Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

TV:tä hankkimassa

Nova

New Member
Elikkä kesällä se olisi uuden television hankinta. Nokian 21" on palvellut hyvin mutta nyt saa riittää ;)

Eli suosituksia kaipaisin. TV saisi olla 28 tai 32 tuumainen, Scart paikkoja x2 (toinen RGB) ja muuta mukavaa.
Merkillä ei niin väliä, kunhan ei ole Thomson. Hintaa saisi olla korkeintaan n.1000. Kuvan laatu tärkeä.
TV tulee enimmäkseen peli käyttöön joten onko eri malleilla eroja tässä suhteessa?
 
Minulla yhdellä televiisiolla pelatessa tulee esim. Morrowindissä valkean tähtäimen viereen pitkä värisevä viiva, ajattelin vain kysäistä tässä että onkohan vika missä. Kyseessä ainakin on philipsin 21"
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nova
a kaipaisin. TV saisi olla 28 tai 32 tuumainen, Scart paikkoja x2 (toinen RGB) ja muuta mukavaa.
Merkillä ei niin väliä, kunhan ei ole Thomson. Hintaa saisi olla korkeintaan n.1000. Kuvan laatu tärkeä.
TV tulee enimmäkseen peli käyttöön joten onko eri malleilla eroja tässä suhteessa?

Hyvä WS 32" tv maksaa vähintaan 1550e.
 
100 Hz Philips 8807 on hyvä vertailukohta tv-kauppojen aloittamiselle. 100Hz telkuissa kannattaa kattoa semmoista kanavaa, jossa ruudun alareunassa juoksee uutis/pörssitikkeri. Jos se ei nyi, näkyy myös esim. lätkäpelissä kiakko ja FPS-räiskinnässä ammukset (nopea liike). 3 scarttia kannattaa vähintään olla: digiboksi, konsoli ja konsoli2. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
3 scarttia kannattaa vähintään olla: digiboksi, konsoli ja konsoli2. :)

Itse en tarvi kuin yhden scartin vaikka löytyykin 6 laitetta mitkä syöttää kuvaa. Hommaa vaan tarpeeksi hyvän elokuvateatterivahvarin, jonka kautta vetää äänet sekä kuvan. Lisäksi on paljon käytännöllisempää valita vahvarista laite, saa yhdellä napinpainalluksella DD-äänet kuuluun ja kuvan näkyyn.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan shondel
Itse en tarvi kuin yhden scartin vaikka löytyykin 6 laitetta mitkä syöttää kuvaa. Hommaa vaan tarpeeksi hyvän elokuvateatterivahvarin, jonka kautta vetää äänet sekä kuvan. Lisäksi on paljon käytännöllisempää valita vahvarista laite, saa yhdellä napinpainalluksella DD-äänet kuuluun ja kuvan näkyyn.

Ota huomioon, että yleensä AV-viritinvahvarin kautta kuvaa ei voi kierrättää RGB:nä. Onnistunee toki RGB:n kierrätyskin periaatteessa, mutta se vaatii jo melkoista säätämistä. Parempi olisi kuvan laadun kannalta yhdistää esim. dvd-soitin suoraan RGB:nä televisioon. Mutta jos haluat tinkiä kuvanlaadusta, niin mikäpä siinä, ei se minua haittaa.

Joidenkin AV-viritinvahvistimien kaukosäätimiin voi ohjelmoida makrotoimintoja, jolloin yhdellä napin painalluksella saa vaikka 10 laitetta päälle. Joten tuo nyt ei ole mikään ongelma, etteikö yhdellä napinpainalluksella saa tapahtumaan haluttua toimintoa (mikäli sattuu omistamaan riittävän laadukkaan vahvistimen).

