Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Millaista televisiota porukka suosittelee Xbox series x mallille? Näitä malleja tuntuu olevan niin hemmetisti. Onko LG vai Samsung? Vähintään 75" joita on tullut katseltua niin niissä roikkuu se 4000-5000€ hintalappu kyljessä johon ei tavan duunarin perse oikein repeä
 
Millaista televisiota porukka suosittelee Xbox series x mallille? Näitä malleja tuntuu olevan niin hemmetisti. Onko LG vai Samsung? Vähintään 75" joita on tullut katseltua niin niissä roikkuu se 4000-5000€ hintalappu kyljessä johon ei tavan duunarin perse oikein repeä
Ehkä koko/hintaluokka on sitten väärä...
 
Millaista televisiota porukka suosittelee Xbox series x mallille? Näitä malleja tuntuu olevan niin hemmetisti. Onko LG vai Samsung? Vähintään 75" joita on tullut katseltua niin niissä roikkuu se 4000-5000€ hintalappu kyljessä johon ei tavan duunarin perse oikein repeä
Halvemmallakin saa isoja ruutuja, mutta ominaisuudet eivät ole enää kummoisia.
 
Hmmm... eikös viimeisen 6kk aikana esim. CX 77" ole saanut n. 2500-2700 euroa ja Samsungin 75" Q90-Q95 sarjan vempeleitä 1800-2300 euroa? Ja näiden ominaisuudet ovat kyllä huippuluokkaa. Tämän vuoden mallien hinnat ovat tällä hetkellä vielä korkealla.

Television oston kannalta paras ajankohta on maaliskuusta kesäkuuhun, kun edellisvuoden julkaisut dumpataan varastoista pois. Toinen on sitten black friday, mutta sitten pitää olla haukkana varastojen tyhjenemisen takia ja kaikista suosituimmista malleista ei hyviä tarjouksia ole pahemmin ollut.
 
Millaista televisiota porukka suosittelee Xbox series x mallille? Näitä malleja tuntuu olevan niin hemmetisti. Onko LG vai Samsung? Vähintään 75" joita on tullut katseltua niin niissä roikkuu se 4000-5000€ hintalappu kyljessä johon ei tavan duunarin perse oikein repeä
77-tuumaisena LG CX, jos jostain saat. Viime vuoden malli, joten on myyty loppuun monessa paikassa. Ainakaan pikaisella googletuksellla ei löydy. Kannattaa etsiä kuitenkin.

LG C1:n hinta Black Fridaynä voi myös tipahtaa. Se on tämän vuoden malli, joten tällä hetkellä hinta on yli kipurajasi.
Mielummin LG kuin Samsung, koska Samsungilla ei ole OLED-telkkareita vielä. e: LG taitaa myös olla ainoa merkki, jolla saat myös kaikki Series X:n ominaisuudet näyttöön. Samsungin telkkareista puuttuu Dolby Vision kokonaan, joka on hieman erikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei 70+ tuuman OLEDiin budjetti riitä, niin Gigantissa nyt 1 499 eurolla 75-tuumainen Sony X90J.


Rtings antoi tälle vehkeelle arvosanaksi 8.1.
Tuossapa mielenkiintoinen vaihtoehto kun OLED osastolla on hiljaista järkihintaisissa koneissa.
 
Mistähän mahtaa kiikastaa ettää lg cx heittää kuvan "vinoon". Uutta bäfää testailin niin osa reunassa olevista teksteistä tai kuvista näkyy murto-osana siitä mitä pitäis.
 
Miten tuo 4k 120hz kuva toimii? Voiko PS5:sen pakottaa syöttämään TV:lle 4k 120hz kuvaa, vaikka peli ei tätä tue? 4K 120hz kuvalla viiveet tippuvat siedettäväksi.
 
Miten tuo 4k 120hz kuva toimii? Voiko PS5:sen pakottaa syöttämään TV:lle 4k 120hz kuvaa, vaikka peli ei tätä tue? 4K 120hz kuvalla viiveet tippuvat siedettäväksi.
Ainakin Lg C1 pystyy laittamaan game optimiseristä laittamaan kuvatilaksi tehosteen, jolloin telkkari toimii 120hz vaikka peli toimii 60fps ja se vähentää viivettä.
 
