Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Sarine

New Member
Lähde: peliplaneetta.net. Itse en ainakaan ole valmis maksamaan enään yhtään enempää uusista peleistä, nykyinenkin hinta kammottaa.

Entäs muut? MGS 5 kuullostaa kyllä hienolta mutta sadalla eurolla..
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Vastaavaa juttua oli Pelit lehden tammikuun numerossa, pelit tulee liian kalliiksi ja konsolit kuolevat pois.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Kuten lehdessä sanottiin, niin pelien nykykustannukset ovat nousseet elokuvien tasolle ja tulevaisuudessa "hypervisuaalisesti" huikeat pelit tulevat olemaan kalliita kustannnuksien kasvaessa koko ajan. Elokuvilla on sentään tuloja dvd- ja vhs markkinoilla.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Pelien hinta on jo nyt aivan tähtitieteellinen ja jarruttaa montaa ns. heräteostosta. Itse tilaan pelit ulkomailta tai odotan niin kauan (1-2kk), kunnes tuotteen saa käytettynä huokeampaan hintaan.

Paha sanoa, mutta saavat peliteollisuudessa panostaa samalla myös piratismin megalomaaniseen kasvuun jos rukkaavat hintaa yhä ylöspäin. Täyden hinnan eli n. 69e:n maksaminen on jo nyt täyttä hulluutta.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

No tiedättekö paljos ne ite konsolit tulee maksamaan? Jos noi pelitkin on jo noin kalliita niin pleikkari 3:sta saa varmaan vaan haaveilla...
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Garam sanoi:
No tiedättekö paljos ne ite konsolit tulee maksamaan? Jos noi pelitkin on jo noin kalliita niin pleikkari 3:sta saa varmaan vaan haaveilla...
Veikkaan että Xbox Next PC tulee maksamaan n. 800 euroa, saas nähdä sitten..Täytynee tyytyä siis halvimpaan versioon ja tod. näk. käytettynä..
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Minä veikkaan, ettei kovin suurta hyppäystä tapahdu, toki uudet koneet ovat julkaisussa kalliimpia mitä nykyiset nyt, mutta tuskin juurikaan yli 500e jos sitäkään, mikä oli PS2:n ja Xboxin hinta julkaisussa. Jos hinta menee tuosta yli, ei ihmiset osta niitä. Sony varmasti haluaa myydä myös PS3:sta yli 80mil ja MS haluaa kepittää Sonyn, ei tuollaisiin lukuihin päästä millään 800e:n hinnoilla. Lisäksi firmat ovat tehneet kovasti töitä, jotta kehityskustannuksia saataisiin alaspäin tästä esimerkkinä Microsoftin XNA.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Siis ei siitä laitteesta kannata paljoa pyytää, koska ilman laitekantaa pelejäkään ei saada kaupaksi. Konsoleissahan on aina ollut sama juttu, itse laitteen saa puoli-ilmaiseksi ja sitten pari peliä maksaakin jo koko koneen verran.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
Ei kuullosta hyvältä, ei todellakaan.
Pelien hinta on aina ollut naurettava, ainoa peli josta olen maksanut täyden hinnan on ocarina of time, josta pulitin 449mk. Totta puhuen, eipä tule montaa muuta peliä mieleen joka olisi ollut tuon hinnan väärti, no ehkä Eternal Darkness, josta tosin maksoin vain 10 puntaa:)
Pidän peleistä paljon, joten omistan lähemmäksi tuhat videopeliä, -kaikki käytettynä hankittuja:(

Oikeesti, on todellinen ihme että peleistä on tullut mainstream noin älyttömillä hinnoilla (60-80 eur/kpl). Olen itse sitä mieltä, että kuluttajat suostuvat maksamaan (minä mukaanlukien) tämänlaisista tuotteista noin 20eur/kpl. CD-musiikkilevyjenkin kohdalla tämä on nähty.

Kuka sanoo että pelien tuotantokustannusten pitäisi kasvaa?
-Mielestäni pelien keston pitäisi lyhentyä lähemmäksi elokuvan kestoa, jolloin kustannuksetkin pysyisivät kurissa. Ja onhan se niin, että huippupeli joka maksaisi 20eur uutena, myisi vähintään kolme kertaa enemmän kuin sama peli 60eur hintaan.

Miksei peleillä voisi olla muita tulonlähteitä?
Varmasti lapset leikkisivät mielellään Super Mario leluilla, peleistä voitaisi julkaista elokuvaversiot, eikä toisinpäin. Ja jos pelien sountrack-CD olisi yhtä laajassa myynnissä kuin elokuvien vastaavat, niin ne myisivät kuin leipä. Tuollainen musiikkilevy voitaisiin vaikka pakata pelin mukaan (kuten RARE aikoinaan teki), mikäli hinta halutaan pitää noin älyttömän korkeana, mutta silti toivotaan voittoa tulevan.

