Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Mites Samsung q60r tai vastaavien omistajat, onko teillä pelatessa ollut päällä tuo game enhancer mode?
Ei ole käytössä. Se näyttäisi muuttavan kuva-asetuksia, kun menee sieltä asetuksista katsomaan. Ne säädöt voi tehdä itsekin, jos haluaa jostain syystä ylikorostuneen kuvan.

En tiedä tekeekö se sitten lisäksi muutakin, tuskinpa.
 
Mites Samsung q60r tai vastaavien omistajat, onko teillä pelatessa ollut päällä tuo game enhancer mode?
Mulla on tällä tavalla asetukset q90r ja mun mielestä kun olen vertaillut tulee paras kuvanlaatu ja toimii todella sulavasti.20200505_095715.jpg
 
Täällä LG 65 C9:n kanssa päästy vertailemaan Sampan Q90R:ää vierekkäin, ja LG ottaa kyllä selkeän niskalenkin. Musta on pikimustaa eikä tummanharmaata, mutta ei pelkästään se vaan lisäksi väritoisto & HDR toimii paremmin. Valovuotoa ei luonnollisesti hippuakaan missään, ja kirkkaus vaikuttaisi riittävän mainiosti valoisassakin olohuoneessa, puhumattakaan millaista karkkia kuva on hämärässä tai pimeässä. Lisäksi ompahan nyt nuo 2.1 liitännät PS5:ta varten, vaikka tuskin ne kovin relevantit vähään aikaan ovat.

Edes pienempi kuva vrt. 75" ei nouse kynnyskysymykseksi. 77" OLED olisi ilman muuta valinta ellei hinta olisi yli kaksinkertainen. Toivotaan ettei burn inniä ilmaannu, vaikealta tuntuisi palata enää taustavalaistuihin ruutuihin. Q90R saa lähteä palautukseen.
 
Eilen jo pohdein vakavasti LG 55 C9:n ostoa ja tänään raha poltti sen verran taskussa, että pakkohan se telkku oli laittaa tilaukseen. Katsotaan, minkälaista silmäkarkkia televisio tarjoaa esim. kohta saapuvan Last of Us 2:n kanssa. :)
 
Täällä LG 65 C9:n kanssa päästy vertailemaan Sampan Q90R:ää vierekkäin, ja LG ottaa kyllä selkeän niskalenkin. Musta on pikimustaa eikä tummanharmaata, mutta ei pelkästään se vaan lisäksi väritoisto & HDR toimii paremmin. Valovuotoa ei luonnollisesti hippuakaan missään, ja kirkkaus vaikuttaisi riittävän mainiosti valoisassakin olohuoneessa, puhumattakaan millaista karkkia kuva on hämärässä tai pimeässä. Lisäksi ompahan nyt nuo 2.1 liitännät PS5:ta varten, vaikka tuskin ne kovin relevantit vähään aikaan ovat.

Edes pienempi kuva vrt. 75" ei nouse kynnyskysymykseksi. 77" OLED olisi ilman muuta valinta ellei hinta olisi yli kaksinkertainen. Toivotaan ettei burn inniä ilmaannu, vaikealta tuntuisi palata enää taustavalaistuihin ruutuihin. Q90R saa lähteä palautukseen.
Hienoa, että tällaisia testejä on. Voiko udella, että suoritettiinko vertailu kotiolosuhteissa? Nousiko mitään muuta esiin?
 
Riippuu varmaan aika paljon kanssa kuinka hyvin ammattimies kalibroi tv siihen tarkoitetulla laitteella koska jokainen paneeli on erinlainen. Omassa q90r on ainakin musta täysin musta ja värit aivan huippu luokkaa.
 
Kyllähän se niin on, että OLED:t ovat vaan hyviä kuvanlaadulta ja varsinkin LG:n 9-sarjan mallit tarjoavat hyvän kokonaisuuden. Yleinen konsensus on toistaiseksi tuntuvan olevan se, että Sonyn OLED:t ovat kuvanlaadussa ja liiketoistossa vielä LG:n malleja edellä. Ne Sonyn mallit ovat hävinneet pelikäytössä, kun puuttuu tiettyjä ominaisuuksia.

Reilu kuukausi takaperin poltteli OLED ja harmitti oma QLED, mutta se meni ohi. OLED:sta olisi joutunut hommaamaan 55" ja kyllä se näin vaan oli, kun pitkästä aikaa tuon kokoisen television näki, että iso näyttävä kuva on parempi kuin vielä parempi kuva, mutta pienempi koko. Ja itse olen aina enemmän ollut laadun perään, mutta on se riittävän laadukas iso kuva myös aika siisti.

Kokoajan on OLED-televisioihin tuotu uuttaa tekniikkaa paikkamaan sen paneelityypin heikkouksia ja LG:n C9 näyttää, että enää niitä heikkouksia ei pahemmin ole. Mustan puhkipalamiset, väritoiston tarkkuus (erityisesti HDR), kuvan kirkkaus ja kuvan kiinnipalamiset alkavat olla jo historiaa.
 
