Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Siis jos aloitan pelin ja tutkin paikat 100 % niin kuinka kauan peli suunnilleen kestää? Tunneissa.

Entä jos kuolen niin menetänkö kaikki aseet, tarvikkeet, muut ja peli loppuu? Vai palaan alkuun?

Onko pelin vaikeustaso todella korkea?



...

Kysymys? videolla ja vastaus.


Mahdotonta arvoida miten kauan kestää että saisit 100% tutkittua. Yhdellä yksittäisellä runilla et voi kerätä kaikkea, ne spawnaa randomisti. Pelasin 1 bion noin 20x että löysin kaiken, 4 bioa pelasin suurinpiirtein saman verran enkå löytänyt kaikkea. RNGeestå kiinni. Hyvällä tuurillta riittää alle kymmenen läpäisyä, huonolla tuurilla voi olla ettei riitä kolmekymmentäkään.
 
No, menit kuitenkin. Onnittelut siitä.
Ei kai siitä kiittää tarvitse. Tuo kyseinen kohta nyt vain ihmetytti kun tuntuu että sinulta puuttuu kokonaan ymmärrys siitä että jokin asia voi olla muille ongelma. Se että sinulla on aikaa tai mahdollisuus järjestellä aina pelisessiot tietyllä tavalla ei tarkoita että muilla on samat mahdollisuudet. Kuten jo sanoin, monille luulisi olevan töiden, opiskelun tai perhekiireiden sen verran tuttuja että voisi edes hieman ymmärtää mitkä tuon tallennussysteemin puutteet ovat.

Muoks: Pyydän vielä anteeksi että menin tuota työ-asiaa vihjailemaan.

Pointtinani kuitenkin oli tosiaan hämmästys siitä miten ihmisten erilaiset ajankäytöt ja muu voi olla muka niin hankalaa ymmärtää. Minäkin pystyn pääosin pelailemaan häiriöttä ja vaikkapa tuo Returnal tuskin aiheuttaisi minulle ongelmia mutta ymmärrän täysin jos se on hankala peli joillekin nimenomaan tuon tallennuksensa vuoksi. Omaa kokemusta pelien keskeytyksistä on toki sen verran että erityisesti lapset ja perhe muutenkin saattavat aiheuttaa tilanteita, joissa kaikki muu pitää laittaa tauolle tai pois kokonaan todella tiukalla varoitusajalla.

Tietenkin jos vaikkapa perheen suhteen ei ole siis samanlaista kokemusta, niin toki voi ymmärtää toisen ymmärtämättömyyden asian suhteen. Ei minullakaan työt tai opiskelu vie tai ole vieneet sillä tapaa aikaa että en pystyisi jakamaan aikaa pelaamiselle kohtaan X - varsinkin kun töissä tai koulussa ollaan yleensä tietty aika ja sillä muulle ajalle voi ajoittaa ne pelisessionsa. En kuitenkaan luule että muilla olisi tilanne samanlainen. Samoin myös minulle sopisi silti paremmin Hadeksen tyyppinen tallennustapa, jossa voi jättää pelin tauolle ja pelailla vaikka hetken jotain toista ennen kuin pitää tehdä jotain muuta. Teinkin itse asiassa juuri näin: pari runia Hadesta ja sitten saatoin jättää sen ihan mihin sattuu jos huomasin että kello on X ja ehtisi vielä pelailla pari erää vaikkapa Apex Legendsiä. Todella käyttäjäystävällistä että tällainen on mahdollista enkä ole pakotettu jauhamaan peliä johon tiettyyn kohtaan tai luovuttamaan koko runin, kuten Returnalin systeemi tekee.

Olet kova siteeraamaan.
Ai? Eihän tämä vaadi kuin painaa "+siteeraa" ja sitten painaa enteriä aina kun haluaa erotella jonkin kohdan. En siis varsinaisesti siteeraa yhtä viestiä kuin kerran mutta erottelen siitä pätkiä, joihin pistän kommenttia.

Siteeraatko vielä sen kohdan missä sanon että Returnalin tallennussysteemi on hyvä tai ei huono?
Menee saivarteluksi puoleltasi mutta tosi on että kirjoitin asian väärin. Tarkoitin kuitenkin sitä että miten et muka ymmärrä tuon systeemin olevan ongelmallinen ja vaativan mahdollisesti erillisiä järjestelyjä pelaajalta siinä missä vaikkapa se Hades ei vaadi.

Jatkat vain väitettäsi ettei tuo olisi ongelma tai että se ei olisi ylitsepääsemätön sellainen, mitä ei edes ole kukaan väittänytkään.

DLC:

Jos yritän summata ymmärtämääni, pointtisi siis ovat, että koska kyseessä ei ole ylitsepääsemätön ongelma, on asiasta vain tehty ongelma koska sen voi kiertää tavalla, joka saattaa aiheuttaa muita ongelmia tai vähintään pakottaa muutoksiin pelitavoissa. Lisäksi muiden pelitavat tai muu elämä ovat vain ihmeellisiä tekosyitä sille ettei halua/voi pelata Returnalia.

Hieman on suomalaisen (?) oloinen mielipide että ei saa valittaa jos pystyy elämään ongelman kanssa (tai kiertämään sen jotenkin).

