Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tytöt/naiset videopeliharrastajina

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Videopelejä harrastavista pojista kasvaa enenevässä määrin videopelejä harrastavia miehiä, mutta miten suhtautuu videopeleihin kauniimpi sukupuoli? Tätä aihetta käsitellään seuraavassa KonsoliFIN-podcastissa, joka julkaistaan 12.4. Jakso nauhoitetaan tämän viikon sunnuntaina, ja siihen asti ajatuksia ja kysymyksiä voi esittää tässä ketjussa.

Vieraina castissa on kaksi videopelejä harrastavaa naista, kyselemässä minun lisäkseni naistenmiehet maagiset ja TT-2k.

Mitä olet aina halunnut tietää gamer-girleista, mutta ei ole ollut ketään, keneltä kysyä? Nyt voit antaa palaa!
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Kysykää ihmeessä oikeasti pelaavien naisten suosikkipeleistä ja miksi juuri sellaiset pelit ovat heidän suosikkejaan. Ja jos suosikiksi listataan WoW, koska "kaikkihan sitä pelaa", niin yrittäkää kuitenkin päästä pintaa syvemmälle(jätkät hei, siis ei kirjaimellisesti pintaa syvemmälle! :D).

Olisi kiinnostavaa päästä roolipelejä pelaavien naisten ajatusmaailmasta perille. Toinen kiinnostava kohde räiskintäpelit ja miksei autopeleistäkin tykkäävät neitoset. Jumppapelit ja muut vastaavat Wii-ilmiöt eivät niinkään kiinnosta.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Tätä aihettahan voisi ihan enemmänkin vatvoa. Itse ainakin pitäisin positiivisena asiana jos naispelaajia saisi enemmän harrastamaan videopelaamista.
Itse ainakin kysyisin tuollaisen podcastin takia jo kysymykset:

-Mistä kiinnostus pelejä kohtaan alkoi?
-Mitä he odottavat peleiltä ja niiden kehitykseltä?

Ja tietenkin miten heidät on otettu vastaan vaikkapa moninpeleissä joita pelataan onlinessa. Että tällaisista asioista ainakin yksi haluaisi tietää jos näitä nyt luetaan ja otetaan palautetta vastaan siitä mitä kuuntelijat haluisivat sisällöltä.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Tiedä sitten olenko vain runnannut hyvin, vai mitä, mutta ainakin oma pimu pelailee melko paljonkin. Toki epäsäännöllisemmin kuin itse, ja etenkin PS1:n Crash Bandicootit (1-3) sekä Spyrot ovat ahkerassa käytössä. Myös GTA:SA löytyy katalogista, mutta viime ajat on kyllä mennyt täysin Sims2:n parissa. Onkohan kyseisen pelin koodissa jotain tyttöbakteeri-magneetteja enemmänkin, kun omasta lähipiiristäni pimun lisäksi molemmille pikkusiskoille samainen peli maistuu äärimmäisen tehokkaasti kaikkine lisäosineen. Nyt on jo kuolaaminen aloitettu sen uuden Sims: Medievalin suuntaan..

Tuosta Simsistä tuli huomattua sellainen huomio, jota haluaisin kysyä myös vierailta. Eli aikanaan kun ala-aste -ikäisenä viimeksi kunnolla tuli Simsiä(1) pelattua, niin ideahan oli selvä. Rakennetaan aina identtinen, hinta/koko -suhteeltaan optimaalinen kämppä (WC 3*4 ruutua ;)), jonka jälkeen grindataan hahmolle kaikki skillsit täyteen ja "paras" työpaikka. Jos todella halusi miksata peliään, niin sitten sinkkusimillään käytiin iskemässä IRL kaverin sims-vaimo. Ja yleensä sen jälkeen lopahti kiinnostus, kun kaikki oli jo saavutettu. Sen sijaan kun katsoo tyttöystävän pelailua, niin siellä pyörii kaiken maailman egyptiläisiä siskoksia sekä kissa nimeltä Kuningatar, 3 poikaystävää jne., eikä RPG-tyyppisestä hahmojen kehittämisestä ole tietoakaan. Eli onko naiset enemmän "tunne"-pelaajia, joille pelaaminen sinällään on oleellisempaa kuin ahkera suorittaminen?

Kauniita muistoja tulee kuitenkin tyttöjen/naisten kanssa pelaamisesta. Vuosi oli vissiin -98 kun joululahjapaketista avautui PS1:n ohella NHL99 sekä Riiiiiiiii-iiiidge Raicer (olikohan numeroa perässä?). Änäri maistui ainoastaan itselleni, mutta RR:ää piti ottaa silloin 6-vuotiasta pikkusiskoa vastaan. Obv voitin, ja lopputuloksena se punainen kakkospadi lensi kirjahyllyä päin, eikä ole sen jälkeen toiminut. Tai kun viime kesänä ostin PS3:n, niin tyttöystävän kanssa Tekken6 korkattiin. Hänelle ensimmäinen erä, minulle kaksi seuraavaa. Padi lensi sohvaa päin ja pimu marssii vihaisesti pois. :confused: Noo, näitä asioita kuitenkin kompensoi se, että kaksin vuorotellen pelatessa jopa vanhat Crashit tai uudet Mario Galaxyt toimivat kyllä hyvin.

EDIT: Ja tietysti voisin kysyä, mikäli olisin sovinisti, että kun trophyt/achievementit kasvattavat miehillä virtuaalipenistä, niin mitäs ne naisilla....... Ei, sori. Unohda.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Tälläistä haluaisin kysyä:
Miten ihmiset suhtautuu teidän peliharrastukseen? Pelaajien keskuudessa tämä tyttöjen/naisten peliharrastus ei enää varmaan herätä mitään ihmeellisempää oudoksuntaa ym, mutta entäs sellaiset henkilöt jotka eivät peleistä tiedä mitään muuta kuin juuri ja juuri Marion? Minkälainen mahtaa olla heidän suhtautuminen tähän teidän harrastukseen?

Omassa ystäväpiirissäni on muutama naispuolinen henkilö, ketkä pelaavat edes jonkin verran pelejä. Listaan kuluu perinteisesti Sims, Singstar ym bilepelit, mutta yllättävää on se, että näiden lisäksi kovassa suosiossa on Worms joka poikkeaa muista aika lailla.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Meidänkään ei pitäisi liiaksi kategorisoida naispelaajien oletettua pelimakua. Itse näen siellä tosipelaajien hyllyssä suurinpiirtein samat pelit kuin meillä urhoilla. Red Dead Redemption oli kuulemma selkeästi vuoden paras peli ja Uncharted 2 tulee heti siinä kintereillä. SingStar kauhistus, mutta kuntoilupelit taas hyvä juttu. Ota siitä sitten selvää.

Assemblyssä on joka vuosi enemmän naispelaajia, omien hyvin empiiristen havaintojen pohjalta. Vielä jäädään toiseksi kun kunnolla innostuvat. Tanssimattopeleissä heitä näkyy jo huolestuttavan paljon. Gamescomissa virtaa likkalaumoja pelejä katsastamassa, ei pelkästään frauleina herr Müllerin kainalossa. Cosplay-harrastajissa taitavat olla jo enemmistönä.

Tyhmin mahdollinen harhaluulo on rajata likat yksinomaan SingStar-kansaksi. Varokaa vain.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Tyttöjen/naisten suosikki pelihahmo ja miksi? Omat kokemukseni nais pelaajasta on ainoastaan Ressa 5:sen kohdalla kun pelasin ranskalaisen naisen kanssa kolme kertaa läpi ja hän halusi pelata aina shevalla just sen takia kun harvassa toiminta pelissä oli hänen mielestä voimakkaita nais puoleisia hahmoja.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Sen sijaan kun katsoo tyttöystävän pelailua, niin siellä pyörii kaiken maailman egyptiläisiä siskoksia sekä kissa nimeltä Kuningatar, 3 poikaystävää jne., eikä RPG-tyyppisestä hahmojen kehittämisestä ole tietoakaan. Eli onko naiset enemmän "tunne"-pelaajia, joille pelaaminen sinällään on oleellisempaa kuin ahkera suorittaminen?
Mielestäni tämä on erittäin hyvä kysymys. Tunnen kyllä naisen, joka on pelannut Diabloa, Final Fantasyja ja muita perinteisiä numeronkasvatusropelluksia hyvällä halulla, mutta vastapainona jaksaa sitten sisustaa esimerkiksi Animal Crossingissa kämppänsä paljon kovemmalla pieteetillä kuin minä koskaan, ja näpertää muutenkin muiden sellaisten ominaisuuksien kanssa joista ei sinänsä voi "hyötyä" käytännössä mitään.

Ja jos fiilispuoli ja persoonallisuus on tärkeämpää kuin suorituspuoli, miten sitten maistuvat puhtaasti oman suorituksen opetteluun ja hiomiseen perustuvat pelit, kuten uutta nousuaan indie/download-peleinä elävät brutaalit tasoloikat, tai jopa musiikkipelit (vain laulussa jää yleensä mitään tulkinnanvaraa)?

Tyttöjen/naisten suosikki pelihahmo ja miksi? Omat kokemukseni nais pelaajasta on ainoastaan Ressa 5:sen kohdalla kun pelasin ranskalaisen naisen kanssa kolme kertaa läpi ja hän halusi pelata aina shevalla just sen takia kun harvassa toiminta pelissä oli hänen mielestä voimakkaita nais puoleisia hahmoja.
Tiedän myös paljon miehiä jotka pelaavat naishahmolla aina kuin mahdollista. Enkä nyt tarkoita vain näitä tappelupelien tissifysiikkademoja, onhan esim. Mass Effectien FemShep jo käsite.

Taannoinhan oli keskustelua siitä, että naishahmot eivät myy: Gamasutra - News - In-Depth: No Female Heroes At Activision?. Tietysti jos 90% peleistä (räiskintä, urheilu, autoilu) on miesvetoisia niin helppohan se on sanoa että naishahmot eivät myy kun sellaisia ei niin paljon pelikauppojen hyllyiltä löydykään. Jutun kommenteista löytyy lisää hauskoja pointteja, tyyliin miten joku peli piti kirjoittaa osittain uusiksi kun pukumiehet eivät halunneet naista murhaajaksi. Pelimaailma (vai sen päättäjät?) on vielä melko sovinistinen.

Tuo suosikkihahmokysymys on kyllä mielenkiintoinen. Onko joku tietynlainen hahmotyyppi tai design joka vetoaa naisiin, tai joku joka on suorastaan luotaantyöntävä, esimerkiksi japsiropeissa tai seikkailupeleissä? Tiedän Kingdom Heartsin vedonneen mittavalla ja tunnetulla hahmokavalkadillaan ainakin joihinkin kauniimman sukupuolen edustajiin erittäin hyvin.

Tuleeko peliharrastus kaukaakin ehkä jopa retrolaitteista asti, vai onko se ehkä vasta tuoreempi löytö kun pelit ovat alkaneet olla sosiaalisesti hyväksyttäviä? Onko pelilaitteet ja pelit hankittu itse vai hyväksikäytetäänkö miesystävän tai kavereiden kokoelmaa? Tuleeko seurattua pelimediaa?
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Itseäni kiinnostaisi tietää naispuolisten pelaajien jakauma erityyppisten peligenrejen kesken, tosin tämä vaatisi otannan isommalta naispelaajajoukolta. Selvennettynä - mikä kolahtaa eniten? Strategiset älypelit, suoran toiminnan klassikot, urheilulliset pelit, laajemman maailman seikkailut ja niin edelleen.

Kysytään myös pintaa syvemmältä; Kokevatko naispelaajat pelit enemmän ajanvietteenä vai pitävätkö he pelaamista myös hyvänä harrastuksena, kenties jopa tapana purkaa stressiä tai yleiseen hauskanpitoon suuntaavana tekijänä (porukalla hauskempaa), tai ehkäpä keinona tavata ihmisiä esim. verkkopelien kautta ja sitä myöten live-elämässä?
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Saako tänne ketjuun vastata naispelaajana kysymyksiin :) Jos nyt osaisi vaikka johonkin vastata, heh.

Itse en pelaa WoWia, Simsejä, kuntoilupelejä tai SingStareja, jotka yleensä liitetään naisten pelaamiseen. Simsiä taisin joskus yläasteella kokeilla jonkin aikaa, mutta se jäi kesken tylsyyden takia.

Omia suosikkejani uudemmista peleistä/sarjoista ovat muun muassa Dragon Age, Heavy Rain, Phoenix Wright sekä Mass Effect ja vanhoina suosikkeina esimerkiksi Resident Evil, Final Fantasy, MGS jne. Onhan näitä. Lempihahmona päällimmäisenä tulee mieleen Snaaaaake! Karisma on tärkeä tekijä, esimerkiksi Sephiroth on myös ihana ;)

Juonella on iso osuus hyvänä pitämässäni pelissä, mutta myös hahmot vaikuttavat paljon sekä totta kai kokonaisuus muutenkin. Pidän ehkä myös enemmän pitkistä peleistä, koska niihin pääsee silloin syvällisemmin sisälle, hahmoihin ja heidän motiiveihinsa jne. RPG:t toimivat parhaiten. Varmaan ainoa mikä ei toimi yhtään ovat FPSt ja nekin pääasiassa siksi, että saan niistä vain päänsärkyä :D Myöskään urheilupelejä tai autopelejä ei tule pelattua.

Oma lähipiirini ei tietääkseni suhtaudu pelaamiseeni mitenkään kummoisesti, jokainen tuttu tietää jo, että olen pelannut aina. Yksi läheisemmistä ja uusimmista ystävistäni kyllä joskus huokailee minun pelaamiselleni, mutta ei sano siitä mitään, toteaa vain, että ei ymmärrä, heh. Miehetkin tuntuvat osaavan suhtautua minuun tällä iällä jo ihan vain ihmisenä, joka pelaa. Toisin oli yläasteella, jossa se oli ihmetyksen aihe, jolla saatettiin vinoillakin, koska naiset eivät oikeasti ymmärrä peleistä mitään.

Itse olen pelannut noin 20 vuotta, tarkemmin en muista. Muistan vain eräiden perhetuttujeni luona pelanneeni SMS:lla ja naapurin luona C64:lla ennen kuin meille tuli NES joskus ollessani 7-8 vuoden ikäinen. Minulla ei ole mitään muistikuvaa siitä, miksi pelaaminen olisi alkanut kiinnostaa, minun päässäni se vain on kiinnostanut aina. Se voi olla ajankohdastakin kiinni, kaikkihan silloin pelasivat, niin tytöt kuin pojat ja kokoonnuttiin porukallakin pelaamaan. Jotkut vain kasvoivat siitä pikkuhiljaa yli ja toiset jatkoivat pelaamista.

Jos ei oteta huomioon isän ostamia laitteita minulle ja veljelleni yhteiseksi, olen hankkinut laitteet itse, nykyään ollaan avokin kanssa puoliksi maksettu laitteet. Pelini ostan pääasiassa itse, alustasta riippuen. PS1&2 kokoelmaani kartutan itsekseni, mutta PS3-peleistä osa on puoliksi ostettu ja osa on minun tai miehen. Boxin pelejä en juurikaan ostele, ellei kyse ole yksinoikeuspelistä.

Minä näen pelaamiseni nimenomaan harrastuksena. Minä käytän siihen paljon aikaa ja rahaa, tutustun aiheeseen jne, joten se on harrastus aivan samalla tavalla kuin jos harrastaisin jalkapalloa tms.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Liittyy löyhästi aiheeseen:

Tässähän taas ihmiset heristelivät sormiaan, kun Duke Nukem Foreverin yhdeksi moninpelimuodoksi paljastettiin CTF-tyylinen "babe-ryöstö", jossa kaapatut naikkoset rauhoitetaan läpsimällä näitä pepulle. Mm. Penny Arcade huomautti, että onko pyllyjen läiskintä nyt sitten todella mitenkään epäkorrektia, kun kerran roiskintapelien teesi on vielä moraalisesti arvelluttavammassa toiminnassa.

En oikein osaa/jaksa ottaa kantaa tuohon rinnastukseen, mutta mitä naispelaajat ovat tällaisesta mieltä?
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

En oikein osaa/jaksa ottaa kantaa tuohon rinnastukseen, mutta mitä naispelaajat ovat tällaisesta mieltä?
Rinnastus, naiset, rinnat...

Anteeksi, siirrymme takaisin hinttapolkan pariin. Jatkakaa.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Tässä hieman aihetta sivuten sivusto, johon on kerätty naispelaajien saamia kommentteja miehiltä pelisessioiden aikana ---> Fat, Ugly or Slutty.

Jotkut ovat ilmeisesti menneet niinkin pitkälle, että ovat lähetelleet kinectin/ps eyen kautta kuvia sukupuolielimistään. Onko suomalaiset naispelaajat joutuneet kärsimään tälläisestä seksuaalisestahäirinnästä?
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Olin kerran pelailemassa Halo 3:sta ja pelissä oli äänestä päätellen tyttö myös pelaamassa. Tein siinä sitten perussetit, eli kävin teabägäämässä hänen ruumistaan ja huohottelin mikkiin. Lopulta selvis, että kyseessä olikin 12 vuotias poika, jolle ei ollut äänenmurros vielä tullut.

Vieraat ja muutkin ovat varmaan yhtä mieltä siitä, että todella törkeää toimintaa tuollainen. Siis eihän noin nuoret sais pelata K16-peliä.

Ei nyt varsinaisesti liittynyt aiheeseen, mutta tuli vaan mieleen.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Liittyy löyhästi aiheeseen:

Tässähän taas ihmiset heristelivät sormiaan, kun Duke Nukem Foreverin yhdeksi moninpelimuodoksi paljastettiin CTF-tyylinen "babe-ryöstö", jossa kaapatut naikkoset rauhoitetaan läpsimällä näitä pepulle. Mm. Penny Arcade huomautti, että onko pyllyjen läiskintä nyt sitten todella mitenkään epäkorrektia, kun kerran roiskintapelien teesi on vielä moraalisesti arvelluttavammassa toiminnassa.

En oikein osaa/jaksa ottaa kantaa tuohon rinnastukseen, mutta mitä naispelaajat ovat tällaisesta mieltä?


Kuulostaapa hyvälle tuo duke-nukem. Vien mieluummin ctf:ssä bikinityttöä olkapäällä kuin jotain lippua. Tosin siinä on iso ero että onko kyse nimenomaan random läpsimisestä vai ihan taputtelusta. Ei kaikkien räiskintäpelien pidä olla toistensa kopioita eikä poliittisesti korrekteja. Otin nyt hieman kantaa vaikka olenkin urospuolinen pelaaja.

Sitten aiheesta tytöt pelaa pelejä. Tytöt pelaavat pelejä samoista syistä kuin miehet. Koska se on hauskaa. Tavallaan voisi kuvitella että aiheena tyttöjen pelaaminen olisi mielenkiintoinen mutta että podcastiin saa vajaat pari tuntia aiheesta juttua niin ei ihan jokaiselta (kai) onnistu. Sosiaalinen elementti varmaankin tytöille pelissä tärkeää. Kuin myös useimmille miehille.

Kiinnostavinta tässä aiheessa on se että onko tyttöjä missään huippuklaanissa. Ja tällä tarkoitan ammattipelaajia jotka pelaa isoissa turnauksissa. Mulla kun on se mielikuva että miesten ja naisten aivot käsittelee mm. kolmiulotteista kuvaa hieman erilailla. (Ei ole mitään lähdettä enkä jaksa etsiä) mutta tämä minua on aina mietityttänyt. Sitä selitystä en usko etteivätkö naiset olisi yhtä kilpailuhenkisiä kuin miehet tai että naisten osuus pelaajista on pienempi ja siksi naisia ei ole "huipulla".
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Finalisoija: Ainakin OpTic Girlz tai joku ton tyylinen CoD tyttöjen tiimi on, juutuubista löytyy videoitakin.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Olin kerran pelailemassa Halo 3:sta ja pelissä oli äänestä päätellen tyttö myös pelaamassa. Tein siinä sitten perussetit, eli kävin teabägäämässä hänen ruumistaan ja huohottelin mikkiin. Lopulta selvis, että kyseessä olikin 12 vuotias poika, jolle ei ollut äänenmurros vielä tullut.

Mulla tuli samassa pelissä joskus vuonna -08 vastaan ihan oikea typykkä (jälkeenpäin ei olekaan sitten toiseen sukupuoleen paljoa törmäilty, niin Halossa kuin muut... muissakaan verkkopeleissä), jolle sitten haastelin kivikovin pelimiehen elkeineni. Juttu kävi siitä huolimatta ihan kohtalaisesti, mutta ongelmia tuli matsin alkaessa. En tiennyt, pitäisikö siinä sitten esitellä proo-MLG-skillssejä ja osoittaa miehuullisuutta, vaiko pelata mukavasti ja antaa kauniimman osapuolen voittaa.

Sitten ymmärsin, että moisen miettiminen on mitä suurinta sovinismia positiivisena syrjintänä, ja pistin parasta, mitä testosteroninkatkuisista peukaloistani lähti. Hävisin tietysti tuttuun tapaan pelin.
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Aianki yks ihka oikee Typy on ollu seurassamme GT5:sta pelaamassa. :p
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

-Alistetaanko naisia peleissä luomalla heistä mahdolliseman "hurmaavia" hahmoja vain miehiä ajatellen?
Jos vastaus on myöntävä niin entäs pelien sankarimiehet jotka nostelevat vähintään 100 kilosia painoja, ovat yleensä sukkelia puheissaan ja muutenkin täyttävät (kait, en tiedä) kaikki naisten unelmavaatimukset, alistaako se sitten taas miehiä naispelaajia ajatellen?
Ja eikös jokainen peli sitten ole naisille suunnattu sillä yleensä kaikissa peleissä joissa päähenkilönä on mies, yritetään tuputtaa miehille ihannekuvaa miehestä jotta naisia voisi miellyttää.

-Ärsyttääkö kun leimataan pelaajaksi?
-Ärsyttääkö kun ihmetellään naisten pelaavan?
-Ärsyttääkö idiootit netissä?
-Käytättekö Mute-funktiota paljon ;)?
 
Vastaus: Tytöt/naiset videopeliharrastajina

Koulussa monet plikat kiinnostuneet pelaamisesta, lähinnä ds:ät ja psp:eet paukkuu. Mutta niitä käsikonsoleja on enemmän kuin vähän, lanittavat toisinaan käytävillä. Onhan myös osa kiinnostunut "kunnon" peleistä, yksi ystävä(tär) pelasi aikoinaan final fantasyja ja god of wareja, nykyään combat arms paukkuu ja lujaa muuten paukkuukin.
Vaikuttavat olevan kiinnostuneita yleisesti nintendon peleistä, ja japski peleistä. Pari jopa pelaa tf2:sta, assassins creedeja, mass effectia ja dragon agea.
 
Ylös Bottom