Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shredders

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Screenshot_20210125-081644.jpg

Nimi: Shredders
Kehittäjä: I-Illusions, Let it Roll
Alustat: Xbox Series X|S, PC
Lajityyppi: lumilautailupeli
Julkaisu: 17.3.2022
Kotisivut: https://www.shreddersgame.com/



We are building a snowboarding experience that allows you to define your own style”, says project lead Dirk Van Welden. “Outside there are so many incredible ways to do a simple 180 and Shredders gives you that level of control. Carving, buttering, and the sensation of floating on fresh powder all feels amazing.

Mikä oli viimeisin hyvä lumilautailupeli? Steep se ei ollut, mutta sille voi antaa vähän anteeksi kun keskittyi myös muihin lajeihin. No, seuraava yrittäjä on ainakin selvillä. Se on Shredders. Peli jonka takana on tiimi täynnä intohimoisia lumilautailijoita, joten jos ei muuta niin toivottavasti ainakin pyrkivät mallintamaan todellisuutta mahdollisimman hyvin.

Julkistustraileri näytti siistiltä, mutta sen jälkeen pelistä on kuulunut aika vähän. Ehkäpä meneillään oleva pandemia on vaikuttanut sielläkin julkaisuaikatauluun ja "Talvi 2021" on kohta mennään talven lumia.

Pelin on ilmoitettu tulevan ensin Xboxille, joten voisi kuvitella että joskus tulevaisuudessa alustoina on myös PC ja PS5.

Mitäs mieltä muut on? Onko lumilautailupelille tilausta?

Peli julkaistaan day one Xbox Game Passissa ja PC Game Passissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole moista tullut pelattua sitten Coolboardersin ja hyvin vähän kokeiltu 1080, mutta kyllä itseä kiinnostaisi jos olisi hauska pelata ja tarpeeksi sisältöä. Eipä niitä liikaa ainakaan ole tehty joten varmasti jonkinnäköistä tilausta ainakin olisi.
 
Eipä ole moista tullut pelattua sitten Coolboardersin ja hyvin vähän kokeiltu 1080, mutta kyllä itseä kiinnostaisi jos olisi hauska pelata ja tarpeeksi sisältöä. Eipä niitä liikaa ainakaan ole tehty joten varmasti jonkinnäköistä tilausta ainakin olisi.
Itsellä jokusen vuoden sisään mahtuvat kokeilut ovat Steep ja Mark McMorris Infinite Air. Kumpikaan ei oikein pystynyt lunastamaan huikean lumilautailupelin titteliä. Oli molemmissa hetkensä, mutta eivät sitten kuitenkaan olleet kovin hyviä ja kiinnostus pelejä kohtaan lopahti turhan nopeasti.

Toivoisin, että Shredders tekisi saman kuin Sessions ja Skater XL ovat tehneet skeittauksen puolella. Eli reilusti vaan realistiseen suuntaan, vaikka samalla oppimiskynnys peliä kohtaan nousisikin. Tosin tottakai saisi olla aika paljon enemmän pelattavaa sisältöä kuin näissä mainituissa skeittipeleissä.
 
Shredders kehittäjä twiittaa lisätietoa pelin alustoista. Peli on tulossa Xbox Series X|S -konsolien lisäksi myös Steamiin, kuin myös Game Passiin niin konsolilla kuin PC:llä. Julkaisu näillä näkymin vielä tämän talven aikana.




Laitetaan nyt vielä virallinen traileri viime kesältä, kun se näköjään ketjusta puuttuu.
 
Minulle kelpaisi sekä ihan posketon arcademeno että realistisempi lumilautailu. Aika vaikeaahan niin fyysistä lajia on mallintaa realistisesti ohjaimella pelattavaksi, mutta Shreddersissä näyttäisi olevan kyse suhteellisen maltillisesta menosta, eli ainakin peli voisi olla sillä tavalla realistinen, ettei mitä vaan komboja pysty heittämään nappia painamalla. Liiallinen vaikeus veisi pelistä pois rentouttavaa puolta, joten toivottavasti tuossa on jotenkin säilytetty tasapaino haasteen ja viihteellisyyden välillä. Sellainen snoukkapeli, jossa ukkeli kaatuu 10 metrin välein, ei olisi kovin nautinnollinen.
 