Kyllä minun mielestäni hyvässä TV:ssä on 3 scart-paikkaa, joista ainakin 2 tukee RGB:tä. Sen lisäksi täytyy löytyä vielä erilliset s-video- ja ääniliitännät. Ja omasta mielestäni 100Hz on TV:lle aivan ehdoton ominaisuus, vaikka tuokin hintaa melkoisesti lisää. 50Hz TV on aivan karmea katsoa sen jälkeen kun on tottunut 100 Hz TV:hen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan masaf1
Ota huomioon, että yleensä AV-viritinvahvarin kautta kuvaa ei voi kierrättää RGB:nä. Onnistunee toki RGB:n kierrätyskin periaatteessa, mutta se vaatii jo melkoista säätämistä. Parempi olisi kuvan laadun kannalta yhdistää esim. dvd-soitin suoraan RGB:nä televisioon. Mutta jos haluat tinkiä kuvanlaadusta, niin mikäpä siinä, ei se minua haittaa.
Kuvat olen laittanut vahvistimen kautta S-video ja/tai komponentti (Teknisestä näkökulmasta laadukkain videosignaalin siirtomuoto) kaapeleilla. Vaikka teknisesti RGB on parempi kuin S-video, niin käytännössä DVD-laitteen kuvan kanssa RGB- ja S-video-liitännän kuvan laadun eroja voi olla hyvin vaikeaa nähdä normaalin television ruudulla. Eri laitteiden RGB- ja S-video-liitäntöjen toteutuksessa on eroja, joten joissakin kokoonpanoissa S-video on laadukkaampi ja jossakin toisessa taas RGB. Jos taas haluaa käyttää esim. videotykkiä, niin siihen tuo komponentti vienti on hyvä. Eli ei ole tarvetta kaapeloida laitteita RGB-signaalilla.
Joidenkin AV-viritinvahvistimien kaukosäätimiin voi ohjelmoida makrotoimintoja, jolloin yhdellä napin painalluksella saa vaikka 10 laitetta päälle. Joten tuo nyt ei ole mikään ongelma, etteikö yhdellä napinpainalluksella saa tapahtumaan haluttua toimintoa (mikäli sattuu omistamaan riittävän laadukkaan vahvistimen).
Makroilla onnistuu tehdä vaikka mitä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kaikki kuva&ääni ei kulje samaa reittiä pitkin. Tämä mahdollistaa äänen&kuvan tallentamisen mistä lähteestä vaan ja helposti. Makrojen tekoon menee aikaa ja koska tarkoitus on ohjata montaa laitetta yhdellä makrolla, on silloin laitteidenkin oltava kohtuu lähellä toisiaan (tai käytettävä toistinta/toistimia) ettei makro epäonnistu.
Kyllä minun mielestäni hyvässä TV:ssä on 3 scart-paikkaa, joista ainakin 2 tukee RGB:tä. Sen lisäksi täytyy löytyä vielä erilliset s-video- ja ääniliitännät. Ja omasta mielestäni 100Hz on TV:lle aivan ehdoton ominaisuus, vaikka tuokin hintaa melkoisesti lisää. 50Hz TV on aivan karmea katsoa sen jälkeen kun on tottunut 100 Hz TV:hen.
Hyvissä televisiossa on yleensä vähintään toi 3 scarttia, mutta edelleen väitän sen määrän tarpeellisuuden olevan turha. Omalla kohdallani pärjään ilman yhtään scarttia jos käytän tv:lle s-video:ta ja tykille komponenttia. Ääniliitäntöjä pidän myös täysin turhana... kunnon kotiteatterilaitteisto tuottaa tarpeelliset äänet ja tv saa olla mykkänä. Myöskään tv:stä ei ole tarvetta kaapeloida ääntä stereoille, koska kaikki ääni menee jo laitteilta stereoille.
 
Sonyä Suositaan(TM). ;) Tosiaan, ainut ja oikea merkki.

Talosta löytyy Sony Trinitron 32" 100Hz ja Sony Trinitron 28" 50Hz, ja tyytyväinen olen ollut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan masaf1
Ota huomioon, että yleensä AV-viritinvahvarin kautta kuvaa ei voi kierrättää RGB:nä. Onnistunee toki RGB:n kierrätyskin periaatteessa, mutta se vaatii jo melkoista säätämistä. Parempi olisi kuvan laadun kannalta yhdistää esim. dvd-soitin suoraan RGB:nä televisioon. Mutta jos haluat tinkiä kuvanlaadusta, niin mikäpä siinä, ei se minua haittaa.

Itse kierrätän S-videona AV-virivahvarin läpi, ei mun 50Hz Philipsissä näe mitään eroa ainakaan peleillä vs. RGB. Käyttömukavuus ratkaisi tämän asennuksen. Komponenttivideon kierrätys onnistuu kyllä laadukkaampien AV-vahvareiden läpi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan dmz
Sonyä Suositaan(TM). ;) Tosiaan, ainut ja oikea merkki.

Talosta löytyy Sony Trinitron 32" 100Hz ja Sony Trinitron 28" 50Hz, ja tyytyväinen olen ollut.

Minkäs hintaluokan laitteista on kyse?
 
Nyt kyllä Philips on minunkin suussa kääntymässä kirosanaksi, ellei televisiosta vikaa löydy! Kaikista taustasta erottuvista kohteista kun tuppaa pelatessa lähtemään jänne raita oikeaa laitaa kohti. Tämä tuppaa korostumaan varsinkin Morrwondissä kun vaelletaan pimeässä tähtien alla, ja tähdistä lähtee viivat oikeaan laitaan. Toisella televisiolla ei mitään näy.



||||----
||||---------
||||----------
||||----- :confused: :eek: :mad:
 
Ylös Bottom