Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Pari tuntia jaksoin tätä pelata, en päässyt edes ensimmäiselle pomolle. Ei oikein jaksais alkaa hakkaamaan päätä seinään, kun on tuossa muutakin pelattavaa jonoksi asti. Tämä on vähän semmoisen genren peli että se joko toimii tai sitten ei.
 
Minusta tässä voisi olla vaikeustaso valinta kuten muissakin, hc pelaaja ottaisi "kehittäjän vision" ja muut moodit voisi olla löyhemmällä kravatilla.. vai harmittaisiko pelin nykyisiä fanittajia se että joku voisi pelata helpommalla tasolla tallennuksien kera kokien 90% pelistä 20% sijaan?

Samalla tavalla soisi olevan vaikka ei niin suositussa F76:ssa, oikeasti enemmistöä ei kiinnosta juoda ja syödä sitäkään vähää mitä peli nykyisin edellyttää..

Vaikeustason valinta on sellainen accessability valinta, mikä pitäisi löytyä vakiona jokaisesta modernista pelistä. Mutta tämä on täysin eri topic.

Mitä Returnaliin tulee, niin harvoin tuon biomen juoksee läpi vain parissa minuutissa. Itselläni meni ekoilla kerroilla tunnista eteenpäin, ja sellainen käy turhan pitkäksi ajaksi ilman tallennuksia.
 
Ei tarvitse pitkiä pelisessioita, tunninkin sessio riittää hyvin. Voit pelata vaikka yhden bion kerralllaan. 1 biosta pääsee muutamassa minutissa juoksemalla 2seen tai 3seen. Bio 4seen kun pääset, kuollessasi heräät aina sieltä. Josta taas pääsee bio 5seen ja 6seen ripeästi. Joka runille löytyy myös varmasti käyttökelpoinen pyssykin ettei sitä tarvitse murehtia.
Ei kannata yleistää liikaa jos itse pääsee jossain ajassa jonnekin tai pystyy jossain pelissä johonkin asiaan. Sitä paitsi monesti peleissä on se että alussa ihan haluaakin edetä rauhassa, joten onhan se perseestä että jos on tunnin tutkinut ja edennyt maltillisesti ja tulee jotain, niin on pakko ottaa ensi kerralla alusta.

Hades teki saman oikein.

Niin ja itse pystyisin järjestelemään peliaikani niin että tälle voisin varata reilustikin aikaa mutta ei se että pelaajalla on siihen mahdollisuus tee pelin ratkaisusta yhtään sen parempaa. Varsinkin kun sama on toteutettu muualla paljon paremmin.
 
Ei tämä mikään vaikea peli ole, jos minäkin sen läpi pääsin. Veihän se hieman aikaa ja grindausta, mutta ei todellakaan mitään ylivoimaista. Eka bossi otti eniten aikaa ja yrityskertoja. Seuraavat meni yhdellä tai kahdella yrityksellä.

Jostain syystä on unohdettu se, että laittamalla pleikan lepotilaan, kun peliaika loppuu, saa jatkaa siitä mihin jäi.
 
Tämä on kikkailua mitä tarvitsee tehdä, koska pelin tallennussysteemi on niin raadollinen. Lisäksi, et voi välillä pelata jotain muuta.
No ei ihan hirveää kikkailua vaadi. Jos haluaa tehdä kaikesta ongelman, niin totta kai niin saa tehdä. Jos haluaa muuta pelata, niin voi tehdä kun on kuollut tai sitten vaan aloittaa alusta. Elämä on valintoja täynnä.

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmia keksitty.
 
Ei tämä mikään vaikea peli ole, jos minäkin sen läpi pääsin. Veihän se hieman aikaa ja grindausta, mutta ei todellakaan mitään ylivoimaista. Eka bossi otti eniten aikaa ja yrityskertoja. Seuraavat meni yhdellä tai kahdella yrityksellä.