Minulle kelpaisi sekä ihan posketon arcademeno että realistisempi lumilautailu. Aika vaikeaahan niin fyysistä lajia on mallintaa realistisesti ohjaimella pelattavaksi, mutta Shreddersissä näyttäisi olevan kyse suhteellisen maltillisesta menosta, eli ainakin peli voisi olla sillä tavalla realistinen, ettei mitä vaan komboja pysty heittämään nappia painamalla. Liiallinen vaikeus veisi pelistä pois rentouttavaa puolta, joten toivottavasti tuossa on jotenkin säilytetty tasapaino haasteen ja viihteellisyyden välillä. Sellainen snoukkapeli, jossa ukkeli kaatuu 10 metrin välein, ei olisi kovin nautinnollinen.
Realistisuus saisi minun mielestä näkyä lähinnä hyppyjen korkeutena, temppujen maaläheisyytenä ja kombojen vaikeutena. Ei niinkään siinä kuinka vaikea on laskea mäkeä alas tai edes siinä kuinka hankala on yksittäisiä temppuja tehdä. Kovasti tätä odotan. Toivon mukaan puhaltaa uutta tuulta snoukkapelilajityyppiin.
 
TransWorld Snowboarding oli aikoinaan mieluinen peli. Sen jälkeen ei olekaan snoukkapelejä tullut oikein pelattua, SSX:tkin jäi jostain syystä kokematta.
Ihan mielenkiinnolla odottelen tätä, joten toivottavasti saadaan pian julkaisupäivä.
 
Shredders saanut näköjään julkaisupäivän reilu viikko sitten. Peli julkaistaan ensi viikon torstaina 17.3.


Pienet hypet on kyllä päällä. Hyvälle snoukkapelille on aina tilaa. Toivottavasti tämä onnistuu realismin ja hauskuuden sekoittamisessa sopivassa suhteessa.

Muoks.

Tässä vielä traileri Youtubesta:
 
Viimeksi muokattu:
entisenä lumilautailun harrastajana, (6-7 vuotta tuli harrastettua) täytyy sanoa että näyttää hemmetin hyvältä, parhaat snoukka pelit onkin coolboarders 2-3, SSX transworld snowboarding ja avalanche 1080 :), itse tykkään noista peleistä jotka panostaa juuri realismiin :), vaikka olihan se SSX trickykin joskus hauskaa mutta hyvä että on otettu tuo realistinen linja tämän kohdalla, hyvälle lumilautailu pelille on aina tilaa :)
 
entisenä lumilautailun harrastajana, (6-7 vuotta tuli harrastettua) täytyy sanoa että näyttää hemmetin hyvältä, parhaat snoukka pelit onkin coolboarders 2-3, SSX transworld snowboarding ja avalanche 1080 :), itse tykkään noista peleistä jotka panostaa juuri realismiin :), vaikka olihan se SSX trickykin joskus hauskaa mutta hyvä että on otettu tuo realistinen linja tämän kohdalla, hyvälle lumilautailu pelille on aina tilaa :)
Joo, täällä myös oikean elämän lumilautailu kulkenut mukana talviharrastuksissa yli 20 vuotta. Nykyään vähän harvemmin, mutta aina silloin tällöin pääsee kuitenkin rinteeseen. Juurikin tästä syystä realismiin pyrkivä snoukkapeli sytyttää enemmän kuin SSX -sarjan tyyppinen meininki.
 
Joo, täällä myös oikean elämän lumilautailu kulkenut mukana talviharrastuksissa yli 20 vuotta. Nykyään vähän harvemmin, mutta aina silloin tällöin pääsee kuitenkin rinteeseen. Juurikin tästä syystä realismiin pyrkivä snoukkapeli sytyttää enemmän kuin SSX -sarjan tyyppinen meininki.
Kyllähän tämä toki kokeilla pitää. Mutta tuo realismi tuo heti pelin ylle pienen varjon ainakin minulle. Itse en ole yleensä simulaatioiden ystävä. En pelaa pelejä sillä ajatuksella, että ne olisivat jotain oikeasta maailmasta mallinnettua mahdollisimman realistista kokemusta. Pelaan pelejä juuri todellisen maailman vastapainona ja silloin toivon, että pelit sisältävät enemmän asioita, joita en voi todellisessa maailmassa kokea. Jos realismia haluan lumilautailuun tai lasketteluun, menen sitten aina mieluummin itse rinteeseen.

Peleissä pidän eniten fantasiasta, sekä sopivasti hieman överiksi menevästä toiminnasta toimintapainotteisissa peleissä. Jopa autopeleissä haluan ainakin sellaisen arcade-tyyppisemmän lähestymistavan olevan mahdollinen, vaikkakin niissä minullekin kelpaa lähempänä realismia oleva pelattavuus. Täysin en siis niissäkään silti realismiin halua mennä.
 
Kyllähän nuo Shreddersinkin temput menevät niin överiksi, ettei niitä oikeassa elämässä tule tehtyä. Snoukkapeleissä mennään kuitenkin välillä ihan äärimmäisyyteen, jolloin fysiikan lait kirjoitetaan aika lailla uusiksi, eikä temppuilussa ole enää mitään kosketuspintaa todellisuuteen. Siksi tuollaisia vähän maltillisempia pelejä kuvataan realistisiksi, vaikka oikeaa realismia olisi se, että vähinkään jalka olisi kipsissä tuollaisen menon jälkeen ja pelihahmo kaatuisi muutaman sekunnin väliajoin.
 
Kyllähän nuo Shreddersinkin temput menevät niin överiksi, ettei niitä oikeassa elämässä tule tehtyä. Snoukkapeleissä mennään kuitenkin välillä ihan äärimmäisyyteen, jolloin fysiikan lait kirjoitetaan aika lailla uusiksi, eikä temppuilussa ole enää mitään kosketuspintaa todellisuuteen. Siksi tuollaisia vähän maltillisempia pelejä kuvataan realistisiksi, vaikka oikeaa realismia olisi se, että vähinkään jalka olisi kipsissä tuollaisen menon jälkeen ja pelihahmo kaatuisi muutaman sekunnin väliajoin.
Niin, realistisuus tällaisissa peleissä tarkoittaa ehkä enemmän sitä, että painovoiman vaikutus on jollain tavalla järkevä ja temput pysyvät triplacorkki - tonnikuussataa akselilla. Ei siis mennä SSX:n lauta irti jaloista kesken tempun - jonkun hahmon erikoistemppu - sata volttia -meininkiin. Lisäksi rinteet ja hyppyrit saisivat olla aika lähellä oikeaan elämään pohjaavia.

Se taas olisi vaan tylsää, jos joka hyppy pitäisi ländätä täydellisesti, että edes pysyisi pystyssä. Tällaista realismia en kaipaa.

Autopeleissä sen sijaan saa mennä niin realistiseksi kuin mahdollista, vaikka samaan aikaan tykkäänkin ajella myös rennommin Forza Horizonissa. Se tosin ei enää tähän ketjuun liity. :)
 
Shredders julkaistu ja löytyy Game Passin valikoimista. Laitoin lataukseen, mutta pelaamaan ehtii vasta joskus illemmalla.


Arvostelut jäänevät noin 70 pisteen tuntumaan.

Isoin huolen aihe pikaisella katsauksella saattaa olla sisällön vähäinen määrä.
 
Kurvailin rinteillä Xboxin pelikellon mukaan eilen illalla puolitoista tuntia. Peli oli aika pitkälti sitä mitä odotin. Kuin Session tai Skater XL, mutta skeitti vaihtunut lumilautaan. Lisäksi siellä oli kunnolla tehtäviä, eikä vain päätöntä laskemista. Pelin ote lajiin on hyvin realistinen. Lautailijan paino tuntuu, painovoima vaikuttaa "realistisesti" ja temppujen skaala on lähellä oikeaa elämää.