On surullista että kaikki aika käytetään kuvakielen hiomiseen, ja muuten peli onkin sitä samaa hirviöiden lahtausta... Siihen on syynsä miksi yksiruutuiset pelit kuten Pac-Man ovat olleet niin valtavan suosittuja, joten miksi yrittää tehdä peleistä jotain Hollywood-kamaa?

Eli haluaisit pelata 2-4 tunnin pelejä ja maksaa niistä 20-35 euroa kappale? Tässä tapauksessa MGS:ssä ei olisi ollenkaan juonta, Final Fantasyssa ei olisi taisteluita eikä Gran Turismossa ajettaisi autoja. Pelien toinen tulonlähde on platinum/classics/palyers choice -sarjat, jotka ainakin Englannissa ovat todella suosittuja. Katselin tuossa vanhoja Suoem nmyyntilistoja ja kyllä sieltäkin platinumeja löytyi. Pelien hinnan puolittamisen jälkeen pelit myisivät puolet enemmän, mutta saatu rahamäärä pysyisi samana. Toisaalta peleien kuljetuksien hinnat kasvaisivat koska niitä kuljetettaisiin tuplamäärä vanhaan verrattuna. Ehkäpä jos hinta asettuisi 40 euroon olisivat kaikki osapuolet tyytyväisiä?

Pelit eivät ole kuolemassa mihinkään, Nirvi joko heitti läppää tai on todella ulkona mitä konsoleihin tulee (on hän joka tapauksessa ulkona mitä konsoleihin tulee). Pelien hinmta tulee myös pysymään samana ja jos joku muistaa niin samoista asioista pauhattiin PS2:n tullessa markkinoille ja taisipa joku mainita tästä PSX:nkin yhteydessä. Not gonna happen!
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
-Mielestäni pelien keston pitäisi lyhentyä lähemmäksi elokuvan kestoa, jolloin kustannuksetkin pysyisivät kurissa.

Jep, oishan ne pelit paljo parempia jos ne vaan kestäs sen pari tuntia.
Miltä kuulostaa FFVII kahden tunnin versiona? :rolleyes:

En kommentoi kustannuksia mitenkään, mutta jos pelejä aletaan tekemään semmoseksi, että ne kestää sen kaks tuntia ilakointia niin aika naurettavaa touhua.

Maksan sitten vaikka sen 30-49e uudesta pelistä jota pelailen 20-40h + replay value. (HUOM. Ulkomailta tilatessa. Sieltähän ne pelit tulee hommattua.)

Tässä tapauksessa jos pelin hinta olisi 20e ja kestäs sen "lähemmäs elokuvan kestoa" niin vois nakata koko vehkeellä jäniksiä. Ihan mielelläni laitan sen kympin tai pari siihen lisää ja saan sen kunnon seikkailun mitä tahdon.


Yhdyn Solid Snaken kommenttiin, loistavasti muutenkin kommentoitu asiaa Solidilta.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

kaikista naurettavinta on naa EA likuhihnalla tehdy pelit jotka myydaan taydella hinnalla
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
-Mielestäni pelien keston pitäisi lyhentyä lähemmäksi elokuvan kestoa, jolloin kustannuksetkin pysyisivät kurissa.

Eniten työtunteja menee pelimoottorin tekemiseen. Kun grafiikat ovat kunnossa ja fysiikanmallinnus toimii ei ole kustannuksiin enää hirveästi väliä, onko autopelissä 5 vai 15 rataa tai pitääkö seikkailupelissä kukistaa kukistaa välipomoa ennen loppumörköä vai ei. Pelaajan kannalta sillä kuitenkin on hurjasti väliä.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Saapi nähdä miten PS3, Revolution ja Xbox2 -pelien hintojen kanssa käy. Ei kyllä paljoa kannattaisi enää niitä nostaa...

Eikös muuten NDS:n pelien hinta ole pienempi kuin GBA:n? Käsittääkseni Euroopassa niiden hinta pitäisi olla pienempi, joten kehitys on siltä osin mennyt oikeaan suuntaan.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Tonppa sanoi:
Saapi nähdä miten PS3, Revolution ja Xbox2 -pelien hintojen kanssa käy. Ei kyllä paljoa kannattaisi enää niitä nostaa...

Eikös muuten NDS:n pelien hinta ole pienempi kuin GBA:n? Käsittääkseni Euroopassa niiden hinta pitäisi olla pienempi, joten kehitys on siltä osin mennyt oikeaan suuntaan.

Ellen nyt väärin muista niin pelien hinnoiksi Euroopassa on vahvistettu 30-40 euroa. GBA pelien hinnat hipovat kyllä pilviä ja käsitykseni mukaan harva olisi valmis maksamaan yli kuutta kymppiä GBA pelistä. Juttelin erään pelikauppiaan kanssa ja hän sanoi, ettei GBA pelien hinta tule laskemaan edes DS:n tultua. On mielestäni aika tyhmää, että esim. vanhoja PSX pelejä näkee vieläkin toisissa paikoissa täysi hintaisina. Kuka maksaa jostaqin Duke Nukem: Land of the Babes pelistä 59 euroa?
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

mixa1 sanoi:
Mutta oikeesti, useimmat pelit kaipaisivat hieman tiivistystä, eli 30h paketti olisikin 10h.
Valitettavasti useimmissa 40h kestävissä peleissä ei ole enämpää sisältöä kuin parin tunnin leffoissa. Lähinnä toistoa.

Sano esimerkki. Mielestäni ainakin suurinosa hyvin tehdyistä pitkistä peleistä jaksaa viihdyttää koko ajan. Esimerkiksi nyt vaikka Final Fantasy X:ää ja Gran Turismo 3:sta on jaksanut kevyesti pelata sen 100-200 tuntia mitä niihin on tullut käytettyä, vaikkei gt3:ssakaan periaatteessa ole muutakuin toistoa. Silti se on viihdyttävää. Jos peli on hyvin tehty, niin ei pituus kyllä ainakaan minua häiritse pätkääkään. Eri asia sitten on sen verran huonot pelit, joita ei jaksa kauaa pelata. Näitä pelejä ei kyllä tule useimmiten edes ostettua.

Pikemminkin pituutta saisi peleille antaa lisää. Nykyään melkein pelin kuin pelin pelaa helposti viikossa läpi ilman sen kummempaa kiirehtimistä. Kyllä tuo nykypelien 10-15h alkaa olla aika minimi kesto pelille, josta suostun sen 45-55e pulittamaan. Tällaiset pitkät eepokset kuten vaikka tuo mainitsemani FFX saisivat toimia esimerkkinä kaikille juonellisille peleille: peliä jaksaa pelata ihan yhtä suurella innolla koko peliajan ja peliaikaahan riittää. Täytyy vielä mainita myös gta: san andreas, joka oli myös esimerkillisen kestävä peli eikä alkanut sekunniksikaan kyllästyttämään niin kauan kuin peli kesti.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Lloope sanoi:
Tällaiset pitkät eepokset kuten vaikka tuo mainitsemani FFX saisivat toimia esimerkkinä kaikille juonellisille peleille

Minä aina olen ihmetellyt mistä moiset harhaluulot johtuvat (että kaikkien pelien pitäisi olla ylipitkien RPG-pelien pituisia) ? Pelien pitäisi olla juuri niin pitkiä kuin pelimekaniikka pysyy mielenkiintoisena. Turha niitä on venyttää pitemmäksi. Sitten mielummin vaikka tiivistetään juonta.
 
Vastaus: Seuraavan sukupolven pelit kalliimpia?

Itse olen myös pitkäikäisten pelien kannalla. Iän ei tarvitse tulla yksinpelin pituudesta, vaan se voi myöskin tulla esim. moninpelistä tai yksinpelistä, jota jaksaa tahkoa moneen kertaan.

Esim. Pitkäikäisimmät pelini ovat Diablo 2 ja Warcraft 3. Kumpikaan näistä ei sisällä mitenkään pitkää yksinpeliä, mutta moninpeli lisää ikää uskomattoman paljon.

En tahtoisi ostella kokoajan pelejä, olen paljon tyytyväisempi jos löydän yhden pelin joka viihdyttää minua kauan. Lyhyiden pelien kanssa tulee vähän semmonen "olihan se hieno, mutta joko se loppui" fiilis. Ei oikeen ole sellainen fiilis kun rahat olisivat tulleet hyvin käytetyksi. Myöskin, kaiken sen ajan kun peli on kehityksessä, voidaan seen runkoa parantaa ja ymmärtää jotkin konseptit toimimattomiksi. Jos vastaan tulee peli, jossa on todella hyvä pohja, sen saman pohjan päälle soisin näkeväni rakennettavan paljon materiaalia. Olisin todella innostunut hyvästä yksinpelistä joka kestää päälle 100 tuntia, varsinkin jos kyseessä ei olisi rope.

Pitkät pelit saavat myöskin syventymään maailmaansa paremmin. Hahmot tulevat tutummiksi ja sitä on jotenkin paremmin pelin hengessä sisällä.

En toki ole lyhyitä ja halpoja pelejä vastaan. Ainoastaan lyhyitä ja kalliita. Hinta voisi mielestäni olla paremmin verranollinen sisällön pitkäkestoisuuteen, vaikka ymmärränkin että tämä tuskin tulee toteutumaan.
 
Ylös Bottom