Samoilla asioilla oon jahkaillut tässä jo jonkin aikaa. Oon päätynyt LG A1 Olediin, kunhan hinta (taas) tippuu alle tonnin. Tarkoittaa että pitää tyytyä 60 Hz, mutta kuvanlaatu pitäis olla omaa luokkaansa. Black fridaytä odotellessa. Vertailuja voi tehdä tuolla eri mallien välillä (esimerkissä LG A1 ja Nano 75): https://www.rtings.com/tv/tools/com...ano75-2021/21674/22977?usage=1&threshold=0.18
Tämä oli kyllä hyvä vinkki, kiitoksia vielä tästä. Tuo A1:n kuva on tosiaankin eri planeetalta kuin noiden NANOjen kun pääsin livenä vertailemaan. Onko kenelläkään kokemusta miltä PS5-pelit näyttävät A1:ssä verrattuna esim. CX:ään tai C1:een? Huomaako sitä eroa tällä hetkellä ollenkaan?
 
Tähän talouteen ei kyllä enään oledia tule pelitelkkariksi vaikka hyvä siinä onkin. Oma ja jo kierrätykseen pistetty ...silloin n. 4 kk ikäinen lg cx pari kertaa poltti oikein kunnolla pelihudeja näyttöön kiinni vaikka kuinka estot päällä.

Lähtivät kyllä joko putsaus ohjelmalla tai ihan itsekseen mutta säikäytti sen verran että ei uskaltan jatkaa tuolla enempää.

Toi oledi muutenkin sellainen ettei siinä uskalla jättää staattista kuvaa yhtään turhaan päälle itsekseen joten saa olla varpailla koko aika.

Viimeinen pisara oli se että uutena ostettuna ja tosi hyvä paneelisena ,niin vaan enemmän käytössä ilmestyi tosi vmäisiä vertical banding viivoja jotka alkoivat näkyä vähän joka matsulla kun ne tiesi.

Lg n aspan mukaan aivan normaalia ...ei aihetta toimenpiteisiin. Joten kiertoon meni ja uutta "lediä" tilalle vaikka niissäkin omat ongelmansa.
 
Onkos täälä Sampan QN 95A:n omistajia? Ajattelin josko tää olis the tv mut kokemuksia ois kiva saada! 55 tuumasta oon kattellu mut vähän suolanen hinta..kun ottaa huomioo dse jne!
 
Onkos täälä Sampan QN 95A:n omistajia? Ajattelin josko tää olis the tv mut kokemuksia ois kiva saada! 55 tuumasta oon kattellu mut vähän suolanen hinta..kun ottaa huomioo dse jne!
Tähän talouteen tuli hommailtua reilu kuukausi takaperin Qn 95A, joka lähti 65 tuumaisena silloin verkkokaupasta melko vastustamattomaan hintaan 1799e. Tuumailin itse siinä kohtaa, ettei edes uskalla lähteä arpomaan josko Black Fridaysta voisi saada vielä halvemmalla (veikkaan ettei).

Erityisesti pelitelkkarina tämä miniled on toimittanut erinomaisesti ja hyppäys vuoden 2016 Samsungin Qledistä oli kyllä käsinkosketeltava, erityisesti 120 fps tilassa vaikkapa Warzonen pelaaminen lähti aivan erilaiseen lentoon ja on todella miellyttävää 120hz taajuudella. Yleisesti ottaen telkkari on myös todella esteettinen, ohut ja laadukkaan oloinen. Suuri plussa myös One Connect-laatikosta, johon liitännät saa siististi piiloon.

Ainakin oma liitäntälaatikko on käynyt tosin melko kuumana, kun televisio on ollut käytössä kauan. Tilannetta ei parantanut tietenkään kun heivasin kaiken piiloon suljettuun tv-tasoon, jonne iskin usb-kotelotuulettimen jäähdyttämään Connect boxia. Tämän jälkeen en ole kantanut enää huolta kuumenevasta laitteesta (tosin Ps5 meinaa kuumentua nyt sen verran, että pitää hommata toinen tuuletin tai tyytyä pelailemaan aina tason kaapisto avoinna).

Erityisesti näissä Connect Box-malleissa tuntuu kuitenkin olevan jokin ohjelmistovika, josta on kenties syytä olla tietoinen. Törmäsin AV-foorumeilla keskusteluihin, joissa Hdmi 2.1 porttien kanssa signaali katoaa välillä. Myös ääniyhteyden kanssa lienee osalla käyttäjistä ongelmia käsittääkseni eArcin kautta soundbarilla. Itse olen törmännyt "ongelmiin" vain silloin kun käynnistän pelin joka tukee 4K 120fps tilaa, jolloin televisio kadottaa signaalin muutamaksi sekunniksi pelin käynnistämisen yhteydessä. Käynnistymisen jälkeen ongelmia ei ole enää ollut (paitsi viikon jakso kun vaimo sekoitti uuden tv-tason kokoamisen lomassa pleikkariin kiinni Nintendo Switchin Hdmi-kaapelin, jolloin kuvan välkyntää esiintyi melko tiuhaan :rolleyes:).

HDR-kamaa katsoessa televisio on kuvanlaadullisesti erinomainen, kontrasti sekä kirkkaus myös. Mustat ovat tässä televisiossa varmasti lähempänä OLED-tekniikkaa kuin vain voi olla. Jonkin verran valovuotoa toki esiintyy (varsinkin Game Moden ollessa päällä) etenkin täysin valkoisten objektien kanssa mustaa taustaa vasten, mutta edelleen erittäin vaikuttavaa.

Jonkin verran täytyy antaa pyyhkeitä kuitenkin siitä, että joidenkin videoiden kanssa (erityisesti HD) kuvassa voi esiintyä melko paljon kohinaa. Esimerkiksi Netflixistä katselin vanhoja Lord Of The Ringsejä ja tummat/harmaat kohtaukset olivat todella täynnä kohinaa. Oikeastaan tuntuu, että moni HD-lähde vaan yksinkertaisesti vaatii pientä säätöä kuvanparannustekniikoiden kanssa, joilla kuvaa saa toki korjattua siedettäväksi (judder + blur reduction). Onkohan tämä enemmän uusien televisioiden ongelma, kun en kokenut vanhan Sampan kanssa koskaan tarpeelliseksi näitä asetuksia säätää? Tähän voi varmaan joku viisaampi kommentoida. Kuten kuitenkin aiemmin mainitsin, on kuva parhaimmillaan erittäin vaikuttava ainakin kun lähdemateriaali on priimaa.

En ole myöskään huomannut DSE:tä tai muitakaan ongelmia paneelissa, vaikka niitä olen melko autistisesti yrittänyt testivideoiden kanssa bongata. Voin televisiota kyllä suositella ja erityisesti pelikäytössä pahaa sanottavaa siitä ei minulla ole.
 
Tähän talouteen ei kyllä enään oledia tule pelitelkkariksi vaikka hyvä siinä onkin. Oma ja jo kierrätykseen pistetty ...silloin n. 4 kk ikäinen lg cx pari kertaa poltti oikein kunnolla pelihudeja näyttöön kiinni vaikka kuinka estot päällä.

Lähtivät kyllä joko putsaus ohjelmalla tai ihan itsekseen mutta säikäytti sen verran että ei uskaltan jatkaa tuolla enempää.

Toi oledi muutenkin sellainen ettei siinä uskalla jättää staattista kuvaa yhtään turhaan päälle itsekseen joten saa olla varpailla koko aika.
Ihan mielenkiinnosta, millä peleillä ja kuinka pitkillä sessioilla hudit jämähtivät ruutuun?

Hommasin itse reilu vuosi sitten ihan kokeilumielessä 55" LG B9S:n, eli tuollaisen "hinnat alkaen" -oledin, jota myytiin melkein koko viime vuosi 799 eurolla. Olen nyt yli 15 kuukautta rääkännyt sitä 4-6 tuntiakin kestävillä pelisessioilla ja jättänyt surutta pelit pauselle pitkiksikin ajoiksi (ruuanlaitto, syöminen jne.). En ole toistaiseksi saanut aikaiseksi minkäänlaista image retentionia/burn-iniä. Tapana on myöskin keskittyä aina yhteen peliin kerrallaan, eli senkään suhteen vaihtelevuutta en ole ruudulle sallinut.

Jos se tieto pitää edelleen paikkaansa, että LG:n oledit tekevät sen isomman pixel refreshin 2000 tunnin välein, niin siitä päätellen laite on saanut rääkkiä keskimäärin ~8 tuntia päivässä. Päivittäinen käyttö koostuu siis vähintään muutaman tunnin pituisesta pelisessiosta, jonka jälkeen ruutu tuuttaa iltamyöhään asti tv-ohjelmia ja suoratoistopalvelujen sisältöä. Kuvanlaatu on edelleen priimaa ilman bandingia tai muuta häiritsevää, tämän olen testikuvilla todennut.

Tämä on toki vain oma kokemukseni yhdestä oled-yksilöstä, eikä tarkoitus ole millään tavalla vähätellä sinun kokemuksiasi tai ongelmiasi. Tässä(kin) teknologiassa on omat heikkoutensa, ja pelkkä burn-inin mahdollisuus jo ajatustasolla voi karkottaa potentiaalisen ostajan, varsinkin mitä kalliimmasta hankinnasta puhutaan.

Välillä sitä toivoo, että voisi edelleen tehdä töllöhankinnat ns. tuulipukutekniikalla, eli kerran vuosikymmenessä uusi telkku hajonneen tilalle. Hakisi vaan kaupasta sen budjettiin sopivan laitteen mikä miellyttää eniten silmää. Pitkä vaihtoväli takaisi, että aina saa parempaa entisen tilalle. Vaan eihän se onnistu, kun oma uteliaisuus pilaa aina tietämättömyyden autuuden :)

Viimeinen pisara oli se että uutena ostettuna ja tosi hyvä paneelisena ,niin vaan enemmän käytössä ilmestyi tosi vmäisiä vertical banding viivoja jotka alkoivat näkyä vähän joka matsulla kun ne tiesi.

Lg n aspan mukaan aivan normaalia ...ei aihetta toimenpiteisiin. Joten kiertoon meni ja uutta "lediä" tilalle vaikka niissäkin omat ongelmansa.
Lukemieni kokemusten perusteella ihan normipäivä LG:n asiakaspalvelussa. Aluksi kaikki kiistetään, ja jos alat taistelemaan vastaan, niin sitten vetkutellaan viimeiseen asti vastauksien kanssa. Harmi kyllä LG ei ole tämän suhteen poikkeus.
 
Ihan mielenkiinnosta, millä peleillä ja kuinka pitkillä sessioilla hudit jämähtivät ruutuun?

Hommasin itse reilu vuosi sitten ihan kokeilumielessä 55" LG B9S:n, eli tuollaisen "hinnat alkaen" -oledin, jota myytiin melkein koko viime vuosi 799 eurolla. Olen nyt yli 15 kuukautta rääkännyt sitä 4-6 tuntiakin kestävillä pelisessioilla ja jättänyt surutta pelit pauselle pitkiksikin ajoiksi (ruuanlaitto, syöminen jne.). En ole toistaiseksi saanut aikaiseksi minkäänlaista image retentionia/burn-iniä. Tapana on myöskin keskittyä aina yhteen peliin kerrallaan, eli senkään suhteen vaihtelevuutta en ole ruudulle sallinut.

Jos se tieto pitää edelleen paikkaansa, että LG:n oledit tekevät sen isomman pixel refreshin 2000 tunnin välein, niin siitä päätellen laite on saanut rääkkiä keskimäärin ~8 tuntia päivässä. Päivittäinen käyttö koostuu siis vähintään muutaman tunnin pituisesta pelisessiosta, jonka jälkeen ruutu tuuttaa iltamyöhään asti tv-ohjelmia ja suoratoistopalvelujen sisältöä. Kuvanlaatu on edelleen priimaa ilman bandingia tai muuta häiritsevää, tämän olen testikuvilla todennut.

Tämä on toki vain oma kokemukseni yhdestä oled-yksilöstä, eikä tarkoitus ole millään tavalla vähätellä sinun kokemuksiasi tai ongelmiasi. Tässä(kin) teknologiassa on omat heikkoutensa, ja pelkkä burn-inin mahdollisuus jo ajatustasolla voi karkottaa potentiaalisen ostajan, varsinkin mitä kalliimmasta hankinnasta puhutaan.

Välillä sitä toivoo, että voisi edelleen tehdä töllöhankinnat ns. tuulipukutekniikalla, eli kerran vuosikymmenessä uusi telkku hajonneen tilalle. Hakisi vaan kaupasta sen budjettiin sopivan laitteen mikä miellyttää eniten silmää. Pitkä vaihtoväli takaisi, että aina saa parempaa entisen tilalle. Vaan eihän se onnistu, kun oma uteliaisuus pilaa aina tietämättömyyden autuuden :)


Lukemieni kokemusten perusteella ihan normipäivä LG:n asiakaspalvelussa. Aluksi kaikki kiistetään, ja jos alat taistelemaan vastaan, niin sitten vetkutellaan viimeiseen asti vastauksien kanssa. Harmi kyllä LG ei ole tämän suhteen poikkeus.
Poltti hudit kiinni ps5 astrossa muutamia kertoja jotka siitä lähtivät pois mutta oli vähän aikaa haamukuvat jäljellä. Sillä 4 h syklillä hävisivät...pari kertaa tuli kanssa niitä raitaviivoja sivuttain eri kohtiin ruutua jotka myös hävisivät. Pelimäärät ei mitään hurjia olleet...korkeintaan paria tuntia

Ehkä liikaakin panikoin mutta tolla mun aika vähällä käytöllä mitä ei voi verrata sun tunteihin meni luotto telkkariin.

Tota vertical bandingiä oli puenesti uutena mutta selvästi tuli sitä matkan varrella lisää.

Tuntuu että mitä uudempia laitteita ostaa niin paskemmaksi paneelit vaan muuttuu.

Itse käytin tuolla sitä sammuta ruutu ominaisuutta jos joutui jättää staattisen ruudun päälle koko ajan mutä mulla oli.

Eli olin tuon kanssa jopa ylivarovainen. Kyseessä siis lg cx.
 
Ylös Bottom