Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Tämän vuoden Sonyn malleista näyttäisi jälkipuoliskolla julkaistava XH90 olla se oma mahdollinen valinta kaveriksi PS5:lle. Paneeli on LCD, koot 55-85”, HDMI 2.1.

06B0EC9A-88A1-4F95-ACF7-6F96B23BA4C7.jpeg



 
Elisalla qled freesync tv malleja tarjouksessa. Sieltä saisi peli telkkareita koronan keskellä. ovat kyllä hyviä tälläkin foorumilla porukalta tullut paljon kehuja...
 
Tuli hommattua tuo LG oled65c9, kun halvalla sai. Onko täällä PS4 pelaajat löytäneet millaisia säätöjä tähän töllöön?
Hyvän valinnan teit! Tästä ResetEran ketjusta voi yrittää väijyä asetuksia:

 
Sinänsä ihan hyvän 65 Edge-Ledin tilalle olen jo hetken katsellut 75" korvaajaa. Verkkokaupassa ja Hulluilla päivillä oli Sampan Q85 FALD-telkkari 2000 euron tarjouksessa ja tilasinkin sen jo, mutta peruin sitten vielä. Q90R tukisi myös 4k@120hz ja siksi odottelen vielä josko sen saisi jossain vaiheessa halvemmalla kuin nykyisellä 2800 eurolla.

Oled C9 olisi loistava koska sisältää myös HDMI 2.1:n, eArcin yms. "futureproof"-ominaisuudet mutta 77" kokoisen ruudun hinnassa ei ole mitään järkeä. 65" saa sopivalla alle 2k€:lla, mutta 77" on tarjouksessakin yli kaksi kertaa kalliimpi. Ei vaan voi järjellä neljän tonnin laittamista telkkariin. Vielä 2016 vuonna silti sai maksaa tuon kokoisesta Oledista yli 20 tuhatta, eli eiköhän niidenkin hinnat sieltä kolise alas.

Jos LG:n oled jätetään laskuista niin Samsung ja QLED on kuitenkin ainoa merkki mitä katselen. Järkiään paremmin arvosteltuja ruutuja kuin esim. Sonyn LCD:t kautta linjan.
 
Sinänsä ihan hyvän 65 Edge-Ledin tilalle olen jo hetken katsellut 75" korvaajaa. Verkkokaupassa ja Hulluilla päivillä oli Sampan Q85 FALD-telkkari 2000 euron tarjouksessa ja tilasinkin sen jo, mutta peruin sitten vielä. Q90R tukisi myös 4k@120hz ja siksi odottelen vielä josko sen saisi jossain vaiheessa halvemmalla kuin nykyisellä 2800 eurolla.

Oled C9 olisi loistava koska sisältää myös HDMI 2.1:n, eArcin yms. "futureproof"-ominaisuudet mutta 77" kokoisen ruudun hinnassa ei ole mitään järkeä. 65" saa sopivalla alle 2k€:lla, mutta 77" on tarjouksessakin yli kaksi kertaa kalliimpi. Ei vaan voi järjellä neljän tonnin laittamista telkkariin. Vielä 2016 vuonna silti sai maksaa tuon kokoisesta Oledista yli 20 tuhatta, eli eiköhän niidenkin hinnat sieltä kolise alas.

Jos LG:n oled jätetään laskuista niin Samsung ja QLED on kuitenkin ainoa merkki mitä katselen. Järkiään paremmin arvosteltuja ruutuja kuin esim. Sonyn LCD:t kautta linjan.
Mulla on 65" samsunq q90r ja on kyllä niin älyttömän hyvä tv ja musta on kuin tv olisi kiinni. Tunnistaa peli tilan automaattisesti ja freesync löytyy. Jostain syystä siitä löytyy niitä hdmi 2.1 ominaisuuksia vaikka on hdmi 2.0b. Siihen on ollut puhetta että tulisi vielä päivityksellä hdmi 2.1.
 
Sonyn budjettitelevisiot alle 900€ ovat järjestäen ihan kuraa, eivät pärjää vertailuissa ja ovat ylihintaisia muihin nähden. 1 000€ - 1 600€ Keskiluokassa Sony haastaa Samsungin QLED:t ja ovat kenties jopa marginaalisesti parempia(ainakin viime vuoden mallisto), mutta toisaalta myös hieman kalliimpia sekä saatavuus ei ole niin hyvä Suomessa. Yli 2 000€ hintaluokkaa en tutkinut niin tarkkaan, että miten Sony siellä pärjää. Samsungin QLED:lla ainakin oli hyviä vaihtoehtoja sinne.

