Trials Rising

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Julkaisupäivä: 26. helmikuuta 2019
Julkaisija: Ubisoft
Alustat: Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Kehittäjät: Ubisoft, RedLynx

Seuraava osa Trials -sarjaa on ihan oven takana. Suomalaisen RedLynx studion mainetta niittänyt moottoripyöräpeli saa siis näin jo 10. osansa. Vuodesta 2000 porskuttanut sarja nojaa vahvasti fysiikkapohjaiseen moottoripyörän hallintaan mitä vaikeimmissa maastoissa. Kekseliäät, alati vaikeutuvat, kentät ja napakat kontrollit pitävät homman mielenkiintoisena ja viihdyttävänä.

Julkistustraileri viime vuoden E3 messuilta:

Trialsin esittely ja julkistus viime vuoden E3 messuilla:


Kehittäjät ovat myös julkistaneet mitä siäsltöä Trials Rising tulee samaan julkaisunsa jälkeen. Tästä kertoo KonsoliFINin uutinen: https://www.konsolifin.net/uutinen/trials-rising-paristelee-viela-pitkan-aikaa-julkaisun-jalkeen-ndash-lisasisaltosuunnitelmat?utm_medium=rss
Keskeisiin jatkosuunnitelmiin lukeutuu tätä nykyä varsin muodikas kausikortti, joka kantaa nimeä Trials Rising Expansion Pass. Kausikorttiin sisältyy peräti 55 uutta rataa, kaksi massiivista pelilaajennusta sekä kaksi pienempää, kuskeihin keskittyvää lisäpakettia.
Lisäsisältö on tietenkin saanut myös oman trailerinsa:



Aikaisemmat osat upposivat allekirjoittaneeseen kuin kuuma veitsi voihin. Ei ole mitään syytä olettaa että tämä uusin tulokas tekisi kaavaan mitään muutosta. Helppo Day one -ostos.
 

Omenanraato

Well-Known Member
Open beta ladattavissa ja tänään aukeaa jos ei ole jo auennut. Suljettu beta oli tuossa kuukausi pari sitten.
 

Ac3way

Well-Known Member
Kellään tietoa, että monelta tuo beta aukeaa?
Ubin sivuilla luki, että kello 9.00 aukesi aamulla. Twitterissä puolestaan luki, että ihmisillä on paljon ongelmia päästä pelin servuille ja pelamaan peliä.

Trials Fusionista pidin todella paljon, se jäi harmittamaan ettei niitä kaikkein vaikeampia kenttiä päässyt läpi. Jännä nähdä millainen presentaatio ja fiilis tässä Risingissa on. Pelattavuus taatusti on hyvä, joten kentät, fiilis ja hauskuus ratkaisee tuleeko peli hankittua betan jälkeen.
 
Ennakkotilasin pelin jo jonkin aikaa sitten. Betaan osallistuminen on vähän siinä ja siinä, koska saavutukset eivät siirry peliin. En tajua, miksi Ubisoft valitsee näissä aina sen huonomman vaihtoehdon, jos mahdollista. Pelasin kyllä joskus kesällä betaa, eikä se silloin ihan hirveästi vakuuttanut suhteessa Fusioniin. Käytännössä tuntui olevan ihan sama peli uusilla kentillä. Osin kotimainen peli on kuitenkin hyvä ostos aina, jos siitä saa edes muutaman tunnin hupia ja Trialseistahan on tähän asti saanut reilusti enemmän.
 

P33RO

Artikkeli- ja arvostelutoimituksen päätoimittaja
Ylläpitäjä
Beeta alkoi hieman myöhässä, mutta nyt pääsee päristelemään. Fusionia on tullut ajeltua edelleen silloin tällöin, joten toivotaan että tämäkin tarjoaa samaa hupia. Realistiset kentät on omia suosikkeja, kaikki avaruussekoilut vaan harmittaa.

Moninpeliin on toivottavasti tullut myös parannuksia. Edellisessä valikot olivat sen verran typerät: asetuksia ei voinut tallentaa, kenttiä ei saanut helposti arvottua, back-nappi puuttui tietyssä vaiheessa...
 

shamaniac

Active Member
Minusta on tuntunut jo pitkään että kaikki on koettu Trialsin parissa ja tämä uusin betan vahvisti fiiliksiä. HD:sta Evolutioniin oli oikeasti isompia muutoksia ja lisäyksiä mutta ydin ja kenttäelementit alkaa tuntua jo siltä, että "enkös minä tätä peliä ole jo pelannut?"

