Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kirjaimelliseti paras kerta budjetti ei merkkaa mitään, voipi olla joku 500 000€ maksava microled seinä, jos haluaa ison kuvan.

Normaali-ihmisen budjetilla heittäisin itse:

LCD:
Sony xh90/x900h= tukee hdmi 2.1 juttuja, järkihintainen, ok kuva lcd:ksi
Sony xh/g95 (x950g)= ei tue 2.1 juttuja, hyvä kuva

OLED:
Sony A8H ei tue 2.1, kuva huippuluokkaa
Sony A9S -=-
LG mallit tukee 2.1, häviää sonylle kuvanlaadussa yms (hyvin hienoisesti)

Kohtahan nuo uudet mallit julkaistaan, niin kannattaa niitä katella tai odottaa mahdollisia aleja 2020 malleista.

HDMI 2.1 ominaisuudet on melko turhia omasta mielestäni, niiden takia en valitsisi itse töllöä. Se tuo käytännössä 4k/120Hz tuen, jolla ei tee konsoleilla juuri mitään koska harva peli sitä tulee tukemaan ja/tai pelit näyttää sen takia graafisesti huonommalta kuin 4k/60hz tms. Nuo muut Sonyt tukee 1080p/120Hz moodia joka varmasti riittää peleihin joissa 120Hz tuo jotain iloa.

VRR eli variable refreshrate on myös aika turha, koska tähänkin asti ihmiset on pelailleet ongelmitta telkkareilla. Lisäksi suurin osa peleistä tähtää edelleen lukittuun 30/60fps tilaan, joten satunnaisten frame droppien takia en tuota ainakaan itse kaipaa.

Samsungeja en suosittelisi, laatu on ollut vuosia huonoa ja töllö voi kestää takuuajan, tai hajota monta kertaa. + kusettavat tahallaan QLED nimellään, liian moni luulee sitä OLED vastineeksi vaikka onkin vain lcd.

LG töllöt on ihan ok, mutta Sony voittaa hienoisesti kuvanlaadussa+liiketoistossa + muutomassa muussa pienessä asiassa, sekä yleisesti laadussa.

Jos budjetti kestää, niin ottaisin 2021 vuoden mallin Sonyltä, jos on tiukempaa niin LG oled taikka tuo Sony x90h.

loppujen lopuksi erot on aika pieniä samaa tekniikkaa käyttävissä malleissa (oled vs lcd)

Itsellä on A85 / A8H, emännällä X950g /x95g ja molemmilla PS5, pelaillut sujuu hyvin ja pelit näyttää molemmilla hyvältä, eikä hdmi 2.1 ominaisuuksia kaipaa missään vaiheessa. (sonyn oma sydeemi osaa heittää ps5:ssä töllön pelitilaan peleissä ja leffatilaan leffoissa)
No täytyy kokemuksella sanoa ettei se qled kään ihan noin huono vaihtoehto ole...
 
kannataako käytää powerin kalibrointi palvelua vai onko se rahan hukkaan heittämistä ja mikä tv olisi paras pelaamiseen ja 4k elokuvien katseluu minulla on nyky tv LG olet 55 C8pla

oon mielttinyt lg nano joko 8 tai 9 sarjaa,vai onko sittenkin sony paras siihen ?
 
kannataako käytää powerin kalibrointi palvelua vai onko se rahan hukkaan heittämistä ja mikä tv olisi paras pelaamiseen ja 4k elokuvien katseluu minulla on nyky tv LG olet 55 C8pla

oon mielttinyt lg nano joko 8 tai 9 sarjaa,vai onko sittenkin sony paras siihen ?
Jos sinulla on nyt LG OLED C8, niin ei ole kyllä mikään hirveä kiire päivittää. Ei varsinkaan halvemman hintaluokan NANO sarjaan.

Jos jostain kumman syystä lähiaikoina on pakko LG OLED C8 päivittää, niin odottele nyt ainakin tämän vuoden mallit ensin. Tuo sinun nykyinen telkkari kuitenkin on ihan pätevä uusien konsolien kanssa vielä pitkään. Oikeastaan ainoa mitä missaat on 4K@120fps, mutta sitä ei kovin moni peli tue tai tule tukemaan. Ei ainakaan vielä hetkeen.
 
No täytyy kokemuksella sanoa ettei se qled kään ihan noin huono vaihtoehto ole...

Muutenkin tuossa Keken listassa hieman paistaa Sony lasit läpi.

Samsung on petrannut mainiosti viime vuosina Highend televisioissa. Mitä arvosteluja ym seurannut Niin taitaa LG sekä Samsung olla ne "raskas sarjalaiset" ja kolmantena tullut edullisempi Sony.

Monet arvostelut ovat myös rankanneet tällä hetkellä LG:n ja etenkin cx malliston kärkipäähän.

Oled eroaa aika paljon myös perinteisistä tautavalaistuista LCD näytöistä joten tekniikkakin aika erilaista.

Eli lyhyesti:

1 LG Oled CX

2. Samsung Q80/Q80T QLED

3. SONY X900H

Lähde:

 
kannataako käytää powerin kalibrointi palvelua vai onko se rahan hukkaan heittämistä ja mikä tv olisi paras pelaamiseen ja 4k elokuvien katseluu minulla on nyky tv LG olet 55 C8pla

oon mielttinyt lg nano joko 8 tai 9 sarjaa,vai onko sittenkin sony paras siihen ?
Sulla näyttäis olevan aika hyvä töllö nyt. Ei kannata päivittää ellet isompaa ole hommaamassa. Lg cx oled on tällä hetkellä se paras mutta uudet mallit tulossa.
 
en itse välitä yhtään tuosta 120fps

eli en oo vaan löytänyt kovin hyviä kuvan asetuksia siihen varsinkaan urheilussa eli kannataako käytää sitä kalirointi palvelua tulisivat sen tekemaa tänne minun kotiin virallisesti
 
Muutenkin tuossa Keken listassa hieman paistaa Sony lasit läpi.

Samsung on petrannut mainiosti viime vuosina Highend televisioissa. Mitä arvosteluja ym seurannut Niin taitaa LG sekä Samsung olla ne "raskas sarjalaiset" ja kolmantena tullut edullisempi Sony.

Monet arvostelut ovat myös rankanneet tällä hetkellä LG:n ja etenkin cx malliston kärkipäähän.

Oled eroaa aika paljon myös perinteisistä tautavalaistuista LCD näytöistä joten tekniikkakin aika erilaista.

Eli lyhyesti:

1 LG Oled CX

2. Samsung Q80/Q80T QLED

3. SONY X900H

Lähde:

Eikös se ollut niin tuon sampan Q80/Q80T:n kanssa että suomessa tuolla mallinimellä et saa samaa tv:tä, siitä muistaakseni puuttui joku tärkeä ominaisuus ja suomen vastaava malli tuolle jenkkien Q80:lle taisi olla Q85?
 
en itse välitä yhtään tuosta 120fps

eli en oo vaan löytänyt kovin hyviä kuvan asetuksia siihen varsinkaan urheilussa eli kannataako käytää sitä kalirointi palvelua tulisivat sen tekemaa tänne minun kotiin virallisesti
Jos et osaa säätää niin kyllä suosittelen kalibrointia. Tekevät sen kuitenkin kalibrointi laitteella ja jokainen paneeli on erinlainen
 
Eikös se ollut niin tuon sampan Q80/Q80T:n kanssa että suomessa tuolla mallinimellä et saa samaa tv:tä, siitä muistaakseni puuttui joku tärkeä ominaisuus ja suomen vastaava malli tuolle jenkkien Q80:lle taisi olla Q85?
Mitähän mullistavaa se mahtoi olla?
 
Mitähän mullistavaa se mahtoi olla?
Löyty rtingsin sivuilta: ”Note that the EU version of the Q80T is different. It doesn't have the 'Ultra Viewing Angle' layer, and local dimming may perform worse. The Q85T, which is exclusive to the EU, appears to be the closest model to the one we've tested”
 
Löyty rtingsin sivuilta: ”Note that the EU version of the Q80T is different. It doesn't have the 'Ultra Viewing Angle' layer, and local dimming may perform worse. The Q85T, which is exclusive to the EU, appears to be the closest model to the one we've tested”
Oho, aika kauhea ero...
 
Oho, aika kauhea ero...
Omasta mielestä tuo nyt vaan on hyvä ostajien tiedostaa että Q80T arvostelujen perusteella saman television ostavat tietävät että tämä suomessa myytävä ei sitten ole sama tv vaan joutuu laittamaan enemmän satasia tiskiin että saa sen saman, hyvä tv varmasti tuo eu versiokin, en mä sillä, jollekkin kyseiset ominaisuudet voi olla painavakin juttu, kyllä itseä ainakin ottais päähän että saa paketista jotain muuta ku mitä sen piti olla. Ja tästähän saa syyttää ihan valmistajaa itseään, en ymmärrä mikä logiikka tehdä samalla mallinimellä ominaisuuksiltaan poikkevat tuoteet. :rolleyes:
 
Löyty rtingsin sivuilta: ”Note that the EU version of the Q80T is different. It doesn't have the 'Ultra Viewing Angle' layer, and local dimming may perform worse. The Q85T, which is exclusive to the EU, appears to be the closest model to the one we've tested”

Kieltämättä, vaikkei valtava juttu olekaan niin nyt vastikään Q80T:n tilanneena kyllähän tuo pienoisesti harmittaa. Ei tullut huomattua tuota eroa televisioarvioita lukiessa. Ei tuohon olisi Q80T:n valinta minulla kaatunut, mutta tosiaan outoa ja tyhmää että samalla nimellä myydään erilaista tuotetta.

Tänään pitäisi tuon telkkarin saapua, ehkä illalla voi jo kirjoittaa ensitunnelmia.
 
Minulla on tuo Q80T ja ei ole kyllä harmittanut yhtään vaikka onkin "huonompi" kuin ameriikan versio. Toisaalta en kyllä ole missään local dimmingin erikoisuutta nähnyt, joten en osaa sanoa onko se edes toimiessaan kuinka erikoinen juttu. Onko tuo edes päällä pelitilassa, sillä se päällä tietenkin aina pelaan ja se on oikeastaan ainoa asia mihin televisiota käytän.

Ultra viewing angle taas ilmeisesti myös huonontaa värejä(?) enkä itse tarvitse tuota ominaisuutta kun olen ainoa käyttäjä ja vaikka en olisikaan, niin suoraan edestä tuota katsellaan. Enkä kyllä ole silti huomannut sivustakaan mitään merkittävää huonontumista kuvassa. Toki en mikään asiantuntija tai kultasilmä olekaan.

Katselin kyllä ennen ostamista että paljonko "oikea" Q80T maksaisi enkä varsinkaan hintaeron arvoisena näe näitä puuttuvia ominaisuuksia. Vertasin siis muistaakseni Q85T-malliin, jota oli ensinnäkin aika huonosti saatavilla täältä ja hintaero oli aika huomattava. Yritin nytkin googlata mutta en löytänyt mistään tuota televisiota.
 
Se kannattaa myös tarkistaa, että onko Pohjoismaissa myytävä malli sama kuin EU-malli. Välillä Suomessa myytävä malli voi erota esimerkiksi siitä laitteesta, jota britit testaavat.
 
Noniin. Yksi ilta ja aamu 55-tuumaisen Q80T:n käyttöä takana. Ensinnäkin ruutu on aivan jäätävän iso, päivitin 40-tuumaisesta niin ero entiseen on aika valtava. Pitää siirtyä nyt tutusta pelipaikasta ainakin puoli metriä taaemmas. Tähän mennessä olen testaillut vasta vähän Rocket Leagueta ja Spiderman Remasteredia PS5:llä, ja ne näyttävät oikein hyvältä, vähän myös yhtä blu-rayta katsoin ja hienon näköinen sekin. Mitään 120hz tukevaa pleikkapeliä en omista niin sen ominaisuuden testaus jää myöhemmäksi. Ihan hirveän tarkasti en vielä asetuksia säätänyt niin pitää niihin tutustua kunnolla vaikka tänään illemmalla. Yleisesti kuvanlaatu on mielestäni aivan loistava, mustat ovat minun silmääni erittäin mustia ja muutenkin niin liikkuva kuin liikkumatonkin kuva näyttää hyvin miellyttävältä ja terävältä. TV:n kaiuttimet ovat myös laadukkaan kuuloiset, pelatessa olen aina kuulokkeet päässä mutta elokuvaa tai urheilua katsoessa TV:n kaiuttimet hoitavat äänipuolen kun en viitsi kaiuttimia tai soundbaria vähäisen käytön vuoksi hommata.

Jostain pitää vähän valittaakin. Kaukosäätimestä en ole ollut ihan hirveän innoissani, nappeja ei ole montaa ja niistäkin vähistä kolme on varattu Netflixille, Prime Videolle ja Rakuten TV:lle, joista kahdesta jälkimmäisestä en ole ikinä kuullutkaan enkä varmasti tule koskaan käyttämään. Kaipaan ehkä kaikista eniten source-nappia, jolla saa nopeasti vaihdettua lähteen pleikkarin ja TV:n välillä, ei se nyt tuollakaan kaukosäätimellä vaadi montaa painallusta, mutta kuitenkin. Sitten myös kaikkien noitten äly- ja nettiominaisuuksien tyrkyttäminen vähän inhottaa, luo Samsung tili, yhdistä Wifiin, anna kaukosäätimen äänihaun kuunnella mitä sanot, anna TV:n säätää asetuksia valaistuksen mukaan yms yms. Nuo laitoin heti pois päältä. Yleisesti kuitenkin olen tyytyväinen ostokseeni ja nuo ongelmatkin ratkeavat varmaan sillä kun oppii käytön vähän paremmin.
 
Kaipaan ehkä kaikista eniten source-nappia, jolla saa nopeasti vaihdettua lähteen pleikkarin ja TV:n välillä, ei se nyt tuollakaan kaukosäätimellä vaadi montaa painallusta, mutta kuitenkin.

Onnea uudelle telkalle! Se remote on ihan paras, et vain tiedä sitä itse vielä kun vähän aikaa menee totutellessa. Mutta kun tottuu tuntuu sen jälkeen aika hurjalta palata johonkin sata nappiseen kakeen, jota saattaa joutua jopa katsomaan joskus kun käyttää. Sourcen valintakaan ei voisi helpompi olla kun "Home" napista pääset siihen valintaan ja voit järjestää ne haluamallasi tavalla eli sinun tapauksessa Plese ja Telkka vierekkäin.

Minusta Netflix nappikin on oikeastaan turha, koska senkin saa tuolta valikosta niin helposti tulille. Monay talks ja ei ole ihan ilmaiseksi napit kakeen päässeet. Kenties voi olla hieman jopa vaikutusta laitteen hintaan. Myös PS5 kaukosäädin on pilattu näillä paskanapeilla, niitä on siinä peräti 4. Harmillinen ilmiö! Mutta muuta valittamista minulla ei oikeastaan kaken suhteen ole. Ei todellakaan ikävä "vanhan liiton" kakeja.
 
Onnea uudelle telkalle! Se remote on ihan paras, et vain tiedä sitä itse vielä kun vähän aikaa menee totutellessa. Mutta kun tottuu tuntuu sen jälkeen aika hurjalta palata johonkin sata nappiseen kakeen, jota saattaa joutua jopa katsomaan joskus kun käyttää. Sourcen valintakaan ei voisi helpompi olla kun "Home" napista pääset siihen valintaan ja voit järjestää ne haluamallasi tavalla eli sinun tapauksessa Plese ja Telkka vierekkäin.

Minusta Netflix nappikin on oikeastaan turha, koska senkin saa tuolta valikosta niin helposti tulille. Monay talks ja ei ole ihan ilmaiseksi napit kakeen päässeet. Kenties voi olla hieman jopa vaikutusta laitteen hintaan. Myös PS5 kaukosäädin on pilattu näillä paskanapeilla, niitä on siinä peräti 4. Harmillinen ilmiö! Mutta muuta valittamista minulla ei oikeastaan kaken suhteen ole. Ei todellakaan ikävä "vanhan liiton" kakeja.

Tottapa puhuit. Nyt kun sain tuon käyttiksen säädettyä niin että itselle tärkeät valinnat on parin painalluksen ulottuvilla, on käyttö huomattavan mukavaa ja nopeaa. Kaukokin käynyt jo parissa päivässä niin tutusti että sitä käyttelee mukavasti ilman että sitä edes katsoo.

Kokonaisuudessaan kovasti olen Q80T:stä nauttinut. Niin pelit, leffat ja jääkiekkomatsit on paljon miellyttävämpiä kokea tältä ruudulta. OLED-telkkarista ei ole minulla mitään muuta kokemusta kuin nopea silmäily Gigantissa, mutta suorastaan vaikea kuvitella että vielä löytyisi telkkareita joissa olisi tätä Q80T parempi kuva. Tyytyväinen olen siis ollut kaikin puolin telkkariin.
 
Ylös Bottom