Hienoa, että tällaisia testejä on. Voiko udella, että suoritettiinko vertailu kotiolosuhteissa? Nousiko mitään muuta esiin?
Juu kotosalla, Samsung seinällä ja LG edessä lattialla.

Täytyy sanoa, että värikkäällä ja kirkkaalla HDR-kuvalla eroja on vaikea huomata. Tämä on mielestäni niiaus molempiin leireihin: Sampan värit toistuvat myös hyvinä, ja toisaalta ainakaan omassa käytössäni C9 ei häviä kirkkaudeltaan Sampalle yhtään.

Jos kuvassa on yhtään tummia kohteita, niin Oled yksinkertaisesti näyttää täyteläisemmältä ja syvemmältä. Vaikka Q90R mustat ovat aivan ok tasolla, ei sitä eroa tajua ennen kuin näkee mitä se kontrasti voi olla. Mustien alueiden osalta näyttää kuin tv olisi kiinni - ja niinhän se käytännössä onkin.

Suurin osa katsomastani matskusta on HDR-kuvaa, ja siksi häiritsi tekstityksen myötä tapahtuvat blooming niin paljon. Nyt ei tarvitse säätää asetusten kanssa. Liiketoistoa ja muuta en niin tarkkaan ole seuraillut, mutta aika yhdenvertaisilta näyttävät sillä saralla. Myöskään Web OS vs. Tizen kamppailuun on vaikea sanoa juuta tai jaata, hyvin toimivia ja sulavia käyttöjärjestelmiä molemmat.

Saishan tuo LG silti vähän isompi olla. :D
 

Liitetiedostot

  • IMG-20200507-WA0000.jpg
    IMG-20200507-WA0000.jpg
    142,2 KB · Lukukerrat: 46
Joo, se on aika hullua omassakin LG Oledissa, että musta näyttää siltä kuin telkkari olisi kiinni. Eritoten tämän huomaa näytönsäästäjässä, joka on siis sarja sellaisia sekalaisia ilotulituksia eri puolilla näyttöä mustalla taustalla. Siis pikimustalla taustalla. :)

Mutta siis onko tämä omakin 65 tuumainen liian pieni! :D
 
Juu kotosalla, Samsung seinällä ja LG edessä lattialla.

Täytyy sanoa, että värikkäällä ja kirkkaalla HDR-kuvalla eroja on vaikea huomata. Tämä on mielestäni niiaus molempiin leireihin: Sampan värit toistuvat myös hyvinä, ja toisaalta ainakaan omassa käytössäni C9 ei häviä kirkkaudeltaan Sampalle yhtään.

Itselläni on lähes Q90r:ää vastaavalla HDR kirkkaudella oleva sonyn töllötin ja hieman erikoiselta kuulostaa että eroja olisi kirkkaudessa vaikea huomata. Jotenkin tuntuu että oikeasti kirkkaissa kohtauksissa ero on valtava, 2-5x oledeihin. Ennen tuota sonya oli hetken noin oledien maksimikirkkauksinen fald Philipsi..
Mutta kokonaisuus toki riippuu omista mieltymyksistä.. itellä vaan tuo extra kirkkaus oikeissa kohdin hyviä pelejä parhaat vibat.. mm. autopelien kohdalla kun paahtaa nokka kohti oranssia auringon nousua/laskua niin uh,huh :)
Kun saisi molemmat, oledien tumman pään kontrastin ja 2000-3000 nitsiä kirkkautta :)
 
En kyllä keksi miten enää kirkkaammaksi tuota saisin, kun taustavalo ja kontrasti jo HDR-moodissa maksimissaan ja Paikallinen himmennys suurella. Toki jos Kontrastin parannusta ruuvaisi tappiin, mutta sitä ei suositeltu missään säädöissä.

Vastaavasti en kyllä yhtään kaipaakaan sitä silmämunat korventavaa paistetta, vaikka kyllä HDR:stä tykkäänkin eli Oled lienee sitäkin kautta oikea tekniikka itselle. :)
 
LG:llä OLED:ssa on ainakin se joku kirkkauden korostaminen siellä asetuksissa, en sitten tiedä saako sitä esim. käyttöön game-modessa tai tuoko se jotain haittapuolia kuvaan. Dynamic Tone Mapping taisi olla nimeltään. Sillä ylitetään panelin tarjoama kirkkausraja vähän kikkailemalla.
 
En kyllä keksi miten enää kirkkaammaksi tuota saisin, kun taustavalo ja kontrasti jo HDR-moodissa maksimissaan ja Paikallinen himmennys suurella. Toki jos Kontrastin parannusta ruuvaisi tappiin, mutta sitä ei suositeltu missään säädöissä.

Vastaavasti en kyllä yhtään kaipaakaan sitä silmämunat korventavaa paistetta, vaikka kyllä HDR:stä tykkäänkin eli Oled lienee sitäkin kautta oikea tekniikka itselle. :)

Juu ei mitään kuvaa huonontavia kontrastiparannuksia tai mustan tason efektejä kannata tehdä.. mittausten perusteella tuo Q90R oli tosiaan melkolailla kirkkaampi kuin oledit niin sillä vaan mietiskelin.. enkä silleen epäile oledin kykyä ns. Normaaleissa HDR tilanteissa, varmasti erinomainen.