Eniten tuo siis tuntuu noissa erilaisissa esteissä. Alkaa tunnistaa jo este 1:n ja 2:n yhdistelmiä, joissa voisi vannoa, että on aiemminkin ollut samanlainen kohta jossain jaksossa. Tosin ihmekös tuo, ei noita ihan loputtomiin voi tehdä ja päälle vielä käyttäjien radat. Ninja-tasolle en yllä ja extremetkin menee kymmenillä uusinnoilla mutta hardiin asti olen pystynyt kultamitaleita takomaan. Usein platinatkin.

Hyvältä peliltä tuo edelleen vaikutti ja imua edelleen on. Lyhyt testisessio piti pitää mutta venyi kahteen tuntiin. Tämä vieläpä Switchillä, jossa ei ole kuin digitaaliset liipaisimet.

Pelin ytimen samankaltaisuudesta valittaminen on tietenkin tämän pelin kohdalla jopa typerää mutta kun se niin selvästi on se täysin sama peli uudella kuorrutuksella. Ne kentän osa-alueetkin alkaa jo tuntua tutuilta vaikka eri järjestyksessä tulevatkin.

Muutokset Evolutionin jälkeen on lähinnä pientä viilausta tai eri tavalla tekemistä, esim. kampanjan/kartan tai muun osalta.

Mitä Switchillä Trialsin pelaamiseen tulee: en suosittele jos ei ole pakko saada peliä Switchille mutta kyllä silläkin pelaaminen onnistuu. Hardille asti pystyi elämään varsin kivuttomasti mutta extremessä jo todellakin kaipasi tarkempaa kaasutusta. Mihinkään tattiohjaukseen en jaksa alkaa mutta sekin mahdollisuus vaikutti olevan. Graafiselta ulkoasultaan tuo tietenkin on selvästi huonompi ja välillä mietin, että lieneekö ruudunpäivityskin 30 fps. Tämä vain mutu-tuntuma, joten en väitä mitään, kunhan veikkailen.

Silti jos kannettavaa Trialsia kaipaa niin ei tuo todellakaan huono peli ole silläkään alustalla. Taidan itse kuitenkin laittaa vielä kotikonsolille lataukseen ja pelailla kunnollisella kaasulla betan uusiksi. Saa samalla vähän vertailukohta että kuinka paljon sillä lopulta on merkitystä. En kuitenkaan mikään täysi pro ole vaikka hard-tason jaksot se mieluisin valinta onkin ja extremetkin menee. Kaasun käyttökin lopulta on pelissä itselläni "täysillä -> kokonaan pois -> taas täysille" ja tarkempaa käyttöä tulee lähinnä todella jyrkissä ylämäissä. Mutta niissä sitä todella sitten kaipaakin. Ja näkyy se muuallakin jos haluaisi vain hieman lisää kaasua mutta pitääkin tehdä se "on/off"-tyylillä.

Taidan itse ostaa tämän alesta ja mieluusti gold-versiona tai vastaavana. Ei ole kiire "saman pelin" pariin vaikka yhtä loistavaa laatua tuntui olevan kuin aiemmin. Tosin Ubisoftin servereille siirtymisen jälkeen on itselläni ollut ongelmia erityisesti Trials of the Blood Dragonin kanssa eikä Evolutionkaan mikään täysin sujuva tapaus ollut yhteyksien suhteen. Jännä että isompi firma ei saa asiaa toimimaan. Tosin Evo oli ensimmäinen Ubi-Trials mutta se ei kyllä selitä mitenkään TotBD:n ongelmia, joissa en saa ollenkaan aikoja listoille yhteysongelmien takia.
 

Cyrus1

Well-Known Member
Toisaalta, mitä voisi lisätä radikaalia tällaiseen peliin, muuttamatta ydinkonseptia niin paljon, että voisikin siinä samalla nimetä pelin joksikin ihan muuksi kuin Trials? Trial on trialia, jääkiekko on jääkiekkoa, fysiikat on fysiikat. Kaikkia gimmickejä toki voi keksiä, mutta tekevätkö ne ytimestä sen parempia? Vai vievätkö jopa pois sieltä pelin varsinaiselta vahvuusalueelta tavoitellessaan väkisin jotain uutta vaihtelun vuoksi? Mielestäni tämä lukeutuu sellaisiin peleihin, jonka voisi julkaista alustana, johon lisätään loputtomiin kenttäpaketteja silloin tällöin, kun jaksavat kehittää, plus tietty pelaajien kehittämä sisältö.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta audiovisuaalista puolta olisi voinut parantaa reilusti, jos ei muuta haluta tehdä. Peli näyttää minun silmään ihan samalta kuin Fusion vaikka tuo pitäisi olla jopa Xbox one X enhanced. Eilen pelasin Fusionia ja tänään tuota betaa, eli muistikaan ei voi pettää.
 

Ac3way

Well-Known Member
Fusionissa oli persoonallinen, kohtalaisen yksinkertainen ja laadukkaasti tehty visuaallinen tyyli. Tykkäsi sitten futuristisesta tyylistä tai ei.

Tässä ei ihan sama persoonaa ole, muistuttaa tyyliltään enemmän PS-pelien aikakautta, mutta ainakin erottuu Fusionista selkeästi. Kentissä luulisi olevan paljon vaihtelua betan perusteella. Niissä on todella paljon yksityiskohtia ja liikkuvia juttuja taustalla, joka tekee pelistä todella näyttävän. Ainakin itselläni se aluksi vähän häiritsee pelaamista.

Kenttien haamut se latasi internetistä eikä kaverilistalla, mikä oli tylsä ratkaisu. Sitten, kun niitä paremman ajan ajoi niin restartin jälkeen ne samat haamut oli edelleen siinä ihan turhaan.

Oli ihan mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea hullua ne oli kenttiin laittanut, mutta ajaamisen/pelaamisen kannalta ei kentät oikein sytyttänyt betassa.

Ihan hyvältä peliltä vaikuttaa, mutta itselleni Fusion vaikutti kuitenkin vielä paremmalta peliltä.
 

shamaniac

Active Member
Meinasin tietenkin, että omalla kohdallani vähän tuntuu turhalta tehdä sama peli uusiksi monta kertaa. Itsekin äänestäisin jonkinlaisen alustan puolesta, erityisesti kun se pelattava ei ole noista aiemmistakaan kesken loppunut. Trials jos joku toimisi juurikin tuollaisena alustana, johon pusketaan lisää sitä täytettä päälle. Tosin samalla lailla myös urheilupelitkin voisi tehdä eikä (ihan) joka vuosi uutta.
 

Aksu

Well-Known Member
Soundtrack tuntuu olevan kerrankin ainakin osittain kohdallaan, heti eka biisinä soi Motörhead ja olipa siellä jopa ainakin 1 blackmetal biisikin. Ihan virkistävää kuunnella välillä kunnon musiikkia peleissä, yleensä se on sitä geneeristä nykypaskaa.
 

shamaniac

Active Member
Tuli eilen katsottua Trialsin historiaa käsittelevä lyhyt video, jonka kautta oikeastaan taas sai paremman kuvan noista muutoksista. Onhan se HD ja jopa Evolution selvästi vanhempia pelejä Fusioniin ja Risingiin verrattuna. Silti nämä kaksi uusinta voisivat mennä yhtenäkin teoksena.

Samoin kun puhuin että muutoksia ei juuri ole, niin tietenkin ymmärrän ettei sitä ydintä saakaan muuttaa. Sen takia kuitenkin peli juuri sopisi enemmän alustaksi, johon puskettaisiin kausittain lisää sisältöä. Maailmankarttahan tuossa uusimmassa on, joten miksei vaikka Euroopan kiertue, Amerikan kiertue sun muut voisi olla yksi esimerkki siitä, mitä alustalle voisi sitten julkaista. Nytkinhän peli(t) on saanut ja saa lisäsisältöä mutta onko ainakaan Risingin jälkeen pakottava tarve uudelle peruspelille olemassa jos sen tarve on kyseenalainen nytkin Fusionista Risingiin siirtyessä?

Kyllä Risingissa silti on paljon hyviä pieniä lisäyksiä, muutoksia ja muuta. En esimerkiksi muista että aiemmin olisi nähnyt radan pituutta kuvaavaa janaa. Tai sitten en vain muista jos sellainen on ollut jo aiemmin. Todella hyvä lisä kun takoo jotain extreme-kenttää tuskissaan, niin tietää että kannattaako lähteä tekemään muuta vai onko maali jo nurkan takana, jolloin voi vielä hetken takoa päätänsä seinään. Varmasti siellä on paljon muitakin lisäyksiä ja muutoksia mutta tokihan alusta-idealla toimivaa pohjaakin voisi aina säätää ja muokata jatkuvasti paremmaksi eikä sen ole tarkoitus olla täysin muuttumaton vaikka varsinaisesti uutta peliä ei tulekaan. Tulisi siis uutta versionumeroa tms.

Ostan silti hyvin luultavasti tuon pelin. Sen verran taas iski Trials-kuume. Ydin vain toimii kuten aina ja se lainaus latausruudusta on todella osuva. En muista miten se meni, mutta lainauksen kertoja oli "trials-pelaaja kahdelta aamuyöllä" ja lainaus itsessään jotain "vielä yksi yritys" tms. Niin totta.
 

sundman

Member
Aika vähän ratoja tuossa betassa. Vain yksi extreme ja kaksi hardia. Vai onko mennyt jotain ohi? Onko kellään tietoa montako rataa on julkaisussa?
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Ihan vahva aloitus arvosteluiden osalta.
Xbox One:

Switch:

PS4:

PC:

PS4:llä on tällä hetkellä ainoana tarpeeksi arvosteluja, että meta-arvosanan voi muodostaa. Se on 81. Switch kärsii kunnollisten analogiliipaisimien puutteesta, heikommasta frameratesta ja karsitusta grafiikasta. Silti, Trials matkoilla mukana pelattavaksi ei ole ihan huono idea.

Takuuvarmaa laatua sieltä on luvassa jälleen kerran. Pitää varmaan jo keskiyöllä vähän testailla, kun peli julkaistaan. :)
 

P33RO

Artikkeli- ja arvostelutoimituksen päätoimittaja
Ylläpitäjä
Perjantaista lähtien olen arviokappaletta päristellyt, ja muutamia huomiota.

Level 40 ja risat menossa, eikä vieläkään ole yhtään Hard-tasoa tullut vastaan.
Ruudunpäivitys tökkii ajoittain myös PlayStation 4:n perusmallilla. Ei pahasti mutta ruutu sieltä, toinen täältä.
Vaatii jonkin verran grindaamista että level 40 jälkeen aukeaa uusia kenttiä.
Suurin osa radoista on tähän mennessä ollut "kaasu pohjassa" -mallia, eikä vaadi ns. suurempaa taitoa.

Edelleen hyvä ja ennen kaikkea koukuttava peli, mutta itse kaipaan enemmän "ajan virheittä tämän vaikean radan" kuin "kisaan haamukuskeja vastaan oikeasta ajolinjasta". Illalla täytyy taas grindata, niin ehkä ne Harditkin aukeaa.
 

Har*

Member
On tätä odotettu. Fusion salakavalasti nousi yhdeksi pelatuimmaksi pelikseni. Lisää samaa riittää tässä tapauksessa. Kenttäeditorissa pitäisi olla elementtejä sekä Fusionista että Blood Dragonista. Sekin plussaa.

Muutama tunti ja pääsee Gold Edutionin kimppuun. Molempia betoja pelattu, mutta ei harmita aloittaa alusta.
 

P33RO

Artikkeli- ja arvostelutoimituksen päätoimittaja
Ylläpitäjä
Eli tässä uudet radat ei aukea enää mitaleita keräämällä vaan tasojen nousun myötä?
Äsken katsoin switch watchin arvostelun ja huusin onnesta kun selvisi, että se umpipaska fmx temppuilu on otettu kokonaan pois.
Juurikin näin. Aukeaa ”alue” kerrallaan, kun on tarpeeksi kokemuspisteitä ja suorittaa stadionilla käytävän loppukilpailun. Alkuun tosin tasot nousevat periaatteessa jokaisesta mitalista.
 

MAINOS

Ylös Bottom