Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part I - Sienipäät PS5:lle ja PC:lle

Ja varsinkin kun kuvien perusteella pidän sinänsä enemmän alkuperäisen graafisesta tyylistä, niin aika merkityksettömiä tai jopa osittain suorastaan huonoja muutoksia tuossa nyt tehdään.
Ovat myös samalla paljon realistisempia kuvauksia ihmisistä eivätkä enää mene samaan "kiiltävät barbienuket"-kategoriaan niin kuin monella muulla videopelillä hahmojen kanssa. Tähän realistisuuteen TLOU-sarja on aina pyrkinyt, mutta hardware on rajoittanut menoa. Nyt hahmot näyttävät liikkeiltään ja ilmeiltään niin kuin niiden alunperin oli tarkoituskin mocapin perusteella.

Hauska myös lukea kuinka tässä ei vielä viikko sitten ihmisten mielestä muutoksia ollut edes havaittavissa alkuperäiseen, mutta nyt ne muutokset alkavat olemaan jo liian rajuja.

Toki jos ohjattavuus paranee, on se tietenkin jonkinlainen positiivinen muutos. Mutta ei se alkuperäinenkään niin huono ole pelattavuudeltaan ja ohjaukseltaan, että esim. TLoU 2 olisi jotenkin valtavasti parempi pelattavuudeltaan. Eli jos tuo remake on sitten tehty aika pitkälle TLoU 2:n pelimekaniikoilla ja kontrollilla, niin ei sekään ainakaan itselleni mikään kovin merkittävä asia ole. Toki parempi olisi sitten pelattavuudeltaan, mutta en siis itse kokisi eron olevan kovin merkittävä

Sen huomaa ettei ole taidettu ihan muutamaan vuoteen TLOU1 olla peluussa ihmisillä jos pystyvät sanomaan ettei Part 1 ja Part 2 juurikaan eroa ole gameplayssa. Kyllä sitä vain on ja kaikki lähtee siitä miten ukot eivät liiku enää kuin tankit. Myös AI:ssa, level designissa, combat liikkeissä ja stealthissa on isoja eroja Part 1:n ja 2:n välillä. Tämä on aika selvää sellaiselle joka pelasi Part 1 uudestaan juuri ennen Part 2. Tuon jälkeen olen yrittänyt pelata Part 1, mutta ei vain pysty kun on niin tönkköä meno.
Tai sitten eräät keksivät tekosyitä oikeuttaakseen tuon törkyhinnan, jotta voisivat sitten hyvällä omallatunnolla uudelleenlämmitttelyn julkaisussa ostamalla tukea suosikkifirmaansa ja sen häikäilemätöntä rahastamista.
Mutta Game Passissa kun ois peli niin ketään ei haittaisi tämä remake. :)
 
Mutta Game Passissa kun ois peli niin ketään ei haittaisi tämä remake. :)
Tavallaan joo, koska peli on hyvä, mutta hinta on huono.

Tekniseltä kantilta silti edelleen aika turha remake (tämähän kertoo alkuperäisen version ja PS4 remasterin erinomaisuudesta enemmän kuin mistään muusta), mutta halvemmalla hinnalla sen osto on helpommin perusteltavissa.
 
Ovat myös samalla paljon realistisempia kuvauksia ihmisistä eivätkä enää mene samaan "kiiltävät barbienuket"-kategoriaan niin kuin monella muulla videopelillä hahmojen kanssa. Tähän realistisuuteen TLOU-sarja on aina pyrkinyt, mutta hardware on rajoittanut menoa. Nyt hahmot näyttävät liikkeiltään ja ilmeiltään niin kuin niiden alunperin oli tarkoituskin mocapin perusteella.

Hauska myös lukea kuinka tässä ei vielä viikko sitten ihmisten mielestä muutoksia ollut edes havaittavissa alkuperäiseen, mutta nyt ne muutokset alkavat olemaan jo liian rajuja.



Sen huomaa ettei ole taidettu ihan muutamaan vuoteen TLOU1 olla peluussa ihmisillä jos pystyvät sanomaan ettei Part 1 ja Part 2 juurikaan eroa ole gameplayssa. Kyllä sitä vain on ja kaikki lähtee siitä miten ukot eivät liiku enää kuin tankit. Myös AI:ssa, level designissa, combat liikkeissä ja stealthissa on isoja eroja Part 1:n ja 2:n välillä. Tämä on aika selvää sellaiselle joka pelasi Part 1 uudestaan juuri ennen Part 2. Tuon jälkeen olen yrittänyt pelata Part 1, mutta ei vain pysty kun on niin tönkköä meno.
Varmaan johtuu lähinnä siitä, että en ole niin tarkka ja pienten yksityiskohtien ihminen. Monet asiat jotka tuntuvat esim. sinulle olevan kovinkin isoja ja merkittäviä ovat kyllä ennenkin olleet minulle merkitykseltään todella paljon pienempiä. Eihän minulle pelien graafisesti tekninen tasokaan ole juurikaan tärkeää, vaan pelaan varsin usein edelleen Xbox 360- tai PS3-pelejäkin. En ole millään lailla hifisti missään asioissa elämässä. Ulkonäköasiat ja statusasiat ovat myöskin minulle merkitykseltään erittäin vähäisiä käytännössä asiassa kuin asiassa. Minulle on edelleenkin peleissä tärkeintä tunnelma, uusi tarina ja ideat, ei tekniset seikat ja vaikkapa elokuvamaisuus, ja täysin saman toistoa en jaksa juuri koskaan peleissä. Tämä kulminoituu erityisesti jonkin jo tutun tarinan uudelleen kierrättämisessä tai vaikkapa yksittäisen pelin uudelleen pelaamisessa, vaikka kuinka hyvä peli olisikin.

Esim. minulle ylivoimaisesti kaikkien aikojen parhaaseen peliin, eli Elden Ringiin, en ole sekunniksikaan palannut läpipelaamisen jälkeen, vaikka toki uusintakierros olisi platinan metsästämisen takia pakko tehdä. En tule sitä kuitenkaan koskaan tekemään, koska se saman, mutta jo tiedossa olevan, uudelleen kokeminen ei vain enää kiinnostaa. Toki Elden Ring palaa taas minullakin peluuseen heti siinä vaiheessa, kun siihen aikanaan saadaan DLC-matskua.

Mutta tosiaan tuossa edellä ne syyt miksi koen TLoU 1:n kaltaiset rahastukset niin kovin turhiksi - varsinkin siihen kiskurihintaan mitä tuostakin pyydetään. Eikä tuo kyllä kovin kiinnostava olisi edes alelaarihinnoilla. Toki, jos hinta jossain vaiheessa laskee riittävän alas - vaikkapa 20-30 euron tasolle, niin tuleehan tuo varmaankin silloin hankittua jo ihan keräilymielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt kannattaa kuitenkin huomioida että tämä tulee PC:lle myös ja moni PS5:sen omistaja ei välttämättä ole peliä pelannut. Tuskin moni ps3/ps4 version platinoinut tätä onkaan heti ostamassa, vaikka hinta olisi puoletkin.

Itseäni ei kiinnostanut edes ps4 remaster vaikka sillekkin ostajia oli.
 
No, ei toki haittaisi, kun ”ilmaiseksi” saisi. Ei se minua toki haittaisi pleikkarin plussapelinäkään. :)
Se on kyllä hypnoottinen tuo pelin hintalappu ihmisille tänä päivänä. Jos sitä ei olisi ollenkaan, niin se saa ihmiset unohtamaan kaikki puheensa pelin turhuudesta, huonommasta art stylesta verrattuna alkuperäiseen ja siitä kuinka gameplayssakaan ei ole mitään uudistuksia.

Puhe keskittyisi vain siihen kuinka nättiä ja mahtavaa on päästä pelaamaan taas tämä peli uudistuksien kera. Varmaan annettaisiin myös posia Sonylle ja Naughty Dogille siitä kuinka vanhaa peliä edelleenkin tuettaisiin sen nykyisen puheen sijaan jossa manataan kuinka turhaa Sonyn ja PlayStationin on kierrättää jälleen tätä samaa peliä. :)
 
Edelleenkin olen sitä mieltä, että tällaiselle remakelle on varmasti tilausta paljonkin PC -laitteiden puolella. Henkilökohtaisesti en siltikään toivo tästä tulevan yleistä tapaa, että kehittäjät tekevät remakeja ja pyytävät niistä täyden hinnan. Jos tämä remake menestyy niin varmasti lisää on luvassa.
 
"En ymmärrä miksi jengi valittaa videopeliteollisuudesta, itse ainakin odotan saavani vuonna 2023 lisätietoa Last of Us ykkösen (kolmannen version) moninpelistä"

Mä taidan skipata tän, mutta pelaan sit Last of Us Part II remaken moninpeliä Pleikkari kutosella ;)
 
Jotenkin tämä ketju tuntuu kiertävän kehää. Joku valittaa, että hinta on liian kova, toinen, että ei ole merkittäviä muutoksia tai jos onkin, niin ehkä huonompaan suuntaan. Kolmas sanoo, että on merkittävät muutokset ja neljäs sanoo että kuitenkin pc:lle tulee nyt uutena, joten hyvä hyvä. Ja sitten päivän tai parin päästä kerrotaan samat asiat uudestaan, välillä eri ja välillä saman käyttävän toimesta. Unohdinkos vielä jonkun kiertävän aiheen? No kuitenkin, olisiko nämä aiheet kohta käsitelty, edes pariksi viikoksi?

Itsehän en ole pelannut tästä mitään versiota syystä tai toisesta, mutta joku tulee joskus pelattua. Plussakirjastosta ainakin PS4-versio löytyy, joten sen voisi ainakin pelailla. Tämä uusikin sinänsä kiinnostaisi, mutta ei ole tarvetta ostaa kuin kovasta alesta ja siihen varmaan menee melko pitkä aika.
 
Sekin on huono asia että lähdetään etukäteen haukkumaan pelejä, odotetaan tässäkin tapauksessa rauhassa pelikuvaa ja haukutaan sitten, jos haukuttavaa on. Tämmöiset pelaamatta paskaa jutut ei palvele oikein ketään.
 
Hienostihan siinä markkinointiosasto taas ohjailee viestintää. Kysymyshän kuuluu toki, että miksei ollut parempaakaan tekemistä kuin alkaa kyhäämään nimenomaan remakea jo kahteen kertaan tehdystä teknisesti edelleen hyvin toimivasta remasteroidusta pelistä?

Ja jos taas noin vain voidaan studio/studioita laittaa varsinaisen oman projektinsa pre-production vaiheessa tekemään jotain remakea, niin taitaapa se vähäsen todentaa sitä, ettei tuon remaken tekemiseen ihan hirveästi taida aikaa ja resursseja tässäkään tapauksessa mennä, koska muutoinhan tuo olisi pre-productionissa tällä hetkellä olevien pelien tekemisen kannalta melkoisen kova riski…
 
Mutta samalla indiepelit ovat nostaneet päätään viime vuosina entistä enemmän. Siellä on todella hyviä pelejä, sykähdyttäviä tarinoita, kokeellisia pelimekaniikkoja ja vaikka mitä. Paljon sellaista, joita ei näissä varman päälle pelaavissa AAA-peleissä näe.
Vastaan vanhaan viestiin...
Välillä tuntuu, että isommat pelitalot nimenomaan tarkkailevat tarkkaankin indiepelejä, joilla "testataan" pelimekaniikkoja, ja hyväksi todetut ominaisuudet napataan itselle. Ubisoft tekee näin myös omilla ilmaispeleillään. Saadaan iso pelaajakunta, joilla testataan pelejä.
 
Ylös Bottom