Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Mitä mieltä arvon foorumilaiset pari vuotta vanha high end qled tv käytettynä vai uusi halvemman pään tv (300-500€) pelaamisen? Tällä hetkellä käytössä n. 10v vanha full hd joten varmasti mikä tahansa 4k tuo upgraden siihen.
Varmasti parempi tuo käytetty kärkipään qled. Mikä malli?
 
Itse kun satuin kerrankin olemaan rahoissani, niin tuli sitten ostettua Samsungin Q80T ja ensi vaikutelma on... aivan perhanan hyvä. No, kaikki olisi varmaan hyvää verrattuna mun 7 vuoden takaiseen 399 Philipsiin. :D
Tosin saanut vaan PS4- ja PC-pelejä pelattua. Kyllä se PS5 sieltä tulee.
 
Näköjään on tuolle Samsungin QLED:n Game Moden Dynamic Black Equalizerilla sittenkin käyttöä. Vaikka aluksi vaikutti ihan höpöhöpö-ominaisuudelta, minkä takia sitä halauaisi ei-OLED:ssa entisestään nostaa tummia sävyjä vaaleammaksi :rolleyes:

Samsungin Q70R:ssä Game Moden HDR on aika himmeä, ei niinkään huippukirkkaudet vaan ennenkaikkea keskikirkkaus. Ja esim. valikot eivät peleissä yleensä ole valkoisia vaan jäävät harmaiksi, kun kirkkautta ei ole riittävästi. SDR:llä tai Movie HDR:llä vastaavaa ongelmaa ole.

Yksi tapa lisätä kuvaan valoa on Contrast Enhancer low-asennossa, mikä monesti mainitaan internetissä hätäapuna eri QLED mallien HDR suhteen, mutta sitä en suosittele. Se ylivaloittaa kuvan ja haalistaa värejä, lisäksi kirkkaan pään yksityiskohdat jo hukkuvat.

Sen sijaan Dynamic Black Equalizer nostaa pelkästään kuvan tummia sekä Q70R tapauksessa onneksi myös keskikirkautta. Sen laittamalla asentoon 1/5 niin kuvan peruskirkkaus lisääntyy ja tummista kohdista tulee vain hyvin vähän vaaleampia, joka on taas helppo paikata laskemalla Brightness asetusta yksi pykälä alemmas.

Aika monessa QLED:ssa on HDR jo alunperin riittävän hyvä, mutta muutamassa mallissa se on pieni ongelma. Nyt on vihdoin itselläni noin vuoden käytön jälkeen Game Moden HDR hyvässä balanssissa, esim. pelien valikkojen valkoinen ei jää enää harmaiksi. Noin kuukauden sitä testaillut ja en ole löytänyt mitään ongelmaa käyttämällä tuota Dynamic Black Equalizeria.
 
Osaako kukaan sanoa onko tuo Dolby Vision (muut) vs HDR10+ (Samsung) kuinka tärkeä ominaisuus nyt ja tulevaisuudessa? Netflix ei ainakaan tue HDR10+.

Nimittäin tuo Samsung Q80T vaikuttaisi hieman paremmalta kuin Sonyn XH90. Huomasin myös ettei Sonyn TV:ssä ole 1440p 120hz ainakaan rtings.com mukaan.
 
Osaako kukaan sanoa onko tuo Dolby Vision (muut) vs HDR10+ (Samsung) kuinka tärkeä ominaisuus nyt ja tulevaisuudessa? Netflix ei ainakaan tue HDR10+.

Nimittäin tuo Samsung Q80T vaikuttaisi hieman paremmalta kuin Sonyn XH90. Huomasin myös ettei Sonyn TV:ssä ole 1440p 120hz ainakaan rtings.com mukaan.
Ei se Dolby Vision mikään elintärkeä ole, mutta kyllä sille ainakin tällä hetkellä laajempi tuki löytyy kuin HDR10+. Jos katsot paljon Netflixistä HDR sisältöä niin silloin voi olla väliä. Peleissä riittää että HDR10 tuki. Xbox tukee Dolby Visionia peleissä, mutta tälläisiä pelejä ei toistaseksi löydy. Tulevaisuudesta on mahdoton sanoa mitään varmaa. Jos Sampan Q80T on muuten käyttöösi parempi niin en suosittele pelkän Dolby Visionin puutteen takia välttämättä olla ottamatta sitä. Suurempi miinus Samsungin kanssa on omasta mielestä HDMI 2.1 porttien määrä joka on tasan yksi. Omat 5 senttiä ovat että kirkkaan puoleiseen huoneeseen niin Q80T, mutta jos hämärämpään tilaan tulisi ottaisin XH90 noista kahdesta.