Netflixin Jumalattomat sarjan eka osassa on aika kiva HDR "testi".. n.12:00 alkaen. Samoin Meridian dolby/hdr10 versio n. 1:00 alkaen.
 
Itse myös nautin Jogin tavoin kirkkaista auringonnousuista ja harvemmin tulee katseltua pilkkopimeässä huoneessa. Toivottavasti microledit ovat kohta täällä, jotta saadaan molempien vahvuudet yhdistettyä.

Täällä ei vielä siitä ole paljoa puhuttu, mutta kyllä myös se näytön liikkeentoiston sulavuus merkitsee paljon. LG taitaa siinä olla askeleen Samsungin edellä.
 
Tuo sulavuus juttu on vaikea itselleni... monet lcd telkut valaisee ruudun välkyttämällä taustavaloa esim. 120hz taajuudella ja siten yksi 60hz kuva näkyy tuplana nopeassa liikkeessä. Sillä sitten tuli kyseinen Sony otettua, taustavalo palaa kokoajan, ei välky eikä tule tuplakuvaa. Oledeissa pidetään oletuksena pikseleitä myös päällä kokoajan joten se hyvä. Samsung on myös viime vuosina alkanut nostaa tuota pulssitustaajuutta ehkä jo niin korkealle että se ei häiritse.
Noh, pikselin kokoajan päällä oleva valaistus tietty sitten aiheuttaa omanlaista liike-epäterävyytty johtuen ns jäännöskuvasta silmä-aivoakselilla mutta se on itselle miellyttävämpi kuin kuvan monistuminen liikkeessä.

Jos nyt oikein puristiksi heittäytyisi niin sillon 120fps pelikuvanpäivitys yhdistettynä 120hz taustavalon pulssitukseen olisi varmaan se ultimate explerience liiketerävyyden suhteen.
 
Omalla harkintalistalla oleva Sony XH90 (X900H) julkaisu Amerikassa alkaa olla ilmeisen lähellä? Elleivät ole lykänneet tästä tiedosta jonka löysin AVSForumilta.

55X900H: $1,199
65X900H: $1,599
75X900H: $2,499
85X900H: $3,499

ETA May 18


Missään ei ole kerrottu yksiselitteisesti ovatko kaikki tulot HDMI 2.1? Tekniset tiedot: https://www.sony.com/electronics/televisions/xbr-x900h-series/specifications



Kehitys kulkee toki vuosi vuodelta, mutta kyllä vedenjakajana pitäisin HDMI 2.1.

Hollantilaisen jutun mukaan Sony XH90 sisältäisi 2 kpl HDMI 2.1 (48 Gbs) + 2 kpl HDMI 2.0 (18 Gbs). Mahdollistaa kahden portin osalta mm. VRR, 4K 120 fps. Samaa sanoo tämä kiinalainen arvio. Hmm...

E7DC6440-DB31-4E76-A5F7-9ECFBEA0A3E6.jpeg

 
Nyt olis hyvässä peli tv hinta kohdallaan.
Freesync löytyy. 799e


Oliko tämä niitä samsungeja missä vain yksi HDMI on 2.1 ja loput 3 2.0 versioita.
Itse ainakin tulevaisuutta ja laitteiden liitettävyyttä silmälläpitäen toivoisin, että kaikki HDMI liitännät ovat tuota 2.1versiota.
Hinta on kyllä muuten edullinen 65 tuumasesta töllöstä.
LG:n tarjouksia olen itse metsästänyt, kun sieltä löytyy tv valikoimista tuota missä on 4 kpl HDMI 2.1 versiota.
 
Viimeksi muokattu:
LG:n tarjouksia olen itse metsästänyt, kun sieltä löytyy tv valikoimista tuota missä on 4 kpl HDMI 2.1 versiota.

LG C9:n kohdalla eivät tämän vuoden malleissa aja täydellä kaistalla HDMI 2.1 -liitäntöjä (40/48 Gbs). Ei pitäisi olla merkitystä konsolipelaajalle.

 
Oliko tämä niitä samsungeja missä vain yksi HDMI on 2.1 ja loput 3 2.0 versioita.
Itse ainakin tulevaisuutta ja laitteiden liitettävyyttä silmälläpitäen toivoisin, että kaikki HDMI liitännät ovat tuota 2.1versiota.
Hinta on kyllä muuten edullinen 65 tuumasesta töllöstä.
LG:n tarjouksia olen itse metsästänyt, kun sieltä löytyy tv valikoimista tuota missä on 4 kpl HDMI 2.1 versiota.
Samsung hdmi 2.0b löytyy silti hdmi 2.1 melkein kaikki ominaisuudet ainakin pelaamiseen liittyvät. Se pystyy silti 4k 120hz. Vrr allm ym
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom