Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Tämän pelin PC-versiota voi jo pitää käytännössä selvänä sillä onhan tämäntyylinen peli kuin luotu myös hiirellä ja näppäimistöllä pelattavaksi. Taisi tämä myös jostain leakista olla jo nähtävissä, että PC-port olisi tuloillaan. Toivottavasti siinä kohtaa kun PC-julkaisu koittaa, saataisiin peliin jonkinlaista lisäsisältöä vaikka ihan perus boss rush-moden kautta jota on hieman tuunattu astetta haasteellisemmaksi Sekiron tyyliin.

Muutaman vuoden päästä sitten Returnal 2, kiitos. :D Mielestäni tässä franchicessa on paljon potentiaalia jatko-osille ja sopisi hyvin Sonyn portfolioon roguelike FPS-pelinä joita ei nyt ihan liikaa ole markkinoilla ole muutenkaan.
 
Tuo nettipeli kuulostaa samalta kuin souls peleissä, nyt pystyy sitten pyytämään apua vaikkapa bossiin.
 
Iso v3.00-päivitys on julkaistu. Kokoa vähän yli 17 gigatavua. Lista muutoksista:

PATCH NOTES:
Co-op: Combine forces with a second Selene

Tower of Sisyphus: Endless mode, where Selene is drawn to climb the Tower and solve its mysteries, and the player is chasing the highest score

Bug fixes and quality-of-life improvements

NEW FEATURES:
Co-op - Using the Chronosis portal lets you summon a second Selene from another timeline, so now you can combine forces with a friend and face the dangers of Atropos together. You have the choice of joining or hosting a public session, or alternatively hosting a private session.

Progression is tied to the host, but the client players who join a session will be able to keep some of the process they make - such as collecting logs and xenoglyphs - and they’re able to level up their Scout Rank based on how many players they help by joining a session.

In co-op mode the world of Atropos has been rebalanced, so Returnal remains the treacherous experience you know and love.

Note that the Tower of Sisyphus, House sequences and Daily Challenge are not available in Co-op Mode.

Tower of Sisyphus - True to our arcade roots, the Tower of Sisyphus brings an endless survival mode in Returnal. You strive to ascend the tower as high as possible, chasing a high score by increasing and keeping up your score multiplier, until Selene meets her demise in the hands of the many hazards of the Tower.

You make your way up the Tower of Sisyphus in phases, and each phase will lead up to a battle against the new boss, Algos. While there are optional routes and secrets to be found, in the Tower the emphasis is on survival, skill, and focused progression.

The Tower of Sisyphus brings new levels, new special weapons and a new boss, but also continues the story of Selene as you climb the Tower.

Lähde: Housemarque
 
Täällä pistin lataukseen, mutta ei lähtenyt suoraaan konsolin käynnistyksestä.

Jos joillain ei lähde automaattisesti lataa kun käynnistää konsolin, niin käynnistäkää peli ensin ja menkää valikkoon jossa voi valita online/offline tilan välillä. Kun kokeilee yhdistää online-tilaan niin peli ilmoittaa että pelistä on päivitys, jota se alkaa sen jälkeen lataa.
 
Tänään julkaistu v3.03-päivitys korjaa vähän Tower of Sisyphus -pelimuodon sekä co-opin bugeja.

Tower of Sisyphus: Added Audio Logs to new locations in the tower

Tower of Sisyphus: Fixed a rare issue where Algos might refuse to die, or die too early in the tower

Tower of Sisyphus: Increased leaderboard scrolling speed

Co-Op: Fixed several issues where a client or host might encounter a black screen or hang when moving between biomes during co-op play

Co-Op: Fixed multiple minor gameplay bugs

Co-Op: Fixed two rare crashes in co-op mode

Lähde: Housemarque
 
Tämä(kin) peli tuli nyt hommattua kun hinta oli "vaivaiset" 39e. Peli osaa kyllä olla paikoin melko haastava, ekalle bossille pääsin ja turpaan tuli, sit oliki muutama yritys täysin hanurista ja turpaan tuli jo ennen bossille pääsyä, ei muuta kun takas alkuun ja uutta yritystä. Tiesin kyllä mikä genre kyseessä niin ei muuta kun uutta yritystä, aikasemmista rogue like peleistä on kokemusta ainostaan Dead Cellistä ja Sifu jonka voi kevyesti laskea tähän genreen, tämä taitaa olla kuitenkin hieman armollisempi että ei ihan alusta joudu aloittaa kun tavoittaa seuraavan levelin? Niin olen ainakin ymmärtänyt, dead cellissä joudut aina pelin alkuun ja mukaan saat toki helpotuksia matkan varrelta.

Pelattavuus on täyttä rautaa ja pelaaminen itse on hauskaa eikä se alusta aloittaminen haittaa, kentät muuttuu aina jonkin verran että ei voi harjoitella tuleva kierrosta varten joka tuo lisää haastetta, suspend cycle tuo hieman helpotusta jos on päässy hyvään kohtaan ja haluu jatkaa vaikka myöhemmin, en tiedä miten ennen tätä on pystynyt pelaa jos haluu vaikka mennä nukkuu tai pelaa muuta välissä. Peli on ilmeisesti indie peli mutta returnal ei todellakaan tunnu/näytä siltä. Jospa nyt pääsis edes ekasta bossista eteenpäin, välil kierros menee heti alkuun perselleen välil taas homma kulee paremmin ja sekin niin riippuu saako heti kättelyssä parempia aseita käyttöön, ei muuta ku leuka kohti rintaa ja kohti uusia yrityksiä.

Nii ja tunnelmasta tykkään tosi paljon, jotenki tulee hieman myös dead space vibat vaikka mistään kauhusta olekaan kyse.
 
Tämä(kin) peli tuli nyt hommattua kun hinta oli "vaivaiset" 39e. Peli osaa kyllä olla paikoin melko haastava, ekalle bossille pääsin ja turpaan tuli, sit oliki muutama yritys täysin hanurista ja turpaan tuli jo ennen bossille pääsyä, ei muuta kun takas alkuun ja uutta yritystä. Tiesin kyllä mikä genre kyseessä niin ei muuta kun uutta yritystä, aikasemmista rogue like peleistä on kokemusta ainostaan Dead Cellistä ja Sifu jonka voi kevyesti laskea tähän genreen, tämä taitaa olla kuitenkin hieman armollisempi että ei ihan alusta joudu aloittaa kun tavoittaa seuraavan levelin? Niin olen ainakin ymmärtänyt, dead cellissä joudut aina pelin alkuun ja mukaan saat toki helpotuksia matkan varrelta.

Pelattavuus on täyttä rautaa ja pelaaminen itse on hauskaa eikä se alusta aloittaminen haittaa, kentät muuttuu aina jonkin verran että ei voi harjoitella tuleva kierrosta varten joka tuo lisää haastetta, suspend cycle tuo hieman helpotusta jos on päässy hyvään kohtaan ja haluu jatkaa vaikka myöhemmin, en tiedä miten ennen tätä on pystynyt pelaa jos haluu vaikka mennä nukkuu tai pelaa muuta välissä. Peli on ilmeisesti indie peli mutta returnal ei todellakaan tunnu/näytä siltä. Jospa nyt pääsis edes ekasta bossista eteenpäin, välil kierros menee heti alkuun perselleen välil taas homma kulee paremmin ja sekin niin riippuu saako heti kättelyssä parempia aseita käyttöön, ei muuta ku leuka kohti rintaa ja kohti uusia yrityksiä.

Nii ja tunnelmasta tykkään tosi paljon, jotenki tulee hieman myös dead space vibat vaikka mistään kauhusta olekaan kyse.

Ihan AAA peli tämä on eikä indy.
 
Ihan AAA peli tämä on eikä indy.

Ok, ite olin siinä käsityksessä että olisi indie peli joka vaan sai hieman isomman budjetin tai vähä niiku NMS tapainen isomman huomion tjsp. Varmaa sit sekoittanut kun lafkan aikasemmat ovat olleet just indie budjetilla pienempiä projekteja. Sekä se että jossain joskus oli ininä pelin hinnasta 70e että jäätävän suolainen hinta indie pelistä kun kyseessä ei selkeesti ole semmonen.

Mut joo, olen kyllä tykännyt pelistä! On vaan niin hemmetin smooth shooter ku olla ja voi ja hauskaa pelata, pääsin ekasta bossista toiselle alueelle. Kyl peli pisti luun kurkkuun, kuolinkin bossiin ja olin heittämässä kirvestä kaivoon mut olinkin ilmeisesti jonkun jutun missälie kytkeny päälle et sainkin vielä jatkaa bossitappelua kuoltuaan, oli just jostain millistä kiinni viel. Pelin kulku riippuu niin paljon mitä loottia saa ja myös tosi paljon tuuria pitää olla mukana, sama kun dead cellissä menestys riippuu niin mitä random looteista tulee, onko hyviä aseita jne. Mut se tässä nimenomaan viehättää.
 
Viimeksi muokattu:
Huh huh! Melkoinen adrenaliini piikki oli tää toinen pomo, kaks eka vaihetta meni suht helposti mut aina sit onnistui mokaa johtuen jännityksestä tai mistä lie. Muutamia yrityksiä sai olla ennenku onnistuin ja seki johtui siitä ku sai heti alkuunsa hyvän aseen ja kaks "health packia" mukaan nii oli hieman varaa mokata.

Täs on hieman samat fiilikset ku soulseis kun vihdoin saa onnistumaan, toki tämä on täysin eri peli, sekä just nää random lootit päättää miten onnekas seuraava looppi on jne.

Kuten sanoin peli on haastava mutta ei epäreilu, pomoilla on aina ne samat liikkeet ja ne kun oppii menee homma melko helposti, niiku metroid dreadissäkin piti vaan tietää ne seuraavat liikkeet ja piti ennakoida ym. Shortcutit auttaa, meninki aina yrittää uudestaa kakkospomoa, mitä nyt aina sen verran että sai heltit hieman ylös ja jonkun paremman aseen. Nyt sit kohti uusia taisteluja!
 
Kolmannelle bossille tuli päästyä ja turpaan tuli niin että tukka lähti, aina puhutaan vaan miten vaikeita souls pelit on mut täytyy sanoo että kyllä nämä housmarquen tekeleet tuntuu olevan astetta vaikeempia, dead nation aikoinaan tuli coopis platinoitu mut yksin ei siinäkään pärjää, resogun jäänyt kesken, saa nähää miten tässä käy. Shortcutit auttaa asiaan mutta kuten sanoin loopin menestys riippuu niin siitä miten hyviä aseita saa heti kättelyssä, välil tulee kuoltua jo heti ekalle alueelle.

Tämäkin peli vaatii vaan taukoa ja uudellen yrittämistä eikä se pään hakkaaminen seinään auta yhtään, joogamista ja sit uutta yritystä :p
 
mutta kuten sanoin loopin menestys riippuu niin siitä miten hyviä aseita saa heti kättelyssä, välil tulee kuoltua jo heti ekalle alueelle.
Tässä on asia, jota en itse voi sietää tässä pelissä enkä muissakaan peleissä yleensä. Ja vaikeus noin muutoinkin tuntuu olevan asteen liian korkealla itselleni. Ekaa bossia pari kertaa aikoinaan yrittänyt, mutta sitten liian usein kuollut ennen sitä paskan RNG:n takia. Pelkkää pelaajan ajanhukkaa tuollainen niin vahvasti tuuriin perustuva pelikertojen vaikeuden vaihtelu.

Erittäin laadukkaasti toteutettu peli toki noin muuten minunkin mielestäni. Täytyy jossain vaiheessa varmaan kokeilla auttaisiko co-op-pelaaminen paremmin eteenpäin. Tuo RNG:n kanssa pään seinään hakkaaminen kun ei sinänsä kiehdo yhtään.
 
En halua liikaa tuoda keskustelua tuolta vaikeus-ketjusta mutta minusta tuon idea on nimenomaan "gitgud" ja jos sen kokee ajanhukkana niin ei ymmärrä koko konseptia. Tiivistettynä se olisi kai sitä että kannustetaan, eli oikeammin pakotetaan, pelaaja oppimaan jonka kautta muodostuu sellainen 'vaikeuksien kautta voittoon'-kaari, josta syntyvää onnistumisen ja saavutuksen tunnetta on aika hankala tarjota ilman haastetta ja sitä että tuntee oikeasti saavuttaneensa jotain.

En minäkään soulsborneja ja muita haastavia pelejä päivätyökseni pelaisi mutta ne on mukava olla olemassa kaiken muun "läpsyttelyn" ohessa.

PS. Paitsi että Elden Ring voi olla jopa rentouttavaa pelattavaa kunhan pysyy poissa vaikeuksia aiheuttavista kohdista. Minullakin on kartta täynnä "pitää joskus kokeilla uudestaan"-merkkejä kun ei ole jaksanut/tarvinnut jäädä hakkaamaan päätä seinään. Toisaalta kun olen jäänyt, joko mielenkiinnosta tai siitä että ei keksi juuri nyt parempaa suuntaa, niin olen usein yllättynyt kuinka kivuttomasti homma on voinutkaan lopulta mennä.

Ja sori nyt kahden eri aiheen sotkeminen tähän Returnalin ketjuun mutta halusin tässäkin lähinnä siis puolustaa Returnalin valitsemaa polkua. Miinusta antaisin korkeintaan siinä miten sitä ei alunperin pystynyt lopettamaan kesken (kuten soulsbornet voi) mutta senkin korjasivat ilmeisesti päivityksessä. Se on oikeasti ajanhukkaa että peliä ei voi jättää tiettyyn kohtaan ja jatkaa sitten siitä.
 
En halua liikaa tuoda keskustelua tuolta vaikeus-ketjusta mutta minusta tuon idea on nimenomaan "gitgud" ja jos sen kokee ajanhukkana niin ei ymmärrä koko konseptia. Tiivistettynä se olisi kai sitä että kannustetaan, eli oikeammin pakotetaan, pelaaja oppimaan jonka kautta muodostuu sellainen 'vaikeuksien kautta voittoon'-kaari, josta syntyvää onnistumisen ja saavutuksen tunnetta on aika hankala tarjota ilman haastetta ja sitä että tuntee oikeasti saavuttaneensa jotain.

En minäkään soulsborneja ja muita haastavia pelejä päivätyökseni pelaisi mutta ne on mukava olla olemassa kaiken muun "läpsyttelyn" ohessa.

PS. Paitsi että Elden Ring voi olla jopa rentouttavaa pelattavaa kunhan pysyy poissa vaikeuksia aiheuttavista kohdista. Minullakin on kartta täynnä "pitää joskus kokeilla uudestaan"-merkkejä kun ei ole jaksanut/tarvinnut jäädä hakkaamaan päätä seinään. Toisaalta kun olen jäänyt, joko mielenkiinnosta tai siitä että ei keksi juuri nyt parempaa suuntaa, niin olen usein yllättynyt kuinka kivuttomasti homma on voinutkaan lopulta mennä.

Ja sori nyt kahden eri aiheen sotkeminen tähän Returnalin ketjuun mutta halusin tässäkin lähinnä siis puolustaa Returnalin valitsemaa polkua. Miinusta antaisin korkeintaan siinä miten sitä ei alunperin pystynyt lopettamaan kesken (kuten soulsbornet voi) mutta senkin korjasivat ilmeisesti päivityksessä. Se on oikeasti ajanhukkaa että peliä ei voi jättää tiettyyn kohtaan ja jatkaa sitten siitä.
Tasainen ja joka pelikerralla suunnilleen ennakoitavissa oleva vaikeus itsessään olisi ehkä tässä vielä ok. Mutta se satunnainen vaikeustason vaihtelu on sinänsä iso turnoffi minulle. Toki kuten sanoin, co-op saattaa itselleni pelin mielekkyyteen vaikuttaa vielä myönteisesti. Tuurin isoa merkitystä en itse peleihin kaipaa. Mutta ei tästä nyt kannata kyllä alkaa väittelemään. Peli itsessään kiinnostaa minua muutoin, mutta RNG-elementti ei kiehdo.

