Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Siviilipalvelus

Hinin

Active Member
Tänne keskustelua ja kysymyksiä siviilipalveluksesta, aiheeseen liittyen saa laittaa myös infoa yms.

Oman sivarini kävin Ruukin Vastaanottokeskuksessa, toimitin siellä ohjaajan/kuskin ja majoittajan virkaa, vaikka tuo nyt on vain pintaraapaisu siitä mitä kaikkea jouduin tekemään! Keskustelua, ihmiset, kuinka moni myöntää olevansa viherpiipertäjähippi tai puunhalaaja kuten eräs varsin nerokas ihminen sanoi täällä. :D
 
Vastaus: Siviilipalvelus

palvelus alkoi syyskuussa lapinjärven varsin antoisalla lomalla, jonka aikana tuli oltua enemmän tai vähemmän humalassa sunnuntaista torstaihin. lokakuusta lähtien olen ollut töissä koulun keittolassa ja nyt kesäkuun alusta olen toiminut kirjastossa palautusvastaavana.
mukavaa on ollut kaikin puolin :rolleyes:
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Minä suoritin siviilipalveluksen päiväkodissa, jossa olen vieläkin duunissa. Tota en tosiaan pidä itseäni minään viherpiipittäjänä ym. Muistan kun se koulutusleiri alkoi niin mietin että voi piip kiva mennä sinne nörttien ja transujen sekaan mutta heti ekana päivänä paljastu että eihän se niin olekkaan. Tottakai siellä oli niitä vähän oudompiakin tyyppeja sanotaanko niitä mitä porukka luulkee kaikkien sivareiden olevan. Toisaalta tulin kyllä niidenkin kanssa juttuun.. Sain monta hyvää kaveria sieltä. Mulle sivari oli oikeestaan ainoa vaihtoehto sen jälkeen kun mut laitetiin intistä pihalle, koska c:n papereita en halunnu. En mikään hullu ole, nuorempana vaan vähän "villi" :D. Kaikki mun kaverit on käynyt intin yhtä lukuunottamatta joka oli liian agressiivinen/väkivaltainen inttiin :D Vielä kertaakaan ei oo sen kummempia tarvinut selitellä että miksi olen käynyt sivarin enkä inttiä. Ja kuten olen jo sanonut se että olen käynyt siviilipalveluksen ei tarkoita sitä ettenkö olisi valmis puolustamaan isänmaatani. Se armeija piip ei vaan ollu mun juttu ja miks siellä väkisin kiduttaa itseään ja muita kun on vaihtoehtokin.
 
Vastaus: Siviilipalvelus

meikän palveluserässä oli pari näitä ns. vähän oudommaksi leimattuja tyyppejä. muuten ihan normi porukkaa, joiden kanssa tuli hyvin toimeen ja vieläkin ollaan yhteyksissä. pientä miittiä suunnitteilla kunhan ensin kaikilla loppuu palvelus
 
Vastaus: Siviilipalvelus

cardic liittyyy jokkoon.. Ja joo kännissä tuli aika hyvin oltua siel "kurssilla" vai mikä nyt olikaan.. Oli mukavaa lomaa perheenisälle :D

luennothan siellä lähinnä keskitty natsien haukkumiseen ja ja intin "paremmuuden" selvittämiseen. ryhmätöitä suurin osa ja hanheen luentojen lopuksi kittaamaan olutta. tuli toki kierrettyä vähän ympäriinsä loviisan ja kouvolan väliä, kun osa oli omilla autoilla paikalla, joten pystyi kulkemaan.
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Minä suoritin siviilipalveluksen päiväkodissa, jossa olen vieläkin duunissa. Tota en tosiaan pidä itseäni minään viherpiipittäjänä ym. Muistan kun se koulutusleiri alkoi niin mietin että voi piip kiva mennä sinne nörttien ja transujen sekaan mutta heti ekana päivänä paljastu että eihän se niin olekkaan. Tottakai siellä oli niitä vähän oudompiakin tyyppeja sanotaanko niitä mitä porukka luulkee kaikkien sivareiden olevan. Toisaalta tulin kyllä niidenkin kanssa juttuun.. Sain monta hyvää kaveria sieltä.

Itselläni oli myös samanlainen pelko, että siellä on vain piiskatukkaisia hampunpolttelijoita (toki niitäkin näkyi) ja muuta paskaa aineistoa, mutta loppusissaan todella mahtavia tyyppejä siellä myös oli ja helvetin fiksua porukkaa myös. Nautin myös Ravintola Hanhen mahtavasta oluttarjonnasta. :D
Kivaa siellä oli ja toisekseen vaikka asiallisempi linja oli työpaikallani, tykkäsin niistäkin ihmisistä. Olin niitä harvoja jotka pystyi hommansa siellä hoitamaan kunnialla.
 
Vastaus: Siviilipalvelus

jotenkin melkein pakollista että luentojakson aikana pitää käydä hanhessa. voi niitä jotka aloitti palveluksen lokakuussa 07 tai sen jälkeen kun hanhi oli kiinni useamman kuukauden. ei siellä juuri muuta tekemistä ollut :rolleyes:
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Hanhihan se oli. Muistelin just että mikä sen baarin nimi oli.. Vieläkö siellä oli niitä venäläisiä huor... Ja ne karaokeillat oli mieleenpainuvia.. Mukavia muistoja vaikkain hämäriä..;)
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Hanhihan se oli. Muistelin just että mikä sen baarin nimi oli.. Vieläkö siellä oli niitä venäläisiä huor... Ja ne karaokeillat oli mieleenpainuvia.. Mukavia muistoja vaikkain hämäriä..;)

bordelli mennyt kiinni jo aikaa sitten. kertoivat ekana päivänä lapinjärven esittelyn ohessa :D karaokea pojat veti useampana iltana ja sen takia lentivät parikin kertaa ulos kun alkoi parilla äijällä olla liian rokrok-fiilis ja olutta tarpeeksi koneessa.

a-talon tiloissa joudun itse oleskelemaan yöt mutta d-talossa sit tuli oltua päivät kun kaikki joihin tutustuin, asuivat siellä. kaljaa ei olisi saanut alueella juoda, mutta kukapa sitäkään kuunteli. shelliltä päkit kainaloon ja d:hen alottelemaan

e: tosin poikkeuksena d-talon sohvalla vietin pari yötä kun saman huoneen jakanut äijä ei oikeen tykännyt että tulin kännissä aamuyöstä mölyämään
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Silloin kun minä olin siellä niin siellä oli remontti meneillään ja me asuttiin koko se aika työmaaparakeissa. Isoja ne oli mutta silti.. Se oli oikeen kunnon äijä meininkiä.
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Sivarin käymisestä on aikaa noin 15 vuotta. Kirjastossa vuoden töissä eli palveluksessa. Kuukauden koulutusjakso Vaasassa oli täysin turha, hienoa että sitä on ruvettu nykyään kehittämään esim. pelastustehtäviä ajatellen.

Syitä oli armeijainstituution vastustaminen, ja kutsunnoissa syyksi kirjoitin tyyliin "parempi kaikille että menen siviilipalvelukseen". Enkä halunnut leikata lettiäni - silloin en kehdannut myöntää syyksi, mutta nyt kehtaa :D Eihän sitä kiivaana punk-kautena halunnut sulautua massaksi tai jotain.

Toisaalta on jotakin jäänyt myös kokematta kun ei ole armeijaa käynyt. Olisi se varmasti paikoin ollut hauskaakin leikkiä sotaa, oikeasti.
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Sivari suoritettu jo viime vuonna, mutta mikäs siinä olisin voinut mennä armeijaan ja siellä sitten olisin päässyt leikkimään sotaa metsässä. :)
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Jos joku vielä kertoisi, että miten kirjastossa tai vastaavassa töissä olo auttaa Suomea sota-aikana? Ei sillä että meikäläistä niin paljoa kiinnostaa onko käynyt intin vai sivarin, mutta niin usein kuulee perusteluja "kyllä siellä sivarissa opetataan ihan yhtä tärkeitä juttuja kuin intissä".
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Jos joku vielä kertoisi, että miten kirjastossa tai vastaavassa töissä olo auttaa Suomea sota-aikana? Ei sillä että meikäläistä niin paljoa kiinnostaa onko käynyt intin vai sivarin, mutta niin usein kuulee perusteluja "kyllä siellä sivarissa opetataan ihan yhtä tärkeitä juttuja kuin intissä".

siviilipalveluksen ideahan on auttaa heti eikä vasta sodassa. siviilipalvelija on aika halpa työntekijä valtiolle ja sen laitoksille
 
Vastaus: Siviilipalvelus

Haha! Nyt ne haukkuvat meitä tuolla armeija-keskustelussa, näin ne hommat hoidetaan. Ensin sanotaan että ei saa kommentoida ja sitten kun tekee oman keskustelun, niin alkaa paska lentämään. Aika säälittävää tämä elämä on kun omia ratkaisuja ei saisi tehdä ja ihmistä ei osata arvostaa ihmisenä, vaan mittarina täytyy olla jokin armeija. Surullista. :p
 
Vastaus: Siviilipalvelus

ihme tosikkoja. noh, omapa on valintani. enemmän minusta on hyötyä nyt kuin sodassa ottaen huomioon huonon näön, jonka takia olen silmälasien armoilla koko ajan. sen takia siviilipalveluksen olen valinnut, mutta ei taida porukka asiaa kuitenkaan ymmärtää
 
Vastaus: Siviilipalvelus

ihme tosikkoja. noh, omapa on valintani. enemmän minusta on hyötyä nyt kuin sodassa ottaen huomioon huonon näön, jonka takia olen silmälasien armoilla koko ajan. sen takia siviilipalveluksen olen valinnut, mutta ei taida porukka asiaa kuitenkaan ymmärtää

Tosihan se on, että vanhakantaiset ajattelumallit on juurtuneet tähän "moderniin" yhteiskuntaamme liiankin tiukkaan. Välillä ei tiedä itkeäkkö vai nauraa, kun ei saisi maastaan nauttia ilman että on armeijan käynyt. Melkein voisi sanoa, että rasismia tuollainen ajattelu. Sitähän se onkin monessa paikassa, ei oteta töihin jos ei ole armeijaa käynyt. Lisäksi on hyvä osata muutamia rasistivitsejä että varmasti pääsee duuniin. ;)
 
Ylös Bottom