Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

State of Decay

Anzi23

Active Member
Kehittäjä: Undead Labs
Julkaisija: Microsoft Game Studios
Alustat: Xbox 360 / PC
Julkaisu: Xbox 360 -version julkaisu 5. kesäkuuta 2013 XBLA-pelinä (hinta 1600 MSP). PC-version julkaisu myöhemmin – päivämäärä ei vielä tiedossa.
Genre: Open world zombie-survival game
Pelimuodot: Yksinpeli
Kotisivut: Undead Labs » About State of Decay

State of Decay on ns. open world -peli, jossa tarkoituksena on selviytyä zombien valtaamassa pelimaailmassa. Pelissä perustetaan leiri siihen tarkoitukseen sopivaan paikkaan, jonka jälkeen ryhdytään keräämään tavaraa, jota voi hyödyntää selvitäkseen päivä kerralla eteenpäin. Selviytymistaistelun ohessa vastaan tulee aika ajoin muita ihmisiä, jotka voi ja kannattaa houkutella omaan leiriin, sillä he ovat samalla pelaajan "lisäelämiä". Tämä tarkoittaa siis sitä, että mikäli pelaajan ohjastama pelihahmo kuolee, voi hän jatkaa peliä toisella oman porukkansa hahmoista. Kuollutta hahmoa ei nimittäin voi enää herättää henkiin, mutta tietääkseni kuolleen hahmon tavarat voi käydä kuitenkin hakemassa parempaan talteen.

Pelin hahmoilla on erilaisia erikoiskykyjä; yksi voi olla huippukokki, jolloin leirissä saadaan nauttia gourmet-aterioista, kun taas toinen voi olla näppärä puuhapete, joka osaa korjailla autoja ym. hyödykkeitä. Kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan, lähettääkö leirin ainoa lääkäri etsimään tarvikkeita kylän keskeltä, sillä kuka sitten hieroo Mobilatia zombinpuremiin, jos hän kuolee? Hahmot kehittyvät pelin edetessä, joten keskeisen hahmon kuolema kirpaisee myös käytännön tasolla. Leirin paikkaa voi vaihtaa pelin edetessä, mikäli parempi paikka leirille löytyy ja pelaajalla on riittävästi vaikutusvaltaa muiden hahmojen keskuudessa. Vaikutusvaltaa pystyy kasvattamaan mm. roudaamalla leiriin kaikenlaista hyödyllistä tavaraa.

Pelissä on niin melee- kuin ampuma-aseita, mutta ylimääräinen meteli houkuttelee ei-toivottuja vieraita. Aseet kuluvat käytössä ja hahmot väsyvät, mikäli joutuvat mätkimään zombeja urakalla, joten ylimääräisiä kärhämiä on hyvä välttää. Videoiden perusteella vaurio on mallinnettu ihan mukavasti, joten pesäpallon pelaaminen zombin lärvillä voi tehdä silloin tällöin kuitenkin ihan terää.

Kaiken kaikkiaan todella kiinnostavalta vaikuttava peli ja olin yllättynyt, ettei tällä foorumilla ollut vielä ketjua pelistä – ainakaan hakukoneella en sellaista löytänyt. Henkilökohtaisesti olen tämänkaltaista zombiselviytymispeliä odotellut ja kyseisen pelin kehitystä on tullut seurattua jo pitemmän aikaa. Huomenna siis julkaisupäivä ja enpä äkkikseltään mukavampaa kesäpeliä keksi, sikäli kun peli lunastaa odotukset.

Kirjoittamani kuvaus on todennäköisesti vain pintaraapaisu pelin tarjoamasta sisällöstä, mutta pääasia, että saatte jonkinlaisen kuvan pelistä. Liitän tähän loppuun vielä pelin trailerin ja muutaman IGN:n tekemän State of Decay -pelailuvideon.

[video=youtube;d5bSy1dSQHQ]http://www.youtube.com/watch?v=d5bSy1dSQHQ[/video]

[video=youtube;_SxRCZS86nE]http://www.youtube.com/watch?v=_SxRCZS86nE[/video]

[video=youtube;xMqPijQs2M4]http://www.youtube.com/watch?v=xMqPijQs2M4[/video]

[video=youtube;pTiOT8ya8aA]http://www.youtube.com/watch?v=pTiOT8ya8aA[/video]

[video=youtube;rAMmfloFdcA]http://www.youtube.com/watch?v=rAMmfloFdcA[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: State of Decay

Mullakin on mennyt melkein kokonaan tutkan ohi kyseinen teos. Aihepiirinsä ja puitteidensa puolesta vaikuttaa enemmän kuin kiinnostavalta. Harvemmin näkee näin kunnianhimoista projektia latauspelien joukossa. Pituuttakin pitäisi ilmeisesti olla ihan sopivasti, joten siinäkään mielessä ei jääne torsoksi. Testiin menee ehdottomasti tässä lähipäivinä.
 
Vastaus: State of Decay

Aion itse huomenna hankkia tämän pelin, ansaitsisi enemmän huomiota.
Jep. Olen itsekin yllättynyt, miten tutkan alta tällainen peli on voinut yleisesti mennä. Yleensä tämänkaltaiset pelit kyllä huomataan ja paskempiakin XBLA-julkaisuja on hypetetty. Itse kuulin pelistä ensimmäisen kerran jo aikoja sitten ja saman tien kiinnostus heräsi. Sen perusteella, mitä olen ehtinyt peliä testailla, peli vaikuttaa kyllä olevan hintansa väärti.

Suosittelen lämpimästi, mikäli tykkää The Walking Dead -sarjasta ja open world -peleistä.
 
Vastaus: State of Decay

Trialin perusteella menee kyllä ostoon, toivottavasti skarppaavat ja toimittavat coop-laajennuksen kuten huhuttu on.

Eikä nuo grafiikat nyt niin kämäsiä ole kuin mitä on netissä "arvosteltu", ihan toimivan näköinen open worldiksi, eihän se mitään fotorealismia ole mutta pelattavuus ja tunnelma ennen kaikkea, karkki on bonusta :)
 
Vastaus: State of Decay

Eilen testasin itsekin trialia. Erittäin mielenkiintoiselle vaikutti. Eiköhän tuo mene ostoon tässä lähipäivinä. Graafinen puoli ei taas vakuuttanut, mutta en nyt siltä toisaalta kummempia odottanutkaan. Tykin isolta kuvalta tarkasteltuna ulkoasun virheet vaan tuppaavat paistamaan herkemmin silmille. Oliko tossa muuten kirkkauden säätöä jossain valikossa? Mulle ei osunut silmään. Se ei tuntunut olevan oikein tasapainossa meikäläisellä.
 
Vastaus: State of Decay

Nyt on n. 2h pelattuna, ja hyvältä tuntuu. Paljon tekemistä, loottaaminen on hauskaa jne. Miten pelissä pystyy tekemään sen stealth-takedownin? Ruudulla lukee LB+Y, mutta mitään ei tapahdu. Muilla vastaavia ongelmia?
 
Vastaus: State of Decay

Nyt on n. 2h pelattuna, ja hyvältä tuntuu. Paljon tekemistä, loottaaminen on hauskaa jne. Miten pelissä pystyy tekemään sen stealth-takedownin? Ruudulla lukee LB+Y, mutta mitään ei tapahdu. Muilla vastaavia ongelmia?

Menet ensin kyykkyyn (pidät B:tä vähän aikaa pohjassa) ja sitten hiippailet Zombin taakse ja painat LB+Y.

Noin se ainakin mulla toimii.
 
Vastaus: State of Decay

Itselläni ei toimi, vaan hahmoni tönäisee zombia selkään.
Se toimii minun mielestä ainoastaan, mikäli zombi ei ole ehtinyt valpastua missään vaiheessa. Tuolla näppäinyhdistelmällä toinen toiminto on juuri tuo tönäisy tai sitten potku, jotta zombin saa vähän iholta kauemmas.

Tietääkö kukaan, että onko zombeja mahdollista mitenkään pitää kiinni, kuten npc-hahmot välillä tekevät? Välillä olisi ihan kätevä se toiminto, kun jonkun npc-hahmon kanssa on liikenteessä, jos npc-hahmo ei hoksaa yksittäistä zombia napata otteeseen. Voisi sitten itse napata kiinni ja antaa toisen hahmon hoitaa tappamisen. Tuntuu nimittäin yhdellä lyönnillä silloin pää irtoavan. :)
 
Vastaus: State of Decay

Peli ilmestyi vasta, mutta ensi viikolla pitäisi tulla jo ensimmäinen päivitys.

NEW: Playable characters can no longer be killed by the simulation
Workshop now repairs weapons and vehicles at game dawn rather than the next real-world day.
Reduced cooldown times of commands in the Radio Menu, notably Words of Encouragement, Words of Inspiration, and Medical Advice.
NPCs no longer get stuck behind the counter or on the stairs at the gun shop in Spencer's Mill.
The "Too many infestations!" event will now only occur when there are too many infestations within 500m of your Home, rather than anywhere in the world.
The "Too many infestations" to-do item is now cleared when there are fewer than three infestations within 500m of your Home, rather than anywhere in the world.
You must now be close to the ranger station for the Memento mission scene to play. Previously you would be teleported to the station if you left before the end of the mission.
Community members will properly interact with Facilities in your home. Previously they would stop after a period of time.
Feral zombie now properly dodges vehicles approaching at an angle.
NPCs will now reliably reach warehouse between Mt. Tanner and Spencer's Mill when called to gather supplies.
You can now punch out through the windshield of a vehicle if both doors are blocked.
Zombies and NPCs no longer get stuck behind the grocery store in Marshall.
NPCs now properly move to the proper location during cinematic scenes.
Zombies no longer fall through floor in the Marshall courthouse.
Zombies can no longer get under porch or floor at the Wilkerson's farmhouse.
Fixed a few rare crash bugs.
Fixed various translations bugs.

Title Update 1 submitted
 
Vastaus: State of Decay

Itse en ole ikinä ollut innoissani zombeista, vaan ne ovat pelissä pikemminkin olleet luotaantyötävää sisältöä. Zombit ovat yksinkertaisesti tylsiä vihollisia. State of Decayta kohtaan mielenkiinto kuitenki nousi, kun peliin vähän netissä tutustuin. Kokeiluversio tuli sitten tietysti ladattua, mutta eipä se vakuuttanut, vaan oli aivan yhtä puuduttavaa kuin kaikki aikaisemmatkin zombeilut. Ensinnäkin edes jotain taustatarinaa olisi voinut pelin aloittaville hahmoille kertoa, vaikka ei kyseessä mikään tarinapeli olekaan. Zombien hakkaaminen puolestaan oli todella tylsää ja ruudullakin tylsän näköistä hakkaamista. Pelin se juttu toki on oman suojapaikan ja yhteisön rakentaminen ja ylläpitäminen, mihin ei kokeiluversiossa toki vielä kovin pitkälle käsiksi päässyt. Tuossa nähty yhdistettynä arvosteluihin ei kuitenkaan vakuuttanut tarpeeksi. Mainittavaa mielenkiintoa ei syntynyt peliä kohtaan oikein missään vaiheessa. Hintalappu viimeisteli vielä lopullisen tuomion.

Puolet jos lähtee hinnasta jossain vaiheessa pois, niin laitan hankinnan uudestaan harkintaan.
 
Vastaus: State of Decay

Ei tämä huono peli ole mutta kuten yllä minittu, todella tylsä ja käy itseään toistavaksi todella pian. Copy/Paste -talojen tutkiminen on melko tylsää puuhaa ja kun löydät sen kahdennenkymmenennen nallekarhun tai herätyskellon niin alkaa jölli otsassa nousta.
 
Vastaus: State of Decay

Ensivaikutelmia:

+Loottaaminen hauskaa
+Koukuttava
+Tunnelmallinen
+Paljon sisältöä
+Combat loistavaa

- "Morale Missionit" = Joku yhteisöstäsi on surullinen/peloissaan/jne. , ja joudut toimimaan terapeuttina. Joudut käymään potilaasi kanssa ilman mitään hyvää syytä tyhjentämässä rakennuksen zombeista. Itselläni 3 hahmoa kuollut sen takia.
- Peli rankaisee pelaamisesta omaan tahtiin.
-Framerate on aivan kamalaa. Toivottavasti ensi viikolla patchataan.

Itse ainakin pidän pelistä paljon, vaikka ongelmia löytyykin.
 
Vastaus: State of Decay

Kyllä tätä pelatessa meinaa illat venähtää aamuyön puolelle helposti :cool: Saisivat vaan äkkiä väännettyä sen coopin toimintaan että pääsis kaverin kans pelaileen. Tuolla aika hyviä tarinoita kitä sattunut pelin tuoksinnassa.
 
Vastaus: State of Decay

Alkanu myös itselle maistua tämä peli :)

Mulla ei ole vielä mitään sen kummempia juttuja tapahtunut, isompikin joukkio on kaatunut melko hack&slash asenteella kun on vaan fiksusti mäiskinyt ja väistellyt, ja tietty isommat hordet ja laumat menee autoilla jauhelihaksi liiankin helposti.

Sellainen tapahtui että meidän pappi ilmeisesti sairastui pahasti, ja eräänä yönä kun olin tutkimassa kirkon lähellä olevaa varastoa, Lily ilmoittaa radiopuhelimella että olis syytä tulla takas, Alan on ampunut papin. Kun pääsen takaisin ilmeisesti pappi ei ollut muuta tehnyt kuin vähän yskinyt ja ollut yleisesti kipeän näköinen niin se oli riittänyt Alanille. Pappi makasi mahallaan keskellä kirkon lattiaa, melko kylmää :D

Noh karma iski takaisin Alanille, kaksi päivää myöhemmin herra itse yskii sisuskalujaan ulos ja pyytää että painan kuulan hänen kalloona. Piti kyllä ampua mutta vahingossa painoin melee-nappia ja hautasin tomahawkini tämän kalloon.

Mihin ootte perustanut tukikohtanne? Mulla on tällähetkellä Snyderin varastossa, mukavan iso mesta, paljon päivitettävää ja saa monta outpostia. Se oli melko kallis hankkia ja vaatii väkeä, mut on se sen arvoinen. Aluksi oli vaikea puolustaa kun zombeja rynni päälle joka suunnasta, ja kun porukka puolusti reviiriään kiväärein ja pistoolein niin se houkutteli lisää zombeja, yksi hordekin taisi liittyä mukaan karkeloihin, oli itseasiassa siisti mättö. Siitä kun selvittiin niin heti vaan ne ympärillä olevat rakennukset outposteiksi ja ansat valmiiksi niin ympärillä oleva safezone olikin melko laaja, ja saa kohtuu rauhassa toimia lähistöllä. Tietty watchtower kannattaa laittaa rakenteille heti kun mahdollista.
 
Ylös Bottom