Kontrollit ovat sopivan haastavat. Lautahemmo pysyy kyllä hypyissään suhteellisen vaivattomasti pystyssä, mutta isojen temppujen tekeminen vaatii silti sopivasti oikea-aikaisuutta ja sormikoordinaatiota. Jälleen ihan samaan tapaan kuin Sessionsissa tai Skater XL:ssä.

Tehtävät olivat ainakin näin alkuun aika peruskauraa. Tee tiettyjä temppuja, saavuta tietty pistemäärä tai seuraa pro-laskijan perässä vuorenrinnettä alas. Kyllä nämä maistui, mutta välivideot sen sijaan aika herkästi skippasin. Ymmärrän, että on tarkoituksella tehty vähän cringeä, mutta oli se lautailijoiden sanailu ja läpänheitto sellaista tuupaa, että ei kiitos.

Hyvä fiilis jäi ensimmäisen kokeilun perusteella. Lautailun tuntuma ja haastavuus on hyvä. Temppujen ländäämisestä tulee juuri niin hyvää fiilistä kuin pitääkin. Tehtäviäkin näyttäisi riittävän, kun vasta ensimmäinen rinne on auki.
 
Kyllähän tätä pelailee ajoittain ihan mielellään. Laskeminen puuterilumella, vuorenrinteillä tuntuu pelissä yllättävänkin mukavalta puuhalta.
Pistää hymyilyttämään, kun pelissä manaillaan epäonnistumisia välillä ihan suomen kielellä.
 
Kylläpä vaikutti hyvältä. Tuli Amped sarja mieleen. Paljon realistisEmman oloisia hyppyjä ja pyörimistä kuin yleensä näissä peleissä. Silti olematta just liian haastava alastulon kanssa. Todella hätäisen testin perusteella jäi fiilis et tätä täytyy pelata enemmänkin.
 
Pelko sisällön vähyydestä osoittautui todeksi. Xboxin pelikello näyttää kolmea ja puolta tuntia ja kaikki tehtävät tehty. Toki temppujen tekeminen ja ylipäätään laskeminen on edelleen äärimmäisen hauskaa, mutta nyt pitää löytää omat linjat ilman ohjattua sisältöä. Kentissä on toki kerättävää ja merkattujen hyppyjen löytämistä, mutta ei se ole oikein itselle iskevää sisältöä.

Vaikka tehtävät olivat toistensa toistoa, niin ne kyllä pitivät hyvin otteessaan. Tiettyjen temppujen tekeminen tai pistemäärien tavoittelu toimii aina.

Täyteen hintaan tätä on vähän hankala suositella sisällön vähyytensä takia. Tosin Game Passiin kautta kannattaa ehdottomasti laittaa lataukseen. Lautailun tuntuma on erittäin onnistunut. Eipä ole hetkeen ollut näin hauskaa pyörittää hyppyristä asteita. Pitää palata sinne @Omenanraato mainitseman Ampedin aikakaudelle, kun viimeksi on näin hyviä lautailun fiiliksiä videopelissä päässyt kokemaan.
 
Pelko sisällön vähyydestä osoittautui todeksi. Xboxin pelikello näyttää kolmea ja puolta tuntia ja kaikki tehtävät tehty.
Korjataanpa tätä hieman. Palasin eilen illalla rinteille ja siellä olikin lisää tehtäviä odottamassa, jotka olin missannut. Kolmen ja puolen tunnin jälkeen kyllä pyörivät lopputekstit, mutta jo avattuihin rinteisiin oli auennut lisää tehtäviä. En oikein tiedä missä vaiheessa ja miten olin ne onnistunut missaamaan. No, pelailin ne eilen läpi ja siinä meni reilu tunti lisää. Alle viidessä tunnissa on nyt kuitenkin kaikki tehtävät pelattu. Kritiikki sisällön vähyydestä pysyy.
 
Ylös Bottom