Jostain syystä on unohdettu se, että laittamalla pleikan lepotilaan, kun peliaika loppuu, saa jatkaa siitä mihin jäi.
Ei ole unohtunut, käytän tätä ominaisuutta joka kerta, kun käytän pleikkaakin. Käytän myös sellaista kätevää ominaisuutta, kun automaattiset päivitykset ja olen yämän pelin kohdalla menettänyt kaks kertaa hyvän runin sen takia, että peli oli lepotilassa ja oli päivittynyt sen aikana. Yhden pelin takia en hyvää ominaisuutta poiskaan ota päältä. Lisäksi lepotila ei auta siinä kohtaa jos haluaa välissä pelata jotain muuta.
 
No ei ihan hirveää kikkailua vaadi. Jos haluaa tehdä kaikesta ongelman, niin totta kai niin saa tehdä. Jos haluaa muuta pelata, niin voi tehdä kun on kuollut tai sitten vaan aloittaa alusta. Elämä on valintoja täynnä.

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmia keksitty.
No kuulostaa juu sinullekin olevan ongelma kun muut haluaisivat pelin pelaamisen tukevan paremmin muutakin elämää, ja miksei muutakin pelaamista. Mitenkäs se sinulta olisi pois, jos tätä sen tallennussysteemiä olisi sen verran kohtuullistettu, mitä edellä on kuvattu? Kyse ei olisi siitä siis, että peliä millään tavalla sinänsä pitäisi välttämättä helpottaa, vaan kohtuullista sitä pelaajien ajankäytön tarvetta yhdessä pelisessiossa.
 
No ei ihan hirveää kikkailua vaadi. Jos haluaa tehdä kaikesta ongelman, niin totta kai niin saa tehdä. Jos haluaa muuta pelata, niin voi tehdä kun on kuollut tai sitten vaan aloittaa alusta. Elämä on valintoja täynnä.

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmia keksitty.
Oletko Housemarquella töissä vai miksi on niin vaikea myöntää selkeä puute pelissä?
 
No ei ihan hirveää kikkailua vaadi. Jos haluaa tehdä kaikesta ongelman, niin totta kai niin saa tehdä. Jos haluaa muuta pelata, niin voi tehdä kun on kuollut tai sitten vaan aloittaa alusta. Elämä on valintoja täynnä.

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmia keksitty.
No kuulostaa juu sinullekin olevan ongelma kun muut haluaisivat pelin pelaamisen tukevan paremmin muutakin elämää, ja miksei muutakin pelaamista. Mitenkäs se sinulta olisi pois, jos pelin tallennussysteemiä olisi sen verran kohtuullistettu, mitä edellä on kuvattu? Kyse ei olisi siitä siis, että peliä millään tavalla sinänsä pitäisi välttämättä helpottaa, vaan kohtuullistaa sitä pelaajien ajankäytön tarvetta yhdessä pelisessiossa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ihan hirveää kikkailua vaadi. Jos haluaa tehdä kaikesta ongelman, niin totta kai niin saa tehdä. Jos haluaa muuta pelata, niin voi tehdä kun on kuollut tai sitten vaan aloittaa alusta. Elämä on valintoja täynnä.

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmia keksitty.
Miten se ei ole kikkailua, että koko konsoli pitää jättää lepotilaan, koska pelin oma sisäinen tallennussysteemi ei mahdollista pelin lopettamista ja jatkamista samasta kohdasta? Pitää siis tehdä pelin ulkopuolella käyttöjärjestelmätasolla asioita, jotta peliä pystyy pelaamaan siedettävästi. Lasken tämän todellakin kikkailuksi. Tietysti jos on aina aikaa pelata koko runi, niin silloinhan tällaista ei tarvitse tehdä ja silloin pelaa peliä niinkuin pelintekijät ovat tarkoittaneet. Ilman mitään kikkailuja.

Tämä ei edes helpottaisi peliä millään tavalla, kun kuollessa joutuisi kuitenkin alkuun. Tämä vaan tekisi sen, että nekin jotka eivät ehdi koko iltaa pelaamaan voisivat huomattavasti levollisimmin mielen aloitella Returnal runeja. Auta armias, jos samaa pleikkaria käyttää useampi pelaaja, kuten vaikka lapsi, niin eipä siinä paljon lepotilat auta, kun peli vaihtuu.
 
