Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
"rajasi perheellisiä pois" ... juuri tätä tarkoitan. Peli on tehty HC-pelaajille, joilla on aikaa laittaa 10 tunnin setille. Nimen omaan väsyneet perheen isät voivat pelata ihan muita pelejä. Ei tämä ole mikään pelaan tunnin ja sitten viikon päästä uudestaan, vaan idea on nimen omaan pitkässä pelisessiossa ja niissä arcade peli juurissa jota yritin tuossa surkeasti selittää.
 
En kyllä tajua miksi Returnaliin ei riitä 10 tuntia pienempi pelisessio.

En käsittääkseni sanonut niin? Nyt täällä vinkuvat väsyneet perheen isät helpompaa peliä, jonka voi tallentaa. Kai te nyt tunnette Housemarquen juuret sentään? Aikaisemmat pelit vedetty läpi ja näin pois päin.

 
"rajasi perheellisiä pois" ... juuri tätä tarkoitan. Peli on tehty HC-pelaajille, joilla on aikaa laittaa 10 tunnin setille. Nimen omaan väsyneet perheen isät voivat pelata ihan muita pelejä. Ei tämä ole mikään pelaan tunnin ja sitten viikon päästä uudestaan, vaan idea on nimen omaan pitkässä pelisessiossa ja niissä arcade peli juurissa jota yritin tuossa surkeasti selittää.
Olen perheellinen, aika oli erittäin rajattua kun peli julkaistiin.

Silti meni helposti kerran läpi. Tarpeeks hyvät kamat kun kerää ja osaa vähän pelata pelejä niin ei pitäis olla mitään ongelmaa.

Jos joku ei haldaa niin kannattais mennä eteenpäin ja vaihtaa peliä jos ei jaksa eikä kerkee opetella. Ei kaikki pelit vaan oo tarkoitettu kaikille.

Mut jos tallennus inspaa suurempaa yleisöä ostamaan niin hyvä vaan koska tuskin tää mikään kauhea kassamagneetti on ollut?

Tässä kyl auttaa paljon jos on pelannut firman aikasempia pelejä. Jos opettelee dashin kunnolla niin sillä pääsee jo aika pitkälle.

Vaikka peli olikin ihan saakelin hyvä niin ei vaan jaksanut uutta kierrosta sillon aikoinaan, tosin taisin saadakin heti turpaan mut ei haitannu ku kerran vetäs nii ei jotenki sit jaksanu enää samanlailla.
 
Viimeksi muokattu:
tuskin tää mikään kauhea kassamagneetti on ollut?

Kuinka monta PS5-konsolia on maailmalla, kuinka moni tätä kokeillut. On päivän selvää että yllättävän moni PS5 pelaaja kokeillut ihan jo vaatimattoman next gen tarjonnan vuoksi, mutta juu tulipa hyvä fiilis kerrankin. Harvinaisen hyvä kommentti tuossa ylempänä. Laittoi miettimään asioita.
 
No joo siinä oon kyllä samaa mieltä että ei ole peli mitä välillä kokeilee ja viikon parin päästä uusiksi.

En mäkään tainnut sillon mihinkään muuhun koskea, muuten sen "tatsin" hävittää nopeasti.

Aika sama homma noissa soulsborne peleissä.
Haluaisin joskus viel palata niihin mut siin pitää olla niin sisässä taas eikä vaan jaksa, enkä tiiä muistaisinko enää edes näppäimiä yms :D
 
@Ihmehulttio sanot että peli on helppo, heittämällä läpi. Kuulostaa siltä että kun pysyy liikkeessä ja ampuu tarkasti niin GG WP?
No näinhän se menee vaikka kyllä mutkin monesti kuolo korjasi.

Välillä vaan kun lukenut kommentteja niin kuulostanut jotenkin aivan mahdottoman vaikealta.

Mä kolusin joka nurkan niin hyvin kuin pystyin ja joka kerta jos pystyi parantamaan pukua ja asevoimia niin sen tein.

Näköjään sellainen trophykin mulla kuin
"saavuta 200% enimmäiseheys" Onhan se aika eri pelailla sit kun puku ja aseet tikissä.

En osaa sanoa kuinka oikeassa tai väärässä toi ps5 peliaika homma on mutta mulla näyttää että 20h pelattu Returnalia.

Btw haasteet olisi muuten paljon innostavempia jos niistä jäisi jotain käteen varsinaiselle rundille.

Sillon julkaisussa mulla kans meni 1-2 peliä sen autoupdaten takia pilalle. Siinä ei kyl paljoa naurattanut.
 
Vain toive, mutta jos joskus laitat pelivideota tänne, YouTubeen niin kiinnostaa. Tuo kommenttisi on kuin peiliin katsoisi elikkä itse rakastan koluta pelin 100 %. Olen ihmetellyt suuresti keskustelua pelin vaikeudesta. Juu mahtava juttu.
 
"rajasi perheellisiä pois" ... juuri tätä tarkoitan. Peli on tehty HC-pelaajille, joilla on aikaa laittaa 10 tunnin setille. Nimen omaan väsyneet perheen isät voivat pelata ihan muita pelejä. Ei tämä ole mikään pelaan tunnin ja sitten viikon päästä uudestaan, vaan idea on nimen omaan pitkässä pelisessiossa ja niissä arcade peli juurissa jota yritin tuossa surkeasti selittää.
Niinpä vaan on meitä väsyneitä perheellisiä kuunneltu, eikä väsyneitä pelitistejä. Ehkä sitten pelintekijätkin myönsivät rehdisti, että pelin voi tehdä edes kohtuullisella tavalla pelattavaksi kaikille, menettämättä siltikään mitään olennaista pelin ydinideasta. Väsyneet perheellisetkin voivat usein kaivata hasteellisia pelejä, joita voi kuitenkin pelata aivan hyvin vain tunnin tai allekin olevilla pelisessioilla ilman kyseisen pelitilanteen menettämistä, jos sessio on vain pakko lopettaa kesken. Itse esim. pelaan erittäin usein vain tunnin pari kerrallaan. Usein ehtii vain juuri ja juuri sen tunnin, joten silloin Returnalin aikaisempi systeemi ei sopinut käytännössä koskaan, mutta peli silti kiinnosti hyvinkin paljon. Miksi peliä ei siis saisi tehdä myös tällaisille pelaajille sopivaksi, kun se edelleen on se sama peli jopa kaikelta osin sille eliittipelistään vihaisen mustasukkaiselle pelitistillekin.

Vai onko se juttu siinä, että ei voi enää hehkuttaa vain muutaman pelitistin kesken kuinka helppo peli on jos vaan opettelee pelaamaan ja vaan järjestää niitä useamman tunnin pelisessioita? Itse en sellaisia sessioita ole enää nuoruusvuosien jälkeen juuri järjestänyt enkä tule järjestämäänkään, kun aika ei yleensä siihen riitä, eikä tuntikausien putkeen pelaaminen edes useimmiten ole mielekästä tekemistä edes hyvien pelien parissa.

Mutta pääasia, että Housemarquella järki voitti tässä asiassa. Olin kyllä varma asiasta, joten jätin hyvillä mielin pelin tauolle odottelemaan järkevää tallennusmekanismia. Nyt hommassa on Soulsborne-pelien kaltainen järki ja kohtuus mukana, vaikka haastavuutta löytyykin, kuten toki saa löytyäkin. Soulsbornet ovatkin olleet suosikkipelejäni, joten ehkä tässäkin on vielä samaan potentiaalia. Tunnelma ja ympäristö ainakin ovat heti alusta asti toimineet minulle.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen ihmettelen tätä juttua. Moni on toivonut nimenomaan checkpointeja tai save-toimintoa ja ne tuhoaisivat pelin ytimen. En tiedä miksei paussia ollut, eikö House ollut vain ajatellut asiaa ongelmana vai oliko taustalla mietintää teknisestä ratkaisusta, mutta nyt se on korjattu joka tapauksessa.

