Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tietokonettä päivittämässä

DemonWithin

New Member
Voisko joku teistä vanhemmista ja viisammista antaa hieman neuvoja tietokoneen päivittämiseen. Lähinnä etsisin uutta prosessoria ja kovalevyä. Tämän takia joudun vanhaan koneeseen ostamaan uuden emolevyn ja kotelon. Ongelma piileekiin lähinnä tuossa emolevyssä kun en niistä tiedä pätkän vertaa. Prosessori saisi olla ainakin 1.7 giganen ja kovalevy siinä 60-80 gigan luokkaa. Ja jos osto/tilauspaikka löytyisi vielä Suomesta niin olisi todella hyvä juttu.

EDIT: Niin joo ja hintarajoista. Hinta saa olla sitä 500 luokkaa tai päälle. Saa heittää 100 tai 200. Niin, no, tehän nyt paremmin tiedätte, minkä prossun ja minkä kovon ostaminen on hinta/laatu suhteessa katottuna paras vaihtoehto.
 
www.mbnet.fi/hintaseuranta sieltä kannattaa katsella mistä halvimmin sais.
60-80gigan kovo on mun mielestä kyl liioittelua, mutta itseppä tarpeesi tiedät...paras hertsiä/euro suhde taitaa olla AMD 1xxxXP vermeillä.
Niin ja mbnetin sivuiltahan löydät vielä emovelhonkin jolla voit mallailla että mikä emolevy sopisi kovosi ja prossusi kaveriksi
 
Kiitos! :)

EDIT: Miten on muistin suhteen? Onko kannattavaa ostaa yksi 256 Mt, 333 Mhz muistikampa vai tarviiko sitä kenties paljonkin enemmän? Kaksi kappaletta olisi mahdollista ostaa, mutta onko se tarpeellista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Taas, tämähän riippuu käytöstä, 256mt on luultavasti tarpeeksi, riippuen käyttöjärjestelmästä ja ohjelmien määrästä mitää pitää ajaa yhtäaikaisesti. Esim. Windows XP:llä 512mt ei ole ollenkaan liioiteltua, itsellä on 384mt XP:n kanssa, ja riittävän hyvin toimii, ohjelmia on yleensä auki mIRC, 1-10selainikkunaa, WinAmp, DLmanageri, grabclicksave ja palomuuri/antivirus. Pelien kanssa saa myös tietenkin olla muistia että nykyisillä hinnoillla yksi 512 kampa on hyvä sijoitus, jääpähän yksi paikka tyhjäksi vaikka entiselle muistikammalle tai tulevalle.
 
Ja tällaiseen päädyin:

Emolevy:

ASUS Bundkort Socket 478, P4S333, ATX
MBPC SIS645 S478 ATX 3xDDR ATA100 AUD 6xUSB
Hinta: 102

Prosessori:

Intel Pentium IV 1800MHz PGA478 0.13u OMB
(PGA478)-kantainen prosessori
Hinta: 199

Kovalevy:

SEAGATE BARRACUDA ATA IV 40GT 7200RPM UDMA-100
Hinta: 99

Muisti:

Kingston 512 MB PC333 CL2.5
Hinta: 185

Yhteensä: 585, eli ei tule kauhean kalliiksi. Itse kun maksan tuosta puolet niin isukki voi ostaa vielä jotain päälle. Ja tuolle krääsälle sopii koteloksi varmaan tällainen


Ja kiitos vielä kerran avusta :).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nopeasti teit päätöksen, ja tuskin ollenkaan huonon :)
Itse olisin _ehkä_ päätynyt AMD kokoonpanoon, mutta eipä tässä Pentiumissakaan valittamista ole ollut. Toi rdramin hinta vaan on hirveä vieläkin.
6x USB on kyl aika jees :)
 
AMD:lla on paremmat/tehokkaammat ja edullisemmat prossut samassa suhteessa, kuin Intelillä. Mutta päätösvalta on sulla ;)
 
Heh, joo, tai oikeastaan faijalla. Se kun vaan nyt välttämättä haluaa Penan AMD:n sijasta. Ei sille mittään voi.
 
Intel-AMD/Windows-Linux...
Kun joku on tehnyt itsensä synonyymiksi tietylle asialle niin hankala sitä on yrittää saada ihminen kääntämään päänsä vaikka perusteet olisivat hyvät.
Eiköhän tuolla Penalla pärjää:)))
 
Kyllä maksan Intelin laadusta sitten hitusen extraa, kunhan ei tarvitse enää ikinä koskea AMDn prosessorinkorvikkeisiin :p prkl 8)
 
Et ajatellut näytönohjaimeen koskea? Sehän on pelatessa yksi tärkeimmistä yksittäisistä osista.

Hmm 40 Gt levyllä varmaan monet pärjäävät hyvin, itselläni 80 Gt alkaa hiljalleen täyttyä, kiitos autovideoiden :D Tosin nyt tilaa on taas mukavasti kun nuo videot on poltettu levylle.

Ihan hyvältä vaikutti tuo kone, itse tosin olisin ottanut tehokkaamman prosessorin (sama se onko Intel vai AMD), mutta silloinhan oltaisiin menty hintarajan yli. Toki tuokin riittää ihan hyvin normaalikäytössä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul

Ihan hyvältä vaikutti tuo kone, itse tosin olisin ottanut tehokkaamman prosessorin (sama se onko Intel vai AMD), mutta silloinhan oltaisiin menty hintarajan yli. Toki tuokin riittää ihan hyvin normaalikäytössä.
Vai että riittää normaalikäytössä...itsellä 800mhzPIII jolla tehdään 3dmallinnusta sun muuta tuskin ihan normaalikäyttöä ihan keposesti :)
Jos pelata aiot niin GeForce on varmin valinta yhteensopivuuden valossa, malli tietenkin lompakon ja tarpeen mukaan.
 
Niin tosiaan, jos sulla on huono näytönohjain, niin eipä noista muista vermeistä paljon hyötyä ole. Suosittelisin GF4 4200- mallia tai jotain jos haluat pelejä pyöritellä sulavasti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Acidnator
Vai että riittää normaalikäytössä...itsellä 800mhzPIII jolla tehdään 3dmallinnusta sun muuta tuskin ihan normaalikäyttöä ihan keposesti :)
Jos pelata aiot niin GeForce on varmin valinta yhteensopivuuden valossa, malli tietenkin lompakon ja tarpeen mukaan.

Toki, mutta entä normaalikäytössä kahden vuoden kuluttua? :p
Ehkä vähän liioittelin tuossa, mutta eihän lisätehosta ikinä ole haittaa, paitsi lompakolle. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Voisko joku teistä vanhemmista ja viisammista antaa hieman neuvoja tietokoneen päivittämiseen. Lähinnä etsisin uutta prosessoria ja kovalevyä. Tämän takia joudun vanhaan koneeseen ostamaan uuden emolevyn ja kotelon. Ongelma piileekiin lähinnä tuossa emolevyssä kun en niistä tiedä pätkän vertaa. Prosessori saisi olla ainakin 1.7 giganen ja kovalevy siinä 60-80 gigan luokkaa. Ja jos osto/tilauspaikka löytyisi vielä Suomesta niin olisi todella hyvä juttu.

EDIT: Niin joo ja hintarajoista. Hinta saa olla sitä 500 luokkaa tai päälle. Saa heittää 100 tai 200. Niin, no, tehän nyt paremmin tiedätte, minkä prossun ja minkä kovon ostaminen on hinta/laatu suhteessa katottuna paras vaihtoehto.

Ensimmaiseksi kannattaa paivittaa naytonohjain tehokkaampaan. Ei kannata ostaa parasta GeoForcea. GeoForce 3? Valttamatta ei kannata viela ostaa 80GT kovalevyja, koska hinta on liian korkea. Pelaamiseenkin taitaa riittaa viela 800MHz-1GHz.

Itse en kylla nae mitaan jarkea sijoittaa tietokoneeseen hirveasti rahaa jos kaytto on paaasiassa www, email & office. Enemman kannattaa panostaa saamaan tietokone hiljaiseksi.

Toisaalta kannataa miettia paljonko sijoitettu euro tuo elinaikaa tietokoneeseen.

Kannattaa varmaan myos harkita erilaisia prosessoripaivityssysteemeita.
 
Jup. Aattelin tässä ensi kesään asti pärjäillä tuolla vanhalla Gayforcella ja katella sitten, josko viitsisi satsata parempaan.
 
Re: Re: Tietokonettä päivittämässä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia


Ensimmaiseksi kannattaa paivittaa naytonohjain tehokkaampaan. Ei kannata ostaa parasta GeoForcea. GeoForce 3? Valttamatta ei kannata viela ostaa 80GT kovalevyja, koska hinta on liian korkea. Pelaamiseenkin taitaa riittaa viela 800MHz-1GHz.

Itse en kylla nae mitaan jarkea sijoittaa tietokoneeseen hirveasti rahaa jos kaytto on paaasiassa www, email & office. Enemman kannattaa panostaa saamaan tietokone hiljaiseksi.

GF3? Hyvä vitsi. GF4 Ti4200 64mb on tämän hetken kuningas hinta/laatusuhteessa, tai sitten Radeon 9000Pro 64mb. Kummatkin pelikäyttöön siis. Eivätkä ole liian kalliita. Pelaamiseen ei mikään 800MHz riitä nykyään jos aikoo pelata uusimpia pelejä sulavasti, mutta ei tuollaista ruoskaa kannata ostaakkaan koska kaupasta saa paljon tehokkaampia samalla hintaa.

Jos e-mail ja office ovat pääasialliset käytöt niin osta halvimmat osat mitä saat vain. Ei mitään järkeä sijoittaa koneeseen huikeita kun tuollaiseen riittää vuosia vanha romukin.
 
Enhän minä nyt niin tampio ole, että pelkkään surffaamiseen noi ostaisin. Harrastan paljon grafiikoita ja ne tekevät tiukkaa jo tälle myllylle. Pelaaminen on vain plussaa ja onhan se ihan kiva päästä vaihteeksi taas päästä pelaamaan ajan tasalla olevia pelejä nettiin kaverien kanssa.
 
Mä voin suositelle MSI:n GF4 Ti4200 128mb.. Toiminu hemmetin hyvin ja nopeesti mulla. MX korttia ei kyllä kannat ostaa, jos vähänkin on varaa sijottaa enemmän...
 
Ylös Bottom