Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Ja toki noissakin peleIssä alkoi todella nopeasti nyppimään se, että aina piti kuoltuaan aloittaa aivan alusta.
No mutta kun ei pitänyt. Molemmissa (rogue legacy ja enter the gungeon) saat jatkuvasti etenemistä helpottavia asioita avattua, ihan joka kierroksen jälkeen. Toki tätä ei välttämättä huomaa, jos ei malta kiinnittää huomiota.
 
No mutta kun ei pitänyt. Molemmissa (rogue legacy ja enter the gungeon) saat jatkuvasti etenemistä helpottavia asioita avattua, ihan joka kierroksen jälkeen. Toki tätä ei välttämättä huomaa, jos ei malta kiinnittää huomiota.
Nojuu, toki tuon olen huomannut. Mutta silti kuoltuaan joutui aina pitkän matkan jatkamaan tavallaan kuitenkin aivan alusta. Checkpointeja kuitenkin kaipaisi johonkin väliin vaikka peli muuten olisikin vaikea.
 
Tuossa vaiheessa mennäänkin sitten rogueliken idean ohi ihan vallan.
Juu toki sen ymmärrän, ja siksi olen tässä juuri sitä pohtinutkin, että ei vain taida olla kyllä minun juttuni tuo peligenre. Ei ole sellaiseen purismiin itsellä oikein intoa. Toki Soulsborne-pelit ovat maistuneet. Mutta niissä onkin tuo checkpoint elementti ainakin jollakin tasolla tuomassa edes jonkinlaista kohtuullisuutta mukaan, vaikka muutoin vaikeutta piisaakin.

Sinänsä en oikein ymmärrä sellaista peligenre-korostunutta ajattelua. Eli, että pelin on pakko olla aina jonkin tietyn mallin mukainen, jos on vaikka jotain roguelite-piirteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli sen verran edistystä että kakkosbossi meni läpi, ja lopulta muutaman sykin jälkeen pääsi kolmattakin yrittää, mutta vielä oli liian kova vastus vaikka oli 2 suurempaa silfiumkapselia. Ei vaan oma reaktiivisuus riittänyt.

Vaikka peli alkaa alusta niin tulevissa sykleissä voi esim. skipata kakkosbiomin kokonaan ja mennä suoraan kolmanteen. Itselle ainakin tulee kun menee suorita tietä niin siellä on esine, jolla saa aseen käyttötaidon samantien lvl 9. Ja muutenkin kun on raivannut tietä jo kolmannessa biomissa niin voi mennä nopeampaa reittiä kokeilee bossia. Tähän menee ehkä 30min, joka ei ole mielestäni puuduttavaa ollenkaan, vaan tarjoaa juuri sen kutkuttavan haasteen bossia vastaan.

Joten ihan alusta ei tarvii tarpoa aivan kaikkea mitä on tulee eteen.
 
Eilen tuli sen verran edistystä että kakkosbossi meni läpi, ja lopulta muutaman sykin jälkeen pääsi kolmattakin yrittää, mutta vielä oli liian kova vastus vaikka oli 2 suurempaa silfiumkapselia. Ei vaan oma reaktiivisuus riittänyt.

Vaikka peli alkaa alusta niin tulevissa sykleissä voi esim. skipata kakkosbiomin kokonaan ja mennä suoraan kolmanteen. Itselle ainakin tulee kun menee suorita tietä niin siellä on esine, jolla saa aseen käyttötaidon samantien lvl 9. Ja muutenkin kun on raivannut tietä jo kolmannessa biomissa niin voi mennä nopeampaa reittiä kokeilee bossia. Tähän menee ehkä 30min, joka ei ole mielestäni puuduttavaa ollenkaan, vaan tarjoaa juuri sen kutkuttavan haasteen bossia vastaan.

Joten ihan alusta ei tarvii tarpoa aivan kaikkea mitä on tulee eteen.
Täällä meni toinen pomo ekalla yrittämällä mutta energiaa jäi valehtelematta 2mm jälelle. Pystyykös tässä teleporttaamaan jotenkin takaisin ensimmäiselle alueelle jotenkin?

Eihän tämä tosiaan ihan puhdas roguelike ole siinä mielessä, että noita pomoja voi skippailla sen jälkeen, kun ne on päässyt läpi ja pääsee aika nopeasti takaisin sinne missä olikin. Tämä on minusta kyllä vain hyvä juttu. Pomot kuitenkin voi halutessaan käydä lyömässä uudelleen ja alueet tutkia joka kerta tarkasti paremman lootun ja kehittyneemmän hahmon toivossa.
 
Itse pääsin eilen ekan Bossin toisella yrittämällä ja toisen Bossin luo yrittämään samalta istumalta. Ei kuitenkaan ihan riittänyt, vaan pomon viimeiseen vaiheeseen jäi muutama sentti hp-palkkia jäljelle.

Huomaa kyllä myös oman kehityksen, kun voi ton ekan biomin käytännössä jo vaan juosta läpi eikä enää kuolemia tule siellä yhtään. Toinen biomi on mielestäni myös suht helpohko läpäistä, joskin pari vihutyyppiä iskee kovaa jos ei tarkkana ole.

Aseista oon huomannut, että haulikko ei vaan sovi itselle yhtään ja tuntuu että rivivihut pistää sen kanssa hanttiin todenteolla. Ehkä pitäs enempi iholle mennä.

Roguelike toimii tässä hyvin ja sisältöä voi skipata myöhemmin tosi nopeeta niin en näe tarvetta checkpointeille. Ehkä toi välitallennus menis joo jos haluaa kesken runin jotain muuta pelata. Mutta toi riskien ja palkintojen kanssa kikkailu on oiva mauste, otanko riskillä saastuneen tavaran vai pelaako varman päälle, lisäksi edessä oleva haastehuone palkintoineen kiinnostaa, mutta bossi ois jo viereisen oven takana... Mitä tekee ja onko RNG puolella, niin muuttaa pelikertoja toisistaan.
 
Tässä on muuten tosi hyvä immersio 3D äänillä. Kun kulkee kalliota pitkin solisevan puron ohi, pystyy kuuntelemalla päättelmään missä puro sijaitsee. Kasvillisuuden peittämissä raunioissa, missä on puita näkyvillä välillä ylhäällä puissa kuuluu jotain käkätystä ja sitten katson ylös että onko tuolla joku örkki, mutta se taitaa vain olla lintu. Tosi hyvin pääsee uppoutumaan peliin kuulokkeiden kanssa. Mulla on Beyerdynamic DT880 32 ohm kuulokkeet.
 
Kaatuihan se ensimmäinen pomo yön pikkutunteina tämmöisellä rähmäkäpälällä. Itseasiassa meni aika helposti ja ensiapupakkaus sekä astronautti jäi vielä reserviin. Avain onnistumiseen näytti olevan oikea ase ja siihen oikeat perkit niin tuhoa sai nopeammin aikaiseksi. Sama "sykli" piti jättää kesken toisen biomin loppupuolelle kun alkoi pitkä runi näkymään helppoina virheinä.

Silläkin voi olla vaikutusta että peli helpottui kun "keksin" mistä niitä parasiitteja löytää isomman nipun kerralla, pystyi jo valitsemaan rusinat pullasta :) Laitan varmuudeksi spoilereihin.
Liilat kukkakasvit voikin ampua ja silloin tällöin niistä löytyy parasiitteja. Aikaisemmin en tajunnut mitä nuo olivat ja "aarrehuone" josta löytyi liila kukkameri oli mielestäni vain ansa...
 
Pääsin ekalle bossille ja kolmannessa muodossa kuolema koitti, jos ei olisi ollut henkiinherätystä niin olisin kuollut jo ekassa vaiheessa.

Mutta mielipiteeni pelistä näin muutaman tunnin kokeilulla.

Grafiikat, äänet, ohjaus ja tarinankerronta, 5/5. Ihan uskomattoman kova tekninen suoritus ja Sonyn 3D kuulokkeilla pelin äänimaailma on varmasti parasta mitä peleissä on tullut vastaan, on se sen verran hienosti tehty. Siihen vielä kerrassaan loistavasti tehty Dualsense toteutus sekä kontrollit jotka vain toimii ja kuolemista saa syyttää vain itseään, niin kasassa on viimeisen päälle loppuun hiottu kokonaisuus.

Paitsi se roguelite pelattavuus, joka on mielestäni turhan ankara ja lähes kaiken menettäminen on aika julmaa. Toki uusia pysyviä kykyjä ja laitteita saa, mutta ei ne sitä pelaamista ihan törkeästi helpota. Mielestäni jos hahmon kehityksen ja aseen saisi pitää, olisi peli huomattavasti miellyttävämpi pelata kuin nyt, mutta tämä varmaan sotisi pelin genreä vastaan ? En kaipaisi mitään checkpointeja tai tallennuksia, mutta nyt tuntuu vaan liian brutaalilta. Toki vielä en ole luovuttamassa mutta en usko että tästä kehkeytyy sellaista pakko pelata joka ilta peliä, vaan lähinnä silloin tällöin yritetään tunti tai pari edetä silloin tällöin. Uudelleen yritykset toki ovat huomattavasti miellyttävempiä siinä suhteessa verrattuna esim. Souls peleissä että paikat muuttuu ja viholliset muuttuu, aseet, kyvyt ja kaikki muukin on joka kerta erilaista joten tavallaan sellainen uutuuden viehätys säilyy pidempään kun et jankkaa täysin samaa kohtaa niin kauan kunnes pääset eteenpäin.

Fiilikset on siis ne että Housemarquen ylivoimaisesti paras peli, hiottu timantti jonka peligenre on itselle väärä. Jatketaan silti yrittämistä. :)
 
Roguelitet ja -liket hajoaisivat kasaan, jos niissä olisi checkpointit. Käytännössä niiden koko suunnittelulta häviäisi pohja täydellisesti ja peli olisi sitten joku ihan eri peli.
Pitääkö pelin sitten olla puhdas roguelite, vaikka siinä jotain piirteitä roguelitestä olisikin? Juuri tätä korostunutta genrekeskeisyyttä ihmettelen. Moni pelihän on myös monen eri genrejen osien summa ja saattaa juuri siksi lopputuloksena olla erinomainen peli. Itse en ole kovin innostunut sellaisesta ehdottomasta lokeroinnista. Demon’s Soulsissakin on itse asiassa varsin paljon roguelite-vaikutteita, mutta en usko, että sitä kukaan olisi roguelite-peliksi väittämässä. Mutta erinomainen peli se on silti.
 
Ei minkään pelin tarvitse olla minkäänlainen. Mutta jos suunnittelee tietynlaisen pelin, niin silloin se on suunniteltu ja toteutettu tietyt koukut ja perusperiaatteet huomioon ottaen.

Ajatellaan vaikka Super Mario Brosia. Joku sanoisi pelin jo valmistuttua, että eihän tasoloikkaa tarvitse tehdä niin että siinä hypitään. No ei sinänsä tarvitsekaan, mielestäni taso"loikkaa" (tai minkä tahansa pelin mihin tahansa genreen) voi tehdä loputtomilla eri tavoilla, mutta sitten koko pelin suunnittelu ja oikeastaan kaikki, mikä tekee juuri Super Mario Brosista sen pelin ja tuo siihen sen perusidean, pitäisi suunnitella ja toteuttaa uudelleen.

Returnal on jo tehty. Returnal voisi olla peli, joka sisältää ihan mitä tahansa elementtejä ihan mistä tahansa suuntauksesta tai genrestä. Nyt se on kuitenkin valmis teos, joka on suunniteltu ja toteutettu sillä suunnittelufilosofialla, jolla se on suunniteltu ja toteutettu. Turha sitä on enää murehtia, että eikö se olisi voinut sisältää vain sitä tai tätä. Sen perusajatus rikkoutuisi, jos siihen lisättäisi checkpointit. Toki siitä voisi joku tai monikin nauttia, nauttiihan clickereistäkin moni, mutta ei se olisi enää se teos ja kokemus, joksi peli on suunniteltu.
 
Pitääkö pelin sitten olla puhdas roguelite, vaikka siinä jotain piirteitä roguelitestä olisikin? Juuri tätä korostunutta genrekeskeisyyttä ihmettelen. Moni pelihän on myös monen eri genrejen osien summa ja saattaa juuri siksi lopputuloksena olla erinomainen peli. Itse en ole kovin innostunut sellaisesta ehdottomasta lokeroinnista. Demon’s Soulsissakin on itse asiassa varsin paljon roguelite-vaikutteita, mutta en usko, että sitä kukaan olisi roguelite-peliksi väittämässä. Mutta erinomainen peli se on silti.

Tässä kannattaa myös muistaa rogueliken ja rogueliten ero. Jälkimmäinen, jota Returnalkin edustaa, on nimenomaan vähemmän määritelty kuin hyvinkin puristinen roguelike-tyyli, jolle devaajat v.2008 määrittelivät elementit jotka genren edustajista täytyy löytyä. Roguelitet sisältävät monia näistä elementeistä, mutta eivät kaikkia, ja tuovat usein mukanaan pieniä helpotuksia peliin.

Sen verran niche genre on kuitenkin kyseessä, että on hienoa nähdä kuinka Sony on näinkin rohkeasti lähtenyt tukemaan Housemarqueta tässä projektissa.

Itse olen kerennyt vasta parin tunnin verran testailla. Onhan tässä mahtavat grafiikat, upea tunnelma ja pelattavuus aivan viimeiseen asti hiottu. Nyt pitää vain opetella pelaamaan. Huippupeli näin alun perusteella!
 
joo se on sanottava tästä pelistä eli monessa rewikassa tämä on sanottu olevan roguelite peli vaikka todellisuudessa peli on juuri enemmän Roguelike, niin minimaalisen pienet on ne hyödyt jotka saa seuraavalle yritykselle. minun mielestäni tässäkin pitäisi olla sillai että vaikka osa currencystä tai se millä ostetaan tavaroita säilyisi toiselle pelikerralle. tähähän on melkein mukana joka ikisessä Roguelitessä sen takia tämä onkin omasta mielestäni enemmän Roguelike.

Mutta mitä peliin tulee niin sillon perjantaina ehdin lähinnä vain nopeasti testailemaan. eilen ei vappu rientojen jälkeen edes viittinyt testailla :D, mutta tänään olisi sitten taas aika palata kunnolla pelin pariin. kun vapusta on toivuttu :)
 
Peli on niin tajuttoman hyvä mut liian armoton ei voi muuta sanoa.

Sykli 2 joku alien tappo mut, oli niin pirun lähellä ja uusi vaihtoehtoinen ampuminen minkä kanssa emuilin niin kyllähän toi harmittaa alottaa TAAS nollasta kun aika on niin rajallista. Pitäis varmaa kattoo youtubesta vihuja niin tietäis miten ne käyttäytyy mut en mä nää sellasessakaan mitään järkeä.

Olin vaa pelannu ihan sairaan kauan ja kerännyt ja ostanut vaikka mitä *aatana soikooon!
 
Ei minkään pelin tarvitse olla minkäänlainen. Mutta jos suunnittelee tietynlaisen pelin, niin silloin se on suunniteltu ja toteutettu tietyt koukut ja perusperiaatteet huomioon ottaen.

Ajatellaan vaikka Super Mario Brosia. Joku sanoisi pelin jo valmistuttua, että eihän tasoloikkaa tarvitse tehdä niin että siinä hypitään. No ei sinänsä tarvitsekaan, mielestäni taso"loikkaa" (tai minkä tahansa pelin mihin tahansa genreen) voi tehdä loputtomilla eri tavoilla, mutta sitten koko pelin suunnittelu ja oikeastaan kaikki, mikä tekee juuri Super Mario Brosista sen pelin ja tuo siihen sen perusidean, pitäisi suunnitella ja toteuttaa uudelleen.

Returnal on jo tehty. Returnal voisi olla peli, joka sisältää ihan mitä tahansa elementtejä ihan mistä tahansa suuntauksesta tai genrestä. Nyt se on kuitenkin valmis teos, joka on suunniteltu ja toteutettu sillä suunnittelufilosofialla, jolla se on suunniteltu ja toteutettu. Turha sitä on enää murehtia, että eikö se olisi voinut sisältää vain sitä tai tätä. Sen perusajatus rikkoutuisi, jos siihen lisättäisi checkpointit. Toki siitä voisi joku tai monikin nauttia, nauttiihan clickereistäkin moni, mutta ei se olisi enää se teos ja kokemus, joksi peli on suunniteltu.
Olin tulossa itsekin kirjoittamaan esimerkiksi sitä, että jos tasoloikasta poistetaan hyppiminen kun se ei maistu kaikille :D
TOSIN Mariohan on tehnyt tämänkin, jonka jälkeen lopputulos oli Mario Tennis ja se se vasta oli vastenmielistä lisenssillä rahastusta, joten parempi vaan, että suutari pysyköön lestissään :D

Housemarqueltahan on kommentointi tätä checkpointtien puuttuvuutta:
1619974526003.png


Joten ehkä joskus hamaassa tulevaisuudessa. Peli näyttää jumalaisen hyvälle, mutta pelkästään tätä ketjua lukemalla tiedän, että peli ei ole minua varten. Saatana. :D

Mielenkiinnolla odotan heijastuuko tämä pelin saama lämmin vastaanotto pelimedioiden/pelivaikuttajien toimesta myös pelin myyntilukuihin, kuitenkin niin paljon pienemmän massan hermoja kutkutteleva genre kyseessä ja hintalappukin moninkertainen Hadekseen verrattuna, joka voi rokottaa pelin menestystä + PS5 konsoleiden vähyys ylipäänsä
 
Mielestäni save kesken runin olisi ehdottoman hyvä, kun rest mode voi bugailla eikä ole ainakaan vielä pelin "jäädyttämistä" Xboxin tapaan. Sen vain pitäisi olla sellainen, että ei pysty hyödyntämään checkpointina.
 
joo on kyllä kova peli, ei voi muuta sanoa mutta armoton ja brutaali, sain nytten tuon ekan bossin down, 3 yritystä siihen meni, melkein pääsin second bossille mutta kuolin siinä entrancella se vähä jo korpesi mutta vieläkään ei semmosia dark soulsmaisia vitutusta. johtunee siitä että kokoajan avautuu jotain uutta ja mielenkiintoista, samalla myöskin omat taidot kehittyy, ja sitten kun kerää noita ethereitä esim ja saa sen laitteen joho lyö 3 etheriä, niin aikalailla jokaisen runin voi aloittaa sitten joillakin boostilla tai buffilla, mikä vain lisää mielenkiintoa :)

5/5
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom