Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Gunk

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
TheGunk_Screenshots_Garden-1920x1080.jpg

Nimi: The Gunk
Kehittäjä: Image & Form
Julkaisija: Thunderful Publishing
Alustat: Xbox Series X|S, Xbox One, PC
Lajityyppi: Toiminta/seikkailu
Julkaisu: 16.12.2021
Kotisivut: https://thunderfulgames.com/games/the-gunk/

The Gunk stars Rani, part of our duo of gritty space haulers, struggling to make a buck as they chance upon an untouched planet brimming with life. They came in search of valuable resources, and it looks like they’ve hit the jackpot…

Mikä Halo Infinite? Joulukuun odotetuin julkaisu on The Gunk:



Reveal Trailer


Gameplay trailer
 
Aluksi tämä peli ei herättänyt juurikaan kovinkaan suuria tunteita, mutta mitä enemmän olen nähnyt pelistä materiaalia niin sitä kiinnostavempi tästä on tullut. Hullua, että tässäkin kuussa on jo nähty yksi erinomainen Game Pass Day One -peli (Halo Infinite) ja vielä tämä. Steamworldin pelejä en ole juurikaan pelannut, vaikka nekin kiinnostivat minua aikoinaan, mutta kiitos jälleen kerran Game Passin niin ei tätä peliä voi vain yksinkertaisesti jättää pelaamatta. :p

Hienoa, että Microsoftilla on uskallusta panostaa myös näihin kolmannen osapuolen peleihin (esim. 12 Minutes, The Ascent ja vielä tämä).
 
Siitä pelin ensimmäiset puoli tuntia. Vahva spoilerivaroitus, tietysti.


Katselin videosta pieniä pätkiä sieltä täältä. Peli näyttää kyllä äärimmäisen hyvältä. Ei pelkästään graafisesti, mutta myös se mitä ruudulla tapahtuu. Tuntemattoman planeetan tutkimista, tasohyppelyä, "korruption siivoamista" ja kevyttä pulmanratkontaa. Ainoa mitä en nähnyt on taistelu, joskin ilmeisesti sitäkin on.
 
Olen tätä odottanut kahdesta syystä, toinen on omaan silmääni hieno visuaalinen tyyli ja se että SteamWorld-studiolle uskaltaa antaa luottoa näyttöjen perusteella. Muuta ei tarvita. Itseasiassa, edes tuota visuaalista tyyliä ei olisi tarvittu, kyllä Image & Form Gamesin julkaisut kiinnostaa ja onkin mielenkiintoista nähdä miten onnistuvat uuden IP:n kanssa.

Itse pelistä tiedetään kuitenkin hyvin vähän. Nyt toki jonkinlainen ennakoiden embargo oli ja jotain lyhyitä uusia videoita on tullut julki, mutta turha kai noita enää on katsella, spoilereita siellä vaan on ja kohtahan tuota jo pelataan itse. Arvostelut tippuu vasta julkaisupäivänä ja se aiheuttaa aina vähän kysymysmerkkejä.
 
Tulee kiire vetää Kena läpi että pääsee tämän pariin. Saa jatkaa hieman samalla linjalla, eli korruptiota pitää siivota molemmissa, samoin tasohypellä että tutkiskella ja ratkoa pieniä pulmia. Ei näitä tällaisia liikaa ole joten ehdottomasti menee heti pelaukseen :)
 
Itselle ei tuo ulkoasu paljoa tee, mutta koska asialla on tosiaan SteamWorld-tekijät, niin odotukset ovat korkeat. Kaikki SteamWorldit ovat olleet upeita (Quest tylsimpänä vain ihan jepa). Tiedä vaan koska ehtii pelata tätäkin!
 
Ekat puoltuntia testailtu. Pienehköt no mans sky fiilikset tuli heti. Hyvin pyörii perus nätin näkönen ei mitää ihmeellistä. Pienissä erissä eteenpäin.
 
Näyttää kyllä todella epämielenkiintoiselta, vaikka kyseiseltä studiolta ihan mukavia pelejä on tullutkin.
 
No niin. Nyt on pelailtu suunnilleen tunti ja olihan se oikein mukavan oloinen peli. Jostain syystä oletin pelin avautuvan enemmän mutta vaikuttaa kovin suoraviivaiselta tapaukselta. Eipä se toisaalta haittaa kun open worldejä ihan tarpeeksi mutta jotenkin oletin enemmän jotain Kenan kaltaista, vähän laajempaa maailmaa.

Googlasin myös että kuinka pitkä tämä on. Alle kymmenen tuntia. Tämäkin oli yllätys, sillä odotin jotain 15-20 tunnin mittaista peliä. En tiedä miksi, ehkä se liittyi tuohon oletukseen että kyseessä olisi ollut vähän laajempi peli.

No mutta eipä nämä väärät oletukset ja sen kautta yllätykset mitään haittaa. Ei tämä mitenkään maata mullistava ole mutta oikein kiva teos. Tulee mieleen Luigi's Mansion tai Mario Sunshine tuosta "gunkin" imuroimisesta, mikä on aika terapeuttista hommaa. Tasohyppely on vähän saman oloista kuin Psychonauts 2:ssa. Sanoisin että osaltaan sujuvampaa kuin esim. Kenassa mutta toisaalta välillä saa olla turhankin tarkasti riittävä hypyn pituus että hahmo ottaa kiinni reunasta tai yltää tason päälle.
 
Chapter 4 menossa ja aika suoraviivainen, ehkä hieman simppeli, mutta silti kiva pieni peli. Fanitan SteamWorld-pelejä ja tässä omasta mielestäni on vähän sitä samaa viehätystä.
Täysin samat fiilikset tosiaan tämän suoraviivaisuudesta ja simppeliydestä, kuten myös "kivasta pienestä pelistä". SteamWorldmäisyyttä tässä myös kieltämättä on vaikka tämä taitaa olla ensimmäinen 3D-peli tältä studiolta? Oikeastaan tuo tasohyppely jollain oudolla tavalla muistuttaakin Dig 2:n vastaavaa vaikka se on 2D-peli.
 
Tänään alotin ja nyt sitten reilun 5h jälkeen rullailikin jo lopputekstit. Ennakoista ei oikein selvinnyt tarkemmin, että mikä tässä on se pelillinen juttu, muukin siis kuin Gunkin imurointi, mutta hyvinkin perinteinen tasoloikka-seikkailu sieltä kuoriutui - unohtamatta tietenkään kevyttä hahmonkehittelyä.

Pelin tarina on hyvin yksinkertainen ja sinänsä ihan kivasti kerrottu, mutta enemmän olisi voinut hakea monipuolisuutta. Rani ja Beck yhdessä robottiystävän kanssa päätyvät ihmeellisen mönjän täyttämälle planeetalle ja sitä sitten lähdetään ihmettelemään, että mikähän homma tässä nyt on. Ainekset olisi ollut pelata moraalin ja eettisyyden kanssa, mutta sen enempää spoilaamatta, tyrkyllä olleita mahdollisuuksia ei juurikaan käytetä. Hahmot on kirjoitettu hyvin ohuesti, eikä edes pääosaa hoitavasta Ranista isoja tunteita revitä irti. Ja vaikka omaan korvaani ääninäyttelijätkin tekee ihan hyvää työtä, niin käsikirjoitus olisi saanut hahmojen osalta olla paljon syvempi. Visuaalisesti peli on oikein hieno ja myös musiikit sopi mielestäni ihan kivasti tähän.

Pelimekaniikka on tuttua tasoloikkaa, vähän taistelua, objektien skannailua ja sitä Gunkin imurointia. Välillä kehitellään kevyesti hahmon kykyjä. Tämä puoli on aivan tarpeeksi monipuolinen ja jaksaa kantaa tarpeeksi hyvin. Tietenkin studion aikaisempien SteamWorld-pelien pohjalta olisi voinut odottaa raudanlujaa pelattavuutta, mutta hyvinkin perinteisesti ja yllätyksettömästi lähtivät tekemään uutta aluevaltausta. Ehkä olisi voinut enemmän riskiä tässäkin ottaa?

Mikään unohtumaton mestariteos tämä ei tosiaan ole, mutta ei missään nimessä ihan surkeakaan esitys. Se mikä pelissä allekirjoittanutta eniten vaivaa on liiankin suoraviivainen eteneminen ja yleisesti helppous. Ja kun peli on hyvinkin helppo, niin se voisi mennä lapsille myös, mutta miksi kiroilua on sitten laitettu dialogiin, niin sitä en ymmärrä. Ja on tässä missattua potentiaalia. Tässä olisi ainekset olla paljon enemmänkin, kasassa on hyvä pohja, mutta nyt tälläisenään kyseessä on hyvinkin kevyt ja mutkaton pikkupeli, joka on kuitenkin lopulta kaikessa parhaimmillaankin vain ihan ok.

Uuden IP:n kanssa Image&Formilla eivät ilmeisesti turhia riskejä selvästi uskaltaneet ottaa, mutta hienoa kuitenkin nähdä, että rohkeasti kokeilevat itselleen uusia juttuja. Ja kyllähän allekirjoittanut tämän käytännössä yhdeltä istumalta pelasi ja edelleen ihan tyytyväinen olen, joten kyllä tälle mahdollisuus kannattaa antaa.

3.5/5
 
Tulipa otettua itsekkin tämä kokeiluun ja ihan kivaa ok settiähän tämä on, mutta kysyisin syytä siihen että miksi niin moni series s/x optimoitu peli on ilman hdr ää nykyään. Tässä ihmettelin heti miksi ei ole hdr käytössä vaikka ihan hyvältä sdr kin näyttää.

Ollut näitä vähän paremman pään pelejä muitakin missä tullut tämä vastaan esimerkkinä the ascent ja se yksi rallipeli..nimee en nyt muista yhtään.

Ja tietenkin kun nämä series x pelejä niin ei saa edes hdr ää pakotettua päälle.

Onkohan tämä joku pysyvä trendi vai mistäköhän tää johtuu???
 
Täälläkin meni peli läpi. Ei ollut tosiaan kestoa kauheasti, olisiko mennyt viittäkään tuntia? No, ihan kiva edelleen. Lopussa oli jo pari kekseliäämpää puzzlea mutta melko helppo ja suoraviivainenkin pääosin oli. Potentiaalia olisi laajempaankin. Ei mitään open worldia tarvitsi mutta isompi alue, jossa saisi vapaasti valita paikan mitä lähtee tutkimaan ja puhdistamaan. Samoin puhdistukseen olisi voinut lisätä jotain salaisuuksia mönjän alle ja muutenkin se olisi voinut olla vähän monipuolisempaa vaikka yhä melko terapeuttista hommaa olikin.

Ainoat miinukset siitä että haastetta on melko vähän ja päivitysmateriaalit on ilmeisesti mitoitettu aika tarkkaan niin että kaikki pitää kerätä jos haluaa jokaisen päivityksen/kaman rakentaa. Kiva nyt etsiä sitten että mikä puuttuu ja mistä.

Ehkä imurilla/nyrkillä olisi voinut tehdä vielä enemmänkin ja monipuolisemmin asioita?

Jätti aika ristiriitaiset fiilikset kun en odottanut tämän olevan tällainen "demomainen" teos. Ei tämä mitenkään keskeneräinen toisaalta ole ja pelaa täysin ongelmitta mutta silti on tunne että tämän päälle vasta alettaisiin kunnolla kasaamaan sisältöä.

Mutta studion ensimmäiseksi 3D-peliksi oikein hyvä avaus. Jatko-osaan monipuolisuutta ja sopivasti laajuutta lisää niin hyvällä tiellä ovat. Eikös se Dig 2:nkin ollut selvästi parempi kuin ensimmäinen eli nyt sama homma tämän kanssa!
 
Reilut viisi tuntia meni, ihan kiva oli. Jostain syystä tuossa tuli mieleen Journey to Savage Planet, vaikka pelit ovatkin aika erilaisia.

Ja tosiaan mitä tuossa ylläkin kirjoitettiin, niin vähän turhan takkaan on resurssit rajattu, muutama metalli ja kasvijuttu olisi vajaana että saisi viimeisenkin turhan jutun rakentaa, ja vissiin jokin yksi jäi jossain skannaamatta ja yksi vihuihin liittyvä achievement jäi uupumaan (siis kun vain pelasi sen kummemmin katsomatta). Ehkä tämän voisi sitten uudestaan ihan normaalitunnarillakin pelata 1000GS mielessä, kokeilin kakkostunnarilla koska vihaan 'Aloitit pelin'-tyylisiä achievementeja, ja varon niitä (tälläinen olikin sitten tuossa toisessa game passiin tulleessa, Deedlit in Wonder Labyrinth).
 
Oman puuttuvan metalliresurssini löysin sieltä missä se imuri bugitti ja jätti yhden lohkareen kiinni. Sain lopulta oikeasta kulmasta sen imuroitua ja päivitettyä/craftattyä viimeisen tavaran. Pari jotain kasviakin oli jäänyt ihan sen campsiten lähimaastoon piiloon, joten kannattaa ehkä pyöriä siellä jos niitä kaipaa. Niistä ei kyllä itsellä jäänyt homma kiinni, joten olivat ihan ylimääräisiä. Oudon tarkkaan ne metallit oli kuitenkin mitoitettu tai sitten minulla oli jäänyt jonneki muuallekin keräämättä kun lopussa oli just tasan se määrä mitä tarvitsi että sai kaiken tehtyä.

Katselin vielä videoltakin apua ja siinä näytettiin ne helpoimmin missattavat. Olin kerännyt niistä kaikki, joten ehkä joku iisimpi jäi jonnekin kuten ne campsiten lähellä olevat kasvit.
 
Läpi meni. Mukava seikkailu, mutta aivan liian lyhyt ja helppo. Viisi tuntia siinä meni, eikä mitään uudelleenpeluuarvoa ole. Pelin pulmat ja tasohyppely olisivat myös saaneet olla hitusen haastavampia. Hyviä ideoita siellä oli ja seikkailu oli sinällään onnistunut, mutta tosiaan turhan lyhyt. Mönjän imurointi on onnistunut pelimekaniikka. Tuota olisi voinut hyödyntää jotenkin vieläkin enemmän ja kekseliäämmin. Toivon että tälle tulee jatko-osa, joka on kaikin puolin laajempi kuin tämä ensimmäinen, sillä tuntuu että tässä jäi nyt potentiaalia käyttämättä.
 
Tuli itsekin pelattua tänään kahdella pelisessiolla. Nelisen tuntia meni itsellä. Helppo yhtyä kaikkeen mitä täälläkin jo sanottu. Ihan kiva, mutta todella helppo ja kovin lyhyt.

Olisi kaivannut puzzleja joissa olisi edes hetken joutunut pähkäilemään. Onneksi ei pituutta ollut väkisin lisätty, kun sisältöä ei oikein pidempään peliin ollut. Siinä mielessä aika sopusuhtainen.

Mahdolliselta jatko-osalta odotan haastavampia puzzleja sekä jotain uutta tuon mönjän imuroinnin lisäksi/jotain kekseliäisyyttä siihen lisää.
 
Ylös Bottom