Tuntuu, että Sonylla on tälläistä kaavaa harrastanut ainakin viimeiset 10 vuotta Led televisioissa. Keskiluokkaan löytyy ns. testivoittaja ja muut mallit voidaan unohtaa. OLED-markkinoilla tilanne tietysti eri.
 
Omasta mielestäni paras valinta hintalaatusuhteeltaan on Samsungin Q70, kun painotus on kuvan koossa. Q70:n on saanut 75" koossa halvimmillaan noin 1500€, kun on hyödyntänyt valmistajan kytkypuhelinkampanjan alkusyksystä. Ilman kytkyä sen saa tällä hetkellä 1800€ hinnalla. Q70 natiivikontrasti on toiseksi korkein Rtingsin mittaama (pl. oledit), joten peleissä se toiminee hyvin. Tästähän on netissä mainintoja, että qledien local dimming ei olisi pelitilassa päällä, jolloin esim. Q90:n parempi local dimming kontrasti menee hukkaan.

Miinuksiakin riittää. Katselukulmat eikä heijastuksenestot pärjää oledeille tai Samsungin paremmille malleille. HDR:n osalta Samsungin Q80/Q82/Q85/Q90 vetävät pidemmän korren. Miinus on ehdottomasti HDMI 2.1. (tai 4K, 120Hz) puute, joka voipi rajoittaa seuraavan konsolisukupolven antamaa suorituskykyä.

Oledit ovat ilman muuta parempia, mutta hintaa tulee >70" kokoluokassa +2200€ lisää. Sonyn XG9505 ei pärjää hinnaltaan eikä ominaisuudet pahemmin eroa (liikkeentoisto parempi, kontrasti huonompi). Q85 Hullujen päivien tarjouksesta tarjoaa monta asiaa paremmin +200€ hintaan. Natiivikontrasti on silti huonompi ja paremman katselukulman ratkaisu heikentää tekstien luettavuutta PC-käytössä, eli pelikäyttöön ei ehkä niin hyvä ratkaisu. Q90 kärsii samoista asioista kuin Q85, toisaalta huippumallissa moni asia on selvästi Q70:sta paremmin +1000€ hintaan. Jos HDMI 2.1 on deal breaker, ei Q70sta kannata pohtia.

Ei ole helppoa television valinta. Jos 77" oledin HDMI 2.1. tuella saisi n. 2500 € hintaan, ei muuta kannattaisi isossa koossa harkita enemmän pelaavalle tai elokuvien suurkuluttajalle.
 
Omasta mielestäni paras valinta hintalaatusuhteeltaan on Samsungin Q70, kun painotus on kuvan koossa.
Kyllä sanoisin että Q85 on 200 eur kalliimpana (Powerissa vielä viikonlopun) kovasti hintalaadukkaampi ostos. Tuon hintaeron edestä saa kyllä kovasti enemmän telkkaria. Toki Giksusta tulee Q70:een 5 vuoden takuu mutta silti.
 
Kyllä sanoisin että Q85 on 200 eur kalliimpana (Powerissa vielä viikonlopun) kovasti hintalaadukkaampi ostos. Tuon hintaeron edestä saa kyllä kovasti enemmän telkkaria. Toki Giksusta tulee Q70:een 5 vuoden takuu mutta silti.
Samaa mieltä ja itse ostaisin Q85, kun en vakavasti pelaa. Q85 etuina on tuplasti local dimming-alueita, kirkkaampi kuva, parempi heijastuksenesto, paremmat katselukulmat, one connector boksi ja metal one kaukosäädin. Hyvät on siis edut 200€ lisähinnalla. Taas 1500€ hinnalla, jolla itse 75Q70:n hommasin, noita joutuisi puntaroimaan tarkemmin.

Pelaajalle ongelmallisia juttuja Q85:ssa ovat katselukulmaratkaisun vaikutukset kuvaan, joka tekee PC-käytössä tekstistä epäselvän (ainakin keskustelupalstojen mukaan). Lisäksi, vuoden 2019 qledien local dimming ei kuulemma ole käytössä pelitilassa (HDTVTest). Tällöin Q85 jää selvästi jälkeen Q70:sta natiivikontrastiltaan (Rtings: 7250:1 vs. 3681:1, myös local dimming kanssa Q85 on huonompi). Näiden syiden takia pelifoorumilla pidän Q70:sta parempana.

(Silti pystyn kyllä omassa Q70:ssa säätämään local dimming-tasoa myös pelitilassa(?), joten hieman epäilen tuota off-asetusta tuolloin. Pitänee ihmetellä pelikuvaa tarkemmin, jotta voi varmistua asiasta suuntaan tai toiseen.)
 
Nyt kun täällä on puhetta tuossa Q70:stä niin onko kyseessä esim tämä:

Jos on niin kysymys kuuluukin, että eikö kyseisessä telkussa tule mukana normaalia kaukosäädintä ollenkaan vaan joku One Remote Control käukosäädin. Jos näin on niin kauppaan jää Q70.
 
Nyt kun täällä on puhetta tuossa Q70:stä niin onko kyseessä esim tämä:

Jos on niin kysymys kuuluukin, että eikö kyseisessä telkussa tule mukana normaalia kaukosäädintä ollenkaan vaan joku One Remote Control käukosäädin. Jos näin on niin kauppaan jää Q70.

On se tuo. Itsekin hyppäsin takaisin Samsungin kelkkaan yli 10 vuoden boikotin jälkeen. (nyt siis Q60R 55") Tosi tyytyväinen olen ollut ja tuo kaukosäädinkin on ihan näppärä. En oikein osaa kaivata enää perinteistä. Mihin sellaista tarvitaan? Senioreille ehkä sellainen perinteinen helpompi käyttää ja hahmottaa, mutta itse en haluaisi enää sellaiseen palata kun tuohon tottunut. Tosi hyvin on telkkari näpeissä tuon kanssa.
 
Eli normi kaukista ei tule mukana? Jännä kun tässä videossa unboxaa 49 tuumasen version niin löytyy normi kaukkis tuon rimpulan lisäksi:


Mä haluan normi kaukkisen en mitään one remotea.
 
Eli normi kaukista ei tule mukana? Jännä kun tässä videossa unboxaa 49 tuumasen version niin löytyy normi kaukkis tuon rimpulan lisäksi:

Mä haluan normi kaukkisen en mitään one remotea.

Vaikea sanoa, ehkä joku foorumilainen osti tuon Q70R ja voi kertoa? Q60R ei tullut ainakaan. Jos olisi tullut, ehkä olisin lahjoittanut sen paikalliseen museoon. :D
 
Jos ei tosiaan tule normi kaukkista niin ei auta kuin kääntyä TV luottomerkki Sonyn puoleen, Sony ei petä tässäkään asiassa.
 
Itse olen vannoutunut fani perinteisiin kunnon kaukosäätimiin ja vanha Sonyn iso kapula oli tosi hyvä. Q70R rimpula kuitenkin käänsi mun pääni ja olen tykästynyt tähän kätevään, nopeaan sekä kevyeen kapulaan. Pysyy myös paremmin puhtaana. Aluksi oli kyllä asenne päinvastainen ja itsekin mietin tuota aika rimpulaksi.

Tietenkin, jos oikeasti tarvitsee näppäimiä paljon tai on isot kädet niin perinteinen kapula on varmasti parempi. En hylkäisi pelkän kaukosäätimen takia televisiota, mutta onhan toki Sony myös hyvä valinta.
 
Nyt kun täällä on puhetta tuossa Q70:stä niin onko kyseessä esim tämä:

Jos on niin kysymys kuuluukin, että eikö kyseisessä telkussa tule mukana normaalia kaukosäädintä ollenkaan vaan joku One Remote Control käukosäädin. Jos näin on niin kauppaan jää Q70.
One remote kaukosäädin on todella näppärä ja monipuolinen. Sillä pystyy ohjaamaan myös muita laitteita. Perinteinen kaukosäädin tuntuu sen jälkeen todella huonolta ja rimpulalta. Lämpimät suositukset ja tuo q70r on todella hyvä töllö freesync ja herkut löytyy. Todella nopea käyttöliittymä. Mulla on q90r se voitti melkein kaikki testit niin päädyin siihen. Mutta q70r olisi hyvin riittänyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos ei tosiaan tule normi kaukkista niin ei auta kuin kääntyä TV luottomerkki Sonyn puoleen, Sony ei petä tässäkään asiassa.

Sekin on ihan viksu valinta, itselläkin oli monta Sonya putkeen ennen Samsung ja pidin niistä. Mutta Sony on kivikaudella, viime vuoden mallisto oli ihan antiikkia ja tänäkin vuonna vain yksi malli tukee Freesync, eli se olisi oltava sitten tuo XH90 joka on ehkä aika rouhean hintainen. Minusta ko. ominaisuus tarvitaan jos otsikonmukaista TV haetaan.

Mitä tulee siihen One remoteen, niin kannattaa kysyä muutamalta joka on taviksesta siirtynyt sellaiseen. Luulen että jokainen soitaa samaa leyviä, se on niiiin paljon parempi kuin perinteinen monoliitti-säädin.

Freesync asialle ja telkkareille on muuten oma ketjunsa täällä.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom