Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Ocean: The Last Hope

Legge

Active Member
Eipäs ainakaan haulla löytynyt kettinkiä tästä. Joko joku on ehtinyt iskemään ks. peliä. Hieman kiinnostaisi ostaa, kun ei ole vähään aikaan JRPG:tä tullut pelattua. Periaatteessa saanut ihan hyviä arvosteluja, mutta hieman hirvittää valitukset pitkistä ja päättömistä (ja tylsistä) luolastoista.

Olisihan tuo Tales of Vesperia tietty ilmestymässä loppukuusta, mutta jaksaisiko sitä odottaa...

EDIT:

Jos joku on täysin pihalla pelistä, niin Wikipediasta löytyy: Star Ocean: The Last Hope - Wiki

Matskua pelistä:

Virallinen jenkkisivusto
Gametrailersin videoarvostelu
Metacriticin keskiarvo 74 (muutama todella huono arvosana painaa tulosta alas jonkin verran)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Itse mietin juuri että pitäisikö ostaa tämä vai Red Faction: Guerilla tai sitten odottaa Tales of Vesperiaa.
Mitä nyt tuolta Gamefaqs foorumilta olen lukenut että tappeluissa tehdään sama asia uudestaan ja uudestaan ja se käy tylsäksi, myös hahmot ovat ärsyttäviä, mutta kyllä tämä silti pitää jossain vaiheessa hankkia.

EDIT: Tämän ostan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Toisaalta itse tappelusysteemiä on kehuttu monissa arvosteluissa. Itseä vain tosiaan hirvittää, että meneekö sitä herne nenään loputtomien luolastojen kanssa.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Kyllä varmaankin tänään tai huomenna tulee ostettua. Pelisarjan suurena ystävänä pakko ostos. Aikaisempi osa Star Ocean: Till the end of time sai myös paljon haukkuja osakseen, mutta oli mielestäni kelpo peli vaikkei niin hyvä ollutkaan kuin Star Ocean: The Second Story. Ja eikö tuo taistelu systeemi ole sarjan aikaisemmissa osissakin loppupeleissä aika yksitoikkoista yhden tai kahden napin rämpyttämistä, mutta ei ainakaan itseäni ole juurikaan haitannut

Ja tuo Tales of Vesperia menee ostoon kunhan kauppojen hyllyille saapuu loppukesästä.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Saiskos avausviestiin vähän tietoa/linkkejä itse pelistä? ;)
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Tämä himottaisi ostaa kyllä roolipelinälkään mutta rahat menivät Prototypeen :D täytyypi kattella jossain vaiheessa kesää sitten.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Arg kolmen vaiheilla Fuelin ja Red Factionin kanssa... kyllä olis niin prkleen hieno peli.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Kaveri kävi tämän tänään lunastamassa ja itse olin jo alkudemon aikana myyty. :)
Vaikuttavan näköistä menoa kerta kaikkiaan. Star Ocean: The Second Story oli kyllä omalla kohdalla tietynlainen konsoliroolipelaamisen merkkipaalu (onhan näitä tietysti muitakin esim. Secret of Mana, FF VII), joten odotukset Last Hopea kohtaan ovat syystäkin korkealla. Pitää aamulla kysellä kaverilta tunnelmia yön pelisessioiden jäljiltä.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Joo, olen kans tän ja Guerrilla välissä. Guerrilla saanut hyviä arvioita ja vaikuttaa menevältä peliltä, mutta sitten taas tekisi mieli rauhoittaa ropenälkää koska sacred ei sitä oikein tehnyt hehe

Star Oceanin xbox arvostelujen keskiarvo metassa on 74, ilmeisesti tässä on oiva tarina mikä on minulle jo se suurin houkutin, mutta vähän aristaa toi Tri-Acen tyyli tehdä pelejä. Kaikki mitä ne tekee on jollain tapaa hirveen kaaottista nappulanrämppäystä ja niiden ikuisten "shurikhuken.... Dancing watermelons!!" yms eeppisten huutojen kuuntelua over and over again
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Juu sen huomasi surullisessa Infinite Undiscoveryssä. Kauhea pettymys. Mutta päätin itse että Red Faction lähtee mukaan ja Star Ocean sitten vaihdossa täältä joltain taikka sitten jos roolipelinälkä on kyltymätön niin raapii rahat kasaan :D
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Edge antoi tälle 5/10... Toisaalta Edge on Edge, joten en ainakaan itse antaisi tuon liikaa vaikuttaa ostopäätökseen,
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Vajaan kolmen tunnin jälkeen taivalletaan edelleen ensimmäisellä planeetalla, suurin osa ajasta mennyt taistelusysteemin opetteluun ja yleiseen ihmettelyyn. Alkufiilikset: varsin positiiviset.

Eniten pelissä viehättää yleinen seikkailufiilis, joka on jollain tapaa saatu kapturoitua peliin erinomaisesti. Samaa putkimaisemaa kuin missä tahansa muussakin JRPG:ssä, mut en tiedä onko sit alun pohjustus yhdistettynä ainakin ensimmäisen planeetan varsin rikkaaseen maisemaan (+että kentän reunoilta näkymä jatkuu vaihtelevana suuntiinsa, eikä tyssää vain tylysti pystysuoraan seinään), mikä tekee Starista hyvin seikkailumaisen. Pikkunäprättävääkin löytyy kiljoonittain (jokaisella hahmolla on omat 100 kerättävää feattia, samaa vihua tappamalla heitä skannataan parempien kamojen/lisädaman? toivossa, maasta pilkottaa peruskerättävien arkkujen/kukkien lisäksi ainakin kahta erilaista kaivuupistettä, tavaran valmistusta, jne.). Tekemistä tuntuu löytyvän hirveästi jo ihan ensivilkaisulla. Mitä myös revikoita katsonut ja näiden plussapointteja lueskellut, niin planeetat ovat kaiken lisäksi äärimmäisen vaihtelevia keskenään, joten seikkailufiilis vain tuplantunee jatkossa.

Taistelut on näin ens alkuun vielä keposia perusvihuja vastaan, mutta trainingissa otetut opit näyttävät sen salojen olevan varsin monipuoliset. Niin ikään arvosteluissa nähdyt määrät eri skillejä yms. tuntuu valtavalta / hahmo. Taktiikkamuunnokset, beatit ja monet chain combot saavat taistelun ainakin alkuun tuntumaan monipuoliselta. Lisäksi Blindside-hyökkäykset ja muut koukerot vaikuttavat velmuilta, mutta näistä lisää vasta kun eteen tulee kunnon vastuksia. Board-systeemi on kiva lisä, ja grindaajat pistännevätkin heti ekoista vihuista lähtien 160% exp-bonuksen liikkeelle, sillä lauta säilyy läpi taistojen (ainoastaan crit. hit tiputtaa sen puolella).

Enkkudubbi on sen sijaan huono. Ei (vielä) niin karmea kuin Infinite Undiscoveryn, mutta ei kuitenkaan järin lohdullinen. Onneksi ei mitään korviaraastavaa, mutta japsiraita päivityksellä olisi iso plussa. Toisekseen enkkudubbi tuntuu menettävän valtaosan juonikatkelmien tunnelmasta, sillä enkelsmannit eivät oikein osaa lausua noita tunteella, vaan joko liioitellun yliviedystä tai suoraan paperilta lukien. Toivottavasti tästä ei nouse aivan liian suurta tunnelmaa, mikäli juoni lähtee taiteilemaan kunnolla tyyppien sosiaalisuhteiden ja tunteiden verkossa.

Mut 3h jälkeen, aivan alussa, fiilikset pääsääntöisesti varsin positiiviset. Revikkaa on tulossa sitten joskus kaukaisuudessa kun tämän lävitte pääsen, ja sitä ennen saatan mehustella lisää tänne ketjuun. Kysymykset ovat myös sallittuja, ja näihin pyrin vastaamaan parhaani mukaan.

edit: kamerasta vielä hieman närää. Kamera tosiaan seuraa pelaajaa ja on vapaasti kieputeltavissa. Sisätiloissa on omaan makuun liian lähellä pelaajaa, mikä tekee ilmeestä kovin ahtaan tuntuisen. Toisekseen yleisesti ottaen pelissä on hyvin vaikea hahmottaa etäisyyksiä ja syvyyttä, ja olen jo usein huomannut juosseeni vihollisen ohitse yrittäessäni tätä yllättää.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Pikkunäprättävääkin löytyy kiljoonittain (jokaisella hahmolla on omat 100 kerättävää feattia, samaa vihua tappamalla heitä skannataan parempien kamojen/lisädaman? toivossa, maasta pilkottaa peruskerättävien arkkujen/kukkien lisäksi ainakin kahta erilaista kaivuupistettä, tavaran valmistusta, jne.). Tekemistä tuntuu löytyvän hirveästi jo ihan ensivilkaisulla. Mitä myös revikoita katsonut ja näiden plussapointteja lueskellut, niin planeetat ovat kaiken lisäksi äärimmäisen vaihtelevia keskenään, joten seikkailufiilis vain tuplantunee jatkossa.

Taistelut on näin ens alkuun vielä keposia perusvihuja vastaan, mutta trainingissa otetut opit näyttävät sen salojen olevan varsin monipuoliset. Niin ikään arvosteluissa nähdyt määrät eri skillejä yms. tuntuu valtavalta / hahmo. Taktiikkamuunnokset, beatit ja monet chain combot saavat taistelun ainakin alkuun tuntumaan monipuoliselta. Lisäksi Blindside-hyökkäykset ja muut koukerot vaikuttavat velmuilta, mutta näistä lisää vasta kun eteen tulee kunnon vastuksia. Board-systeemi on kiva lisä, ja grindaajat pistännevätkin heti ekoista vihuista lähtien 160% exp-bonuksen liikkeelle, sillä lauta säilyy läpi taistojen (ainoastaan crit. hit tiputtaa sen puolella).
.
Oh cool, kaikki pikkunäpertely niin taisteluun kuin muuhunkin liittyen on aina hauskaa JRPG:issä.
Kyllähän tämä varmaan jossain vaiheessa pitää ostaa jos tarina on kunnollinen. Toivottavasti loppu nyt ei ole niin säälittävä kuin SO kolmosen, mutta jos samaa tasoa kuin kolmosen tarina noin yleisesti ottaen, niin kelpaa toki. Ja jotenkin toi avaruuksien läpi matkailu on kiehtonut aina roolipeleis, ikävää että japsit tykkää pysyä enemmän yhden pallon päällä.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Noista taisteluista muutama kyssäri kun ne tuntuvat olevan tämän pelin koossa pitävä voima (mitä revikoista olen lukenut)

- Grafiikka taisteluissa, millaista se on? latteita tekstuureja, ruudunpäivitys yms?

- Onko taistelut hirveän kaaottisia? Ja mites tuota, onko tuossa joku party jolle annant itse komennot vai onko ne AI:n ohjaamia? Miten erilaisten kamojen käyttö on hoidettu tässä taistelun tiimellyksessä? Pausettaako peli kun alat käyttää vaikka parannuspulloja ja sillee
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

- Grafiikka taisteluissa, millaista se on? latteita tekstuureja, ruudunpäivitys yms?

Sama kuin pelissä, enkä graafisesti ole nähnyt vielä mitään ongelmia. Ei latailevia tekstuureita yms. Ruudunpäivitys on kertaalleen notkahtanut aivan hitusen verran, mutta ei tosiaankaan haittaavasti. Eräässä videoreviewissä jonkun taian kohdalla näin hieman pahempaa takkuilua, mutta ei sekään mielestäni pahaksi yltynyt. Esim. Last Remnantissa on pahempia.

- Onko taistelut hirveän kaaottisia? Ja mites tuota, onko tuossa joku party jolle annant itse komennot vai onko ne AI:n ohjaamia? Miten erilaisten kamojen käyttö on hoidettu tässä taistelun tiimellyksessä? Pausettaako peli kun alat käyttää vaikka parannuspulloja ja sillee

Taistelut eivät ole kaoottisia, mutta en ole toistaiseksi löytänyt targetin vaihtoa (tosin eilen yöllä manuskaa lukiessa se on ilmeisesti d-padissa, pistän testiin seuraavalla pelikerralla, eli kohta:) ). Hyökkäysnappia painamalla pelihahmo juoksee automaagisesti targetoimansa vihun kimppuun. Partyt toimivat joko AI:n ohjattamina muutamaa eri taktiikkaa hyväksikäyttäen (koko voimalla kimppuun, kimppuun ilman taikoja, vapaatyyli, jne.), tai sitten heidät voi laittaa seisomaan tumput suorina ja käskyttää itse ukkoja vaihtamalla. Jälkimmäiselle en oikein keksi tarkoitusta, sillä taistelut ovat nopeatempoisia. Kamojen ja tarvittaessa taikojen/erikoisliikkeiden yms. käyttö voidaan hoitaa valikon kautta, jolloin peli pausettuu. Taiat ja erikoisliikkeet on muuten bindattu liipaisimiin.

