Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kova telkkarikuume päällä. Mietin tuota G1:stä, joka tarjouksessa. Mutta 55-tuumainen Samsung RU8005 löytyy jo valmiiksi, joten 65-tuumainen hieman heikompikin ruutu tuntuisi varmaan isommalta upgradelta, kuin 55 tuuman G1. Ylivoimaisesti suurin osa telkkarin käyttöajasta on pelaamista, joka tapahtuu yleensä ilta-aikaan ja pimennysverhot löytyy myös. OLED olisi varmaan paras pimeässä pelailuun?

Olisikohan mitään järkeä laittaa Samsung QN85A:ta? Ihan hyvässä tarjouksessa nyt. Tykkään Samsungin telkkareiden käyttiksestä ja tässä mallissa olisi tuo uusi Game Bar, jossa mm. FPS näkyy. Lisäksi on tämän vuoden malli, joka ns. psykologisesti tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, kuin viime vuoden mallit, vaikkapa LG CX. Tässä QN85A:ssa vain yksi HDMI 2.1 -portti, mutta se ei niinkään haittaisi mua.


Vai pitäisikö vaan laittaa 100e lisää ja ostaa se CX. Neuvot otetaan kiitollisena vastaan.

Edit: nyt kun oon vähän lisää lueskellut, niin alkaa vaaka hieman CX:n puolelle kallistumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vahva suositus CX:lle. Jos budjetti ei ole esteenä, niin C1 tai G1 on tällä hetkellä päivityksissä CX:ää edellä.

Itsellä ollut nyt kolmisen viikkoa C1 ja paluuta Oledista takaisin Led-telkkareihin tuskin tulee tapahtumaan. Äärimäisen kova pelitelkkari ja myös muissa lähteissä kuvanlaatu on enemmän kuin kohdillaan.
 
Päätös tehty, hyvältä vaikuttaa ensituntumien perusteella. Tosi eloisa kuva ja musta tietenkin paljon syvempää verrattuna vanhaan telkkuun. Ensimmäiset testit Master Chief Collectionissa 4K/120 FPS ja huomasin välittömästi ison eron aiempaan. Hyppäys 55" -> 65" on myös suurempi mitä kuvittelin.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20210811_210125.jpg
    IMG_20210811_210125.jpg
    2,3 MB · Lukukerrat: 94
  • IMG_20210812_014137.jpg
    IMG_20210812_014137.jpg
    2,3 MB · Lukukerrat: 96
Tuommoset taustavalot kannattaa oledin kanssa heivata hiiteen. Ne on alunperinkin keksitty peittelemään LED-ruutujen harmaata mustaa ja valovuotoja. OLEDin kanssa absoluuttinen pimeys luo parhaan immersion, jossa ei enää ymmärrä varsinaisesti katsovan mitään ruutua.
 
Tuommoset taustavalot kannattaa oledin kanssa heivata hiiteen. Ne on alunperinkin keksitty peittelemään LED-ruutujen harmaata mustaa ja valovuotoja. OLEDin kanssa absoluuttinen pimeys luo parhaan immersion, jossa ei enää ymmärrä varsinaisesti katsovan mitään ruutua.
Käsittääkseni niitä taustavaloja käytetään myös silmien rasituksen helpotuksen?
 
Käsittääkseni niitä taustavaloja käytetään myös silmien rasituksen helpotuksen?
En ainakaan itse huomannut, että olisi ollut mitään apua. Toisaalta en ole kokenut silmieni rasittuneen. Epäilen hivenen, että nämä ruudut ovat niin isoja, että silmä adaptoituu koko ruudun kirkkauteen ja taustavalo siinä mielessä menettää merkityksensä. Ehkä mieluummin säätäisin ruudun kirkkautta maltillisemmaksi mikäli sen kokee rasittavan silmiä.
 
Itse en voi sietää TV:n katsomista pimeässä - en elokuvia katsoessa, enkä myöskään pelatessa. Onko sitten niin, että minun on paras hankkia joku laadukas LED-telkkari OLED-TV:n sijasta, vai onko OLED:in kuvanlaadulla saatavissa etua myös silloin kun pitää katsellessa normaalivalaistusta päällä?
 
En ainakaan itse huomannut, että olisi ollut mitään apua. Toisaalta en ole kokenut silmieni rasittuneen. Epäilen hivenen, että nämä ruudut ovat niin isoja, että silmä adaptoituu koko ruudun kirkkauteen ja taustavalo siinä mielessä menettää merkityksensä. Ehkä mieluummin säätäisin ruudun kirkkautta maltillisemmaksi mikäli sen kokee rasittavan silmiä.
Ei jotenkin inspaa HDR:n kanssa itteeni... Mutta jokainen säätää itselleen mieluiseksi:) Itse en enää halua katsoa pimeässä ilman taustavaloja.
 
Itse en voi sietää TV:n katsomista pimeässä - en elokuvia katsoessa, enkä myöskään pelatessa. Onko sitten niin, että minun on paras hankkia joku laadukas LED-telkkari OLED-TV:n sijasta, vai onko OLED:in kuvanlaadulla saatavissa etua myös silloin kun pitää katsellessa normaalivalaistusta päällä?
Siinä on Oled ihan normaalissa valossa ja erinomainen kuva myös silloin.
 

Liitetiedostot

  • DSC_1676.JPG
    DSC_1676.JPG
    6,2 MB · Lukukerrat: 79
Siinä on Oled ihan normaalissa valossa ja erinomainen kuva myös silloin.
Kiitoksia! Kieltämättä näyttää erittäin hyvältä tuossa kuvassasi. Eiköhän se tosiaan kannata sitten OLED minunkin sentään hankkia. Mennee kuitenkin ensi vuoden puolelle. Ellei sitten tule vielä tänä vuonna esim. niin hyviä Black Friday-tarjouksia, joista ei pysty kieltäytymään…
 
Päätös tehty, hyvältä vaikuttaa ensituntumien perusteella. Tosi eloisa kuva ja musta tietenkin paljon syvempää verrattuna vanhaan telkkuun. Ensimmäiset testit Master Chief Collectionissa 4K/120 FPS ja huomasin välittömästi ison eron aiempaan. Hyppäys 55" -> 65" on myös suurempi mitä kuvittelin.
Tervetuloa CX clubiin ;)
1*J6RqTBUnubqslEvGO89mWQ.gif
Onko sulla ihan joku ambilight setti vai onko vaan kuvaa varten säädetty vastaamaan taustaa? Tyylikäs ratkaisu

Tuommoset taustavalot kannattaa oledin kanssa heivata hiiteen. Ne on alunperinkin keksitty peittelemään LED-ruutujen harmaata mustaa ja valovuotoja. OLEDin kanssa absoluuttinen pimeys luo parhaan immersion, jossa ei enää ymmärrä varsinaisesti katsovan mitään ruutua.
Tää on kyllä varmaankin totta, mutta ite taas tykkään, että sieltä heijastaa pieni valo ja muuten kämppä pimeenä. Miellyttävämpi omaan silmään näin päin kuin, että huoneen nurkasta paistaa silmäkulmaan joku valo

Itse en voi sietää TV:n katsomista pimeässä - en elokuvia katsoessa, enkä myöskään pelatessa. Onko sitten niin, että minun on paras hankkia joku laadukas LED-telkkari OLED-TV:n sijasta, vai onko OLED:in kuvanlaadulla saatavissa etua myös silloin kun pitää katsellessa normaalivalaistusta päällä?
Minä kans painin paljon tämän asian kanssa, että onko se valinta OLED vai QLED, koska olohuone on suorakulmion mallinen ja toinen pääty on kokonaan ikkunaa. Päädyin kuitenkin CX:ään, koska se oli kaikilla mittareilla parempi ja hommasin back-upiks varta vasten pimennysverhotkin koko ikkunaseinustalle, mutta en ole kertaakaan vetänyt verhoja ikkunan eteen, ei ole ollut tarvetta. Omasta mielestä aivan liioiteltua tuo, ettei OLEDilla valoisassa pärjäisi.

Toki itsellä on TV:n kirkkausasetukset laitettu täppää kirkkaammiksi muutamasta kohtaa kuin mitä yleisesti CX:n säätövideoissa neuvotaan parhaan kuvanlaadun irtisaamiseksi. Kirkkautta laitettu sen verran, että miellyttää silmää valosassakin ja mustan tasot pysyy vielä täysin mustana (eli ei mene sellaiseksi haaleiksi).
 
Tuommoset taustavalot kannattaa oledin kanssa heivata hiiteen. Ne on alunperinkin keksitty peittelemään LED-ruutujen harmaata mustaa ja valovuotoja. OLEDin kanssa absoluuttinen pimeys luo parhaan immersion, jossa ei enää ymmärrä varsinaisesti katsovan mitään ruutua.

Tuovat tarvittaessa lisää tunnelmaa. Voi valita värin pelin tai tilanteen mukaan ja sitten jos tuntuu, että heikentävät kuvaa tms., niin kaukosäätimestä valot kiinni. Saa myös säädettyä himmeämmälle ja kirkkaammalle ja tossa valokuvassa ovat aika kirkkaalla, koska näytti kuvassa ehkä paremmalta. Pidän joskus siitä, ettei ole säkkipimeää, vaan pientä tunnelmavaloa taustalla. Eikä välttämättä rasita silmiäkään niin paljon, vaikka tämä voi olla placeboakin. Mulla oli vanhassa telkussa tuo sama nauha kiinni ja pidin siitä, joten tuntui luontevalta vaihtaa se tähän uuteenkin töllöön.
Kiitos kuitenkin vinkistä.

Ei kallis vaihtoehto ainakaan ole, tämä mun nauha on nyt Bauhausissa pienessä alennuksessakin.

Mulla on tarrakiinnitteisillä kaapelikiinnikkeillä nauha kiinni, jolloin pysyy hyvin ja saa helposti irtikin tarvittaessa. Telkkarin takasuojakalvo kiinni vielä, jolloin nää kiinnikkeetkin saa irrotettua melko helposti. Toinen vaihtoehto vois olla laittaa vaikka sähköteippiä pieni pala alle ja siihen kaapelikiinnike päälle.

Tervetuloa CX clubiin ;)
1*J6RqTBUnubqslEvGO89mWQ.gif
Onko sulla ihan joku ambilight setti vai onko vaan kuvaa varten säädetty vastaamaan taustaa? Tyylikäs ratkaisu

Kiitos, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :) Tuossa ylempänä tuo mun setti, saa kaukosäätimestä vaihdettua väriä ja ei tosiaan kallis ollut, jos vertaa Ambilightiin. Ei tietenkään niin hienokaan, mutta kelpaa tällä hetkellä mulle hyvin.
 
Oliskohan 10 vuoden päästä realistisessa budjetissa omaan käyttöön, paperilla kuulostaa kyllä hyvältä.
 
Oliskohan 10 vuoden päästä realistisessa budjetissa omaan käyttöön, paperilla kuulostaa kyllä hyvältä.
Ei välttämättä? Kuitenkin kaksi teknologiaa, jotka ovat olleet markkinoilla jo vuosia kyseessä.

Vertauksena mini-led töllöt ovat jo yllättävän halpoja. Samsungin huippumallin saa 65" jo £2500.

Lisäys: https://www.whathifi.com/amp/news/x...cheap-oled-tv-with-a-full-hdmi-21-feature-set

Xiaomi tulossa pakkaa sekoittamaan! 77" OLED £2300!
 
Täällä oli vissiin ainakin joku Erard Standit + LG CX -yhdistelmän omistaja, mites hyvin tuo telkkarin sähköjohto riittää tulemaan ulos Erardin kourusta alapäässä? Harkinnassa olisi Erard 600 65" CX:n kaveriksi mutta vähän arveluttaa tuon kiinteän sähköpiuhan lyhyys.
 
Täällä oli vissiin ainakin joku Erard Standit + LG CX -yhdistelmän omistaja, mites hyvin tuo telkkarin sähköjohto riittää tulemaan ulos Erardin kourusta alapäässä? Harkinnassa olisi Erard 600 65" CX:n kaveriksi mutta vähän arveluttaa tuon kiinteän sähköpiuhan lyhyys.

Itsellä on Erard 400 alimmalla tasolla samankokoisen telkun kanssa ja se piuha tulisi sieltä kourusta ehkä 10 cm ulos jos sen sitä kautta ujuttaisi, joten ei sitä sieltä saa jos ei ole pistoke/jakaja ihan siinä jalan vieressä. 600 voi olla ettei edes yletä.
 
Täällä oli vissiin ainakin joku Erard Standit + LG CX -yhdistelmän omistaja, mites hyvin tuo telkkarin sähköjohto riittää tulemaan ulos Erardin kourusta alapäässä? Harkinnassa olisi Erard 600 65" CX:n kaveriksi mutta vähän arveluttaa tuon kiinteän sähköpiuhan lyhyys.
Itellä on kans Erard 400 standit, CX telsu ja telkkari ylimmällä asetuksella ja telkkarin johto yltää just ja just jalkalistan päälle.
 
No sehän kuulostaa juuri siltä mitä pelkäsin. Kouruun ei varmastikaan mahdu jatkojohtoa liittimineen ja sähköpiuhaa ei ilmeisesti saa ulos kourusta ennen kuin vasta lattianrajassa. Ihan käsittämätöntä laittaa noin lyhyt johto tuolla tapaa kiinnitettynä, tuotahan ei taatusti saa itse vaihdettua ilman takuun raukeamista.
 
No sehän kuulostaa juuri siltä mitä pelkäsin. Kouruun ei varmastikaan mahdu jatkojohtoa liittimineen ja sähköpiuhaa ei ilmeisesti saa ulos kourusta ennen kuin vasta lattianrajassa. Ihan käsittämätöntä laittaa noin lyhyt johto tuolla tapaa kiinnitettynä, tuotahan ei taatusti saa itse vaihdettua ilman takuun raukeamista.
Varmasti tuolla takuu raukeaa. Itsellä työkalut omaava kaveri teki rälläkällä erandin takana olevaan piuhakouruun n. Keskiosaan kolon reunaan, josta saa virtapiuhan vedettyä ja ylettää nyt hyvin pistokkeeseen.

Ja tuo lyhyt virtapiuha on tyhmin ikinä ☹️ saisi kaikilla olla Samsungin oneconnect box tyylinen ratkaisi.
 
Ylös Bottom