Itsellä oli päätös Q80T, XH90 ja LG CX välillä, josta lopulta päädyin CX:n enkä ole kyllä katunut yhtään. Lopulta vaikutti paljon se että kaikilla muilla kuin LG:llä tuntui olevan hyvin epävarmalla pohjalla nuo 2.1 ominaisuudet ja niiden tukeminen ja viestintä asiasta vähintääkin sekavaa. Suurena tekijänä se myös että LG C9:n olin nähnyt sen normaalissa käyttöympäristössä ja vaikuttunut näkemästä joten ei tarvinnut sikaa säkissä ostaa. Pimeässä tilassa OLED on kyllä ollut uskomaton väritoistoltaan ja eipä tule suuria negatiivisia puolia mieleen mitä olen Series X:n kanssa pelaillut 60h+. Erittäin vahva suositus siis tälle jos pystyy elämään sen tiedon kanssa että OLED:jen kanssa kiinni palaminen on jonkinlainen riski varsinkin jos katselu koostuu paljolti sisällöstä jossa paljon staattisia elementtejä jatkuvasti (TV lähetysten staattiset palkit ja tietokoneen työpöytä käyttö). Itsellä luotto kuitenkin siihen että omassa käytössä aika paljon vaihtelua sisällössä, ruudut ovat kehittyneet tuon suhteen paljon ja paskimmassa tapauksessa takuu/virhevastuu/kotivakuutus auttaa jos tuo muutaman vuoden käytöllä nyt jostain syystä leviäisi. Mutta vähän kuin Dolby Visionin kanssa nii vain aika näyttää :D

Suurimpana miinuksena jos sen siksi voi laittaa on että itse piti jonkun verran television asetusten kanssa säätää että kuvan sai mieleisekseen eri hdmi lähteille. Tämä tosin varmaan kaikilla ruuduilla asia joka kannattaa tehdä aluksi. Varsinkin Nintendo Switchin kuvaa sai säätää että näytti omaan silmään kivalta. Tähän löytyy onneksi youtubesta paljon apua. Voi olla että säätö innostus myös heräsi kun kerrankin sijoitti ruutuun vähän enemmän.
Oli noista mikä tahansa valinta niin en usko että vikaan voi mennä hyviä ruutuja kaikki eri painotuksin.
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikkamedia Digital Trendsin mukaan 4K/120 hz kuva-asetukseen on Sony XH90:lle tulossa blurria korjaava päivitys 31.12. Saammeko samalla VRR ja ALLM:n? Siinä olisi sopiva paikka tuoda VRR myös PS5:lle?

 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa viikko sitten hommattua LG 55" CX, kun edellinen sony oli vuodelta 2015 ja ei ihan tukenut kaikkia uusimpia ominaisuuksia. Olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen, tän ruudun katsomisen jälkeen kaikki muut näyttää aivan kamalilta ja hirveiltä. Vielä etenkin kun itse olen inhonnut valovuotoja aina, saanut niistä melkeinpä traumat. Toki OLED on parhaita mitä voi ostaa laadultaan mutta niin, se kiinnipalaminen hiukan pyörii tuolla mielessä, monessa paikassa tosin on sanottu ettei se ilmeisesti ole enää ongelma niinkään näissä uusimmissa ruuduissa, aika näyttänee.

Itsellä C7 ollut käytössä reilu pari vuotta ja ihan riittävästi tunteja myös pelikäytössä eikä kiinnipalamisesta ole häivähdystäkään, sanoisin että huoleti saa olla.
 
Minkähän takia PS4 Pro tuki Samsungissa Game Moden Auto-tilaa, mutta PS5:sen kanssa valittavana on vain on/off? Sinäänsä sille ei itselle väliä, kun Game Mode on aina on-tilassa. Pisti vaan ihmetyttämään.
 
Miltä näyttää leffat ja sarjat tolla eri suoratoistopalveluiden kautta? Netflix, amazon prime yms..

En käytä näitä palveluja, mutta televisiosta löytyy ´Netflix Calibrated Mode´, jolloin kuvan pitäisi olla kuten tekijät ovat alunperin tarkoittaneet.
 
Minkähän takia PS4 Pro tuki Samsungissa Game Moden Auto-tilaa, mutta PS5:sen kanssa valittavana on vain on/off? Sinäänsä sille ei itselle väliä, kun Game Mode on aina on-tilassa. Pisti vaan ihmetyttämään.
Samsung q90r xbox series X kanssa sama tilanne. Liittyyköhän tv uusi päivitys tuohon kun ainakin 4k120fps tuki tuli.
 
Kukaan huomannut että x900h telkun local dimming toimii miten sattuu ps5 kanssa? Itse pääsin vasta kokeilemaan ja heti huomasin ku noita isoja palkkeja alko ilmestymään. Kokeilin esim dead by daylight peliä nii alku ruudussa ku liikuttelee nii syttyy valot koko ajan ja välkkyy. Taitaa olla ps5 tai töllö pätsin tarpeessa.
 