Minulle jää epäselväksi että miksi koet tarvetta väitellä asiasta, varsinkin kun toistelet elämän olevan valintoja. Eikö yksi niistä ole se, että joku jättää pelin pelaamatta tuon seikan vuoksi? Sinua ei myöskään pelaamattomuus haittaa mutta ilmeisesti silti koet tarvetta kertoa kuinka asia ei oikeasti ole ongelma vaikka kirjoittaja on jo perustellut miksi se hänelle sellainen on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai siitä kiittää tarvitse. Tuo kyseinen kohta nyt vain ihmetytti kun tuntuu että sinulta puuttuu kokonaan ymmärrys siitä että jokin asia voi olla muille ongelma. Se että sinulla on aikaa tai mahdollisuus järjestellä aina pelisessiot tietyllä tavalla ei tarkoita että muilla on samat mahdollisuudet. Kuten jo sanoin, monille luulisi olevan töiden, opiskelun tai perhekiireiden sen verran tuttuja että voisi edes hieman ymmärtää mitkä tuon tallennussysteemin puutteet ovat.


Ai? Eihän tämä vaadi kuin painaa "+siteeraa" ja sitten painaa enteriä aina kun haluaa erotella jonkin kohdan. En siis varsinaisesti siteeraa yhtä viestiä kuin kerran mutta erottelen siitä pätkiä, joihin pistän kommenttia.


Menee saivarteluksi puoleltasi mutta tosi on että kirjoitin asian väärin. Tarkoitin kuitenkin sitä että miten et muka ymmärrä tuon systeemin olevan ongelmallinen ja vaativan mahdollisesti erillisiä järjestelyjä pelaajalta siinä missä vaikkapa se Hades ei vaadi.

Yrität vain inttää siihen malliin ettei tuo olisi ongelma tai että se ei ole ylitsepääsemätön sellainen, mitä ei edes ole kukaan väittänytkään.

Väännän sinulle nyt rautalangasta, vaikka menee vänkäämiseksi. Luitko ensimmäisen viestini? Luultavasti et, niin se on nyt sinulle uudestaan tässä.
Ei tämä mikään vaikea peli ole, jos minäkin sen läpi pääsin. Veihän se hieman aikaa ja grindausta, mutta ei todellakaan mitään ylivoimaista. Eka bossi otti eniten aikaa ja yrityskertoja. Seuraavat meni yhdellä tai kahdella yrityksellä.

Jostain syystä on unohdettu se, että laittamalla pleikan lepotilaan, kun peliaika loppuu, saa jatkaa siitä mihin jäi.

Lue sen jälkeen tulleet viestit, joissa aletaan esittelemään erilaisia syitä, henkilöiltä jotka eivät ole edes peliä pelanneet, jotka muka estävät pelin pelaamisen. Ne voi tulkita ylipääsemättömiksi ongelmiksi, koska eivät ole pelanneet peliä ja valittavat täällä niistä. Minä ja myöskin sinä sanoit etteivät ne ole. Siteeraan:
Missä kohtaa joku on sanonut ongelmiaan ylitsepääsemättömiksi?

Sen jälkeen sinä tulet, jostain välistä huutelemaan henkilöön kohdistuvia ja toisen ymmärrykseen liittyviä huomioitasi aivan väärien olettamuksien perusteella.

Sanon vielä kerran, en ole missään kohtaa sanonut että Returnalin "tallennussysteemi" on hyvä tai huono tai parempi kui Hadeksen. Se on erilainen. Minä ymmärrän tämän. Mutta miksi sen edes pitäisi olla samanlainen? Jotta olisi elämä helpompaa? Jotta koulussa ja/tai töissä olisi kivaa? Jotta puoliso nalkuttaisi vähemmän ja jos joskus vähän saisi? Ei se pelifirmojen tehtävä ole tehdä tästä elämästä helpompaa. Kyllä se on sun oma hommasi. Jos tekee sen valinnan ettei pelaa jotain peliä, niin turha tulla huutelemaan jollain tekosyyllä, että peli olisi näistä syistä epäkelpo. Ei se ole.

Luultavasti edes itse et ole peliä pelannut. Viittaan tähän.
No mutuillaanpa: jos joudun lyömään pelin pois päältä kesken runin, niin siinä jää se koko runi kesken. Eli vaikka ja mitä, ehkä olisin vetänyt koko biomin läpi tai suoraan loppubossiin asti, kuka tietää. Ehkä en taas mitään ja olisin kuollut sekunnin päästä. Se on osa ongelmaa että runin joutuu jättämään kesken eikä voi jatkaa siitä. Kannattaisi ehkä sisäistää mikä se ongelman ydin siis edes on.
Returnalissa menettää oboliitit kuollessaan. Ei mitään muuta. Et sinä menetä mitään mahdollisia tulevia aseita tai mahdollisia voittoja. Et sinä voi menettää jotain mitä sinulla ei ole. Et menetä joka lauantai miljoonia euroja, vaikka et lotossa voittaisikaan.

Tässä muutama muu ero Hadeksen ja Returnalin välillä, jotka helpottavat sitä perhe- ja muuta elämää, joita Hadeksessa ei ole: Kuoleman jälkeen Returnalissa pääsee oikomaan ensimmäisestä biomista toiseen tai kolmanteen, jos on sinne kerran päässyt, ei Hadeksessa pääse. Bosseja ei tarvitse tappaa kuin kerran. Kun pääsee neljänteen biomiin, niin peli jatkuu kuoleman jälkeen siitä, ei alusta. No, onko Returnalin systeemi parempi tai huonompi? Ei ole.

Koska joku varmaan syyttää kohta että olen Sonylla töissä, niin sanon että en ole.

Hadeksen pelasin GamePassista Series X:llä, joten turha tulla myöskään keksimään jotain fanipoikajuttuja.
 
Tässä muutama muu ero Hadeksen ja Returnalin välillä, jotka helpottavat sitä perhe- ja muuta elämää, joita Hadeksessa ei ole: Kuoleman jälkeen Returnalissa pääsee oikomaan ensimmäisestä biomista toiseen tai kolmanteen, jos on sinne kerran päässyt, ei Hadeksessa pääse. Bosseja ei tarvitse tappaa kuin kerran. Kun pääsee neljänteen biomiin, niin peli jatkuu kuoleman jälkeen siitä, ei alusta. No, onko Returnalin systeemi parempi tai huonompi? Ei ole.
Mun ja monen muun mielestä Hadeksen systeemi on parempi. Toki se on suurimmaksi osaksi mielipidekysymys.
 
Minusta on jotenkin upeaa, että jokainen foorumisti tietää paremmin miten pelit pitäisi tehdä, kuin pelitalot, jotka tekee näitä vähän kuin elääkseen.
Huono argumentti.. varmaan puolet peleistä niin huonoja että pelaaja tietää paremmin ja 90% kaikista peleistä pelaajat oikeutetusti löytää huonouksia,.. eli pelaajat tietää paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Väännän sinulle nyt rautalangasta, vaikka menee vänkäämiseksi. Luitko ensimmäisen viestini? Luultavasti et, niin se on nyt sinulle uudestaan tässä.


Lue sen jälkeen tulleet viestit, joissa aletaan esittelemään erilaisia syitä, henkilöiltä jotka eivät ole edes peliä pelanneet, jotka muka estävät pelin pelaamisen. Ne voi tulkita ylipääsemättömiksi ongelmiksi, koska eivät ole pelanneet peliä ja valittavat täällä niistä. Minä ja myöskin sinä sanoit etteivät ne ole. Siteeraan:


Sen jälkeen sinä tulet, jostain välistä huutelemaan henkilöön kohdistuvia ja toisen ymmärrykseen liittyviä huomioitasi aivan väärien olettamuksien perusteella.

Sanon vielä kerran, en ole missään kohtaa sanonut että Returnalin "tallennussysteemi" on hyvä tai huono tai parempi kui Hadeksen. Se on erilainen. Minä ymmärrän tämän. Mutta miksi sen edes pitäisi olla samanlainen? Jotta olisi elämä helpompaa? Jotta koulussa ja/tai töissä olisi kivaa? Jotta puoliso nalkuttaisi vähemmän ja jos joskus vähän saisi? Ei se pelifirmojen tehtävä ole tehdä tästä elämästä helpompaa. Kyllä se on sun oma hommasi. Jos tekee sen valinnan ettei pelaa jotain peliä, niin turha tulla huutelemaan jollain tekosyyllä, että peli olisi näistä syistä epäkelpo. Ei se ole.

Luultavasti edes itse et ole peliä pelannut. Viittaan tähän.

Returnalissa menettää oboliitit kuollessaan. Ei mitään muuta. Et sinä menetä mitään mahdollisia tulevia aseita tai mahdollisia voittoja. Et sinä voi menettää jotain mitä sinulla ei ole. Et menetä joka lauantai miljoonia euroja, vaikka et lotossa voittaisikaan.

Tässä muutama muu ero Hadeksen ja Returnalin välillä, jotka helpottavat sitä perhe- ja muuta elämää, joita Hadeksessa ei ole: Kuoleman jälkeen Returnalissa pääsee oikomaan ensimmäisestä biomista toiseen tai kolmanteen, jos on sinne kerran päässyt, ei Hadeksessa pääse. Bosseja ei tarvitse tappaa kuin kerran. Kun pääsee neljänteen biomiin, niin peli jatkuu kuoleman jälkeen siitä, ei alusta. No, onko Returnalin systeemi parempi tai huonompi? Ei ole.

Koska joku varmaan syyttää kohta että olen Sonylla töissä, niin sanon että en ole.

Hadeksen pelasin GamePassista Series X:llä, joten turha tulla myöskään keksimään jotain fanipoikajuttuja.
Pelifirmojen (tai minkä tahansa firman) bisneksen kannalta on kyllä järkevää ja perusteltua pyrkiä tekemään vähintäänkin kohtuullisesti asiakasystävällisiä tuotteita. Edelleenkään tuo Returnalin tallennusmekanismi ei sitä millään muotoa ole. Ihmeellistä ylenkatsomista sinulla sitä kohtaan, että ihmisillä on hyvin erilaisia elämäntilanteita ja siltikin voi pelaaminen olla mieleinen harrastus ja myös Returnalin kaltainen pelikin voi kiinnostaa.

Sen ei edelleenkään pitäisi olla keneltäkään (sinultakaan) pois, jos Returnalissakin olisi tuo Hadeksen kaltainen automaattinen tallennussysteemi, joka mahdollistaisi 5-15 minuutin varoitusajalla pelistä poistumisen tiettyä etenemistä menettämättä. Se ei pelikokemusta muuttaisi keneltäkään huonompaan suuntaan millään tavalla.

En ymmärrä myöskään ongelmaasi siitä, että ihmiset joilla on tosiaan se erilainen elämäntilanne kuin sinulla, aivan perustellusti tuovat esiin pelissä olevan suuren puutteen heidän näkökulmastaan. Eivät he silloin asiassa väärässä ole. Ja jos vaikka kävisi vielä niin, että Housemarque kuuntelisikin tämän kaltaisia valituksia tosissaan ja muuttaisi tallennusmekanismin suunnilleen Hadeksen mekanismin kaltaiseksi, niin olisiko se sitten sinulle kamala juttu? Onko asia sitten sinun näkökulmastasi jollakin tavalla tärkeä? Sinulla on ilmeisesti useinkin tuntikaupalla yhtäjaksoista aikaa käyttää pelaamiseen. Minulla ja monella muulla ei ole.

Kuten sanoit, elämä on valintoja täynnä. Valinta on myös se, että tuomme äänemme kuuluviin, kun asiat tehdään mielestämme huonosti. Valinta on myös se, ettei pussaa pelifirmojen persettä sillon kun ne tekevät kuluttajien kannalta huonoja ja epäystävällisiä ratkaisuja, varsinkin jos tällaiset ratkaisut ovat perusteettomia, eivätkä palvele kenenkään etua sinänsä. Valinta on myös se, että seuraava Housemarquen peli jätetään ostamatta, mikäli kuluttajan perusteltua ääntä ei haluta ottaa huomioon. Ei tuo Returnal nyt niin hyvin kuitenkaan ole myynyt, etteikö ihan oikeasti Housemarquenkin kannattaisi tällaisia asioita ottaa myös huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Väännän sinulle nyt rautalangasta, vaikka menee vänkäämiseksi. Luitko ensimmäisen viestini? Luultavasti et, niin se on nyt sinulle uudestaan tässä.
Luin kyllä mutta hyvä että yrität selventää vielä asiaa. Ensimmäiseen viestiisi: Pelin vaikeustasoon en ottanut itse kantaa. Lepotila taas on hyvin puolivillainen ratkaisu siihen ongelmaan, joka on varsinaisessa pelissä.

Lue sen jälkeen tulleet viestit, joissa aletaan esittelemään erilaisia syitä, henkilöiltä jotka eivät ole edes peliä pelanneet, jotka muka estävät pelin pelaamisen. Ne voi tulkita ylipääsemättömiksi ongelmiksi, koska eivät ole pelanneet peliä ja valittavat täällä niistä. Minä ja myöskin sinä sanoit etteivät ne ole. Siteeraan:
Missä kohtaa joku väitti että jokin asia estäisi pelaamisen? Tulkitsetko nyt asioita vähän kärkkäästi sillä minä en sellaista muista lukeneeni. Ja vaikka joku sellaista olisikin kirjoittanut niin ehkä kannattaa harrastaa luetun ymmärtämistä. Asialla tarkoitetaan sitä että seikka on niin ylitsepääsemätön tälle kirjoittajalle, että hän ei halua peliä sen vuoksi pelata. Ei ehkä kannata ottaa asioita liian kirjaimellisesti, varsinkin kun taidat olla ainoa joka on tehnyt tulkinnan "ylitsepääsemättömästä". Tosin et ole varsinaisesti väärässä, sillä sitä se onkin jos joku ei henkilökohtaisesti asian yli pääse. Se on kuitenkin eri asia kuin että joku väittäisi sitä yleisesti sellaiseksi.

Sen jälkeen sinä tulet, jostain välistä huutelemaan henkilöön kohdistuvia ja toisen ymmärrykseen liittyviä huomioitasi aivan väärien olettamuksien perusteella.
Täysin turhia asiaan liittymättömiä huomioita mutta en sanoisi huutavani ja keskusteluun otan osaa kun sen satun lukemaan. En pysty viestejäni kirjoittamaan kuin siihen "väliin" jossa olen kun keskustelun olen lukenut.

Sanon vielä kerran, en ole missään kohtaa sanonut että Returnalin "tallennussysteemi" on hyvä tai huono tai parempi kui Hadeksen. Se on erilainen. Minä ymmärrän tämän. Mutta miksi sen edes pitäisi olla samanlainen? Jotta olisi elämä helpompaa? Jotta koulussa ja/tai töissä olisi kivaa? Jotta puoliso nalkuttaisi vähemmän ja jos joskus vähän saisi? Ei se pelifirmojen tehtävä ole tehdä tästä elämästä helpompaa. Kyllä se on sun oma hommasi. Jos tekee sen valinnan ettei pelaa jotain peliä, niin turha tulla huutelemaan jollain tekosyyllä, että peli olisi näistä syistä epäkelpo. Ei se ole.
On kai tämä jo kirjoitettu tänne mutta vaikka siksi että peli olisi yleisesti "saavutettavampi" (accessible), syistä joita tänne on jo kirjoitettu. Pelit ovat kuitenkin tuotteita, joita on hyvä saada myytyä. Asiat, jotka tätä vaikeuttavat/estävät, on hyvä minimoida. Tässä kohtaa ei olisi edes iso asia ellei taustalla ole jokin todella hankalasti muutettava seikka.

Kukaan ei kai ole täällä väittänyt että firmojen tehtävä on tehdä elämästä helpompaa. Jos pelinsä kuitenkin on "saavutettavampi", on se heille parempi jo myyntien ja arvioiden kautta.

Ja se että "elämästä helpompaa tekeminen on oma hommasi": mitenkäs tuota Returnalin tallennussysteemiä itse muutetaan? Eikö pelin pelaamatta jättäminen ole juuri sitä, eli elämä on helpompaa kun ei tarvitse sitä pelata?

Hyvin outoa myös ettei peliä voi sanoa "epäkelvoksi" sen vuoksi ettei se itselle kelpaa. Sitähän se juuri on. Peli on saanut ihan arvioissa miinusta ja kritiikkiä juuri tuosta asiasta. Nyt kuitenkin löytyi konsolifinin foorumeilta se taho, joka pystyy tämän kieltämään. Oo, koo.

Olen myös varmasti kuullut oudompiakin syitä jättää jokin peli pelaamatta ja en ole väittänyt vastaan.

Luultavasti edes itse et ole peliä pelannut. Viittaan tähän.
En olekaan mutta tuo pelin konsepti on tuttu niin monesta että voin asiasta hyvin kirjoittaa. Sinä et tunnu ymmärtävän mitä "menetys" tässä tarkoittaa.
Returnalissa menettää oboliitit kuollessaan. Ei mitään muuta. Et sinä menetä mitään mahdollisia tulevia aseita tai mahdollisia voittoja. Et sinä voi menettää jotain mitä sinulla ei ole. Et menetä joka lauantai miljoonia euroja, vaikka et lotossa voittaisikaan.
Melkoista saivartelua. Minä menetän sen etenemisen, mitä olisi voinut olla jos peliä ei tarvitsisi jättää kesken ja aloittaa täysin alusta. Eikö kokemus ole sinulle mitään? Minulle jokainen pelikerta vaikkapa Apex Legendsissä on oma kokemuksensa ja jos konsoli vaikka sammuu tai nettiyhteys pettää, niin todellakin tunnen että jotain jäi kesken ja kokematta. Jos et tätä ymmärrä niin ymmärrän miksi et ymmärrä koko selitystä vaan selität noista selkeämmin laskettavista hyödykkeistä.

Tässä muutama muu ero Hadeksen ja Returnalin välillä, jotka helpottavat sitä perhe- ja muuta elämää, joita Hadeksessa ei ole: Kuoleman jälkeen Returnalissa pääsee oikomaan ensimmäisestä biomista toiseen tai kolmanteen, jos on sinne kerran päässyt, ei Hadeksessa pääse. Bosseja ei tarvitse tappaa kuin kerran. Kun pääsee neljänteen biomiin, niin peli jatkuu kuoleman jälkeen siitä, ei alusta. No, onko Returnalin systeemi parempi tai huonompi? Ei ole.
Kai tajuat että ei näillä eroilla ole mitään merkitystä kun se isoin ero ja koko ongelma on se, että toisen pelin voi jättää kesken ja jatkaa samasta kohtaa ja toisen ei. Ei tuolla selitykselläsi ole siihen minkäänlaista merkitystä.

Näin yleisesti pelistä kuitenkin: kuulostaa varsin asialliselta tavalta tarjota oikoreittejä. Soulsit tekee saman tyylistä. Silti esimerkiksi monet jättävät Soulsit pelaamatta koska ne ovat heidän mielestään vaikeita. En väitä siihenkään vastaan vaikka pelit ovat mielestäni sellaisia että mahdollisimman monen kannattaisi ne kokea. Ja oikoreiteistä ja muusta huolimatta ne eivät auta tallennussysteemin ongelmaan mitenkään.

Koska joku varmaan syyttää kohta että olen Sonylla töissä, niin sanon että en ole.
No vaikka olisitkin niin tuskin ainakaan PR-puolella ;D

Hadeksen pelasin GamePassista Series X:llä, joten turha tulla myöskään keksimään jotain fanipoikajuttuja.
Minäkin toivon aina että fani-syytökset voisi jättää pois ja eipä niitä tässä kai ole ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huono argumentti.. varmaan puolet peleistä niin huonoja että pelaaja tietää paremmin ja 90% kakista peleistä pelaajat oikeutetusti löytää huonouksia,.. eli pelaajat tietää paremmin.
Näin se nimenomaan on. Jotain tuotetta tai palvelua tuottava taho, joka tarjoaa jotain asiaa suurelle yleisölle on kyllä harvemmin (käytännössä ei koskaan) enemmän oikeassa siitä tuotteesta, kuin se suuri ostava yleisö.
 
Minusta on jotenkin upeaa, että jokainen foorumisti tietää paremmin miten pelit pitäisi tehdä, kuin pelitalot, jotka tekee näitä vähän kuin elääkseen.
Tässä nyt siis vähän kuin vihjataan että pelitalot eivät tee virheitä tai huonoja ratkaisuja. Äkkiä tulee mieleen aika monta teosta, jotka voisi heittää argumenteiksi mutta en jaksa vaivautua kun asian pitäisi olla itsestäänselvä. Ihmisiä ne ovat sielläkin ja ihminen tekee virheitä eikä aina ota kaikkea huomioon.
 
Sen ei edelleenkään pitäisi olla keneltäkään (sinultakaan) pois, jos Returnalissakin olisi tuo Hadeksen kaltainen automaattinen tallennussysteemi, joka mahdollistaisi 5-15 minuutin varoitusajalla pelistä poistumisen tiettyä etenemistä menettämättä. Se ei pelikokemusta muuttaisi keneltäkään huonompaan suuntaan millään tavalla.
Kyllä mä uskon, että pelin tunnelma saattaisi muuttua paljonkin, mikäli olisi "parempi" tallennussysteemi.

Tässä nyt siis vähän kuin vihjataan että pelitalot eivät tee virheitä tai huonoja ratkaisuja. Äkkiä tulee mieleen aika monta teosta, jotka voisi heittää argumenteiksi mutta en jaksa vaivautua kun asian pitäisi olla itsestäänselvä. Ihmisiä ne ovat sielläkin ja ihminen tekee virheitä eikä aina ota kaikkea huomioon.
Eipä laitella sanoja suuhun.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä uskon, että pelin tunnelma saattaisi muuttua paljonkin, mikäli olisi "parempi" tallennussysteemi.
Pystytkö avaamaan tuota sen enempää kuin että uskot noin tapahtuvan? Millä tavalla tunnelma muuttuisi sen kautta että periaatteessa mikään ei muutu, sillä yhä pelaaja joutuisi alkuun kuollessaan, mitä nyt pystyisi sammuttamaan pelin välillä niin että voi jatkaa samasta kohtaa - ilman lepotiloja jne.

Olen ymmärtänyt että moni nimenomaan toivoisi Hadeksen vastaavaa tähän. Se ei eroa tallentamisen ja kuolemisen suhteen kuin sillä että Hadeksen voi pistää joka huoneen jälkeen pois päältä ja peli jatkuu sieltä. Kuollessa mennään siinäkin alkuun. Peli mahdollistaa siis paljon joustavamman pelaamisen enkä ymmärrä miten se tunnelmaa muuttaisi. Aika paljon taas latistaa tunnelmaa se, jos joutuu kesken runin sammuttamaan pelin ja ei pääse jatkamaan siitä vaan alusta. Seikka mikä on varmasti kaikkien mielestä pelissä täysin ok pelissä siinä kohtaa kun kuolee mutta joka tulee enemmänkin rankaisuna jos sattuu olemaan muuta elämää.

Joku vielä kirjoitti että Returnal tarjoaa oikoreittejä, joita Hadeksessa ei edes ole. Tätenhän Hades on siis "ikävämpi" peli tuon osalta ja silti ihmiset toivovat mieluummin sen systeemiä tähänkin. Oikoreitit kun eivät silti anna mahdollisuutta jättää peliä pienellä varoitusajalla kesken.

En oikein ymmärrä miten noin pieni muutos muka olisi mitenkään merkittävä tunnelman kannalta mutta luen mieluusti jos on tarkempia perusteluita tuolle.
 
Pystytkö avaamaan tuota sen enempää kuin että uskot noin tapahtuvan? Millä tavalla tunnelma muuttuisi sen kautta että periaatteessa mikään ei muutu, sillä yhä pelaaja joutuisi alkuun kuollessaan, mitä nyt pystyisi sammuttamaan pelin välillä niin että voi jatkaa samasta kohtaa - ilman lepotiloja jne.

Olen ymmärtänyt että moni nimenomaan toivoisi Hadeksen vastaavaa tähän. Se ei eroa tallentamisen ja kuolemisen suhteen kuin sillä että Hadeksen voi pistää joka huoneen jälkeen pois päältä ja peli jatkuu sieltä. Kuollessa mennään siinäkin alkuun. Peli mahdollistaa siis paljon joustavamman pelaamisen enkä ymmärrä miten se tunnelmaa muuttaisi. Aika paljon taas latistaa tunnelmaa se, jos joutuu kesken runin sammuttamaan pelin ja ei pääse jatkamaan siitä vaan alusta. Seikka mikä on varmasti kaikkien mielestä pelissä täysin ok pelissä siinä kohtaa kun kuolee mutta joka tulee enemmänkin rankaisuna jos sattuu olemaan muuta elämää.

Joku vielä kirjoitti että Returnal tarjoaa oikoreittejä, joita Hadeksessa ei edes ole. Tätenhän Hades on siis "ikävämpi" peli tuon osalta ja silti ihmiset toivovat mieluummin sen systeemiä tähänkin. Oikoreitit kun eivät silti anna mahdollisuutta jättää peliä pienellä varoitusajalla kesken.

En oikein ymmärrä miten noin pieni muutos muka olisi mitenkään merkittävä tunnelman kannalta mutta luen mieluusti jos on tarkempia perusteluita tuolle.
Juuri tätä olisin itsekin kysynyt, mutta sinä teit tämän jo kattavasti.
 
Niin siis kyllähän tämän pelin voi jättää kesken sulkemalla konsolin rest moden kautta. Itse ainakin suljen konsolin aina tällä tapaa. Peli jatkui sitten huolettomasti seuraavana päivänä siitä mihinkä jäin.

Meikäläisen Returnal nappasi mukaansa viikon ajaksi niin kovaa ettei kyllä yhtään tehnyt edes mieli muita pelejä pelata tuona aikana jolloin ei tullut itselleni minkäänlaisia ongelmia tämän tallennus-systeemin kanssa. Eli jos täällä uusia pelaajia lueskelee tästä pelistä niin ei tämä nyt niin kamala ja ärsyttävä peli ole päästä loppuun asti miltä tilanne kenties vaikuttaa keskustelun perusteella. Jos olet joskus tottunut pelaamaan videopeliä 2-3h putkeen niin olet minun mielestäni "set to go" kokeilemaan tätäkin peliä.
 
Niin siis kyllähän tämän pelin voi jättää kesken sulkemalla konsolin rest moden kautta. Itse ainakin suljen konsolin aina tällä tapaa. Peli jatkui sitten huolettomasti seuraavana päivänä siitä mihinkä jäin.

Meikäläisen Returnal nappasi mukaansa viikon ajaksi niin kovaa ettei kyllä yhtään tehnyt edes mieli muita pelejä pelata tuona aikana jolloin ei tullut itselleni minkäänlaisia ongelmia tämän tallennus-systeemin kanssa. Eli jos täällä uusia pelaajia lueskelee tästä pelistä niin ei tämä nyt niin kamala ja ärsyttävä peli ole päästä loppuun asti miltä tilanne kenties vaikuttaa keskustelun perusteella. Jos olet joskus tottunut pelaamaan videopeliä 2-3h putkeen niin olet minun mielestäni "set to go" kokeilemaan tätäkin peliä.
Kannattaa lukea aiempia vastauksia tuohon lepotilaan liittyen. Ei ole, monellakaan tapaa, paras mahdollinen vaihtoehto.
 
Kannattaa lukea aiempia vastauksia tuohon lepotilaan liittyen. Ei ole, monellakaan tapaa, paras mahdollinen vaihtoehto.
Ensisilmäyksellä vaikutti sen verran raskailta tekstiseinämiltä täynnä saman toistoa/väittelyä samojen herrojen välillä, että myönnän sivuttaneeni suurimman osan viime aikaisesta keskustelusta. On joo varmaan ihan validejakin ongelmia ihmisillä koskien tuota rest moden käyttöä. Itselläni toimii moitteettomasti.

Mutta pointtini oli enemmänkin se, että kyllä tämä peli on ihan simppelisti läpäistävissä jos asennoituu oikein ja pelille antaa oman aikansa. Ei se yksi onnistunut runi jossa koluaa kaikki huoneet läpi loppujen lopuksi kestä kuin sen yhden elokuvan mitan verran. Eikä niitä pomoja ole edes pakko tappaa edetäkseen pelissä.

Mutta kuten sanoin jo aiemmin niin eihän tässä pelissä loppujen lopuksi mitään hyväksyttävääkään syytä ole sille miksei tässä voi tallentaa. Tuntuu olevan teknisistä jutuista kiinni eikä niinkään devien visiosta. Toivottavasti Housemarque seuraavaan peliinsä huomioi paremmin tämän. Uskon, että roguelite-linjalla kumminkin jatkavat.
 
Ensisilmäyksellä vaikutti sen verran raskailta tekstiseinämiltä täynnä saman toistoa/väittelyä samojen herrojen välillä, että myönnän sivuttaneeni suurimman osan viime aikaisesta keskustelusta. On joo varmaan ihan validejakin ongelmia ihmisillä koskien tuota rest moden käyttöä. Itselläni toimii moitteettomasti.

Mutta pointtini oli enemmänkin se, että kyllä tämä peli on ihan simppelisti läpäistävissä jos asennoituu oikein ja pelille antaa oman aikansa. Ei se yksi onnistunut runi jossa koluaa kaikki huoneet läpi loppujen lopuksi kestä kuin sen yhden elokuvan mitan verran. Eikä niitä pomoja ole edes pakko tappaa edetäkseen pelissä.

Mutta kuten sanoin jo aiemmin niin eihän tässä pelissä loppujen lopuksi mitään hyväksyttävääkään syytä ole sille miksei tässä voi tallentaa. Tuntuu olevan teknisistä jutuista kiinni eikä niinkään devien visiosta. Toivottavasti Housemarque seuraavaan peliinsä huomioi paremmin tämän. Uskon, että roguelite-linjalla kumminkin jatkavat.
Joo samaa mieltä ollaan, että ei tämä mikään ylivaikea ole. Kyllä esim joku DS on itelle esim paljon vaikeampi, kun tämä.

Rest modea käytän myös itsekin jatkuvasti. Käytännössä en sammuta konetta kokonaan koskaan vaan aina menee rest modelle ja se itsessään toimii hyvin.

Tämän pelin kohdalla rest mode ei kuitenkaan korvaa tuota save and quit tyyppistä tallennusta mistä aiemmissa viesteissä esim olen puhunut (syytkin siihen löytyy aiemmista viesteistä).
 
Mutta pointtini oli enemmänkin se, että kyllä tämä peli on ihan simppelisti läpäistävissä jos asennoituu oikein ja pelille antaa oman aikansa. Ei se yksi onnistunut runi jossa koluaa kaikki huoneet läpi loppujen lopuksi kestä kuin sen yhden elokuvan mitan verran. Eikä niitä pomoja ole edes pakko tappaa edetäkseen pelissä.
Mikä sitten onkaan elokuvan mitta kun nekin vaihtelevat vähän päälle tunnista yli kolmeen tuntiin mutta jos kyseessä on kaksikin tuntia niin harvemmin nykyään keskityn yhteen peliin niin pitkästi aikaa. Syynä ei varsinaisesti ole se ettei olisi paria tuntia vaan se, että sen pari tuntia haluaa jakaa useammalle pelille. Viime aikoina esimerkiksi pelailin about yhden runin Hadesta, sitten vaihdoin Apex Legendsiin ja sen jälkeen saatoin vielä pelata Art of Rallya. Kaikki nämä pelit mahdollistavat tuollaisen joko sen kautta että peli tallentaa järkevin väliajoin (Hades) tai sitten pelikerta on maksimissaan ~20 minuuttia (Apex) tai alle (Art of Rally).

Toki kun tulee jotain tarinallisempia tapauksia, jotka imaisevat mukaansa, kuten vaikkapa Witcher 3 tai useat Sonyn yksinoikeudet, niin saatan pelailla useampia tunteja putkeen. Niissäkin voin kuitenkin lopettaa hyvin vapaasti heti kun tajuan että tunnit on kuluneet ja muutakin pitäisi tehdä. Returnalin pelaamista varten pitää siis ilmeisesti varata varmuuden vuoksi leffan verran aikaa mutta toisaalta homma voi olla ohi minuuteissa. Eikä tähän voi itse mitenkään vaikuttaa, toisin kuin kaikissa verrokeissa ja itse asiassa about kaikissa peleissä mitä olen ikinä pelannut.

Joskus järkytyin kun kuulin ettei Soulsissa ole pausea mutta sekin taisi tallennuksen osalta tallentaa etenemisen tismalleen siihen mihin sen jättää. (Olen siis pelannut kaikki Souls-pelit mutta en vain muista ihan tarkalleen miten tuo meni.)

Onko Returnal oikeasti ainoa peli joka pakottaa tietynlaiseen valmistautumiseen?

Niin ja Returnal on silti omalla hankintalistalla. Aion sitä pelata eikä tuo omalla kohdalla ole ongelma, joka estäisi pelin pelaamista mutta ymmärrän silti täysin miksi tuo on todella tympeä systeemi, varsinkin kun se on nimenomaan poikkeus ja yleensä se vaikeinakin pidetyt pelit (vaikkapa juuri Soulsit) eivät pakota tekemään asioita tietyllä tavalla myös pelin ulkopuolella.

Lepotila ei ole minulle myöskään vaihtoehto kahdesta syystä: 1) en pidä virtoja päällä kun en pelaa vaan katkon virrat kytkimestä. 2) Lepotila tuntuu voivan aiheuttavaa ongelmia yleisesti sekä ilmeisesti pakottaa pelaamaan juuri sitä lepotilassa olevaa peliä. Xboxin puolellahan tuo olisi paljon kätevämpi vaihtoehto kun se mahdollistaa usean pelin pitämisen quick resumessa. Tosin kohdan 1 takia se ei silti itseäni auta enkä käytä siis Xboxinkaan puolella tuollaista. Yleensäkin ottaen laitteet on oikeasti sammutettuna kun en niitä käytä.

Mutta ehkä nämä on vain keksittyjä ongelmia tai tekosyitä ja se että kaikkien muiden pelien kanssa ei ole/tule samanlaisia ongelmia, johtuukin jostain muusta kuin Returnalin vähemmän loppuun asti ajatellusta tallennussysteemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä sitten onkaan elokuvan mitta kun nekin vaihtelevat vähän päälle tunnista yli kolmeen tuntiin mutta jos kyseessä on kaksikin tuntia niin harvemmin nykyään keskityn yhteen peliin niin pitkästi aikaa. Syynä ei varsinaisesti ole se ettei olisi paria tuntia vaan se, että sen pari tuntia haluaa jakaa useammalle pelille. Viime aikoina esimerkiksi pelailin about yhden runin Hadesta, sitten vaihdoin Apex Legendsiin ja sen jälkeen saatoin vielä pelata Art of Rallya. Kaikki nämä pelit mahdollistavat tuollaisen joko sen kautta että peli tallentaa järkevin väliajoin (Hades) tai sitten pelikerta on maksimissaan ~20 minuuttia (Apex) tai alle (Art of Rally).
No joo, itse olen taas sitä sorttia etten edes pelejä käynnistä ellei minulla ole tiedossa, että nyt kerkeän pelaamaan kunnolla. 30 minuuttia tai tunti jos on tapettavana aikaa niin tuo tulee vaikka YouTuben parissa vietettyä. Joskus menee parikin päivää etten pelaa mitään. Mutta sitten kun joku peli tempaa mukaansa niin ei minua kyllä hevillä siitä irti saakaan. :D

Mutta luonnollisesti jokaisella on erilaiset rutiininsa pelailuun niin siinä mielessä ei Returnal välttämättä helpoksi hommaa tee, kun pelien välillä hyppiminen ei onnistukaan. Virhearvio deveiltä tämän tallentamisen poisjättäminen, mutta rehellisyyden nimissä silti sanottava, että jos peli yhtään koukuttaa ja kiinnostaa nähdä kokonaisuudessaan, niin ei sen urakan pitäisi myöskään kaatua tähän tallennus-ongelmaan. Harmi jos on jäänyt sillä pelin jälkimmäinen puolikas on päräyttävän hyvä!
 
Ylös Bottom