3x ja pelin läpäisytahti normipelien luokkaa.

Onneksi kaikki pelifirmat ei yritä miellyttää massoja, hyvä että on erilaisia vaihtoehtoja. Jos tässä pystyisi tallentamaan missä haluaa se muuttuisi nopeasti unohdettavaksi tusinaräiskinnäksi joita on kaupat pullollaan.
 

Ippenator

Well-Known Member
Onneksi kaikki pelifirmat ei yritä miellyttää massoja, hyvä että on erilaisia vaihtoehtoja. Jos tässä pystyisi tallentamaan missä haluaa se muuttuisi nopeasti unohdettavaksi tusinaräiskinnäksi joita on kaupat pullollaan.
Olisi nyt edes Hadeksen kaltainen eri alueelle tullessa automaattitallennus, jotta ei tarvitse väkisin olla sidottu monen tunnin pelaamiseen, jos tulee kuitenkin muuta tekemistä, tai vaan muuten alkaa kyseinen peli tympimään sillä erää. Monilla ihmisillä on myös muutakin elämää, joten nuo tuntien yhtäjaksoiset sessiot eivät ole välttämättä edes mahdollisia.

Onhan tuo Returnal esim. itselleni käytännössä pelikelvoton, kun ei tuollaista monen tunnin pelisession mahdollisuutta ole kuin kerran tai korkeintaan kaksi kertaa viikossa, ja tämäkin vain kahden viikon välein.
 
Viimeksi muokattu:

robi123

Active Member
Olisi nyt edes Hadeksen kaltainen eri alueelle tullessa automaattitallennus, jotta ei tarvitse väkisin olla sidottu monen tunnin pelaamiseen, jos tulee kuitenkin muuta tekemistä, tai vaan muuten alkaa kyseinen peli tympimään sillä erää. Monilla ihmisillä on myös muutakin elämää, joten nuo tuntien yhtäjaksoiset sessiot eivät ole välttämättä edes mahdollisia. Onhan tuo Returnal itselleni käytännössä pelikelvoton, kun ei tuollaista monen tunnin pelisession mahdollisuutta ole kuin kerran pari tai korkeintaan kaksi kertaa viikossa, ja tämäkin vain kahden viikon välein.

Ei tarvitse pitkiä pelisessioita, tunninkin sessio riittää hyvin. Voit pelata vaikka yhden bion kerralllaan. 1 biosta pääsee muutamassa minutissa juoksemalla 2seen tai 3seen. Bio 4seen kun pääset, kuollessasi heräät aina sieltä. Josta taas pääsee bio 5seen ja 6seen ripeästi. Joka runille löytyy myös varmasti käyttökelpoinen pyssykin ettei sitä tarvitse murehtia.
 

Ippenator

Well-Known Member
Ei tarvitse pitkiä pelisessioita, tunninkin sessio riittää hyvin. Voit pelata vaikka yhden bion kerralllaan. 1 biosta pääsee muutamassa minutissa juoksemalla 2seen tai 3seen. Bio 4seen kun pääset, kuollessasi heräät aina sieltä. Josta taas pääsee bio 5seen ja 6seen ripeästi. Joka runille löytyy myös varmasti käyttökelpoinen pyssykin ettei sitä tarvitse murehtia.
No ainakin itselläni on mennyt melkein pari tuntia siihen, että olen ekaan bossiin päässyt, ja siinä sitten pari kertaa on kuolo korjannut. Ja tuntikin on kyllä aivan liian pitkä aika ilman minkäänlaista tallentamista. Kerro miksi ei voisi olla sellainen tallennusmekaniikka kuin jo mainitussa Hadeksessa? Eli aina pienelle uudelle alueelle tullessa peli tekisi autosaven, jolloin siinä voisi sillä erää lopettaa ja jatkaa juuri siitä seuraavaksi kun taas pystyy pelaamaan. Ei siis antaisi mitään savekikkailun mahdollisuutta, vaan sitten tuhoaisi tuon saven aina kuoleman koittaessa ja palauttaisi silloin siihen kohtaan peliä miten kuviot on suunniteltukin alun alkaen.
 

Murdoc

Well-Known Member
Ei tarvitse pitkiä pelisessioita, tunninkin sessio riittää hyvin. Voit pelata vaikka yhden bion kerralllaan. 1 biosta pääsee muutamassa minutissa juoksemalla 2seen tai 3seen. Bio 4seen kun pääset, kuollessasi heräät aina sieltä. Josta taas pääsee bio 5seen ja 6seen ripeästi. Joka runille löytyy myös varmasti käyttökelpoinen pyssykin ettei sitä tarvitse murehtia.
Varsinkin alussa pelin runit on paljon pidempiä, kun tunnin. Ja nimenomaan tuotahan tässä porukka tuolla tallennuksella ajaa takaa, että voi pelata vaikka yhden biomin ja jättää siihen ja pelata jotain muuta välistä. Sitten ku jatkaa niin voi jatkaa siitä mihin jätti. Tuntuu, että tämän systeemin puolustajat ei edes jaksa kuunnella/miettiä millaista tallennussysteemiä tähän oltaisiin vailla. Kunhan kuolema vie aina koko pelin alkuun niin pelin alkuperäinen idea ja haaste ei katoa yhtään mihinkään. En itsekään ole perinteisen tallennussysteemin kannalla, jossa pelaaja voi tallentaa ja kuolemankin jälkeen peli jatkuu tallennus kohdasta, koska se nimenomaan tuhoaa koko pelin idean.
 

Jogi

Well-Known Member
Minusta tässä voisi olla vaikeustaso valinta kuten muissakin, hc pelaaja ottaisi "kehittäjän vision" ja muut moodit voisi olla löyhemmällä kravatilla.. vai harmittaisiko pelin nykyisiä fanittajia se että joku voisi pelata helpommalla tasolla tallennuksien kera kokien 90% pelistä 20% sijaan?

Samalla tavalla soisi olevan vaikka ei niin suositussa F76:ssa, oikeasti enemmistöä ei kiinnosta juoda ja syödä sitäkään vähää mitä peli nykyisin edellyttää..
 
Ylös Bottom