Ite huomannut Ps5 ja Samsung q80t kun pelaa Borderlands 3:ta 120 fps moodilla niin kuva on pelikelvoton. haamukuvaa tulee niin paljon että silmiä kirvelee. En tiedä onko vika nimenomaan mun telkussa vai yleinen ongelma tämän vuoden malleissa.
 
Ite huomannut Ps5 ja Samsung q80t kun pelaa Borderlands 3:ta 120 fps moodilla niin kuva on pelikelvoton. haamukuvaa tulee niin paljon että silmiä kirvelee. En tiedä onko vika nimenomaan mun telkussa vai yleinen ongelma tämän vuoden malleissa.
Onko Game Motion Plus käytössä, jos se aiheuttaa haamukuvaa?
 
Ei ole päällä Gmp. Plus nyt huomasin alla olevan videon kautta kolme karseeta pystysuuntasta paksua viivaa tasavälein mitkä muuttaa neliön/pallon väriä harmaaksi aina kun ylittää ne. Fudista katellessa näkyy myös muttei noin pahasti. Ei pitäis ton dirty screen effectin varmaan noin voimakas olla.



edit: koitan laittaa huomenna videota borderlandsista jos jollain on samaa ongelmaa.
 
Onko eroa jos vertaat dimming test videota peli tila vs elokuva tila tai elokuvatilassa telkun local dimming eri asetukset vertailuna. Vähän saisi selville onko epätasainen taustavalo vai vaan sen säätely.. joissain samsung malleissa muuttuu myös tuo taustavalon välkytystaajuus riippuen onko pelitila vai normi elokuva/standardi moodi päällä.

Edit: tuo jatko piti tulla omana viestinä, mikälie bugaa, en jaksa erotella, eli olkoon..

Kas kas...Tästä olen täälläkin jutustellut...eli konsoleiden HDR kalibrointi asetukset ja niiden ongelmallisuus lähes kaikkien telkkujen kanssa.



Tuossa nyt vihdoin kuvataan miksi se ei ole niin yksinkertaista kuin asetuksissa annetaan ilmi.
Jos numeerisia arvoja ei nähdä niin kiville menee muissa kuin HGIG ominaisuuden omaavissa telkuissa (joita on vain pieni % konsolin omistajista)

Itse olen tehnyt listat noista HDR kalibrointi asetusten kirkkauksista joten niiden avulla pystyy tuon hoitamaan kunnolla. Moni pelihän ei tuota HGIG asetusta käytä mutta hyvä laittaa kuntoon. Muissa peleissä onneksi näkyy säädöissä numeeriset arvot, luottakaa niihin eikä ruudulla näkyviin ohjeisiin että "kun kuvio on taustan värinen niin ok". Voi toki olla vanhempiakin telkkuja joilla on joku oma tonemap joka sopii noihin säätöihin mutta noin yleensä ei.

Jos nyt kerkeen niin teen molempien konsoleiden HDR säätö ohjeet tässä viikonlopun aikaan erilliseen ketjuun
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin Youtubeen videon haamukuvasta Borderlands 3:ssa. Ensin on päällä 120 fps sitten 60 fps ja taas 120 fps. Kuvanlaatu on aika heikko kun kännykän kameralla kuvasin mutta erottaa selkeästi haamuuntumisen.



Edit: Näkyy kuinka 60fps haamukuvaa ei esiinny.
 
Laitoin Youtubeen videon haamukuvasta Borderlands 3:ssa. Ensin on päällä 120 fps sitten 60 fps ja taas 120 fps. Kuvanlaatu on aika heikko kun kännykän kameralla kuvasin mutta erottaa selkeästi haamuuntumisen.
Tarkistapa varmuuden vuoksi, että onko telkkari edelleen Game Modessa, kun signaali vaihtuu 120 hertsiin. Omaan silmään näyttää, että tuossa iskee jonkinlainen reunantehostusefekti päälle, kun pelitilassa kaikenlainen kuvan ”parantelu” pitäisi olla pois.
 
Game motion plussaa ei saa päälle kun on 120 fps. Kävin eilen kaverilla kokeilemassa ps5 kanssa samsung q70t:llä ja sama vika oli. Joko ongelma on yleinen samsungilla tai sitten itse pelissä on jotain häikkää. En kyllä digital foundryn tai muiden videoissa missä on 120 fps pelattu borderlands 3 ole kuullut mainintaa kyseisestä ongelmasta. Tiistaina pääsen kokeilemaan destiny 2 cruciblea 120 fps kun tulee ps5 päivitys josko siellä samaa haamua.

edit: ja on siis pelitila päällä
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom