Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Siis mitä, ai co-op tullut tohon? Sitä ois magee kokeilla. Sekä vissiin joku lisärikin.

Täytyy vissiin joskus hommata peli uudelleen.
Voihan se silti olla vaikea varmaan? Esim Towerfall Acsension oli aikoinaan todella hyvä cooppi ja aivan pirun vaikea niillä hc mapeilla.
 
Joo joku torni dlc missä on loputtomat wavet ilmeisesti, tuli hieman kokeltua sitäkin vahingossa, cooppiakin kokeilin mut toistaseks tuntuu että porukka vaa juoksee minne sattuu jne, ei oikee mitää kordinaatiota. Ystäviä jos olis jotka tätä pelais niin homma vois olla eri.

Oli äskö kolmannen bossin voitto niin ärsyttävän lähellä ettei mittää järkee. Ei muuta kun uutta yritystä... taas :p
 
LETS GOOOOO!

Sori oli pakko tulla tänne huutelee, useiden yrityksien ja joku 4 päivää tuli kolmas bossi (nemesis) vihdoin nirhattua, pelkästää bossille pääsy oli jo tuskan takana. Tässä on kyllä välillä niin onnesta ja tuurista kiinni menestys, toki taidotki vaikuttaa. Ei siinä paljon auttanut kun vaan kasvattaa health bar kaksinkertaiseks, lootata paras mahdollinen ase ja mennä yrittää uudestaan, kyllä se sit meni ja suht helposti vielä kun ase teki kunnolla damaa, sitä ennen sai tussauttaa tyylii loputtomin ja siinä ei hermot enää pysynyt kylmänä.

Kolmanteen vaiheeseen tuli aina päästyä mut sit sitä panikoi syystä tai toisesta. Peli oliki sen bossin myötä ilmeisesti ensimmäinen "loppu" luulin jo että nytkö paukahtaa lopputekstit mut ei, uusi looppi uudessa mestassa. Tää oli kyllä ehkä yks eeppisimmistä bossitaisteluista mitä oon vidjapeleissä nähnyt!

Asiaan vaikuttaa paljon myös se että millaiset huoneet milläkin loopilla on, välil tuntuu että siel on täynnä kaikenmaailman mielipuolia kun toisella loopilla paljon rauhallisempia, oon huomannut myös sen että liikaa varovaisuus ja pelkääminen tässä pelissä tekee sen että tulee enemmän virheitä. Armottomasti päälle ja väistöjä ja ampumista on monesti parempi ratkasu. Just ku alkoi olemaan jo täysin epätoivosta meininkiä ja bossille pääsy alkoi jo ahdistaa ja pelottaa, menikin läpi ja sen myötä uutta puhtia ja intoa jatkaa peliä.

Sanotaa loppuun vielä sen että Housmarquen paras tuotos mitä itse olen pelannut, muita lafkan pelejä mitä oon pelannut, Matterfall, Dead Nation, Resogun, Super Stardust HD, Nex Machina viel pitää joskus ottaa kokeiluun, mutta tämän myötä Housmarque nousi indiestudiosta suurien poikien joukkoon, ainakin hieman suurempien.

Edit: Tuli nyt päästyä lumialueelle asti mut sit menin johonkin challenge huoneesee ja siihen loppui looppi, mut ei haittaa. Uuden alueen eka bossiki tuli ygösel ihme kaupal murhattua, hyvä saavutus tänään ja nyt peli pauselle ja huomenna uusiks.
 
Viimeksi muokattu:
Kyl mä alan kallistuu enemmän siihen suuntaan että tämä peli on 60% tuuria ja 40% taitoja tai jotain, välil tuntuu että heti alkuunsa huoneet on täynnä hulluja, välil lepposta ammuskeluu, välil ei millään saa hyvää asetta, välil saa heti beast aseen heti alkuunsa joka helpottaa etenemistä huomattavasti.

RNG tekee tästä pelistä erityisen vaikeeta, plus tietenkin itse peli on myös vaikea mutta siihen vaikuttaa niin paljon se millaista loottia on milläkin loopilla saamassa. Nyt oon jumissa lumialueella, siinä on välillä melko mielipuolista taistelua. Mutta pientä etenemistä koko ajan tapahtuu, jospa pääsis taas levelin eteenpäin joskus. Se että pääsee joskus pelin läpi on jo meikäläiselle saavutus, mutta mitään paineta tai masentelua en ala harrastaa jos mahdoton seinä tuleekin vastaan, mulla ei vaan ole tapana luovuttaa ellei kyseessä ole sit omiin taitoihin nähden täys mahdottomuus.
 
En ole Returnalia pelannut mutta minusta aika monet pelit on myös paljolti tuuria. Varsinkin Elden Ringissä tuntuu olevan aika paljon tuuri mukana kun saattaa ottaa monta yritystä jotain kohtaa kunnes lopulta meneekin ihan vaivattomasti koska vastus tekikin tietyt liikkeet tai jätti jotkin tekemättä :D
 
Toki monet pelit on tuuria(kin) mutta tässä se on erityisesti välillä ihan tuurista kiinni ihan jo sen RNG lootin takia, sekä vaihtelevien "huoneiden" vuoksi kun ei voi oppia sitä tiettyä reittiä, toki niitä ei ole kun se muutama vaihtoehto mutta silti, sama vihut tuntuu olevan välillä löysempiä tai niitä on vähemmän. On siis niin paljon muuttuvia tekijöidä että miten se looppi menee.
 
Toki monet pelit on tuuria(kin) mutta tässä se on erityisesti välillä ihan tuurista kiinni ihan jo sen RNG lootin takia, sekä vaihtelevien "huoneiden" vuoksi kun ei voi oppia sitä tiettyä reittiä, toki niitä ei ole kun se muutama vaihtoehto mutta silti, sama vihut tuntuu olevan välillä löysempiä tai niitä on vähemmän. On siis niin paljon muuttuvia tekijöidä että miten se looppi menee.
Totta. Unohdin jo millainen peli tuo Returnal on :D Mutta noin niin kuin ideana tunnistan tuota paljon kuitenkin muistakin teoksista. Onhan sekin toisaalta RNG-elementtiä että miten hyvin pelaaja on kuosissa ja esim. hyvin levänneen yön jälkeen voi mennä kerrasta läpi :D
 
Totta. Unohdin jo millainen peli tuo Returnal on :D Mutta noin niin kuin ideana tunnistan tuota paljon kuitenkin muistakin teoksista. Onhan sekin toisaalta RNG-elementtiä että miten hyvin pelaaja on kuosissa ja esim. hyvin levänneen yön jälkeen voi mennä kerrasta läpi :D
Noin kun ajattelee, niin koko elämähän on yhtä RNG:tä ja sitä kautta se vaikutus on tietenkin kaikkiin peleihin. Mutta nyt @OMI3R kuitenkin käsittääkseni korosti Returnalin pelin sisäistä RNG:tä ja sen kautta tullutta kohtuuttomankin suurta tuurin merkitystä pelissä etenemisessä. Itse pidän tuota elementtiä peleissä varsin luotaantyöntavänä, mutta olen toki ymmärtänyt, että se kuuluu yleensä osana roguelike-peleihin, joten ilmeisesti siksi se on Returnalissakin isossa roolissa. En silti täysin itse ymmärrä, miksei noita roguelikeja voisi toteuttaa ilman RNG:n voimakasta painotusta. Henkilökohtaisesti pitäisin noista peleistä paljon enemmän, jos niissä asiat toimisivat jokaisella pelikerralla samalla tavalla. Ainakin RNG:n ollessa pelissä mukana, toivoisin ettei pelikertojen välillä olisi asetelmissa kohtuuttomia eroja, mikä tuntuu monissakin roguelikeissä olevan se itseäni eniten harmittava ominaisuus. Näin on harmillisesti ollut Returnalinkin kohdalla.
 
Nii no Returnalin kohalla tauko voi tehää ihmeitä mutta se ei edelleenkää kuten ylempänä mainittu poista sitä RNGeetä joka voi olla tosi hyvä tai ihan kuraa tai jotain siltä välitä, mulle näis peleis saavutus on sekin jos pääsee aina vähä piteemmälle, nyt tuli lumimapissa mentyä taas muutama askel eteenpäin johonki vesimaailmaan ja jemmassa vielä pari "uutta elämää" kun kuolee nii ei joudu alusta mut nekin vehkeet on ihan tuuria.

On tää sen verran armollisempi et ei joudu aivan alkuun kun kuolee, tai noh tavallaa mut jos pääset act kakkoseen joudut act kakkosen alkuun kun taas dead cells on et ihan sama miten pitkälle pääset joudut aina ihan pelin alkuun. Tässäkin on toki niitä permanent kykyjä ym jotka nyt hieman helpottaa etenemistä mut ei mitään niin massiivista, kun kuolee on käytössä aina se yks pistooli ja siitä sit taas etsitään uutta (toivottavasti) parempaa asetta ja heltti lillukoita jne että saa health palkin kasvaa.

Jos täs säilyis aseet jne olisi peli paljon helpompi, kuten jo monesti sanoin nii loopin menestys riippuu niin miten hyviä aseita saat. Saa kyl ihmetellä miten jotkut on tän vetänyt muka jossain paris päiväs läpi, taidot jne varmasti mutta edelleen niin paljon myös tuuria kun varmasti jokaisella tämä peli on jollain tapaa erilainen kun toisella.

Mut se miksi mä tätä jaksan on vaan puhtaasti sen takia että on niin hemmetin hauskaa ampumista ja huomaamatta sitä vaan pikkuhiljaa etenee törttöilyistä huolimatta. Tunnelma ja musiikit aivan katossa, tarinakin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täs on yritetty jotain uutta vaikka tuttuja rogue like piirteitä onkin reippaasti.
 
Vaikka mukavaa mättöä tämä on, mutta tuurielementti tässä on itselle vähän luotaantyötävää. Haasteesta toki itse pidän, mutta jos välillä vaan sattuu saamaan paskat aseet ja varusteet runissa niin turhauttaa se.
 
Ei tuo satunnaisuus häiritse niin paljoa, koska lopulta jokaisella aseella voi pelata homman läpi. Peli olisi huomattavasti monotoisempaa jos voisi valita aina sen yhden lemppariaseen eikä muihin koskisi pitkällä tikullakaan.

Tuo on juuri se pelin suola, että koitat selviytyä niillä varusteilla mitä on.
 
Huonommatkin aseet unlockaavat lopulta aivan hirmuisia perkkejä/ominaisuuksia. Niillä kannattaa ihan rohkeasti koittaa pärjätä, kun kuitenkin niitä käyttämällä saa auki niitä uusia ominaisuuksia.
 
Huonommatkin aseet unlockaavat lopulta aivan hirmuisia perkkejä/ominaisuuksia. Niillä kannattaa ihan rohkeasti koittaa pärjätä, kun kuitenkin niitä käyttämällä saa auki niitä uusia ominaisuuksia.
Sehän onkin se ongelma, että niillä huonommilla aseilla en ainakaan itse pärjää alkuunkaan, vaikka yritänkin. En epäile yhtään, etteikö niillä voi joku pärjätä, ja varsinkin etteikö niihinkin saa tarpeeksi sinniteltyään hyviäkin ominaisuuksia. Henkilökohtaisesti minua ei kuitenkaan kiinnostaa ylipäätään se, että peli heittää vastaan randomisti mitä sattuu, ja pelaajan valinnat mahdollisuudet ovat siinä mielessä varsin vähissä. Olisi paljon mielenkiintoisempaa, jos peli haarautuisi eri suuntiin ja suunnan valitsemalla voisi valita minkä tyyppisiä aseita haluaisi käyttää missäkin vaiheessa. Eli pelin ympäristö ja aseiden sijainnit olisivat vakioita ja niitä koluamalla voisi sitten oppia itselleen sopivimman etenemisen ja valita minkälaisia aseita käyttää. Se juttu on siis, että en pidä lainkaan RNG-elementeistä tai proseduaalisesti regeneroituvista ympäristöistä peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Returnalin (ja aika paljon varmaan roguelite/-like-genren) tuuri lyhyesti:

Sinulla voi käydä hyvä tai loistava tuuri, jolloin runista saattaa tulla todella helppo huonommillakin taidoilla. "Huono" tuuri taas ylitetään karttuvan kokemuksen ja taidon avulla.
 
Mulla on ainakin muodostunut tietyt lempiaseet tässä ja on aseita mihin en koske vaikka statsit olisi huomattavasti parempia kun jossain muussa mut pitäs vaa uskaltaa kun niihin tosiaan aukee niitä hulluja perkkejä et paskasta aseesta tuleekin tosi hyvä, mut hyvin kuvattu ylempänä että hyvällä tuurilla runista voi tulla todella helppo ja sit ku sattuu huonompia aseita niin taidot, harvemmin täs joutuu vetää ihan paskalla aseella mut joskus voi mennä hyvinkin pitkään ennen kun löytää sen hyvän aseen, siihe asti sit on semmosta selvitymistä ja monesti meikäläinen kuolee ennen kun se hyvä ase löytyy, toki niitä kuolemia tulee myös hyvän aseen kanssa, on niin montaa muuta muuttuvaa tekijää ku vaan aseet. Joskus myös on tapauksia kuten eilen, jossa olin milli helan kanssa ja olin valmis jo hyväksymään kuoleman, mut sit selvisinkin ihme kaupalla seuraavalle alueelle kun vastaan tulikin helttiä ja muuta helpotusta.

Joskus sit menee heti alku jo niin mössöks että olen itse aloittanut loopin uudestaan.
 
Siis joo, oikeassa mielentilassa tuurielementit ovat kyllä hienoja. Mutta joskus vaan menee hermot kun ei saa kovin hyviä aseita tai tavaroita, ja sen johdosta tietää että tämä runi on todennäköisesti tuhoon tuomittu. Ja nuo randomit kentät ei oikein sytytä. Tulee väkisin semmoinen olo ettei kentät ole yhtä laadukkaita kuten käsintehdyt.

Muttajoo, tämä kuuluu genreen ja tosiaan oikeassa mielentilassa on aina välillä hauska yrittää pari rundia. Ja onhan tämä pirun hienon näköinen ja dualsenseä käytetään hyvin.
 
Ihme kaupalla act 2 meni läpi ja lopputekstit paukahti yllättäen ruutuun, mutta olis vielä act 3 jäljellä ja kerättävät jos niitä nyt jaksaa plus lukuisat mestat minne ei aikasemmin päässyt, tykkään kyl miten tässä kerrotaa tarina pätkissä takaumina. Vesi kenttä oli aika erikoinen ja hemmetin pitkä, bossi meni ekalla yrityksellä joka tuli hieman yllätyksenä. Eniten tuotti vaikeuksia act 1 loppubossi.
 
Ymmärrän kyllä kuinka turhauttavaa tuo RNG-meno on mutta sehän tosiaan on näissä se idea. Jokusia tämän genren pelejä olen pelannut ja aika usein ne jää jossain vaiheessa kesken. Returnalin parissa saattaisin pysyä kenties pidempään koska siinä jonkinlainen tarina on kuitenkin mukana.
 
Toisaalta RNG pitää osaltaan mielenkiintoa yllä. Ehkä runit kävisi tylsäksi, jos sitä ei olisi.. Poikkeuksena ne punaiset läiskät, olikohan xenoglyphit, joista mulla jäi yksi keräämättä biome 2:ssa. Aikani yritin ja totesin ettei sen etsimisessä ole kyllä mitään järkeä, jos sen esiintyminen on erittäin harvinaista.

Pyssyjen perkkejä jäi myös avaamatta. Dlc vielä pelaamatta. Odottelen, josko uuteen psn:n jäsenyyskonseptiin tulis kokeilujakso. Sitten pääsis ilmaiseksi takaisin pelin pariin.
 
RNG on täysin genren keskiössä. Genren perusajatushan on käytännössä se, että sinun tulee tulla toimeen sillä, mitä sinulle milloinkin annetaan. Et voi vain opetella ulkoa vastustajien sijaintia ja tukeutua siihen yhteen suosikkistrategiaasi ja varusteisiisi, vaan sinun pitää pystyä toimimaan "kaikissa olosuhteissa".
 
Ylös Bottom