Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Subwooferin humina?

  • Viestiketjun aloittaja japi
  • Aloituspäivämäärä
J

japi

Guest
Mistähän mahtaa johtua kun mulla on sellanen audio pron subi kiinni sonyn strde-475 vahvarissa. Ja kun vahvarin pistää kiinni niin subi alkaa humista, ei humissut ennen. Subin oma volumesäädin on alle puolenvälin, humina lähtee pois kun pistää volumet kiinni subbarista mutta eihän sitä aina jaksais vaivautua ;) Se subi on kytketty sellasella yhdellä piuhalla, siis ei kaiutinpihoilla, suoraan sub-lähtöön. Piuhan oikeaa nimeä en tiiä ku en oo alan ammattilainen:) Mutta pistäkääpäs vinkkiä jos löytyy...Kiitos
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan japi
Ja kun vahvarin pistää kiinni niin subi alkaa humista, ei humissut ennen.

Eli subi saa "staattista" sähköä kun sammutat vahvistimen ja sitten voimistaa sitä "surinaksi" (tuolle on joku hienompi selitys oikeine termeineen, mutta toivottavasti käsität suurinpiirtein :)). Eli (aktiivi) subwoofferi jää päälle kun sammutat pää-vahvistimen. Tarkista jos subbarissa on mahdollisuus asettaa se ns. "auto-mode"en, eli että woofferi on päällä vaan silloin kun kuuntelet musaa ja pois päältä kun et kuuntele, näin itselläni (simexin).

Tiestysti tämä voi johtua myös piuhoista, elikkä olet jotenkin huonosti kytkenyt esim. maa-piuhan - itse heitin rca-splitterilla aktiivi-subin kiinni yammun vahvistimeen, ei mitään ongelmaa - tv toki surisee jonkun verran, sen kuulee jos haluaa kuulla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan japi
Mistähän mahtaa johtua kun mulla on sellanen audio pron subi kiinni sonyn strde-475 vahvarissa. Ja kun vahvarin pistää kiinni niin subi alkaa humista, ei humissut ennen. Subin oma volumesäädin on alle puolenvälin, humina lähtee pois kun pistää volumet kiinni subbarista mutta eihän sitä aina jaksais vaivautua ;) Se subi on kytketty sellasella yhdellä piuhalla, siis ei kaiutinpihoilla, suoraan sub-lähtöön. Piuhan oikeaa nimeä en tiiä ku en oo alan ammattilainen:) Mutta pistäkääpäs vinkkiä jos löytyy...Kiitos

Normaali juttu, koska kuten alla todettiin vahvistin jää päälle ja se humina on oikeastaan verkkovirtaa eli n. 50Hz hurinaa... niin eihän se kuulu kovin kovaa? Jos se kuuluu huomattavan kovasti niin voi olla joku vika subin vahvistimessa TAI se RCA-piuha (sellaisella kai olet kytkenyt?) makaa esim. vahvistimien virtapiuhan päällä.. tämän voit testat lainaamalla hifi-liikkeestä kunnon muutaman satasen (no aika halpahan se on) piuhan jossa on kunnon suojaukset... Minulla oli aikoinaan Velodynen CT-100 ja se humisi, jos sen oma vahvistin oli päällä, tosin sitä ei kuullut kuin aivan lähellä subia tai sitten hiljaisina aikoina, mutta humina lakkasi n.6min jälkeen kun aut.virrankatkaisu sammutti vahvistimen... Tuossa audio-prossakin pitäisi olla automaattinen virran katkaisu n. 6min kuluttua (siis sen jälkeen kun olet sammutanut sonyn!), kuuntele lakaako humina silloin... Ja sitten sillä subin "volume" nupilla on tarkoitus sovittaa se subi sopivasti pääkaiuttimiin, eli säädät sen sopivalle kovuudelle ja sit hoidat sen volumen noston sillä vahvistimella, varmaan tiesitkin tämän...
 
Ylös Bottom