Oletko Housemarquella töissä vai miksi on niin vaikea myöntää selkeä puute pelissä?
Enhän minä sitä ole kieltänyt, mutta minun mielestäni nyt on kehitetty myrsky vesilasissa. On tehty ongelma asiasta, joka ei oikeasti ole ongelma. Mikään täällä esitetyistä seikoista ole millään tavoin ylitsepääsemätön. Kyllä varmasti aiheuttaa päänvaivaa, kun joutuu miettimään aloitanko uuden runin vai menenkö nukkumaan? Se on elämää.

Ja en ole Housemaquella, enkä millään muullakaan pelialaan liittyvällä yrityksellä töissä.

No kuulostaa juu sinullekin olevan ongelma kun muut haluaisivat pelin pelaamisen tukevan paremmin muutakin elämää, ja miksei muutakin pelaamista. Mitenkäs se sinulta olisi pois, jos tätä sen tallennussysteemiä olisi sen verran kohtuullistettu, mitä edellä on kuvattu? Kyse ei olisi siitä siis, että peliä millään tavalla sinänsä pitäisi välttämättä helpottaa, vaan kohtuullista sitä pelaajien ajankäytön tarvetta yhdessä pelisessiossa.
Miksi jonkun pelin pitäisi tukea muuta elämää tai muuta pelaamista?
Ei ole minulta pois jos lisätään tallennusmahdollisuus, olenhan jo pelin läpi pelannut. Toisaalta en ole missään vaiheessa väittänyt ettei sitä saisi lisätä. Olen ainoastaan sitä mieltä, että täällä on keksitty ihmeellisiä tekosyitä sille, ettei itse peliä pelaa. Sekään ei ole minulta pois, jos et pelaa.
Ei ole unohtunut, käytän tätä ominaisuutta joka kerta, kun käytän pleikkaakin. Käytän myös sellaista kätevää ominaisuutta, kun automaattiset päivitykset ja olen yämän pelin kohdalla menettänyt kaks kertaa hyvän runin sen takia, että peli oli lepotilassa ja oli päivittynyt sen aikana. Yhden pelin takia en hyvää ominaisuutta poiskaan ota päältä. Lisäksi lepotila ei auta siinä kohtaa jos haluaa välissä pelata jotain muuta.
Nämä on niitä valintoja, joita elämässä pitää tehdä ja olet ihan vapaa tekemään. Miksi jonkun pitäisi tehdä valintoja, esim. pelinkehittäjien, sinun valintojesi perusteella?
Miten se ei ole kikkailua, että koko konsoli pitää jättää lepotilaan, koska pelin oma sisäinen tallennussysteemi ei mahdollista pelin lopettamista ja jatkamista samasta kohdasta?
Koska pleikka saadaan laitettua samasta valikosta lepotilaan, kuin sammuttaakin. Ei vaadi mitään kikkailua.

Auta armias, jos samaa pleikkaria käyttää useampi pelaaja, kuten vaikka lapsi, niin eipä siinä paljon lepotilat auta, kun peli vaihtuu.
Tämä voi tietysti olla ongelma, mutta ei ylitsepääsemätön.

----------------------------------------------

Kertokaa minulle mitä korvaamatonta te menetätte Returnalissa, kun kuolette tai joudutte jostain muusta syystä aloittamaan alusta?
 
No ei ihan hirveää kikkailua vaadi. Jos haluaa tehdä kaikesta ongelman, niin totta kai niin saa tehdä. Jos haluaa muuta pelata, niin voi tehdä kun on kuollut tai sitten vaan aloittaa alusta. Elämä on valintoja täynnä.
Vaatiihan se paljonkin pelitapojensa muuttamista jos tuota ominaisuutta ei muutoin käytä. Tällöin on ilmeisesti sidottu pelaamaan vain tuota peliä ja konsolikin pitää pitää virroissa lepotilan vuoksi - asia, jota en ole tehnyt kolmeen konsolisukupolveen. Toimisi edes samalla tapaa kuin MS:n vastaava, jossa käsittääkseni voi olla useita pelejä lepotilassa (vai mikä se quick resume edes on?) mutta ei, sekin on sellainen puolivillainen sinnepäin-ratkaisu.

Lisäksi PS5-konsolissa on nimenomaan lepotilaan yhdistettäviä ongelmia muistaakseni useampia ollut, joten senkään takia tuota en ainakaan itse kauhean mielelläni ala käyttämään.

Elämä tosiaan on valintoja ja yksi niistä voi olla se että jättää pelin ostamatta jos se ei sovi omaan pelitapaan, toisin kuin vaikkapa se Hades, joka on muutoin hyvin samanlainen mutta siinä on vain tämä yksi ratkaiseva ero.

Kyllä on taas ensimmäisen maailman ongelmia keksitty.
Kyllä on taas loistava "argumentti"/heitto keksitty. Pitäisikö meidän siis muiden ongelmia miettiä eikä omiamme? Täällä pelifoorumilla, joka käsittelee tätä kyseistä peliä?
On tehty ongelma asiasta, joka ei oikeasti ole ongelma. Mikään täällä esitetyistä seikoista ole millään tavoin ylitsepääsemätön. Kyllä varmasti aiheuttaa päänvaivaa, kun joutuu miettimään aloitanko uuden runin vai menenkö nukkumaan? Se on elämää.
Aika outoa väittää ettei asia ole ongelma kun on annettu syitä miksi se sellainen on. Se että ongelma ei ole ylitsepääsemätön ei muuta sitä että asia voi olla ongelma.

Ja en ole Housemaquella, enkä millään muullakaan pelialaan liittyvällä yrityksellä töissä.
En haluaisi mennä henkilöön mutta alan jo epäillä oletko töissä ollenkaan kun et hoksaa miten tuollainen tallennussysteemi voi olla huono. Työt, perhe ja vaikkapa opiskelu voivat vaatia myös aikaa ihmisiltä.

Miksi jonkun pelin pitäisi tukea muuta elämää tai muuta pelaamista?
Tukea? Ei tarvitse mutta järkeä tallennusysteemi ensinnäkin houkuttelee enemmän jo ostajia. Johan sen näistä kommenteista voi päätellä.

Olen ainoastaan sitä mieltä, että täällä on keksitty ihmeellisiä tekosyitä sille, ettei itse peliä pelaa.
Eihän ne mitään keksittyä ole vaan ihan olemassa olevia. Jos sinulla ei niitä ole niin se ei tee niistä olemattomia.

Nämä on niitä valintoja, joita elämässä pitää tehdä ja olet ihan vapaa tekemään. Miksi jonkun pitäisi tehdä valintoja, esim. pelinkehittäjien, sinun valintojesi perusteella?
Ehkä vaikka sen takia että peli oli houkuttelevampi ja sitä myytäisiin enemmän? Bisnesnäkökulmasta vaikka näin. Ei muuttaisi pelin flowta mitenkään.

Koska pleikka saadaan laitettua samasta valikosta lepotilaan, kuin sammuttaakin. Ei vaadi mitään kikkailua.
Pitää myös pitää laitteet virroissa ja olla pelaamatta muita pelejä tai päivittää pelejä eli automaattiset päivitykset pitää olla myös pois päältä. Aika paljon pitää mukauttaa asioita yhtä peliä varten.

Tämä voi tietysti olla ongelma, mutta ei ylitsepääsemätön.
Missä kohtaa joku on sanonut ongelmiaan ylitsepääsemättömiksi?

Kertokaa minulle mitä korvaamatonta te menetätte Returnalissa, kun kuolette tai joudutte jostain muusta syystä aloittamaan alusta?
No mutuillaanpa: jos joudun lyömään pelin pois päältä kesken runin, niin siinä jää se koko runi kesken. Eli vaikka ja mitä, ehkä olisin vetänyt koko biomin läpi tai suoraan loppubossiin asti, kuka tietää. Ehkä en taas mitään ja olisin kuollut sekunnin päästä. Se on osa ongelmaa että runin joutuu jättämään kesken eikä voi jatkaa siitä. Kannattaisi ehkä sisäistää mikä se ongelman ydin siis edes on.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on tullut pelattua kymmeniä roguelite tai -likejä. Isaacia, Slay The Spireä, Spelunkeja, Gungeoneja ja muita on tullut hakattua jopa satoja tunteja.

Mutta tämä ei vaan nappaa. Yksittäinen runi on liian pitkä ja loppujen lopuksi liian samanlainen, että vajaan kymmenen tunnin kohdalla peli jäi kesken ja myin pois. Tallentamisen puute on myös iso miinus sillä rauhallisella pelaamisella yksittäinen sessio saattaa venyä useamman tunnin paahdoksi.