Ja kuten jo totesin, co-op-pelaaminen toivottavasti auttaa minua jatkossa pelissä etenemisessä, ja jos niin käy, niin ehkä olen sittenkin jotain peliin liittyen ymmärtänyt oikein (ainakin siihen liittyen missä muodossa peli nykyään on), kun pelin kehittäjäkin on kuitenkin kyseisen co-op-elementinkin jälkeenpäin peliin lisännyt tuon suspend-tallennuksen tapaan.

Itse asiassa Housemarque on lisännyt Returnaliin juuri ne asiat mitä alusta alkaen totesin peliin kaipaavani. Jotkut vastustivat täällä toki kovastikin tällaisia kehitysideoita, ja sanoivat, että ne tuhoaisivat pelin kehittäjän alkuperäisen vision pelistä. Onneksi Housemarque oli kuitenkin eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
En halua liikaa tuoda keskustelua tuolta vaikeus-ketjusta mutta minusta tuon idea on nimenomaan "gitgud" ja jos sen kokee ajanhukkana niin ei ymmärrä koko konseptia. Tiivistettynä se olisi kai sitä että kannustetaan, eli oikeammin pakotetaan, pelaaja oppimaan jonka kautta muodostuu sellainen 'vaikeuksien kautta voittoon'-kaari, josta syntyvää onnistumisen ja saavutuksen tunnetta on aika hankala tarjota ilman haastetta ja sitä että tuntee oikeasti saavuttaneensa jotain.

En minäkään soulsborneja ja muita haastavia pelejä päivätyökseni pelaisi mutta ne on mukava olla olemassa kaiken muun "läpsyttelyn" ohessa.

PS. Paitsi että Elden Ring voi olla jopa rentouttavaa pelattavaa kunhan pysyy poissa vaikeuksia aiheuttavista kohdista. Minullakin on kartta täynnä "pitää joskus kokeilla uudestaan"-merkkejä kun ei ole jaksanut/tarvinnut jäädä hakkaamaan päätä seinään. Toisaalta kun olen jäänyt, joko mielenkiinnosta tai siitä että ei keksi juuri nyt parempaa suuntaa, niin olen usein yllättynyt kuinka kivuttomasti homma on voinutkaan lopulta mennä.

Ja sori nyt kahden eri aiheen sotkeminen tähän Returnalin ketjuun mutta halusin tässäkin lähinnä siis puolustaa Returnalin valitsemaa polkua. Miinusta antaisin korkeintaan siinä miten sitä ei alunperin pystynyt lopettamaan kesken (kuten soulsbornet voi) mutta senkin korjasivat ilmeisesti päivityksessä. Se on oikeasti ajanhukkaa että peliä ei voi jättää tiettyyn kohtaan ja jatkaa sitten siitä.

Joo ymmärrän et tänne ei voi tuoda perinteistä save/load mekanismia mut en kyl ymmärrä miten sitä ennen ihmiset pystyi pelaa. Päivitys toi sen Suspend Cycle systeemin joka siis on käytännössä sitä että se laittaa pelin pauselle ja voit sammuttaa konsolin tai pelata muita pelejä välissä ja jatkaa tasan siitä mihin jäit, ennen kai sitä piti laittaa konsoli restmodeen mutta mitään muuta peliä ei välissä pelattu.

Itse pelistä, nyt pääsin jo kolmannes bossis toiseen vaiheesee ja lyö naamaa kyl semmosta adrenaliinia ettei mitää järkee, pulssi 1000 ja pitäs pitää hermot vaan kylmänä, mutta edistystä tapahtuu. Pakko sitä on vaan jotenkin mennä paremmil varusteil ja helteil yrittää uudestaan. Vaikka nää bossit alkuu vaikuttaaki täysin mahdottomilta on siitä kuitenkin ne samat kaavat mitä vihut toistaa, ne kun oppii nii alkaa homma kulee. Mutta ennen kaikkea vaikeudesta huolimatta tämä on vaan hemmetin hauska shootteri, vaikka ärräpäitä on lentänyt.

Varsinkin kun heti alkuu looppi tyssää johonkin turhakkeeseen.
 
Ylös Bottom