Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

HDR, tuo paljon hehkutettu ominaisuus josta minulla ei vieläkään ole tarkkaa tietoa, että mitä sen ihan oikeasti pitäisi tehdä.
Jotkut sanoo, että värit "poksahtaa" enemmän ja pelit näyttää sen ansiosta paremmalta.
Jotkut sanoo, että pelien värimaailma on realistisempi.
Jotkut sanoo, että kirkkaat kohdat on kirkkaampia ja pimeät paikat pimeämpiä.

Tietenkään tuosta ei voi edes tehdä mitään vertailu videoita, koska videon katsomiseen tarvittaisiin hdr näyttö joka on kalibroitu oikein, mutta jos ei koskaan ole nähnyt livenä oikein kalibroitua hdr kuvaa sitä kunnolla hyödyntävällä materiaalilla niin mistä voi tietää miltä kuvan pitäisi oikeasti näyttää?

Itsellä tilanne on se, että oma telkkari on joku lg:n 43" 4k ruutu vuosimallia 2017 ja sen paneeli ei ilmeisesti ole tarpeeksi valovoimainen joidenkin pelien kohdalla.
Esim forza horizon 4:n kanssa saan kalibroitua kuvan oikein niin, että se on tarpeeksi kirkas ja se kalibrointi ruudun forza logo ei näy eli kaiken pitäisi olla just oikein, mutta jos käyn boxin asetuksissa heittämässä hdr:n pois päältä niin en huomaa mitään merkittävää eroa.
Ehkä se hdr kuva näyttää hieman paremmalta tai sitten se on pelkkä placebo, who knows.

Far cry 5:n ja shadow of the tomb raiderin kanssa saan myös kuvan hyvän näköiseksi, mutta esim forza 7:n ja project cars 2:n kanssa kuva jää väkisinkin aivan liian tummaksi.
Esim tomb raiderissa ainoa ero jonka huomasin oli se, että Laran iho näytti paremmalta eikä valkoisten talojen seinät olleet enää osittain puhkipalaneita kirkkaassa valossa.
 
Pääsin tuossa muutaman päivän kokeilemaan kotona 4K TV:tä PS4 Pron kanssa niin pääsi näkemään itsekin vihdoin korkeampaa resoluutiota ja HDR:ää pelien parissa. TV oli myös hieman isompi 50"-> 55".

Vähän paremmin tuo Samsungin Qled 6F käsitteli tummia alueita ja paneeli tuotti värejä voimakkaammin kuin oma telkkuni (2014 Sonyn 1000€ testivoittaja), vaikka miten sääti. Joten pikkaisen oli kehitystä tältä osin ja näyttävää kuvaa sillä sai aikaan.

Wipeout Omega Collection oli aivan törkeän näyttävä kokemus natiivi 4K-resoluutio, HDR ja 60 fps kombolla. Se oli kuin eri peli paremmalla laitteella. Samaten Marvelin Spiderman oli aika mykistävä kokemus. Yksi isompia asioita näyttävyyden lisäksi oli se, että pelissä näki asioita kauempaa paremmin sekä luontavemmin. Apex Legendsissä näki vihollisten liikkeet kauempana paljon nopeammin sekä paremmin. Näissä ero Super Samplingiin ja 5" pienempään televisioon oli iso.

Sitten oli myös pelejä, joissa isompi kuvakoko sekä resoluutio paljasti pelien grafiikasta niitä heikkouksia. Se vähän häiritsi, kun mm. huonot tekstuurit, lyhyt piirtoetäisyys näkyi niin selvästi. Seuraava konsolisukupolvi varmasti ratkaisee tämän ongelman ja osa peleistä jo nyt vältti tämän hyvin. Lisäksi myös FPS dippailut ja vaihtelut häiritsivät huomattavasti enemmän 4K televisiolla.

HDR oli parhaimmillaan näyttävää, mutta hyvin huomasi sen olevan hyvin tapauskohtaista eri peleissä ja vielä on matkaa sille tasolle, että se olisi aivan arkipäivää. Sitten toinen asia siihen liittyen oli se, että kun itselläni ei ole kokemusta HDR:stä ja netistä sitä hyvää tietoa ei ollutkaan niin helppo saada, joten HDR:n säätäminen otti aikansa. Lopulta sen säätämiseen sain otteen ja ymmärsin ainakin miten se noissa muutamissa peleissä toimi, mutta sama juttu kuin ylempänä Pellellä, että hieman hankala asiahan se on kun ei tarkalleen tiedä millainen sen pitäisi olla. Normaalin kuvan säätämiseen löytyy kokemus ja apukeinot, mutta HDR on jokaisessa pelissä vähän eri tavalla toteutettu ja pelien säätömahdollisuudetkin on erillaiset.

Tekniikka menee eteenpäin ja nyt ollaan jo sillä kynnyksellä, että hyvin voi hypätä 4K television pariin mikäli osaa arvostaa parempaa kuvaa sekä resoluutiota. Oma FullHD ja PS4 Pron Supersampling tarjoaa kuitenkin jo hyvää todella hyvää kuvaa, joten enemmän 4K televisiosta hyötyy sitten PS5:sen kanssa.

No nyt on tämäkin asian suhteen viisaampi ja loppui omat mietinnät 4K suhteen. Tottakai se aina houkuttaa, kun pääse käyttämään uutta elektroniikkaa, mutta äkkiä se ohi meni.
 
HDR, tuo paljon hehkutettu ominaisuus josta minulla ei vieläkään ole tarkkaa tietoa, että mitä sen ihan oikeasti pitäisi tehdä.
Jotkut sanoo, että värit "poksahtaa" enemmän ja pelit näyttää sen ansiosta paremmalta.
Jotkut sanoo, että pelien värimaailma on realistisempi.
Jotkut sanoo, että kirkkaat kohdat on kirkkaampia ja pimeät paikat pimeämpiä.

Tietenkään tuosta ei voi edes tehdä mitään vertailu videoita, koska videon katsomiseen tarvittaisiin hdr näyttö joka on kalibroitu oikein, mutta jos ei koskaan ole nähnyt livenä oikein kalibroitua hdr kuvaa sitä kunnolla hyödyntävällä materiaalilla niin mistä voi tietää miltä kuvan pitäisi oikeasti näyttää?

Itsellä tilanne on se, että oma telkkari on joku lg:n 43" 4k ruutu vuosimallia 2017 ja sen paneeli ei ilmeisesti ole tarpeeksi valovoimainen joidenkin pelien kohdalla.
Esim forza horizon 4:n kanssa saan kalibroitua kuvan oikein niin, että se on tarpeeksi kirkas ja se kalibrointi ruudun forza logo ei näy eli kaiken pitäisi olla just oikein, mutta jos käyn boxin asetuksissa heittämässä hdr:n pois päältä niin en huomaa mitään merkittävää eroa.
Ehkä se hdr kuva näyttää hieman paremmalta tai sitten se on pelkkä placebo, who knows.

Far cry 5:n ja shadow of the tomb raiderin kanssa saan myös kuvan hyvän näköiseksi, mutta esim forza 7:n ja project cars 2:n kanssa kuva jää väkisinkin aivan liian tummaksi.
Esim tomb raiderissa ainoa ero jonka huomasin oli se, että Laran iho näytti paremmalta eikä valkoisten talojen seinät olleet enää osittain puhkipalaneita kirkkaassa valossa.

Värien laajuus/poksahtaminen/realismi: HDR peleissä kunnon HDR telkulla voidaan esittää värejä joita ei normi TV:n sisääntulo signaali tai itse TV pysty esittämään.
Kirkkaus/pimeys: Normi TV pystyy käsittelemaan sisääntulevan signaalin pimeimmän hyvin, kun kirkkaus on 0 niin sama se on HDR:ssä. HDR:ssä voi saada enemmän sävyjä sinne täysin mustan ja "harmaan" väliin, mutta musta ei ole sen mustempaa. Lopullisen mustan mustuuden ratkaisee enemmän näyttötekniikka niin SDR kuin HDR signaalilla. OLED telkulla musta on musta, LCD:llä vähän vähemman musta mutta riippuu katsojasta kumpaa arvostaa mustaa mustaa vai suurta maksimikirkkautta.

Jos on kovin kykenemätön telkku HDR osalta niin silloin erot on minimaaliset, erot selittyvät pitkälti siitä että TV konvertoi HDR kuvan siihen mitä TV pystyy esittämään. Tämä voi erota siitä pelin sisäisestä HDR -> SDR konversiosta joka näytetään jos konsolin tai telkun HDR ei ole päällä.

Heikollakin HDR telkulla voi saada aavistuksen lisää ulottuvuutta kuvaan kun se SDR kuva on aika rajoittunut spekseiltään mutta sopivalla telkulla se ero on valtava. Itse mieluumin katsoisin FullHD HDR kuvaa kuin 4k kuvaa ilman HDR:ää.
 
Mulle tuli syksyllä LG:n 2018 mallinen premium 4K HDR oLed töllö. Tetris effect on siinä oikeesti aivan uskomattoman näkönen ja oli oikeesti monttu auki kun jossaan kentissä leijaili valopalloja niin ne näytti tulevan telkkarista ulos ihan ku ois 3D. HDR tekee ihan helvetin hyvää mun mielestä leffoissa ja peleissä VALOLLE, esim. poliisivilkut näyttää aidommalta, salamat jne. Ja väreissä huomaa kyllä myös helposti HDR:n. Enemmän se vaikuttaa mun mielestä yleensä ku 4K verrattuna 1080p:hen. Ei ole tullut kiinnipalamista tai haamukuvia vaikka Metroakin tossa Xbox one X:llä tahkosin tuntitolkulla ja tulee tosiaan pelattua pitkiäkin rupeamia ja paljon. Toisaalta pelaan paljon myös eri pelejä. Kyllä tuntu ~3500 euron sijoitus arvoiseltaan kun vertaa vanhaan 46" Samsungin LCD:hen joka 4 vuotta sitten makso siinä 1500 €. Tossa LG:ssä on muistaakseni 21ms input lagi (pelitilassa kaiketi sit vaan) mikä on arvostelujen mukaan hyvä ja varsinkin oLedille. Siitä en nyt tiiä sen enempää kun että en oo huomannut nopeatempoisissakaan peleissä mitään ongelmaa sen suhteen. Töllö tukee Dolby Atmosia ja Visionia (edistyneempi kuin HDR) ja Netflix käyttää monessa niitäkin. Harmi että PC:llä on ilmeisen helvettiä saada HDR toimimaan ton töllön kautta. Töllö tukee 1080p resolla 120 hertsiä mistä voi olla hyötyä PC-peleissä jotka toimii yli 100 fps? Näyttönä on Acer Predator vajaa 2 vuotta sitten ostettu 600 euron 27 tuumanen fullHD. 1ms viive, 165 hertsiä ja gsync. Hyvä vehje fps:ään mut kyllä harmittaa HDR:n puute ja 4K:n puute vaikka muuten ihan huippunäyttö onkin. RDR 2 Box onella kyllä räjäytti ensimmäisellä pelikerralla silmät päästä tuossa LG:ssä. Graafisesti tunsin et siirryin seuraavalle konsolisukupolvelle. Se luonto ja kaikki liikkuva siellä on jotain mitä ei oo muut saanu aikaan. Mä kyllä puhun täysillä oLedin puolesta! Varmasti paras kontrasti mikä on itselle tosi tärkee pointti.
 
Sukulaisen luona nähnyt Oledia se oli tosiaan itsellekin sellainen ihan mieletön kokemus. Samsungin QLED oli hyvä, mutta ei se ihan yhtä näyttävää ole kuin hyvän OLED:n tarjoama kuva.
 
Sukulaisen luona nähnyt Oledia se oli tosiaan itsellekin sellainen ihan mieletön kokemus. Samsungin QLED oli hyvä, mutta ei se ihan yhtä näyttävää ole kuin hyvän OLED:n tarjoama kuva.
Miten iso ongelma on nykyään oledin kiinnipalaminen?
Ja onko muissa ledeissä sama vika vai onko vaan oledit?
 
Viimeksi muokattu:
Miten iso ongelma on nykyään oledin kiinnipalaminen?
Ja onko muissa ledeissä sama vika vai onko vaan oledit?
Tästä on keskusteltu aikaisemminkin tässä ketjussa. Kiinnipalaminen ei ole iso ongelma OLEDeissa, eikä muissakaan led-telkkareissa. Tässä oma viesti edelliseltä sivulta:
Tämä nyt ei pitäisi olla kovinkaan suuri ongelma, tai edes todennäköistä. Se on totta että OLEDeissa on suurempi mahdollisuus kuvan kiinnipalamiseen kuin LCD ruuduissa, mutta se ei todellakaan ole mitenkään 100% varmaa. Ei kuva pala kiinni, jos paneelissa ei ole vikaa tai jos ei oikein tahallaan näytä samaa kuvaa tuntitolkulla yhtä mittaa ja vieläpä useampana päivänä putkeen. LG:n OLEDeissa on lisäksi ominaisuus, että jos telkkari on käyttämättä niin siinä menee näytönsäästäjä päälle.

Kuvan kiinnipalaminen on myöskin eri asia kuin haamukuva, joka on huomattavasti yleisempi vaiva. Tämä tarkoittaa sitä, että pidempään ruudulla ollut logo tai kuva jää haaleana taustalle, vaikka kuva vaihtuu. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvää, vaan haamukuva haalistuu hetken päästä pois.

Pelaan omalla OLED telkkarilla paljon. Monta tuntia päivässä, enkä ole huomannut kertaakaan edes haamukuvia saati kiinnipalamista. Minulla oli aikaisemmin pelikäytössä Samsungin plasmatelkkari, enkä saanut siinäkään kuvaa palamaan kiinni, vaikka plasma on vielä paljon herkempi tälle ongelmalle.

Summa summarum: pelkän kuvan kiinnipalamisen pelossa ei kannata jättää OLEDia ostamatta. OLEDilla saat edelleen sen parhaan mahdollisen kuvan.
 
Nyt näyttäisi olevan tuo Sony XF9005 telkkari vähän jokapaikassa tarjouksessa tämän viikonlopun 65" 1199€. Itse olen ajatellut tuon telkkarin hommaamista jo pidemmän aikaa, kun hinta rupeaa olemaan jo kohdilla. Te joilta kyseinen telkkari löytyy niin oletteko olleet tyytyväisiä kyseiseen televisioon. Itsellä käyttö tulee olemaan aika pitkälle PS4 pelailu ja leffat jotain urheilua varmaan tulee myös katsottua. Ja jos sitten tuolla telkkarilla pärjäisi ainakin jonkun aikaa, kun uusi konsolisukupolvi julkaistaan.

Onko kenelläkään kokemusta noista gigantin takuuajan pidennys jutuista kannattaako maksaa 99€ että saa televisioon 5 vuoden takuun.

XE9005 55" löytyy, musta on mustaa (voisi luulla jopa olediksi, toki näissä voi olla yksilöeroja..) ja HDR on näyttävää. Pieni vasteaika, hyvä pelaamiseen. Ei voi kuin suositella, tuskin XF on huonompi.
 
Moro! Tarvis uus TV saada, ja PS4 pelailuun soveltuva, eli pienellä vasteajalla mielellään. Noita ei nykyään tahdo kovin helposti löytää, joten osaako joku vähänkään tietävä sanoa näistä kahdesta mitään. Mulla ihan normi PS4 versio:

https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/10504/lg-43-4k-uhd-smart-tv-43uk6200

https://www.gigantti.fi/product/tv-...7105XXC/samsung-49-4k-uhd-smart-tv-ue49nu7105

En tarvitse sitä kaikesta näyttävintä valoa TV:stä vrt. monen tonnin hintaiset, mutta kunhan tuo vasteaika soveltuisi hyvin Fifaan ja Codin tyyliseen pelaamiseen.
 
Moro! Tarvis uus TV saada, ja PS4 pelailuun soveltuva, eli pienellä vasteajalla mielellään. Noita ei nykyään tahdo kovin helposti löytää, joten osaako joku vähänkään tietävä sanoa näistä kahdesta mitään.

Kyllä google noillekkin testatut input lagit löytää. Hakuun vain mallinumero ja input lag. Tarvittaessa mallinumerosta suodattaa viimeisiä numeroita pois, jotka ainakin Samsungeissa kertovat myyntialueen ja rajaavat hakutuloksia turhaan.
 
Moro! Tarvis uus TV saada, ja PS4 pelailuun soveltuva, eli pienellä vasteajalla mielellään. Noita ei nykyään tahdo kovin helposti löytää, joten osaako joku vähänkään tietävä sanoa näistä kahdesta mitään. Mulla ihan normi PS4 versio:

https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/10504/lg-43-4k-uhd-smart-tv-43uk6200

https://www.gigantti.fi/product/tv-...7105XXC/samsung-49-4k-uhd-smart-tv-ue49nu7105

En tarvitse sitä kaikesta näyttävintä valoa TV:stä vrt. monen tonnin hintaiset, mutta kunhan tuo vasteaika soveltuisi hyvin Fifaan ja Codin tyyliseen pelaamiseen.

LG LCD telkut on melko heikkoja kontrastiltaan ja monessa mallissa pikselirakenne ei ole edes aito 4k.. välttelisin moisia.
 
Mä oon tätä ajat sitte kysellyt ennenkin, mutta taas unohtanut täysin miten tuo menee. Eli tv käynnistyminen/sammuminen konsolin mukaan.

Sonyn Android tv, Xbox One ja PS4.

Ps4:
  • pleikan käynnistys avaa tv:een ja myös vaihtaa oikean inputin tv:stä.
  • Tv sammutus sammuttaa pleikan, mutta pleikan sammutus ei sammuta tv:tä.
Xbox One:
  • Xboxin käynnistys avaa tv:n, joskin vasta tämän vuoden puolella alkanut tekemään tätä, enkä tiedä miksi ei sitä ennen tehnyt. Mutta ei vaihda inputtia tv:stä oikeaksi kuten pleikka tekee.
  • Tv sammutus ei sammuta xboxia, mutta Xboxin sammutus sammuttaa tv:n.
Eli miksi nuo käyttäytyy päinvastoin ja oliko sille tehtävissä mitään? Haluaisin mieluiten juuri niinpäin, että konsoli avaa tv:n ja tv sammuttaa konsolit.
 
Viimeksi muokattu:
Ps4:
  • pleikan käynnistys avaa tv:een ja myös vaihtaa oikean inputin tv:stä.
  • Tv sammutus sammuttaa pleikan, mutta pleikan sammutus ei sammuta tv:tä
Tämähän on ihan ohjelmisto puolen juttu. Voisi varmaan konsolin valmistajille laittaa viestiä, että miksi näin.

Minulla oli muuten ongelmia edellisen pleikan päivitys ohjelmiston kanssa, kun pleikassa ei toiminut ollenkaan hdmi ohjaus.

Televisio ei reagoinut pleikan käynnistymiseen ja konsolia ei voinut ohjata tv :n kaukosäätimellä.
 
Mä oon tätä ajat sitte kysellyt ennenkin, mutta taas unohtanut täysin miten tuo menee. Eli tv käynnistyminen/sammuminen konsolin mukaan.

Sonyn Android tv, Xbox One ja PS4.

