Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Trials Frontier (iOS)

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Pelin nimi: Trials Frontier
Alustat: iOS
Genre: No joku ajopeli
Kehittäjä/Julkaisija: RedLynx/Ubisoft
Moninpeli: Ei
Verkko-ominaisuudet: Tulostaulut
Supergrafiikat: Lähes
Hinta: Free-to-play

Joku saattoi jo aikaisemmin joulukuussa noteerata, että RedLynxin uusin peli on julkaistu Applen mobiililaitteille Kanadassa ja Suomessa. Kanadaa käytetään tavallisesti testimarkkinana näille free-to-play-peleille, sillä Kanadassa menestyminen povaa usein hyvää Yhdysvaltoihin. Supernauts ja Trials Frontier ovat nyt olleet heti startista lähtien saatavilla myös Suomessa.

Trials Frontierin ydinajatus on pitkälti sama kuin sarjan aikaisemmissakin osissa: ajetaan moottoripyörällä erilaisilla esteillä täytettyjen ratojen alki. Ajat merkkautetaan tulostauluille verkossa, mutta ensisijaisesti katsotaan virheiden eli kaatumisten lukumäärää.

Olin kovin skeptinen, kuinka hyvin Trialsin poikkeuksellinen tuntuma saadaan siirrettyä kosketusnäytölle. Kokeilujeni perusteella tehtävässä on onnistuttu oikein mainiosti: Frontier tuntuu kuin tuntuukin Trialsilta. Ainakin tähän mennessä radat ovat tosin olleet melkoista surffailua, eikä mitään todella teknistä säätämistä ole tullut vastaan, joten kosketusohjauksen todelliset puutteet eivät ole ehkä vain päässeet esille.

Kovin pettymys koskeekin tämän pelimekaniikan ympärille rakennettua peliä. Koska Trials Frontier on free-to-play-peli, on vanhaan kaavaan jouduttu tekemään jonkin verran muutoksia. Tai paremminkin sen päälle on jouduttu kasaamaan kaikkea tarpeetonta. Aikaisemmista peleistä poiketen mukana on jonkinlainen tarina ja hahmoja, jotka antavat pelaajalle tehtäviä. Missioita suorittamalla tienaa rahaa, timantteja ja kokemuspisteitä. Näillä voi päivittää pyöräänsä ja vauhdittaa muuten etenemistään. Kenties kriittisimpänä resurssina on bensa, jota voi olla tankissa vain rajoitetusti. Lisää menovettä voi joko ostaa tai tankin voi odottaa täyttyvän itsestään.

Alkuun eteneminen on sutjakkaa, mutta pikku hiljaa se hidastuu ja mukaan tulee entistä enemmän grindaamista. Pelaajan pitää käydä ajamassa vanhoja ratoja läpi saadakseen erilaisia esineitä, joilla voi päivittää pyöräänsä ja joita hahmot kaipaavat tehtävissään. Esineitä saadaan aina kisan jälkeen pyörittämällä onnenpyörää. Yhden pyöräytyksen saa ilmaiseksi, mutta ylimääräisistä jotuuu maksamaan timanteilla. Useimmiten pelaaja joutuu siis joko uhraamaan lisää bensaa tai timantteja saadakseen haluamansa. Jos on valmis kuluttamaan oikeaa rahaa, ei tämä niin kamalasti haittaa. Toisaalta vanhojen ratojen hinkkaaminen ottaa joka tapauksessa hiukan päähän, kun tietää, että oma pyörä ei ole päivitysmekaniikan vuoksi vielä sellaisessa kunnossa, että sillä voisi todellista huippuaikaa lähteä metsästämään.

Pohjimmiltaan Frontier tuntuu täysin erilaiselle yleisölle suunnatulta peliltä aikaisempiin osiin verrattuna, mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää. Jos mobiilimarkkinoilla haluaa päästä suuriin rahoihin käsiksi, tuntuu se nykyään onnistuvan parhaiten free-to-play-mallin kautta, eikä todellinen haastavuus varmaan edesauttaisi suuren yleisön kosiskelua. Silti, olisi ollut mukava nähdä, kuinka lähelle aitoa Trialsia kosketusohjauksella voitaisiin päästä.
 
Ylös Bottom