Monessa hyvässä roguessa yksittäinen runi kestää puolesta tunnista tuntiin. Se on juuri sopivan mittainen siihen, ettei kuoleminen ala turhauttamaan liikaa.
 
Ymmärrän yskän miksi olisi hyvä olla jonkinlainen tallennus vaikka huoneen putsaamisen jälkeen, mutta ei itseäni kyllä tämä silti haitannut ollenkaan, kun asennoitui pelaamaaan peliä sillä periaatteella, että se tunnin tai kaksi kestävä runi viedään loppuun asti, kävi miten kävi. Tuon jälkeen kumminkaan ei menetä enää mitään progressia.

Eihän parin tunnin pelisessio loppujen lopuksi pitkä sessio ole varata aikaa. Itselläni ei myöskään ole ongelmia sitoutua johonkin yhteen peliin tuoksi aikaa, kun runi on kesken.

Ymmärrän, että vaihtoehtoja olisi hyvä olla tallennuksien kanssa, koska ikäviä sähkökatkoksia yms voi tulla milloin tahansa, mutta jos ihmisillä ihan normaalipuitteissakin ei keskittymiskyky riittänyt tuoksi vajaaksi pariksi tunniksi vetääkseen runia loppuun niin johan on. :D
 
Siis jos aloitan pelin ja tutkin paikat 100 % niin kuinka kauan peli suunnilleen kestää? Tunneissa.

Entä jos kuolen niin menetänkö kaikki aseet, tarvikkeet, muut ja peli loppuu? Vai palaan alkuun?

Onko pelin vaikeustaso todella korkea?



...

Kysymys? videolla ja vastaus.
 
Viimeksi muokattu:
Siis jos aloitan pelin ja tutkin paikat 100 % niin kuinka kauan peli suunnilleen kestää? Tunneissa.

Entä jos kuolen niin menetänkö kaikki aseet, tarvikkeet, muut ja peli loppuu? Vai palaan alkuun?

Onko pelin vaikeustaso todella korkea?

Tuolta sivustolta näkee aika hyvin suuntaa kuinka pitkiä pelit on. Tämän kohdalla siis vajaa 60h mutta ainahan tuo on vähän pelaajakohtaista.

Kuollessaan menettää kaikki kerätyt aseet ja varusteet, joitakin tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta, ja joutuu pelin alkuun. Logit tms säilyy ja jos lyöt pomon niin saat oikotien seuraavaan kenttään jolloin sinne pääsee hiukan nopeampaa ensikerralla.

On tämä peli omasta mielestä ainakin aika haastava mutta ei kuitenkaan mikään aivan mahdottoman vaikea. Riippuu toki paljon taas pelaajasta, että miten päällikkö on pelaamaan.
 
En ymmärrä? Siis pitääkö pelata yhtäjaksoisesti esim. 20 tuntia jotta pelin pääsee läpi? Kuolet kerran ja peli heittää sinut alkuun?
 
En ymmärrä? Siis pitääkö pelata yhtäjaksoisesti esim. 20 tuntia jotta pelin pääsee läpi? Kuolet kerran ja peli heittää sinut alkuun?
Ei toki, kokoajan tuo etenee kuitenkin tietyllä tapaa vaikka kuoletkin. Lyödyt pomot voi ohittaa ja kun pääset 3 biomia(kenttää) niin tapahtuu tiettyjä muutoksia. Sen jälkeen taas 3 biomia jonka jälkeen taitaa rullata ekaa kertaa lopputekstit ruudulla. Tämän jälkeen on vielä pelattavaa noissa edellisissä kentissä, sen enempää spoilaamatta. :)
 
En haluaisi mennä henkilöön mutta alan jo epäillä oletko töissä ollenkaan kun et hoksaa miten tuollainen tallennussysteemi voi olla huono. Työt, perhe ja vaikkapa opiskelu voivat vaatia myös aikaa ihmisiltä.
No, menit kuitenkin. Onnittelut siitä.

Olet kova siteeraamaan. Siteeraatko vielä sen kohdan missä sanon että Returnalin tallennussysteemi on hyvä tai ei huono?
 
Ylös Bottom