Yhden bossin ja muutamien tusinavihujen jälkeen en oikein vielä uskalla taistelusta antaa mitään erikoisempaa kuvaa. Jälkikäteen keräilijäpainoksen mukana tullutta guidea lukiessa huomasin, että ekabossia vastaan olisi ollut huomattavasti pätevämpikin taktiikka voittoon. Itsehän vain hyökin päälle ja blindsidetin välillä. Kyllähän se taistelu sen vuoksi myös kestikin:) Toistaiseksi ei ole tullut vastaan vielä mitään erikoisempaa taktiikkaa vaatinutta vihollista, vaan vanha kunnon kaikilla päälle on toimannut oikein hyvin. Tosin liian hätäinen hyökkäys neljän vihollisen keskelle johtaa melko helposti kuolemaan, sillä vuoronperään iskevät vihulaiset eivät anna aikaa päästä sumpusta karkuun. Tosin itselleni on tämä käynyt kahdesti, ja molemmilla olen karkuun päässyt viime hetkellä erikoisliikkeen avulla.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Star Oceanin xbox arvostelujen keskiarvo metassa on 74, ilmeisesti tässä on oiva tarina mikä on minulle jo se suurin houkutin, mutta vähän aristaa toi Tri-Acen tyyli tehdä pelejä. Kaikki mitä ne tekee on jollain tapaa hirveen kaaottista nappulanrämppäystä ja niiden ikuisten "shurikhuken.... Dancing watermelons!!" yms eeppisten huutojen kuuntelua over and over again

Mikäli nuo taisteluhuudot ärsyttävät ne voi kytkeä kokonaan pois päältä tai sitten ihan hahmo kohtaisesti, jos vain yhden hahmon äänet alkaa rasittaa.

Sama kuin pelissä, enkä graafisesti ole nähnyt vielä mitään ongelmia. Ei latailevia tekstuureita yms. Ruudunpäivitys on kertaalleen notkahtanut aivan hitusen verran, mutta ei tosiaankaan haittaavasti. Eräässä videoreviewissä jonkun taian kohdalla näin hieman pahempaa takkuilua, mutta ei sekään mielestäni pahaksi yltynyt. Esim. Last Remnantissa on pahempia.

Itse olen yhden kerran ruudunpäivityksessä huomannut takkuilua, mutta tämäkin tosin tapahtui matsin jälkeen, kun tulee close uppi jostain hahmosta ja kyseisellä hahmolla sattui olemaan poison päällä.

Taistelut eivät ole kaoottisia, mutta en ole toistaiseksi löytänyt targetin vaihtoa (tosin eilen yöllä manuskaa lukiessa se on ilmeisesti d-padissa, pistän testiin seuraavalla pelikerralla, eli kohta:) ).

Ei nähtävästikkään voi mitenkään vaihtaa kohdetta, ainakaan en siinä itse onnistunut. Tosin vasenta tattia napsauttamalla voi lukita tiettyyn viholliseen, d-padista vasemmalle
tai oikealle saa vain ukon joko manuaalille tai automaatille.

Tosin liian hätäinen hyökkäys neljän vihollisen keskelle johtaa melko helposti kuolemaan, sillä vuoronperään iskevät vihulaiset eivät anna aikaa päästä sumpusta karkuun. Tosin itselleni on tämä käynyt kahdesti, ja molemmilla olen karkuun päässyt viime hetkellä erikoisliikkeen avulla.

Itse olen huomannut muutaman kerran saman ettei meinaa päästä pystyyn, kun neljä vihua hakkaa yhtäaikaa, mutta hahmon vaihto auttaa tähän tai sitten aktivoi rushin jos mittari on täynnä tällöinhän ukko ei enää lennä nurin iskuista. Vielä en kuitenkaan kertaakaan ole kuollut enkä ole edes ollut lähellä tämä voi osittain johtua siitä, että on tullut jonkun verran koluttua paikkoja ja on lvleitä tullut noustua samalla.

Luolastot ovat tähän asti olleet kyllä suhteellisen laajoja mutteivät mielestäni kuitenkaan hirveän pitkiä. Aikaa tietysti kuluu enemmän jos tykkää tutkiskella paikkoja ja hakee kaikki arkut. Tallennus pisteitä saisi olla kyllä hieman useammin tästä esimerkkinä viimeisin luolasto, jossa seikkailin about puol toista tuntia ilman savea.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Luolastot ovat tähän asti olleet kyllä suhteellisen laajoja mutteivät mielestäni kuitenkaan hirveän pitkiä. Aikaa tietysti kuluu enemmän jos tykkää tutkiskella paikkoja ja hakee kaikki arkut. Tallennus pisteitä saisi olla kyllä hieman useammin tästä esimerkkinä viimeisin luolasto, jossa seikkailin about puol toista tuntia ilman savea.

Täysin samaa mieltä. Laajoja kyllä, mutta ei mielestäni mitenkään ylipitkiä. Taino tietty makukysymyksiä, mutta esmes viimeisin "luola" oli yhteiskestoltaan ehkä joku 3h (saatto kyl olla pidempikin, kun ei tuota aikaa niin tule seurattua), jossa save-pointit olivat 40min välein. Pyrin myös keräilemään kaikki mahd. arkut ja nuohoamaan joka nurkan, mikä pidentää reissua. Viimeisimmästä tosin jäi muutamia arkkuja väliin, kun en löytänyt millään ilveellä keinoa päästä niiden luokse. Save-pointteja voisi kieltämättä olla vähän runsaammin, mutta toistaiseksi en ole hermojani näihin vielä menettänyt. Yksi syy on myös taisteluiden sujuvuus ja latausaikojen vähyys. Taisteluihin joutuessa ne alkavat nopeasti, ja usein päättyvät varsin vilkkaasti.

Ja välissä on tosiaan ihan välidemoakin, ja muuta juonen edistystä, etten itse ainakaan vielä ole ymmärtänyt luolien pituudesta tai näiden tylsyydestä. Enemmän toi kuului asiaan. Samanlaisia sokkeloita löytyy jokaisesta JRPG:stä, mutta itseäni on ainakin viehättänyt pelin maailmat, ja pariin kertaan on ihan jäänyt ihailemaan maisemia/kenttäarkkitehtuuria.

Kohdetta en tosiaan ole itsekään löytänyt vaihdettavaksi muuten kuin liikkumalla haluamansa vihollisen lähelle, ja toivoa parasta. Tästä vähän miinusta. Levelit on myös omalla kohdallani korkeat, vaikka en ole grindausta harjoitellutkaan. Kuolemia ei ole tullut vielä kertaakaan, mutta pomotaistelut ovat silti aiheuttaneet ihan sopivaa haastetta. Viimeisin pomotaistelu kesti reilu 20min, jossa joutui pyörittelemään hahmoja ympäri parannellessa.
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Itselläni saattoi johtua tuo save pointin pitkä väli siitä, kun harhailin ees taas enkä ollut varma mihin suuntaan piti mennä ja sitten kun tiesin niin lähdin takaisin varmistamaan ettei jäänyt arkkuja, kun itse myös yrittänyt kerätä kaikki arkut jos vain mahdollista ja siinä samassa katsella pelin maisemia jotka ovat mielestäni kyllä todella upeasti toteutettu.

Toinen asia mistä pelille annan miinusta tuon kohteen vaihtamisen lisäksi on tuo kamera ahtaissa tiloissa, kun ei näe välillä vihuja lainkaan ja tästä johtuen monet kerrat tullut yllätetyksi.

Ja sitten tosiaan tuo älytön määrä kaikkea pikku säätöä mikä pelistä löytyy mm. battle trophyt, vihulais datat, item creation, sivu tehtävät jne. takaavat sen ettei tekeminen ainakaan lopu heti ja tämä on kyllä itselleni ainakin mieleen.

Ääninäyttely on tähän mennessä mielestäni muutamaa henkilöä lukuunottamatta ollut ihan mukiinmenevää ei mitään parhautta muttei nyt mitään täysin kuraakaan, 'kay? :rolleyes:
Tosin itse en niin hirveästi välitä, vaikka pelistä puuttuu japsi ääniraita ainoa peli jossa olen vaihtanut enkku äänet japsi ääniin on Soul Calibur 2.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Näitä luettuani rpg kärpänen puraisi niin lujaa että pengon tänään tuon pelihyllyni läpi ja huomenna sitten hakemaan vaihtamalla tuo Star Ocean. Piru vie :D
 
Vastaus: Star Ocean: The Last Hope

Yhdyn ylempään. RPG:t ovat se suurin heikkouteni, ja hankin tämän pelin jossain vaiheessa. On nyt palanut vähän rahaa noihin peleihin viimeaikoina niin ehkä odotan jonkin aikaa tai vien jotain pelejä vaihdossa

Mikäli nuo taisteluhuudot ärsyttävät ne voi kytkeä kokonaan pois päältä tai sitten ihan hahmo kohtaisesti, jos vain yhden hahmon äänet alkaa rasittaa.

Kiva juttu, ei ne tietenkään niin paljoa ärsytä kunhan niitä on kohtuullisesti

Säätämistä siis riittää, se on hauska kuulla. Mites tuota, onko mitään tietoa tasokatosta vai onko periaatteessa vapaa kehitys niin pitkälle kuin jaksaa? Onko peli muuten jaettu useammalle kiekolle vai on pelissä yksi levy
 
Ylös Bottom