Tässä keskustelussa menee todella ihmeellisesti sekaisin paussi ja save/checkpointit, vaikeustaso. Tämä paussitoiminto ei vaikuta pelin ytimeen mitenkään. Se on täysin sama peli vaikeustasoltaan, pelasi peliä sitten monta tuntia putkeen tai nyt vaikka viiden minuutin sessioissa. Nyt vain voi pelata muitakin pelejä välissä ja jättää runin kesken, palatakseen siihen myöhemmin. Eikä tarvitse pelätä restmoden pettävän. Itse pelasin siis restmodella peliä, eli sillä suspend-featurella, joka nyt vain on toteutettu paremmalla teknisellä ratkaisulla, joka mahdollistaa nuo muut pelit ja esim taloudessa muiden henkilöiden konsolin käytön kesken jääneiden runien aikana. Mikään itse pelin sisällössä ei muuttunut. Toisin kuin jos peliin lisättäisiin save jonka voi ladata tai checkpointit.

En tiedä, ihmeellistä on jutun taso välillä. Minusta tuo paussin puute oli siis eräänlainen bugi, ei feature. Ja bugin pystyi kiertämään restmodella, jota House itsekin suositteli käytettäväksi, joka siis tarkoittaa sitä, että Housella on ollut järki päässä koko ajan: checkpointit ja save ei, suspend kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen ihmettelen tätä juttua. Moni on toivonut nimenomaan checkpointeja tai save-toimintoa ja ne tuhoaisivat pelin ytimen. En tiedä miksei paussia ollut, eikö House ollut vain ajatellut asiaa ongelmana vai oliko taustalla mietintää teknisestä ratkaisusta, mutta nyt se on korjattu joka tapauksessa.

Tässä keskustelussa menee todella ihmeellisesti sekaisin paussi ja save/checkpointit, vaikeustaso. Tämä paussitoiminto ei vaikuta pelin ytimeen mitenkään. Se on täysin sama peli vaikeustasoltaan, pelasi peliä sitten monta tuntia putkeen tai nyt vaikka viiden minuutin sessioissa. Nyt vain voi pelata muitakin pelejä välissä ja jättää runin kesken, palatakseen siihen myöhemmin. Eikä tarvitse pelätä restmoden pettävän. Itse pelasin siis restmodella peliä, eli sillä suspend-featurella, joka nyt vain on toteutettu paremmalla teknisellä ratkaisulla, joka mahdollistaa nuo muut pelit ja esim taloudessa muiden henkilöiden konsolin käytön kesken jääneiden runien aikana. Mikään itse pelin sisällössä ei muuttunut. Toisin kuin jos peliin lisättäisiin save jonka voi ladata tai checkpointit.

En tiedä, ihmeellistä on jutun taso välillä. Minusta tuo paussin puute oli siis eräänlainen bugi, ei feature. Ja bugin pystyi kiertämään restmodella, jota House itsekin suositteli käytettäväksi, joka siis tarkoittaa sitä, että Housella on ollut järki päässä koko ajan: checkpointit ja save ei, suspend kyllä.
Samaa mieltä muuten, mutta kyllä tuokin sinänsä tietynlainen tallennussysteemi on. Mutta ei tosiaan muuta pelin ydinideaa mitenkään, vaan ainoastaan antaa mahdollisuuden paljon laajemmalle porukalle nauttia kyseisestä pelistä aivan samalla haastavuudella kuin ennenkin.

Ihmettelen kyllä itsekin sitä halveksuvaa suhtautumista, joka joillakin on tähänkin muutokseen ja sitä kaivanneisiin liittyen. Aivan kuin tehty muutos olisi jotenkin pois joiltakin. Ei ole, vaan antaa nimenomaan parempia mahdollisuuksia sillekin, että tällekin pelille saataisiin joskus jopa jatkoa, kun ostajakunta laajenee sen kautta, että peli on paremmin pelattavissa myös rajoitetummilla peliajoilla pelaaville pelaajille.
 
Niin siis toki se on tallennussysteemi, se tallentaa tilanteen. Mutta et voi ladata samaa tilannetta uudelleen ja näin se tekee siitä erilaisen kuin ns. oikea tallennussysteemi ja suspend onkin sille oikea nimitys. Mutta joo, tämä nyt on turhaa kielellä kikkailua.
 
Itse olen kuvitellut koko ajan, että nimenomaan tämä hadesmainen suspend on se toiminto, jota peliin on koko ajan toivottu, ainakin mitä nyt on tullut keskustelua täällä ja maailmalla seurattua. Ja melkoinen QoL-parannushan se on, eikä kyllä sinänsä paperilla kyllä vie mitään pois yhtään mistään. Paperilla Returnal on vielä entistäkin kiinnostavampi.
 
Onko mielestänne kaikki muut maailmat yhtä viimeisteltyjä kuin ensimmäinen? Eli säilyykö kenttätaso läpi pelin?
 
Olen perheellinen, väsynyt ja aikarajoitteinen.

Tykkäsin Returnalista kuin hullu puurosta. Ei tämä ole mikään HC-pelaajien peli, vaan siitä voi nauttia kuka tahansa.
Minä en ainakaan voinut ennen kuin tuo suspend toiminto tuli peliin. Olen sitten varmaan vain ihan oikeasti vielä paljon aikarajoitteisempi kuin sinä, kun harvoin pelaan yli tunnin sessioita. En myöskään ole käsittääkseni ainoa, jolla pelaaminen on näin rajoitettua ajan puolesta.

Hienoa sinänsä, että moni pystyi nauttimaan Returnalista ennen suspend-toiminnon tuloa, mutta eiköhän se ole vielä hienompi juttu, että nyt pelistä voi nauttia vielä enemmän pelaajia - eikä peli takuulla muuttunut ydinidean osalta tai mennyt pilalle kenenkään näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en peliä omista mutta on kiinnostanut pidemmän aikaa. Nyt päivityksen myötä tuo meni hankintalistalle. Paljon täällä on puhuttu tekijän visiosta ja ymmärrän kyllä tuonkin pointin. Vai onko tämä visio sitten oikeasti syntynyt vain pelaajien toimesta? No oli miten oli mutta hyllyyn peli löytää jokatapauksessa:)
 
Se visio on edelleen aivan samalla tavalla voimassa. Suspend ei muuta visiota mihinkään suuntaan, se toimii samalla tavalla kuin kehittäjien toimesta suositeltu rest mode. Eikä loppujen lopuksi se ydin ole edes mikään kehittäjän visio, vaan ihan tämän genren perushommia. Tuossa yhdessä Mariusfinin postaamassa videossa (otsikkona preview-kuvassa näkyy teksti "I was wrong") tätä käykin yksi "herännäinen" hyvin läpi, ennen suspend-toiminnon patchia jo. Mm. sitä edistymistä ja "pelaajan ajan kunnioittamista". Tällaisissa peleissä edistymistä ei tallenneta pelitallenteella, se tallentuu jatkuvasti pelaajaan kartuttamiin tietoihin ja taitoihin.
 
Tilannekatsaus - 88 kuolemaa, 60 tuntia pelattu.
Olen päässyt jyskyttämään viimeisen pomon tyrmän ovea, joka on lukittu. Edellisestä huoneesta liikkeelle lähtenyt voimakas demoni on nostanut seinää vasten kun olen todennut oven olevan lukossa. Olen kuollut vissiin neljä kertaa tuohon. Se täytyy haastaa sen omassa kammiossa jossa on paremmin liikkumatilaa. Olen aiemmin yrittänyt paeta sitä, mutta sitä ajaa vain itsensä nurkkaan jos yrittää paeta sitä.

Katsotaan vähän kuolintilastoja.
Epämuodostunut Kerberonyx - tappoja 4, surmaaja 5. Tämä taitaa olla minipomo, joka tulee vastaan jos menee väärään bonusluolaan.

Irrotettu - tappoja 17, surmaaja 9 - nämä on näitä miekkamieshumanoideja, joita tulee vastaan kakkosbiomissa. Välillä vaikea ennakoida niiden teleportaatiota.

Drooni - tappoja 153, surmaaja 13 - tämä taitaa olla eniten kuolemia aiheuttanut.

Epämuodostunut Tyfonooppi - tappoja 1, surmaaja 0 - Tämä taitaa olla se, joka vartioi muukalaistekniikkaa kutosbiomissa. Selvisin siitä kahden maa-ansan, silfiumkapselien ja astronautin avulla.

Pomot: biomi1: kuollut 7 kertaa, biomi2: kuollut 4 kertaa, biomi3: kuollut 3 kertaa, biomi4: kuollut 4 kertaa.
 
Ylös Bottom