Ps4:
  • pleikan käynnistys avaa tv:een ja myös vaihtaa oikean inputin tv:stä.
  • Tv sammutus sammuttaa pleikan, mutta pleikan sammutus ei sammuta tv:tä.
Xbox One:
  • Xboxin käynnistys avaa tv:n, joskin vasta tämän vuoden puolella alkanut tekemään tätä, enkä tiedä miksi ei sitä ennen tehnyt. Mutta ei vaihda inputtia tv:stä oikeaksi kuten pleikka tekee.
  • Tv sammutus ei sammuta xboxia, mutta Xboxin sammutus sammuttaa tv:n.
Eli miksi nuo käyttäytyy päinvastoin ja oliko sille tehtävissä mitään? Haluaisin mieluiten juuri niinpäin, että konsoli avaa tv:n ja tv sammuttaa konsolit.
Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin tässä on kyse tuosta HDMI-CEC toiminnosta, tai ainakin omassa Samsungissa se on sillä nimellä ja Xbox ei tuota tue ainakaan täysin, niin sille ei ole mitään tehtävissä käyttäjän puolelta vaan se on Microsoftin käsissä.

Ehkä tuokin ongelma on jokin jäänne Kinectin ajoilta ja ehkä korjaavat sen joskus.

 
Okei, onkohan ne tehnyt sit kuitenkin jotain pätsillä, kun nyt tv sentään käynnistyy Xboxin mukana, toisin kuin ennen, vaikka ei sit inputtia osaakaan vaihtaa.
No eletään jatkossakin näin. Viimeaikoina tullu pelailtua xboxilla paljon enemmän kuin aikoihin, niin jälleen ärsyttää huolella ettei toimi molemmat samalla tavalla.
 
Okei, onkohan ne tehnyt sit kuitenkin jotain pätsillä, kun nyt tv sentään käynnistyy Xboxin mukana, toisin kuin ennen, vaikka ei sit inputtia osaakaan vaihtaa.
TV:n käynnistäminen on onnistunut kai about aina, jos oli Onessa Kinect kytkettynä. Nykyään S- ja X-mallit sisältävät saman IR Blaster -ominaisuuden, eli se tykittää infrapunaa ilmoille, ja sillä tavalla käynnistää telkkarin kuin perinteinen IR-kaukosäädinkin. Sen sijaan oikeaa inputia se ei voi valita, koska ei se voi edes tietää, mille inputille sen pitäisi vaihtaa.
 
TV:n käynnistäminen on onnistunut kai about aina, jos oli Onessa Kinect kytkettynä. Nykyään S- ja X-mallit sisältävät saman IR Blaster -ominaisuuden, eli se tykittää infrapunaa ilmoille, ja sillä tavalla käynnistää telkkarin kuin perinteinen IR-kaukosäädinkin. Sen sijaan oikeaa inputia se ei voi valita, koska ei se voi edes tietää, mille inputille sen pitäisi vaihtaa.
Voikohan siis olla, että mulla on boxi siirtynyt eri kohtaan tv tasolla ja siksi nyt infrapuna pääseekin tv:lle asti, jota ennen ei ole tapahtunut tms.
On meinaan tv:n alla hyllyllä kone ja se on voinut siinä liikkua, kun vahvarin kanssa oli ongelmia ja niitä piuhoja säätelin.
 
Voikohan siis olla, että mulla on boxi siirtynyt eri kohtaan tv tasolla ja siksi nyt infrapuna pääseekin tv:lle asti, jota ennen ei ole tapahtunut tms.
On meinaan tv:n alla hyllyllä kone ja se on voinut siinä liikkua, kun vahvarin kanssa oli ongelmia ja niitä piuhoja säätelin.
Se on hyvin paljon mahdollista. Se blaster siinä nimessä tosiaan tarkoittaa, että se ampuu huoneen täydeltä infrapunaa ja vähän kuin toivoo, että jokin niistä kimpoilisi telkkarilla asti.
 
Ylös Bottom